امامت جماعت زن ، باید ها و نباید ها
گروه بین الملل: چندی است که بحث امام جماعت زن در کشور مصر و دیگر کشورهای اسلامی مطرح شده است که گذشته از ضرورت آن در یک جامعه اسلامی بیشتر می توان ردپای افراد ناشناخته ای را در این جریان جستجوکرد.
خبرگزاری شبستان : انتخاب 50 واعظ زن به نام "مرشده" در مراکش دوباره بحث امام جماعت زن را در محافل مختلف کشورهای اسلامی داغ کرده است.
این بحث از روز 18 مارس مطابق با 27 اسفند ماه 1384 در حالی که "امینه ودود" ،
استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ایالتی ویرجینیا با حضور یکصد زن و مرد مسلمان ،
امامت نماز جماعت را بر عهده گرفت ، مطرح شد.
در پی انتشار این خبر ، بسیاری از مراجع شیعه و سنی اعتراض خودرا به این مسئله اعلام کردند.
علی جمعه ، مفتی مصر و از اعضای علمی دانشگاه الازهر چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و ضمن مخالفت با موضوع امامت جماعت زن آن بدعت در دین اسلام خطاب کرد.
وی گفت: در موارد فقهی که اختلاف نظر وجود دارد باید به فقها و مجتهدین جامع الشرایط مراجعه کرد و نظرات آنان را جویا شد.
وی در خصوص امامت جماعت زن گفت:امامت زنان جایز نیست و اگر مرد بر پشت زن نماز بخواند ،
نماز زن باطل است چرا که در زمان پیامبر اکرم (ص) و صحابه شان شنیده نشده است که کسی به عنوان امامت جماعت زن برمردان باشد.
البته در خصوص امامت جماعت زنی به نام "ام ورقه" در عهد رسول اکرم (ص)
سوالاتی مطرح شد که در این باره آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی در پاسخ به این سوال آورده است :" بانوی مذکوره بر حسب آنچه در کتب حدیث و تراجم صحابه و صحابیات ، مثل سنن ابی داود ،ج 1 ،ص 161 ،ح 592 و سنن بیهقی ج 3 ، ص 130 و اسد الغابه و استیعاب و الاصابه و تهذیب التهذیب است، ام ورقه بنت عبد الله بن الحارث بن عویمر بن نوفل انصاری ،
مشهوره به شهیده می باشد و شهادت او را که بعد از رحلت رسول اکرم (ص) اتفاق افتاده
آن حضرت خبر داده بودند و از این جهت در حال حیات او را شهیده می گفتند ،
این زن بنا بر روایت این کتاب ها ، حسب امر رسول خدا (ص) بر زن ها امامت می کرده است
و حضرت رسول اکرم (ص) امر فرموده بودند که بر اهل خودش امامت نماید و احدی از فقها و محدثین و کسانی که این موضوع را روایت کرده اند احتمال این که بر مردها _اگر چه محارم او باشند _ امامت نماید ، نداده است و در کتب شیعه و از طریق اهل بیت علیهم السلام اصل این ترجمه از او نقل نشده است ؛ فقط در کتاب هایی مثل جواهر به عنوان خبر نبوی و مرسل ، آن را در ضمن روایاتی که به آن بر جواز امامت زن بر زن استدلال شده است ، نقل کرده اند."
با وجود این مخالفت ها "امینه ودود" ، استاد مطالعات اسلامی بنا به مساوی بودن حقوق زن و مرد در تکالیف دینی معتقد است که زنان حق دارند به مردان اقتدا نکنند.
به گفته وی این امر یک تقلید و سنت قدیمی است و در دین چیزی از آن به میان نیامده است.
ودود استناد خود را اینگونه بیان می کند که از رفتار پیامبر اکرم (ص) نبوده که مانع امامت جماعت زن باشد.
البته ناگفته نماند که در چین زنی به نام " مریم دانپنگ" 38 ساله ،امامت جماعت مساجد ویژه زنان را برعهده دارد و به زنان و دختران جوان، قرآن و احكام دینی را آموزش میدهد.
از سویی دیگر ، در سرشماری ای که "العربیه" یک هفته پس از برپایی نماز به امامت
"امینه ودود" انجام داد ،نزدیک به 60 در صد از مردم این اقدام را توطئه ای برای تحریف اسلام قلمداد می کردند .
البته نباید از نظر دور داشت ، بحث امامت جماعت زن با مخالفت شدید علمای مصر ،
مراکش ، مالزی و عربستان سعودی روبه رو شد که در پی آن مجمع فقه اسلامی
وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی نیز در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این رویداد ،
از مسلمانان خواست تا با تمسک به احکام اسلامی و با استناد به قرآن کریم و سنن
در برابر این تحریف ها هشدار باشند .