• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 4107)
شنبه 12/4/1389 - 23:16 -0 تشکر 209006
پرسش های بی پاسخ درباره تولد علی رضی الله عنه در كعبه

سنی نیوز: پرسشهایی که مطرح می کنیم از کتاب یا نوشته سابقی گرفته نشده پاسخ این سوال ها نیز در لابلای کتاب ها نیست  هدف از این پرسشها این است که هر مسلمان دلسوز به اسلام و بلکه قبل از آن دلسوز به خود و آینده و سرنوشت خود بیندیشد و از خود بپرسد که آیا حرف های دیگران را بی دلیل تکرار کردن کاری عاقلانه است؟!چرا نباید برای هر موردی که می شنویم دلیل و پاسخ داشته باشیم ؟ چرا نباید فکر کنیم و آگاهی بدست آوریم ؟ پرسش و کنجکاوی و تحقیق و مطالعه است که انسان را به رشد و تکامل می رساند  بدون تحقیق و مطالعه و کنجکاوی هرگز کسی به سعادت و پیروزی و رستگاری نخواهد رسید.
خلاصه :
پرسش اول: آیا انسان قبل از تولدش مکلف است یا خیر؟
پرسش دوم: آیا جای تولد انسان دلیل سعادت و فضل و برتری اوست؟
پرسش سوم: آیا صرف متولد شدن در یک مکان مقدس مثل کعبه معظمه دلیل بر امتیاز خاصی مثلا امامت اوست؟
پرسش چهارم: برفرض اینکه ثابت شود که علی (رضی الله عنه) در کعبه متولد شده آیا این سبب فضیلت اوست؟
پرسش پنجم: کدامیک افضل و برتر است ؛ امام یا پیامبر؟
پرسش ششم: در صورتی که تولد در داخل کعبه را فضیلتی مسلم برای علی بدانیم؛ آیا این فضیلت ایشان را از پیامبر برتری می دهد؟
.پرسش هفتم: آیا محروم بودن! پیامبر گرامی صلی الله علیه و سلم از فضیلت تولد در داخل کعبه نقصی در حق آن حضرت نیست؟
!پرسش هشتم: اگر نیست پس در حق دیگران چرا نقصی به شمار بیاید؟
!پرسش نهم: آیا در طول تاریخ برای اثبات فضیلت یک پیامبر یا یک امام اتفاق افتاده که تولد او در مکان مقدسی صورت گیرد؛ کدام پیامبر و کدام امام؟!
.پرسش دهم: آیا پیامبران و امامان قبل از نبوت و امامت هم مکلف هستند یا خیر؟!
.پرسش یازدهم: اگر مکلف هستند پس پیامبر گرامی صلی الله علیه و سلم قبل از بعثت چگونه شغل اصلی یعنی دعوت به حق را فرو گذاشته و مشغول تجارت شدند؟!
.پرسش دوازدهم: اگر نیستند پس فضلیت تراشی برای امام قبل از امامتش چه سودی دارد؟!.
  پرسش سیزدهم: آیا امام قبل از سن بلوغ از امامت خود خبر دارد یا خیر؟!
.پرسش چهاردهم: اگر خبر دارد , كه این خلاف حكمت الهی است زیرا كه موسى علیه السلام هشت تا ده سال قبل از نبوت خود مشغول چوپانی بود, و همچنین پیامبر گرامی صلی الله علیه و سلم مشغول تجارت بودند پس امام چگونه از پیامبر متمایز می گردد؟!
.پرسش پانزدهم: و اگر خبر ندارد پس تولد او داخل کعبه یا در دشت و صحرا چه فرقی می کند؟!
.پرسش شانزدهم: بر فرض اینکه تولد در داخل کعبه فضیلت شمرده شود , آیا پیامبران و امامانی که خارج از کعبه متولد شده اند فضیلتشان از علی رضی الله عنه کمتر است؟ یا حضرت عیسی که در خارج از شهر و آبادی در زیر درختی متولد شد آیا -نعوذ بالله- این اهانتی به شمار می آید؟!
3.پرسش هفدهم: این مسلم است که اولین و آخرین کسی که بطور اتفاقی در داخل کعبه متولد شد حکم بن حزام بن خویلد اسدی پسر برادر حضرت خدیجه رضی الله عنها است با اینکه ایشان یکی از شخصیتهای معروف قریش بود و سال هشتم هم مسلمان شد و صحابی هم هست و در حنین و بعضی غزوات دیگر شرکت هم کرد تولد ایشان را هیچ کس برای ایشان فضیلت نمی شمارد؟ اگر در عرف عرب چنین چیزی فضیلت بود باید همه سرداران قریش خانه کعبه را محل زایمان فرزندانشان قرار می دادند , پس چرا چنین نکردند؟!
.پرسش هیجدهم: آیا در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر گرامی صلی الله علیه و سلم گاهی اتفاق افتاده که پیامبر گرامی صلی الله علیه و سلم این فضیلت علی -یعنی تولد او در داخل کعبه- را به ایشان و سایر صحابه و اهل بیت یاد آوری کنند؟ اگر اتفاق افتاده در کجا؟ در کدام غزوه؟! یا در کدام جمع؟! در غدیر خم یا جای دیگر؟! و اگر اتفاق نیفتاده پس این چگونه فضیلتی است که در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر صلی الله علیه و سلم هیچگاه مطرح نشد؟
پرسش نوزدهم: آیا بعد از پیامبر صلی الله علیه و سلم در زمان خلافت خلفای راشدین یا در زمان خلافت خود حضرت علی رضی الله عنه یا در زمان خلافت حضرت حسن رضی الله عنه اتفاق افتاده است یا خیر؟!.
 پرسش بیستم: آیا در طول زندگی حضرت علی رضی الله عنه حتی از سوی خانواده و فرزندان و یاران و شاگردان ایشان این فضیلت مطرح گردیده است؟! كی و كجا؟! و اگر نشده پس چرا؟!!.

خدایا ترا بر نعمت عقل هزاران مرتبه شكر و سپاس.

سال و مال و فال و حال         اصل و نسل و بخت و تخت

           باشدت بر شهریاری بر مراد و بر دوام

سال خرم ، مال وافر ، حال خوش          اصل ثابت ، نسل باقی ، تخت رام

شنبه 12/4/1389 - 23:17 - 0 تشکر 209007

در بالا پرسش هایی مطرح شده كه نظر من رو در سایت سنی نیوز به خودش جلب كرد

در صدد بر اومدم تا با علم كم خودم پاسخی به اون ها داده باشم

البته نویسنده سوالات به بعضی چیز ها توجه نداشته مثلا اینكه اولا جواب همه ی این سوالات در كتاب ها هست و اینكه ایشون وقت نكردن كتاب بخونن دلیلی بر عدم وجود جواب در این رابطه در كتاب های عالمان دینی كه در مورد ریز ترین مسایل بحث كردن نیست

ثانیا مخاطبش رو متهم كرده كه بدون تفكر و تامل از چیزی پیروی میكنه كه در جواب باید بگم علمای شیعه در این مورد بسیار بحث نقلی و عقلی كردن كه شاید از نظر سایت مذكور دلیل به حساب نمیاد 

جواب ها:

1- خیر

2- دلیل فضل و برتری نیست اما در شرایطی میتواند نشانه ی فضل و برتری باشد

3- خیر صرفا نی تواند چنین امتیازی را برای شخص بیاورد اما شیعه نیز صرفا بخاطر مولود كعبه بودن علی او را امام خود نمی داند بلكه بسیاری دلایل عقلی و نقلیبرای این امر دارد

4- سوال تكراریست پس جواب هم همان جواب 2 

5- پیامبر

6- خیر - خداوند در قرآن كریم در مدح مومنان واقعی می فرماید ( و كسانی كه در ركوع انفاق میكنند)‌ و همه فقها بر این اجماع دارند كه منظور علی است پس آبا این فضیلت علی باعث برتری بر پیامبر میشود؟

7- خیر- آیا محروم بودن پیامبر اسلام از توانایی سخن گفتن در گهواره با مردم همچون عیسی علیه السلام نقصی در پیامبر به حساب می آید؟

8- در حق كسی نقصی به شمار نیامده است فقط در حق علی فضیلت است .

9- آیا اتفاق افتاده كه پیامبری به غیر از محمد صل الله به معراج برود؟ پس اتفاق نیافتادن امری در زمان گذشته یا جدید بودن آن چیزی را تغییر نمی دهد

10 - بله

11- پیامبر هیچگاه در طول زندگی پر گهر خویش دعوت به حق را كنار نگذاشتند . همگی خوب میدانیم كه پیامبر قبل از بعثت بر خلاف اعراب و سران قریش هیچگاه وارد درگیریهای قبیله ای نمی شدند هیچگاه اعمال منافی اخلاق و عفت انجام نمی دادند بلكه آنچنان نیك و پسندیده رفتار میكردند كه در میان عرب به امین شهرت یافتند پس باید نتیجه گرفت اعمال ایشان قبل از بعثت مقدمه ای بوده است برای دوران نبوت و پیامبری

12- ما میگوییم هستند پس به فرض اینكه نیستند نمی توان جوابی داد

13- بله

14- پس چگونه است كه حضرت یوسف در كودكی به نبوت خود آگاه میشود؟ آیا این خلاف حكمت الهی است؟

15 - ما میگوییم خبر دارد

16- به این سوال قبلا پاسخ گفتیم كه مولود كعبه بودن صرفا دلیل فضیلت نیست با جمع شدن با شرایطی دیگر كه علی آن شرایط را دارد علت فضیلت میشود

17- تولد علی در كعبه خبریست كه فقها بر ان اجماع دارند اما تولد خویلد اسدی در كعبه هیچ مستند خبری در میان فقها ندارد

از جمله مستندات این قضیه عبارتند از:

1. حاکم نیشابوری

حافظ ابو عبدالله، محمدبن عبدالله، مشهور به حاکم نیشابوری (م 405 ق.) در کتاب بسیار معروفش «مستدرک صحیحین » می نویسد:

روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب، کرم الله وجهه، را در خانه کعبه به دنیا آورد. (4)

2. گنجی شافعی

حافظ ابوعبدالله محمدبن یوسف قرشی، معروف به گنجی شافعی (م 658 ق.) در کتاب «کفایة الطالب » می نویسد:

امیرمؤمنان علی بن ابی طالب در مکه معظمه، در درون بیت الله الحرام، به شب جمعه 13 رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، دیده به جهان گشود و هرگز مولود دیگری پیش از او یا بعد از او در خانه کعبه زاده نشده است. این ولادت مسعود کرامت و فضیلتی برای او، و فضیلت و شکوهی بر خانه خداست. (5)

3. آلوسی

شهاب الدین ابوالثناء، سیدمحمود آلوسی، صاحب تفسیر آلوسی، شرح مفصلی بر قصیده عینیه عبدالباقی افندی عمری نوشته است. وی در شرح بیت:

انت العلی الذی فوق العلی رفعا

ببطن مکة عند البیت اذوضعا

می نویسد:

ولادت امیرمؤمنان، کرم الله وجهه، در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه (شیعه و سنی) روایت شده و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است. آری، چقدر شایسته است که پیشوای پیشوایان در جایی متولد شود که آنجا قبله مؤمنان است. سپاس و ستایش از آن خداوندی است که هر چیزی را در جای شایسته خود قرار می دهد و او فرزانه فرزانگان است ». (6)

4. ذهبی

حافظ شمس الدین، ابو عبدالله محمدبن احمد ذهبی، (م 848 ق.) در کتاب «تلخیص مستدرک » متن گفته حاکم نیشابوری را آورده که می گوید:

اخبار به حد تواتر رسیده که علی بن ابی طالب در درون کعبه دیده به جهان گشود. (7)

5. لکهنودی

علامه لکهنوی نیز در کتاب «مرآة المؤمنین » عین گفته حاکم را آورده و تصریح نموده که ولادت امیرمؤمنان، علیه السلام، در درون کعبه متواتر است و این فضیلت ویژه آن حضرت می باشد. (8)

6. دهلوی

شاه ولی الله، احمد بن عبدالرحیم دهلوی، (م 1176 ق.) در کتاب «ازالة الخفاء» می نویسد:

بی گمان روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب را در درون کعبه به دنیا آورد، بدون تردید او در روز جمعه 13 رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، در خانه کعبه به دنیا آمده است و هرگز پیش از او یا بعد از او کسی در خانه کعبه زاده نشده است. (9)

7. محمد مبین

مولوی محمد مبین لکهنوی، (م 1225 ق.) در کتاب «وسیلة النجاة » می نویسد:

ولادت آن معدن کرامت، روز جمعه 13 رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در مکه، در جوف کعبه واقع شد. خدای تعالی او را به این فضیلت مخصوص گردانید و کعبه را با این شرف مشرف گردانید. (10)

8. میلادخان

مولوی هادی علی خان میلادخان، در ترجمه کتاب یادشده می نویسد:

در میان مورخان اتفاق نظر هست که حضرت امیرالمؤمنین در درون کعبه دیده به جهان گشود و در این زمینه هیچ اختلافی نیست که این شرف به آن حضرت اختصاص دارد. (11)

9. کاکوری

حافظ محمد علی حیدر ابن شاه علی قلندر کاکوری، (م 1350 ق.) در کتاب «احسن الانتخاب » از مستدرک حاکم و ازالة الخفاء شاه ولی الله دهلوی روایت کرده است که موضوع ولادت امیرمؤمنان در درون کعبه به حد تواتر رسیده است. (12)

10. گجراتی

علامه سعید گجراتی، از بزرگان اهل سنت، در کتاب «الاعلام باعلام مسجدالحرام » در پاسخ برخی از دشمنان اهل بیت، که زادگاه امیرمؤمنان، علیه السلام، را از روی عناد در دامنه کوه ابوقبیس نوشته اند، می نویسد:

خدایا تو خود می دانی که این سخن بهتانی بزرگ است و آن را دشمنان اهل بیت جعل کرده اند، زیرا روایت متواتر دلالت می کند بر این که تولد آن حضرت در درون کعبه بوده است. (13)

18- بله اتفاق افتاده است .

محدثان بزرگ از عالمان شیعه و سنی حدیث ولادت را در مجامع حدیثی خود، با سلسله اسناد خود، از رسول گرامی اسلام، اصحاب، تابعین و ائمه دین، علیهم السلام، روایت کرده اند:

1. شیخ الطائفه، ابو جعفر محمدبن حسن، مشهور به شیخ طوسی، (م 460 ق.) مشروح حدیث ولادت آن حضرت در درون کعبه را با سلسله اسناد خود، از جناب عباس عموی پیامبر روایت کرده است. (14)

2. پیشوای محدثان، ابو جعفر محمدبن علی بن حسین بن بابویه، مشهور به شیخ صدوق، (م 381 ق.) مشروح آن را در کتابهای خود از یزیدبن قعنب روایت کرده است. (15)

3. ابن شهرآشوب، (م 588 ق.) مشروح آن را با سلسله اسناد خود از امام جعفر صادق، علیه السلام، روایت کرده است. (16) وی همچنین این حدیث را با سلسله اسناد دیگری از جابربن عبدالله انصاری روایت کرده است. (17)

4. ابوالحسن علی بن محمدبن محمد واسطی، مشهور به ابن مغازلی، (م 483 ق.) در کتاب مناقب خود، مشروح این داستان را با سلسله اسناد خود از امام زین العابدین، علیه السلام، روایت کرده است. (18)

5. نورالدین علی بن محمد صباغ مکی، مشهور به ابن صباغ مالکی، (م 885 ق.) مشروح آن را با سلسله اسناد خود از امام زین العابدین، علیه السلام، روایت کرده است. (19)

6. ابو عبدالله محمد بن یوسف بن محمد قرشی، مشهور به گنجی شافعی، (م 658 ق.) مشروح آن را از طریق جابربن عبدالله انصاری از رسول اکرم، صلی الله علیه وآله، روایت کرده است.

19- وقتی در زمان خود پیامبر اتفاق افتاده دیگر نیازی به نقل این قضیه بعد از آن نیست تا بر ما معلوم شود

20- جواب سوال 19

فكر مایه ی روشنیست

سال و مال و فال و حال         اصل و نسل و بخت و تخت

           باشدت بر شهریاری بر مراد و بر دوام

سال خرم ، مال وافر ، حال خوش          اصل ثابت ، نسل باقی ، تخت رام

يکشنبه 13/4/1389 - 15:44 - 0 تشکر 209176

ضمن خوشامدگویی و آرزوی ماندگاری "9615297 " گرامی در انجمن معارف، در مورد سوالاتی که مطرح کردید:

مکان تولد به تنهایی موجب برتری نمی شود. اما توجه کنید حضرت علی (ع) به گواهی تاریخ تنها کسی است که در مکان شریف و مقدسی به نام کعبه متولد شد. نه پیش از ایشان و نه بعد از ایشان هیچ کس در کعبه متولد نشد و در فضیلت کعبه هم سخنهای بسیاری است که در پاسخ های بعدی به آنها اشاره می کنم.

امامت حضرت علی (ع) صرفا با تولد ایشان در کعبه اثبات نمی شود. برادران اهل سنتی که این سوال را مطرح کرده اند، حتما در صحاح سته خود احادیثی مانند حدیث ثقلین، حدیث منزلت، حدیث غدیر خم وهزاران حدیث دیگر مربوط به شأن و مقام مولا علی را خوانده اند. پس چشم خود را به روی حقایق نبندند و با انصاف قضاوت کنند.

نکته دیگر آنکه به اعتقاد شیعه، پیامبر اکرم اشرف مخلوقات است. هرچند هریک از انبیا مانند ابراهیم و عیسی و موسی (علیه و علی نبینا السلام) دارای معجزاتی بوده اند و هریک از ائمه بزرگوار دارای کراماتی بوده اند، اما این به معنای پایین بودن یکی و بالاتر بودن دیگری نیست. همان گونه که در زیارت می خوانیم "کلهم نور واحد" و از سوی دیگر با دقت در شأن نزول آیه مباهله می خوانیم که منظور از نفس پیامبر، امیرالمومنین (ع) بوده است. پس این فضایل به معنای برتری امام بر رسول خاتم نیست.

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
يکشنبه 13/4/1389 - 16:16 - 0 تشکر 209219

در مورد پیامبران باید گفت حرفه اکثر آنها قبل از پیامبری شبانی بوده. این حرفه از سویی در توجه آنها به نظم حاکم برجهان و طبیعت و تفکر در موضوع خداشناسی بسیار موثر بوده و از سوی دیگر در رشد توانمندی هایی مثل مدیریت.

از سوی دیگر باید توجه داشت که پیامبران حتی پیش از بعثت هم از حق طلبی و حقیقت جویی غافل نبودند. مثلا همانطور که می دانید علت هجرت موسی (ع) از مصر مبارزه او با یک فرعونی و دفاع از مظلوم بوده است یا مثلا در تاریخ آمده که حضرت رسول سال ها پیش از بعثت در انجمنی به نام "حلف الفضول" فعالیت می کرده که به حکم انسانیت و برای دفاع از حقوق انسان های مظلوم تشکیل شده بود یا اینکه آنقدر حضرت از نظر اخلاق انسان برجسته ای بوده که به محمد امین مشهور شده است و علت مهم ازدواج خدیجه (س) با ایشان نیز همین موضوع بوده است.

از طرف دیگر پیامبران و ائمه از آینده ای که در پیش رو داشتند، مطلع بودند، مانند خواب حضرت یوسف یا شهادت عیسی (ع) به توحید و نبوت خودش در گهواره یا آنچه که در همه منابع شیعه و اهل تسنن در مورد پیشگویی های پیامبر از واقعه کربلا و آخرالزمان و سایر مسائل آمده است.

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
يکشنبه 13/4/1389 - 16:28 - 0 تشکر 209224

اما می خواهم چند تا از فضیلت های خانه کعبه رو براتون بگم:

- ساخته شدن این خانه به دست مبارک حضرت آدم و تجدید بنای آن به دست مبارک حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل.

- به شهادت قرآن کعبه نخستین خانه ای است که برای عبادت خدا ساخته شد. (إِنَّ أَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمینَ).

و هیچ مركزى پیش از آن، مركز نیایش و پرستش پروردگار نبوده.

- خداوند کعبه را در قرآن خود "بیت الله" یعنی خانه خدا نامیده است.


- خداوند در قرآن کریم خود کعبه را پربرکت و مایه هدایت جهانیان نامیده است.

- خداوند کعبه را مکانی امن معرفی نموده است.

- خداوند زیارت خانه کعبه را وظیفه مردم بیان می کند و آنقدر این موضوع اهمیت دارد که هرکس آن را ترک کند، به فرموده قرآن کافر است.

- مرحوم «صدوق» در كتاب «من لا یحضره الفقیه» از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى كند: به على(علیه السلام) فرمود: «اى على! كسى كه حج را ترك كند ـ با این كه توانائى دارد ـ كافر محسوب مى شود، زیرا خداوند مى فرماید: بر مردمى كه استطاعت دارند به سوى خانه خدا بروند، لازم است حج به جا بیاورند و كسى كه كفر بورزد (آن را ترك كند) به خود زیان رسانیده است، و خداوند از آنان بى نیاز است.


کعبه ای به این شرافت و مقدسی تنها به یک نفر اجازه داده می شود که درآن متولد شود.

اى على! كسى كه حج را به تأخیر بیاندازد تا این كه از دنیا برود خداوند او را در قیامت یهودى یا نصرانى محشور مى كند».


-

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.