عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد نوزدهم - صفحه 303 -  لزوم تحمل آراي اجتهادي مجتهدان
صفحه : 303
يك كشوري كه تازه مي خواهد احكام اسلام را پياده كند و داراي چهل ميليون جمعيت وبا آن وسعت است ، نمي شود يكدفعه كارها درست بشود و هيچ خلافي واقع نگردد، درزمان خود پيامبر و حضرت امير هم خلاف واقع مي شد. بايد جهات مثبت را نگاه كرد، نه جهات منفي را. و ما نبايد توقع داشته باشيم كه صبح كنيم در حالي كه همه چيز سرجاي خودش باشد. در زمان حضرت صاحب - سلام الله عليه - هم كه ايشان با تمام قدرت مي خواهند عدل را اجرا نمايند، با اين ترتيب نمي شود كه هيچ كس حتي خلاف پنهاني هم نكند. و بالاخره همانها هم كه مخالف هستند حضرت صاحب را شهيد مي كنند. (1) ودر روايات ، قريب به اين معنا دارد كه بعضي فقهاي عصر با ايشان مخالفت مي كنند. پس اين طور نيست كه خلاف فلان قاضي يا فلان فرماندار و اصولا بعضي جهات منفي ،خطري باشد. در زمان حضرت امير هم قاضي اش و فرماندارش خلاف مي كرده است ،اين اجتناب ناپذير است .
الان اسلام در دست ماست و روحانيون از همه بيشتر مسئوليت دارند، زيرا مردم دنبال آنها حركت مي كنند. در اين شرايط وقتي كه شما مشكلات و فعاليتها را روي هم حساب كنيد، خواهيد ديد كه در كنار اين مشكلات و فعاليتها كسي تقصير ندارد ونمي خواهد اسلام و احكام اسلام را از بين ببرد. گرفتاري زياد است ، گرفتاري جنگ ،گرفتاري خرابيها، گرفتاري آوارگان از همه اطراف . و بالاخره كارهايي كه در اين مدت براي فقرا و مستضعفين انجام شده است قابل مقايسه با سابق نيست . البته شكي نيست كه خلاف هم هست ، ولي اين طور نيست كه با اين خلافها ما لطمه اساسي ببينيم ، بلكه ازاينكه ما اختلاف داشته باشيم لطمه مي بينيم .
لزوم تحمل آراي اجتهادي مجتهدان
اگر بنا باشد دولت نتواند كاري انجام بدهد و مجلس نتواند كاري انجام بدهد، ما لطمه ديده و كارها زمين مي ماند. اين طور نيست كه يكي بهتر از اينها پيدا بشود كه بهتر بتواند
1- بحارالانوار، ج 52، ص 345، ح 91 و ص 389، ح 207.