• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 4394)
شنبه 4/12/1386 - 17:9 -0 تشکر 31449
٭٭ خدا منتظره!(شماره3) ٭٭

بسم الله الرحمن الرحیم
 
 سلام
 
 دوستای خوبم! به یاری خدا و همكاری شما عزیزان مبحث «خدا منتظره!_شماره2» هم به پایان رسید. در پایان بحث بنده به این نتیجه رسیدم كه از این پس مباحث رو به صورت هفتگی عنوان نمیكنیم. یعنی مبحث رو تا جایی كه به نتیجه مطلوبی برسیم ادامه میدیم، و مهم نیست كه یك، دو، سه هفته یا بیشتر طول بكشه. در پایان هم نتیجه گیری كلی در تاپیك «قرآن از نگاه دوستان تبیانی» ثبت میشه كه دوستان میتونن برای مشاهده‌ی نتایج به اونجا مراجعه كنن.
 نكته‌ی دیگه‌ای كه باید عرض كنم، راجع به تذكر بجای دوست خوشفكرمون mahmoodnzr هست كه باید توجه كنیم كه: مباحث ما تفسیر قرآن نیست بلكه در اصل تدبر و تفكر در آیات قرآن هست. یعنی اینكه ما با مطالعه و تحقیق و همچنین عقاید شخصی خودمون مبحث رو به جلو میبریم.
 لازم به ذكره كه هیچ محدودیتی برای شركت در بحث نیست، چون ممكنه نظری از سوی دوستی موجب باز شدن راهی جدید و گرفتن نتیجه‌ی بهتری از بحث باشه.
 در پایان بازهم از همگی شما دوستان، صمیمانه دعوت میكنم كه در بحث شر كتت كنید. مطمئنم كه ضرر نمیكنید.
 
 آیه مورد بحث: آیه 3 از سوره حمد:
" الرّحمن الرّحیم" "(خداوند) بخشنده و مهربان است"
 
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

شنبه 4/12/1386 - 22:10 - 0 تشکر 31477

سلام

در مورد الرّحمن الرّحیم , که نوشتین بخشنده و مهربان , جواد و رئوف به این معنی اند (بخشنده و مهربان) . ولی به نظرم میشه برای معنای کلّیه رحمن و رحیم هم به کار برد ولی برای تفسیر باید گفت رحمان و رحیم از کلمه ی رحمت گرفته شدند (بخشش) و بر وزن فعلان و فعیل هستن . وزن فعلان بر عام دلالت داره و وزن فعیل بر خاص . پس میتونیم بگیم رحمن میشه بخشش عام و رحیم میشه بخشش خاص . خدا نسبت به همه ی آفریده هاش بخشش عام داره یعنی این بخشش به جلبک هم عطا شده ! ولی بخشش خاص مخصوص آفریده های برتر هست . سعی کردم تفکرات خودم رو بگم البته اولین جواب نمیشه خیلی از روی تفکر باشه به نظرم اول باید یخورده همون تفسیر رو بگیم بعد از روی اونا تفکراتمون رو بگیم .

تا بعد ...

يکشنبه 5/12/1386 - 22:37 - 0 تشکر 31596

به به به به به ......

زنگار جون چطوری.... خوبی ؟... بابا نیستی.... تحویل نمی گیری.... خوب چه خبر؟

آهان! راستی می خواست جواب بدم...

چی بگم...!!!    هر چی می خواستم بگم دانیال جون گفت ولی حالا یه كلمه می گم كه دل تو هم نشكنه...

رحمان : دلالت می كنه به رحمت خداوند كه شامل همه ی مخلوقات میشه...

رحیم : دلالت می كنه بر رحمت خاص خداوند كه تنها شامل افراد ( می گم افراد چون به هیچ وجه شامل غیر عقلا نمیشه) مخصوصی میشه...

البته من در حدی نیستم كه بخوام در این باره از خودم نظری ارائه بدم... اما اونچه كه من دستگیرم میشه اینه كه خداوند خواسته بگه نسبت به عام و خاصتون ، خلاصه نسبت به همه تون مهربانم...

Moein Nemati

 

 

پنج شنبه 9/12/1386 - 21:44 - 0 تشکر 32000

به نام عاشق ترین معشوق

سلام دوستای خوب و عزیزم

...................

داداش عزیزم،آقا سجاد گل،جداً خدا قوت!

.....................

 آیه مورد بحث: آیه 3 از سوره حمد:

" الرّحمن الرّحیم" "(خداوند) بخشنده و مهربان است"

...................

در مورد معنای کلی این آیه دوستان صحبتای خیلی خوب و به جایی رو مطرح کردن که جا داره از همشون تشکر کنیم.

اما من می خوام از یه زاویه دیگه به این آیه نگاه کنم.

ما می دونیم که همه کارای خدا از روی حکمته و اگه اینجا اول "رحمن" اومده و بعد "رحیم" نشون میده که صفت رحیم بودن خدا یه درجه بالاتر و با ارزش تر و خاص تر از رحمانیت هست.که با توجه به معنی و کاربرد این لغتها هم می شه به این موضوع صحه گذاشت.

از طرف دیگه اگه به وزن این دو کلمه دقت کنیم،متوجه میشیم که کرنش و لطافت واژه "رحیم" از "رحمن" بیشتر هست.(خوب دقت کنین،رحمان اقتدار و صلابت خاصی داره که به واسطه مصوت "آ" هست،اما رحیم نرم و لطیف تر تلفظ میشه،به سبب داشتن مصوت "ای").

اگه خودمونی تر بخوایم بگیم،رحیم از رحمان مهربون تر تلفظ میشه.یعنی حتی نوع و لحن و وزن این صفتها کاملاً حساب شده و حکیمانه ست.

حالا جالبه که به معنی رایج این دو واژه دقت کنیم.رجمان "بخشنده" و رحیم "مهربان" ترجمه شدن!!!

.............................

دوستان،در پناه دوست مشترکمان موفق باشیم

شنبه 11/12/1386 - 8:0 - 0 تشکر 32146

هوالمعشوق
دلخوش عشق شما نیستم ای اهل زمین به خدا معشوقه من بالایی است
*********************************************************************
سلام
(شرمنده اشتباه ثبت کرده بودم تو اون یکی تاپیک)
به مطلب جالبی به طور اتفاقی برخوردم حیفم اومد نگم:
بجای این دو کلمه نیز در فارسی نمی‏توان واژه‏ای یافت که عینا ترجمه آن باشد و اینکه بخشنده مهربان معمولا ترجمه می‏کنند ترجمه رسائی نیست. زیرا بخشنده ترجمه جواد است و مهربان ترجمه رؤف و هر دو از صفات پروردگار است که در قرآن آمده است.

جواد (بخشنده) یعنی کسیکه چیزی دارد و بدون عوض به دیگران می‏بخشد. ولی رحمان و رحیم هر دو از رحمت مشتقند و در کلمه رحمت‏یک معنا اضافه‏ای نهفته است و آن اینکه:

در مواردی که موجودات; نیازمند و مستحق است; بالفظ و یا با زبان تکوین دستش دراز است و به اصطلاح قابل ترحم است و استحقاق دارد که چیزی به او برسد; در اینگونه موارد رحمت است. منتهی; رحمت انسان وقتی به مستحقی می‏رسد که تحت تاثیر حالت او قرار گیرد; و رقت قلبی رد او پدید آید، ولی خدای متعال از این امور منزه است.

پس وقتی می‏گوییم رحمان و رحیم دو معنا در ذهن ما مجسم می‏گردد: یکی نیاز عظیم و فراوان مخلوقات که گوئی سراسر مخلوقات با زبان قابلیت‏های خودشان همه دست نیاز بدرگاه بی‏نیاز او دراز کرده و التماس می‏کنند، و دیگر اینکه او رحمت‏بی‏حساب خویش را بسوی آنان فرستاده و نیازهای آنان را تامین نموده است.

این است که بعضی از مترجمان اخیر وقتی دیده‏اند که هیچ کلمه‏ای رساننده معانی این کلمات نیست; آیه شریفه; بسم الله الرحمن الرحیم را «به نام الله رحمن الرحیم‏» ; ترجمه نموده‏اند.

**یا علی از تو مدد**

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
شنبه 11/12/1386 - 15:34 - 0 تشکر 32182

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

سلام

قبل از هر چیز معذرت خواهی منو بپذیرید كه دیر به اینجا اومدم.

اما بحث رو با نگاهی به نظرات دوستای خوبم شروع میكنم.

دوست عزیزم، danial_848! علیك سلام. ممنون كه در بحث شركت كردید.

توضیح قشنگی نوشتید. پس با این حساب مفهوم آیه این میشه: خداوند در مرحله‌ی اول رحمت عام(یا همگانی) خودش رو بر بندگانش نازل میكنه و میگه من رحمانم. در مرحله‌ی دوم هم علاوه بر رحمت عام، رحمت خاص(یا ویژه) خودش رو برای مخلوقات برترش در نظر میگیره. اما اینجا سئوال پیش میاد كه:

1) این مخلوقات برتر چی یا كی هستن؟

2) چرا باید مشمول رحمت خاص خدا بشن؟

دوست خوبم، moeinnemati! از لطفتون ممنونم. شما خوبید؟

نظر شما هم همون نظر قبلیه، فقط نحوه‌ی نوشتنتون فرق كرده. اما منتظر نظرات قشنگتون هستیم.

و اما دوست و برادر بسیار گرامی و خوش‌فكرم، جناب نظری عزیز! علیك سلام.

منم با دلیلتون موافقم! مثل كلمه‌ی "عزیز" كه در مرحله‌ی بالاتر میشه "عزیزترین" پس نتیجه این میشه كه تمام مخلوقات برای خدا عزیزن، اما تعدادی از اونا عزیزتر! اما هر دو سئوال ما اینجا به نوعی دیگه تكرار میشن كه:

1) این مخلوقات عزیزتر چی و یا كی هستن؟

2) چرا برای خدا عزیزترن؟

دلیل دومتون رو هم قبول دارم، اما فكر میكنم همون دلیل قبلی باشه در یه قالب دیگه. یعنی اینكه خدا در حالت كلی نسبت به همه كس و همه چیز مهربونه، اما نسبت به عده‌ی خاصی مهربونتر. امیدوارم كه درست برداشت كرده باشم.

اما سركار یلدا عشق! شما هم علیك سلام.

شرمنده اشتباه ثبت کرده بودم تو اون یکی تاپیک

خواهش میكنم.

یلدا خانوم! چه مطلب قشنگی نوشتید!

معنی این جمله‌ها اینه كه خدا بی نیاز از همه‌ی مخلوقاته و این مخلوقات هستن كه تشنه‌ی رحمت بی‌پایان خدای بزرگن. ولی با وجودی كه خدا به مخلوقاتش هیچ نیازی نداره، بدون هیچ گونه چشم‌داشتی به اونا نعمت عطا میكنه و باهاشون مهربونه.

و البته مطلب شما یه جای خیلی جالب داشت! اونجا كه نوشته بود: «رحمت انسان وقتی به مستحقی می‏رسد که تحت تاثیر حالت او قرار گیرد; و رقت قلبی در او پدید آید، ولی خدای متعال از این امور منزه است.»

از این جمله میشه اینو استنباط كرد كه: خدا مثل آدما، از روی دلسوزی ترحم نمیكنه! بلكه رحمت ذات خداست؛ و براش فرقی نمیكنه كه گیرنده‌ی رحمت چه موجودیه. مثلاً اگه بارون میفرسته، برای همه‌ی موجودات، اعم از جاندار و بی‌جان یه اندازه و یه جوره. در صورتیكه اگه انسان نسبت به كسی یا چیزی مهربونی و دلسوزی میكنه، به خاطر اینه كه یا ازش چیزی انتظار داره، یا تحت تأثیر اون موجود قرار گرفته. پس انسان حساب میكنه كه به چه موجودی ترحم كنه و به چه موجودی نه!

دوستای خوبم واقعاً ممنون! توضیحات خیلی قشنگی ارائه كردید.

.:::::::: жالهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

شنبه 11/12/1386 - 16:39 - 0 تشکر 32199

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

سلام

دوستای عزیزم! لابلای مطالبی كه درباره‌ی این آیه میخوندم چندتا نكته نظرمو جلب كرد!

1) چرا "رحمن" و "رحیم" هم توی آیه‌ی "بسم الله الرحمن الرحیم" و هم این آیه كنار هم استفاده شدن؟

2) چرا بلافاصله بعد از "الحمدلله رب العالمین" دوباره "رحمن"و "رحیم" تكرار شدن؟

3) آیا معنی، یا كاربردشون توی دو آیه‌ی سئوال اولمون با هم فرق میكنه؟ یا بهتر بگم، دو چیز متفاوت رو بیان میكنن؟

فعلاً همینا...

.:::::::: жالهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

يکشنبه 12/12/1386 - 2:23 - 0 تشکر 32280

به نام تنها دلیل زندگی

سلام دوستای خوب و عزیزم

حال داداش سجاد گلمون که خوبه ان شاءالله.خب خدا رو شکر!

با اجازتون میریم سر اصل مطلب

1) این مخلوقات عزیزتر چی و یا كی هستن؟

2) چرا برای خدا عزیزترن؟

دلیل دومتون رو هم قبول دارم، اما فكر میكنم همون دلیل قبلی باشه در یه قالب دیگه. یعنی اینكه خدا در حالت كلی نسبت به همه كس و همه چیز مهربونه، اما نسبت به عده‌ی خاصی مهربونتر. امیدوارم كه درست برداشت كرده باشم.

..........................

دوست خوبم،خب مسلماً این مخلوقات عزیزتر و خاص تر،صفات خاصی هم دارن که اونها رو پیش خدا عزیزتر کرده.حالا این صفات خاص چیه؟! خب طبق تفسیر،این گروه مؤمنان هستند.یعنی گروهی که به خدا و حقایق ایمان میارن....حالا چرا برای خدا عزیزترن؟ چون به حرف خدا و ندای درونی خودشون گوش کردن و خودشون رو به کری نزدن.چون به خاطر حرف خدا از حرف نفسشون و شیطون گذشتن.چون خدا رو به خاطر نعمتهاش شکر کردن و اونو به خاطر خودش عبادت کردن(نه پاداشش یا زنجیرش!!!!).در کل چون خدا رو عزیزترین خودشون دونستن،پس خدا هم اونا رو عزیز خودش دونسته.

حکمت زیبایی در مورد نوع و رده بندی عبادتها در نهج البلاغه هست که مطرح کردنش می تونه خیلی مفید باشه؛گوش کنیم:

..................................

حکمت 237:اقسام عبادت

گروهى خدا را به امید بخشش پرستش کردند، که این پرستش بازرگانان است، و گروهى او را از روى ترس عبادت کردند که این عبادت بردگان است، و گروهى خدا را از روى سپاسگزارى پرستیدند و این پرستش آزادگان است.

..................................

فکر میکنم منظور از مؤمنان که صفت رحمت شامل اونها میشه،گروه سوم عبادت کننده ها باشه که خدا رو به خاطر خودش و نه از روی ترس یا به امید پاداش عبادت میکنن(البته این حکمت رو مفصلاً در تاپیک "همراه با نهج البلاغه" به کمک دوستان بررسی کردیم و به این نتایج رسیدیم،راستی تا یادم نرفته بگم،داداش گل ما چرا تا حالا تو بحث نهج البلاغه شرکت نکرده؟! فکر کنم خیلی به بهتر فهمیدن قرآن کمک میکنه؟ تازه ما به دوستای خلاق و خوشفکری مثل شما اونجا(که از اینجا دور نیست) خیلی خیلی نیاز داریم).

............

ادامه در پست بعد...

يکشنبه 12/12/1386 - 2:26 - 0 تشکر 32281

...ادامه پست قبل

حالا سؤال اینه که ایمان(دار و ندار مؤمنان) چیه و چرا اینقدر با ارزشه؟!

این سؤال رو از قرآن ناطق می پرسیم.گوش کنین،صدای خودشه:

قسمتی از حکمت 31: شناخت پایه‏هاى ایمان:

ایمان بر چهار پایه استوار است: صبر، یقین، عدل و جهاد.

صبر نیز بر چهار پایه قرار دارد. شوق، هراس، زهد و انتظار.

آن کس که اشتیاق بهشت دارد، شهوت‏هایش کاستى گیرد، و آن کس که از آتش جهنّم مى‏ترسد، از حرام دورى مى‏گزیند، و آن کس که در دنیا زهد مى‏ورزد، مصیبت‏ها را ساده پندارد، و آن کس که مرگ را انتظار مى‏کشد در نیکى‏ها شتاب مى‏کند.

یقین نیز بر چهار پایه استوار است: بینش زیرکانه، دریافت حکیمانه واقعیّت‏ها، پند گرفتن از حوادث روزگار، و پیمودن راه درست پیشینیان.

پس آن کس که هوشمندانه به واقعیّت‏ها نگریست، حکمت را آشکارا بیند، و آن که حکمت را آشکارا دید، عبرت آموزى را شناسد، و آن که عبرت آموزى شناخت گویا چنان است که با گذشتگان مى‏زیسته است.

و عدل نیز بر چهار پایه بر قرار است: فکرى ژرف اندیش، دانشى عمیق و به حقیقت رسیده، نیکو داورى کردن و استوار بودن در شکیبایى.

پس کسى که درست اندیشید به ژرفاى دانش رسید و آن کس که به حقیقت دانش رسید، از چشمه زلال شریعت نوشید، و کسى که شکیبا شد در کارش زیاده روى نکرده با نیکنامى در میان مردم زندگى خواهد کرد.

و جهاد نیز بر چهار پایه استوار است:امر به معروف، و نهى از منکر، راستگویى در هر حال، و دشمنى با فاسقان.

پس هر کس به معروف امر کرد، پشتوانه نیرومند مؤمنان است، و آن کس که از زشتى‏ها نهى کرد، بینى منافقان را به خاک مالید، و آن کس که در میدان نبرد صادقانه پایدارى کند حقّى را که بر گردن او بوده ادا کرده است، و کسى که با فاسقان دشمنى کند و براى خدا خشم گیرد، خدا هم براى او خشم آورد، و روز قیامت او را خشنود سازد.

.....................................................

در ضمن در مورد قسمت دوم صحبتای سری قبلم،فقط می خواستم بگم حتی توی انتخاب واژه و آهنگ اونها ردپای حکمت بی منتهای الهی رو میشه دید.و میشه از لحن واژه رحیم هم فهمید که با اینکه این واژه با واژه رحمن هر دو از یک ریشه هستند،اما لطافت واژه رحیم می تونه نشون دهنده لطف خاص خدا و برخورد نرم و مهربانانه اون با مؤمنانش باشه.

در ضمن یه چیز خیلی جالب دیگه همین الان به ذهنم اومد،طبق تفسیر و مطالب دوستان،صفت رحمان به این صورته که بنده ها مورد ترحم خدا قرار میگیرن،حالت فردی که مورد ترحم واقع میشه حالت درخواست کمک از طرف بالا دسته و واژه رحمان هم با داشتن مصوت "آ" در حقیقت توجه ما رو به سمت بالا جلب میکنه.اما صفت رحیم بودن خدا در مورد مؤمنان به خاطر لطف بی دریغی هست که خدا نسبت بهشون داره و از طرف بالا به پایین نیست.بلکه خدا مؤمنان رو در کنار خودش و عزیز خودش دونسته و این حالت واژه رحیم که کاملاً افقی نوشته میشه و با مصوت دلنشین و ملایم "ای" همراه میشه،می تونه بر این موضوع صحه بذاره!

.......................................................

ادامه در پست بعد...

يکشنبه 12/12/1386 - 2:27 - 0 تشکر 32282

...ادامه پست قبل

دوستای عزیزم! لابلای مطالبی كه درباره‌ی این آیه میخوندم چندتا نكته نظرمو جلب كرد!

1) چرا "رحمن" و "رحیم" هم توی آیه‌ی "بسم الله الرحمن الرحیم" و هم این آیه كنار هم استفاده شدن؟

2) چرا بلافاصله بعد از "الحمدلله رب العالمین" دوباره "رحمن"و "رحیم" تكرار شدن؟

3) آیا معنی، یا كاربردشون توی دو آیه‌ی سئوال اولمون با هم فرق میكنه؟ یا بهتر بگم، دو چیز متفاوت رو بیان میكنن؟

جواب1) آقا سجاد عزیز، فکر کنم خدا میخواسته به ماها بگه،درسته که من ممکنه به واسطه صفت رحمانیتم همه شما رو هدایت میکنم،اما این اون چیزی نیست که باید بدست بیارین،چون مربوط به همه موجوداته،اما شما آدمها که موجودات خاص من هستین برای رسیدن به رحمت خاص من یعنی رحیمیت من که شامل مؤمنهای شماست،آفریده شدین.پس ای گروه کفار به این دلخوش نکنید که نعمتهایی از سر لطف و ترحم(رحمانیت) به شما عطا کردیم،بلکه به دنبال ایمان باشید تا محبت واقعی من رو به عنوان یک دوست ببینید.یه دوست واقعی که عاشق دوستاش هست،یعنی "عاشق ترین معشوق"

جواب2) این سؤال توی تفسیر نمونه پاسخ داده شده که خب خیلی کامل و منطقی هست،پس عیناً اون رو نقل میکنم:

بنابراین آوردن ((رحمان و رحیم بعد از رب العالمین اشاره به این نكته است كه ما در عین قدرت نسبت به بندگان خویش ، با مهربانى و لطف رفتار مى كنیم این بنده نوازى و لطف خدا، بندگان را شیفته او مى سازد: كه با یك دنیا علاقه بگویند ((الرحمن الرحیم ))

اینجا است كه انسان متوجه چقدر فاصله است بین رفتار خداوند بزرگ با بندگان خویش ، و روش مالكان با زیردستان خود، مخصوصا در عصر شوم ، بردگى .

جواب 3) به نکته ظریفی اشاره کردی.از کنار هم قرار دادن این دو آیه میشه یه نتیجه خیلی جالب برداشت کرد و اونم اینه که فکر میکنم خدا با این تکرار سنجیده می خواسته معنی واژه مقدس "الله" رو به ما بفهمونه،یعنی الله به الهی(آفریننده ای) گفته میشه که "رب العالمین" یعنی پرورش دهنده و مالک همه هستی و هدایت کننده همه موجودات به سوی کماله.

در ضمن "بسم الله ارحمن الرحیم" نشون میده دو صفت رحمن و رحیم اونقدر مهم و فراگیرن که خدا اونا رو پس از اسم خودش و از بین تمامی صفتهای خودش برگزیده.در ضمن پشت سر هم اومدن "الحمدلله رب العالمین" و "الرحمن الرحیم" می تونه به این مفهوم باشه که خدا عالم رو سرپرستی میکنه و موجودات رو هدایت میکنه با این دو صفت فراگیرش یعنی رحمانیت و رحیمیت.

..................................

آقا سجاد گل،مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات متفکرانه شما و همه دوستای گل دیگمون هم هستم تا ان شاءالله هممون استفاده لازم رو از این محفل نورانی که اول خدا و بعد شما بانی اون هستین،ببریم.

...................................

                                     دوستان،در پناه دوست مشترکمان موفق باشیم

يکشنبه 12/12/1386 - 4:21 - 0 تشکر 32288

.:::::::: بسم الله الرحمن الرحیم ::::::::.

سلام

خیلی ممنون جناب نظری! شما چطورین؟ خوبین انشاءلله؟

اول در مورد تاپیك نهج البلاغه بگم كه ممنونم ازتون. شما لطف دارین. راستش خیلی دوست دارم شركت كنم ولی هر بار نمیدونم چرا تنبلی میكنم. ولی چشم سعی میكنم حتماً شركت كنم.

و در مورد جواباتون. خوشم میاد كه اصل مطلبو خیلی خوب درك میكنید! واقعاً جای تحسین داره. خیلی زیبا مخلوقات عزیزتر رو معرفی كردید! مخصوصاً با اتكا به حكمت 31 از نهج البلاغه.

اما در ادامه تعبیر دلنشینی داشتید كه خیلی به دل من نشست!

«چون خدا رو عزیزترین خودشون دونستن،پس خدا هم اونا رو عزیز خودش دونسته.»

واقعاً قشنگ بود! فقط من در تكمیل حرف شما اینو بگم، كه خدا توی سوره بقره آیه 152 میگه: «پس به یاد من باشید تا به یاد شما باشم.» دقت كنیم كه ربط قشنگی به هم دارن؟! پس هر كس خدا رو محبوب خودش قرار بده، خدا هم اونو حبیب خودش قرار میده! و اون بنده میشه عزیز خدا، میشه برگزیده‌ی خدا؛ و مشمول رحیمیت خدا میشه!

«میشه از لحن واژه رحیم هم فهمید که با اینکه این واژه با واژه رحمن هر دو از یک ریشه هستند،اما لطافت واژه رحیم می تونه نشون دهنده لطف خاص خدا و برخورد نرم و مهربانانه اون با مؤمنانش باشه.»

اینجا من از صحبتای شما اینطوری برداشت میكنم كه: خدا با گفتن "رحمن" قدرت و عظمت خودش رو در بخشندگی و فرو فرستادن نعمت برای همه‌ی موجودات بیان میكنه. و در ادامه با گفتن "رحیم" میگه كسانی كه جزء دسته‌ی مؤمنان قرار میگیرن، از عفو و رحمت ویژه‌ای هم برخوردار خواهند شد.

ادامه در پست بعدی...

.:::::::: жالهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ж::::::::.

وقتی میان نفس و هوس جنگ می شود

قلبم به چشم هم زدنی سنگ می شود

آقا ببخش گر که دلم گرم زندگی است

کمتر دلم برای شما تنگ می شود

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.