وضعیت کارآفرینی دیجیتال در ایران
کارآفرینی دیجیتالی در ایران در حال شکلگیری است. ارتقای ضریب نفوذ
اینترنت در کشور و فراگیر شدن IT در ایران، زمینههای بروز کارآفرینی
دیجیتالی را خلق کرده است.
کارآفرینی دیجیتالی و توسعه خدمات الکترونیک، واقعیتی غیرقابل انکار است.
کارآفرینی دیجیتالی میتواند در یکی از حوزههای: بانکداری الکترونیک ،
تجارت الکترونیک ، روابط عمومی الکترونیک ، آموزش الکترونیک و گردشگری
الکترونیک اتفاق افتد و زمینه کسبوکار و اشتغالزایی مولد هزاران نیروی
مستعد را فراهم کند. دولت الکترونیک باید بستر این فعالیت را فراهم کند.
شرکتهای e-commerce,icp دولتی و خصوصی و حتی مراکزی که در زمینه
e-banking و حتی e-learning فعالیت میکنند نظیر دانشگاه شیراز، علم و
صنعت ایران و خواجهنصیر، در خلق کسب و کار دیجیتالی در حوزههای مختلف
فعالند.
کارآفرینی دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی ایران، در حقیقت نگاهی از دورن به
مختصات اثرگذار کسب و کار الکترونیکی بر تقویت نهادهای جامعه اطلاعاتی
ایران است. کارآفرینی دیجیتالی، فرصتی ارزشمند برای تقویت و خلق
نوآوریهای دیجیتالی و بالندگی و نشاط در جامعه اطلاعاتی ایران است.
کارآفرینی دیجیتالی از منظر شهروند الکترونیک و ارتقای سطح زندگی، رویکردی
به جایگاه اثربخش شهرداری الکترونیک در سازوکارهای خدمات شهری نوین است.
قطعاً انتظاری که از شهرداری به عنوان مرکز خدماتی شهری میرود، صرفاً
مربوط به نظافت و پاکیزگی نیست.
همچنین از شهرداریها در جامعه اطلاعاتی کنونی انتظار نمیرود که خدماتی
سنتی داشته باشند. راهاندازی مرکز کارآفرینی در شهرداری منطقه دو تهران،
نمونهای از اهتمام شهرداری تهران به مقوله کسبوکار الکترونیکی است.
نقش شهرداری و شهروند الکترونیک درهدایت نیروهای فعال جامعه اطلاعاتی کشور، نقشی جدید است. شهرداری الکترونیک تهران که در نشانی http://www.tehransamair
قرار دارد، میتواند زمینههای تشکیل مرکز کارآفرینی دیجیتالی پایتخت را
نظیر مرکز وبلاگنویسان تهران، فراهم کند. شهرداری تهران باید آرزوهای
دیجیتالی پایتختنشینان را برآورده کند.
قطعاً، اهمیت به جایگاه شهروند الکترونیک و در کنار آن توجه به رویکردهای
شهرداری الکترونیک مولفههایی از تقویت بسترکارآفرینی دیجیتالی در
کلانشهرها بویژه درتهران است.
باید پذیرفت که کسبوکار الکترونیکی، ارزش افزودهای فوقالعاده دارد.
چرا که با کمترین هزینه و مواد مصرفی و سرمایهگذاری فیزیکی، میتوان
بالاترین راندمان را در اختیار داشت. نقش صنعت و دانشگاه در تقویت
کارآفرینی دیجیتالی باید مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد.
کارآفرینی دیجیتالی، گامی به جلو در مسیر اشتغالزایی نوین در ایران است.
در فهرست میلیاردرهای جهان که هر سال در مجله FORBES اعلام میشود،
کارآفرینان دیجیتالی جهان، رتبه یک رقمی را دراختیار دارند.