• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 12000

پرسش

در كارهایم نمی دانم از ائمه كمك بگیرم یا از خداوند كمك كنید من معنی :
یا اباا لفضل یعنی یا خدا را نمی فهمم.
لطفا راهنمایی قابل دركی بفرمایید.

پاسخ

دوست گرامی!
اجمالا عرض شود كه هر مؤمنی می بایست تنها از خدا طلب یاری كند، كه تنها اوست كه "فعال ما یشاء" است و همه چیز تحت قدرت اوست. اعتقاد به این كه دیگری در این قدرت سهیم است، و مستقل عمل می كند، عین شرك است؛ و در آیات و روایات ما به اشد تعابیر از آن نهی شده است. اگر ما در دعاهایمان نامی از رسول اكرم(ص) و اهل بیت حضرتش(ع) و سایر اولیاء الهی می آوریم، در حقیقت به آنان توسل می جوییم تا به سبب حرمت آنان در نزد خدا، حاجات ما به توسط خدا برآورده شود. همین و دیگر هیچ.
بر اساس این دیدگاه، پیامبر و اهل بیت او (علیه و علیهم السلام) واسطه فیض الهی هستند و خداوند آنان را واسطه خود و بندگانش در هدایت قرار داده است.
با توجه به این معنا، خداوند پیش از بندگان، اهل بیت عصمت و طهارت را وسیله و واسطه میان خود و بندگانش قرار داده است و در حقیقت كسانی كه به اهل بیت متوسل می شوند، از همان طریقی با خداوند پیوند برقرار می كنند كه خداوند با بندگانش پیوند برقرار كرده است. به ادله مشروعیت توسل به طور كلی، و توسل به پیامبر(ص) و اهل بیتش(ع) به طور خاص، در جای خود به طور مفصل پرداخته شده است.
توجیه درستی واسطه قرار دادن آن انسانهای كامل و معصوم این است كه اگر باطن این توجهات و توسلات را بشكافیم، مطلوب واقعی و مسئول حقیقی، خود خداوند است؛ و در حقیقت توجه به اسباب، عین توجه به "مسبب الاسباب" می باشد. كسانی كه با این وسائل به خداوند متوسل می شوند، برای این وسائل اصالت و استقلال قائل نیستند، بلكه آنان را وسائلی می دانند كه خدای سبب ساز آنها را مجرای فیض و طریق وصول رحمت خود قرار داده است.
اینكه چرا خداوند اولیای خود را واسطه فیض خود قرار داده و ما را به توسل به آنان فراخوانده، آن است كه بدین وسیله توجه بندگان خدا را به آن وجودات مقدس جلب نماید، تا مردم از آنان استفاده كنند.
ما از دو طریق به وجود معصومین(ع) نیاز داریم. یكی برای تبیین اسلام ـ هم از جهت تعالیم اعتقادی دین، و هم از نظر تعالیم ارزشی و فقهی آن ـ و دیگری برای آن كه ما احتیاج به الگو داریم. الگوی عینی برای انسان، توجیه گر منطقی برای ارزیابی احساسات و وجدان انسانی است. اگر انسان كامل نباشد، ما از كجا بدانیم احساسات ما ـ همان كه ما آن را فطرت می نامیم ـ القاء شیطان نیست؟ در تفاوت وجدانهای انسانی ـ كه بسیار شاهد آن هستیم ـ انسان كامل است كه می تواند منطقا ما را در تفكیك فطرت سالم از ناسالم یاری كند.

در خاتمه، ذكر یك نكته مهم است.
جلالت و برتری خداوند به گونه ای است كه شناخت مستقیم كنه ذات باری تعالی برای انسان میسور نیست. وقتی ما تصویر ملموسی از خدا نداشته باشیم، فهم آنچه كه او از بندگانش می خواهد نیز مشكل است.
به نظر نگارنده این كه جوامع مختلف در طول تاریخ دین به سوی بت و بت پرستی گرایش پیدا كرده اند، همین است كه خواسته اند موجود غیر قابل درك را به موجودی ملموس تبدیل كنند تا بهتر بتوانند با او ارتباط برقرار نمایند. آنها بتها را واسطه فیض الهی و واسطه دعا می دانسته اند.
اسلام و به خصوص مذهب تشیع این واسطه قابل درك را انسان كامل قرار داده است، تا اولا قابل درك باشند، به گونه ای كه بتوان به راحتی خواست او دریافت، و ثانیا گویا باشد و هرگز خود را جای خدا ننهد. و ثالثا بتواند راهی برای هدایت بشر باشند. مذهب تشیع مذهبی است كه انسانها را هیچگاه از وجود این انسان كامل محروم نمی بیند، ولو آن وجود مقدس در پرده غیبت به سر برد.
امیدواریم با این توضیح و تأملی كه در آن خواهید كرد، مشكل شما حل شده باشد. در عین حال ما منتظر سؤالات احتمالی شما در این رابطه هستیم.
پیروز باشید و خدا نگهدار شما باد.

مشاور : موسسه ذکر | پرسش : يکشنبه 8/4/1382 | پاسخ : يکشنبه 8/4/1382 | | | 0 سال | معارف اسلامي | تعداد مشاهده: 20 بار

تگ ها :

UserName