کد: 24606

پرسش

با سلام.با توجه به اینكه قراءتهای قران هیچكام متواتر نیستند(چون لازمه ان متواتر بودن در همه طبقات است و حد اقل در زمان خود قاریان بدین گونه نبوده والا قاریان متعدد نمیشدند.ر.ك:تاریخ قران"ایت الله معرفت)چگونه صحت قراءات اثبات میشود؟ثانیا چه دلیلی بر برتری قراءت عاصم داریم؟ثالثا با توجه به اینكه اكثر علمای امامیه صحت قراءات 7گانه را قبول دارند ایا این اختلافات در قراءات به معنی تحریف نیست؟با این همه اختلاف چگونه حجیت قران را ب÷ذیریم؟لطفا ÷اسخ برهانی و عالمانه ومفصل بدهید نه اقناعی با تشكر

پاسخ

با عرض سلام و تحیت.
دوست گرامی!
چند نكته مهم در این جا باید تذكر داده شود:
1ـ چه كسی گفته كه هیچ كدام از قرائت ها معتبر نیست؛ بلكه قرائت "حفص" از "عاصم" كه قرائت معتبر است به صورت متواتر به ما رسیده است، كه آن هم مطابق با همین قرائت موجود در قرآن كریم است. قرائات دیگر از طرفی به صورت خبر واحد به ما رسیده اند، و لذا چندان قابل اعتماد نیستند، و از طرف دیگر اصل این قرائت ها پایه و اساس ندارند، و مورد تأئید ائمه ـ علیهم السلام ـ قرار نگرفته اند. كما این كه از امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل شده است كه: «قرآن واحد است، و از پیش گاه خدای یگانه و واحد نازل شده، و این اختلافات از راویان بر آن وارد شده است.»
بنابر این تنها یك قرائت است كه معتبر و مورد تأئید است و به صورت متواتر هم به ما رسیده است؛ كه آن قرائت "حفص" از عاصم است كه مطابق با همین قرآن موجود است. از این رو اختلاف قرائات ارتباطی با حجیت قرآن ندارد، و خدشه‌ ای هم به آن وارد نمی‌ تواند وارد كند.
2 ـ اما در مورد ویژگی قرائت عاصم بر دیگر قرائت ها، می‌توان چنین گفت:
الف ـ قرائت عاصم از روز نخست، در طی قرون پی در پی تا امروز همواره میان مسلمانان متداول بوده است.
ب ـ خود "عاصم" در بین دیگر قراء، معروف به خصوصیات و خصلت هایی ممتاز بود كه شخصیتی قابل توجه به او بخشیده است.
وی ضابطی بی نهایت استوار، و در اخذ قرآن از دیگران محتاط تر بوده است؛ لذا قرائت را از كسی غیر از "ابوعبد الرحمن سلمی" كه قرائت را از حضرت علی ـ علیه السلام ـ فراگرفته بود، اخذ نمی كرد. می گویند آن را بر " زر بن حبیش" كه قرائتش را از" ابن مسعود" آموخته بود، عرضه كرد، و دو قرائت را یكسان یافت.
ج ـ از طرف دیگر، "حفص" كه قرائت "عاصم" را در مناطق مختلف رواج داده، خود نیز به انضباط و استواری شایسته‌ای معروف بوده، و از این جهت همه مسلمانان علاقه مند بودند تا قرائت "عاصم" را به خصوص از وی اخذ كنند.
علاوه بر این كه "حفص" اعلم اصحاب "عاصم" نسبت به قرائت او بوده است.
د ـ سند نقل این قرائت از ویژگی خاصی برخوردار است، چرا كه اسناد "حفص" در نقل قرائت "عاصم" از امام علی ـ علیه السلام ـ اسنادی صحیح و عالی است كه در دیگر قرائت ها نظیر ندارد.
3 ـ در مورد این كه آیا قبول كردن اختلاف قرائات، به معنی قبول تحریف قرآن است یا نه؟ می‌توانید به كد 13160 به بخش تازه های سایت مشاوره مذهبی مراجعه نمائید.
برای مطالعه بیشتر می‌توانید به كتاب "علوم قرآنی"، نوشته استاد محمد هادی معرفت، كه به زبان فارسی تدوین شده، مراجعه نمائید.
پیروز باشید.
مشاوره مذهبی ـ قم.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : پنج شنبه 27/6/1382 | پاسخ : چهارشنبه 2/7/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 12 بار

تگ ها :

UserName