• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 4113)
شنبه 17/10/1390 - 5:47 -0 تشکر 413316
درباره فیلم نیمه شب در پاریس


یادداشتی درباره فیلم نیمه شب در پاریس ساخته وودی آلن

پاریس، یک روز بارانی

محسن خسروجردی|روزنامه نگار 

شهر پاریس برای هر هنردوستی پر از خاطره‌هایی است که از گذشته او نمی‌آیند بلکه خیالاتی هستند که دوست دارد روزی ممکن شوند. وودی آلن نیز یکی از‌‌ همان هنردوستان و هنرمندان است که با رویایی در نیمه شب پاریس خاطراتی خیالی برای نویسنده جوان «گیل» با بازی اون ویلسن می‌آفریند. جنس فیلم وودی آلنی است و آدمهای قصه‌های او نیز همیشه وودی آلنی هستند مخصوصا اگر کار کمدی رومانتیک باشد. با این حساب نباید خیلی تعجب کرد که بازی ویلسن تماما یاد آور بازی‌های زیبای وودی آلن در فیلم‌های منهتن و آنی هال شده است. این یاد آوری در طول فیلم بیشتر باعث می‌شود تا حسرت پیر شدن وودی آلن را بخوریم و بگوییم که اگر او بود چه فیلم محشری می‌شد. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین مشکل وودی آلن، وودی آلنی بودن فیلم‌هایش است که البته بزرگ‌ترین حسن سینمای او نیز به حساب می‌آید. سینمای وودی آلن و به خصوص فیلم نیمه شب در پاریس سینمای مخاطب خاص است و این سینما حتی در کمدی رومانتیک‌های قبلی این بازیگر نیز به وضوح قابل مشاهده است. اما وودی آلن در فیلم نیمه شب در پاریس پا را فرا‌تر گذاشته است و فیلمی سخت از لحاظ درک مفهوم  به نسبت فیلم های قبلی، اما مثل همیشه شیرین و مخاطب پسند ساخته است. تنها در صورتی می‌توان از فیلم بیشترین لذت را برد که دغدغه‌ها با دغدغه‌های وودی آلن تنظیم شوند. برای این کار ماهنامه ۲۴ لیستی از هنرمندانی منتشر کرده است که در فیلم شخصیت اصلی با آن‌ها روبرو می‌شود، شاید مطالعه این لیست برای درک موقعیت‌های کمیک فیلم کمک بزرگی باشد. یکی از مهم‌ترین نکات فیلم اخیر وودی آلن فیلم نامه منحصر به فرد و وفادار به شیوه‌های کلاسیک فیلم نامه نویسی است. در طول فیلم شخصیت‌های زمان حال معرفی می‌شوند و تا حدودی روابط انسانی و زناشویی که تم اصلی کارهای وودی آلن است به تماشاچی نمایش داده می‌شوند. مدت زمان پرده معرفی کاراکتر‌ها که می‌گذرد ماشین زمان می‌آید تا شخصیت اصلی فیلم با سوار شدن بر این ماشین به دنیای آنتیک ه آدمهای رویایی فرانسه برود. هر چه قدر در دنیای حال شخصیت‌ها کاراکترهایی باور پذیر بودند، در دنیای گذشته شخصیت‌ها غیرواقعی و شاید کاریکاتور مانند و تیپ‌های اغراق شده‌ای هستند که انگار‌‌ همان هنرمندان مرده‌ هستند و حال زنده شده‌اند تا در رویای عجیب این مرد حاضر شوند. از این رو قسمت‌های گذشته می‌توانند نمای ذهنی شخصیت گیل باشند. در فیلم نیمه شب در پاریس تمامی داستان غلتکی می‌شود برای تم اصلی کارهای وودی آلن، چالش روابط زن و شوهر و روان‌شناسی این کارگردان که حرف مهم آن ادامه ندادن یک زندگی اشتباه است. در این فیلم نیز مرد قصه در طول سفرهای پیاپی در بین زمان ها و آشنایی با زن‌هایی که توجه بیشتری به او می‌کنند و حرفش را بهتر می‌فهمند ترجیح می‌دهد از حال خودش فرار کند و در آخر یا گذشته را انتخاب می کند یا حالی را که گذشته را باور دارد.

توضیح: عنوان تیتر برگرفته از نقاشی معروف گوستاو کایبوت «پاریس، یک روز بارانی» است. داستان وودی آلن در نیمه شبی در پاریس اتفاق می‌افتد که رویاهای غیر واقعی شخصیت اصلی فیلم هستند. اما رویای واقعی شخصیت اصلی فیلم پاریس، یک روز بارانی است که همسرش چتر باز نکند و همراه او خیابان‌ها را قدم بزند.

عکس قرار داده شده، تصویر نقاشی معروف گوستاو کایبوت «پاریس، یک روز بارانی» است.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.