نقش فرهنگ و هنر برای دهکده جهانی
ارتباطات، اطلاع رسانی، بازاریابی
در دنیای
امروز سعی همه بر این است كه دهكده ای جهانی به وجود آورند، البته چگونه و
چطور؟! این آرزوی تمام انسانهاست و این موضوع را می توان سرآغاز باب
خداشناسی دانست. البته اینجانب در این خصوص نه با حروف و نه با اعداد بلكه
با فطرت به این مسأله نگاه می كنم كه مواردی از جمله محبت، دوستی و دیگر
كمالات انسانی است كه همگان به این امر توجه خاص دارند، بدون اینكه حتی به
فطرت خود توجهی داشته باشند كه این ندای ارتباط از كجاست؟! اگر بیشتر دقت
كنیم می بینیم كه این ارتباط در تمام آفرینش و در تمام مخلوقات خداوند
مشاهده می شود، ارتباط با خدا به راحتی تمام این ارتباطات را میسر می
سازد. اگر نظری به خود و اطراف خود بیفكنیم خواهیم یافت كه مگر نه این است
كه همه برای همین ارتباط گرد هم جمع شده اند، امر ارتباطات است كه انسانها
را كنار هم جمع نموده، البته این عبارت مقدس (ارتباطات) اصل نیازهای مادی
و معنوی بشری است كه امر واضحی است، البته محصولات و خدمات نیز در خصوص
رفع نیازهای بشر و بهبود رفاه انسانها به همدیگر مرتبط هستند. حال انسان
چگونه می تواند از این الطاف و بركات الهی استفاده بهینه را ببرد؟!
باید تمام عواملی كه نیازی را به وجود می آورند را بررسی نمود. در اینجاست كه حروف و اعداد نیز ابزار ارتباط می شوند.
ابزاری كه
به همه چیز نام و كلام، مقدار و اندازه می دهد و مبحث اطلاع رسانی و
بازاریابی را باز می كند؛ اطلاع رسانی بر این اساس است كه، این نوع
محصولات و خدمات را داریم، بازاریابی نیز بر این اساس كه چه مقدار از این
محصولات و خدمات مورد عرضه و تقاضا است، این دو مبحث لازم و ملزوم یكدیگر
هستند كه در باب ارتباطات و ارتباط مشاغل با هم مطرح می شوند؛ ارتباطی كه
هر انسانی و هر شغلی در خصوص رفع نیازهای مادی و معنوی خود با دیگران دارد
و نقش اساسی پیدا می كند، در این راستا صداقت، درستی و انسان دوستی فرای
همة محصولات و خدمات قرار می گیرند، چرا كه این صفات عالیه هستند كه به
حروف و اعداد روح و تعالی می بخشند تا از این محصولات و خدمات استفادة
بهینه را داشته باشیم.
مگر در
دهكدة جهانی حساب و كتاب وجود ندارد كه غیر از این تصور كنیم، آری! مدیریت
و برنامه ریزیهای صحیح و مدبرانه است كه بر خواسته های معقول همه مهر
تأیید زده تا این محصولات و خدمات به دست متقاضی خود برسد، این مسیری كه
در این راستا طی می شود راه ما را در خصوص ارتباطات هموار می نماید. مسیری
كه روزها، ماهها و سالها طول می كشد، با ارتباطات سازمان یافته جهت اطلاع
رسانی و بازاریابی به كمترین زمان ممكن برسد تا از این لحظه، از زمان نیز
استفادة بهینه گردیده، در این جاست كه مكارم اخلاق حرف اول را در دنیا می
زند، اینجاست كه معنای حقیقی رقابت (والسابقون السابقون اولئك المقربون)
را می بینیم.
به عبارتی
تمام انسانها در خیر (بركت) رساندن به یكدیگر از هم پیشی می گیرند. و آن
دهكدة جهانی (مدینة فاضله) را نه در عالم رویا بلكه در بیداری خواهیم دید،
آری! این پیام حقیر است به خود و تمام جهانیان كه بیاییم تجدیدنظری در
آنچه تاكنون گذشته است داشته باشیم و در اصلاح و آبادانی دنیای كنونی گامی
بلند برداریم و شاهد طراوت و شادابی در تمام مخلوقات خداوند باشیم و در
این دنیای كوچك همگی برای استفاده بهتر از الطاف و بركات خداوند بهره ای
كامل ببریم.
هر چند كه
نمی توانم بگویم، این كلام آخر حقیر است و حق كلام را آنچنان كه باید ادا
كرده ام، اما سخن را با یكی از دیدگاههای خود به پایان می رسانم.
تبلیغات؛ یعنی مدیریت سرمایه برای استفادة بهینه از زمان و امكانات هستی جهت دست یافتن به كمالات انسانی در راه رسیدن به خدا.
حسینی،نظام هدفمند،صفحه20-21