تبیان، دستیار زندگی

مجریان متفاوت تلویزیون

عادل و رضا و مهران

درباره مجریانی که با شیوه خاص اجرای خود برای تلویزیون بیننده و وجاهت کسب می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عادل فردوسی پور
این هفته درباره رضا رشیدپور و شیوه او در «حالا خورشید» نوشتیم. او برنامه را به گونه ای پیش می برد که مردم احساس می کنند جایی برای بیان درد و دل های شان وجود دارد و به همین خاطر است بجای پناه بردن به رسانه های خارجی، پای تلویزیون خودمان می نشینند. این روشی است که چند مجری دیگر هم پیش گرفته اند؛ مثل عادل فردوسی پور، مهران مدیری،احسان علیخانی و رامبد جوان. به فهرست، چند نام دیگر را می توان اضافه كرد از جمله سروش صحت كه این شب ها سریال «لیسانسه ها» و برنامه «كتاب باز» را روی آنتن دارد.

درباره این پنج مجری و کیفیت کارشان نوشته ایم؛ پیش از آن لازم است برخی برنامه سازان ناخواسته کاری می کنند که ریزش بیننده و بی اعتمادی آن ها را به همراه دارد. ‌مثل همین گزارش «زندگی بدون شبكه های اجتماعی». این گزارشگر حرف مردم درباره قطع تلگرام را وارونه جلوه داد و باعث شد کاربران در کامنت های خود نقدهای اساسی به صدا و سیما وارد کنند. خیلی ها هم معتقد بودند او مجری سیاست تلویزیون بوده.

رضا رشیدپور / حالا خورشید


«حالا خورشید» در گام اول یک برنامه سر حال صبحگاهی است. رضا رشیدپور با علم به این موضوع سعی کرده مدل اجراهای قبلی را کنار بگذارد. او برای ایجاد شفافیت نخواسته در قید سری برنامه های شیشه ای اش بماند و برای چالش، سراغ مدل «دید در شب» نرفته.سعه صدر دیگر ویژگی مثبت برنامه است که گاهی مهمان ها تلویزیون را نشانه می روند اما رشیدپور نه هول می شود و نه مانع از انتقاد آن ها. نمونه اش را میان حرفهای صریح الیا محتشمی،همسر سرمهندس نفتکش ایرانی شاهد بودیم که کلی انتقاد روانه صدا و سیما کرد. برگ برنده دیگر رشیدپور گام برداشتن همراه با اتفاقات و سوژه های روز است. گاهی گرانی تخم مرغ محور می شود و گاهی فیلترینگ تلگرام. رشیدپور کنار مردم می ایستد و زبان آن ها می شود؛ یعنی بجای ترسیدن از مواجهه با ماجرای فیلتر شدن، خیلی رک می گوید خود او هم از این اتفاق ناراحت است و دست به دامان فیلتر شکن شده. حتی به معاونت سیاسی صدا و سیما متلک می اندازد که گزارشی از خوشحالی مردم بخاطر قطع تلگرام پخش کرده بود. این همراهی است که باعث می شود بریده حرف های او دست به دست بچرخد.

عادل فردوسی پور /نود


زبان سرخش خیلی وقت ها برایش گران تمام شده اما تاثیری در تغییر شاكله فكری عادل فردوسی پور نداشته است. می دانیم كه حمایت مدیران تلویزیون از نود، جسارت فردوسی پور را تقویت كرد اما هر كسی «جنبه» حمایت را ندارد. او فریفته افشاگری ها و افزایش روز بروز بیننده هایش نشد و وظیفه اصلی اش را فراموش نكرد. رسالت اصلی او «برنامه سازی»‌است ؛‌آن هم با استاندارد و تراز بالا. هر سال دكور و آیتم های نود را تغییر می دهد و با آغوش باز سراغ ایده های نو همكارانش می رود. طبعا نود خالی از ایراد نیست كه به كرات درباره آن ها نوشته ایم، بحث حالا چیز دیگری است: عادل فردوسی پور بجای غلطیدن به سمت مدیران ورزشی و چهره های مطرح فوتبال ، كنار مردم ایستاد و زبان گویای آن ها شد. اصلا بخاطر چنین جایگاهی است كه گاه طیفی از هوادران یك تیم او را دشمن خود می دانند و از هر گونه اظهارنظرش تعابیر فرامتن می كنند. عادل، در بزنگاه های حساس، مردم را رها نكرد و نشان داد، با آن ها همدل و همراه است.این مانیفست،اعتبار او و نود را باعث شده است.    

مهران مدیری/ دورهمی


در یك دوره بین او و تلویزیون شكرآب شد اما مهران مدیری علیه این رسانه لب به شكایت باز نكرد. او خوب می دانست ریشه محبوبیتش در تلویزیون است و مسولان بهتر می دانستند مدیری برای شان مایه اعتبار است. او در «دورهمی» نقش منتقد اجتماعی بازی می كند و می خواهد زبان مردم باشد. انتقادهایش گاهی بیش از حد عریان است و ابزاری می شود برای مخالفان دولت. در دوره جدید، نقدهایش اصولی تر و همگام با اتفاقات روز است. استندآپ هایش برغم داشتن مخالفانی سرسخت، به دل جماعت زیادی می نشنید و گاه بی گاه در مناسبت های مختلف بریده آن را دست به دست می كنند. كسی نیست نداند مدیری حتی وقتی بی رحمانه دولتمردان را نقد می كند، سفارشی نپذیرفته بلكه حرف دل خود اوست. شاید چنین روشی بزعم برخی درست نباشد اما نمی توان مدیری را متهم به دولت ستیزی كرد. او فعلا «نقد میانه» را انتخاب كرده و انتقادهایش حساسیت سری پیش «دورهمی»‌را ندارد. مهران مدیری جزو مجریانی است كه رفتار و سكناتش همراهی برانگیز است و باعث اعتماد مردم به تلویزیون می شود.

احسان علیخانی / ماه عسل


اصولا مجریانی كه از سوی مسولان تلویزیون توبیخ می شوند، پیش مردم به محبوبیت می رسند! البته نمی خواهیم محبوبیت احسان علیخانی را به مخالفت خوانی اش تقلیل دهیم ولی او بارها چوب نقدهای تند و تیزش را خورده. معروف ترین آن به ماجرای ویژه برنامه سال تحویل و كنایه به رئیس جمهور وقت بازمی گردد كه منجر به ممنوع الكاری اش شد. در «ماه عسل» هم بسیاری اوقات نقدهایش گزنده بوده و دلخوری مسولان را به همراه داشته. در طرف مقابل اما بر تعداد هواداران علیخانی اضافه شده تا جایی كه وقتی طرح محسنین را راه اندازی می كند،‌با استقبال چشمگیر مواجه می شود. علیخانی حرف های «شعاری» و «باب طبع مدیران» كم نمی زند اما ادبیات گفتاری اش به گونه ای است كه به دل هوادارانش می نشیند. كسی هم پیش خود نمی گوید «ای بابا او مجری اوامر مسولان بالا دستی است!» نه؛ علیخانی آداب محبوب شدن را یاد گرفته و فهمیده تا وقتی می تواند از آن مراقبت كند كه كنار مردم ایستاده باشد نه مسولان تلویزیون. به همین خاطر است كه هر حرفی نمی زند و با ظرافت روی مرز باریك «مجری تلویزیون بودن» و «زبان مردم بودن» حركت می كند.    

رامبد جوان/ خندوانه


مدل برنامه سازی و اصولا شخصیتی رامبد جوان یك تفاوت اساسی با عادل فردوسی پور و رضا رشیدپور دارد. او با «زبان شیرین» سراغ موضوعات مختلف می رود و اگر هم بخواهد به مسولان یا مردم نقد كند،‌خنده از لبش نمی افتد. رامبد اهل كنایه زدن و دنبال كردن مسائل حاد روز نیست. او نخواسته ردای یك مجری مخالف خوان بر تن كند كه البته با توجه به رسالت «خندوانه» روش او كاملا اصولی است. رامبد جوان اما یك ویژگی بزرگ دارد و آن برخورداری از محبوبیت، همپای دیگر سلبرتی های تلویزیون است. تا جایی كه این موقعیت حتی در بازیگری نصیب او نشد. رامبد جوان با مدل برنامه سازی و اجرای متفاوتش، طیف زیادی از بیننده ها را جذب تلویزیون كرد و این گونه برای آن وجاهت خرید. جوان هر كاری كند متهم نمی شود كه مجری سیاست صدا و سیما است؛ او آن قدر ذكاوت دارد كه فرمایش مدیران را از فیلتری درست عبور دهد و دافعه ایجاد نكند. این گونه است كه طرح ها ، ایده ها و كمپین های او با اقبال فراوان مواجه می شود و وقتی برای كمك رسانی مالی اقدام می كند، عددهای بزرگی بدست می آید. 

منابع: هفت صبح /تبیان