ژیان
تولید ژیان از دهه 30 اغاز و با گذشت زمان تغییراتی در شکل ظاهری و قسمتهای فنی ان ایجاد شد که باعث ادامه روند تولید ان و عرضه در مدلهای گوناگون گشت.
از مدلهای ان میتوان dyane ، 2CV ، Ami ، Mehari و SM را نام برد که مدل مورد بحث ما و موجود در کشورمان Dyane است که در دهه 70 میلادی تولید شد
مشخصات فنی :
حجم موتور این ماشین 602 سی سی هواخنک ، شامل 2 سیلندر و 4 زمانه می باشد که قدرتی معادل 35 اسب بخار در دور موتور 5750 و بیشترین سرعت 118 کیلومتر در ساعت ، را داراست.
وزن ان هم معادل 570 کیلوگرم است و حدود 30 لیتر سوخت را هم میتواند حمل کند.
مصرف بنزین حدود 5 لیتر در 100 کیلومتر است.
4 دنده در جلو و یکی عقب
دیفرانسیل جلو است و ترمز دستی هم بر روی چرخهای جلو قرار دارد.
اما تعلیقی که در ژیان استفاده شده واقعا نسبت به اون زمان بینظیره.
ساسپنشن اون بصورت دوتا استوانه است که در زیر ماشین قرار داره ، یه جور کمک فنر که در طول خودرو قرار میگیره و هر كدوم از میله ها به یكی از چرخ ها متصل میشه.
ضربه گیرهم یك واحد مجزاست.
جالبه بدونید که یک مهره در ان وجود داره که با شل و سفت کردنش (بصورت دستی) میشه ارتفاع ماشین رو هم تنظیم کرد به این نوع سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک میگن.
بخاطر استفاده از همین سیستم تعلیق هست که توی دست اندازها اینقدر نرمه و مشکلی نداره ، مثل نوش زانتیا ، بیخود نیست به زانتیا میگن ژیان تحت ویندوز
دارای ترمزهایی بصورت کاسه ای حتی در جلو است و عجیب اینست که لنت و طبق های اون در کاپوت هست نه پشت چرخ و روی پلوس ها قرار داره.
امکانات رفاهی :
بخاری اون هم از هوای گرم داخل موتور تغذیه میشه.
یک هندل هم داره که مواقعی که ماشین روشن نشد با گردوندنش پروانه ماشین میچرخه و ماشین رو روشن میکنه.
چراغهای جلو هم از داخل ارتفاعش قابل تنظیم هست توسط یک پیچی که زیر داشبورد قرار داره مثل 206
سانروف تمام چرم که حتی قابلیت این رو داره که کل سقف رو جمع کنه
از اینجا به بعد را خودم اضافه كردم:
عملكرد موتورش حیرت انگیزه در یك مرحله هر دو سیلندر با هم انفجار را انجام میدند !!!!
یه لنگر به میل لنگ این ماشین وصله كه مكمل حركت سیلندرهاست و به عنوان پیستون زمان دوم عمل میكنه و دوباره پیستونها را در حالت احتراق قرار میده این را توی هیچ ماشین دیگه ای ندیدم
از معدود ماشینهاییه كه گیربكس اون توی كاپوته و از تو كاپوت قابل رویته
اولین ماشین كولر داره!!! بله. یه سینی جلو داشبورد تو كاپوت داره كه میشه توی اون یخ بریزی و تو تابستون به عنوان كولر استفاده كنی
از معدود ماشینهاییه كه موتورش نسبت به اتاقش ضعیف نیست و هر طوری كلاچ را رها كنی ماشین خاموش نمیشه!
دنده های اون از جنس آلومینیومه
دارای ژامبونهای قوی برای جاده های خاكی به هیچ وجه زیرش به زمین گیر نمیكنه
در سه نوع سواری- پیكاپ -وانت موجوده
از معدود ماشینهایی كه تو ایرانه و شاسی درست و حسابی داره (محض اطلاع ژیان شاسی داره ولی پیكان شاسی نداره)
خلاصه در نوع و در زمان تولید خودش بی نظیره