برای شروع یک متریال را برایتان اموزش می دهم که خیلی مورد استفاده قرار میگیرد
اما شروع کار
3d max را اجرا کنید سپس دکمه M را روی صفحه کلید فشار دهید تا پنجره Editor Material باز شود.در پنجره باز شده روی دکمه Standard کلیک کنید . سپس از پنجره Material/map browser.(روی standard کلیک کنید) سپس ماده Raytrace را انتخاب کنید .
سپس نوع Shading را به Blinn تغییر دهید .
سپس روی رنگ Diffuse کلیک کرده و رنگ آن را به 197,198,200. تغییر دهید .(از بالا به پایین)
به Specular Highlight بروید و رنگ Specular color را به سفید (255,255,255)تغییر دهید .مقدار Specular Level را به 90 و مقدار Glossiness را به50 تغییر دهید.
به کرکره Map بروید.سپس مقدار Reflect را مساوی 70 قرار دهید و روی دکمه None کنار Reflect کلیک کنید سپس از پنجره باز شده Falloff را انتخاب کنید .
متریال ساخته شد.حالا برای بهتر دیدن متریال در محیط آن تغییراتی ایجاد می کنیم.
گزینه Environment(محیط) را از منوی Rendering انتخاب کنید و رنگ Background آن را به سفید تغییر بدهید.
دکمه T را فشار دهید تا زاویه دید شمابه بالا تغییر کند.سپس یک Plane به پارامترهای زیر رسم کنید:
Length: 1000 and Width: 1000
پنجره Editor Material را باز کنید(با زدن کلید M ).یک گوی خام انتخاب کنید .سپس روی دکمه کوچک Diffuse کلیک کنید سپس در پنجره باز شده Checker را انتخاب کنید .
Tiling را به 9 تغییر بدهید.و مقدار Angle w را مساوی45 قرار دهید.
حالا ماد ساخته شده را به Plane نسبت بدهید.(checker)
یک Sphere رسم کنید و ماده نقره را به آن نسبت دهید.(reytrac)
اگه باز هم مشکل داشتین بگین تا پاسخ بدهم