• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 8361)
شنبه 18/3/1387 - 2:19 -0 تشکر 42466
شأن علی -علیه السلام-

سلام
در پی صحبت هایی که با چندتا از دوستان انجام دادیم قرار بر این شد که یه مبحث برای آشنایی بیشتر با
حضرت علی –صلوات الله علیه- و جایگاه ایشون، تشکیل بشه...
برای اینکه یه وقت فراموش نشه و از دست نره؛ من تصمیم گرفتم که اینکار رو هرچه زودتر عملی کنم والبته توی این انجمن، یعنی انجمن معارف...
از دوستانی که میتونن از یه خورده تا یه عالمه به این بحث کمک کنن، عاجزانه درخواست میکنم که اعلام آمادگی کنن و ما رو توی این را تنها نذارن...

---

این بحث، تقدیم به بزرگ دلیل خلقت عالم، خانم فاطمه زهرا –سلام الله علیها-...
یاعلی مدد

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
شنبه 15/1/1388 - 17:41 - 0 تشکر 103420

سلام علیکم؛

سپس فرمود:

ای سلمان؛ محمد بیم دهنه گردید و من هدایت کننده و این فرمایش خداوند است: ( انما انت منذر و لکل قوم هاد ) مراد از منذر پیامبر و مقصود از هادی من هستم.

سپس آیات بعد را تلاوت فرمود: ( با اجازه دوستان فقط ترجمه آیات رو گذاشتم )

(خدا می داند که زن آبستن چه چیزی حمل می کند (نر است یا ماده) و می داند هرچه را رحم ها ناقص گذاردو می داند آنچه را که می افزاید و هر چیزی نزد خدا به اندازه ای معین است * خدا به پنهان و آشکار دانا است او بزرگ است و بر تر از هر چیز * کسی سخن پنهانی بگوید یا آشکار نزد خدا مساوی است و کسی که مخفی شود در شب یا ظاهر گردد در روز فرقی ندارد * خدا فرشتگانی دارد که آن شخص را از پیش روی او و پشت سرش به فرمان پروردگار نگهداری کنند)

بعد از آن امیرمومنان علیه السلام دست خود را بر دیگر زد و فرمود:

محمد جمع کننده گردید و من نشر دهنده ، محمد اختیار دار بهشت گردید و من اختیار دار دوزخ ، به آن می گوییم: این را بگیر  و آن را رها کن، محمد اختیار دار لرزاندن زمین و زلزله گردید و من اختیار دار صدا های شدید و رعد و غرش شدم ، و من صاحب لوح محفوظم، و خداوند علومی که در آن است به من الهام فرموده.

 ادامه دارد ...

جمعه 4/2/1388 - 12:33 - 0 تشکر 108271

سلام علیکم؛

ای سلمان و ای جندب؛ درباره محمد ص این آیات نازل گشته:

یس * وَالقرآن الحکیم : مراد از ( یس ) وجود نازنین محمد است و بعد خداوند به قرآن قسم یاد می کند.

ن * وَ القَلَم : مقصود از ( ن ) محمد مصطفی است.

طه * ما اَنزَلنا عَلَیکَ القرآن لتَشقی : مقصود از ( طه ) پیامبر اکرم است و می فرماید : ای رسول ما قرآن را بر تو نازل نکردیم که خود را به رنج و سختی اندازی.

محمد خاتم انبیا گردید و من خاتم اوصیاء و مقصود از ( صراط مستقیم ) من هستم.

من نبا عظیم هستم، و آن خبر مهمی که در آن اختلاف کردند در آیه شریفه ( عَن النَبا العَظیم * الذی هم فیه مختلفون ) منم، و کسی جز در ولایت من اختلاف نکرد.

محمد صاحب دعوت گردید که مردم را به طرف خداوند بخواند و من صاحب شمشیر ، که سرکشان آنها را نابود کنم.

محمد پیغمبر مرسل گردید و من صاحب امر آن حضرت.

ادامه دارد ... 

يکشنبه 14/4/1388 - 21:37 - 0 تشکر 129454

در وصف فرزند کعبه - محمدرضا محقق

تویی كه نمی شناختمت

«علی» خلاصه خدا بود، بزرگتر از تصور ما، همان «علی» كه باید دیگر باره شناخت...

 13رجب، 23 سال قبل از هجرت شكافتن كعبه در هنگام تولد جایی كه هنوز هم قابل رویت است مستجار محل شكافتن دیوار كعبه در هنگام تولد امام علی (ع) اولین ایمان در اولین روزهای نبوت، حضور در خانه رسول و قد كشیدن در دامان نبوت، جنگ بدر، جنگ احد، جنگ خندق، جنگ خیبر، جنگ تبوك، جنگ جمل، جنگ صفین و جنگ نهروان، اقامت در بستر پیامبر و استقرار در جایگاه هجوم كفار مردانی از قبیله هایی مسلح به سلاح شب برای كشتن رسول خدا آنگاه تبدیل پیامبر به علی در محضر هجوم خفاشان شب پرست و آنگاه ظهور ایثار و شجاعت پدر خاك در برابر دیدگان دونان و غدیر، غدیر فراموش ناشدنی است؛ دو ماه پیش از وفات پیامبر، آخرین حج و تواتر حدیث من كنت مولا آری اهل سنت هم آن را روایت كرده اند.

سال سوم قمری در جنگی كه مسلمانان شكست خوردند و قریش پیروز نشد جنگ احد و ماندگار شصت زخم بر پیكر او و طرح این سوال از جانب دیدگان خاضع معرفت كه یا علی تو از جام كدام باده مست بودی كه در احد این گونه بر خود حد زدی؟ و تاریخ انبان پر از فراز و نشیب خود را بر دوش می گیرد و این سو و آن سو روزنه های روشن مردی را می جوید كه بر راه های آسمان آشنا تر است و آسمانیان را آشناتر. آنجا كه می گوید از من بپرسید پیش از آن كه مرا از دست بدهید.

قامت عدالت شمشیر جنگ با دشمنان عدالت و ظهور طلحه ها و زبیرها از خواب معاویه و كوفه. مدت كوتاه امامت بر تاریخ استقامت و پایداری برای رسیدن به عدالت و به راستی كه راست گفت كه علی را ابن ملجم مرادی به شهادت نرساند؛ علی نتیجه شهادت عدالت بر فرق شكسته تاریخ و یادمان رفتن انسان از مرز جغرافیای نابرابری ها و تاریخ كوتاه ولایت حجت حق بر مردمانی بود كه نقاشی شان همیشه بر بوم كوفه و به رنگ بی وفایی است.

تا صد سال بعد كسی محل دفن او را نمی دانست؛ این وصیت خود امام بود اگر خوارج محل دفن پیكر او را می شناختند هر آینه پیكر را از خاك بیرون می آوردند و بدان جسارت روا می داشتند.

صد سال تابش مخفیانه خورشید از دل خاك اما دیدگان پر استعاره و یاران كنایه و اشاره و پناه بردن آهوهای بی پناه در روی تپه ای ماجرای حرمت حریم امام را دریافتند.

باب های بهشت، باب های فدك و باب های تاریك كوچه های كوفه دستان لرزان زنی كه با برداشتن سبد پنیر و خرما می گفت خدایا از جوانمردی كه شبانگاه هوای یتیمان مرا در دل دارد و سقای مخفی شب های تیره و تار ما می شود درود فرست و حق ما را از علی باز ستان و او شنوای این جملات بود و گیرنده این مرحمت از رحم تاریخ پر بلای كوفه و او دیده دیدار بود در مصاف با یك تاریخ ناشنوایی یا علی كه جمله عقل و دیده ای شمه ای بازگو از آنچه دیده ای و علی خلاصه خدا بود، بزرگتر از تصور ما همان علی كه باید دیگر باره شناخت و پایان این متن پایان قلم من است كه علی پایان ندارد یا علی!

خدا را نشناخت مگر من و تو و مرا نشناخت مگر خدا و تو و تو را نشناخت مگر خدا و من: رسول اكرم (ص)

دوشنبه 22/4/1388 - 19:35 - 0 تشکر 132238

سلام دوستان

نمیدونم این آقا مجتبی کجا مونده اما من از طرف ایشون عذر میخوام...

ممنون میشم اگه لیدر2000 عزیز، اگر ادامه مطلبتون رو ثبت کنین؛ واقعا جالبه برام...

تشکر 

مي شود نزديکتر،              

               هردم صداي پاي مرگ... 

چهارشنبه 31/4/1388 - 13:4 - 0 تشکر 134494

رسول اكرم صلى الله علیه و آله كه سر حلقه سلسله عالم امكان و بساحت قرب حق از همه نزدیكتر است مسلما علم بیشترى از جانب خداوند به او افاضه شده و برابر نص صریح قرآن كریم كه فرماید (علمه شدید القوى) آنحضرت برمز وجود و اسرار كائنات بیش از هر كسى آگاه بوده است و علم على علیه السلام هم كه مورد بحث ما است مقتبس از علوم و حكم آنجناب است زیرا على علیه السلام دروازه شهرستان علم پیغمبر بود. خود حضرت امیر علیه السلام فرمود: رسول خدا مرا هزار باب از علم یاد داد كه هر بابى هزار باب دیگر باز میكند
شیخ سلیمان بلخى در كتاب ینابیع المودة مینویسد كه على علیه السلام فرمود : درباره اسرار غیب‏ها از من بپرسید كه من وارث علوم انبیاء و مرسلین هستم و باز نوشته‏اند كه پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود علم و حكمت بده جزء تقسیم شده نه جزء آن بعلى اعطاء گردیده و یك جزء به بقیه مردم و على در آن یك جزء هم اعلم مردم است. و از ابن عباس روایت شده است كه پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود:على بن ابیطالب دانشمندترین امت من است و در مورد آنچه پس از من اختلاف كنند داناترین آنها در داورى كردن است. ابن ابى الحدید كه از دانشمندان بزرگ اهل سنت بوده و نهج البلاغه را شرح كرده است گوید كه كلیه علوم اسلامى از على علیه السلام تراوش نموده است و آنحضرت معارف اسلام را در سخنرانیهاى خود با بلیغ‏ترین وجهى ایراد نموده است

على علیه السلام صریحا فرمود:سلونى قبل ان تفقدونى.بپرسید از من پیش از آنكه از میان شما بروم!و از این جمله كوتاه میزان علم آنجناب روشن میشود زیرا موضوع علم را قید نكرده و دائره سؤالات را محدود ننموده است بلكه مردم را در سؤال از هر نوع مشكلات علمى آزاد گذشته است و این سخن دلیل احاطه آنحضرت به رموز آفرینش و اسرار خلقت است و چنین ادعائى بغیر از وى از كسى دیده و شنیده نشده است چنانكه ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه گوید همه مردم اجماع كردند بر اینكه احدى از صحابه و علماء نگفته سلونى قبل ان تفقدونى مگر على بن ابیطالب

علماء و مورخین (از عامه و خاصه) نوشته‏اند كه على علیه السلام فرمود سلونى قبل ان تفقدونی : از من بپرسید پیش از آنكه مرا نیابید بخدا سوگند اگر بر مسند فتوى بنشینم در میان اهل تورات باحكام تورات فتوى دهم در میان اهل انجیل بانجیل و در میان اهل زبور به زبور و در میان اهل قرآن بقرآن بطوریكه اگرخداوند آن كتابها را بسخن در آورد گویند على راست گفت و شما را بآنچه در ما نازل شده فتوى داد و باز فرمود بپرسید از من پیش از آنكه مرا نیابید سوگند بآنكه دانه را (در زیر خاك) بشكافت و انسان را آفرید اگر از یك یك آیه‏هاى قرآن از من بپرسید شما را از زمان نزول آن و همچنین در مورد شأن نزولش و از ناسخ و منسوخ و از خاص و عام و محكم و متشابهش و اینكه در مكه یا در مدینه نازل شده است خبر میدهم

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

سه شنبه 3/6/1388 - 11:51 - 0 تشکر 145995

سلام

دوست عزیز، لیدر2000 گرامی؛ من همچنان چشم در راهم!!!... میشه ادامه مطلبتون رو ثبت کنین؟!...

با تشکر 

مي شود نزديکتر،              

               هردم صداي پاي مرگ... 

جمعه 6/6/1388 - 18:29 - 0 تشکر 147162

سلام دوستان

بخاطر تاخیرم و یا بهتر بگم؛ نبودنم واقعا شرمندتونم... عذر میخوام اما نمیشد که باشم...

و اما همون چیزی که جناب سرو هم خواستن... لیدرگرامی، اگه امکان داره ادامه مطلبتون رو بذارین... واقعا جالبه...

در مورد ادامه این مبحث هم همچین باید ببخشید دیگه؛؛ تمام منابعم رو جایی جا گذشتم و همرام نیست... 

شاد و سرحال باشید

یاحق

مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
دوشنبه 9/6/1388 - 1:56 - 0 تشکر 147779

سلام و سلامتی...
وقتتون بخیر و قشنگی...
خوب... جناب لیدر2000 که پیداشون نیست... خیلی شدید مشتاق بودم که قبل از رفتنم این داستان رو کامل میخوندم...
و اما... گفته بودم که منابعم درباره شئونات حضرت علی –علیه السلام- رو جا گذاشتم؛ بله، خوب آدمه دیگه، جایز الخطاست (یا بقولی ممکن الخطاست)... اما شان مولا فقط به آیات نازل شده درباره ایشون نیست!....
دیدم حیفه که اینجا بیکار بمونه تصمیم گرفتم از برخی حکم ها، سخن ها و پاسخ های حضرت، اینجا قرار بدم، تا... تا هرچی که خوانندش بخواد...
* * * * * * * * * * * * * * * * *
علم

آن حضرت برای زمین مواضعی معرفی نموده و بسی روشن است که بنابر علم هیئت قدیم که قائل به مرکزیت زمین و سکون زمین بوده است؛ این کلام کامل و این فرمایش معجزه آسا هرگز مفهوم صحیح و معنای صادقی نداشت؛ زیرا چیزی که ساکن است تنها یک موضع دارد نه مواضعی که امام بیان فرموده بودند.
. . . . . .
حضرت به هنگام جنگ صفین دعایی خواند که مشتمل بر چگونگی آفرینش آسمان و زمین بود…
شهرستانی در شرح «الذی جعلته مغضیا الیل و النهار» (قسمتی از همان دعا) گوید؛
کلمه مغیض به معنای جایی است که آب را میمکد و آن را بخود جذب میکند، گویا آن حضرت بطور استعاره شب و روز را به معنای نور و تاریکی قرار داده و چنین فرموده « خدایا تو نور وظلمت را در جو فرو برده ای، دراثر فرو رفتن نور در جو شب بوجود آمده و در اثر فرو رفتن تاریکی در جو روز پدید آمده است.» که آن حضرت فرض کرده که هوا نور و ظلمت را مکیده و بلع مینماید.
هم اکنون پس از گذشتن قرن های زیاد، دانشمندان علم هیئت به وسیله آلاتی چون طیف نما ویا اسپکترسکوپ دیده اند که جو بر حسب اقتضا و احتیاجش مقداری از نور را میمکد و بقیه اش را برای ما برمیگرداند.

* * * * * * * * * * * * * * * * *
این از من… باید شما هم داشته باشین… بریزین رو داریه plz...
دلاتون شاد
یاحق
مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
دوشنبه 23/6/1388 - 16:50 - 0 تشکر 151124

آنچه در ذیل می خوانید، بیست و سه ویژگی از مجموعه خصال و صفات الهی حضرت مولی الموحدین علی بن ابیطالب (ع) است. این ویژگی ها که در مناسبت های مختلف بر زبان حضرتش جاری گشته است، از میان سخنان آن حضرت گزینش شده است. تمام منابع این سخنان به همراه متن عربی آنها در کتاب ارزشمند" خاطرات امیرمومنان علیه السلام" ذکر شده است.

1. به خدا سوگند، نبی مکرم (ص) مرا در میان امتش جانشین کرد و من پس از وی حجت خدا بر مردم هستم. همانا پذیرش ولایت و امامت من بر ساکنان آسمان ها همان گونه لازم گشته که بر اهل زمین واجب شده است.

فرشتگان از فضایل من سخن می گویند و ذکر مناقب من تسبیح ملائکه است.

ای مردم! از من پیروی کنید که شما را به راه حق می خوانم و به جانب چپ و راست منحرف نشوید که سرانجام آن گمراهی است.

2. منم وصی پیامبر شما، و خلیفه و پیشوای مومنان...

پیروانم را به بهشت رسانم و دشمنانم را به دوزخ افکنم.

منم شمشیر قهر خدا که بر دشمنان خدا فرود آید و سایه لطف و رحمت الهی که بر دوستان خدا گسترده است.

من علی بن ابی طالب فرزند عبدالمطلب و برادر رسول خدا(ص) شوی دخترش فاطمه و پدر حسن و حسین و جانشین او در تمام حالات هستم و دارای همه مناقب و مکارم و رازدار پیغمبرم.

ادامه دارد...

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

سه شنبه 24/6/1388 - 18:48 - 0 تشکر 151492

ولادت در کعبه

3. مریم مادرعیسی (ع) در بیت المقدس معتکف بود. وقتی که درد  زایمان بر او عارض گشت به وی گفتند: بیرون شو! اینجا خانه عبادت است نه خانه ولادت.

اما مادرم فاطمه بنت اسد، همین که خواست وضع حمل کند به کنار کعبه آمد و دیوار کعبه برایش شکافته شده و او را به درون خانه فرا خواندند.*

مادرم به کعبه درآمد و مرا در میان خانه خدا بزاد. این افتخار و فضیلت ویژه ای است که نه پیش از من درباره کسی شنیده شده و نه پس از من برای کسی اتفاق خواهد افتاد.

4. از همان کودکی پیامبر خدا(ص) مرا از پدرم برگرفت و من شریک آب و نان او شدم و پیوسته مونس و هم سخن وی بودم .

ادامه دارد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.