• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 4869)
شنبه 10/5/1388 - 8:23 -0 تشکر 137615
کلاس داستان نویسی

 

با عرض سلام خدمت همه ی دوستان

نظرتون درباره ی کلاسهای داستان نویسی چیه ؟

آیا جایی رو سراغ دارین که مخصوص بچه مذهبی ها  باشه . جایی که تا رفتین توش تنها بوی نقد جامعه ، کشور و نظام نیاد ؟  

دوشنبه 12/5/1388 - 18:1 - 0 تشکر 138374

کلاس های داستان نویسی

کلاس های خوبی هستند و به پیشرفت فرایند نوشتن کمک میکنند

شما در چه شهری دنیال این کلاس ها هستید

تا جاییکه من میدونم در خانه های فرهنگ شهر تهران

در کل کلاسها

از اساتید میخوان بحث سیاسی و انتقادی نداشته باشند.

شاید این کلاس ها کمکی بهتون بکنه 

 

باید بروم در خلوت سرخ

تا بتوانم  ترانه ی آگاهی بخوانم

و خدا است تنها پناهم

خلوت، تولد حقیقتم خواهد شد

 

چهارشنبه 14/5/1388 - 2:28 - 0 تشکر 138870

سلام 

ممنون از جوابتون .

من تهرانم . می خوام آدرس یکی از این مراکز رو داشته باشم  که معتبر باشه چون واقعا علاقه مندم ولی یک بار که برای کلاس نقد شعر رفته بودم جو خیلی بدی حاکم بود.لطفا راهنماییم کنید 

چهارشنبه 14/5/1388 - 8:30 - 0 تشکر 138896

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام دبش جان ، امیدوارم سرحال باشی

دو مطلب دارم خدمتتون

1- در مورد داستان نویسی

2- رشته فقه و مبانی حقوق

................................................................

داستان نویسی

من شاید بتونم شما را به یک آقایی معرفی کنم

جناب آقای سرشار ( رهگذر ) همون مجری برنامه رادیویی ظهر جمعه ، آقا پسرشون دوست ماست و هم رشته ای بودیم، خودشون هم  تو کار ادبیات داستان نویسی و نقد ادبی هستن و موسسه دارن، اگه خواستی با ایمیلم تماس بگیر .

...............................................................................

ارشد فقه و مبانی

دوست گرامی ، فکر می کنم رشته شما ادبیات عرب بوده باشه ! کار نداریم ، اگه بوده چند قدمی از سایرین جلوتری.

درسای که لازم است خونده بشه عبارتند از:

اصول استنباط - علامه حیدری( ترجمه شده است، یادم نیست از کی ، شما متن عربیش رو هم خوب بخون)

کتاب لمعه دمشقیه ( شهید اول ، ترجمه فکر کنم شیروانی ، متن عربیش رو هم خوب بخون که بلد شی، البته به همراه فارسی)

ادبیات عرب ( درحد مبادی العربیه 4  و صرف ساده ، فن ترجمه هم یادت نره)

زبان انگلیسی ( منبع خاصی ندارد، الهیات چاپ انتشارات سمت خوبه، دایرة المعارف اسلامی هم کمک خوبیه، گرامر هم که باید بلد باشی کتاب خاصی البته ندارد ، تخصصیا هم که ببین لیسانسه ها ی فقه و مبانی چه جزواتی خوندن)

تست زدن و کمکت می کنه ، تست های پردازش رو بگیری می فهمی که سئوالات چه جورین ، یادت نره

ولی در کل ارشد فقه و مبانی چونکه شرکت کننده زیاد داره قبولیش کمی سخته و الا درساش آسونه ، دوستام که شرکت کردند رتبه های 2و 20 و31  تونستن کسب کنن من خودم ارشد چیزه دیگه ای شرکت کردم که الحمد لله رتبه 8 رو هم کسب کردم.

اگه شماره تلفن می خواستی با ایمیلم تماس بگیر.

سه شنبه 27/5/1388 - 11:20 - 0 تشکر 142920

سلام 

از لطفت ممنونم

میشه شماره ی موسسه ایشون یا یه شماره تماس از ایشون به من بدی ؟ خیلی ازت ممنون میشم . در ضمن متاسفانه من ایمیل شما رو ندارم  . یه سوال فکر می کنید اگر من به موسسه ایشون زنگ بزنم ایشون وقت دارن با من صحبت کنن و راهکار بدن . حقیقت اینه که من خیلی مشتاقم اما راهش رو نمی دونم که چجوری باید شروع کنم اصلا استعدادش رو دارم یانه و ..... 

جمعه 30/5/1388 - 16:39 - 0 تشکر 144296

دبش  ارجمند

جناب صدار ادرس ایمیلشون رو در امضاشون نوشتن

با همین ایمیل تماس حاصل کنید و به ما هم بگید که چییییییییییی شد

قال امام علی ابن موسی الرضا -سلام الله علیه-

« لیس العبادة کثرة الصلاة والصوم انما العبادة التفکر فی امر الله عزوجل»

sadra2554@yahoo.com

 

باید بروم در خلوت سرخ

تا بتوانم  ترانه ی آگاهی بخوانم

و خدا است تنها پناهم

خلوت، تولد حقیقتم خواهد شد

 

پنج شنبه 2/7/1388 - 7:24 - 0 تشکر 153752

 سلام دوستان 

اطلاعاتی که من در مورد کلاس داستان نویسی تونستم به دست بیارم در همین حده :

کلاس نقد داستان و رمان در روز های سه شنبه عصر ، در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ، واقع در خیابان حافظ تقاطع سمیه ، برگزار می گردد

جهت اخذ اطلاعات تکمیلی می توانید با شماره تلفن 88955438 واحد ادبیات حوزه هنری تماس حاصل کنید. 

اما می خوام توی این تایپیک نکاتی رو در مورد داستان نویسی قرار بدم به این امید که مورد استفاده شما قرار بگیره  

پنج شنبه 2/7/1388 - 7:30 - 0 تشکر 153753

چه كسانی می توانند هنرمند باشند؟
وارد شدن در هر رشته ای نیازمند وجود یك زمینه قبلی در شخص داوطلب است.پیش زمینه عالم هنر نیز به اعتقاد عده ای وجود «هوش» و «حساسیت» در شخصی است كه می خواهد به این وادی قدم بگذارد. یك مطالعه سطحی در زندگی هنرمندان اصیل و مشهور جهان نشان می دهد كه آنها از این دو ویژگی برخوردار بوده اند.
منظور ازهوش، داشتن بهره هوشی بالاتر از متوسط و مقصود از حساسیت، داشتن آنتنهای حسی قوی و تیزتر یك فرد نسبت به پیرامون خود در مقایسه با افراد دیگر است به طوری كه فرد در قبال مسائل و اتفاقاتی كه در پیرامون او و جهان رخ می دهد عكس العملهایی به مراتب عمیقتر و گسترده تر نشان می دهد.در برابر حوادث مختلف بسته به نوع آن مانند بچه ها از شادی لبریز یا مانند زنان به سادگی اشك بریزد و یا مانند افراد زود رنج و كم تحمل از عمق وجود خشمگین شود و از شدت خشم همه چیز را به هم بریزد.
هوش و احساس کامل دو عنصر لازم برای ورود به عرصه هنر است .

وقتی مجموعه متناسبی از این دو عامل در شخصی جمع شد و با یك ذوق تربیت یافته هنری همراه شد، ما شاهد یك «هنرمند بالقوه» خواهیم بود، یعنی هنرمندی كه تنها استعدادهنری دارد اما هنوز این استعداد به عرصه ظهور نرسیده است. برای بالفعل شدن این استعداد مطالعه، تحقیق وتمرین بسیار زیاد تا حد اشباع شدن در آن رشته خاص باید انجام گیرد تا فرد فوت و فنها و چم و خمهای آن رشته را به خوبی فرا بگیرد تا كاملابر آن فنون مسلط و سوار شود.

برای قصه نویس شدن نیز باید مراحلی طی شود كه از آن جمله خواندن هزاران داستان است. یعنی وقت گذاشتن و به قول قدیمیها دود چراغ خوردن وشب بیداری ها وگذشتن از بسیاری از تفریحات و مشغولیتهای دیگر.

برای قصه نویس شدن باید مراحلی طی شود كه از آن جمله خواندن هزاران داستان است

در این راه میان بر وجود ندارد باید تمام راه را رفت و آن هم پیاده تا به سر منزل مقصود رسید. تحمل این رنجها نه تنها در مراحل ابتدایی آن وجود دارد بلكه تا رسیدن به مرحله پختگی و كمال نیز باید ادامه یابد.

در باره رمان عظیم حدودا دوهزار صفحه ای «جنگ وصلح» اثر «لئو تولستوی» نوشته اند كه او آن را هفت بار پاكنویس كرد. حال آنكه دنیا او را از نوابغ كم نظیر عالم ادبیات می داند.

«ارنست همینگوی» می گوید داستان «پیرمرد و دریا» را بیش از دویست بار باز نویسی كرده است. غرض آنكه خوش باوری و ساده انگاری است كه كسی گمان كند بدون كوشش و تلاش بسیار و تنها با داشتن ذوق واستعداد هنری می تواند در این راه به جایی برسد و یك شبه ره صد ساله را بپیماید و به قله های موفقیت دست یابد. پس كار خود را با خواندن داستانهای مختلف وبرگزیده شروع می كنیم.

از كجا آغاز كنیم؟
كسی كه می خواهد قصه نویس خوبی شود حتما باید از همان دوران كودكی قصه بخواند و خیلی زیاد هم بخواند. اما این تاكید نباید كسی را به اشتباه بیندازد كه مطالعه چنین شخصی تنها باید به قصه محدود شود. موضوع كار قصه نویس انسان و زندگی است. انسان یك موجود چند بعدی است و در مسیر زندگی خود با كل هستی در ارتباط بده و بستان متقابل است.

پس نویسنده برای طرح درست ودقیق و كامل انسان در قصه هایش مجبور است به شناختی كامل از هستی، جهان، طبیعت، خود و سایر موجودات دست پیدا كند. او تاریخ و گذشته ای دارد و در این سیر تاریخی شكستها و پیروزیهایی را پشت سر گذاشته، آزمایشها و خطاهایی كرده، خام بوده و پخته شده تا به صورت امروزی در آمده است. پس نویسنده لازم است چیزی از تاریخ زندگی نوع انسان، تاریخ نژاد و كشورش و آداب و رسوم ملت خود بداند.


نویسنده برای طرح درست ودقیق و كامل انسان در قصه هایش مجبور است به شناختی كامل از هستی، جهان، طبیعت، خود و سایر موجودات دست پیدا كند

از دیگر سو، انسان تنها بعد مادی و جسمانی ندارد و دارای جنبه ای عمیقتر و پیچیده تر ـ كه از آن به بخش روحی ومعنوی یاد می كنند ـ است و باید این جنبه را هم به خوبی شناخته و مطالعاتی نیز در این زمینه داشته باشد.

از جمله یك نویسنده باید در زمینه های مذهبی، سیاسی، اجتماعی، روان شناسی و مردم شناسی وغیره مطالعات عمیقی انجام دهد.

پس از طی این مراحل او بایدبا دید و زاویه ای جدید به پیرامون خود نگریسته و جنبه های جدیدی از موضوعات را كشف كند. او باید بتواند بر آفت بزرگ «عادت» و «روز مرگی» غلبه كند و هیچ چیز را عادی و معمولی تصور نكند بلكه به هر چیز و هر كس چنان نگاه كند كه گویی اولین بار است آن را می بیند. آنگاه است كه در میان همین جریانها و پدیده های از نظر دیگران معمولی زندگی، چیزهایی را خواهد دید و كشف خواهد كرد كه بقیه متوجه آنها نشده اند.

یكی از قصه نویسان مشهور می گوید:

آنچه را كه انسان می خواهد در قصه بیان كند، باید مدتی دراز و با دقت فراوان نگاه كند، تا بتواند جنبه ای از آن را پیدا كند كه پیش از آن به وسیله هیچ كسی گفته نشده باشد 
حرف آخر
لئو تولستوی، نویسنده شهیر روسی می گوید: «هنر انتقال احساس تجربه شده است.» 
یعنی در واقع، یك اثر هنری از زمانی شروع به آفریده شدن می كند كه هنرمند در چار چوب یكی از قالبهای هنری، دست به كار انتقال احساسی كه خود پیشتر به ژرفترین شكل ممكن آن را تجربه كرده است، به مخاطبانش می شود. 
اگر هنرمندی به شرح و وصف و تجسم چیزها و حسهایی كه خود با آنها آشنایی عمیق و بی واسطه ندارد، بپردازد حاصل كارش نمی تواند دارای اصالت هنری لازم باشد. به همین سبب نیز، اثر مخلوق او، تا ثیری را كه لازمه یك اثر هنری ارزشمند است برمخاطبانش نخواهد گذاشت . 
بعد دیگر كار، به عشق و علاقه هنرمند به موضوع و عناصر كارش ارتباط پیدا می كند. به بیانی دیگر: 
شرط رسیدن برای جذاب و مؤثر از كار در آمدن یك اثر هنری، آن است كه هنرمند، تا خود به شدت تحت تاثیر موضوعی قرار نگیرد در صدد خلق اثری در آن باره بر نیاید 
زیرا: 
«ذات نایافته از هستی بخش 
كی تواند كه شود هستی بخش» 
و سخن تنها آن زمان كه از دل بر آید، بر دل می نشیند. 
*** 
برگرفته از سایت شخصی محمدرضا سرشار

پنج شنبه 2/7/1388 - 19:57 - 0 تشکر 153864

با سلام

ببخشید یه سوال داشتم و یه پیشنهاد البته اگه اینجا گفته نشده ! سوال اینه که انجمن های تخصصی یا اینکه خود موسسه کلاس هایی برای داستان نویسی گذاشتند؟ غیر از انجمن طنز که اون طنز نویسی هست ! و پیشنهاد اینه که اگه این اتفاق نیفتاده چرا پیشنهادش رو به موسسه بخش انجمن ادبیات نده؟ هم باعث میشه کسایی که به داستان نویسی علاقه مند بودند بیان و چگونه نوشتن رو یاد بگیرند همین که از تجارب استادان و متخصصان این حرفه یه چیزی یاد میگیریم.

البته این در حد پیشنهاد بود اون به شرطی که قبلا مطرح نشده بود.

منتظر پاسخ مدیریت هستم !

با تشکر آنلاکر

گر مرد رهی ، غم مخور از دوری و دیری / دانی که رسیدن هنر گام زمانست
شنبه 4/7/1388 - 7:50 - 0 تشکر 154197

سلام دوستان 

اینم بخش دوم مطالب

دربخش قبلی در مورد عناصر لازم برای ورود به عرصه هنر ، چگونگی قدم گذاردن به عرصه هنر داستان نویسی و شرایط لازم برای مرود به این عرصه ، سخن گفتیم. اینک و در این مقال ، به ویژگیهایی که یک قصه خوب می بایست داشته باشد ، می پردازیم.

در این مورد به طور خلاصه می توان به ویژگیهای زیر اشاره نمود:

1) - خدا محوری:
یك قصه خوب قبل از هر چیز باید خدا محور باشد. یعنی در همه جای آن خدا حضور داشته باشد. معنی این حرف آن نیست كه جا و بیجا، با مناسبت یا بی مناسبت نام خدا یا آیا ت قرآن را بیاوریم ، بلكه بدان معنا ست كه نشان دهیم قصه از یك تفكر توحیدی سرچشمه گرفته و جوشیده است. علاوه بر اینكه به غیر از نشان دادن ارزشهای عالی انسانی به خواننده برسانیم كه محور عالم وجود خداست و سرچشمه همه خیرها و فیوضات اوست و انسانها در این میان وسیله ای بیش نیستند و هر چه نیكی و خوبی هم كه از قهرمانان و شخصیتهای بزرگ داستان سر می زند همه از طرف خدا بوده و آنها تنها واسطه ای بوده اند كه خدا این توفیق را به آنان داده در خدمت همنوعان خود باشند.

2) - عبرت انگیزی:
خداوند یكی از ویژگیهای عمده قصه های قرآنی را «عبرت انگیزی» ذكر كرده است.

«لقد كان فی قصصهم عبره لاولی الالباب»

و این ویژگی آن قدر مهم است كه اگر داستانی فاقد آن باشد، یعنی صرفا برای سرگرمی و تفریح خواننده یا به شگفتی انداختن او نوشته شده باشد، از نظر ما چیزی در حد یك لطیفه یا معماست و نباید اسم قصه را روی آن گذاشت بنابراین قصه نویس های مسلمان هرگز نباید صرفا برای سرگرم ساختن و تفنن خواننده دست به قلم ببرند؛ چون در این صورت، حداقل اجر معنوی از این كار نخواهند برد.


3) - كشش ، جذابیت وگیرایی:
قصه ای كه جذاب و گیرا نباشد و نتواند تا آخرین لحظات خواننده را همراه خود بكشد ولو با بهترین پیام و محتوی، قصه موفقی نخواهد بود، قصه خوب قصه ای است كه این هر دو یعنی محتوا و پیام و كشش و گیرایی را با هم داشته باشد؛ و نمی توان به صرف داشتن یك محتوای خوب، جذابیت و گیرایی را نادیده گرفت. 

4) - طبیعی و منطقی و قابل قبول بودن روال داستان:
قصه باید طوری نوشته شود كه خواننده بتواند ماجراهای آن را باور كند. یعنی اصل علت و معلول به دقت در قصه رعایت شود به طوری كه هر ماجرا نتیجه طبیعی ماجراهای قبلی و مؤثر در ماجراهای بعدی باشد، و طوری زمینه لازم برای وقوع ماجراها فراهم شود كه خواننده در محتمل بودن آن شك نكند.

5) - گزیده گویی:
حاشیه روی زیاد از حد، خارج شدن از موضوع اصلی قصه، وپرداختن به مسائل فرعی كه چندان نقشی در پیشبرد قصه ندارد، باعث كسل شدن خواننده و خارج شدن رشته كلام از دست او می شود.


6)- نثر یا زبان قصه:
نثر یا زبان قصه بایستی متناسب با موضوع قصه و نیز گروه و قشری باشد كه برای او می نویسیم.

7) - عفت قلم:
نویسنده مجاز نیست تحت این عنوان كه «حرفی كه از دهان شخصیتهای داستان بیرون می آید متناسب با تیپ و خصوصیات اجتماعی آنان باشد یا؛ بیان این حرفهای غیر اخلاقی ، داستان را طبیعی و ملموس تر جلوه خواهد داد.»

سخنان زشت و موهن را حتی از زبان آنان ، در نوشته اش بیاورد. در صورت لزوم بایستی غیر مستقیم و در لفافه به بیان این موضوع پرداخت.


بطور کلی یک قصه خوب دارای ویژگیهای زیر است :

خدامحوری ، عبرت آموزی ، کشش و جذابیت ، منطقی و عقلانی بودن ، گزیده گویی ، نثر متناسب ، عفت قلم و کلام ، تقوی ، پرداختن به ریشه ها و یکدست بودن نوشتار.


8) - تقوی در نوشتن:
نویسنده مجاز نیست محور داستانش را روی سوژه های صرفا جنسی و شهوانی قرار دهد، و در قصه های معمولی نیز مجاز نیست به بهانه طبیعی و ملموس تر جلوه دادن قصه، به ذكر صحنه های جنسی یا توصیف اندام و ریزه كاری های صورت زنان بپردازد. و در هر حال باید توجه داشته باشد كه قصه های او را ممكن است افراد گوناگون با افكار و روحیات مختلف و در سنین مختلف بخوانند و اگر خدای ناكرده قصه او باعث بیدار شدن غرایز جنسی خفته ای حتی در یك نفر، یا تشدید آن در فرد دیگری بشود، عواقب ناشی از آن مستقیما متوجه نویسنده قصه خواهد بود و او در پیشگاه خدا و خلق خدا باید پاسخگو باشد.

9) - برخورد ریشه ای با مسائل:
قصه خوب تنها به بیان سطحی درد ها نمی پردازد بلكه ریشه ای با مسائل برخورد می كند و عمق آنها را نشان می دهد. به عبارت دیگر علتها را هدف قرار می دهد، نه معلولها را!

او از معلولها به علتها می رسد، نه آنكه در معلولها در جا بزند و احیانا آنها را به عنوان علت نیز معرفی بكند. البته این كار باید بسیار ظریف و هنرمندانه صورت بگیرد. همچنین وظیفه قصه نویسی تنها بیان دردها نیست بلكه باید چاره درد را كه همان پیاده شدن صحیح احكام اصیل اسلامی در سراسر جهان است را نیز بیان كند. در غایت بیش از آنكه محرك احساس باشد، راهگشا و راهنما و مرشد باشد.

10) - یكدست بودن نوشته:
به این معنی كه یك نوع هماهنگی و ارتباط دقیق بین تمام اجزاء قصه (مقدمه ، ماجراها ، شخصیتها ، محیط ، پایان و گره گشایی و...) وجود داشته باشد، و نوشته در طول كار ، دچار نوسانهای نابجا نشود.

این مطالب در چند بخشه که اگر نظر خود را درباره ادامه بیان اون بدید ممنون میشم  

شنبه 4/7/1388 - 23:35 - 0 تشکر 154466


فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ

دبش عزیز
مطلب خوب و مفیدیه
اگر اون رو ادامه بدید   ازتون سپاسگزار میشیم

 

باید بروم در خلوت سرخ

تا بتوانم  ترانه ی آگاهی بخوانم

و خدا است تنها پناهم

خلوت، تولد حقیقتم خواهد شد

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.