تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 1
زمان آخرین مطلب : 3070روز قبل
تاريخچة ساخت CD:
تاريخچة ساخت CD ها زياد طولاني نمي باشد. ديسكهاي فشرده ابتدا در سال 1980 مطرح شدند و ايدة ساخت آنها ظاهرا از صفحات گرامافون گرفته شده است. ديسكهاي فشرده يكي از منابع ذخيرة اطلاعات مانند فلاپي ديسكهامي باشند با اين تفاوت كه ظرفيت ذخيره سازي اطلاعات در ديسكهاي فشرده بسيار بيشتر مي باشد. ديسكهاي فشرده ، منتخب غالب افراد راغب موزيك بود . به دليل ثبت ديجيتالي آن ، محصولات امنيتي در بالاترين سطح كيفي خود هستند و نيز احتمال ازبين رفتن آن بسيار كم است . تكنولوژي هاي مشابه ،CDرا به عنوان يك واسطه جاذب براي حمل انواع اطلاعات ديجيتالي ساخته اند . با اينكه CD ها ي فشرده به قدر كافي قابل اعتماد نيستند اما كميت حجيم آن مي تواند براي ما سريع و مقرون به صرفه باشد . انحصار توليد ديسكهاي فشرده در ابتدا در دست دو شركت Philip وSONY بود. ولي در آن زمان استاندارد خاصي براي توليد اين CDها وجود نداشت. اين مشكل نيز وجود داشت كه هر كسي مي خواست از اين ديسكهاي فشرده استفاده نمايد مي بايست فقط از ديسكها و ديسك خوانهاي مربوط به يكي از اين دو شركت استفاده مي نمود. در حال حاظر تمامي CD ها با استفاده از يك استاندارد جهاني (ISO) ساخته مي شوند و در هر جايي مي توان از اين ديسكهاي فشرده استفاده نمود و به راحتي در سرتاسر دنيا اين ديسكهاي فشرده در دسترس مي باشند. به خاطر رشد فوق العاده و كامل CD ها و تكنولوژي ، در حال حاضر CDها تكامل يافته و كامل شده اند . استانداردهاي اساسي CD و قانون ها ي مرتبط به آن در: كتاب قرمز (audio) ، كتاب زرد (CD ROM)، كتاب نارنجي (CD-R) ، كتاب سبز(CD-I) و ساير تكنولوژي ها معين و جمع آوري شده است . به هر حال هر استاندارد رسمي و غير رسمي از اين قوانين معين شده در كتاب هاي صنعتي اصلي تبعيت مي كنند . بسياري از قالب بندي هاي جديد به عنوان راه حل هاي " مولتي مديا " معرفي مي شوند .مولتي مديا مخلوطي از چند نوع مديا است :صدا ، متن ، گرافيك و يا تصوير متحرك اي كه در يك ميديوم رها شده باشد .مولتي مديا ها مهم هستند چون به ما اين اجازه را مي دهند چيز هايي را كه ميتوانند مدياها را جدا و متمايز كنند ، مخلوط نمائيم . اطلاعات مي توانند از منابع مختلفي مانند : كتاب ها ، فيلم ها، نشريات ،LP ها ، كاست ها ، نرم افزار ها ي كامپيوتر و غيره تركيب شوند. شركت هاي ثبت كننده مي توانند CDها يي توليد كنند كه نه تنها محتواي ثبت كننده هاي آديو هستند بلكه مي توانند داراي انيميشن ، گرافيك ، متن وتصوير هايي كه دارا ي نشان دادن كارهاي هنري و اضافه كردن كارهاي كاربرهستند ، نيز باشند. شايد كاربر اين انتخاب را نيز داشته باشد كه از همه اين ها به صورت تركيب شده استفاده نمايد و يا يك قسمت از اين ها را انتخاب نمايد . اين انتخاب از اين جهت است كه در اين مقاله اين نوع توضيح داده شده است . براي توليد يك CD ، فرمت سخت افزار ها ( بازيكنان ) ، نرم افزار و غيره به تغيير و توجه زيادي نياز است . در اين مقاله سعي شده است تا در مورد فرمت هاي گوناگون تكنولوژي CD همراه با مزيت ها ، معايب آن و نيازمندي هاي آن ها، بحث شود. قالب هاي CDهاي فشرده كه در اين مقاله بحث خواهد شد عبارت است از : مدهاي مخلوط ، تراك هاي مخفي ، (CD-Extra)، CD-I ، CD+G.)

سه شنبه 22/3/1386 - 16:38
واژه محکم در اصل از «اِحکام» به معنی ممنوع‌ساختن گرفته شده و به همین دلیل به موجودات پایدار و استوار محکم می‌گویند. زیرا عوامل انحرافی را می‌زدایند. به سخنان روشن و قاطع نیز که هر گونه احتمال خلاف را از خود دور می‌سازد محکم می‌گویند. بنابراین «آیات محکمات» (آیات محکم) آیاتی را می‌گویند که معنا و مفهوم‌شان به قدری روشن است که جای گفتگو و بحث نیست مثل آیات « قل هو الله احد » (بگو خدا یکی است) یا مثل « الله خالق کل شیء » (خداوند آفریننده‌ی همه چیز است) یا مثل «لیس کمثله شیء» (مثل او چیزی نیست) و هزاران آیه روشن دیگر. به این گونه آیات « ام الکتاب » نیز می‌گویند چرا که اصل و مرجع و مفسّر و توضیح‌دهنده‌ی آیات دیگرند.

از سوی دیگر، واژه «متشابه» به معنی چیزی است که قسمت‌های مختلف آن شبیه یکدیگر است. به همین جهت به جمله‌ها و کلماتی که معانی آنها پیچیده‌اند و برداشت‌های مختلفی از آنها می‌توان کرد « متشابه » می‌گویند.
«متشابهات قرآن» نیز به آیاتی گفته می شود که معانی پیچیده‌ای دارند و در آغاز، احتمالات متعددی درباره آنها می‌رود؛ و باید آنها را با توجه به آیات محکم،
تفسیر کرد.
منبع:سایت دانشنامه رشد
سه شنبه 15/3/1386 - 21:4
پدیده جهانی‌شدن در چند سال اخیر به نحوی گسترده منابع چاپی و الکترونیکی زبان فارسی را تحت‌الشعاع قرار داده است. نگاهی به مواد کتابی در این حوزه به‌خصوص علوم اجتماعی نشانگر توجه اندیشمندان ایرانی به موضوع جهانی‌شدن در رشته‌های مختلف می‌باشد. آنچه از دهه شصت میلادی و در بطن اندیشه «مک‌لوهان» برای ارائه یک تصویر وسیع ارتباطی به جامعه جهانی عرضه شد، تا به امروز که در هزاره سوم میلادی به ارزیابی اطلاعات دیجیتال پرداخته می‌شود، مبتنی بر رابطه انسان و ابزارهای فناوری است. بر این مبنا، در گستره کنونی جهانی‌شدن، سعی می‌شود محدوده این تغییر و دگرگونی در حوزه اطلاعات مورد توجه قرار گیرد.

مفهوم جهانی‌شدن

از دیدگاه زبانشناختی مفهوم «جهانی‌شدن» واژه‌ای است معادل Globalization،‌ که بار معنایی ویژه‌ای را در چارچوب اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی دارد. هر چند در متون متنوع علمی از این واژه با احتیاط سخن رفته و آن را مغایر با جامعه جهانی، نظام جهانی ، بین‌المللی‌شدن ، و جهان‌گرایی (Globality) دانسته‌اند، ولی توصیف مشابهی از این واژه در بین عالمان رشته‌های مختلف علوم انسانی موجود است که به فرآیند و جریان آزاد تفکر و سرمایه مرتبط می‌شود. در تعریف مادی از واژه جهانی‌شدن «ادوارد آنی‌تات» از کارمندان ارشد «صندوق بین‌المللی پول» می‌گوید: «جهانی شدن به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن جریان آزاد اندیشه، انسان، کالا، خدمات، و سرمایه در دنیا میسر می‌شود.در چارچوب این گونه تعاریف، عالمان علم جغرافیا نیز در توصیف وضعیت و جایگاه کلانشهرها بر مفهوم اقتصادی جهانی‌شدن تأکید می‌کنند، و سعی دارند محدوده تعریف مذکور را مورد توجه قرار دهند. چنانچه در یکی از این گونه مقالات ذکر شده: «جهانی شدن اقتصاد به تشدید جریان کالا، خدمات، اطلاعات، سرمایه‌گذاری و عوامل تولید در سطح بین‌المللی دلالت دارد که منجر به یکپارچگی اقتصادی جهان می‌شود». آنچه در تعاریف مزبور از نظر پدیده‌های جمعی مورد توجه است، پیوند فرهنگ و اقتصاد در بین آحاد اجتماعی در عرصه بین‌المللی است که وقوع آن با شرایط نوین زمان و مکان، توجیه‌پذیر است.
هرگاه مفهوم متغیر مکان را از جنبه سیاسی و جغرافیایی ارزیابی نماییم که تا چه حد ماهیت سیاسی آن از نظر دولت- ملت تغییر یافته، یا این که به جهت بروز تحولات سیاسی شهروند بین‌المللی از دیدگاه دولت‌ها اهمیت یافته، روشن می‌شود که روابط انسان با انسان،‌ و انسان با طبیعت و فناوری، عرصه پویایی را در حوزه جهانی شدن دارا می‌باشد. در مقابل، فرآیند جهانی‌شدن از نظر جغرافیایی به مسائل بومی و همگانی‌کردن بومی نیز مرتبط است، نمادی که مستلزم همگانی‌شدن اجزای اجتماعی و بالطبع بومی‌کردن همگانی، یا جامعیت بخشیدن به آحاد جمعی خواهد شد .
در خصوص متغیر زمان، به جهت دگرگونی در فرآورده‌های مادی اطلاعات و نفوذ فناوری، گستره اطلاعات و روش‌های بازیابی به حدی دگرگون شده که بر دسترسی‌پذیری آن اثرات مختلفی گذاشته است، به نحوی که فرایندهای
کتابداری در دوره کتاب و عصر چاپی، چندان کاربردی در دنیای مدرن امروز ندارد. بر این مبنا «مانوئل‌کاستلز» اشاره‌ای به وضعیت دگرگونه کنونی در اثر خویش دارد: «عصر اطلاعات، جبر تکنولوژیک است... جهانی شدن و اطلاعات‌پردازی، ساختارهای بنیادین جوامع ما در سرتاسر جهان‌اند... فضای مجازی هم اکنون این قلمرو همگانی را پدید آورده است» . در مفهومی عیان و آشکار، هر چند جهانی‌شدن موجب دگرگونی در قواعد ارتباطات، خدمات و اقتصاد شده، ولی این امکان را برای ملل و جوامع فراهم آورده که ارتباطات و حریم روابط آن، قابلیت تعریف مجدد بیابند، بر این قرار که اجزای ارتباطات در مفاهیم الکترونیکی، وضعیت نوینی را در بین آحاد استفاده‌کنندگان تعریف می‌کند. مثلاً تصمیمات نوین در خصوص استفاده منصفانه از مواد بدون اجازه صاحب آن بر روی وب‌سایت‌ها، از مواردی است که در ایالات متحده آمریکا شرایط جدید و نوینی را برای پژوهشگران پدیده آورده است .
بر این قرار طبیعی است که حوزه
اطلاع‌رسانی، از دیدگاه جهانی‌شدن (با توجه به تعاریف ارائه‌شده) متأثر باشد، زیرا فرایند روابط جهانی‌شدن از چارچوب اطلاعات و عوامل آن در سطح بین‌المللی عبور می‌کند و این جریان، زمینه‌های اطلاع‌رسانی و عوامل خدماتی آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مفاهیم این رشته را با توجه به بنای نوین جامعه اطلاعاتی تفسیر می‌کند. در این خصوص گفته می‌شود که اقتصاد، مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و ارتباطات به منزله ابزاری از وسایل این انقلاب تلقی شده است:
مقوله جهانی‌سازی اقتصاد، مرزهای جغرافیایی را مقدم بر
معاملات تجاری ، مبادلات تحقیقات علمی و القای ارزش‌های فرهنگی بین‌المللی و آرزوهای شخصی، تغییر داده است. اینترنت و ارتباطات راه دور باعث ایجاد انقلاب در ابزارهایی شده‌اند که از آن طریق، مبادلات تجاری، ارتباطات، تولید، دریافت، کوتاه‌سازی، تحلیل و انتشار اطلاعات به انجام می‌رسد.



جهانی شدن و تأثیر آن بر آزادسازی اطلاعات

موردی که دیدگاه و گستره جهانی شدن را در عرصه زندگی امروز توسعه بخشیده، وسعت این نظریه و مفهوم است که جنبه‌های متنوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی، معماری، و اطلاع‌رسانی را قابل توجیه می‌کند. از دیدگاه ماهوی، جهانی‌شدن با حوزه اطلاع‌رسانی دارای روابطی است که به ایجاد جامعه‌ای علمی متنهی می‌شود که در آن، جریان پیوسته اطلاعات، انتشار سریع عقاید و افکار را تسهیل می‌کند . برخی از اندیشمندان ایرانی این میسر را ملازم «سهولت ارتباط بین افراد» تلفی کرده‌اند . در راستای این اندیشه، چارچوب جهانی شدن بر مبنای افزایش شمار پیوندها و ارتباطات متقابل، شکل گرفته است که از دولت فراتر می‌رود. ارتباطات در اخذ تصمیمات و در فعالیت‌های ملی و محلی نتایج قابلی را برای افراد و جوامع دربرخواهد داشت.
بر این قرار، مفهوم جهانی شدن با متغیرهای ویژه خود (چون زمان و مکان) در عرصه اطلاع‌رسانی مؤثر واقع شده، و در عرصه اطلاعات و ارتباطات به پدیده‌ای اطلاق می‌شود که موجب فشردگی زمان و مکان گردیده و به تعبیری،‌ «دهکده جهانی» اشاره‌ای به کوچک‌شدن زیست‌کره
زمین است. زیرا فشردگی مزبور با درک متحولی از زمان و مکان همراه است که بر حوزه‌های فرهنگی مؤثر واقع می‌شود.
ابعاد جهانی شدن متأثر از روند مؤثری است که بی‌تردید پیامدهای فرهنگی خود را از نظر اطلاعاتی به جای خواهد گذاشت. «
آنتونی ماکفرو» این تأثیر را به چهار عامل تقسیم کرده که عبارت‌اند از: رقابت قدرت‌های بزرگ، نوآوری‌های فناورانه، جهانی شدن تولید و مبادله، و تجدد و نوگرایی . آنچه از تأثیرات مزبور در چارچوب دستیابی به اطلاعات همگانی بر می‌خیزد، ویژگی‌های نوین فرهنگی است که بر مناطق مختلف اثر می‌گذارد و به سمت شبیه‌سازی سوق می‌دهد. چنین چارچوبی متأثر از پیامدهای جبر اقتصادی و سیاسی است و اهداف خود را به فرهنگ‌های ملی و محلی تحمیل می‌کند. این چارچوب در حوزه ایدئولوژی نو- محافظه‌کاران سیاسی در ایالات متحده آمریکا قابل مطالعه است؛ مثلاً در پی حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی به واشنگتن و نیویورک، افکاری در زمینه مبارزه با تروریسم بین‌المللی و اطلاعاتی پدید آمد که احتمالاً آزادی‌های فردی و مدنی در دسترس‌پذیری به اطلاعات را محدود خواهد کرد. این موارد به دلیل امکان حذف اسناد و مدارک از اینترنت، موجب گردید خدمت‌دهندگان اینترنتی را موظف کنند که فهرستی از اطلاعات مبادله‌شده را در بایگانی خود حفظ نمایند .
از وجوه انتقادی بر حوزه جهانی‌شدن در عرصه
اطلاعات و ارتباطات، تأثیر جنبه‌های رفتاری بر کارکرد این فرایند است؛‌ بر این قرار که جهانی‌شدن، فرهنگ را در مقوله‌های رفتاری، بر مبنای هجوم و استیلای ابزارهای فناورانه در زندگی و اقتصاد سرمایه‌داری، دستخوش تهاجم قرار داده و با عمومیت رسانه‌های تصویری و خبری مانند تلویزیون و ماهواره و بهره‌جویی از شبکه جهانی اطلاع‌رسانی وب، زمینه مواردی مانند شبیه‌سازی و تضعیف فرهنگ ملی به منزله آسیب اجتماعی، در بین ملل و اقوام فراهم می‌شود .
بر این قرار در عرصه پیوستگی جهانی اطلاعاتی و ارتباطی، برنامه جهانی‌سازی مبتنی بر انحصارات و الیگارشی‌های مالی است و فرهنگ محلی و ملی را در هم می‌شکند و به نوعی امپریالیسم فرهنگی منتهی می‌گردد. در تداوم وضعیت مزبور، وجه و نموداری تاریک از رابطه اطلاع‌رسانی و اطلاعات با حیات فرهنگی و اخلاقی ملل مشاهده می‌شود: «بی‌مرزسازی اقتصادی و اجتماعی بیش از آنکه به ایجاد یک نظام نوین بین‌المللی یا نظم جهانی منجر شود، به ایجاد بی‌نظمی و هرج و مرج منجر شده است .»
آنچه مفهوم جهانی‌سازی اطلاع‌رسانی را از نظر فواید و مضرات آن قابل ترسیم می‌کند، به حد و مرز اطلاعات و نفوذ آن در چارچوب دولت- ملت وابسته است که به نوعی، جامعه پژوهشی اقوام و ملل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به واقع آیا می‌توان بر محدودیت اطلاعات، ارتباطات، و
اطلاع‌رسانی در چارچوب جهانی‌شدن اندیشید؟ طرفداران اندیشه جهانی‌شدن بر آشنایی آحاد اجتماعی مردم با فرهنگ‌های مختلف ملی و محلی و تنوع فرهنگی از منظر ارتباطی تأکید دارند و دهکده جهانی را در عصر ارتباطات، مبتنی بر تعاطی فکر و اندیشه اقوام مختلف پنداشته‌اند.
حرکت در این عرصه بر چند محور قرار دارد که بحثی مستوفا می‌طلبد. رئوس مطالب این تغییرات و دگرگونی‌ها عبارت‌اند از:
  • فناوری اطلاعات قوه تفکر انسان را توسعه می‌دهد.
  • فناوری اطلاعات تمام جهان را به هم مرتبط می‌کند.
  • فناوری اطلاعات مردم جهان را به یکدیگر نزدیک می‌کند.
  • فناوری اطلاعات از پیچیدگی‌های دنیا می‌کاهد.
به واقع زمانی که تلگراف و تلفن بهره‌برداری می‌شد، همواره سوء استفاده‌های اطلاعاتی، ترس غالب و مستولی بر کاربران بود. این که فناوری‌های نوین تا چه حد جنبه‌های محدودکننده‌ای را در جهانی شدن دارد، مباحثی نو و جدید تلقی می‌شوند . تفکر به شیوه‌های فوق، اعم از قابلیت نفوذ عناصر فیزیکی ارتباطات در جوامع یا مقابله با آن و محدودیت و حصار فرهنگی، رویه‌های نظری و عملی را در چارچوب سیاستگذاری اطلاعاتی ترسیم می‌کند و این رویه‌ها که به بنیادهای اجتماعی هر ملتی وابسته است، بی تردید با تضادهای فکری و عملی آحاد اجتماعی مواجه خواهد شد.



بررسی داده‌های کمّی از حوزه اطلاعات در صحنه جهانی

بی‌تردید موضوعی که بر جهانی‌شدن به طور عینی تأثیر داشته رشد شبکه ارتباطات جهانی در عرصه کنونی روابط فردی و اجتماعی است. این گستره جایگاه عمیقی را از نظر فناوری و ارتباطات و وسایل و ابزار ارتباطی در صحنه بین‌المللی فراهم آورده و رشد فناوری اینترنت و زایش وب‌سایت‌ها، جایگاه نوینی را در عرصه بین‌المللی پدید آورده است. روایت‌های متفاوتی از میزان کمّی رشد اینترنت جهانی قبل از هزاره جدید در سال 2000 میلادی موجود است. مثلاً دکتر «فرهنگ رجایی» به نقل از نیویورک تایمز استفاده‌کنندگان از اینترنت را تا 1994 میلادی 50 میلیون نفر شمرده 15 و دکتر «حسن افراخته» کاربران را تا 1997 میلادی حدود 30 میلیون نفر ذکر می‌کند . بر همین مبنا رشد وب‌سایت‌های جهانی در فاصله سال‌های 1993 تا 1998 میلادی نفوذ چشمگیری در عرصه اطلاعات به همراه داشته و از 10000 به 800000 وب‌سایت ترقی یافته. به همین دلیل بود که «آنتونی‌گیدنز» و حامیان وی به نظریه «زمان جهانی» گرایش یافتند. یکی از مفسرین این نظریه می‌نویسد: «هر حادثه‌ای در هر گوشه‌ای از جهان به بخشی از زندگی روزمره‌ جهانی و به موضوعی تبدیل می‌گردد که همه می‌توانند آن را ببینند، درباره‌اش داوری کنند و نسبت به آن اعمال فشار نمایند .
گستره توجه به
فن اوری اطلاعات در سال‌های دهه هشتاد میلادی آغاز شد، یعنی زمانی که صاحبان صنایع بیش از یک تریلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند و تا پایان دهه نود به بازدهی قابل توجهی در صنایع تولیدی و خدماتی فناوری اطلاعات منتهی شد. بر اساس تحقیقی که به سفارش «دانشگاه برکلی» در ایالات متحده آمریکا صورت یافته، حافظه دیجیتالی به منزله کارآمدترین رسانه ذخیره‌سازی اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، قیمت حفظ و نگهداری اطلاعات به شدت در حال کاهش است، به طوری که قیمت یک گیگا بایت ظرفیت ذخیره‌سازی اطلاعات که در سال 2000 میلادی کمتر از 10 دلار بود، در سال 2005 به یک دلار تنزل خواهد یافت .
بر اساس این گزارش سه عامل در تولید
رسانه‌های اطلاعاتی (مشتمل بر کاغذ، فیلم، دیسک‌های نوری، و مغناطیسی) مؤثر بوده که عبارت‌اند از: کاهش میزان منابع چاپی، مردمی کردن تولید اطلاعات، و پذیرش واقعیت غلبه رسانه دیجیتال بر دیگر بسترهای اطلاعاتی. درصد رشد سالانه اطلاعات ذخیره‌شده جهان در سال 1999 از این قرار است: کاغذی 20 درصد، فیلم 4 درصد، دیسک‌های نوری 70 درصد، و مواد مغناطیسی 55 درصد.
همین گزارش در بخش ارتباطات دیجیتالی به رشد چشمگیر حجم صفحات ایستا(Html) در وب در سال 2000 اشاره کرد که حدود 21 ترابایت بوده و هر سال دو برابر می‌شود. بالاترین میانگین مصرف اطلاعاتی در آغاز هزاره نوین مربوط به رادیو و تلویزیون، و کمترین میانگین مصرف مربوط به رسانه‌های چاپی نظیر کتاب، مجله، و روزنامه بوده است. بالاخره این که بالاترین رشد فزاینده مربوط به فیلم‌ها، بازی‌های ویدیویی، و استفاده از اینترنت است .



جهانی‌شدن و تأثیر آن بر حوزه اطلاع‌رسانی

از تأثیر جهانی‌سازی بر حوزه‌های موضوعی و تخصصی در رشته‌های متفاوت به تناوب سخن رفته. مثلاً در خصوص تأثیر جنبه‌های اطلاعاتی و دگرگونی‌های حاصل از آن بر مدیریت، مباحث چندی مطرح شده که بر شیوه‌های تصمیم‌گیری مؤثر می‌باشند. تصمیم‌پذیری کمّی اطلاعات در جهان امروز مبتنی بر دگرگونی و تغییراتی است که در ساختار کتابخانه‌ها و کارکرد منابع انسانی در دوره معاصر حاصل شده است؛ از جمله میزان انعطاف‌پذیری در مبادله اسناد، صرفه‌جویی در زمان، کوتاه‌شدن فواصل جغرافیایی، و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ، در حالی که آشکار است نقش کتابداران و کتابخانه‌ها در چارچوب کنترل منابع ملی در این حوزه بسیار مهم تلقی می‌شود. بر این قرار است که بسیاری از رؤیاهای دوران گذشته مانند کتابشناسی جهانی، فهرستگان‌های منطقه‌ای، و تفاهم‌نامه‌های حق تألیف در عرصه جهانی،‌ صورت واقعیت پیدا می‌کنند.
مهم‌ترین تغییر و دگرگونی در وظایف کتابداران و اطلاع‌رسانان به تنوع محمل‌های اطلاعاتی مربوط می‌شود، و انتظار می‌رود که ابزارهای ارتباطی در فضای عصر نوین مبتنی بر کتاب و
روزنامه‌‌های الکترونیکی فزونی یابند و در شیوه بازیابی و خدمات‌دهی، وقوع یک تحول قابل ملاحظه را در نظام تعامل مراجعین و پاسخگویان موجب گردد. در این زمینه ابزارهای نوین آموزشی و فرهنگی مانند آموزش الکترونیکی، مدرسه‌های هوشمند،‌ و ابزارهای کمکی آن مثل کتابخانه‌های الکترونیکی اهمیت درخوری پیدا می‌کنند. همچنین ارتباطات الکترونیکی مانند بهره‌جویی از پست الکترونیکی، اشاعه گزینشی اطلاعات، توسعه وبلاگ‌ها و تله‌کنفرانس‌ها جایگاه وسیع‌تری را در بین عامه اهل تحقیق و عموم مردم به دست خواهند آورد.
تغییر ثانوی، مبتنی بر طرح و بنای مدیریت نوین در اداره کتابخانه‌ها است و سازمان‌های متکی بر دانش را در بطن خود خلق کرده است. استفاده گسترده از فناوری نوین موجب دگرگونی در حفظ و نگهداری اطلاعات در کتابخانه‌ها، دسترس‌پذیری به مواد، و فرآیند
مهارت‌های ارتباطی در سازمان کتابخانه‌ها شده، به طوری که مکانیسم کتابخانه‌ها، مبتنی بر فرآیند نوین فناوری تلقی می‌شود. این که سازمان کتابخانه‌ها چه مشکلاتی را برای استقرار مدیریتی نوین دارد، بحثی مدیریتی است که در اداره نوین کتابخانه‌ها قابلیت طرح و پیگیری دارد.


يکشنبه 16/2/1386 - 20:22

اثرات کاربرد رایانه بر بینایی کودکان:این روزها میلیونها کودک در سرتاسر جهان از رایانه برای مقاصد آموزشی و تفریحی استفاده می کنند بچه ها نیز مانند بزرگسالان ممکن است در هنگام استفاده از رایانه دچار ناراحتی های چشمی ،خستگی ، تاری دید و سردرد گردند اما بدلیل ویژگیهای خاص کودکان آنها بیشتر از بزرگسالان مستعد بروز مشکلات ناشی از کار بارایانه هستند . عوامل بالقوه زیر می توانند بر بینایی کودکان در هنگام استفاده از رایانه تاثیر گذار باشند -

عوامل تأثیر گذار

فعالیت طولانی

 

میزان خودآگاهی کودکان بسیار اندک می باشد آنها ممکن است یک کار لذت بخش را با تمرکز زیاد تا مدتها ادامه دهند تا اینکه بالاخره خسته شوند (مانند بازیهای رایانه ای )فعالیت طولانی بدون استراحت کافی می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سیستم تطابقی چشم و در نتیجه آزردگی آن گردد
مشکلات تطابقی ممکن است بصورت ثابت باقی ماندن توانایی واضح کنندگی چشم در یک فاصله معین و بر روی یک شئی خاص روی دهد در این صورت ممکن است حتی پس از گذشت مدتی از کار اولیه ،چشم قادر به تغییر توانایی تطابق خود براحتی و سهولت و برای همه فواصل لازم نباشد علاوه بر این بدلیل عدم جریان کافی اشک بر روی چشم که ناشی از کاهش پلک زدن در هنگام کار با رایانه است چشم دچار آزردگی و ناراحتی می شود . بالا قرار گرفتن نمایشگر رایانه نیز باعث تشدید این مشکل می گردد بازماندن بیش از حد چشم ها در این حالت باعث تبخیر بیشتر اشک و خشکی و ناراحتی چشم می شود.-

عادت

بچه ها خیلی انعطاف پذیر هستند و این امکان وجود دارد که به مشکلاتی که در اثر استفاده از رایانه برای آنها ممکن است ایجاد گردد عادت نمایند برای مثال کودکی که صفحه نمایشگر رایانه اش بیش از حد روشن است ممکن است هیچگاه به تغییر تنظیمات نمایشگر یا نور محیط برای بدست آوردن شرایط بینایی بهتر فکر نکند در حالیکه این وضعیت (نور زیاد صفحه نمایشگر ) می تواند باعث خشکی شدید چشم شود. به همین ترتیب کودکی که دچار تاری دید ناشی از نزدیک بینی ، دوربینی یا آستیگماتیسم است ممکن است تصور کند که همه همانطوری می بینند که او می بیند

نامناسب بودن میز


به همین ترتیب کودکی که دچار تاری دید ناشی از نزدیک بینی ، دوربینی یا آستیگماتیسم است ممکن است تصور کند که همه همانطوری می بینند که او می بیند.

عدم نور کافی


محیط کار بچه ها در خانه یا مدرسه اغلب فاقد نور مناسب می باشد. روشنایی لازم برای استفاده مناسب از رایانه نصف میزان نوری است که در یک کلاس موجود می باشد نور بیش از حد می تواند باعث اذیت شدید چشم ها گردد.

راهکارها


برای کودکی که مایل به استفاده از رایانه است به نکات زیر توجه فرمایید:
1.چشمان کودک را در فواصل معین مورد معاینه بینایی سنجی قرار دهید در صورت نیاز به عینک ، لنز تماسی یا هر درمان دیگر استفاده مداوم از آنرا به کودک توصیه نمایید .
2. زمان استفاده از رایانه را قویا برای کودک محدود نمایید برای هر یک ساعت استفاده پیوسته از رایانه حداقل ده دقیقه استراحت لازم است .
3.ارتفاع و سایر تنظیمات رایانه بدقت کنترل نمایید اندازه و قد کودک جایگاه نمایشگر و صفحه کلید را مشخص می نماید در بسیاری موارد نمایشگر خیلی بالا قرار دارد ، صندلی خیلی کوتاه است و یا میز خیلی بلندتر از حد مورد نیاز برای کودک می باشد چاره بسیاری از مشکلات این چنینی استفاده از صندلی های دارای قابلیت تنظیم ارتفاع می باشد زیرا تغییر جایگاه نمایشگر همیشه امکانپذیر نیست
4.میزان درخشندگی صفحه نمایشگر را بخوبی تنظیم نمایید.
5.میزان نور اتاق را کاهش دهید تاهم اندازه روشنایی صفحه نمایشگر رایانه گردد.
برای کار راحت با رایانه ، کودکان به شرایطی متفاوت از بزرگسالان نیاز دارند. با کمی تلاش می توان از مطلوب بودن شرایط برای استفاده کودکان از رایانه اطمینان حاصل نمود و عادات خوب بینایی را در آنان تقویت نمود.دانشنامه اینترنتی رشد



 
يکشنبه 16/2/1386 - 16:39

دید کلی

ابزارهای ارزیابی رایانه‌ای پیشرفته که هم اکنون توسط سازمان هوا فضای آمریکا و محققان دانشگاهی به نحو مطلوبی توسعه یافته‌اند، بزودی اشراف تازهای را به فیزیک پیچیده و مرموز زمین مرزه ارائه کرده و پیش‌بینی زمین لرزه‌ها را به طور دقیق میسر خواهند کرد.

ابزارهای ارزیابی زمین لرزه‌ها ،
دانشمندان را در شناخت و فهم چیزی که زمین لرزه‌ها را می‌آفریند یاری خواهد کرد این ابزارها براساس آخرین فناوری موجود طراحی شده‌اند. برای نمونه ابزارهای ارزیابی 44akesim میزان تغییر شکل ( دیفورماسیون ) پوسته زمین در پاسخ به حرکات عظیم زمین ساخت صفحه‌ای و چگونگی این تغییر شکلها را مشخص می‌کنند.

این اطلاعات از طریق کلنیکهای زمینی و فضایی حاصل می‌شوند. روشهای فضایی (
سیستم ماهوارهای موقعیت یابی جهانی "GPS" و روشهای راداری ) حرکات آرام مرتبط با زمین ساخت. صفحه‌ای ( نه زمین لرزه ) و سیکلهای لرزه‌ای را اندازه‌ گیری می‌کنند.

  • محقق اصلی پروژه Tuakeuimebr : خانم دکتر آندره آدونلان Tuakesim را یک گام ارزنده و حیاتی برای پیش بینی زمین لرزه نهایی می‌خواند. به نظر خانم دونلن تغییرشکل پوسته زمین و تاثیر متقابل گسلها فرایندی 3 بعدی پیچیده‌ای است که در مقیاس زمانی چند دقیقه تا چند هزار سال رخ می‌دهد. این فرآیندها به مدلهای ارزیابی پیچیده و ابر رایانه‌های پر قدرت و سریع نیاز دارد.

مدلهای رایانه‌ای

داده‌های فضایی موجود به همراه فهم محدودها از فرآیندهای لرزه‌ای فرصتی کاملا مطلوب و استثنایی و جهت توسعه سیستم مطالعه فرآیندهای موثر بر تغییر شکل پوسته زمین از جمله
تکتونیک زمین لرزهها و آتشفشانها ایجاد می‌کند. انتظار می‌رود مدل لرزه‌ای جدید تحت عنوان Tuaksim که زمین لرزه‌های آتی را پیش‌بینی می‌کند بتواند توسط آژانسهای ایالتی و فدرال برای توسعه تجهیزاتشان در جهت کاهش خسارات زمین لرزه‌های بزرگ آتی بکار گرفته شود. ابزارهای سه گانه اصلی این مدل شامل ابزارهای Vitual , park ( به ترتیب برگرفته از Virtual , park field ) کالیفرنیا ورونی Geofest می‌باشند.

ابزارهای ارزیابی پارک ، تحول و تکامل یک
زمین لرزه را در یک گسلها مجزا و نا آرام نشان می‌دهد. این موضوع براساس دانش محدود ما در مورد سرعت حرکت ( یا لغزشی ) و شکستگی یک کاملا بررسی شده گسل سن آندریاس ( San andreas fauit ) در پارک فیلد است. اما این روش در مورد هر گسلها یا سیستم گسلی دیگر نیز قابل استفاده است. ابزارهای پارک می‌تواند یک گزینه قابل انتخاب برای محققانی باشد که در صدد تعیین ماهیت و آشکارسازی سیگنالهای هشدار دهنده زمین لرزهها بر آمده‌اند. ابزارهای پارک روش گسترش استرس در گسلها ، تاریخ لغزش و سرعت لغزش و تنش موجود در گسلها را مشخص می‌کند.

ابزارهای Virtua داده‌هایی را در مورد گسلهای منطقه کالیفرنیا به منظور تصحیح "الگوهای فعالیت" که می‌توانند جهت پیشبینی خطرات و اختصاصا برای زمین لرزه‌های 6 ریشتری و بزرگتر به کار می‌روند، ارائه می‌کند. مقایسه داده‌های حاصل از ارزیابی با الگوهای واقعی ، فهم ما را در مورد فرایندهای لرزه‌ای بهبود می‌بخشد.

براساس مطالعات مشترک ناسا و دپارتمان
انرژی به رهبری "جان رندل2 " مسول دانشکده علوم و مهندسی دانشگاه کالیفرنیا ، ابزارهای این سایت برای تشخیص مناطقی از ایالت با احتمال بسیار قوی برای لرزه‌های یک دهه بعد در نظر گرفته شده است. از سال 2000 میلادی تا کنون پنج زمین لرزه با بزرگی 5 یا بیشتر در 11 کیلومتری ( 6/8 مایلی ) این سایت رخ داده‌اند.

روش Geofest نیز مدلهای 2 یا 3 بعدی از استرس و تنشها را در داخل
پوسته زمین و گوشته فوقانی در یک منطقه پیچیده زمین شناختی با تعدادی سیستمهای گسلی ارائه می‌کند. همچنین نشان می‌دهد که زمین در پاسخ به حرکات لرزه‌ای چگونه دچار تغییر شکل می‌شود. ارزیابی و آنالیز کال سیستمهای گسلی فعال کالیفرنیای جنوبی به میلیونها معادله و صدها پروسه رایانه‌ای نیاز خواهد داشت. تیم Tuak sim علاوه بر SPL ، شامل دانشکده‌های دیویس و ایروین دانشگاه کالیفرنیا داشنگاه براون ، دانشگاه ایندیانا ، دانشگاه کالیفرنیا جنوبی است.

آنچه باید بدانیم

فعالیت بخش علوم زمین ناسا ، بیشتر به فهم زمین و کاربرد علوم زمین برای پیش‌بینی آب و هوا ، اقلیم و بلایای طبیعی با استفاده از یک نقطه منحصر به فرد و ساعد در فضا کمک می‌کند. اصلیترین هدف بخش علوم ناسا ، ارزیابی و تخفیف بلایای طبیعی است. مدل Tuake sim ما را در توسعه قدرت پیش‌بینی خطرات زمین لرزه یاری می‌کند. دانشنامه رشد

 

پیش بینی زمین لرزه
شنبه 15/2/1386 - 23:28
پیغام های متداولی در اینترنت هنگام وصل شدن شما به خط پیش میاد که چند تا شو براتون توضیح میدم:

602 : پورت قبلا باز شده است.

629 : پورت توسط کامپیوتر دور قطع شده(یعنی اشکال از سرورتونه)

630 : قطع پورت به علت مشکلات سخت افزاری

631 : پورت توسط کاربر قطع شد

645 : خطای تشخیص هویت داخلی

650 : سرور پاسخ نمیدهد(یا تلفن اشتباه است یا خط تلفن سرور وصل نیست)

666 : دستگاه آماده نیست(یک دفعه کامپیوتر را ریست کنید)

676 : خط اشغال است(شلوغی خط)

677 : یک شخص به جای مودم پاسخ داده است(اگه شماره درست نباشه و بجای وصل شدن به اینترنت کسی بگه الو)

678 : جواب نمی دهد(یا خط تلفن قطع است یا سیم وصل نیست یا افت رو خط دارید)

680 : خط آزاد پبدا نمیشود(شلوغی خط)

691 : اسم کاربری نادرست است
 
شنبه 15/2/1386 - 17:58


آیا قرآن قابل معارضه است؟

مقدمه

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از همان زمانی که ادعای پیامبری کرده و کتاب قرآن را به عنوان اثبات ادعای خود بر عموم مردم جهان و بویژه بر مردم مکه که از نظر سخنوری، شعر و خطبه خوانی و آشنایی با انواع کلام در نهایت درجه استادی و مهارت بودند، عرضه نمودند و در مقابل، مخالفان اسلام و قرآن به مخالفت با پیامبر اکرم پرداختند همواره در آیات مختلف از جمله در آیه23 سوره بقره مخالفان را در هر قشری به مبارزه طلبی با قرآن دعوت فرموده وبیان کرده که: اگر آنچه بر بنده خود نازل کرده‌ایم، شک دارید پس اگر راست می‌گویید، سوره‌ای مانند آن بیاورید و گواهان خود را - غیر خدا- فراخوانید.

البته این مبارزه طلبی قرآن منحصر به زمان نزول و مردم عصر پیامبر نبوده بلکه به عنوان زبان اسلام برای همه مردم نازل گردیده حتی با مردمی که در عصر نزول حضور نداشته‌اند و بعدا در قرنهای دیگر قدم به این کره خاکی گذاشته‌اند اما قرآن را در دست دارند، چون که
اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی در میان بشریت بوده و دین الهی دیگری تا زمان قیامت نخواهد آمد، تحدی کرده و حتی در آیه 6 سوره توبه به پیامبر دستور می‌دهد که "هرگاه یکی از مشرکان از تو پناه خواست او را پناه ده تا سخن خدای را بشنود." تا مشرکان بی‌اطلاعی خود را از آیات قرآنی را به خاطر اجازه نداشتن بر شنیدن آیات قرآنی دلیلی بر عدم معارضه با قرآن عنوان نکنند. وبا وجود این به مخالفان گوشزد می‌کند که تلاشتان در مقام معارضه با قرآن بیهوده بوده، چرا که از آوردن حتی سوره‌ای کوچک نیز عاجز خواهند بود که در آیه 88 سوره اسراء به این حقیقت اشاره گردیده که نه تنها مردم زمان پیامبر بلکه "اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند مانند آن را نخواهند آورد هرچند برخی از آنها بر برخی دیگر پشتیبان باشند." که گذشت زمان این شکست مخالفان قرآن و پیامبر را ثابت کرده چرا که با وجود آنهمه مبارزه طلبی قرآن و با وجود انگیزه‌های فراوان مخالفان اسلام بر انجام چنین کاری، در طول تاریخ کسی نتوانسته است سوره‌ای شبیه آیات قرآن بیاورد. با وجود اینکه در طی قرنهای بعد از نزول قرآن بزرگان و سرشناسان دانش و شعر و سخن و ادب مانند جریر، فرزدق، ابن مقفع، ابوتمام، ابن فارض و ... ظاهر گشته‌اند که اینها نه تنها قادر به معارضه با قرآن نگشته‌اند بلکه همگی اقرار و اعتراف به وحی بودن قرآن نموده‌اند.

دلایل عدم معارضه با قرآن

ناتوانی تواناترین خطبا و فصیحترین فصحا

پیامبر اکرم قرآن را که به فصیحترین فصحا و تواناترین خطبا آورده بود آنان را به آوردن مثل آن فراخواند و چندین سال به آنها با آیه 43 سوره طور فرصت داد تا چنانکه بتوانند شبیه‌اش را بیاورند با این بیان که "اگر راست می گویند سخن دیگری مثال قرآن بیاورند" و زمانی که ناتوانی آنان را از آوردن همه قرآن ثابت کرد در طی آیات 14 و 13سوره هود به آوردن ده سوره مخیر نمود که "اگر راست می گوئید شما هم با کمک و پشتیبانی هر که می‌خواهید ده سوره مثل آن درست کنید..." و حتی این میدان مبارزه طلبی به حدی به نفع مخالفان گردید که آنها را در آیه 38 سوره یونس را فقط به آوردن یک در سوره دعوت کرده، می‌فرماید" ... بگو پس یک سوره مانند آن بیاورید"، فلذا می‌بینم که عرب با آنهمه استادی که در سخن سرایی و شعر داشتند با اینهمه آسان گیری بر آنها در این میدان عاجز گردیده و نتوانستند حتی یک سوره کوچک در مقام معارضه با قرآن بیاورند، بر این اساس است که می‌بینیم که در آیه 88 سوره اسراء به این عجز آنها اشاره گشته که " اگر همه افراد بشر و جن دست بهم دهند تا همانند این قرآن را بیاورند نخواهند توانست هرچند که همگی پشتیبان و کمک هم باشند."

عناد ورزیدن و تهمت زدن مخالفان قرآن

با در نظرگرفتن اینکه مشرکان سرسخترین دشمنان پیامبر و اسلام و قرآن بودند و با خود اسلحه سخنوری را در بالاترین حد خود داشتند تا حدی که سخنوری آنها، ملاک ادبیات عرب حتی در زمان ما بوده، و اینکه حریصترین افراد برای مقابله با قرآن بوده‌اند به گواهی تاریخ می‌بینیم که توان معارضه با قرآن حتی به اندازه یک سوره مانند قرآن را نداشته‌اند تا با همان کار، خط بطلان برقرآن بکشند و تاریخ نیز چنین گواهی نمی‌دهد فلذا وقتی به عجز خود پی می‌برند شروع به عناد ورزیدن و تهمت زدن به پیامبر و قرآن و مسخره کردن آن می‌کنند، زمانی می‌گویند سحر است و زمانی می‌گویند شعر است و گاهی هم افسانه می‌پندارند، در حالیکه بر اساس آیه43 سوره فصلت "هرگز باطل از پیش و پس آن راه نیابد".

نظم منحصر بفرد قرآن

با در نظر گرفتن اینکه مراتب سخن متصل کردن کلمات سه گانه اسم و فعل و حرف به گونه‌ای است تا جمله‌های سودمندی از آنها حاصل شود که عموم مردم به این روش حرف می‌زنند که همان نثر گفته می‌شود و یا به صورت نظم که همان دانش آغازها و مقاطع و مدخلها و مخارج می‌باشد و یا بصورت مسجع است و یا اینکه وزنی هم بر آن قرار داده شده که شعر گویند، و اینکه انواع سخن خارج از موارد یادشده نمی‌باشد که هرکدام نیز دارای نظم به خصوص خود می‌باشد، ما می‌بینیم که قرآن تمام زیبائیهای کلام را دارد (ویژگیهای یاد شده) اما با نظم دیگری غیر از نظم و بر این اساس است که نمی‌توان قرآن را نظم، نثر ، شعر، یا خطابه گفت و فقط می‌توان گفت که کلام است وشخصی بلیغ و آشنای به زبان عربی، وقتی می‌شنود بین نظم قرآن با سایر نظمهای دیگر فرق می‌گذارد بر این اساس است که آشنایی با لغت عربی مستلزم این نمی‌تواند باشد که وی بتوان مثل قرآن را آورد زیرا کسی که می تواند یک کلمه از کلمات قرآن را بگوید و یا یک جمله از جملات قرآن را بیاورد حتما نمی‌تواند مثل قرآن یا سوره‌ای مانند آن را نیز بیاورد چرا که قدرت وتوانایی بر مواد الفاظ هیچگاه مستلزم توانایی بر ترکیب آنها نخواهد بود عین این است که بگوییم همه افراد بشر می‌توانند کاخ مجللی بسازند زیرا که می‌توانند آجر روی آجر بگذارند که این نیز غلطی آشکار می‌باشد، از همین روست که خداوند فرمود که "هرگز باطلی از پس و پیش بر آن راه نمی‌یابد."

منبع:
  1. سیوطی، الاتقان، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی، انتشارات امیرکبیر 1380
  2. ابوالقاسم خوئی، بیان، ترجمه محمد صادق نجمی، کاظم هاشمزاده هریسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوئی 1375
  3. علوم ومعارف قرآن، پژوهشکده تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در سپاه 1381
  4. جمعی از نویسندگان، معارف اسلامی 1و 2، سازمان سمت

شنبه 15/2/1386 - 15:59
دوستان زيادي ايميل زدن که نمي تواند فايلها را از سايت filefactory دانلود نمايند؛ لذا برآن شديم که روش دانلود از اين سايت را بشرح زير تقديم نماييم. علت اينکه ماهم از اين سايت استفاده مي نماييم آنستکه سرعت دانلود از آن بسيار بالاست و جبران چند تبليغ اوليه را مي نمايد.
براي دانلود فايلها از اين سايت به نکات زير توجه کنيد:
1- پس از کليک روي لينک دانلود به صفحه اي هدايت مي شويد که داراي لينکي بنام :  Download for free with FileFactory Basic  است.
2- روي آن کليک نماييد.
3- صفحه اي باز مي شود که سراسر تبليغ است. (البته ممکن است در همان صفحه ، همان صفحه اي که هستيد مجددا باز شود. در اين صورت مجددا روي عبارت : Download for free with FileFactory Basic کليک نماييد.)
4- صبر کنيد تا صفحه تبليغ خودبخود حذف شده و صفحه بعدي ظاهر گردد.
5- در اين صفحه روي لينکي تحت عبارت : Click here to begin your download  کليک نماييد تا دانلود برنامه شروع شود.سایت کانون دانش
شنبه 15/2/1386 - 15:50
قرآن مجید در آیات متعددی بیان می‌دارد که حضرت محمد صلی‌الله و علیه و آله یک فرد درس نخوانده و امی می‌باشد و خود حضرت نیز این مطلب را در میان خویشان خود که در میانشان پرورش یافته بود اعلام نموده و حتی آیاتی که مربوط به امیت وی می‌باشد را به آنها خواند. ولی با این وجود کسی بر این گفته پیامبر مبنی بر بیسوادیش اعتراضی نکرد. اما علی رغم بیسوادیش آن حضرت کتابی را که بر انسانها عرضه نموده پر از معارف عقلی ونکته‌های علمی و فلسفی می‌باشد تا حدی که فکر و اندیشه دانشمندان را به خود جلب نموده و متفکرین شرق و غرب عالم را مبهوت خود نموده است. چرا که مردمی که در زمان رسول خدا بودند و حضرت در میان آنها پرورش یافته بود افرادی بودند که عده‌ای از آنها به بت پرستی و خرافات روی آورده و گروه دیگری نیز اهل کتاب بوده و معارف و احکام و عقایدشان را از کتب عهدین و تورات و انجیل به دست می‌آوردند. با این وجود کتابی که حضرت آورده با عهدین تفاوتهای اصولی داشته و با اوهام و خرافاتش به مبارزه بر خواسته، حقایق علمی و اخلاقی و معارف عقلی و الهی را از اینگونه خرافات پاک می‌کند، خرافاتی که توحید و خداشناسی نیز استثناء و راه گریزی از آن نداشتند.
قرآن مجید در بحث توحید و خداشناسی، خدا را آنچنان که لایق مقام خداوندی است معرفی می‌نماید یعنی مطابق با شان خدایی و مقام ربوبیت و الوهیش و از آنچه نقص و حدوث خدا را می‌رساند تبرئه می‌سازد، ساحت خداوندی را از اوهام و اباطیل پاک ساخته و حتی در
مسئله نبوت نیز یک چنین روش اصولی و صحیح را پیش می‌گیرد.

آیات توحیدی در قرآن

آیاتی که به توحید و یگانگی پرداخته و خداوند متعال را از هر گونه شرکی بدور می‌داند در پاره‌ای از آیات قرآنی علاوه بر تصریح توحید از دیگر ویژگیهایی که لازمه یگانگی خدا می‌باشد سخن به میان آورده و در طی آیات زیر به معرفی خدا می‌پردازد:

یگانگی و مالکیت حقیقی

در سوره بقره آیات 117 و 116 به یگانگی و مالکیت حقیقی وی در عالم هستی و اراده‌اش اشاره نموده خدا اینچنین را معرفی می‌کند:
(یهود و مسیحیان و مشرکان) گفتند خداوند برای خود فرزند اتخاذ کرده او از این نسبت منزه است، بلکه آنچه در آسمانها و زمین است از آن اوست و همه در برابر او خاضعند، هستی بخش آسمانها و زمین است آنگاه که به وجود آمدن چیزی فرمان دهد، می‌گوید: پدید آی! آنهم فورا پدید می‌آید."

صفات قیومیت و علم

و همچنین در آیه 163و 255 سوره بقره با اشاره به صفات قیومیت و علم و آگاهی الهی، در معرفی خدا اینچنین بیانی دارد:
معبود شما خداوند یگانه است که غیر از او شایسته پرستش نیست زیرا که او بخشنده و مهربان است.
و درآیه 255 همین سوره اضافه می‌فرماید که هیچ معبودی جز خداوند یگانه نیست، او زنده و قائم به ذات خویش است و موجودات دیگر قائم به او هستند- هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرا نمی‌گیرد، آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست.

توحید درخالقیت خدا

و علاوه بر صفات فوق همچنین در آیات 5 و 6 سوره آل‌عمران به خالقیت خدا اشاره نموده، چنین می‌فرماید: "نه در آسمانها و نه در زمین چیزی برای خدا مخفی نمی‌ماند او کسی است که شما را در رحم مادران آنچنان که می‌خواهد تصویر می‌کند، بنابراین معبوی جز آن خدای توانا و حکیم نیست.
و در
سوره انعام آیات 102 و 103 چنین بیان می‌نماید:و این است خداوند و پرورگار شما که غیر از او خدایی نیست و هر چه هست او آفریده است، پس او را بستایید که اوست بر همه چیز مسلط و صاحب اختیار، دیدگان از درک او عاجز ولی او دیدگان را درک می‌کند، خدایی است غیر قابل درک و در عین حال آگاه.
و در سوره یونس آیه 34 چنین می‌فرماید:
"بگو به آنان تنها خداست که به جهان هستی، هستی می‌بخشد، سپس هستی را از آن باز می‌ستاند. پس شما به کجا رو می‌گردانید.

اراده الهی

و در سوره سوره رعد آیه 2 به تدبیر و اراده اراده الهی در عالم خلقت توجه نموده، می‌فرماید " همان خداست که آسمان را بدون ستونی که قابل دیدن باشد، برافراشت، سپس به عرش پرداخت، ماه و خورشید را مطیع و فرمان‌بردار خود ساخت که همگان تا مدت معینی در سیر و جریانند و تدبیر همه امور در دست اوست (خداوند) بدینگونه آیات خویش را تفصیل و توضیح می‌دهد تا شما به لقای پروردگارتان یقین و باور کنید".
اوست خدای یگانه که جز او خدایی نیست و برای اوست حمد و سپاس، ابدی از نخستین روز تا واپسین روز. حکم و فرمان نیز از آن اوست و برگشت همگان هم به سوی او خواهد بود. (سوره قصص-70)

پادشاه مطلق

سوره حشر آیات 24-22 " او همان خدایی است که غیر او خدایی نیست، اوست پادشاه مطلق، پاک و عاری از عیوب، او پناهگاه ایمنی‌بخش، حافظ و نگهبان انسانها، غالب و مقتدر به تمام معنا، محیط و مسلط به همه چیز است. بزرگوار، پاک و منزه است خداوند از آنچه به او شرک می‌وزند، اوست خدای آفریننده، ایجاد کننده، نقاش و صورتگر جهان، برای اوست اوصاف و نامهای نیک. آنچه در آسمانها و زمین است، بر او تسبیح می‌گوید و اوست خدای توانا و حکیم".

نتیجه مطلب

این بود برخی از آیات قرآنی در مورد توحید و یگانگی خداوند متعال که به صورت یک مسئله فلسفی و عقلی مورد اثبات قرار گرفته اما جنبه اعجاز قرآن از باب معارف عقلی و فلسفی از این بابت است که آورنده این مطالب یک فرد امی و درس ناخوانده می‌باشد و علاوه بر آن این معارف در چنین سطح بالایی، کاملا متضاد با فرهنگ عصر خودش می‌باشد چرا که در آن عصر، خدا را یگانه نمی‌دانستند و خدایان متعددی را عبادت می‌کردند و برای خدا فرزند قائل بودند، و اصلا توحید را قبول نداشتند در حالی که یک فرد بیسواد با چنین دلیلهای استوار و سستی ناپذیر خط بطلان بر اعتقادات تک تک عرب جاهلی کشید. 
منبع:
  1. ابوالقاسم خوئی- الاتقان- ترجمه محمد صادق نجمی ، عاشم زطاده هریسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوی چاپ پنجم.
  2. فولادوند، ترجمه قرآن-
 
[
پنج شنبه 13/2/1386 - 16:36
قرآن مجید در آیات متعددی بیان می‌دارد که حضرت محمد صلی‌الله و علیه و آله یک فرد درس نخوانده و امی می‌باشد و خود حضرت نیز این مطلب را در میان خویشان خود که در میانشان پرورش یافته بود اعلام نموده و حتی آیاتی که مربوط به امیت وی می‌باشد را به آنها خواند. ولی با این وجود کسی بر این گفته پیامبر مبنی بر بیسوادیش اعتراضی نکرد. اما علی رغم بیسوادیش آن حضرت کتابی را که بر انسانها عرضه نموده پر از معارف عقلی ونکته‌های علمی و فلسفی می‌باشد تا حدی که فکر و اندیشه دانشمندان را به خود جلب نموده و متفکرین شرق و غرب عالم را مبهوت خود نموده است. چرا که مردمی که در زمان رسول خدا بودند و حضرت در میان آنها پرورش یافته بود افرادی بودند که عده‌ای از آنها به بت پرستی و خرافات روی آورده و گروه دیگری نیز اهل کتاب بوده و معارف و احکام و عقایدشان را از کتب عهدین و تورات و انجیل به دست می‌آوردند. با این وجود کتابی که حضرت آورده با عهدین تفاوتهای اصولی داشته و با اوهام و خرافاتش به مبارزه بر خواسته، حقایق علمی و اخلاقی و معارف عقلی و الهی را از اینگونه خرافات پاک می‌کند، خرافاتی که توحید و خداشناسی نیز استثناء و راه گریزی از آن نداشتند.
قرآن مجید در بحث توحید و خداشناسی، خدا را آنچنان که لایق مقام خداوندی است معرفی می‌نماید یعنی مطابق با شان خدایی و مقام ربوبیت و الوهیش و از آنچه نقص و حدوث خدا را می‌رساند تبرئه می‌سازد، ساحت خداوندی را از اوهام و اباطیل پاک ساخته و حتی در
مسئله نبوت نیز یک چنین روش اصولی و صحیح را پیش می‌گیرد.

آیات توحیدی در قرآن

آیاتی که به توحید و یگانگی پرداخته و خداوند متعال را از هر گونه شرکی بدور می‌داند در پاره‌ای از آیات قرآنی علاوه بر تصریح توحید از دیگر ویژگیهایی که لازمه یگانگی خدا می‌باشد سخن به میان آورده و در طی آیات زیر به معرفی خدا می‌پردازد:

یگانگی و مالکیت حقیقی

در سوره بقره آیات 117 و 116 به یگانگی و مالکیت حقیقی وی در عالم هستی و اراده‌اش اشاره نموده خدا اینچنین را معرفی می‌کند:
(یهود و مسیحیان و مشرکان) گفتند خداوند برای خود فرزند اتخاذ کرده او از این نسبت منزه است، بلکه آنچه در آسمانها و زمین است از آن اوست و همه در برابر او خاضعند، هستی بخش آسمانها و زمین است آنگاه که به وجود آمدن چیزی فرمان دهد، می‌گوید: پدید آی! آنهم فورا پدید می‌آید."

صفات قیومیت و علم

و همچنین در آیه 163و 255 سوره بقره با اشاره به صفات قیومیت و علم و آگاهی الهی، در معرفی خدا اینچنین بیانی دارد:
معبود شما خداوند یگانه است که غیر از او شایسته پرستش نیست زیرا که او بخشنده و مهربان است.
و درآیه 255 همین سوره اضافه می‌فرماید که هیچ معبودی جز خداوند یگانه نیست، او زنده و قائم به ذات خویش است و موجودات دیگر قائم به او هستند- هیچگاه خواب سبک و سنگینی او را فرا نمی‌گیرد، آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست.

توحید درخالقیت خدا

و علاوه بر صفات فوق همچنین در آیات 5 و 6 سوره آل‌عمران به خالقیت خدا اشاره نموده، چنین می‌فرماید: "نه در آسمانها و نه در زمین چیزی برای خدا مخفی نمی‌ماند او کسی است که شما را در رحم مادران آنچنان که می‌خواهد تصویر می‌کند، بنابراین معبوی جز آن خدای توانا و حکیم نیست.
و در
سوره انعام آیات 102 و 103 چنین بیان می‌نماید:و این است خداوند و پرورگار شما که غیر از او خدایی نیست و هر چه هست او آفریده است، پس او را بستایید که اوست بر همه چیز مسلط و صاحب اختیار، دیدگان از درک او عاجز ولی او دیدگان را درک می‌کند، خدایی است غیر قابل درک و در عین حال آگاه.
و در سوره یونس آیه 34 چنین می‌فرماید:
"بگو به آنان تنها خداست که به جهان هستی، هستی می‌بخشد، سپس هستی را از آن باز می‌ستاند. پس شما به کجا رو می‌گردانید.

اراده الهی

و در سوره سوره رعد آیه 2 به تدبیر و اراده اراده الهی در عالم خلقت توجه نموده، می‌فرماید " همان خداست که آسمان را بدون ستونی که قابل دیدن باشد، برافراشت، سپس به عرش پرداخت، ماه و خورشید را مطیع و فرمان‌بردار خود ساخت که همگان تا مدت معینی در سیر و جریانند و تدبیر همه امور در دست اوست (خداوند) بدینگونه آیات خویش را تفصیل و توضیح می‌دهد تا شما به لقای پروردگارتان یقین و باور کنید".
اوست خدای یگانه که جز او خدایی نیست و برای اوست حمد و سپاس، ابدی از نخستین روز تا واپسین روز. حکم و فرمان نیز از آن اوست و برگشت همگان هم به سوی او خواهد بود. (سوره قصص-70)

پادشاه مطلق

سوره حشر آیات 24-22 " او همان خدایی است که غیر او خدایی نیست، اوست پادشاه مطلق، پاک و عاری از عیوب، او پناهگاه ایمنی‌بخش، حافظ و نگهبان انسانها، غالب و مقتدر به تمام معنا، محیط و مسلط به همه چیز است. بزرگوار، پاک و منزه است خداوند از آنچه به او شرک می‌وزند، اوست خدای آفریننده، ایجاد کننده، نقاش و صورتگر جهان، برای اوست اوصاف و نامهای نیک. آنچه در آسمانها و زمین است، بر او تسبیح می‌گوید و اوست خدای توانا و حکیم".

نتیجه مطلب

این بود برخی از آیات قرآنی در مورد توحید و یگانگی خداوند متعال که به صورت یک مسئله فلسفی و عقلی مورد اثبات قرار گرفته اما جنبه اعجاز قرآن از باب معارف عقلی و فلسفی از این بابت است که آورنده این مطالب یک فرد امی و درس ناخوانده می‌باشد و علاوه بر آن این معارف در چنین سطح بالایی، کاملا متضاد با فرهنگ عصر خودش می‌باشد چرا که در آن عصر، خدا را یگانه نمی‌دانستند و خدایان متعددی را عبادت می‌کردند و برای خدا فرزند قائل بودند، و اصلا توحید را قبول نداشتند در حالی که یک فرد بیسواد با چنین دلیلهای استوار و سستی ناپذیر خط بطلان بر اعتقادات تک تک عرب جاهلی کشید. 
منبع:
  1. ابوالقاسم خوئی- الاتقان- ترجمه محمد صادق نجمی ، عاشم زطاده هریسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوی چاپ پنجم.
  2. فولادوند، ترجمه قرآن-
 
[
پنج شنبه 13/2/1386 - 16:35