در بالا پرسش هایی مطرح شده كه نظر من رو در سایت سنی نیوز به خودش جلب كرد
در صدد بر اومدم تا با علم كم خودم پاسخی به اون ها داده باشم
البته نویسنده سوالات به بعضی چیز ها توجه نداشته مثلا اینكه اولا جواب همه ی این سوالات در كتاب ها هست و اینكه ایشون وقت نكردن كتاب بخونن دلیلی بر عدم وجود جواب در این رابطه در كتاب های عالمان دینی كه در مورد ریز ترین مسایل بحث كردن نیست
ثانیا مخاطبش رو متهم كرده كه بدون تفكر و تامل از چیزی پیروی میكنه كه در جواب باید بگم علمای شیعه در این مورد بسیار بحث نقلی و عقلی كردن كه شاید از نظر سایت مذكور دلیل به حساب نمیاد
جواب ها:
1- خیر
2- دلیل فضل و برتری نیست اما در شرایطی میتواند نشانه ی فضل و برتری باشد
3- خیر صرفا نی تواند چنین امتیازی را برای شخص بیاورد اما شیعه نیز صرفا بخاطر مولود كعبه بودن علی او را امام خود نمی داند بلكه بسیاری دلایل عقلی و نقلیبرای این امر دارد
4- سوال تكراریست پس جواب هم همان جواب 2
5- پیامبر
6- خیر - خداوند در قرآن كریم در مدح مومنان واقعی می فرماید ( و كسانی كه در ركوع انفاق میكنند) و همه فقها بر این اجماع دارند كه منظور علی است پس آبا این فضیلت علی باعث برتری بر پیامبر میشود؟
7- خیر- آیا محروم بودن پیامبر اسلام از توانایی سخن گفتن در گهواره با مردم همچون عیسی علیه السلام نقصی در پیامبر به حساب می آید؟
8- در حق كسی نقصی به شمار نیامده است فقط در حق علی فضیلت است .
9- آیا اتفاق افتاده كه پیامبری به غیر از محمد صل الله به معراج برود؟ پس اتفاق نیافتادن امری در زمان گذشته یا جدید بودن آن چیزی را تغییر نمی دهد
10 - بله
11- پیامبر هیچگاه در طول زندگی پر گهر خویش دعوت به حق را كنار نگذاشتند . همگی خوب میدانیم كه پیامبر قبل از بعثت بر خلاف اعراب و سران قریش هیچگاه وارد درگیریهای قبیله ای نمی شدند هیچگاه اعمال منافی اخلاق و عفت انجام نمی دادند بلكه آنچنان نیك و پسندیده رفتار میكردند كه در میان عرب به امین شهرت یافتند پس باید نتیجه گرفت اعمال ایشان قبل از بعثت مقدمه ای بوده است برای دوران نبوت و پیامبری
12- ما میگوییم هستند پس به فرض اینكه نیستند نمی توان جوابی داد
13- بله
14- پس چگونه است كه حضرت یوسف در كودكی به نبوت خود آگاه میشود؟ آیا این خلاف حكمت الهی است؟
15 - ما میگوییم خبر دارد
16- به این سوال قبلا پاسخ گفتیم كه مولود كعبه بودن صرفا دلیل فضیلت نیست با جمع شدن با شرایطی دیگر كه علی آن شرایط را دارد علت فضیلت میشود
17- تولد علی در كعبه خبریست كه فقها بر ان اجماع دارند اما تولد خویلد اسدی در كعبه هیچ مستند خبری در میان فقها ندارد
از جمله مستندات این قضیه عبارتند از: 1. حاکم نیشابوری
حافظ ابو عبدالله، محمدبن عبدالله، مشهور به حاکم نیشابوری (م 405 ق.) در کتاب بسیار معروفش «مستدرک صحیحین » می نویسد:
روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب، کرم الله وجهه، را در خانه کعبه به دنیا آورد. (4)
2. گنجی شافعی
حافظ ابوعبدالله محمدبن یوسف قرشی، معروف به گنجی شافعی (م 658 ق.) در کتاب «کفایة الطالب » می نویسد:
امیرمؤمنان علی بن ابی طالب در مکه معظمه، در درون بیت الله الحرام، به شب جمعه 13 رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، دیده به جهان گشود و هرگز مولود دیگری پیش از او یا بعد از او در خانه کعبه زاده نشده است. این ولادت مسعود کرامت و فضیلتی برای او، و فضیلت و شکوهی بر خانه خداست. (5)
3. آلوسی
شهاب الدین ابوالثناء، سیدمحمود آلوسی، صاحب تفسیر آلوسی، شرح مفصلی بر قصیده عینیه عبدالباقی افندی عمری نوشته است. وی در شرح بیت:
انت العلی الذی فوق العلی رفعا
ببطن مکة عند البیت اذوضعا
می نویسد:
ولادت امیرمؤمنان، کرم الله وجهه، در درون کعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در کتابهای هر دو فرقه (شیعه و سنی) روایت شده و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است. آری، چقدر شایسته است که پیشوای پیشوایان در جایی متولد شود که آنجا قبله مؤمنان است. سپاس و ستایش از آن خداوندی است که هر چیزی را در جای شایسته خود قرار می دهد و او فرزانه فرزانگان است ». (6)
4. ذهبی
حافظ شمس الدین، ابو عبدالله محمدبن احمد ذهبی، (م 848 ق.) در کتاب «تلخیص مستدرک » متن گفته حاکم نیشابوری را آورده که می گوید:
اخبار به حد تواتر رسیده که علی بن ابی طالب در درون کعبه دیده به جهان گشود. (7)
5. لکهنودی
علامه لکهنوی نیز در کتاب «مرآة المؤمنین » عین گفته حاکم را آورده و تصریح نموده که ولادت امیرمؤمنان، علیه السلام، در درون کعبه متواتر است و این فضیلت ویژه آن حضرت می باشد. (8)
6. دهلوی
شاه ولی الله، احمد بن عبدالرحیم دهلوی، (م 1176 ق.) در کتاب «ازالة الخفاء» می نویسد:
بی گمان روایات متواتر است که فاطمه بنت اسد، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب را در درون کعبه به دنیا آورد، بدون تردید او در روز جمعه 13 رجب، سی سال گذشته از عام الفیل، در خانه کعبه به دنیا آمده است و هرگز پیش از او یا بعد از او کسی در خانه کعبه زاده نشده است. (9)
7. محمد مبین
مولوی محمد مبین لکهنوی، (م 1225 ق.) در کتاب «وسیلة النجاة » می نویسد:
ولادت آن معدن کرامت، روز جمعه 13 رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در مکه، در جوف کعبه واقع شد. خدای تعالی او را به این فضیلت مخصوص گردانید و کعبه را با این شرف مشرف گردانید. (10)
8. میلادخان
مولوی هادی علی خان میلادخان، در ترجمه کتاب یادشده می نویسد:
در میان مورخان اتفاق نظر هست که حضرت امیرالمؤمنین در درون کعبه دیده به جهان گشود و در این زمینه هیچ اختلافی نیست که این شرف به آن حضرت اختصاص دارد. (11)
9. کاکوری
حافظ محمد علی حیدر ابن شاه علی قلندر کاکوری، (م 1350 ق.) در کتاب «احسن الانتخاب » از مستدرک حاکم و ازالة الخفاء شاه ولی الله دهلوی روایت کرده است که موضوع ولادت امیرمؤمنان در درون کعبه به حد تواتر رسیده است. (12)
10. گجراتی
علامه سعید گجراتی، از بزرگان اهل سنت، در کتاب «الاعلام باعلام مسجدالحرام » در پاسخ برخی از دشمنان اهل بیت، که زادگاه امیرمؤمنان، علیه السلام، را از روی عناد در دامنه کوه ابوقبیس نوشته اند، می نویسد:
خدایا تو خود می دانی که این سخن بهتانی بزرگ است و آن را دشمنان اهل بیت جعل کرده اند، زیرا روایت متواتر دلالت می کند بر این که تولد آن حضرت در درون کعبه بوده است. (13)
18- بله اتفاق افتاده است .
محدثان بزرگ از عالمان شیعه و سنی حدیث ولادت را در مجامع حدیثی خود، با سلسله اسناد خود، از رسول گرامی اسلام، اصحاب، تابعین و ائمه دین، علیهم السلام، روایت کرده اند:
1. شیخ الطائفه، ابو جعفر محمدبن حسن، مشهور به شیخ طوسی، (م 460 ق.) مشروح حدیث ولادت آن حضرت در درون کعبه را با سلسله اسناد خود، از جناب عباس عموی پیامبر روایت کرده است. (14)
2. پیشوای محدثان، ابو جعفر محمدبن علی بن حسین بن بابویه، مشهور به شیخ صدوق، (م 381 ق.) مشروح آن را در کتابهای خود از یزیدبن قعنب روایت کرده است. (15)
3. ابن شهرآشوب، (م 588 ق.) مشروح آن را با سلسله اسناد خود از امام جعفر صادق، علیه السلام، روایت کرده است. (16) وی همچنین این حدیث را با سلسله اسناد دیگری از جابربن عبدالله انصاری روایت کرده است. (17)
4. ابوالحسن علی بن محمدبن محمد واسطی، مشهور به ابن مغازلی، (م 483 ق.) در کتاب مناقب خود، مشروح این داستان را با سلسله اسناد خود از امام زین العابدین، علیه السلام، روایت کرده است. (18)
5. نورالدین علی بن محمد صباغ مکی، مشهور به ابن صباغ مالکی، (م 885 ق.) مشروح آن را با سلسله اسناد خود از امام زین العابدین، علیه السلام، روایت کرده است. (19)
6. ابو عبدالله محمد بن یوسف بن محمد قرشی، مشهور به گنجی شافعی، (م 658 ق.) مشروح آن را از طریق جابربن عبدالله انصاری از رسول اکرم، صلی الله علیه وآله، روایت کرده است.
19- وقتی در زمان خود پیامبر اتفاق افتاده دیگر نیازی به نقل این قضیه بعد از آن نیست تا بر ما معلوم شود
20- جواب سوال 19
فكر مایه ی روشنیست