• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 8331)
شنبه 18/3/1387 - 2:19 -0 تشکر 42466
شأن علی -علیه السلام-

سلام
در پی صحبت هایی که با چندتا از دوستان انجام دادیم قرار بر این شد که یه مبحث برای آشنایی بیشتر با
حضرت علی –صلوات الله علیه- و جایگاه ایشون، تشکیل بشه...
برای اینکه یه وقت فراموش نشه و از دست نره؛ من تصمیم گرفتم که اینکار رو هرچه زودتر عملی کنم والبته توی این انجمن، یعنی انجمن معارف...
از دوستانی که میتونن از یه خورده تا یه عالمه به این بحث کمک کنن، عاجزانه درخواست میکنم که اعلام آمادگی کنن و ما رو توی این را تنها نذارن...

---

این بحث، تقدیم به بزرگ دلیل خلقت عالم، خانم فاطمه زهرا –سلام الله علیها-...
یاعلی مدد

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
شنبه 18/3/1387 - 2:26 - 0 تشکر 42467

سلام
با اجازه بزرگترها ، بحث رو شروع میکنیم...
من با توجه به منابعی که دارم میتونم چند عدد از آیات قران رو که در شان امام علی –علیه السلام- نازل شده رو بنویسم.(منبع؛ کتاب سرچشمه فیض حق)
برای اینکه کارم زود تموم نشه، بر روی برخی از آیات تحلیل هایی از بزرگان رو که توی تفاسیر اومده رو هم می نویسم.
دوستان عزیزی هم که اطلاعات مفیدی دارند و میخواهند در این بحث شرکت کنن، کنار نایستند و بیان میون گود... یاعلی..
.

--- 

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
شنبه 18/3/1387 - 2:32 - 0 تشکر 42468

---

به نام بخشنده بخشایشگر...

با یک نقل قول از اهل سنت شروع میکنم؛

درکتاب شواهد التنزیل که از کتب معتبر اهل تسنن میباشد اینچنین روایت شده؛

"عن أبی الطفیل؛ عن بعض أصحاب النبی –صلی الله وعلیه وآله- قال: لقد سبق لعلیّ بن ابی طالب –علیه السلام- من المقابل ما لو أن واحدة منها قسمت بین الخلق وَسِعَتهم خیراً."

ابوالطفیل از بعضی از اصحاب پیامبر-صلی الله و علیه وآله- نقل میکند که میگفت: برای علی بن ابی طالب-علیه السلام- منقبت هایی فراهم شده که اگر یکی از آنها را میان مردم تقسیم کنند از لحاظ نیکی همه را دربر میگیرد."*
...
انگیزه یکی از علمای بزرگ اهل سنت در نوشتن کتاب شواهد التنزیل که در خصوص آیات راجع به حضرت میباشد، اینگونه بوجود امد؛

حاکم ابوالقاسم حسکانی از علمای اهل سنت قرن پنجم می نویسد:... برخی از کسانیکه ریاست بر عوام پیدا کرده اند و از اصحاب در«ابن کرام»** هستند، در این روزها در مجلس خود نشسته و گروه بسیاری گرد او جمع شده اند و او با عیب جویی درباره نقیب و سرپرست علویان آن گروه را گمراه میسازد و تا جایی غلوّ کرده و در پایین آوردن مقام پدران او پیش رفته که گفته است: هیچ یک از مفسران نگفته اند که سوره «هل أتی علی الانسان» ونه چیز دیگری از قرآن درباره علی و اهل بیت او نازل شده است. من جرأت او را نکوهیدم و دروغ و بهتان اورا بزرگ شمردم و منتظر شدم که ار علما و بزرگان کسی پاسخگوی او باشد، ولی کاری صورت نگرفت جز از طرف قاضی امام عماد الاسلام ابوالعلا صاعدین محمد (قدس روحه) که فقط برخی از خواص خود را که در آن مجلس حاضر شده بودند، مورد عتاب قرار داده و از این کار زشت چشم پوشی کرده است. با اینکه مدعی بود که به امربه معروف و نهی از منکر اهتمام دارد.این بود که بر خود لازم دیدم که این شبهه را از یاران دفع کنم و به همین جهت به گردآوری این کتاب (شواهد التنزیل) مبادرت نمودم...
***

* م: سیمای امام علی-علیه السلام- در قرآن.

** منظور از وی، بنیانگذار فرقه کرامیه است.

*** نویسنده کتاب در پایان این متن و درباره ثمره این تصمیم چیزی نوشت که آب شدم؛ می نویسم تا شما هم بخونید؛

ثمره این تصمیم، نوشتن کتاب شواهد التنزیل است که 210آیه را در شأن مولا علی –علیه السلام- تفسیر نموده است. مرحبا به غیرت این سنی، وصد حیف به بی غیرتی بعضی ها...

یاحق

مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
دوشنبه 20/3/1387 - 0:57 - 0 تشکر 42655

بنام خدا، که رحمتش بی اندازه است و مهربانی اش همیشگی...
سلام
شیخ سلیمان بلخی قندوزی در کتاب خود نوشته؛
در کتاب الدّرالمنظم (آمده) بدانکه جمیع اسرار کتب آسمانی در قرآن امده است و آنچه که در قرآن موجود است، در فاتحه الکتاب، و آنچه که در فاتحه آمده، در بسم الله است، و آنچه در بسم الله است، در باء بسمله، و آنچه در باء بسمله است، در نقطه زیر باء است.
امام علی –کرم الله وجهه- فرمود؛ من آن نقطه زیر بایم... فرمود؛ از من سوال کنید از اسرار پنهانی؛ من وارث علوم انبیاء هستم.*
*م: ینابیع الموده، ج1
...
یاحق
مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
چهارشنبه 22/3/1387 - 0:0 - 0 تشکر 42891

سلام
...
إهدنا الصّراط المستقیم. (حمد-5)
« ما را به راه راست هدایت کن.»
امام جعفر صادق –علیه السلام- فرمود؛ صراط مسقیم، ولایت امیرالمومنین علی –صلوات الله علیه- است.*
رول خدا –صلی الله و علیه و آله- به علی –علیه السلام- فرمودند؛ یاعلی، تویی راه روشن و تویی امیر و بزرگ مومنین.
**
...
اُولئِکَ عَلی هُدیً مِن ربِّهم و اولئِکَ هُمُ المُفلِحون. (بقره-5)
« آنانند که از سوی پروردگارشان بر (راه) هدایت اند و انانند که رستگارند.»
سلمان فارسی –قدس سره- از قول حضرت روسول –صلی الله و علیه وآله- گفته؛
... این علی-علیه السلام- و حزبش رستگارانند (هذا و حزبه هم المفلحون).
***
- - - - -
* م: ینابیع الموده، باب37
** م: شواهد التنزیل، ج1
*** م: همان...
...
یاحق
مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
چهارشنبه 22/3/1387 - 13:55 - 0 تشکر 42958

سلام
تا حالا 3تا آیه اشاره شده بعلاوه یه دونه ماجرا... خوب!
4...
والّذینَ آمَنوا و عَملوا الصَّالحاتِ أُولئِکَ أصحابُ الجَنَّةِ هُم فیها خالِدون. (بقره-82)
«وکسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، اهل بهشت اند و درآن جاودانه اند.»
حضرت رسول –صلی الله و علیه وآله- فرمودند؛
علی –صلوات الله علیه- و شیعیان او اهل بهشت هستند.*

5...
ومِن النّاسِ مَن یَشری نَفسهُ لبتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ واللهُ رَؤُفٌ بِالعِبادِ. (بقره-207)
«واز مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می فروشد (مانند امیرالمونین –علیه السلام-) و خدا به بندگان مهربان است
این ایه شریفه مربوط به لیلة المبیت می باشد و به گفته اکثر علمای اهل تسنّن، این آیه شریفه در شأن حضرت علی بن ابی طالب –صلوات الله علیه- نازل شده است.**

- - - - -
* م: صواعق المحرقه ؛ کنز العمال، ج2
** مسند اهل حنبل، ج1؛ تاریخ یعقوبی، ج2؛ سیره ابن هشام، ج2؛ مناقب خوارزمی؛ ینابیع المودة، باب21 و...
...
منتظر مطالب دوستان هستم (هستیم)...
یاحق
مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
جمعه 24/3/1387 - 16:48 - 0 تشکر 43248

سلام
باز اومدم تا چند تا دیگه از آیاتی که در شان امام علی –علیه السلام- هستن رو بگم.
اما ظاهرا کسی نیست که درباره این ایات بحث کنیم؛ تفاسریشون رو بگیم و نظراتمون رو بگیم...
این آخرین مطلبم خواهد بود، اگر قرار باشه که همینطور وضعمون باشه؛اینکه فقط من بیام و یه چیزی بنویسم، نه میشه و نه صرفه ای داره؛ اگه فکر میکنین بدرد بخور نیست، تعطیلش میکنم...

6....
«الّذینَ یُنفِقونَ أموالَلهُم بِالّیلِ والنّهارِ سِرًّا و عَلانیةً فَلَهُم أجرُهم عندَ ربِّهم ولاخوفٌ علیهِم ولا هُم یَحزَنون.» (بقره-274)
«وکسانیکه (چون علی بن ابی طالب-صلوات الله علیه-) اموالشان را درشب و روز و پنهان و آشکار انفاق می کنند، برای انان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته و مناسب است ونه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین میشوند.»
ابن عباس میگوید؛
علی-علیه السلام- چهار درهم پول داشت، برای رضای خدا یک درهم را در روز صدقه داد و یک درهم را در شب و یک درهم را پنهانی و یک درهم باقیمانده را آشکارا صدقه داد. سپس خدواند متعال این آیه شریفه را در شأن ایشان نازل فرمود.
*
7....
«
وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جمیعاً ولا تفرَّقوا...» (آل عمران- 103)
« وهمگی به ریسمان خدا چنگ زنید وپراکنده و گروه گروه نشوید.»
ابن عباس میگوید؛
خدمت پیامبر اکرم-صلی الله و علیه و آله- بودیم که مردی اعرابی آمد و عرض کرد؛ ای رسول خدا! شنیده ایم که فرموده اید، به ریسمان الهی چنگ زنید و از آن جدا نشوید. آن ریسمان کدام است؟... رسول خدا دست خود را در دست علی-علیه السلام- گذاشت و فرمود؛ تمسّک بجویید به این شخص، اوست ریسمان محکم الهی.
**
- - - - -
* م: شواهد التنزیل، ج1
** م: ینابیع المودة، باب39 ؛ مجمع الزوائد، ج9
یاحق
مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
يکشنبه 26/3/1387 - 21:16 - 0 تشکر 43561

امیر المومنین جایگاه رفیعی در دین ما دارند و بعد از رسول خدا ایشون از شخصیت های بزرگ دین ما هستند

جایگاه على علیه السلام در میان اصحاب
علی اول مظلوم تاریخ است، بزرگترین‏محبوبیتها و بیشترین دوستداران را داشته‏است; چه انسانهایى كه در طول تاریخ به جرم‏محبت و عشق او انواع اذیت‏ها و آزارها رامتحمل شده‏اند، حتى جان خود را در این راه‏از كف داده‏اند.اكنون بر آن هستیم كه‏موقعیت او را میان معاصران به ویژه اصحاب‏پیامبر كه نخستین مسلمانان بودند، بررسى‏كنیم. البته تنها به جنبه سیاسى این مسئله‏پرداختیم.

جایگاه على‏علیه السلام
امیرمؤمنان على‏علیه السلام در میان صحابه‏پیامبر داراى موقعیت و جایگاه خاصى بود;چنانكه مسعودى گوید: «از تمام فضایل ومناقبى كه اصحاب پیامبر دارا بودند چون:سبقت در اسلام، هجرت، نصرت پیامبر،خویشى با آن حضرت، قناعت، ایثار، آگاهى ازكتاب خدا، جهاد، ورع، زهد، قضاوت، فقه و ...على‏علیه السلام بهره‏اى كامل و حظى وافر داشت. به‏علاوه فضائلى تنها در او بود مثل: اخوت باپیامبر، فرمایش پیامبر در باره او كه تو از من به‏منزله هارون از موسى هستى و نیز فرمایش‏پیامبر به او كه هر كس من مولاى او هستم‏على مولاى اوست; بار خدایا دوستش رادوست و دشمنش را دشمن بدار، همچنین‏دعاى پیامبرصلى الله علیه وآله در مورد ایشان، آن هنگام‏كه انس پرنده پخته‏اى را خدمت‏حضرت‏رسول آورد، حضرت فرمود: بار خدایا!محبوب‏ترین خلقت را وارد كن كه با من هم‏غذا شود. كه سایر اصحاب پیامبر از این‏فضایل بى بهره بودند» (1)

ویژگى على‏علیه السلام در میان بنى هاشم
بنى هاشم یعنى فرزندان هاشم، جد دوم‏پیامبر، طایفه آن حضرت و نزدیك‏ترین مردم‏به ایشان بودند. هنگامى كه پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله‏مبعوث شد، چهار تن از عموهاى پیامبر: ابوطالب، ابو لهب، عباس و حمزه در قید حیات‏بودند و جز ابولهب بقیه مسلمان شدند. باوجود عموهاى پیامبر در میان بنى هاشم،على‏علیه السلام نزدیك‏ترین شخص به پیامبر بود; ازخردسالى در خانه پیامبر و با تربیت آن‏حضرت رشد یافته بود. (2) شب هجرت به‏جاى پیامبر خوابید و ودایع و امانتهاى آن‏جناب را به مردم بر گرداند و در مدینه به‏پیامبر ملحق شد. (3)

مهمتر از همه، جایگاه على‏علیه السلام در اسلام‏بود; رسول اكرم‏صلى الله علیه وآله جایگاه على‏علیه السلام را دراسلام از همان اوایل بعثت تعیین فرمود;آنگاه كه به فرمان خدا مامور شد عشیره‏خویش را انذار كند و در آن جلسه تنها كسى‏كه حاضر به یارى و موازرت نبى اكرم‏صلى الله علیه وآله‏شد، على‏علیه السلام بود. با اینكه سن آن جناب ازهمه حاضران كمتر بود، رسول اكرم در میان‏بزرگان و پیر مردان خاندانش اعلام كرد كه‏على وزیر، خلیفه و جانشین اوست.(4)

مقابله پیامبر با بدخواهان على‏علیه السلام
بعد از اینكه اسلام گسترش یافت و تقریبااكثر مناطق جزیرة العرب را گرفت و افرادزیادى با انگیزه‏هاى مختلف به سلك‏مسلمانان در آمدند، حتى عده كثیرى از آنهادر مدینه ساكن شدند، در حالى كه به گواهى‏قرآن ایمان در قلوبشان جاگیر نشده بود; به‏ویژه عده‏اى از قریشیان كه علاوه بر این‏مطلب پیوسته بر بنى هاشم حسدمى‏ورزیدند، به خصوص على‏علیه السلام به خاطرسابقه و جهادش بیشتر از همه مورد حسدآنان بود. از این رو پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله مواظب‏رفتار اصحابش با على‏علیه السلام بود و درمناسبتهاى مختلف، مقام و موقعیت آن‏جناب را به آنان گوشزد مى‏كرد و بر جایگاه‏على‏علیه السلام تاكید مى‏نمود; ابن شهر آشوب ازعمر بن خطاب نقل كرده كه من على را اذیت‏مى‏كردم، پیامبرصلى الله علیه وآله مرا ملاقات كرد و فرمود:«تو مرا آزردى اى عمر! گفتم: پناه بر خدا ازاذیت رسول خدا.»، فرمود: «تو على را آزردى وهر كس على را بیازارد، مرا آزرده است‏»;مصعب بن سعد از پدرش سعد بن ابى‏وقاص‏نقل كرده كه او گفته است: «من و مرد دیگرى‏در مسجد بودیم و به على بد مى‏گفتیم، پیامبربا حالت غضب به سوى ما آمد و فرمود: چرا مرامى‏آزارید هر كس على را بیازارد، مرا آزرده‏است‏» (5) .

ابن شهر آشوب از محدثان اهل سنت‏چون: ترمذى، ابو نعیم، بخارى و موصلى نقل‏مى‏كند: عمران بن حصین و ابن عباس و بریده‏گفته‏اند، كه: «على‏علیه السلام از میان غنائم جنگى،خواست كنیزى را بخرد، حاطب بن ابى بلتعه‏و بریده اسلمى با او رقابت كردند و قیمت كنیزرا بالا بردند و على‏علیه السلام با آن قیمت كنیز راخرید، وقتى كه برگشتند، بریده مقابل پیامبرایستاد و از على‏علیه السلام شكایت كرد، پیامبرصورتش را از او برگرداند، از راست و چپ‏وپشت‏سر آمد و شكایت‏خود را تكرار كرد،آنگاه حضرت رو كرد به او و رنگش تغییر نمودو صورت مباركش سرخ شد و فرمود:اى بریده!چه شده، تا امروز رسول خدا را اذیت نكرده‏بودى؟! مگر نشنیدى خداى تعالى مى‏فرماید:«ان الذین یؤذون‏الله و رسوله لعنهم‏الله‏فى الدنیا و الاخرة و اعد لهم عذابامهینا»؟! مگر نمى‏دانى كه على از من است ومن از على؟! هر كس او را بیازارد، مرا آزرده وهر كس مرا بیازارد، خدا را آزرده است و هركس خدا را بیازارد، خدا حق دارد كه او را با سخت‏ترین عذابش در آتش جهنم بیازارد!اى بریده! تو آگاهى یا خدا؟ تو آگاهى یاصاحبان لوح محفوظ آگاهند؟ تو آگاهى یافرشته رحمها آگاه است؟ اى بریده! تو آگاهى‏یا فرشتگان مواظب على بن ابى طالب؟ گفتم:بلكه فرشتگان حافظ او. حضرت فرمود:جبرئیل به من خبر داد از فرشتگان مواظب‏على، كه آنان از روز تولدش، حتى یك خطابراى او ننوشته‏اند; فرشته رحمها و فرشتگان‏صاحب لوح محفوظ نیز همین طور. بعد سه‏بار فرمود: از على چه مى‏خواهید؟ او از من‏است و من از او، او ولى هر مؤمنى بعد از من‏است.»(6)

على‏علیه السلام میزان ایمان و نفاق
بیان مناقب امیر المؤمنین توسط پیامبراكرم‏صلى الله علیه وآله موجب افزایش محبوبیت آن جناب‏در میان صحابه شده بود، به حدى كه با وجودپیامبرصلى الله علیه وآله، على‏علیه السلام سمبل و معیار حق وایمان شده بود; چنانكه انس بن مالك نقل‏كرده: «ما در عصر پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله اگرمى‏خواستیم بفهمیم كسى زنازاده است‏بابغض على بن ابى طالب مى‏فهمیدیم; بعد ازجنگ خیبر مردى بچه خود را به آغوش‏گرفته و مى‏رفت، در راه كه على را دید; باءدستش او را به بچه نشان داد; از طفل پرسید:این مرد را دوست دارى؟ اگر مى‏گفت: آرى، اورا مى‏بوسید و اگر مى‏گفت: نه، او را به زمین‏مى‏انداخت و مى‏گفت: نزد مادرت برو».

عبادة بن صامت نیز مى‏گوید: «ما اولاد وفرزندانمان را با حب على بن ابى طالب‏مى‏آزمودیم; اگر مى‏دیدیم كه یكى از آنها او رادوست ندارد، مى‏دانستیم كه او را رستگارنخواهد شد.» (7)

درباره شناختن مؤمن و منافق با حب وبغض على‏علیه السلام مى‏توان به حدیث ابن‏عباس‏هم اشاره كرد... .
پى‏نوشتها:

1 - مسعودى، على بن الحسین: مروج الذهب،منشورات موسسة الاعلمى المطبوعات، بیروت،1411 ه .ق، ج 2، ص 446.

2 - ابوالفرج اصفهانى، مقاتل الطالبیین، منشورات‏الشریف الرضى، 1416 ه .ق، ص 41.

3 - مروج الذهب، ص 294.

4 - رجوع شود به: یوسفى غروى، محمد هادى،موسوعة التاریخ الاسلامى، مجمع الفكر الاسلامى،قم، ط اول، 1417 ه .ق، الجزء الاول، ص 410.

5 - ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى طالب، مؤسسه‏انتشارات علامه، قم، ج 3، ص 211.

6 - همان، ص 211 و 212.

7 - همان، ص 207.

جمعه 21/4/1387 - 1:0 - 0 تشکر 47452

سلام دوستان
متاسفانه فرصت این رو پیدا نکردم که درکنار شما به تفسیر آیات مربوطه بپردازم؛ البته ظاهرا درخواستی هم درکار نیست!!!
درهرصورت... خواستم که یکی از آخرین مطالبم خدمتی باشه در زمینه شناخت آقا امام علی –علیه السلام-؛ به همین خاطر آیه ای دیگه از آیاتی که در شان ایشون نازل شده رو براتون میذارم...
- - - - -

در صدو بیست و چهارمین آیه از سوره بقره چنین آمده است که؛
« به یاد آور وقتی که پروردگار ابراهیم را به امری آزمایش فرمود و او بجا آورد، خداوند فرمود؛ ای ابراهیم تو را به پیشوایی خلق برگزیدیم، ابراهیم عرض کرد؛ پروردگارا این پیشوایی را به فرزندانم نیز لرزلنی می داری، خطاب رسید (اگر شایستگی آن را داشته باشند عطا کنم و) هرگز عهد من به مردم ستمکار نخواهد رسید.»



...

فخر رازی با ادلّه ای متذکر است این آیه دلالت دارد بر اینکه علی -صلوات الله علیه- امام و خلیفه است بعد از نبی اکرم –صلی الله و علیه و آله- و نیز دلالت دارد بر اینکه علی –صلوات الله علیه- یک چشم به هم زدن معصیت نکرده.*
...
مفضل بن عمر گفت از امام صادق –علیه السلام- از کلمات در این آیه پرسیدم چیست؟ فرمود؛حضرت ابراهیم این کلمات را گفت؛
یا ربّ اسئلک بحقّ محمّد و علی و فاطمه و الحسن و الحسین الاتبت علیّ فتاب الله علیه إنّه هو التّواب الرّحیم.**




- - - - -

* صراط مستقیم بیاضی ، ج1
** برهان ، ج1 - و ینابیع المودة - و غایة المرام، ج1 (317 و 270) - و مرات الانوار

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
التماس دعا...
یاحق
مجتبی

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
شنبه 3/12/1387 - 0:46 - 0 تشکر 92350

خداوند در قرآن با آیه های زیادی ایمان آوردندگان را مخاطب قرار داده است. در این آیه ها یا دستوراتی داده شده و یا نکاتی متذکر شده است. صرف نظر از علائم و خصوصیات مومنان که مخاطبان این دست از آیات هستند، یکی از مطالب جالب، نکته ای است که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم به عنوان داناترین فرد از مقصود خداوند، بیان فرموده اند. ایشان بنا به نقل بسیاری از کتب اهل سنت، امیر و رئیسی برای مومنان مخاطب این آیات معرفی نموده اند. اینک به نص کلام پیامبر گرامی صلوات الله علیه وآله توجه فرمایید:

خداوند هیچ آیه ای که در آن یا ایها الذین آمنوا است را نازل نفرمود، مگر آن که علی راس آن مومنان و امیر ایشان می باشد (1).

با توجه به تصریح پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، شیعیان مولا علی علیه السلام را به عنوان امیرالمومنین می شناسند و بدین جهت از ایشان پیروی می کنند. اما کسان دیگری هم هستند که لقب امیرالمومنین را بر خود نهادند و دسته ای از مسلمانان آنان را بدین نام شناختند.

حال باید سوال کرد که آیا هرکس به هر وسیله ای بر کرسی حکومت قرار گرفت، می تواند خود را به نامی که به تصریح پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مربوط به مولا علی علیه السلام است، بنامد؟ خلفایی که پس از ارتحال نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، به اشکال مختلف در جایگاه حاکم اسلامی قرار گرفتند، با چه مستندی این لقب گران سنگ را بر خود نهادند و با اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم تنها یک نفر را به عنوان امیرالمومنین معرفی کرده بودند، مصادیق دیگری را نیز برای این نام معرفی کردند، تا جایی که امثال معاویه و یزید نیز در این لقب طمع کردند؟

1- حلیة الاولیاء، ابی نعیم اصفهانی، جلد1، صفحه64

کفایةالطالب، کنجی شافعی، صفحه54

التذکرة، سبط بن الجوزی، صفحه15، طبع نجف اشرف

الصواعق المحرقة، ابن حجر، صفحه 76

کنزالعمال، متقی هندی، جلد6، صفحه291

تاریخ الخلفاء، صفحه116، طبع لاهور

الدرالمنثور، سیوطی، جلد1، صفحه104، ناشر: دارالمعرفة للطباعة والنشر، بیروت، لبنان

مناقب خوارزمی، صفحه266، حدیث250

ینابیع المودة، صفحه125، طبع اسلامبول

فضایل الصحابة، احمد بن حنبل، صفحه189، مخطوط

منبع

شنبه 17/12/1387 - 17:14 - 0 تشکر 96158

سلام علیکم

اگر دوستان تمایل دارند و مشکلی نیست یک حدیث بلند از خود حضرت در وصف حضرت نقل می کنم اگر مایلید امر کنید من در خدمتم. 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.