اسامی ویروسیابهای آنلاین |
Trend Micro" HouseCall http://housecall.trendmicro.com Kaspersky Online Virus Scanner http://www.kaspersky.com/virusscanner Panda Active Scan http://www.pandasecurity.com/activescan F-Secure Online Virus Scanner http://tinyurl.com/fsecure Bitdefender Online Scanner http://www.bitdefender.com/scan8/ie.html Jotti"s malware scan http://virusscan.jotti.org McAfee Free Scan http://tinyurl.com/mcafeevirus VirusTotal http://www.virustotal.com ESET"s Online Antivirus Scan http://www.eset.com/onlinescan Dr.Web online scanners http://vms.drweb.com/online VirScan.org http://www.virscan.org VirusChief http://www.viruschief.com Free Online File Scanner http://www.threatexpert.com ------------------------------------------ |
فن آوری VoIP دارای مزایا و محدودیت های مختص به خود می باشد |
VoIP ( برگرفته از Voice over internet protocol ) که با نام IP تلفنی نیز از آن یاد می شود ، امکان استفاده از اینترنت به منظور مکالمات تلفنی را فراهم می نماید . در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتی ، VoIP از فن آوری دیجیتال استفاده می نماید و نیازمند یک اتصال broadband نظیر DSL است . هم اینک شرکت های متعددی سرویس فوق را در اختیار علاقه مندان قرار می دهند .در واقع ، با استفاده از فن آوری VoIP صدای انسان توسط بسته های اطلاعاتی IP و از طریق اینترنت ارسال می گردد . فن آوری فوق دارای مزایا و محدودیت های مختص به خود می باشد. مزایا فن آوری VoIP دارای مزایای متعددی است كه در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می گردد. • مهمترین مزیت فن آوری VoIP مقرون به صرفه بودن آن است . تاكنون سیستم های VoIP مختلفی طراحی شده است . برخی از این سیستم ها صرفا" به شما اجازه خواهند داد كه با افرادی ارتباط برقرار نمائید كه آنان نیز از سرویس VoIP استفاده می نمایند و در برخی دیگر ، امكان ارتباط با هر كاربری كه دارای یك دستگاه تلفن می باشد ، وجود خواهد داشت . معمولا" تماس كامپیوتر با كامپیوتر VoIP رایگان است ( صرفنظر از هزینه اولیه نرم افزار و یك آبونمان ثابت ) . تماس PC به تلفن معمولا" گرانتر و یا بیشتر از تماس PC به PC است ولی همچنان كمتر از نصف هزینه تماس تلفن با تلفن است . هزینه سرویس VoIP به امكانات ارائه شده توسط شركت های مربوطه بستگی دارد . به عنوان نمونه ، اكثر ارائه دهندگان سرویس VoIP امكاناتی نظیر call forwarding ، call waiting و تماس سه طرفه را نیز به مشتریان خود ارائه می نمایند . • برخی سرویس های VoIP مبتنی بر كامپیوتر هستند . به عنوان نمونه شما از طریق میكروفن متصل شده به كامپیوتر صحبت خواهید كرد . در محیط های VoIP مبتنی بر كامپیوتر ، امكان استفاده از تمامی ظرفیت عملیاتی و پردازشی كامپیوتر وجود خواهد داشت . به عنوان نمونه ، ارسال تصاویر همزمان با صوت ، به اشتراك گذاشتن داده و برنامه های مورد نظر با فردی كه در حال گفتگو با وی هستید ، دور از دسترس نخواهد بود ( تحقق مشاركت و همكاری در انجام یك پروژه ) . اكثر سیستم های VoIP مبتنی بر كامپیوتر ، امكان برقراری تماس چندین كاربر با یكدیگر را به صورت یك كنفرانس فراهم می نماید . • همه سیستم های VoIP نیازمند استفاده از كامپیوتر نمی باشند . در برخی از آنها از یك تلفن دیجیتالی VoIP و یا یك آداپتور VoIP كه امكان استفاده از آن به همراه یك تلفن معمولی وجود خواهد داشت ، استفاده می گردد . استفاده از تلفن های VoIP نسبت به برنامه های VoIP مبتنی بر كامپیوتر به دلایل متعددی ترجیح داده می شود . سادگی استفاده از سرویس فوق یكی از مهمترین مزایای تلفن های VoIP محسوب می گردد . برقراری تماس از طریق یك تلفن VoIP به سادگی استفاده از یك تلفن معمولی است . یكی دیگر از مزایای تلفن های VoIP ، قابلیت حمل آسان آنها می باشد . اینگونه تلفن ها دارای یك آدرس منحصربفرد درون خود می باشند . این بدان معنی است كه در اكثر موارد می توان از تلفن VoIP در مكان های مختلفی كه دارای یك اتصال broadband اینترنت می باشند ، استفاده نمود. • برای استفاده از قابلیت حمل تلفن های VoIP ( در دسترس بودن دائم ) ضرورتی به استفاده از تلفن های VoIP نخواهد بود . برخی ارائه دهندگان سرویس VoIP مبتنی بر كامپیوتر به كاربران خود یك سرویس مبتنی بر وب را ارائه می نمایند . با استفاده از اینترفیس فوق ، مشتریان می توانند از هر مكانی به آن log in نمایند. در چنین مواردی لازم است كه حتما" از یك اتصال broadband استفاده گردد . در صورتی كه سازمانی دارای كارمندی است كه بطور دائم در مسافرت و ماموریت است و لازم است كه بطور مرتب با سازمان خود تماس بگیرد ( خصوصا" در جاده و یا مكان هائی خاص ) ، سرویس VoIP به راحتی یك تماس تلفنی نخواهد بود . محدودیت ها فن آوری VoIP دارای محدودیت های مختص به خود است كه در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می گردد. • مهمترین مسئله در ارتباط با VoIP ، كیفیت صوت است . شاید عده ای از خوانندگان با این نظر موافق نباشند و عنوان نمایند كه با پهنای باند معقول و تجهیزات مناسب ، می توان كیفیت صدا را بهبود و به یك سطح قابل قبول رساند . در دنیای واقعی شرایط بگونه ای دیگر است و هیچگونه تضمینی وجود نخواهد داشت كه كیفیت صدا مطلوب و قابل قبول باشد . پارامترها و یا دلایل متعددی می تواند در كاهش كیفیت صوت تاثیرگذار باشند . اولین و در عین حال مهمترین دلیل به نحوه كاركرد VoIP برمی گردد . همانگونه كه اشاره گردید ، VoIP از كلمات Voice Over IP گرفته شده است و لازم است به منظور آشنائی با نحوه عملكرد این فن آوری ، با نحوه كار یك شبكه IP به منظور مبادله داده بیشتر آشنا شویم . زمانی كه یك فایل از نقطه A به نقطه B و بر روی یك شبكه IP ارسال می گردد ، فایل مورد نظر به مجموعه ای از بسته های اطلاعاتی و یا همان Packets تقسیم می گردد . در ادامه بسته های اطلاعاتی بر اساس یك اولویت و با یك نظم و ترتیب خاص ارسال می گردند . با توجه به ماهیت توزیع شده اینترنت ، بسته های اطلاعاتی ممكن است با همان اولویتی كه در مبداء ارسال می گردند ، به مقصد نرسند ( اولویت ارسال و دریافت متفاوت باشد ) . در زمان ارسال داده ، وضعیت فوق مشكل خاصی را ایجاد نخواهد كرد چراكه دریافت كننده قادر به استفاده از شماره عددی نسبت داده شده به بسته اطلاعاتی است تا به كمك آن بتواند جایگاه بسته دریافتی را بین تمامی بسته های اطلاعاتی مشخص و فرآیند بازسازی داده ارسالی انجام شود . فن آوری VoIP ،صوت را به داده دیجیتال تبدیل و پس از قرار دادن در بسته های اطلاعاتی آنها را از طریق اینترنت ارسال می نماید . همانند سایر نوع های داده ، بسته های اطلاعاتی فوق ممكن است با همان اولویتی كه ارسال شده اند به مقصد نرسند . سیستم VoIP دریافت كننده قادر به بازسازی مجدد بسته های اطلاعاتی صرفنظر از اولویت دریافت آنها می باشد . ماهیت تبدیل صوت به صورت بلادرنگ است و این بدان معنی است كه در صورتی كه بسته های اطلاعاتی با اولویت ارسال در مقصد دریافت نشوند ، در زمان بازسازی مجدد داده ( تبدیل داده دیجیتال به صوت ) سكوت را شاهد خواهیم بود . • همانگونه كه اشاره گردید ، تاخیر ممكن است باعث بروز مسائل جدی در سیستم های VoIP گردد . داده می بایست با سرعت كافی برای دریافت كننده ارسال تا وی بتواند پس از دریافت و بدون وجود یك تاخیر محسوس آنها را مجددا" بازسازی نماید . ضعف و با بروز مشكل در پهنای باند می تواند مسائلی همچون تاخیر در ارسال داده را برای سیستم های VoIP به دنبال داشته باشد . تولیدكنندگان تجهیزات VoIP سعی می كنند محصولاتی را تولید نمایند كه به پهنای باند كمتری نیاز داشته باشند . بدین منظور استفاده از الگوریتم های فشرده سازی در كانون توجه قرار دارد . تا كنون الگوریتم های فشرده سازی مختلفی طراحی و پیاده سازی شده است كه هر یك از آنها دارای مزایا و محدودیت های مختص به خود می باشند . • یكی دیگر از محدودیت های فن آوری VoIP ، سازگاری است . استفاده از سیستم VoIP در مواردی كه دو سر نقطه تماس را PC تشكیل می دهد از یك استاندارد جامع تبعیت نمی نماید . برخی از سیستم های VoIP اختصاصی بوده و صرفا" امكان تماس با سایر افرادی را فراهم می نماید كه از نرم افزار مشابه استفاده می نمایند . • فشرده سازی و برگرداندن داده به حالت اولیه ، زمان پردازش مختص به خود را خواهد داشت . علاوه بر این ، فشرده سازی افت كیفیت صدا را به دنبال خواهد داشت . برخی از الگوریتم های فشرده سازی مسائل خاصی نظیر اكو صدا را ایجاد خواهند كرد . البته ، امكان فیلتر نمودن اكو ایجاد شده وجود خواهد داشت ولی انجام این كار زمان بیشتری را از پردازنده خواهد گرفت . فشرده سازی و فیلترینگ داده موضوعی بمرابت از یك مسئله عادی برای سیستم های VoIP مبتنی بر كامپیوتر نسبت به تلفن های VoIP می باشند . تلفن های VoIP فیلترینگ و فشرده سازی مورد نیاز را در سطح سخت افزار انجام می دهند . بدین ترتیب نگران پردازش انجام شده توسط اینگونه تلفن ها نخواهیم بود . بدیهی است كه قیمت تلفن های VoIP از تلفن های معمولی گرانتر باشد . • در صورت استفاده از یك سیستم VoIP مبتنی بر كامپیوتر ، به منظور برقراری تماس ، به خود كامپیوتر نیز وابسته خواهیم شد . چراكه در ابتدا لازم است تا كامپیوتر روشن و پس از فعال شدن سیستم عامل مربوطه و نرم افزارهای مورد نیاز امكان برقراری تماس فراهم شود . • برخلاف تلفن های سنتی ، یك سیستم VoIP ( مبتنی بر كامپیوتر و یا یك تلفن VoIP ) در زمان قطع جریان برق غیرقابل استفاده خواهد بود . در صورت قطع جریان برق امكان استفاده از تلفن های قدیمی وجود خواهد داشت چراكه شركت های مخابراتی ، الكتریسیته را بر روی خطوط تلفن ارسال می نمایند . از الكتریسیته فوق به عنوان منبع تامین انرژی تلفن ها استفاده می گردد ( تلفن های Cordless استثناء هستند ) . بدین ترتیب ، حتی در صورت قطع جریان برق ، تلفن معمولا" فعال و قابل استفاده خواهد بود چراكه برق تلفن از یك منبع دیگر تامین می گردد . • یك تلفن VoIP ( و یا یك سیستم VoIP مبتنی بر كامپیوتر ) به منظور انجام وظایف و عملكرد صحیح خود نیازمند استفاده از منابع تامین انرژی ( برق ) خارجی و اینترنت است . بنابراین در صورت قطع جریان برق و یا ارتباط اینترنت ، امكان استفاده از سرویس VoIP وجود نخواهد داشت . گذشت زمان و رشد سریع فن آوری ها بگونه ای است كه بسیاری از مشكلات امروزی در آینده ای نه چندان دور به خاطره ای در ذهن ها تبدیل خواهند شد. ------------------------------------------------------------ |
رشد ویروسها در سال 2009 |
لابراتوار تحلیل و شناسایی نرمافزار امنیتی پاندا اعلام كرد كه رشد زیادی در بدافزارها (ویروسها، كرمها، تروجانها و ...) در سال 2009 بهوجود خواهد آمد. این تحقیقات بر اساس مقایسه نتایج هشت ماه گذشته، و رشد آنها نسبت به میزان بدافزارهای 17 سال گذشته بوده است. بهگزارش «prweb»، این لابراتوار پیشبینی كرده كه در سال 2009 نرمافزارهای دروغین ضدویروس بزرگترین خطر امنیتی سال 2009 محسوب میشوند. برخی از نرمافزارها برای دزدیدن كلمه كاربری و رمز عبور بانكی كاربران فعالیت و قربانیان را وادار به خرید ضدویروسهای دروغین میكنند. شبكههای اجتماعی نیز بهعنوان اصلیترین مركز مورد حمله مجرمان قرار خواهند گرفت. حملات تزریق SQL نیز زیادتر خواهند شد و مدیران وبسایت باید در بخش امنیتی وبسایت خود تدابیر دقیقتری ببینند. با توجه به شیوه شناسایی نرمافزارهای مخرب نوین توسط ضدویروسها، ویروسنویسها به شیوههای قدیم روی آوردهاند، اما اینبار بهجای از كار انداختن سیستم، سعی در پنهان كردن ویروس و دزدیدن اطلاعات حیاتی كاربران دارند. حملات روی سیستمهای عامل متنوع نیز افزایش یافته است، به گزارش این لابراتوار، در سال 2009 شاهد حمله به سیستمهای عامل لئوپارد، آیفون و لینوكس خواهیم بود، اما در مقایسه با میزان حملات به ویندوز تقریبا بهحساب نمیآیند. |