• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 33700

پرسش

چرا بدون خواندن صیغه نمیشود سكس كرد .. مگر صیغه چند كلام بیش نیست ؟ خوب آن را میشود هم نگفت
با تشكر
لطفا بعد از پاسخ مرا از طریق ای میل با خبر كنید

پاسخ

با سلام و عرض تحیت!
اجمالا عرض می شود كه خواندن صیغه هم به لحاظ روانی و هم به لحاظ اجتماعی كاركردهای زیادی دارد.
قبلا لازم است یادآور شویم كه این شرع نیست كه خواندن صیغه را واجب كرده است، بلكه شرع تنها بناء عقلاء را در این مسئله امضاء و تأیید نموده است. به عبارت دیگر، سؤال شما در ابتدا متوجه رسوم و آداب عقلاء در جوامع بشری است.
سؤال شما در حقیقت سؤال از كاركرد و نحوه اعتبارات عقلائی است. اعتبار یك قرار و وضع اجتماعی است كه البته اختصاص به انسانها دارد. در عالم حیوانات اعتبار و قرار اجتماعی وجود ندارد. و اگر گاهی چیزی شبیه قراردادهای اجتماعی در میان آنها وجود دارد، تنها غرائز آنها است و نه اعتبار به معنای عهد و میثاق.
خصیصه عمومی قراردادهای اجتماعی ابراز و اظهار آن در خارج است. توجیه آن مطلبی است كه در ذیل می آید.
ابراز و اظهار قراردادهای اجتماعی ـ در قالب الفاظ و كلمات و یا نوشته و ثبت ـ به یكی از اغراض آتی است.
1. ابراز قراردادهای اجتماعی به نوعی اعلام همگانی است، تا مردم با آگاهی از آن بتوانند وظائف خود را در ارتباط با طرفین قرارداد بدانند.
مثلاً برای این كه بین زن و مردی علقه زوجیت برقرار شود، و همه بدانند مراوده دیگران با آن زن ممنوع است، و مراوده زن و شوهر رسمی است ـ تا برای آن علقه احترام قائل شوند ـ عقلاء عملیاتی بنام نكاح جعل می كنند. بله، در هر فرهنگی است برای آن الفاظ خاصی قرارداده می شود؛ اسلام نیز الفاظی خاص برای آن در نظر گرفته است.
حكمت آن كه در اسلام حضور شاهد، برای عقد نكاح، مستحب دانسته شده، همین است. در میان اهل سنت حضور شاهد واجب است.
2. عقد نكاح به نوعی تقریر و تأكید بر وجود این قرارداد بین طرفین و یا اطراف قرارداد است. برای همین، حتی در قراردادهای غیررسمی و صرفا اخلاقی مردم هم می بینیم پس از صحبتهای مقدماتی با هم دست می دهند تا به نحوی نقطه آغازی برای قرارشان باشد.
اساسا، تآكید بر نقطه آغاز امر پسندیده و مفهومی برای عرف عقلا است. این كه می بینیم در افتتاح یك كارخانه یا مؤسسه رسمی نخی را به نشانه و نماد آغاز به كار پاره می كنند، حكایت از همین معنا دارد.
خواندن صیغه همین آغاز است؛ و با آن تأكیدی بر وظائف و حقوق مترتب بر قرارداد می شود. این حیث احتیاج به اعلام عام هم ندارد، و در قرار دو طرف هم قابل فهم است.
3. نكته سوم این است كه معمولا عرف عقلا برای قرار و وضعی كه برای آن اهمیت قائل است، نمادی ـ از جمله عقد لفظی ـ قرارمی دهد. شاید سرّ آن كه در خرید و فروشهای ساده گاه كلمه ای رد و بدل نمی شود، ولی در خرید یك خانه مطلبی نوشته می شود یا امضایی می شود و یا سندی تنظیم می گردد، همین است.
عقد نكاح هم از نظر جوامع اصیل انسانی امر مهمی است كه یكی از نقاط عطف زندگی محسوب است. اسلام هم خواسته، تا بر اهمیت نكاح تأكید كند، و لذا وجود نمادی برای آن را مورد تأیید قرار داده است. بله در جامعه و فرهنگ غربی است كه هر چه پیش می رود خانواده اهمیت و استحكام خود را از دست می دهد.
شاید نكات دیگری هم بتوان در توجیه لزوم عقد برای نكاح و دیگر قرارهای اجتماعی گفت، ولی در اینجا به همین اكتفا می كنیم.
مطلب دیگری كه در خصوص لزوم خواندن عقد نكاح از دیدگاه اسلام باید گفت آن است كه با اجرای عقد شرعی در حقیقت، نكاح و ارتباط زوجین صبغه شرعی و الهی می گیرد؛ و همین به خودی خود مهم، و در الهی كردن اعمال مؤثر است.
دوست عزیز!
همین توضیح اندك كافی است كه بیابیم صیغه صرف خواندن چند كلمه نیست، بلكه حكایت از یك اعتبار عقلایی با همه حكمتهای عقلایی آن دارد.
برای شما آرزوی بهروزی و موفقیت داریم.
مشاوره مذهبی ـ قم .

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : يکشنبه 11/8/1382 | پاسخ : سه شنبه 20/8/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 234 بار

تگ ها :

UserName