• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 23488

پرسش

سلام
تفسیر آیه 4 سوره سجده (( یدبر الامر ....)) چیست؟
چگونه می توان مطمئن بود كه بعد از پیامبر حجت بر انسانها تمام شده و دیگر نیازی به دین جدید نیست؟
در مورد امام زمان ایا این قضیه كه ایشان را كسی ندیده صحت دارد (منظورم ادعای برادر امام حسن عسكری است)
صرف اینكه كسی ادعای دیدن امام را بكند پذیرفتنی است؟
متشكرم

پاسخ

با عرض سلام و تحیت!
1) در این آیه نخست اشاره به توحید پروردگار، سپس به مسئله معاد اشاره می‌كند، و در نهایت سه شاخه توحید (توحید در خالقیت، حاكمیت و عبودیت) را كه در آیات گذشته بیان شده است، در این جا با ذكر توحید در ربوبیت ـ یعنی تدبیر جهان هستی تنها به وسیله خداوند ـ تلخیص می‌كند.
2) در مورد ختم نبوت باید گفت كه حكمت تعدد پیامبران و پی در پی آمدن آنان این است كه از سوئی در زمانهای پیشین ، تبلیغ در همه اقطار و میان همه امتها به وسیله یك فرد ممكن نبوده، و از سوی دیگر، گسترش و پیچیده شدن روابط و پیدایش پدیده های اجتماعی نوین، و همچنین ارتقاء توان ذهنی و درك و شعور مردم، وضع قوانین جدید را می‌طلبیده است. از سوی سوم هم، تحریفهایی كه به مرور زمان پدید می‌آمده نیاز به تصحیح تعالیم الهی را به وسیله پیامبران دیگری به وجود می‌آورده است.
بنابراین درشرایطی كه تبلیغ رسالت الهی در همه جهان به وسیله یك پیامبر و به كمك یاران و جانشینان وی میسر باشد، و مردم بتوانند با درك كامل، پذیرای احكام و قوانینی باشند كه پاسخ گوی نیازهای حال و آینده جامعه باشد، و نیز تضمینی برای عدم تحریف وجود داشته باشد، دیگر موجبی برای مبعوث شدن پیامبر دیگری نخواهد بود. پس وجود دین خاتم چیز عجیبی نیست.
اما درك این كه درا دین اسلام دین خاتم است، واقع امر آن است كه اگر خود خدا و رسولش چنین مءلبی را به ما ابلاغ نمی كردند، ما نمی توانستیم به خودی خود به خاتمیت آن پی ببریم.
3) قضیه برادر امام حسن عسگری برای ما نامفهوم است؛ توضیح دهید.
ولی به طور كلی در زمان غیبت هر كس ادعای دیدن آن حضرت
را بكند ما نمی‌توانیم این سخن را از او قبول كنیم.
با آرزوی توفیق.
مشاوره مذهبی ـ قم.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : پنج شنبه 20/6/1382 | پاسخ : پنج شنبه 27/6/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 90 بار

تگ ها :

UserName