کد:
13641
پرسش
1-تعبیر كذلك در آیه 21 سوره مریم از نظر صرفی چه كلمه ای است واز نظر نحوی چه نقشی دارد ومعنای آن چیست؟
2- مگرنه این است كه قبل از حضرت مریم هیچ دختری را برای خدمت گذاری در معبد نمی ÷ذیرفتند ÷س چرا وقتی مادر حضرت مریم ایشان را به معبد برد قبل از بح ث در باره اصل ÷ذیرش ایشان بزرگان معبد بر سر كفالت ایشان به خصومت ÷رداختند و كار به قرعه كشی رسید
قبلا از بذل توجهتان به سؤالات كاربران كمال تشكر را دارم
پاسخ
با عرض سلام!
1) "كذلك" مقول قول است و خبر مبتداء محذوف است كه تقدیر آن می شود: "هو كذلك" و معنای جمله این است كه: واقعه ای كه گفته شد، بدون شك انجام خواهد گرفت.
و اما از جهت صرفی: "كاف" از حروف جاره، و"ذلك" اسم اشاره است و مجرور.
2) مدركی بر اینكه قبل از حضرت مریم علیهاالسلام دختری را جهت خدمت نمی پذیرفتند، یا ممنوع بوده باشد، نیافتیم.
آری، كار در معبد به جهت سختی و مشقت از یك زن به سختی بر می آمد؛ و لذا است وقتی مریم علیها السلام متولد شد، مادرش عرض كرد: "زن مانند مرد نیست"، و لابد این از جهت امكان خدمت به معبد است.
شاید به همین جهت بود كه در خارج این اتفاق كه كسی دخترش را به خدمت معبد وقف كند، كمتر یا هیچ اتفاق نیفتاده بود.
اما اینكه بزرگان معبد جهت سرپرستی ایشان به گفتگو پرداختند، به این علت بود كه ایشان دختر "عمران بن ثامان"، از پیامبران الهی و امام بیت المقدس بوده است؛ لذا كار به قرعه كشی رسید، و در نهایت، به خواست الهی، حضرت زكریا پیروز شد.
جهت مطالعه بیشتر به كتاب "حضرت مریم علیها السلام، اسوه نجات و عفاف" از سری كتابهای بانوان نمونه از پژوهشكده باقر العلوم علیه السلام مراجعه شود.
با تشكر.
مشاور :
موسسه ذکر
| پرسش :
شنبه 21/4/1382
| پاسخ :
شنبه 21/4/1382
|
|
|
0
سال
|
معارف اسلامي
| تعداد مشاهده:
72 بار