هوالحکیم
ادامه مقاله هم از این قراره
البته از دوت خوبم حیات طیبه و دوستان گلم معذرت میخوام....شرمنده ...حلال کنید....
و اما ادامه .....
از كسانی كه عمر طولانی دارد، حضرت «خضر» پیامبر است.[4]
روایات پیامبراکرمصلی الله علیه و آله و سلم نیز بر طول عمر انسان، صحه میگذارد و آن را امری ممكن میشمارد. یكی از كسانی كه در سخنان پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم ـ به ویژه در منابع اهل سنّت ـ به طول عمر او اشاره شده «دجّال» است. اهل سنّت، بر اساس همین روایات، عقیده دارند كه دجّال در عصر پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم متولد شده و به زندگی خود ادامه میدهد تا در آخِرُالزّمان خروج كند.[5]
حال اگر این احادیث درست باشد ـ چنان كه اهل سنّت بر این باورندـ در این صورت، شایسته نیست كه آنان در حیات و عمر طولانی امام مهدی عجل الله فرجه ، تردید كنند. حال كه دشمن خداـ به جهت مصالحی ـ میتواند بیش از هزار سال زنده بماند، چرا بنده و خلیفه و ولی خدا نتواند عمر طولانی داشته باشد؟![6]
برخی از دانشمندان اهل سنّت ـ با وجود انکار ولادت حضرت مهدی علیه السلام از طرف بیشتر علمای اهل سنّت ـ درباره طول عمر آن حضرت، بابی را با عنوان »فی الدلالة علی جواز بقاء المهدی حیاً« اختصاص داده, مضمون یاد شده را چنین بیان کردهاند:«هیچ امتناعی در بقای مهدی عجل الله فرجه وجود ندارد، به دلیل این كه عیسی، الیاس و خضر ـ كه از اولیای خداوند میباشند ـ زنده هستند و دجال و ابلیس ـ كه از دشمنان خداوند میباشند ـ نیز زنده هستند و زنده بودن اینها به وسیله قرآن و سنّت اثبات شده است. آن گاه كه بر این موضوع اتفاق كردهاند، زنده بودن مهدی را انكار کردهاند ... پس به سخن هیچ عاقلی پس از این توجه نمیشود، در این كه باقی بودن مهدی را انكار کند».[7]
3. از نگاه عقل و علم
حكیمان و فیلسوفان گفتهاند: بهترین دلیل بر امكان هر چیزی، واقع شدن آن چیز است. همین كه طول عمر، در میان پیشینیان روی داده و تاریخ، افراد زیادی را به ما نشان میدهد كه عمری طولانی داشتهاند، خود دلیل روشنی است بر این كه طول عمر از دیدگاه عقل، امری ممكن است. خواجه نصیر طوسی، در این باره گفته است: «طول عمر، در غیر مهدی عجل الله فرجه اتفاق افتاده و محقق شده است؛ چون چنین است، بعیدشمردن طول عمر درباره مهدی عجل الله فرجه جهل محض است».[8]
مرحوم مظفر، طول عمر حضرت را از نگاه فراطبیعی این گونه تفسیر کرده: «بقای حضرت مهدی عجل الله فرجه در این مدت طولانی، معجزه و امری فوق طبیعی است. البته این بالاتر از آن نیست که حضرت در روز شهادت پدرش در پنج سالگی به امامت مردم رسید و نیز بالاتر از معجزة حضرت عیسی نیست که در میان گهواره سخن گفت و در آن روز به نبوت مبعوث گردید.»
سپس آن مرحوم به امکان طول عمر اشاره کرده که زندگی بیش از عمر طبیعی از نظر علم پزشکی محال نیست، و در پایان نیز به مواردی که انسانها عمری بسیار طولانی داشتهاند، اشاره کرده است.[9]
یکی از دانشمندان معاصر نیز درباره طول عمر آن حضرت مینویسد: «بررسی علمی و بحث طول عمر، در حقیقت بستگی دارد به نوع تفسیری که علم فیزیولوژی از «پیر و فرسودگی» دارد. این قانون که: «پیری و فرسودگی» زاییدة یک قانون طبیعی حاکم بر بافتهای پیکرة انسانی است، و ضروری است که بدن پس از رسیدن به مرحلة پایانی رشد، کم کم فرسوده شده، برای ادامة زندگی، کارآیی کمتری داشته باشد، تا آن گاه که در لحظهای معیّن از کار بیفتد، آیا حتی در باره بدنی هم که از هر گونه تأثیر خارجی در کنارمانده صادق است؟ یا این که فرسودگی و کاهشی که در کارآیی بافت و نسوج مجموعة بدن به چشم می خورد، نتیجة نبرد با عوامل بیرونی ـ مانند میکروب ها و سموم ـ است که به بدن انسان راه مییابد؟
این پرسشی است که دانش امروز، از خود میکند و در راه پاسخ دادن به آن هم میکوشد. در محدودة برداشتهای علمی معاصر، به این پرسشها، پاسخهای گوناگونی داده شده است: اگر پیری، فرسودگی و ناتوانی، نتیجة مبارزة جسم با عوامل بیرونی معیّن، و تأثیرپذیری از آنها باشد، از جنبة نظری امکان دارد که بافتهای تشکیل دهندة بدن انسان را از عوامل معیّن و مؤثر در آن، بر کنار داشت تا زندگی آدمی طولانی شود.اما اگر از دیدگاه دیگر به بررسی بپردازیم، به این نتیجه میرسیم که پیری یک قانون طبیعی است و هر بافت و اندام زندهای، در درون خود، عامل نیستی حتمی خود را نهفته دارد که در اثر مرور زمان، موجود زنده را خواه ناخواه به مرحلة فرسودگی و مرگ میرساند. ولی نگریستن از این دیدگاه هم مستلزم آن نیست که هیچگونه انعطافی در این قانون طبیعی راه نیابد. بلکه اگر هم چنین قانونی مسلّم انگاشته شود، تازه قانون انعطافپذیری است، زیرا هم ما، در زندگی معمولیمان میبینیم، و هم دانشمندان در آزمایشگاههای علمیشان مشاهده میکنند که پیری پدیدةایی فیزیولوزیکی است و ربطی به «زمان» ندارد. گاهی زود فرا میرسد و گاهی با فاصلة زمانی بیشتری آشکار میگردد. تا آن جا که برخی از سالمندان را میبینیم که نشانههای پیری بر اعضای آنان ظاهر نشده و از نرمی و تازگی برخوردارند. پزشکان و متخصصان نیز بر انعطافپذیری این قانون تصریح دارند؛ حتی بعضی از دانشمندان توانستهاند در عمل، از انعطاف پذیری این قانون که طبیعی و ضروری تلقی شده، بهره گیرند، و زندگی پارهای از حیوانات را از صدها برابر عمر طبیعی آنها بیشتر کنند.
افزون بر دلیلهای یاد شده، راه دیگری نیز برای این كه یك انسان بتواند عمر طولانی داشته باشد، وجود دارد. این راه، همان راه اعجاز و قدرت خداوند است.
یکی از دانشمندان معاصر شیعه پس از بیان دلیلهای ارزنده درباره طول عمر، به اعجاز طول عمر حضرت مهدی عجل الله فرجه اشاره کرده، مینویسد: «تا کنون دریافتیم که زندگانی طولانی از دیدگاه دانش، شدنی است. حال، استدلال های پیشین را نادیده میگیریم و فکر میکنیم که از دیدگاه علمی، مسئلة طول عمر،غیرممکن جلوه کند و پیری و فرسودگی، قانونی قاطع باشد که بشر، نه امروز و نه در مسیر دراز فردایش، توانایی چیرگی بر این قانون را پیدا نکند. از این فرض آیا جز این که نتیجه بگیریم، عمر چندین صدساله، مانند عمر حضرت نوح و حضرت مهدی علیهما السلام امری ناهم اهنگ با قوانین طبیعی است ـ که دانش با ابزارها و آزمایش ها و استقرا به اثبات رسانده ـ بازدة دیگری عایدمان میشود؟ در چنین صورتی، پدیده طول عمر، معجزهای به حساب میآید که یک قانون طبیعی را، در حالتی معیّن، از تأثیر انداخته تا زندگانی فردی را که پاسدار پیامهای آسمانی است از خطر نابودی حفظ کند. [10]»
آن گاه ایشان در ادامه مینویسد: «این معجزه در باور مسلمانان ـ که ازگفتار صریح قرآن و سنّت پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم مایه میگیردـ نه در نوع خود اسنثنایی است و نه شگفتانگیز، زیرا قانون پیری و فرسودگی، قاطعیتی بیشتر از قانون «انتقال حرارت از جسم گرمتر به جسم سردتر و تساوی نهایی حرارت آنها» ندارد. در حالی که این قانون، برای نگاه داری زندگی ابراهیم علیه السلام از تأثیر افتاد. در آن هنگام که ابراهیم علیه السلام را در آتش افکندند، یگانه راه جلوگیری از نابودیاش، ازکارافتادن این قانون بود. پس به آتش گفته شد «بر ابراهیم خنک و سلامت شو!» و او همانگونه که سالم در آتش افتاده بود، به سلامت از آن بیرون آمد و آسیبی به او نرسید.
جز این، بسیاری دیگر از قوانین« طبیعی، برای پشتیبانی از پیامبران و حجتهای خدا بر زمین، به حالت تعطیل در آمده است:
دریا برای حضرت موسی علیه السلام شکافته شد. کار بر رومیان مشتبه گردید و پنداشتند که حضرت عیسی علیه السلام را دست گیر کردهاند؛ در حالی که او را دست گیر نکرده بودند. حضرت محمّدصلی الله علیه و آله و سلم از خانه خویش که در محاصره انبوه قریشیان بود و آنان ساعتها، در کمین او بودند تا بر وی بتازند، بیرون رفت و کسی او را ندید. زیرا خداوند میخواست تا پیامبرش را از چشمهای آنان پوشیده دارد.
هر یک از این موارد، نشان دهندة ازکارماندنِ یکی از قوانین طبیعی است تا فردی که حکمت خداوندی، نگه داری او را بایسته میشمرد، پشتیبانی شود. اکنون کجای این مسئله اشکال دارد که قانون پیری و فرسودگی نیز یکی از این نمونهها باشد؟[11]
به بیان دیگر, طول عمر حضرت مهدی عجل الله فرجه ، یکی دیگر از نشانههای قدرت پروردگار است. که پیش از آن، مانند آن فراوان دیده شده است. یا ما باید منکر این همه اتفاقات و رخدادهای خارق العاده در زندگی پیامبران و امامان باشیم، و یا این که طول عمر امام مهدی علیه السلام را (اگر یک میلیون سال هم طول بکشد) باید قبول کنیم، چون همة این آیات از یک منبع و مبدأ سرچشمه گرفته و در راستای یک و هدف صورت گرفته و ادامه و تکمیل یکدیگر است. پیام و هدف این قدرتنماییهای شفاف و آشکار خداوند، باور به حضرت مهدی عجل الله فرجه با تمام ضوابط، اصول و فروع آن و پاسخ منطقی به پرسشها و شبه ها میباشد.
رخدادها و اعجازهای خارق العادهای مانند: قصه خلقت حضرت آدم علیه السلام ، داستان غریب زندگی نوح نبی و کشتی نجات، حکایت یونس پیامبر در شکم ماهی، آوردن تخت بلقیس به دستگاه سلیمان نبی، آوردن شتر بچهای برای صالح پیامبر از میان کوه و سنگ، ولادت موسی علیه السلام و هدایت و راهنمایی مادرش در حفظ او از مأموران حکومت، اژدها شدن چوب دستی حضرت موسی علیه السلام و بلعیدن اسباب ساحران فرعون، سالم ماندن موسی علیه السلام و غرق شدن فرعون، سرد و گلستان شدن انبوهی از آتش برای ابراهیم علیه السلام , تولد اسماعیل برای ابراهیم پیامبر در سنین پیری، نبریدن کارد، سر اسماعیل را در هنگام آزمایش، ولادت خارق العاده حضرت عیسی علیه السلام که از مادری باکره و بدون شوهر، پاک و مقدس به دنیا آمد، تولد یحیی برای زکریای پیامبر در سنین پیری از زنی نازا، سخن گفتن عیسی علیه السلام در گهواره، نبوّت عیسی در خردسالی، از گِل پرنده ساختن، نابینا را بینا نمودن، مرده را زنده ساختن، بیماران بی علاج را شفا دادن به واسطه عیسی علیه السلام و به اذن خداوند، قصه ی خارق العاده اصحاب کهف و خواب و زنده شدن آنها در غار، داستان زنده شدن عزیر پیامبر، نجات یوسف پیامبر در کودکی از چاه و او را به پادشاهی رساندن و پس از چهل سال انتظار به یعقوب پیامبر برگرداندن، داستان شگفتیآور ذوالقرنین، امّی و درس نخواندن محمّدصلی الله علیه و آله و سلم و آوردن قرآن عظیم، به معراج رفتن پیامبر اسلام، و دهها و بلکه صدها از این نمونه ها که همگی در منابع معتبر دینی و تاریخی ثبت و ضبط و انتشار یافته است.
بی گمان رخدادهای یادشده، یک امر و اصل مسلّم بنیادی و از ناموس ویژة پروردگار است، و پروردگاری که این همه اعجازهای بزرگ آفریده، نگهداری حضرت مهدی عجل الله فرجه تا روزی که خودش مصلحت بداند، از پلک چشم بر هم نهادن هم آسانتر است. آری، حضرت مهدی عجل الله فرجه با قدرت الهی زنده است و در میان مردم، به حیات خود ادامه میدهد.
. كمالالدین و تمام النعمة، ج 1، ص 322، ح 4.
. نساء (4)، آیه 157 ـ 159.
. ر.ك: احمدبن حنبل، مسند، ج 4، ص 444؛ بخاری, صحیح، ج 9، ص 133.
. شیخ طوسی, كتاب الغیبة، ص 114.
. ر.ك: محمّد رضا حکیمی, خورشید مغرب، ص 214.
منبع :
پایگاه مهدویت ، حجت الاسلام سلیمانیان
موفق و مؤید باشید در پناه آقا امام زمان(عج الله تعالی فرج الشریف)
فعلا
یا علی مددی