پس از ناکامی جریان وابسته به غرب در خصوص کودتای مخملی در ایران‘ اخیرا
یک شرکت تولید کننده بازی های رایانه ای اقدام به طراحی و عرضه بازی کرده
است که کاربران آن در مراحل مختلف بازی با شیوه های براندازی آشنا می
شوند.
جدای از رخوت نهادهای فرهنگی مسئول در زمینه تولید بازی های
کامپیوتری، اینگونه تولیدات حاکی از آنست که جریان مخالف جمهوری اسلامی
برای براندازی با برنامه ریزی عمیق و بلند مدت به میدان آمده و مقابله با
این دسیسه ها، طراحی های همه جانبه ای را می طلبد.
در همین زمینه جوان آنلاین در توصیف این بازی کامپیوتری نوشت:
در
این بازی که نسخه کپی شده آن به صورت گسترده و با قیمت بسیار ناچیزی در
سطح کشور عرضه شده است کاربر این بازی به عنوان مسئول یک گروه 60 نفره
برگزیده می شود و با همراهی این 60 نفر دست به اقدامات براندازانه می زند.
همچنین
در بخشهای دیگری بازی‘ این گروه 60 نفره با روشهای اغتشاشگری‘ تسخیر شهر‘
شناسایی نقاط حساس و دیگر اقدامات خرابکارانه آشنا می شود و در نهایت موفق
به براندازی حکومت محلی توسط رفتاربدون خشونت می شود!
این بازی
توسط یک جریان مشکوک به صورت قاچاق وارد کشور شده است و با کرک کردن آن
دست کاربران را برای استفاده نامحدود و توزیع گسترده بازی باز گذاشته است.
گفتنی
است پیش از این شرکتkuma تولید کننده بازی های رایانه ای بازی تحت عنوان
حمله به ایران روانه بازار کرد که در آن سربازان آمریکایی به تاسیسات اتمی
کشورمان حمله می کند. همین شرکت قبل از حمله آمریکا به عراق و افغانستان‘
بازی های رایانه ای که در آن حمله آمریکا به این دو کشور شبیه سازی شده
بود را تولید و به بازار خاورمیانه فرستاد. از همین رو عرضه بازی حمله به
ایران بار روانی سنگینی را به جامعه تحمیل کرد‘ چراکه پس از عرضه 2 بازی
قبلی‘ این بازی های به واقعیت تبدیل شده و آمریکا به این دو کشور حمله
کرد.
با نگاهی به گذشته و حال تولید بازی های رایانه ای‘ به این
نتیجه می رسیم که متناسب با پیشروی سیستم براندازی نرم توسط قدرتهای
استکباری‘ رویکرد تولید بازیهای این کشورها نیز از نبرد میدانی و سخت به
سمت تولید بازیهایی با محتوای جنگ نرم رفته اند.
آن چیز که در این
بین بیش از پیش به چشم می خورد‘ این است که کمپانی های وابسته به جریان
رسانه ای غرب ضعف کشورمان در تولید بازهای موثر سو استفاده و مسائل سیاسی
روز را دستمایه نوشتن سناریوهایی برای این قبیل بازی ها کرده است و در آن
سناریویی طراحی کرده که اتفاقات بازی را برای کاربر آن باورپذیر می کند.
لذا لازم است‘ مسئولان فرهنگی و امنیتی ضمن توجه به ارائه بازیهای مختلف
در سطح جامعه‘ نیم نگاهی نیز به تولید بازیهای فاخر جهت مقابله با این
تهاجم نرم دشمن داشته باشند.
منبع : http://www.jahannews.com/vdcdzf09.yt0jn6a22y.html