تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 95
زمان آخرین مطلب : 2377روز قبل

مایكروسافت اظهار كرده است كه نقص امنیتی Flash Player را تا زمان عرضه عمومی ویندوز 8 در ماه اكتبر اصلاح نخواهد كرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شركت ادوب تصریح كرد كه ویندوز 8 مایكروسافت در برابر حملاتی كه هكرها برای چندین هفته برروی سیستم­های شخصی اعمال كرده‌اند، آسیب‌پذیر است.

 

 

مایكروسافت اظهار كرد كه نقص امنیتی Flash Player را تا زمان عرضه عمومی ویندوز 8 اصلاح نخواهد كرد و در روز 26 اكتبر ویندوز 8 به صورت عمومی عرضه خواهد شد و كامپیوترهای شخصی با این سیستم عامل به فروش خواهند رسید.

 

 

یك سخنگوی مایكروسافت در این باره گفته است كه این شركت به روزرسانی فلش را در ویندوز 8 از طریق به روزرسانی ویندوز عرضه خواهد كرد. به گفته وی، نسخه فعلی فلش در ویندوز 8 RTM حاوی ترمیم اخیر این نرم افزار نیست، ولی به روزرسانی امنیتی این نرم‌افزار از طریق به روزرسانی ویندوز در زمان عرضه عمومی این سیستم عامل انجام خواهد شد.

 

 

مایكروسافت به جای ادوب مسوول اصلاح Flash Player در ویندوز 8 است، چرا كه این شركت این نرم افزار مشهور را با IE 10 یعنی مرورگر سیستم عامل جدید خود مجتمع كرده است. مایكروسافت در اواخر ماه می و در هنگام عرضه آخرین نسخه اولیه ویندوز 8 در مورد این موضوع اطلاع‌رسانی كرده بود. در آن زمان مدیر اجرایی IE اظهار كرد كه با به روز رسانی فلش از طریق به روزرسانی ویندوز مانند IE، اعمال امنیت برای مشتریان این شركت راحت­‌تر خواهد شد.

 

پیش از این حركت مایكروسافت، گوگل تنها سازنده مرورگری بود كه Flash Player را با كروم مجتمع كرده بود و به پلاگین­های خارجی تكیه نكرده بود. گوگل بیش از دو سال است كه نسخه‌های به روز شده Flash Player را با كروم عرضه می­‌كند و معمولا در همان روزی كه ادوب به روزرسانی فلش را عرضه می كند، این شركت نیز مرورگر خود را با اصلاحیه‌های فلش به روز رسانی می كند.

 

 

بر اساس اعلام سایت مركز ماهر، ماه گذشته ادوب دو به روز رسانی برای Flash Player عرضه كرد كه 8 آسیب پذیری را برطرف می كرد. برخی از این آسیب‌پذیری‌ها در بالاترین رده از رده بندی‌های امنیتی این شركت قرار گرفته بودند. یكی از این آسیب پذیری‌ها، آسیب‌پذیری CVE-2012-1535 بود كه در روز 14 آگوست اصلاح شد، ولی پیش از آن برای مدتی مورد سوء استفاده هكرها قرار داشت.

 

 

بنا بر آنچه سایمانتك هفته گذشته افشا كرد، در حقیقت CVE-2012-1535 یكی از چهار آسیب پذیری اصلاح نشده بود كه برای مدت 16 هفته توسط یك هكر مورد سوء استفاده قرار گرفته بودند.

 

 

ادوب هفته گذشته تاكید كرد كه هنوز مایكروسافت فلش را در IE 10 برای ویندوز 8 به روز رسانی نكرده است و Flash Player 11.3.372.94، ترمیم‌های عرضه شده در به روزرسانی های APSB12-18 و APSB12-19 (به روز رسانی­‌های 14 و 21 آگوست) را در برندارد.

 

 

یك سخنگوی ادوب در روز 23 آگوست در یكی از فروم‌های پشتیبانی این شركت اعلام كرد كه تا اواخر اكتبر، هیچ به روزرسانی برای فلش در ویندوز 8 و IE10 عرضه نخواهد شد. به گفته وی، از آنجایی كه ویندوز 8 هنوز به شكل عمومی عرضه نشده است، این كانال به روز رسانی هنوز فعال نیست. پس از فعال شدن این كانال، كاربران می توانند به روزرسانی های Flash Player را دریافت كنند.

 

 

مهندسین پشتیبانی مایكروسافت حداقل از تاریخ 25 آگوست از مشكل فلش در ویندوز 8 آگاه بوده اند.

 

 

هنوز مشخص نیست كه مایكروسافت پس از عرضه ویندوز 8 در ماه آینده، چگونه به روز رسانی فلش را مدیریت خواهد كرد. این شركت به جز اینكه تغییرات فلش را از طریق سرویس به روزرسانی ویندوز عرضه خواهد كرد، چیز دیگری در این مورد نگفته است.

سه شنبه 28/6/1391 - 10:42

آیفون 5، با ورود خود به بازار، شرکت‌های ارائه دهنده سیم‌کارت را وادار کرد که دست‌به‌کار شوند و نانوسیم‌کارت تولید کنند.


اپل استاندارد جدید سیم کارت‌های نانو را در آیفون ۵ خود بکار گرفته است.


از آنجایی که سوالات زیادی دراین باره شده، سعی می‌کنیم در این مقاله توضیحات لازم را (که دغدغه بسیاری از مردم دنیاست) ارائه کنیم.


موسسه استانداردهای مخابراتی اروپا (ETSI) نانو سیم کارت اپل را در ماه ژوئن معرفی نمود. بر این اساس نانو سیم کارت ۴۰ درصد کوچک‌تر از میکروسیم کارت‌های موجود در بازار است. اندازه نانو ۱۲.۳ میلیمتر(طول) در ۸.۸ میلیمتر(عرض) و ضخامت ۰.۶۷ میلیمتر است.


فضای داخل موبایل از نظر سازندگان بسیار مهم شده و هر چقدر فضا را کوچک‌تر کنند، می‌توانند از فضای اضافی برای سایر ظرفیت‌ها استفاده کنند.


کارکردهای چیپ‌سیم‌کارت‌های نانو بر اساس استانداردهای موجود ساخته شده و فقط تنها تفاوتی که دارد میزان فضای اشغال شده توسط سیم کارت درون تلفن است.


تا کنون با کم کردن حجم سیم‌کارت‌ها می‌شد میکروسیم درست کرد و مشکلی از این بابت نبود. اما در نانو سیم کارت، ضخامت نیز تغییر یافته و در مقایسه با میکروسیم‌کارت، نانو سیم به اصطلاح ۱۵pc نازک‌تر شده‌است.


بنابراین حتی اگر بتوانیم اندازه میکروسیم را کم کنیم، گفته می‌شود نمی‌توان تا این لحظه ضخامت آنرا تغییر داد.


ممکن است مبدل نانو به میکرو ایجاد شود اما معلوم نیست مبدل میکرو به نانو درست شود یا نه!


بر اساس آمار و به خاطر ورود آیفون ۵ شرکت‌های ارائه دهنده سیم کارت دست به تولید انبوه نانو سیم کارت زده‌اند.(هنوز در ایران مشخص نیست آیا مخابرات حرکتی برای ساخت سیم کارت‌های نانو کرده است یا نه!)


اپل پیشتر اولین کمپانی استفاده کننده از میکروسیم‌کارت بود و حالا نیز اولین کمپانی استفاده کننده از نانوسیم کارت.

منبع : پایگاه فناوری اطلاعات

سه شنبه 28/6/1391 - 10:39

ابررایانه هندی‌ها بسیار سریع‌تر از «سکوویا» اطلاعات را پردازش خواهد کرد.


دولت هند در حال برنامه‌ریزی برای توسعه نسل جدیدی از ابررایانه‌هاست.


طبق پیش‌بینی‌ها، در سال ۲۰۱۷ این رایانه‌های غول‌پیکر خواهد توانست ۶۱ بار سریع‌تر از سیستم‌های فعلی کار کند.


به نقل از الشروق، یک مقام دولتی در این باره گفت: «کاپیل سیپا» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هند در خصوص نقشه راه ارتقاء گروهی از رایانه‌ها با هزینه پنج میلیون دلار که در طول پنج سال انجام می‌شود، نامه‌ای به «مان موهان سینگ» نخست‌وزیر این کشور نوشته است.


در حال حاضر سکوویا (Sequoia) با قدرت محاسبه ۱۶.۳۲ پتافلاپ، سریع‌ترین ابررایانه جهان به شمار می‌رود ولی دولت هند موافقت خود را با تولید ابررایانه‌ای که سرعت آن ۶۱ بار بیشتر از سکوویاست، اعلام نموده است.


این رایانه عنوان بهترین رایانه هندی در جهان را از آن خود خواهد کرد.

منبع»پایگاه فناوری اطلاعات

www.bnit.ir

سه شنبه 28/6/1391 - 10:29

کمپانی سامسونگ الکترونیک روز یکشنبه به Korea Times گفت قصد دارد در کنگره جهانی موبایل که ماه فوریه سال آینده برگزار خواهد شد ، آخرین مدل سری گلکسی یعنی گلکسی اس 4 را به جهانیان معرفی کند.

 

یکی از مقامات رسمی این کمپانی هم که نخواسته نامش فاش شود به یک سایت خبری گفت : سامسونگ کاملا آماده است تا گلکسی اس 4 را سال آینده در کنگره موبایل بارسلونا به نمایش عموم بگذارد و پیش بینی می شود یک ماه پس از آن ، فروش جهانی این اسمارت فون آغاز گردد.
این زمانبندی در حالی از سوی سامسونگ منتشر شده  که رقیب بزرگش، اپل، تنها چند روز پیش، آیفون 5 را که به نظر بسیاری از متخصصین و خریداران فاقد هرگونه ویژگی های انقلابی است، معرفی کرده است. این مقام مسئول همچنین گفت از آنجا که این اسمارت فون 9 ماه پس از پخش گلکسی اس 3 ، عرضه می شود،  با شبکه LTE سازگار است و به اندازه کافی برای رقابت با آخرین آیفون اپل آماده خواهد بود.
سامسونگ در ماه سپتامبر گزارش داده بود که فروش گلکسی اس 3 ، سه ماه پس از عرضه رسمی اش به مرز 20 میلیون دستگاه رسیده است. به گفته این مقام مسئول، انتظار می رود که نسل آینده گلکسی ، قوی ترین گوشی سامسونگ به لحاظ ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری باشد.
مدیر اجرایی تامین کنندگان محلی سامسونگ نیز درباره گلکسی اس 4 گفته است: این گوشی قطعا ازشبکه LTE استفاده خواهد کرد ، پردازنده ای با برند Exynos دارد و از تراشه 4 هسته ای بهره می برد. گلکسی اس 3، بسته به اینکه در چه کشوری فروخته می شد از دو پردازنده Exynos و Snapdragon استفاده می کرد.
سایز صفحه نمایش گلکسی اس 4 احتمالا 5 اینچ و از نوع OLED خواهد بود. ( همانطور که می دانید گلکسی اس 3 نمایشگر 4.8 اینچی دارد).  سیستم عامل این اسمارت فون نیز اندرویید گوگل است.
یکی از مقامات رسمی شرکای محلی سامسونگ نیز به Korea Times گفته است: سامسونگ می خواهد به  برنامه تولیدی یک سال آینده خود پایبند باشد و معرفی گلکسی اس 4 اولین قدم برای مطابقت با این استراتژی خواهد بود. گلکسی آینده، مسلما به لحاظ شکل ظاهری تغییر خواهد کرد اما این تغییرات به حدی است که به شکل محبوب این گوشی با گوشه های چهارگوشش لطمه وارد نشود.
ماه پیش نیز در خبرها آمده بود که سامسونگ برای اعمال این تغییرات در حال مذاکره با شرکت های حامل بزرگ آمریکایی است تا از درگیری های احتمالی بر سر نقض حق رسمی ثبت اختراع جلوگیری کند.
سامسونگ درپاسخ به ZDnet  درباره این شایعه ها گفته است: هنوز نمی توان بر پایه حدس و گمان ها اظهار نظر کرد!

 

سه شنبه 28/6/1391 - 10:25

رمزهای تقلب Stronghold Crusader

سری بازی‏های Stronghold که در کشور ما به نام «قلعه» معروف است را می‏توان یک از معروف‏ترین و پرطرفدارترین بازی‏ها در سبک استراتژیک دانست. تاکنون 4 شماره از این بازی منتشر شده است که اولین نسخه آن یعنی Stronghold: Crusader را می‏توان موفق ترین بازی از این مجموعه دانست. شما در بازی «قلعه» ابتدا با ارتشی که در اختیار دارید باید تمام سعی‏تان را در حفظ قلعه و سربازان خود انجام دهید. سپس با راه‏های کسب درآمدی که برای‏تان وجود دارد نظیر دریافت مالیات، زراعت، فروختن اسلحه و... ارتش خود را تجهیز کنید و راهی فتح قلعه‏های دشمن شوید. هم‏اکنون به معرفی دو ترفند جالب و کاربردی در این بازی می‏پردازیم.

چند کارگر در یک کارخانه
1- ابتدا کارخانه را (باغداری، معدن سنگ، چوب بری، یا ...) را در جای خود قرار دهید.
2- بر روی کارخانه مورد نظر کلیک کنید و دکمه Pause را فشار دهید.
3- حالا بر روی دکمه Z در سمت بالا، دو بار کلیک کنید.
4- دکمه Pause را بار دیگر فشار دهید.
5- خواهید دید که یک کارگر به کارخانه اضافه می‏شود و تولیدات افزایش می‏یابد.

---------------------
در منوی اصلی Shift را بزنید. در طول بازی دکمه backspace را بزنید و بنویسید yes و شما طلای نامحدودی خواهید داشت و از 50 روستایی برخوردار خواهید شد.
-----

در منوی اصلی enter را بزنید و صدای تیک را می شنوید. در طول بازی Backspace را بزنید و invincible را تایپ کنید و شما و مردان تان جنگجوی شکست ناپذیر می شوید.
-----
در منوی اصلی Shift + Alt + A را بزنید تا حالت تقلب فعال شود. حالا در طول بازی دکمه های زیز را بزنید :
Alt + C = تمام ماموریت ها
Alt + K = ساخت رایگان، نیاز به منابع نیست
Alt + X = صد تا Popularity (محبوبیت) به علاوه صد تا طلا

------

شنبه 21/9/1388 - 14:36
نخستین بار نام بیرجند در اسناد مكتوب در كتاب معجم‏ البلدان، قرن هفتم هجری قمری آمده كه این شهر را از زیباترین بلدیه قهستان معرفی كرده است. همچنین سیاحان و مورخانى چون ماركوپولو ، یاقوت حموی، مقدسی، حمدا... مستوفی و حافظ ابرو در كتابهاى خود از این شهر به نوعی یاد نموده ‏اند. بیرجند مركب از دو جزء«بیر» و «جند» است كه هر دو بخش آن در زبان پارسی باستان واژه‏اى ‏مستقل و داراى معنا و مفهوم اساطیری و تاریخی‏ می‏باشد كه این دو جزء باهم معنى «شهرتوفان» یا شهر «صاعقه» را می‏دهد.كشفیات اخیر باستان‏ شناسان در منطقه بیرجند حاكی از این است كه نواحی مزبور علاوه بر اینكه محل سكونت یا معبر انسانها در پیش از تاریخ بوده، رد پاى قوم ساگارتى یكی از اقوام كوچ ‏نشین پارسی را نیز در خود به یادگار گذاشته است كه نمونه بارز آن كهن‏ ترین اثر كشف شده بیرجند به نام سنگ‏ نگار لاخ مزار كوچ می‏باشد كه بر آن نقوش پیش از تاریخ، علائم پیكتوگرافی یا تصویری و كتیبه‏ هاى خط عربی نیز به چشم می‏خورد.
قرائن و شواهد نشان‏ دهنده این است كه آبادانى و رونق شهر بیرجند از دوره صفویه به بعد بوده، كه تقریباً تا اواسط دوره قاجاریه معماری و بافت هماهنگی را دربر داشته است. یادمانهاى تاریخی بی‏شمار در این شهر، خانه ‏هاى گلی و گنبدی شكل و كوچه‏ هاى پیچ در پیچ، قراولخانه‏ هاى بیدار و كاروانسراهاى پرجنب و جوش حكایت از دفاع در برابر دشمن بیگانه و یا مبارزه با توفان شن دارد. با توجه به همه این عوامل شناخت گذشته شهر بیرجند با عناصری چون میدانهاى كوچك، آب‏ انبارهاى قدیمی، مساجد و حمام‏هاى عمومی میسر می‏گردد. روی‏ هم رفته شهر بیرجند داراى 19 محله معتبر و مهم بوده است
.
سه شنبه 27/5/1388 - 20:37
بلوتوث از نام پادشاه دانمارکی (Harold Bluetooth Blatant) در قرن 10 برگرفته شده او کسی بود که دیپلماسی را از جنگ به سمت گفتگو سوق داد مخترعان تکنولوژی بلوتوث فکر میکردند این نام مناسب برای تکنولوژی آنهاست که به وسایل مختلف اجازه میدهد نوعی گفتگو با هم داشته باشند. Bluetooth یک سیتم رادیویی برای مصارفی با توان پایین در یک برد کوتاه (10 سانتی متر 10 متر و 100 متر )که توسط یک میکروچیپ ارزان طراحی شده می‌باشد.کاربران حرفه ای زیادی هستند که حتی به بلوتوث فکر هم نمیکنند با اینکه امروزه بلوتوث بر روی اکثر لپ تاپ ها فعال است. البته تعداد این کاربران چندان کم هم نیست ! در آغاز بلوتوث با سر وصدای زیادی به بازار عرضه شد. شعارهایی که اکثر آنها مبنی بر این بود که ما از شر کابلهای پیچیده و درهم وبرهم خلاص میشویم. ولی ظاهرا هنوز بلوتوث مورد توجه اکثریت قرار نگرفته است. از سیستمهای مبتنی بر بلوتوث تا حالا محصولاتی نظیر iPaq ها مورد توجه قرار گرفته اند. چرا که کاربران میتوانند براحتی این سیستمها را حمل کنند و با کیبورد ها - پرینترها و هد ستهای قابل حمل از زندگی لذت ببرند. در حقیقت برای ابزارهای قابل حمل که پورتهای زیادی روی خود ندارند بلوتوث مورد توجه شدید قرار گرفته است. موبایلهای مبتنی بر بلوتوث به شما اجازه میدهند که به یک PDA یا کامپیوتر قابل حمل متصل شوید و بدرون اینترنت شیرجه بزنید !


بلوتوث طراحی شد تا پایه ای برای شبکه های شخصی باشد. (Personal Area Network) راه حلی برای ارتباطات نزدیک دستگاههای مختلف. برد انتقال بلوتوث از 1 متر شروع میشود و تا 100 متر هم میتواند ادامه پیدا کند. البته این برد بستگی کامل به قدرت کلاس و وسیله دارد. قدرتمند ترین وسیله (کلاس 1) میتواند تا 300 فوت فاصله را ساپورت کند. تقریبا مثل شبکه های Wi-Fi .

بلوتوث اطلاعات را روی فرکانس موج GHz 2.4 منتقل میکند. سرعت انتقال هم حداکثرMbps 1 است که خیلی کمتر از شبکه های Wi-Fi میباشد واز پروتکل (Link Manager Protocol) برای ارتباط بین دستگاهها استفاده میکند.

کاربرد ها و مصارف bluetooth
ایجاد یک شبکه بیسیم برای کامپیوتر های رومیزی با یک پهنای باند کوچک
استفاده در تجهیزاتی مثل Printer ,Microphone,Keyboard,Mouse
بلوتوث فروش زیادی در تلفنهای سلولی داشته است که آنها را قادر ساخته که به کامپیوتر ها وPDAs و handsfree ها وبسیاری دیگر از دستگاهها متصل شوند و به این ترتیب یک شبکه بیسیم LAN را ایجاد میکنند
انتقال فایلها (مثل عکس و mp3 و غیره ) بین گوشی های موبایل و PDAs و کامپیوترها از طریق OBEX
handset بلوتوث برای گوشی موبایل و smart phone ها
دستگاههای اندازه گیری و Test
ابزارهای پزشکی
گیرندهای GPS
اتومبیل و استفاده بعنوان handsfree تلفن در آن
کنترل از راه دور تلویزیون بجای اینفرارد
وسایل کمک شنوایی
playstation 3 و Nintendo Revolution از بلوتوث برای جوستیک خود استفاده خواهند کرد و...

امنیت در بلوتوث :
بلوتوث میتواند در 3 مدل امنیتی کار بکند :

مدل 1 که بدون امنیت است.
مدل 2 که در مرحله سرویس دهی(Service Level) امنیت را برقرار میکند... بعد از اینکه کانال ارتباطی پیدا شد.
مدل 3 که در مرحله لینک (Link Level) امنیت را ایجاد میکند ... قبل از اینکه کانال ارتباطی پیدا شود.

هر وسیله مبتنی بر بلوتوث یک آدرس 48 بیتی منحصر بفرد دارد. رویه تایید استفاده از کلیدهای متقارن هست و رمزنگاری با کلیدی 128 بیتی انجام میشود (البته دردستگاههای مختلف این طول کلید رمزنگاری مختلف است و بستگی به مقداری دارد که در کارخانه تعریف میشود). این کلید 128 بیتی که بصورت رندوم انتخاب میشود وظیفه انجام مذاکرات امنیتی بین دستگاهها را بعهده دارد.

وقتی دو سیستم مبتنی بر بلوتوث یک کانال ارتباطی بین همدیگر برقرار میکنند.. هر دو یک کلید آغازین را ایجاد میکنند. برای اینکار یک کلید عبور (Pass Key) یا شماره شناسایی شخصی وارد ارتباط میشود و کلید آغازین ساخته میشود و کلید پیوندی (Link Key) بر اساس کلید آغازین محاسبه میشود. از این به بعد کلید پیوندی برای شناسایی طرف ارتباط استفاده میشود.

اولین چالش امنیتی کلید عبور (Pass Key) هست که به اختصار PIN نامیده میشود. مثل هر کلید دیگری... کلیدهای طولانی از کلیدهای کوتاه امن تر هستند. اگر هکری بتواند کلید عبور را کشف کند میتواند کلیدهای آغازین ممکن را محاسبه کند و بعد از آن کلید پیوندی را بدست آورد. کلید عبوری طولانی میتواند محاسبات را برای یافتن کلیدهای بعدی بسیار سخت بکند.

کلید آغازین جایگزین لینکهای رمزنگاری نشده میشود که این یک نقطه ضعف اساسی بحساب می آید. بهتر است که در پردازش هر دو دستگاه بلوتوث .. این قسمت در محل امن تری قرار بگیرد. چرا که یک هکر میتواند داده های انتقالی که به یک دستگاه بلوتوث فرستاده میشود را ضبط کند و از آن برای خلق PIN استفاده کند.

همچنین استفاده از یک کلید عبوری ثابت در تمام مواقع میتواند امنیت یک ارتباط بلوتوث را کاملا بخطر بیاندازد.

کلیدهای لینک میتواند ترکیبی از کلیدها یا کلیدهای واحد باشد. بهترین حالت امنیتی اینست که از کلیدهای ترکیبی شامل کلیدهای واحد استفاده شود. وقتی شما از یک کلید واحد استفاده میکنید ... باید برای همه تعاملات امنیتی از همان کلید استفاده کنید و این کلید باید برای تمامی دستگاههای مجاز به اشتراک گذاشته شود. این یعنی هر دستگاه مجاز میتواند به ترافیک شبکه دسترسی داشته باشد.

چرا امنیت در بلوتوث مهم است ؟؟

خیلی از کاربران بلوتوث فقط از امکاناتی نظیر اتصال تلفن های همراه بهم... یا اتصال دستگاههایی نظیر این به کامپیوتر های قابل حمل استفاده میکنند. والبته برای این دسته از کاربران اهمیت امنیت بسیار دور از ذهن است ! پیاده سازی امنیت حتی در همین سطح استفاده میتواند از سوء استفاده کاربر غیرمجاز از این دستگاهها جلوگیری بکند.

استفاده دیگر بلوتوث ایجاد شبکه موقت کامپیوتری است. برای مثال چند نفر در یک جلسه میخواهند لپ تاپهای مبتنی بر بلوتوث خود را به هم متصل کنند تا بتوانند فایلهای خود را در با اشتراک بگذارند.

وقتی شما از بلوتوث برای ایجاد یک شبکه موقت کامپیوتری استفاده میکنید... معمولا یک شبکه تخصصی خواهید داشت. یعنی اینکه کامپیوترها مستقیما باهم در تعامل هستند و دیگر نیازی به یک نقطه دسترسی بی سیم (WAP)نیست. این یعنی اینکه شما نقطه مرکزی برای تامین و تبیین سیاستهای امنیتی ندارید و در حقیقت مرکز سقلی برای امنیت شبکه وجود ندارد ! اینجاست که امنیت تبدیل به دغدغه اصلی میشود چرا که شما اطلاعات مهم خودتان را بی پناه بر روی لپ تاپ خود ذخیره میکنید تا دیگران روی شبکه از آنها استفاده کنند. یادتان باشد که برد کلاس 1 بلوتوث حدودا 300 فوت میباشد. یعنی آنقدر دور که تکنیکهای War-Driver کاملا جوابگوی هکرها میباشد و کاملا هم از دید شما مخفی خواهد بود.

استفاده دیگر بلوتوث در موبایلها است. این تلفنها اطلاعات مهمی از قبیل آدرسها - تلفنها - تماسها و... را در خود ذخیره میکنند. هک کردن این تلفنها از طریق بلوتوث Bluesnarfing نامیده میشود. حتما توجه داشته باشید که نرم افزارهای موبایل خود را بروز کنید.

شیوه دیگری از هک کردن موبایلها BlueBugging هست که بمعنی اجرا کردن فرمان روی موبایل هدف میباشد. برقراری تماس - حذف کردن اطلاعات از حافظه - عوض کردن تنظیمات داخلی از این جمله حملات هستند. برای اینکه از این حملات محفوظ بمانید پچ های امنیتی را از شرکت سازنده موبایل خود دریافت کنید و تلفنهای خود را به مدلهای بالاتر ارتقا دهید.

کرمهای تلفنهای همراه هم به بازار آمده اند !! کرمهایی مثل Cabir که تلفنهای با سیستم عامل Simbian رو هدف قرار میدهند. قطعا در آینده این کرمها زیادتر و خطرناکتر میشوند و گستره بیشتری از تلفنها را مورد هدف قرار خواهند داد.

به زبان ساده‌تر

بلوتوث یک ابزار صنعتی برای اتصال از نوع بی سیم به شبکه های محلی و جهانی است.
در واقع بلوتوث وسیله ای است که راهی برای ارتباط بین ابزارهای مختلف دیجیتالی پیدا می کند. به عنوان مثال کامپیوترها، موبایل، لپ تاپ، پرینترها و دوربین های دیجیتالی می توانند با این وسیله و با امواج رادیویی کوتاه با یکدیگر ارتباط پیدا کنند.
نام بلوتوث از نام پادشاهی وایکینگ گرفته شده است که در قرن دهم می زیسته.( هارولد بلوتوث علاقه فراوانی به بحث احزاب و تفکرات آنها داشت. او به دلیل علاقه اش به تمشک آبی، دندان هایش همیشه آبی بوده!) بلوتوث که در ابتدا برای تلفن همراه طراحی شده بود یک آی سی نسبتاً ارزان است که روی نوک تلفن های همراه وصل می شود و می تواند امواج را از ۱۰ سانتی متری تا ۱۰۰ متری تشخیص داده و دریافت کند. البته بلوتوث ها سه کلاس مختلف دارند که همگی توانایی تشخیص ۱۰ تا ۱۰۰ متر را ندارند.
از طریق بلوتوث می توان فایل های مختلف نظیر MP3 و JPG را منتقل نمود همچنین می توان با آن GPS را دریافت کرد و به همین دلیل تعدادی از کارخانه های ماشین سازی پیشرفته دنیا از آن استفاده کرده اند.
اکنون تمام شرکت های سازنده تلفن همراه از این ابزار استفاده می کنند. بلوتوث از استاندارد شبکه IEEE802 استفاده می نماید.
ابتدا بلوتوث در نسخه های ۱ و ۱۸ به بازار ارائه شد که مشکلات بسیاری داشت. مثلاً در هنگام تکان خوردن دست، ارتباط قطع شده و ابزارها نمی توانستند همدیگر را پیدا کنند. پس از آن، نسخه ۲/۱ ارائه گردید که با اضافه کردن AIH به آن فرکانس های مختلف از هم جدا شده و از تداخل آنها در سرعت های بالا و به هنگام حرکت جلوگیری می شد.
نسخه ۲ بلوتوث در حالی که تمام نسخه ۱۰X را ساپورت می کرد دارای مزیت EDR بود که با سرعت ۱/۲ مگابیت در ثانیه توانایی انتقال اطلاعات را دارا بود و در ضمن منبع تغذیه ضعیف تری را در طول یک سیکل کار لازم داشته و محدوده خطایی آن بسیار کم است.
نسخه بعدی بلوتوث که به نام Lisbon نیز شناخته می شود قابلیت های جدیدی دارد که از جمله آنها افزایش سرعت و امنیت انتقال اطلاعات است که باعث افزایش ارزش این ابزار برای کاربران می گردد.
در مدل لیسبون یک کلید رمز وجوددارد که به منظور افزایش امنیت حرکت کرده و بین لینک های مختلف سوئیچ می کند. این کلید رمز شامل نام سخت افزار و کدهای آن می باشد و قبل از انتقال احتیاج به بازگشایی دارد.
انتظار می رود در آینده نزدیک بلوتوث در ماوس و صفحه کلید هم استفاده شود و باعث کاهش مصرف الکتریسیته بین ۳ تا۱۰ مرتبه در آنها شود.

نسخه بعد از لیسبون به نام Seattle می باشد که انتظار می رود دارای سرعت و امنیت فوق العاده ای باشد.

با توجه به روند استفاده از بلوتوث در ابزارهای دیجیتال، انتظار استفاده از آن در مکانیزه کردن وسایل خانگی و کنترل از راه دور آنها روز به روز افزایش می یابد.

سه شنبه 13/5/1388 - 17:44
مانیتور، نظیر سایر تجهیزات جانبی دارای مدل های متفاوت با قابلیت های مختلف است . قیمت و مشخصات یک مانیتور به تنهائی نشاندهنده کیفیت مانیتور نبوده و مشاهده کیفیت تصاویر و کارآئی مانیتور با توجه به نوع کاربرد آن در عمل ، روشی مطمئن بمنظور انتخاب یک مانیتور است .در مانیتورهای CRT بموازات افزایش Resolution ، اولا" تصاویر با ابعاد کوچکتری نمایش داده شده و ثانیا" میزان Refresh rate کمتر خواهد شد. برای اکثر Resolution استفاده شده ، می توان از Refresh rate معادل 70 هرتز استفاده نمود(پیشگیری از لرزش نمایشگر و خستگی چشم).
در مانیتورهای LCD ، پارامتر Contrast بسیار حائز اهمیت بوده و بعنوان یکی از شاخص های مهم در ارتباط با کیفیت در نظر گرفته می شود. محدوده زاویه دید( مشاهده ) ، یکی دیگر از پارامترهای مهم در زمان انتخاب یک مانیـتور LCD است ( امکان مشاهده تصاویر نمایشگر از زوایای متفاوت در مقابل مشاهده مستقیم ) .

نمایشگرهایLCD مسطح :

Native Resolution حداقل : 1024 در 768 ، پیشنهادی : 1024 در 768 تا 1280 در 1024 ، حداکثر : 1280 در 1024 تا 1600 در 1200
زمانیکه تصاویر بر روی یک مانیـتور LCD با Native Resolution پیش فرض نمایش داده شوند ، کیفیت تصاویر مناسب خواهد بود .در این رابطه می توان در صورت تمایل ، Resolution را کاهش ( دربرخی حالات ، امکان افزایش آن نیز وجود دارد) داد ، ولی ممکن است تصاویر کیفیت خود را از دست دهند (تصویر مات ) .در صورتیکه نوع استفاده از کامپیوتر بگونه ای است که لازم است Resolution متناوبا" تغییر داده شود ، می توان از مانتیورهای CRT استفاده نمود.
اندازه پانل
حداقل : پانزده اینچ ، پیشنهادی : پانزده تا هیجده اینچ ، حداکثر : هیفده تا نوزده اینچ
بر خلاف اندازه لامپ تصویر مانیتورهای CRT ، اندازه پانل مانیتورهای LCD ، محدوده قابل مشاهده بهتری را ارائه می نمایند.در مانیتورهای CRT ، ابعاد تصویر بصورت قطری اندازه گیری می شود ( از یک گوشه تصویر به گوشه دیگر ) .
میزان Contrast حداقل : 1 : 200 تا 1 : 300 ، پیشنهادی : 1 : 300 تا 1 : 350 ، حداکثر : 1 : 300 تا 1 : 400
Contrast ، پارامتری است که بکمک آن می توان نحوه نمایش رنگ ها ( توان و قدرت آنان ) را بر روی نمایشگر ، تعیین نمود.هر اندازه Contrast یک مانیتور بیشتر باشد، کیفیت تصاویر بهتر خواهد بود.
زاویه دید ( Viewing Angle )
حداقل : 120/100الی 140/120 درجه ، پیشنهادی : 120/100 الی 170/170 درجه ، حداکثر : 150/140 الی 170/170درجه
به زاویه افقی و یا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاویر بدون کاهش کیفیت رنگ و شفافیت تصویر می باشد ، زاویه دید گفته می شود.زمانیکه قصد استفاده از مانیتور LCD بمنظور ایجاد یک Presentation و یا استفاده همزمان توسط بیش از یک کاربر وجود داشته باشد ، اندازه پارامتر فوق ، جایگاه واقعی خود را پیدا می نماید.هراندازه میزان زاویه دید یک مانیتور بیشتر باشد ، امکان مشاهده تصاویر از زاویای بیشتر با حفظ کیفیت ، فراهم می گردد. تولید کنندگان بمنظور اندازه گیری زاویه دید ، از روش های متفاوتی استفاده می نمایند.پیشنهاد می گردد برای مقایسه و تصمیم نهائی ، مانیتور بطور عملی بررسی گردد.
روشنائی
حداقل : 200 تا 250 ( Cd/m2 ) ، پیشنهادی : 250 تا 350 ( Cd/m2 ) ، حداکثر : 250 تا 350 ( Cd/m2 )
تمامی مانیتورهای LCD ، دارای روشنائی لازم به میزان کافی می باشند .
ماتینورهای CRT :
اندازه لامپ تصویر/فضای قابل دید
حداقل : 15 تا 17 اینچ 13.8 الی 16 اینچ ، پیشنهادی : 17 تا 19 اینچ 16 تا 18 اینچ ، حداکثر : 19 تا 22 اینچ تا 18 تا 20 اینچ
فضای قابل دید( مشاهده ) ، بیانگر میزان فضای قابل مشاهده در صفحه نمایش بوده و بمنظور محاسبه آن ، فاصله بین یک گوشه تا گوشه مقابل ، اندازه گیری می شود.اندازه لامپ تصویر نیز بصورت قطری محاسبه شده و نشاندهنده میزان فضای مورد نیاز بمنظور استفاده بر روی یک میزکار می باشد .
نوع لامپ تصویر
حداقل : معمولی یا مسطح ، پیشنهادی : معمولی یا مسطح ، حداکثر : مسطح
در مانیتورهای CRT معمولی، صفحه نمایش دارای انحنا می باشد . مانیتورهای CRT مسطح یا Flat ، دارای صفحاتی مسطح بوده که اولا" کیفیت مطلوبتر تصاویر را بدنبال داشته و ثانیا" میزان تشعشع آنان نیز کاهش می یابد. لازم است به این نکته نیز دقت شود که مانیـتورهای CRT مسطح با پانل های مسطح که نام دیگری برای مانیتورهای LCD است ،نمی بایست اشتباه گرفته شوند.
Dot Pitch(برای مانیتورهای Shadow Mask)
حداقل : بیست و چهار تا بیست و هشت صدم میلیمتر
پیشنهادی : بیست و چهار تا بیست و شش صدم میلیمتر
حداکثر : بیست و چهار تا بیست و پنجم میلیمتر
Dot Pitch ، پارامتری است که بکمک آن می توان ،وضوح و کیفیت تصویر را تعیین نمود : هر اندازه میزان پارامتر فوق کمتر باشد ، تصاویر شفاف تر خواهند بود.



Strip Pitch(برای مانیتورهای Aperture Grille )
حداقل : بیست و پنج صدم میلیمتر ، پیشنهادی : بیست و چهار تا بیست و پنج صدم میلیمتر، حداکثر : بیست و دو صدم میلیمتر
Strip Pitch همانند Dot Pitch ، پارامتری بمنظور سنجش کیفیت تصویر می باشد.هر اندازه میزان پارامتر فوق کمتر باشد ، تصاویر دارای وضوح مطلوبتری خواهند بود .
حداکثر Resoluation و Refresh rate
حداقل : 1024*768 در 75 مگاهرتز الی 1280*1024 در 66 مگاهرتز
پیشنهادی : 1280*1440 در 85 مگاهرتز الی 1600*1200 در75 مگاهرتز
حداکثر : 1800*1440 در 80 مگاهرتز الی 2048*1536 در 70 مگاهرتز
در Resolution بالاتر، تصاویر بر روی صفحه نمایش کوچکتر بوده و امکان مشاهده تعداد بیشتری فایل و یا پنجره های فعال وجود خواهد داشت . Refresh rate ، به سرعت پویش و بازنویسی اطلاعات بر روی یک صفحه نمایشگر ، اطلاق می گردد. در مواردیکه پارامتر Refresh rate دارای مقداری کمتر از هفتاد مگاهرتز باشد، امکان لرزش صفحه نمایشگر وجود خواهد داشت (آسیب چشم ) .

نکاتی دررابطه با تهیه مانیتور

موارد عمومی
بررسی قبل از انتخاب : مانیتور از جمله تجهیزات سخت افزاری است که پس از انتخاب ، چندین سال در کنار ما بوده و از آن استفاده خواهد شد ، بنابراین لازم است در زمان انتخاب آن بررسی لازم و جامعی صورت پذیرد. انتخاب نامناسب یک مانیـتور می تواند در درازمدت آسیب جدی را متوجه چشمان کاربر نماید. در زمان انتخاب یک مانیـتور ، لازم است از ضمانت نامه آن اطمینان حاصل نموده و کیفیت آن بصورت عملی بررسی گردد .
انتخاب یک مانیتور با محدوده دید مناسب : مانـیتور انتخابی ، می بایست دارای محدوده دید قابل قبول و متناسب با نوع نیاز کاربران باشد . مانیتورهای نوزده اینچ CRT و هیفده اینچ CRT دارای محدوده قابل دید مناسبی در ارتباط با اکثر کاربردها می باشند .
استفاده از فضای بیشتر با استفاده از دو مانیتور. در صورتیکه نوع استفاده از کامپیوتر بگونه ای است که ضرورت وجود یک محدوده دید بیشتر وجود داشته باشد، می توان از دو مانیتور کوچک در مقابل یک مانیتور بزرگ استفاده نمود. در این رابطه می بایست کارت گرافیک دارای پتانسیل ارسال دو تصویر همزمان بر روی دو مانیـتورباشد .بدین ترتیب ،می توان دو تصویر جداگانه از یک کامپیوتررا بر روی دو مانیتورمشاهده نمود.
استفاده از پورت های USB: با استفاده از پورت های USB ، می توان بسادگی و بسرعت تجهیزات جانبی رابه کامپیوتر متصل نمود.در برخی مانیتورها ، تعدادی پورت USB از نوع USB 1.1 یا USB 2 تعبیه شده است .پورت های USB 1.1 دارای سرعت انتقال کمتری نسبت به USB 2.0 بوده و از آنان بمنظور اتصال تجهیزاتی نظیر صفحه کلید و موس استفاده می گردد. از پورت های USB 2.0 ، می توان بمنظور اتصال تجهیزاتی نظیر رایتر و یا هارد دیسک ها استفاده نمود . ( امکان استفاده از تجهیزات فوق توسط پورت USB 1.1 نیز وجود خواهد داشت ، در چنین موادی سرعت کاهش پیدا خواهد کرد ).
استفاده از مانیتورهای دارای بلندگو در صورت نیاز. استفاده از مانیتورهائی که دارای بلندگو می باشند ، صرفه جوئی در فضای میز کاری شما را بدنبال خواهد داشت. کیفیت صدا در بلندگوهای فوق ، بسیار بالا نمی باشد . بنابراین در صورتیکه از جمله کاربرانی می باشید که کیفیت صدا برای شما حائز اهمیت است، می توانید این نوع از مانیتورها را انتخاب نکرده و از بلندگوهایی که دارای Sub Woofer می باشند ، استفاده نمائید (قیمت آنان بیشتر از بلند گو های معمولی است ) .
موارد مرتبط با مانیتورهای LCD :
انتخاب مانیتورهای هیفده اینچ با توجه به کاهش قیمت مداوم مانیتورهای پانزده اینچ . مانیتورهای هیفده اینچ LCD دارای صفحه نمایش متناسب با اکثر نیازهای موجود( تجاری ، خانگی ) بوده و قیمت آنان نیز مناسب است.
انتخاب یک مانیتور با زاویه دید مناسب : به زاویه افقی و یا عمودی که کاربر قادر به مشاهده تصاویر بدون کاهش کیفیت رنگ و شفافیت تصویر می باشد ، زاویه دید( مشاهده ) گفته می شود. عدم وجود استاندارد لازم بمنظور محاسبه زاویه دید ، باعث شده است که تولید کنندگان اندازه پارامتر فوق را بدلخواه خویش تعریف و مشخص نمایند . در زمان انتخاب یک مانیتور LCD و بمنظور اطمینان از میزان زاویه دید ، پیشنهاد می گردد که توانائی فوق در عمل بررسی گردد.
موارد مرتبط با مانیتورهای CRT :
استفاده از مانیتـورهای مسطح : .در مانیتورهای مسطح ، تصاویر با وضوح و کیفیت مطلوبی نمایش داده می شوند. مانیتور های مسطح هیفده و یا نوزده اینچ ، علیرغم اشغال فضای زیاد، دارای شرایط مطلوبی بمنظور استفاده در اکثر موارد می باشند .
توجه به میزان برق مصرفی : مانیتورهای CRT برق بیشتری را نسبت به مانیـتورهای LCD مصرف نموده و لازم است مانیتوری انتخاب گردد که میزان برق مصرفی آن کم می باشد ( تائیدیه TCO 99 ) .
توجه به مواد سمی موجود در مانیتور در صورت دورانداختن یک مانیتور : مانیتورهای CRT دارای چهار ( 1816 گرم ) تا شش پوند( 2724 گرم ) سرب و سایر مواد سمی بوده که در صورت عدم بازیافت مناسب می تواند صدمات جدی رامتوجه محیط زیست نماید
.
دوشنبه 12/5/1388 - 16:4
کارت گرافیک یکی ازعناصر مهم در کامپیوتر است که با توجه به نوع استفاده و نیاز کاربران، دارای مدل های متفاوت با پتانسیل های مختلف می باشد. کاربران با توجه به امکانات کارت گرافیک قادر به استفاده از بازی های کامپیوتری پیشرفته ، مشاهده فیلم و انجام عملیات حرفه ای نظیر ضبط و ویرایش فیلم ، می باشند. در زمان استفاده از تصاویر گرافیکی حجیم و یا برخی بازی های کامپیوتری، ممکن است تصاویر بصورت منقطع نمایش داده شوند، در چنین مواردی استفاده از یک کارت گرافیک مطلوب و با سرعت مناسب ، علاوه بر افزایش کارآئی سیستم ، امکان پردازش تصاویر دو بعدی و یا تصاویر سه بعدی استفاده شده در بازی های کامپیوتری را با سرعت بیشتر فراهم می نماید .برخی از کارت های گرافیک دارای امکانات متنوعی نظیر پورت های ورودی و خروجی برای اتصال به دوربین های دیجیتال و تلویزیون بوده و در برخی از مدل های دیگر امکان اتصال بیش از یک نمایشگر به کامپیوتر ، وجود دارد. کارت های گرافیک در مقایسه با گذشته دارای امکانات بیشتر، کیفیت بهتر و توانائی مطلوب بمنظور بازخوانی تصاویر می باشند.


جایگاه کارت گرافیک

تولید کنندگان کارت ها و تراشه های ( Chip set ) گرافیک ، سخت افزار خود را هر شش ماه تغییر و بهنگام می نمایند . طراحان و پیاده کنندگان محصولات نرم افزاری با اتکاء به پتانسیل های ارائه شده توسط کارت های گرافیک ، قادر به تولید محصولات متنوعی نظیر بازی های کامپیوتری پیچیده و با گرافیک بالا می باشند .بازی های کامپیوتری تنها دلیل ارائه کارت های گرافیک جدید نبوده و در این راستا دلایل دیگری همچون استفاده از امکانات جانبی ارائه شده توسط آنان نیز موردنظر می باشد.امکان دسترسی به دو و یا سه تصویر بطور همزمان ، استفاده از پورت DVI ( اینترفیس دیجیتالی ویدئو) ، اینترفیس های S-Video و پورت های( Firewire (IEEE 1394 ، نمونه هائی از امکانات ارائه شده در کارت های گرافیک جدید می باشند .

ویژگی ها ی مهم

از مهمترین ویژگی های مرتبط با کارت گرافیک ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :
پردازنده
امروزه به برکت وجود پردازنده های استفاده شده در کارت های گرافیک ، امکان مشاهده تصاویر سه بعدی متحرک بطور کامل فراهم شده است . کارت های گرافیک قادر به پشتیبانی از تصاویر ویدئوئی سه بعدی و بازی های کامپیوتری بنحو مطلوب و با بهترین وضعیت نمایش می باشند . زمانیکه بازی های کامپیوتری با سرعت شصت فریم در ثانیه و یا بیشتر نمایش داده شوند ، وضعیت مطلوبی فراهم و تصاویر فاقد هر گونه لرزشی خواهند بود(چشم انسان در این سرعت قادر به تشخیص لرزش تصاویر نمی باشد). کارت های گرافیک ارزان قیمت بخوبی جوابگوی بازیهای قدیمی می باشند . کارت هائی که قادر به تولید فریم ها با سرعت بیشتری باشند ، امکان مشاهده تصاویر و بازی های کامپیوتری در Resolution بالاتررا بخوبی فراهم می نمایند. بمنظور اجرای بازی های کامپیوتری که از تکنولوژی DirectX 8 استفاده می نمایند ، می بایست از کارت هائی که تکنولوژی فوق را حمایت می نمایند ، استفاده گردد.
حافظه
در مواردیکه از کامپیوتر بمنظور انجام عملیات حجیم گرافیکی نظیر بازی های کامپیوتری و یا ویرایش تصاویر ویدئوئی استفاده می گردد ، اطلاعات مورد نیاز بمنظور نمایش تصاویر در حافظه RAM کارت گرافیک ذخیره می گردد . کارت های گرافیک بمنظور انجام مطلوب و سریع اینگونه فعالیت ها به حجم بالائی از حافظه نیاز خواهند داشت . بموازات افزایش پیجیدگی بازی های کامپیوتری یا حجم عملیات گرافیکی به حافظه بیشتری نیاز خواهد بود. استفاده مناسب و بهینه از حافظه کارت گرافیک می تواند تضمین لازم در خصوص نمایش بدون نقص تصاویر را ارائه نماید.اکثر کارت های گرافیکی دارای 32Mb تا 64Mb حافظه از نوع DDR SDRAM می باشند. مدل های پیشرفته تر و در عین حال گرانتر، دارای حافظه ای بین 64MB تا 128MB می باشند.برای بازی های قدیمی ، حافظه ای به میزان 32MB کافی بوده ولی کیفیت و سرعت انتقال تصاویر در آنان نسبت به کارت های جدید خصوصا" در Resolution 1600 * 1200 ، مطلوب نخواهد بود. بمنظور استفاده از بازی های گرافیکی پیشرفته و Resolution بالاتر ، پیشنهاد می گردد از کارت های گرافیکی که دارای حداقل 128Mb حافظه می باشند ، استفاده گردد .اکثر بازی های جدید به حافظه ای بیش از 128MB نیاز نخواهند داشت . در صورت تمایل و ضرورت می توان از کارت ها ئی که دارای حافظه بیشتری هستند، استفاده نمود( عدم ضرورت ارتقاء کارت گرافیک در مواردیکه یک بازی کامپیوتری با حجم بالای گرافیک عرضه می شود ) .
تراشه های گرافیکی که بر روی مادربرد کامپیوتر قرار دارند ( OnBorad) از حافظه اصلی سیستم استفاده می نمایند( با توجه به اشغال بخشی از حافظه توسط کارت گرافیک موجود بر روی مادربرد ، فضای کمتری در حافظه اصلی برای سایر عملیات باقی خواهد ماند ) . در اغلب کامپیوترهای ارزان قیمت که از پردازنده هائی با توان عملیاتی کمتر استفاده می شود ( نظیر پردازنده های Celeron محصول شرکت Intel و یا Duron محصول شرکت AMD ) ، کارت گرافیکی بر روی مادربرد تعبیه شده است. کامپیوترها ی فوق ، دارای توانایی قابل قبولی بوده و برای کاربران معمولی که از کامپیوتر به عنوان یک ابزار کار معمولی استفاده می نمایند، بسیار کارآمد بوده ولی در صورتیکه کاربرانی نیازمند انجام عملیات گرافیک سنگین بوده و یا قصد استفاده از بازی هائی را داشته باشند که دارای گرافیک بالا می باشد ، سیستم های فوق کارآئی مناسبی نخواهند داشت .


امکانات جانبی
برخی از کارت های گرافیک دارای امکانات جانبی اضافه ای بوده که امکان استفاده از آنان توسط سخت افزار و یا نرم افزارهای مربوطه در اختیار کاربران قرار می گیرد. در ادامه به برخی از این امکانات ، اشاره می گردد :
خروجی DVI
از کارت های گرافیک که دارای اینترفیس ویژوال دیجیتال می باشند ، بمنظور اتصال به مانیتورهای دیجیتال استفاده می گردد. با استفاده از اینترفیس DVI و پورت خروجی DVI، امکان اتصال کارت های گرافیک به انواع مانیتورهای دیجیتال و آنالوگ ، فراهم می گردد .
ورودی / خروجی S-Video
پورت خروجی S-Video ، امکان ارسال سیگنالهای ویدئویی را به تلویزیون، VCR و سایر دستگاههای مشابه فراهم می نماید. با استفاده از پورت ورودی S-Video ، می توان تصاویر ویدئویی را از وسایلی نظیر VCR، دوربین های فیلمبرداری به کامپیوترتان تغذیه نمود.
ورودی/ خروجی مرکب
پورت های مرکب دارای عملکردی مشابه پورت های S-Video بوده با این تفاوت که امکان اتصال به تجهیزات قدیمی که دارای پتانسیل لازم بمنظور ارتباط و استفاده از پورت S-Video نمی باشند را فراهم می نماید .اکثر کارت های گرافیک که دارای پورت های S-Video می باشند ، دارای یک کابل لازم بمنظور تبدیل پورت فوق به پورت های مرکب می باشند .
نمایش دو تصویر
بمنظور اتصال کامپیوتر به یک مانیتور دیگر و یا تلویزیون ( مشاهده دو و یا حتی سه تصویر جداگانه ) ، می بایست از یک کارت گرافیک که دارای پورت های اضافه و RAMDAC (تراشه هائی که تصاویر دیجیتال را به سیگنالهای آنالوگ تبدیل می کنند) اضافی ، استفاده گردد
Overclocking
اجرای پردازنده موجود بر روی یک کارت گرافیک سریعتر از سرعت مشخص شده توسط تولید کننده ، به امری متداول توسط برخی بازی های کامپیوتری تبدیل شده است . وضعیت فوق ، باعث فشار بیش از حد مجاز به کارت گرافیکی در ارتباط با تولید خروجی شده و در نهایت می تواند سوختن کارت گرافیکی را بدنبال داشته باشد .برخی از تولید کنندگان نظیر Gainward ، کارت هایی را ارائه نموده اند که دارای ویژگی Overclocking می باشند . برخی دیگر از تولید کنندگان نرم افزارهای Overlocking را بهمراه کارت گرافیکی خود عرضه نموده و تعدادی دیگر از تولید کنندگان نظیر ATI از ویژگی فوق حمایت نمی نمایند . قبل از فعال نمودن ویژگی Overlocking می بایست دستورالعمل های ارائه شده توسط تولیدکنندگان مربوطه به دقت مطالعه گردد .
Anti-aliasing
در گرافیک کامپیوتری به هموار نمودن ( صاف و یکدست ) ظاهر ناهموار و پلکانی اشکالی چون خطوط مورب،‌منحنی ها و دوایر اطلاق می گردد . استفاده از ویژگی فوق در مواردیکه دارای یک Resolution پائین می باشیم ، مفید خواهد بود. علت بروز این ناصافی ها ، به دلیل پایین بودن کیفیت تفکیک پذیری بوده و می توان بمنظور برخورد با مشکل فوق ، از امکانات سخت افزاری و یا نرم افزاری خاصی استفاده نمود . برخی از کارت های گرافیک جدید از ویژگی فوق حمایت می نمایند.در صورت فعال نمودن ویژگی فوق ، سرعت نمایش فریم ها در یک ثانیه کاهش خواهد یافت .بنابراین استفاده کنندگان بازی های کامپیوتری ، می بایست بین نمایش سریعتر و استفاده از تصاویر هموار، یکی را انتخاب نمایند .
تشریح مشخصات
در زمان تهیه یک کارت گرافیک می بایست موارد متعددی همچون میزان حافظه ، نوع اینترفیس ها ، تعداد پورت های ورودی و خروجی به دقت بررسی و مشخص گردد . قیمت یک کارت گرافیک با میزان کارآئی آن ارتباط مستقیم دارد . کارت های گرافیک موجود که از تراشه های ATI و NVida استفاده می نمایند ، دارای کارآئی مناسب در ارتباط با نمایش تصاویر سه بعدی می باشند . استفاده از کارت های گرافیک قدرتمند ، صرفا" مختص کاربرانی است که نوع فعالیت آنان بگونه ای است که به پتانیسل های بالای این نوع از کارت ها نیاز دارند. جایگاه و نقش حافطه در کارت های گرافیک ، بسیار حائز اهمیت بوده و اولویت آن نسبت به سایر پارامترهای موجود بمنظور گزینش یک کارت گرافیک، بیشتر است ( بازی های گرافیکی پیچیده و با گرافیک بالا ، نیازمند استفاده از حافظه بالائی می باشند ) . در صورتیکه قصد اتصال کامپیوتر به یک نمایشگر ، تلویزیون و یا دوربین فیلمبرداری وجود داشته باشد ، می بایست کارت گرافیکی انتخابی دارای پورت های مورد نظر باشد .

پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک کارت گرافیک در نظر گرفت :
حافظه
حداقل : 32MB پیشنهادی : 64MB حداکثر : 128MB و یا بیشتر
میزان حافظه موجود بر روی کارت گرافیک ارتباط مستقیم با کیفیت و سرعت نمایش اطلاعات داشته و حجم بیشتری از اطلاعات در حافظه ذخیره خواهد شد. سرعت تفسیر و نمایش تصاویر خصوصا" تصاویر سه بعدی با افزایش میزان حافظه، بهبود و افزایش خواهد یافت . اکثر کارت های گرافیکی موجود از حافظه های DDR استفاده می نمایند.
سرعت Clock پردازنده گرافیک
حداقل : 166 مگاهرتز پیشنهادی : 200 تا 250 مگاهرتز حداکثر : 250 تا 325 مگاهرتز
سرعت Clock پردازنده کارت گرافیک ، یکی از مهترین عوامل افزایش کارآئی یک کارت گرافیک بوده که بیشترین تاثیر را در رابطه با انجام عملیات مرتبط با تصاویر سه بعدی ،بدنبال خواهد داشت .
نوع اینترفیس
حداقل : PCI یا AGP پیشنهادی : AGP حداکثر : AGP
تقریبا" تمامی سیستم های جدید دارای یک اسلات AGP بمنظور اتصال کارت گرافیکی می باشند . سیستم هایی که طول عمر آنان بیش از چهار سال بوده و یا سیستم هائی که دارای کارت های گرافیکی Onboard می باشند ، ممکن است صرفا" دارای اسلات های PCI بوده که سرعت آنان بمراتب کمتر از اسلات ها ی AGP است .کارت های گرافیکی که از اسلات های AGP استفاده می نمایند ، قادر به حمایت از سرعتی بالغ بر 4X می باشند. در کارت های گرافیک جدید، سرعت فوق به مرز 8X رسیده است. در صورتیکه سیستمی دارای اسلات AGP با سرعت 2X یا 1X باشد ، امکان استفاده از کارت های گرافیکی با سرعت 4X یا 8X وجود نخواهد داشت (متفاوت بودن ولتاژ آنان ) .


کانکتورهای نمایشگر
حداقل : یک کانکتور VGA برای نمایشگر CRT
پیشنهادی : یک یا دو کانکتور VGA برای نمایشگرهای CRT
حداکثر : یک یا دو کانکتور VGA یا یک خروجی دیجیتال اضافه برای نمایشگرهای تخت
بمنظور استفاده از کارت گرافیکی ، می بایست کارت گرافیکی دارای کانکتورهای لازم بمنظور ارتباط با مانیتور باشد . کارت های گرافیک ، حداقل دارای یک پورت VGA بمنظور اتصال مانیتورآنالوگ به کامپیوتر می باشند (مانیتورهای فوق در زمره مانیتورهای CRT یا LCD آنالوگ تخت محسوب می گردند ) . کارت هایی که دارای یک کانکتور می باشند ، امکان استفاده از چندین تصویر و بالطبع چندین عملیات را فراهم می نمایند مثلا" می توان بر روی یک صفحه برنامه حسابداری را فعال و بر روی صفحه دیگر برنامه Word را فعال نمود.
پورت های ورودی و خروجی
حداقل : موجود نیست پیشنهادی : S-Video یا مرکب حداکثر : تنوع اینترفیس ها
در صورتیکه قصد ویرایش تصاویر ویدئویی وجود داشته باشد و یا بخواهیم از کامپیوتر بمنظور ذخیره تصاویر ویدئویی استفاده نمائیم و یا تمایل به استفاده از تلویزیون برای انجام بازی های کامپیوتری وجود را داشته باشیم ، می توان از یک کارت گرافیک پیشرفته که دارای مجموعه ای از پورت های ورودی ، خروجی و یا یک TV Tuner است ، استفاده نمود.
نکاتی دررابطه با تهیه کارت گرافیک

پارامترهای زیر را می توان در زمان انتخاب یک کارت گرافیک در نظر گرفت :

انتخاب کارت های گرافیک با توان متوسط .استفاده از یک کارت گرافیک پیشرفته صرفا" در موارد خاصی نظیر بازی های کامپیوتری پیچیده و یا کاربردهای خاص تجاری، توصیه می گردد. در سایر موارد ، می توان با مشخص نمودن دقیق خواسته خود نسبت به تهیه یک کارت گرافیک با توان مناسب (الزاما" جدیدترین نوع نخواهد بود ) ، اقدام نمود

افرادیکه به بازی های کامپیوتری علاقمندند نیازمند کارت های قویتری می باشند .یکی از مهمترین دلایلی که اغلب کاربران اقدام به تعویض کارت های گرافیکی می نمایند،استفاده از امکانات DirectX 8 مایکروسافت می باشد. تکنولوژی فوق پس از گذشت مدت زمانی اندک به یک تکنولوژی فراگیر در اکثر بازی های کامپیوتری جدید تبدیل شده است . هم اینک ،کارت ها ئی ارائه شده است که DirectX 9 را نیز پشتیبانی می نمایند. در صورتیکه تصمیم به استفاده از جدیدترین بازی های کامپیوتری وجود داشته باشد ، می بایست یک کارت گرافیک قویتر انتخاب گردد که قادر به حمایت از DirectX 9 API بوده و دارای حداقل 64MB حافظه از نوع SDDDR باشد .

اطمینان از وجود حافظه DDR در کارت گرافیک اکثر کارت های گرافیک پیشرفته دارای حافظه ای از نوع DDR می باشند .( تعداد اندکی از کارت های گرافیک از حافظه فوق ، استفاده نمی نمایند).حافظه ها ی فوق ، سرعت کارت گرافیکی را افزایش خواهد داد.

بررسی کارت های گرافیک متفاوت. بهترین روش برای انتخاب یک کارت گرافیکی، تست و بررسی مدل های متفاوتی از آنان و در نهایت انتخاب بهترین نمونه موجود است . در این راستا می توان از سایت های متعددی بر روی اینترنت که بصورت مستمر کارت های گرافیک را بررسی ونتایج را منتشر می نمایند ، استفاده گردد .

بررسی نحوه ارتباط کارت گرافیکی با کامپیوتر. اکثر کامپیوترهایی که در طی سالیان اخیر ارائه شده اند ، دارای یک اسلات AGP می باشند. برخی از مادربردها دارای اسلات AGP نمی باشند ( خصوصا" در مادربردهای ارزان قیمت که کارت گرافیکی بصورت OnBoard می باشد ، اسلات AGP وجود ندارد ) .قبل از تهیه هر نوع کارت گرافیک لازم است از وجود اسلات AGP بر روی مادربرد اطمینان حاصل نمود .

تهیه کارت گرافیک متناسب و منطبق بر خواست ها . هرگز پول خود را برای ویژگی ها و پتانسیل هائی که به وجود آنان نیاز نداریم ، نباید هزینه نمود . در صورت عدم ضرورت ذخیره سازی و ویرایش تصاویر دیجیتال ، می توان کارت های گرافیکی را انتخاب نمود که صرفا" دارای پورت های اساسی و اولیه می باشند . قطعا" قیمت این نوع از کارت ها بمراتب کمتر از کارت هائی است که دارای پورت های متنوع ورودی و یا خروجی بمنظور انجام عملیات حرفه ای می باشند . بنابراین می توان در مقابل پرداخت هزینه بیشتر برای امکاناتی اضافه که ممکن است هرگز از آنان استفاده نگردد ، کارتی با میزان حافظه بیشتر را انتخاب تا سرعت و کیفیت تصاویر بر روی سیستم وضعیت مطلوبتری پیدا نماید

يکشنبه 11/5/1388 - 7:40
________________________________________
بهینه سازی
مقدمه
بهینه سازی مصرف سوخت در کشور به منظور اجرای برنامه های بهینه سازی و در جهت تحقق و دستیابی بر اهداف مورد نظر برنامه پنج ساله سوم توسعه ، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور (I.F.C.O) وابسته به شرکت ملی نفت ایران (N.I.O.C) تشکیل گردید .
این سازمان در مراستای اجرای سیاست های استراتژیک بخش انرژی کشور و نیز طبق ماده ۱۲۱ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور در بخش انرژی مبنی بر اعمال صرفه جویی ، منطقی کردن مصرف انرژی و حفظ محیط زیست و تحقق هر چه بهتر سیاست ها با اهداف جلوگیری از اتلاف منابع تجدیدناپذیر و ارتقاء کارآیی مدیریت انرژی فعالیت می نماید . فعالیتهای سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور در زیر بخشهای خودرو ، حمل و نقل ساختمان مسکن و صنعت متمرکز گردیده است .
با توجه به موارد فوق الذکر سهم مصرف سوخت در ساختمان های حدود ۳۸% از سوخت کشور می باشد .
چنانچه اقدامات بهینه سازی در ساختمان ها (مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ) انجام نگردد و طبق روال کنونی به مصرف ادامه دهیم طی سالهای ۱۳۸۱ الی ۱۳۹۰ به میزان هفتاد میلیارد دلار مصرف سوخت خواهیم داشت . (منبع و مأخذ سازمان بهینه سازی سوخت کشور است )
موارد بهینه سازی در ساختمانها :
موارد بهینه سازی به طور اختصار عبارتند از :
۱- عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان
۲- مواد و مصالح مورد استفاده برای عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان
۳- پنجره ها
۴- درزگیری
۵- عایقکاری حرارتی پوسته ساختمان
۶- جزئیات اجرایی ‍: عایقکاری دیوارها ، عایقکاری سقفها ، عایقکاری کفها
۷- اقدامات بهینه سازی در طراحی تأسیسات ساختمانها
۸- مقایسه هزینه های اقدامات بهینه سازی و سایر هزینه های موجود در ساختمانها
۱ - عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان به واسطه نوع مصالح مصرفی و گونگی قرارگیری اجزاء پوسته خارجی می تواند دمای داخل خود را تا مدتی حفظ نماید به دلیل اینکه همواره ساختمان با محیط اطراف خود مشغول تبادی دمایی است در تابستان گرمای بیرون از طریق سقف ، دیوارها و پنجره ها به داخل ساختمن نفوذ می کند و در زمستان هوای داخل ساختمان که با صرف هزینه و مصرف سوخت گرم گردیده است از طریق پنجره ها و سقف و کف با بیرون تبادل حرارتی نموده و فضای داخل سرد می شود و ما دوباره باید برای گرم کردن آن سوخت مصرف کنیم .
اقدامات بهینه سازی سعی بر آن دارند که این تبادل گرمایی بین فضای کنترل شده داخل ساختمان و فضای بیرون را به حداقل برسانند .
۲- مواد و مصالح مورد استفاده برای عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان
برای عایقکاری حرارتی پوسته خارجی ساختمان اعم از دیوارها ، سقفها و کف ها می توان از انواع عایقهای حرارتی طبق جزئیات پیشنهادی که در ضمائم ذکر گردیده استفاده نمود این عایقها شامل موارد ذیل می گردد :
ـ فوم (پلی یورتان)
ـ یونولیت (پلی استایرن)
ـ پشم سنگ
ـ پشم شیشه
۳- پنجره ها حدود ۴۰% از اتلاف انرژی از طریق پنجره ها صورت می گیرد در صورتیکه در زمستان به قاب پنجره و یا شیشه آن دست بزنید خواهید دید که سرد است . این دلیل تبادل حرارتی بین قاب پنجره و شیشه با فضای بیرون است .
برای رفع این مشکل با استفاده از شیشه های دوجداره تبادل حرارتی از طریق شیشه به حداقل ممکن خواهد رسید .(در شکل ضمیمه خصوصیات یک پنجره دوجداره استاندارد شرح داده شده است ) برای کاهش تبادل حرارتی از طریق قاب پنجره دو راه حل وجود دارد :
- استفاده از قاب پنجره که ضریب حرارتی بسیار پائینی دارد (مانند قابهای پی ـ وی ـ سی )
- استفاده از نوعی قاب که بخش درونی و خارجی آن بوسیله یک عایق حرارتی از یکدیگر جدا شده‌اند
۴- درزگیری زمستانها که جلوی پنجره می‌ایستید احساس می‌کنید که هوای سرد از پنجره به داخل ساختمان وارد می‌شود این نفوذ هوا باعث سرد شدن فضای داخل شده و مصرف بیشتر سوخت را برای گرمایش به همراه دارد برای رفع این نقیصه دو راه‌حل وجود دارد .
استفاده از پنجره‌های استاندارد که بین قطعات ثابت و متحرک از نوارهای درزگیر استفاده شده و دور شیشه های دو جداره آن لاستیک و اسفنج عرضه می‌گردند بین قسمت متحرک و ثابت پنجره استفاده نموده و دور شیشه‌ها لاستیک مخصوص نصب نمائید .
۵- عایقکاری حرارتی پوسته ساختمان
این نوع عایقکاری‌ها مشتمل بر موارد ذیل است :
- عایقکاری حرارتی سقفها
- عایقکاری حرارتی دیوارها
- عایقکاری حرارتی کفهای مجاور فضای باز
- استفاده از پنجره‌های مناسب در پوسته خارجی
۶- جزئیات اجرائیجزئیات اجرائی مشتمل بر موارد ذیل میگردد که جزئیات آن طبق نقشه ضمیمه گویای آن است .
- عایقکاری دیوارها
- عایقکاری کفها
- عایقکاری سقفها
۷- اقدامات بهینه‌سازی در طراحی تأسیسات ساختمانها
در جهت افزایش کارائی سیستمهای تأسیساتی و کاهش مصرف سوخت در ساختمانها تمهیدات ذیل پیشنهاد می‌گردد .

۷-۱- عایق بندی حرارتی لوله‌های رفت و برگشت:
این عایق بندی شامل لوله‌های آبگرم مصرفی و لوله‌های مصرفی و لوله‌های حامل سیال گرم و سرد جهت گرمایش و سرمایش محیط می‌شود . عایقکاری حرارتی بر روی لوله‌های رفت و برگشت بایستی حداقل دارای ضخامت ۲ سانتی‌متر باشد .
۷-۲- عایق بندی حرارتی کانالهای هوا
کانالهای هوا (هوای گرم و سرد) بایستی با حداقل ضخامت ۲ سانتی‌متر پوشیده شود به سبب ایجاد شرایط بهداشتی و زیست محیطی استفاده از نوار کانال و بتونه (یا ماستیک) توصیه می‌شود.
۷-۳- استفاده از مشعلهای استاندارد
۷-۴- نصب شیرهای رادیاتور مناسب (کاملاً باز و بسته شوند)
جهت کنترل گرمایش فضاها و استفاده حدکثر از ظرفیت گرمایی سیال حامل انرژی بایست از شیرهای رادیاتوری استفاده نمود که کاملاً در حالتهای باز و بسته قرار می‌گیرند .
۷-۵- عایق بندی حرارتی منابع دو جداره ، منابع کوبلدار ، منابع انبساط و کلکتورها
۷-۶- استفاده از چیلرهای جذبی به جای چیلر ترکمی در کاربرد ظرفیت‌های بیش از ۲۰۰ تن تبرید و مساحت بیش از ۶۰۰ مترمربع توصیه می‌شود .
۷-۷- در اجرای تأسیسات محل موتورخانه مرکزی زیر سقف و ترجیحاً در شمال ساختمان و دور از اتاق خوابها باشد .
۷-۸- استفاده از هوای برگشتی و تعبیه کانال برگشت هوا در طراحی سیستمهای تهویه مطبوع در ساختمانهای مسکونی .
۷-۹- هوکش‌ها در سمت و پشت باد در ساختمان در محلهای مناسب قرار گیرند .
۷-۱۰- استفاده از سختی‌گیر
در سیستمهای تأسیساتی و خصوصاً در مکانهائیکه آب دارای املاح بیش از حد استاندارد است استفاده از سختی‌گیر برای آب کل ساختمان توصیه می‌شود . استفاده از سختی‌گیر هم از بعد بهداشتی آب مصرفی و هم از بعد جلوگیری از رسوب املک در لوله‌های سیستم تأسیسات و مجاوری آب دیگ و منابع دو جداره یا کویل‌دار و استفاده حدکثر از ظرفیت آنها انجام گیرد (توصیه می‌گردد سختی‌گیر از نوع مغناطیسی استفاده گردد) .
۷-۱۱- نصب رادیاتور و فن کویل استاندارد با راندمان بالا
۷-۱۲- نصب رادیاتور و فن کویل در زیر پنجره‌ها
۷-۱۳- نصب ترموستات بر روی دیگ
۷-۱۴- استفاده ازترموستات دردو‌حالت‌سرمایش و گرمایش در ساختمان مهم و ضروری است
۷-۱۵- عایق بندی حرارتی دیگ (دیگها باید با حداقل ضخامت ۳ سانتی‌متر عایق‌بندی شوند)
۷-۱۶- تجهیز سیستم لوله‌کشی آبگرم معدنی به لوله برگشت آبگرم با عیق‌بندی مناسب
۷-۱۷- استفاده از الکتروپمپهای مناسب از نظر ظرفیت و راندمان برای گردش آب
۷-۱۸- آب بندی شیرهای آب
۷-۱۹- تعبیه شیر فلکه مجزا برای هر واحد ساختمانی (آبگرم و آب سرد)
۷-۲۰- کنترل و بررسی و آزمایش کلیه سیستمهای تأسیساتی ساختمان
۸- مقایسه هزینه های اقدامات بهینه سازی و سایر هزینه های موجود در ساختمانها مقایسه هزینه‌های اقدامات بهینه‌سازی و سایر هزینه‌های موجود در ساختمانها هزینه‌های اقدامات بهینه‌سازی در مقایسه با سایر هزینه‌های ساختمان از کمیت چندانی برخوردار نیست و علاوه بر آن بخشی از هزینه‌ها با توجه به کاهش حجم تأسیسات ساختمانی کاهش می‌یابد .
نقطه نظر فنی و اقتصادی و نتایج حاصله از اقدامات بهینه‌سازی ساختمان
۱- نقطه نظرات فنی حاصل از اقدامات حاصله از بهینه‌سازی در ساختمان عبارتند از
۱-۱- کاهش مصرف سوخت
۱-۲- کاهش هزینه‌های پرداخت شده توسط مردم برای سوخت مصرفی
۱-۳- ایجاد شرایط مطلوب دمای ساختمان به دلیل بالا رفتن کیفیت ساخت بناها
۱-۴- کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از مصرف سوخت های فسیلی
۲- نقطه نظرات ‌اقتصادی‌ حاصل ‌از نتایج اقدامات حاصله از بهینه‌سازی در ساختمان عبارتند از
۲-۱- عایق کاری حرارتی پوسته ساختمان :
با عایق کاری حرارتی پوسته ساختمان سالیانه معادل ۱۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (نوزده میلیارد ریال در سال) فقط در مناطق شهری صرفه‌جوئی در مصرف سوخت حاصل می‌گردد .
۲-۲- استفاده از پنجره‌های دو جداره استاندارد :
با استفاده از پنجره‌های دوجداره در ساختمانهای مناطق شهری صرفه‌جوئی در مصرف سوخت حدود ۱۶۶.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (یکصد و شصت و شش میلیارد ریال در سال) را به دنبال خواهد داشت .
۲-۳- عایق کاری حرارتی کلیه تجهیزات سیستم گرمایش مرکزی :
با این اقدام می‌توان سالیانه حدود ۵.۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (پنج میلیارد و دویست و چهل میلیون ریال) در مناطق شهری صرفه‌جوئی نمود .
۲-۴- کنترل ترموستاتیک سیستم گرمایش :
کنترل ترموستاتیک می‌تواند مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش داده و معادل ۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال (دویست و سی میلیون ریال در هر سال) در مناطق شهری صرفه‌جوئی به دنبال خواهد داشت .
* ضمناً موارد فوق‌الذکر از منبع و ماخذ سازمان بهینه‌سازی سوخت کشور استفاده گردیده است .
پایه و اساس کنترل و بررسی طراحی و نظارت بر اجراء طرح‌های تأسیساتی
به منظور طراحی تأسیساتی از نظر فنی و اقتصادی برابر دستورالعمل و ضوابط عمومی و خصوصی اعلام شده و رعایت کلیه مقررات ملی ساختمان یک ضرورت است .
بنابراین با توجه به موارد ذیل اساس و پایه طراحی تأسیساتی و نظارت بر اجراء طرح‌ها مشخص و اعلام می‌گردد .
۱- پایه و اساس طراحی تأسیساتی (مکانیکی و الکتریکی ( برابر مقررات و آئین نامه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان ، ساختمانهائیکه دارای پنج طبقه و با متراژ بیش از ۲۰۰۰ مترمربع داشته باشند نیاز به طرح مهندسی که توسط مهندسین پایه یک و مهندسین مشاور ذیربط طبق اصول و مبانی تعریف شده مهندسی بایستی خواستار طرح تأسیساتی گردیده و سپس با توجه به موارد اعلام شده که بایستی در تهیه طرح رعایت شده باشد مورد بررسی و کنترل فنی (کنترل مضاعف) و تائید کمیته فنی شهرداری را نیاز دارد .
۲- پایه و اساس نظارت بر اجراء طرحهای تأسیساتی ساختمانهائی که دارای طرح مهندسی و تائید شده کمیته فنی شهرداری را دارند عیناً در مراحل اجراء طرح بایستی توسط مهندسین ناظر تأسیساتی و با مشاورین فاز سه اجرائی ساختمانهای بزرگ (پنج طبقه به بالا) کنترل و به مرحله اجراء درآید و درخصوص طرحهائیکه زیر پنج طبقه می‌باشد مسئولیت کنترل و بررسی با نظارت مقیم بر اجراء طرح‌های ساختمانی و تأسیساتی می‌باشد.




چهارشنبه 24/4/1388 - 17:23