• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 8603)
دوشنبه 11/9/1392 - 13:37 -0 تشکر 674101
بازی های كودكان از تولد تا 5 سالگی

محرك هایی برای لمس كردن و گرفتن

 

كودكان از همان بدو تولد با استفاده از حس لامسه شروع به درك دنیای اطرافشان می كنند، اما تا حدود سه ماهگی قادر به گرفتن و نگه داشتن نیستند. برداشتن اجسام مختلف، در دست گرفتن و دوباره به زمین گذاشتن آنها، مهارت پیچیده ای است كه كودك تقریباً تمام یك سال اول زندگی اش را صرف آنها می كند كه در طی آن عضلاتش تقویت می شوند و قدرت بینایی و قدرت تطابق بین چشمان و دستانش پیشرفت می كند.

 

كودك پیش از آنكه بتواند چیزی را در دست بگیرد از قاپ زدن آن لذت می برد. اشیاء رنگی و صدادار را بالای تخت كودك بیاویزید، در ابتدا دست كودك تصادفی به اجسام می خورد اما وقتی متوجه حركت آنها شد، رفته رفته می فهمد كه بین آنچه كه می بیند و آنچه كه دستانش انجام می دهد ارتباطی وجود دارد و شروع می كند به اینكه عمدی و آگاهانه دستش را به طرف شیء دراز كند. این كار نه تنها در كودك باعث تطابق بیشتر دست ها و چشم ها می شود، بلكه با این كار احساس می كند منفعل نیست و می فهمد كه اعمالش بر محیط اطراف اثر می گذارد.

 

ماساژ دادن در كودكان نیز مانند بزرگسالان احساس لذت جسمانی و عاطفی به وجود می آورد. بهتر است كودك را لخت كنید و در اتاقی گرم او را ماساژ دهید. حتی می توانید هنگامی كه كودك در آغوشتان هست یا روی پایتان نشسته است، بعضی از قسمتهای بدنش را ماساژ دهید.

 

ممكن است كودك از چنگ زدن به لباس شما لذت ببرد چون بوی شما را می دهد. این نوع آرامش دهنده ها را اجسام موقتی می نامند و كارشناسان علاقة كودك به آن را كاملاً طبیعی می دانند چون به كودك كمك می كند تا راحت تر بتواند گذار روانی از وابستگی مطلق به كسانی كه مراقبش هستند تا رسیدن به استقلال را طی كند.

 

با پیشرفت مهارت های دست كودك، اشیاء سنگین تر و بزرگتری در اختیارش قرار دهید تا مجبور شود آنها را با هر دو دستش بگیرد.

 

چیزهایی به كودك بدهید كه سوراخ داشته باشد تا بتواند انگشتانش را در آن وارد كند. یا اینكه بتواند دست و پایش را در آن داخل كند ( النگو، مچ بند ، لولة نوار چسب).

 

جسم دومی را به دستش بدهید تا كم كم یاد بگیرد موقع گرفتن جسم دوم، شیء اول را نیندازد بلكه هر كدام را در یكی از دستانش بگیرد و نهایتاً هر دو را در یك دست نگه دارد.

 

زمان غذا خوردن فرصت مناسبی برای تمرین مهارتهای دستی است. غذا خوردن با دست و ریخت و پاش های حین آن، اولین بازی های خلاقانة كودك به حساب می آید.

 

اكثر كودكان تا ده ماهگی نمی توانند اشیاء را عمدی و آگاهانه رها كنند. بهترین راه برای كمك به كودك این است كه دستانتان را زیر جسمی كه او در دست گرفته است نگه دارید تا آن كه او احساس كند آن جسم بر سطح صافی قرار گرفته است. همین كه كودك موضوع را درك كرد، می توانید بازی " بگیر و بده" را با او شروع كنید. از او بخواهید آنچه را در دست دارد بدهد و پیش از آن كه دوباره آن را به او برگردانید، كار جالبی با آن انجام دهید تا آن كه ترغیب شود جسم را رها كند.

 

وقتی كودك بفهمد كه می تواند اجسام را رها كند، انداختن اجسام بهترین سرگرمی او خواهد شد. كودكان برای اذیت كردن اجسام را نمی اندازند، بلكه از آن جا كه مهارت جدیدی را تمرین می كنند، كنجكاوند تا ببینند بر سر اجسامی كه رها می كنند چه می آید و بالاخره از جنبة اجتماعی بازی نیز لذت می برند، یعنی اینكه شما باید دوباره به آنها باز گردانید.

 

وقتی از برداشتن اجسام خسته شدید، می توانید یكی از اسباب بازی های مورد علاقة كودك را به انتهای ریسمانی ببندید و سر دیگر آن را به صندلی یا كالسكة كودك گره بزنید و سعی كنید به كودك نشان دهید وقتی اسباب بازی را به زمین انداخت، چگونه می تواند آن را دوباره بالا بكشد.

 

پر كردن و خالی كردن، حول و حوش اولین جشن تولد معمولاً سرگرمی اصلی كودك خواهد بود. ظرف هایی در اندازه های مختلف فراهم آورید و اشیای متنوعی در اندازه های متفاوت و مناسب ( مانند بلوكهای بازی، هویچ، گیرة لباس، پارچه و... ) در آنها قرار دهید تا كودك آنها را خالی و دوباره پر كند. كودك از خالی كردن سبد خرید و كابینت آشپزخانه و نیز لذت می برد. بهتر است حداقل كابینت را طوری بچینید كه كودك اجازه داشته باشد در حالی كه شما مشغول كار هستید آن را خالی و دوباره پر كند.

 

همین كه كودك رها كردن اجسام را یاد گرفت، می توانید بازی های مقدماتی با توپ را با او شروع كنید. در ابتدا او را روی زمین بنشانید، طوری كه پاهایش باز باشد و توپ را به آرامی به میان پاهای او بیاندازید. حتی اگر آن را به طرف شما نیندازد، سعی می كند آهسته با دست به توپ ضربه بزند

 

تهیه و تنظیم مطلب: لیلا سلیانی

مشاور مرکز پایش رشد و تحول آفتاب

دوشنبه 11/9/1392 - 13:38 - 0 تشکر 674102

كتاب ها، تصویرها و داستان ها



هیچ گاه برای نشان دادن كتاب به كودك زود نیست. وقتی توانستید هم كودك و هم كتاب را روی زانویتان به حالت تعادل نگه دارید، با هم نگاه كردن به كتاب را شروع كنید. بچه های كوچك در شروع این كار، از حركت ورق های كتاب، صدای كاغذ و صدای شما كه با آنها حرف می زنید یا برایشان كتاب می خوانید، لذت می برند و از دیدن تصاویر رنگی و شكل دار و طرح دار خوششان می آید. اشكال به تدریج برای كودك آشنا و قابل شناسایی می شوند و كودك متوجه می شود كه صداهای خاص، به اشكال خاصی مربوط می شوند. سپس یاد می گیرند خودشان كتاب را ورق بزنند، به چیزهایی كه می شناسند اشاره كنند، بر چیزها اسم بگذارند و بالاخره گوش دهند و جذب داستان شوند.


كتاب با تحریك حس تخیل، افق دید كودك را وسعت می بخشد و كمك می كند تا موقعیتهایی را كه در آن قرار می گیرد درك كند و نشان می دهد كه دیگران چگونه رفتار و احساس می كنند. بعدها كتاب نقشی بسیار حیاتی در آموزش رسمی كودك ایفا خواهد كرد.


برای شروع چند كتاب ساده، واضح و دارای تصاویر رنگی از اجسام یا حیواناتی كه جزئی از زندگی روزمرة كودك هستند انتخاب كنید. نوزاد از سه ماهگی می تواند مدتی كوتاه بر تصاویر تمركز كند.


ورق زدن كاتالوگ ها به دلیل داشتن تصاویر رنگی از اشیاء مختلف سرگرمی مناسبی برای كودك به حساب می آیند.


كتاب هایی كه در آنها شعر و ترانه های مخصوص كودكان آورده شده برای آنها بسیار جذاب می باشد و چون اغلب كودكان به این نوع از كتابها علاقة بیشتری نشان می دهند و مدام از آنها استفاده می كنند بهتر است جنس مرغوب و محكمی داشته باشند.


شما می توانید از حدود یك و نیم سالگی شروع به تعریف كردن داستانهای مختلف و بسیار ساده كنید. برای كودكی در این سن نشستن بسیار غیر ممكن به نظر می آید، برای همین بهتر است از داستانهایی كه تصاویر جذاب و بزرگ دارند استفاده كنید تا تمایل آنها به نشستن ، دیدن و گوش دادن بیشتر شود.


بچه های كوچك معمولاً داستانهای مربوط به اتفاقات روزمرة آشنا را دوست دارند، آنها دوست دارند بفهمند دیگران چقدر مهربان یا نامهربان هستند یا وقتی كودك كار خطرناكی انجام دهد چه اتفاقاتی ممكن است روی دهد و..


بهتر است نظر كودكان را به شنیدن داستان هایی كه در كتاب ها نوشته نشده و صرفاً زاییدة فكر شماست نیز جلب كنید. اكثر كودكان نوپا از شنیدن داستانهایی دربارة خودشان و نزدیكانشان لذت می برند. آلبوم عكسها نقطة شروع خوبی برای نقل داستان های خانوادگی است.

دوشنبه 11/9/1392 - 13:38 - 0 تشکر 674103

آب بازی و خلاقیت کودکان




بازی با آب یکی از بهترین، اساسی ترین و لذت بخش ترین کارهایی است که کودکان انجام می دهند و آب جذبه ای سحرآمیز برای آنها دارد . کودکی که با آب بازی می کند، در حال یادگیری علت و معلول، گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن در زمین است. این کودک پس از آنکه به عنوان موجودی کوچک در دنیایی بزرگ، یک روز سخت را پشت سر گذاشت، با آب بازی آرامش می یابد . آب بازی باعث تسکین عصبانیت های کودک شده و کودک از طریق آن از ناراحتی ها، فشارها و تنش ها رهایی یافته و احساس آرامش می کند. چون کودکان آب بازی را بسیار دوست دارند از این طریق می توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها آموخت و موجبات رشد مهارت ها و توانایی های مختلف آنها را فراهم ساخت .

رشد توانایی ها و مهارت های مختلف کودکان به وسیله آب بازی الف) رشد خلاقیت و ابتکار
آب بازی کمک می کند تا بچه ها افکار خلاقشان را رشد بدهند. از آنجا که آب بازی جذابیت بسیاری برای کودکان دارد، آنها ساعت ها وقتشان را صرف آن می کنند. والدین و مربیان می توانند به وسیله بازی های متنوع و از طریق پرسش های مختلف، تفکر خلاق را در کودکان پرورش دهند. بعضی از این پرسش های پرورش دهنده عبارتند از : 1-چطور باران و برف در آسمان شکل می گیرد؟ 2-چه چیزهایی در آب شناورند و چه چیزهایی زیر آب می روند؟ 3-چه چیزهایی با آب می پزند؟ بعضی از بازی های پرورش دهنده خلاقیت عبارتند از : 1-اشیا گوناگونی به کودک بدهید که آن را داخل آب قرار داده، ببینید که آیا فرو می رود یا روی آب شناور می ماند و درباره آن صحبت کنید "چه اتفاقی می افتد؟ اوه نگاه کن روی آب ایستاده شنا می کند"، "نگاه کن، آن یکی پایین رفت، زیر آب " 2-دو ظرف هم حجم با شکل ظاهری متفاوت انتخاب کنید یکی از ظرف ها را پر از آب کرده و آب آن را در ظرف دیگری بریزید تا کودکان متوجه حجم یکسان هر دو ظرف شوند .
ب) رشد شناختی
کودکان بر اثر کسب تجربه با آب بازی یاد می گیرند که بعضی اشیا در آب فرو رفته و بعضی روی آن شناور می مانند (سنگ، چوب، پلاستیک، فلز و ...) بعضی اجسام مثل: اسفنج، پارچه و کاغذ آب را به خود جذب می کنند و بعضی مثل پلاستیک آب را اصلابه خود جذب نمی کنند. کودک از طریق آب بازی با منابع آب مانند: چشمه، قنات، رود، دریا و دریاچه آشنا می شود .
ج) رشد عاطفی و هیجانی
کودکان عاشق آب بازی هستند. در آب بازی کودکان آرامش یافته و احساس قدرت می کنند. آب بازی باعث بر انگیختن کنجکاوی کودکان شده و از نظر عاطفی برایشان ارضاء کننده است 
د) رشد گویایی و افزایش گنجینه واژگان زبان جزیی از وجود هر شخص می باشد و محتوای زبانی نه تنها برای ارتباط بلکه برای کمک به تفکر فرد مهم است. کودکان از طریق آب بازی با واژه های جدیدی آشنا می شوند که کمک به تقویت گنجینه لغات آنها می نماید و مفاهیم زیادی مانند: شناکردن، ریختن، شناور شدن، زیر آب رفتن، موج، برف، رود، یخ، دریا و ... را یاد می گیرند .

ه) ایجاد هماهنگی بدنی
کودک می آموزد که هنگام پر کردن دو ظرف هماهنگی چشم و دست لازم است. تسلط بر حرکات ظریف در یادگیری برای ریختن، فشار دادن، تعادل و ... یکی از ویژگی های آب بازی است . و) رشد اجتماعی کودکان به هنگام آب بازی یاد می گیرند که چطور با دیگران رابطه برقرار کنند و به وسیله آب بازی حس تعاون، همکاری، مشارکت، اطاعت از قوانین و مقررات بازی، رعایت نوبت و انعطاف پذیری را یاد می گیرند .

مکان آب بازی برای کودکان

آب بازی را می توان در فضای باز و بسته انجام داد. آب بازی در فضای باز راحت تر است. در غیر اینصورت در فضای بسته باید کفپوش مناسبی مورد استفاده قرار گیرد. موزاییک، آسفالت یا کاشی مشبک (حجم دار) می تواند مفید باشد، زیرا در صورت خیس شدن می توان به آسانی آن را خشک کرد. محل آب بازی باید جایی انتخاب شود که مقدار آب ریخته شده از ظرف به داخل چاه فاضلاب برود (کف اتاق یا محل آب بازی باید چاه فاضلاب داشته باشد ).

ظروف و لباس آب بازی برای کودکان

ظرف مخصوص آب بازی باید در کنار لوله های آب باشد تا برداشتن آب آسان تر باشد. اگر آب بازی به صورت شنا یا دست و پا زدن نباشد، پیش بندهای پلاستیکی برای محافظت لباس کودکان بهترین وسیله است، بهتر است پیراهن کودکان آستین کوتاه باشد تا کودک راحت تر بازی کند . وسایل آب بازی برای کودکان 1-طشت بزرگ یا وان حمام پر از آب . 2-نی نوشابه، آبپاش، لوله، قیف (وسایلی که آب در آنها نمی ماند) 3-انواع بطری های خالی پلاستیکی مانند: بطری شامپو، مایع ظرفشویی، قوری پلاستیکی و ... (وسایلی که وقتی داخل آب قرار می گیرد حباب ایجاد می کند) 4-همزن های پلاستیکی، سرنگ های بدون سر سوزن، قطره چکان، رنگ های خوراکی به منظور تغییر رنگ آب 5-اسفنج، دستمال کاغذی، قرقره، قاشق و انواع وسایل و اسباب بازی هایی که در آب فرو رفته و یا روی آن شناور می مانند . 6-عروسک، لباس و پارچه برای شست و شو و چگونگی شستن و نظافت اعضای بدن . 7-صابون یا پودر لباسشویی برای تولید کف و انجام بازی های متفاوت با آن .

راه های بازی با آب برای کودکان

راه های متنوعی برای بازی با آب وجود دارد که در ذیل به اختصار به چند نمونه اشاره می کنیم : 1-یک ظرف بزرگ پر از آب با تعدادی اسباب بازی برای کودکتان در نظر بگیرید تا بتواند تجربیاتی با عروسک پلاستیکی شناور و ماشین کوچک غیر شناور، یک تکه چوب، یک تکه صابون و چند قطعه یخ شناور داشته باشد 2-یک تنگ پلاستیکی شفاف را پر از آب کنید و به کودک نشان دهید که از پشت تنگ آب، دستهایش چقدر بزرگ دیده می شوند . 3-چندین ظرف پلاستیکی کوچک را با آب رنگ پر کرده و در فریزر بگذارید تا یخ ببندند. این یخ ها می توانند به منزله آجرهایی در قلعه برفی باشند یا می توانند به آرامی در وان یا استخر آب شوند . 4-از ظروف مخصوص اسپری برای آبپاشی کردن می توانید استفاده کنید. کودک می تواند برای مثال قسمتی از دیوار خانه را رنگ بزند یا با آبپاش یا اسپری، چمن ها و گیاهان را آبیاری کند .

نکات ایمنی برای آب بازی

1- کودکان خردسال معمولاً در آبی به عمق کم نیز ممکن است غرق شوند، وقتی آنها در کنار هر نوع آب از وان حمام گرفته تا حوض، از جوی گرفته تا استخر و حتی وقتی کنار آکواریوم هستند، آنها را زیر نظر بگیرید . 2- از ظروف نشکن برای آب بازی استفاده کنید، هرگز ظرفی با جنس شیشه، سرامیک، سفال یا چینی و سایر مواد شکننده به کار نبرید . 3- برای نگهداری و مراقبت از بچه های خردسال هرگز به کودکان بزرگتر اعتماد نکنید . 4- حتی بهترین شناگران بزرگسال نیز ممکن است دچار گرفتگی عضلانی شوند، از این رو احتیاط را رعایت نموده و مراقب باشید تا آنها دچار حادثه نشوند . 5- هیچ کودک زیر 8 سالی نباید بدون حضور بزرگتر وارد آب شود . 6- در کنار سواحل دریا مراقب کودکان باشید، حتی اگر شناگران قابلی هستند، به آنها اجازه ندهید بدون همراهی شما وارد آب شوند . 7- وان یا ظرف آب بازی را بعد از اتمام بازی همراه با کودک خالی کنید. تمیز کردن این ظروف قسمتی از مکاشفه کودک است. همراه با او خالی شدن آب را ببنید و شگفت زده شوید . 8- شنا کردن را هر چه زودتر به کودک بیاموزید و به یاد داشته باشید حلقه های بادی و کمربندهای نجات الزاماً جلوی غرق شدن کودک را نمی گیرند .

دوشنبه 11/9/1392 - 13:39 - 0 تشکر 674104

بازی حمومک مورچه داره

برای 2 تا سه سال :



همه بچه ها توانایی یادگیری دارند. چیزی که کودک یاد می­گیرد بستگی به چیزی دارد که در معرض آن قرارمی­گیرد. از آنجایی که رشد کودک شما بعد از تولد و در سال­های ابتدایی زندگی اوست، هر روز فرصت­های متعددی دارید تا به رشد سالم مغز او کمک کنید. این بازی شیوه­ای عالی برای افزایش شناخت و درک مفاهیم مکانی در کودکتان است.


با کودک 2ساله تان بشین و پاشو انجام دهید. دستش را بگیرید، به صورت دایره وار حرکت کنید و شعر زیر را بخوانید:


"حمومک مورچه داره،


بشین و پاشو خنده داره.


خوب حارلا بگو چیکارمی کنیم


باهم میشینیم، باهم پا می­شیم"


به آرامی روی زمین بنشینید کودکتان قطعاً شیفته­ی بازی می­شود.


دوباره بازی را از نو انجام دهید ولی این­بار به جای گفتن" باهم میشینیم، باهم پا می­شیم" حرکت را عوض کنید و بگویید: "حمومک مورچه داره،


بشین و پاشو خنده داره.


خوب حالا بگو چیکارمی کنیم


باهم می­چرخیم باهم می­چرخیم"


می­توانید این حرکات را هم انجام دهید: دست بزنید، لی لی کنید، بالا و پایین بپرید.

دوشنبه 11/9/1392 - 13:39 - 0 تشکر 674105

عروسک بازی

بالای یک و نیم سال 


تجربه­ها و ارتباط­های مثبت سال­های اول زندگی بر رشد عاطفی کودک تاثیر می­گذارد. این بازی را با عروسکی که دست و پا دارد انجام دهید.


با کودک 2ساله خود روی زمین بنشینید و به او نشان دهید که چطور دست عروسکش را بگیرد و آن را به بالا و پایین حرکت دهد.


عروسک را به کودک تان بدهید و بگذارید او امتحان کند.


می­توانید کارهای زیر را انجام دهید: دست تکان دهید.


کف بزنید.


پاهایتان به هم بزنید.


نظر کودک­تان را در مورد کارهایی که در حال انجام آن هستید بپرسید.

دوشنبه 11/9/1392 - 13:40 - 0 تشکر 674106

حالت چهره

یک و نیم تا دو سال 


وقتی احساسات مختلف درونی­تان را بروز می­دهید مغزتان را تحریک می­کنید. هیجان باعث آزاد شدن هورمون­هایی می­شود که به مغز کمک می­کنند احساسات مختلف و اتفاقاتی که به آن احساسات مربوطند را به خاطر آورد. این بازی به بچه های دوساله کمک می­کند احساسات مختلف خود را بشناسد.


با کودک خود بنشینید و عکس چهره های مختلف را در کتاب و مجله پیدا کنید.


درباره حالتی که در هرکدام از چهره ها هست از کودکتان سوال کنید.


عکس کودکی را که شاد است پیدا کنید. حالتی را که در آن چهره است برای کودکتان توصیف کنید . بعد از او بخواهید حالت شادی به چهره اش بدهد.


به پیدا کردن عکس­هایی که حالت شادی را نشان می­دهد ادامه دهید.


در روزهای بعد دنبال حالت­های دیگر بگردید؛ مثلا هیجان زده، غمگین، عصبانی و لوس.


برای یادگیری ملموس تر سعی کنید حالت هایی را پیدا کنید که با احساسات کودکتان در آن روز جور باشد.

دوشنبه 11/9/1392 - 13:46 - 0 تشکر 674108

خرگوش ناز کوچولو


این بازی درک مفاهیم فضایی را در کودک شما تقویت می­کند.


از حیوانات عروسکی استفاده کنید و به جای نام عروسک نام هر حیوان دیگری که در دست دارید را به کار ببرید.


به عنوان مثال شعر زیر را بخوانید و حرکات گفته شده را به انجام دهید:


خرگوش ناز کوچولو می­پره بالا می­پره پایین”


خرگوش ناز کوچولو همه جا رو خوب نگا می­کنه"


خرگوش را به اطراف بچرخوانید.


بالا رو قشنگ نگاه می­کنه”


پایین قشنگ نگاه می­کنه"


خرگوش را بالا و پایین کنید


" خرگوش ناز کوچولو


داره می­ دوه تند و تند و تند"


و در این هنگام خرگوش به دست شروع به دویدن کنید.


خرگوش ناز کوچولو


رفته یه گوشه قائم شده

و حالا خرگوش را پشت خود قائم کنید.


دوشنبه 11/9/1392 - 14:11 - 0 تشکر 674113

بازی حافظه 

بازی بالای 4 سال 

برای این بازی احتیاج به یک سری کارت داریم .کارتها باید کاملا شبیه هم باشند تا فرد از روی نشانه ها کارت مورد نظر پیدا نکند بلکه به حافظه اش رجوع کند.


این بار هم مثل همیشه وسایل بازی را خودمان ساختیم.


از این برگ دو سری پرینت گرفتیم.



دیانا اشکالش را رنگ زد و بعد ورقه ها را روی مقواهای هم اندازه شان چسباندیم.



بازی را با 6 یا 8 کارت شروع می کنیم و در ادامه باقی کارتها را اضافه می کنیم. 


دوشنبه 11/9/1392 - 14:22 - 0 تشکر 674114

نقاشی :


به سفارش دوستی هنرمند با کمی آب لبو و دو سه قاشق آرد برای غلیظ شدن رنگ خوراکی ساختیم. دخترکمان در حمام با دست و پا و مسواک و قلم مو نقاشی کشید و لذتش را برد.




هر بار که می خواهد به حمام برود بساط آب بازی هم به راه است. در گوشه ای از حمام سطلی داریم پر از قوطی های کوچک و بزرگ و کاسه و اسفنج و ... برای آب بازی. با وجودی که هوا سردتر شده است بعد از نقاشی ساعتی را هم به آب بازی مشغول بود و بعد ... کمی فقط کمی خسته شد.

برگرفته از وبلاگ زنگ تجربه 

دوشنبه 11/9/1392 - 14:46 - 0 تشکر 674116

کارگاه آموزشی کودکان و والدین 


بازی های آموزشی والدین و کودکان


  هدف این بازی ها افزون بر سرگرمی و لذت، ایجاد روابط عاطفی بیشترمیان کودک و  پدر ومادر او و آموزش مهارت استفاده از حواس پنجگانه و تقویت آن است.


 این بازی ها نیاز به ابزار ویژه ندارند و پدر و مادر به راحتی می توانند به کمک کودکان شان وسایل بازی را بسازند (که این خود برای کودک نوعی سرگرمی و بازی است). این کارگاه بازی می تواند با مادر و کودک، پدر و کودک یا هر سه، یعنی پدر و مادر و کودک اجرا شود.
شرح کارگاه بازی:
این کارگاه با شرکت  ۲۵ مادر و  کودکان شان اجرا شده است.
بازی اول
وسایل بازی یک جعبه ی بیسکویت یا کفش است که در دو طرف، سوراخی به قطری که دست کودک بتواند از آن عبور کند دارد. سوراخ ها با یک تکه کاغذ نرم یا پارچه، به طوری که بشود آن را عقب زد بدون آنکه داخل آن دیده شود پوشانده می شوند. روی جعبه را برای خوشایند کودک با  طرح های زیبا نقاشی و تزیین می کنیم.



  • چند  اسباب بازی یا چیزهای کوچکی که کودک آن ها را می شناسد، داخل جعبه  می گذاریم. (این چیزها به فراخور سن کودک می توانند ساده یا پیچیده باشند). مادر، جعبه را جلوی کودک خود می گیرد و از او می خواهد دستش را داخل جعبه کند با لمس چیز هایی که در آن هست، تشخیص دهد آن چیست و از چه جنسی است. پس از این که کودک شئ را تشخیص داد، مادر آن را از جعبه خارج می کند تا معلوم شود آیا او درست تشخیص داده است یا نه. 


بازی دوم
مادر، دو جعبه مثل بازی اول را که محتویات آن مثل هم باشند، جلوی کودک می گذارد و از او می خواهد مثل بازی اول، دستش را درون جعبه ببرد، چیزی را شناسایی کند و آن را از جعبه  بیرون بیاورد. سپس دستش را داخل  جعبه ی دوم کند و عین همان شئ را از آن خارج کند.
  این بازی ساده، به جز تقویت رابطه ی عاطفی والدین و کودک و گذراندن زمانی شاد در کنار هم، دارای ارزش های زیر است:



  • بالا بردن میزان ادراک از راه  حس لامسه

  • تشخیص و شناخت جنس های مختلف بدون استفاده از حس بینایی

  • تقویت حافظه ی کودک در زمینه ی چیز های مختلف

  • بالا بردن توان تمرکز کودک

  • تقویت مهارت بیانی کودک


بازی سوم
  تعدادی کارت رنگی، از هر رنگ دو عدد، آماده می کنیم. پشت این کارت ها همه باید یک رنگ باشد. مادر کارت ها را روی زمین می چیند و از کودکش می خواهد یک کارت را بردارد، به آن نگاه کند و رنگ آن را بگوید و آن را وارونه روی زمین بگذارد. سپس کارت دیگری را بردارد و رنگ آن را بگوید و هر وقت رنگ مشابه اولی را دید آن را روی کارت اولی بگذارد. بازی به این شکل ادامه می یابد تا تمام کارت ها وارونه شود.
بازی چهارم
  مادر کارت های بازی پیش را از رو به شکل درهم جلوی کودک می گذارد. کودک باید رنگ های مشابه را کنار هم قرار دهد. در مراحل پیشرفته تر می توان از کودک خواست رنگ های هم خانواده را  به شکلی که می خواهد،  در یک گروه بچیند.
  اهداف این دو بازی:



  • بالا بردن قدرت درک و تشخیص رنگ ها در کودک

  • بالا بردن قدرت حافظه ی او


در این کارگاه می توان از کارت هایی با رنگ متضاد، ترکیبی، مکمل و اصلی نیز استفاده  کرد تا شناخت کودک از رنگ ها بیشتر و کامل ترشود.
همچنین می توان غیر از رنگ ها  برای بازی موضوع جانوران و چگونگی زندگی آن ها را نیز انتخاب کرد. برای نمونه، کارت هایی را که تصویر جانوران روی آن ها چسبانده شده است جلوی کودک می چینیم، او یک کارت را برمی دارد و نام جانور آن را  می گوید. بعد یکی از ویژگی های آن را توضیح می دهد، مثلا "شیر می دهد". کارت را روی زمین می گذارد. وقتی تصویر جانوری دیگر را با همین ویژگی در کارت های دیگر دید، مثلا "گوسفند" روی آن  می گذارد و آن را رو می کند.
 این بازی را می توان با دسته بندی جانوران به اهلی و وحشی و... ادامه  داد. حتی می توان در یک بازی دیگر دو کارت زمین و دریا را آماده کرد و با کارت های جانوران جلوی کودک  گذاشت و از او خواست تا  کارت هر  جانور را با توجه به محل زندگی او روی یکی از دو کارت زمین و دریا بگذارد.
مادران وپدران با اجرای این کارگاه با فرزندان خود، زمان بیشتری را در کنارآن ها
می گذرانند، توانایی های فرزندان شان را بهتر می شناسند و اوقات لذت بخشی را در کنار هم می گذرانند.

سه شنبه 12/9/1392 - 10:12 - 0 تشکر 674210

سلام مطلب جالبی بود 
ما الان با خواهرزاده کوچولومون کلاغ پر و اتل متل بازی می کنیم 


خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.