کد: 145636

پرسش

آیا به راستی این آیات کتاب خدا بدرستی ترجمه می شوند ؟؟ به چه علت عده ای معتقدند درآیه 56 سوره احزاب دلیل درود فرستادن و سلام کردن بر پیامبر می باشد . شما خود قضاوت کنید
ان الله و ملائکته یصلون على النبی یا أیها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما (33:56) خدا و فرشتگانش از پیامبرپشتیبانى مى کنند. اى کسانى که ایمان آورده اید، شما هم باید به او کمک کنید و از او پشتیبانى نمایید وتسلیم او باشید تسلیمی شدنی شایسته او و واقعی
در این آیه به مراتب بیش از همه آیات قرآن بوسیله تحریف هاى شیطانى، از جهالت و شرک سوء استفاده شده است.، این آیه موجب شده است که میلیون ها نفر از مسلمین، پیغمبر را برخلاف خواسته اش درعوض ستایش خدا ستایش کنند. مردمى که روز و شب مشغول ستایش این آیه به خصوص هستند، مسلماٍ نسبت به دو واقعیت مهم نا آگاه هستند:
(1) کلمه "نبى = پیغمبر" که به پیغمبر محمد برمى گردد، همیشه درحالى که او زنده باشد، به او اشاره مى کند ؛ نه بعد از مرگش.
(2) در همان سوره، 13 آیه جلوتر از این آیه (33:43)، مى بینیم که خدا و فرشتگانش همان گونه احترام را براى تمامى مؤمنان قائل مى شوند.
هو الذ یصل علیکم و ملائکته لیخرجکم من الظلمات الى النور
اوست که همراه با فرشتکانش، به شما دلگرمى مى دهد تا شما را از تاریکى بسوى روشنایى راهنمایى نماید.(33:43) و همچنین درآیه 103، سوره 9 معنى کلمه "صلوا" و "یصَلون" راواضح نشان مى دهد؛ در این آیه، مى بینیم که به پیغمبر"یصلون" از مؤمنان فرمان داده شده است، همان طور که از آنان در آیه 56 سوره احزاب براى او خواسته شده است.
خذ من أموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها و صل علیهم ان صلاتک سکن لهم و الله سمیع علیم (9:103) از پول آنان صدقه اى بگیر تا آنان را پاک و مقدس کنى و به آنان دلگرمى بده (صَل عَلَیهم). زیرادلگرمى تو به آنان اطمینان مى بخشد. خداست شنوا، بر همه چیز دانا. بنابراین، معنى حقیقى این اصطلاح "دلگرمى و پشتبانى" است و نه "ستایش شبانه روزى "برخلاف برداشت غلطى که ازقرآن شده است. همچنین با استفاده از نرم افزار تفسیر المیزان
در خصوص سوره هایی که در آیات آنها از کلمات -- یصلون -- أسلموا – سلموا – بکار رفته بودند به نتیجه زیر رسیدیم که در مورد کلمه یصلون و فعل " صل " در ایات 9و 10 سوره نساء و 21 سوره رعد و 35 سوره قصص این فعل را " پیروی کردن " و "حمایت کردن " و" یاری کردن " و" پیوستن "معنی کرده است و در مورد کلمه " س ل م "تنها در سوره نور آیات 61 ونیز 27 فعل " س ل م " به معنای تحیت و سلام کردن بکار رفته است و در دیگر سوره ها نساء آیه 65 و همچنین زمر آیه 54/ حجرات آیه 17/ حج آیه 34 / مائده آیه 44/ آل عمران آیه 20 به معنی " تسلیم شدن " می باشد ...و هرچه فکر کردم متوجه این مطلب نشدم که چگونه بر اساس ایه 56 سوره احزاب سلام و درود بر پیامبر نبی باید فرستاد؟؟ واقعا پشتیبانی از نبی وقتی كه نبی زنده نیست چه معنا و مفهومی به غیر از پیروی از دستوراتش دارد؟ ... لطفا در پاسخ گویی به احادیث استناد نفرمایید .
24 ساله
دانشجو الكترونیك

پاسخ

با عرض سلام خدمت شما دوست محترم
مقدمه ی مهم: این حرفها همان شبهات وهابی هاست که عیناً مطرح شده و یک اشکال هم نیست بلکه چندین اشکال هست که به هر کدام هم بیش از دهها اشکال وارد است و شاید بصورت خلاصه نتوان حق آن را ادا کرد ولی سعی می شود که به محور اشکال (شبهه) بپردازیم و «انّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع و هو شهید» (ق / 37) به تحقیق که در این [مطالب] تذکریست برای کسی که برای او قلبی باشد یا گوش بیاندازند در حالیکه شاهد است.
آیا اعمال مسلمانان که برگرفته از قرآن است بر خلاف دستور خداست؟ مگر خداوند متعال نام دیگران را مکرر در مکرر در کنار نام خود ذکر نفرمود؟ بعضی از آن همه را توجه کن «انّما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا...» (مائده / 55) «والله و رسوله احق ان یرضوه...» (توبه / 62) «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول» (نساء / 59) و (نور / 54 – 56) و ...
همانطور که این دانشجو گفتند هر کتابی باید درست ترجمه شود و ملاک ترجمه صحیح چیزی جز فهم عرفی عامّه مردم نیست و در عرف عرب مادّه «صلوة» در اصل لغت به معنای «دعا» و خواندن می باشد و اینکه نماز هم به این اسم نامیده شد چون نوعی دعا به درگاه الهی می باشد و صلوات بر انبیاء هم ، دعا می باشد به معنای درود یعنی درخواست رحمت است، و به هیچ وجه به معنای پشتیبانی و پیروی بکار نرفته! و شخص سوال کنند مکرراً گرفتار تفسیر به رأی و ترجمه ی دلخواه شده است زیرا اولا درود فرستادن را به معنای ستایش گرفته و از این خطا بزرگتر اینکه ستایش را به معنای عبادت گرفته!، سپس گفته چون عبادت مخصوص «الله» است پس درود بر انسان، شرک است.
اگر درود بر انسان شرک است پس باید فقط به خدا درود فرستاد! و درود که به معنای درخواست رحمت از خداست پس باید از خدا درخواست رحمت برای خدا نمود!
و مگر خداوند سبحان مکرر در قرآن بر انبیاء درود نفرستاد؟ و به پیامبر نیز دستور می دهد که بر انبیاء گذشته (با آنکه از دنیا رفته اند) درود بفرست لطفاً ملاحظه کن «و قل الحمدلله وسلام علی عباده الذین اصطفی» (نمل/59) «سبحان ربک ربّ العزّة عما یصفون*و سلام علی المرسلین* (صافات/180و181) «سلام علی نوح فی العالمین» (صافات/79) «و سلام علی ابراهیم» (صافات/109) «سلام علی موسی و هارون» (صافات/120) «سلام علی ال یاسین» (صافات/130) و ...
خداوند می فرماید: «و اذا جاءک الذین یومنون بایاتنا فقل سلام علیکم کتب ربکم علی نفسه الرحمه» (انعام/54) خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم دستور می دهد که بر مومنان درود بفرست، اگر درود بر پیامبر و آل او ـ علیهم السلام ـ شرک باشد درود بر مومنان شرک عظیم است پس خدا هم (معاذالله) مشرک است چرا که بر غیر خود درود فرستاد و هم چنین پیامبر اکرم و همه ی مسلمانان مشرکند حتی اهل تسنن زیرا در نماز به مومنان سلام می دهند: "السلام علیکم"؛ امام شافعی گوید: «کفاکم بالفخر العظیم انکم ... من لم یصل علیکم لاصلاة له» کسی که بر شما صلوات نفرستد نمازی برایش نیست و این فخر بزرگ برای شما بس است. اگر این شرک است ما به این شرک افتخار می کنیم.
پس چون درود و درخواست رحمت برای بندگان است نه برای خداوند، این کلمه با "علی" استفاده شده در جایی که برای نزول رحمت بر کسی باشد و هیچ گاه نفرمود: "اقم الصلوة علی ذکری" "صلوا علی ذکری" بلکه فرمود "اقم الصلوةلذکری"(طه/14) و "صل علیهم"(توبه/103) یعنی از من خدا درخواست رحمت بر آنان بنما . اضافه بر این که معادل کلمه ستایش در زبان عرب "حمد" می باشد نه "عبادت" و نه "صلوة" و هم این که "حمد" عبادت ذاتی نیست که برای غیر خدا جایز نباشد چرا که پیامبر نام مبارکش "محمد" یا "احمد" است چنانچه به گفته قرآن "و ما محمد الا الرسول"(آل عمران/144)، "و مبشرا برسول یاتی من بعدی اسمه احمد"(صف/6) و این کلمه به معنای کسی که مورد ستایش قرار گرفته می باشد و از آیه "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران/188) که حمد به خاطر کار نیک جایز است و اگر کار نیک صورت نگرفته جایز نیست و...
بعضی دیگر اشتباهات سوال کننده اینکه: مادّه «صلوة» را که حرف اصلی آن (ص، ل ، و) می باشد، با ماده ی (وصل) قاطی نموده. آیا نباید کتاب خدا درست ترجمه شود؟!؟ ایشان این فعل را در آیات «رعد/21، قصص/25» پیروی کن، حمایت کردن، یاری کردن و پیوستن معنا کرده، آیا قرآن نمی فرماید «فویل للذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عندالله ...» (بقره/79) وای، جهنم بر کسانیکه با دست خود چیزی می نویسند سپس می گویند این از نزد خداست...»
و همچنین ایشان در جای دیگر مادة «صلوة» را که ناقص واوی است با ماده ی «صلی» که ناقص یائی است خلط نموده، آنجا که به سوره ی نساء شاهد نموده است.
همچنین «صلوة» را یکبار به پیروی و بار دیگر به «حمایت کردن» معنا نموده که ایندو با هم فرق دارند.
همچنین اگر «صلوة» به معنای پیروی باشد پس معنای «انّ الله و ملائکته یصلون علی النبی ...» این می شود که خداوند و ملائکه از پیامبر پیروی می کنند... معاذ الله !!!
همچنین ادّعا نمودند که کلمه «نبی» فقط در حال زنده بودن پیامبر بر پیامبر اطلاق می شود و این حرف گزافی است زیرا اولاً «نبی» صفت مشبهه است و دلالت بر ثبوت و دوام دارد مثل قتیل که به معنای کشته شده است و تا همیشه قتیل گویند پس هر کس خبری از جانب پروردگار و خدا آورد نبی می باشد برای همیشه.
ثانیاً: معادل کلمه ی نبی بطور دقیق در فارسی «پیامبر» می باشد و حتی خود این شخص برای (محمّد صلی الله علیه و آله) با اینکه در دنیا نیست و رحلت فرموده، همین لفظ پیامبر را بکار برده.
و همچنین اگر ستایش و درود فرستادن شرک باشد، پس پشتیبانی و کمک کردن و تسلیم پیامبر بودن بطریق اولی از بدترین شرکهاست. چون پیامبر به این جمله تکلم نموده که : «ایاک نستعین» خدایا فقط از تو درخواست کمک می کنیم و ... پس ...
خلاصه اینکه ترجمه ی این شخص بیشتر به شرک نزدیک است تا مسلمانان!! ولکن حق این است که درود فرستادن و ستایش غیر خدا و پیروی نمودن و اطاعت غیر الله اگر باذن خدا و در طول خدا باشد شرک نیست بلکه اطاعت است «اطیعو الله و اطیعوا الرسول و اولوالامر منکم» (نساء/59) این آیه می فرماید از خدا، رسول و صاحبان امر اطاعت کنید. ولی این شخص می گوید از روایات استفاده نکنید، «ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا» (حشر/7) آنچه را که رسول خدا بگوید و بیاورد، اخذ کنید و آنچه را که نهی نمود دوری کنید و باید دانست که قرآن با تمام عظمت بدون عترت، ورق پاره ای بیش نیست و شعار "حسبنا کتاب الله" شعار فلاکت و انحطاه مسلمانان است البته خود این شخص به دروغ به سنت و احادیث استناد جسته و گوید تشهد ساختگی است و مدرکی ارائه نمی نماید آیا هر چیزی که در گوشه ورق پاره ای نوشته شد سنت محسوب می شود؟!! چگونه است که از هر مدعی فهمی پیروی می کنیم اما از کلمات معصومین استفاده نکنیم؟!!
تکرار می کنیم: «ان فی ذلک لذکری لمن کان له قلب او القی السمع و هو شهید» (ق/ 37)
البته در برابر اشکالات موجود در سؤال به اندازه ی چند کتاب نوشتن اشکال است ولی به خاطر محذور موجود به این صورت و بدون نظم در خدمت بودیم.
خداوند به ما و شما توفیق دهد ان شاء الله
در صورت نیاز باز هم در خدمت شما هستیم.
موسسه وتر

مشاور : موسسه وتر | پرسش : يکشنبه 1/3/1384 | پاسخ : سه شنبه 10/3/1384 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 52 بار

تگ ها :

UserName
x