• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 10718)
سه شنبه 19/3/1388 - 7:58 -0 تشکر 120662
صیغه می خوای یا نه؟

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

خب ،دوستان تبیانی ،با وجود اینکه مدتهاست کاربر تبیان هستم اما تازه داره از انجمن هاش خوشم میاد،

یک بحثی که در جامعه ما خیلی سر وصدا کرده همین بحثه **صیغه موقت یا متعه **است

از دوستان تبیانی چه خانم های محترم وچه آقایون عزیز ،خواهش می کنم که نظراتشان را در این مورد بفرمایند که چیه؟بده یا خوب؟

اگه بده چرا ؟اگه خوبه چرا؟

ویک چیزی که هست اینکه که فرض کنید یک کافر از این تایپیک دیدن کرد وقرآن واحادیث رو قبول نداره ،حالا شما چطور می خواید اونو متقاعد کنید؟به نظرم بهترین راه از راه عقله ،پس دوستان عزیز محور گفتگو هاشون عقلانی باشه وبعد به قرآن کریم وروایات اهل بیت (ع) نیزاستناد بفرمایند ،پس راههای عقلانی فراموش نشه

نظر خودمم اگه عمری باشه می گم

اللهم عجل فی فرج مولانا 

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

سه شنبه 19/3/1388 - 14:39 - 0 تشکر 120764

با سلام

یك مرد خارجی مسلمان شد. بعد شیعه شد. بعد ازدواج كرد. به صورت موقت. دوباره ازدواج كرد. بازهم به صورت موقت. تا الان همسر اول را 15 سال و همسر دوم را 10 سال است كه دارد. اینها قصد جدا شدن و طلاق ندارند. و نیتشان مثل ازدواج دائم با هم بودن تا ابد است. هرچه همه به این آقا میگن مرد مومن تو در حق همسرانت ظلم میكنی، حقوق مرد بر گردن همسر در ازدواج دائم رو از اینها انتظار داری، اما حقی كه برای اینها قائل هستی مثل ازدواج موقت است. مانند از خانه بیرون نرفتن بدون اجازه همسر، در صورتی كه اینها همسر موقت شما هستند و خیلی چیزهای دیگه....

من فكر میكنم این ازدواج موقت و قانونهای مربوط به اون باید كمی محدود تر بشه، تا بعضی ها از اون سوء استفاده نكنن. مثلا بگن ازدواج موقت تا 3 سال میتونه باشه، بعد از 3 سال نمیشه دوباره همان زن را عقد موقت كرد و اگر او را دوباره برای همسری میخواهی،‌ باید ازدواج دائم كنی. اینطوری حقی از كسی از بین نمیره.  و كسي سوء استفاده نميكنه. چرا كه بعد از 3 سال كه ميتوان گفت مدت طولانی است، میتواند حكم ازدواج دائم را داشته باشد. 3 سال رو مثال زدم.

پنج شنبه 21/3/1388 - 3:2 - 0 تشکر 121294

بنام خدا

با سلام و عرض ادب

دوست عزیز در این رابطه مطالب زیادی زده شده،بهتره در این مورد جستجو کنید،حتی در انجمن خانواده زیاد بحث شده،من نمیدونم این بحث صیغه یک معزل برزگ جامعه است که اینقدر بهش پرداخته میشه،موضوعات دیگه ای هم هست که راجع به آن بحث بشه.

افضل العبادة انتظار الفرج‏

یاران همه رفتند جامانده ام من           ازکاروان عشق وامانده ام من

پنج شنبه 21/3/1388 - 9:41 - 0 تشکر 121315

به نام خدایی که همین نزدیکی هاست

سلام

نمیدونم چرا این موضوع اینقدر جذابیت داره، که هر چند ماه یکبار یه تاپیک میخوره و بحثش دوباره از سر شروع میشه!
فکر کنم تا الان حدود 20 تاپیک در این باره خورده، که همش هم یه موضوع داشته، و تو همش هم به نتجه رسیدیم و بحث تموم شده بود.
ولی بازم بحثش اومده رو، پیشنهاد میکنم به تاپیک های قبلی یه نگاه بندازین، اگر چیزی جدیدتر در این رابطه داشتین بنویسین که تکراری بحث نشه.
سربلند و پیروز باشین...
التماس دعا

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
پنج شنبه 21/3/1388 - 15:9 - 0 تشکر 121444

خب به نظرم جواب رو حذف کنین بهتر از اینه که اینجوری ویرایش کنیداا

پنج شنبه 21/3/1388 - 18:16 - 0 تشکر 121546

سلام

دوستان گرامی! بنده هم میدونم که این بحث تکراریه! اما دیدم ایشون به شکلی متفاوت از دیگران

مسئله رو مطرح کردن و به همین علت هم خواستم تا فرصتی داده بشه تا ببینیم این تاپیک به کجا میرسه.

ضمن اینکه تاپیک قبلی ازدواج موقت هم فکر کنم تو انجمن خانواده هستش. این بحث حدود دو یا سه هفته فرصت داره تا

به شکل مناسبی به مطلبش بپردازه و به نتیجه برسوندش و بعد از اون ایشالا با تاپیکهای مشابه ادغام میشه

و درواقع اونا تو این تاپیک ادغام میشن.

    

خنجر آب‌دیده را زنگ عوض نمی‌کند
چهره انقلاب را جنگ عوض نمی‌کند
بگوی با منافقین به کوری دو چشمتان
پیرو خط رهبری رنگ عوض نمی‌کند

پنج شنبه 21/3/1388 - 18:32 - 0 تشکر 121549

سلام

من به عنوان یه پسر مجرد مخالفم

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

پنج شنبه 21/3/1388 - 19:22 - 0 تشکر 121570

سلام

دوستان محترم! بحث جدیه و جای هیچ جور شوخی و خوشمزه بازی هم نیستش.

اگه این تاپیک ظرف دوهفته به نتیجه نرسه ، حتماً قفل میشه ضمن اینکه نظرات خارج از چارچوب هم

حذف و ویرایش میشن. پس لطفاً هم رعایت ادب و هم رعایت اخلاق رو بکنید و از درج مطالب خلاف خودداری کنید.

ممنون

    

خنجر آب‌دیده را زنگ عوض نمی‌کند
چهره انقلاب را جنگ عوض نمی‌کند
بگوی با منافقین به کوری دو چشمتان
پیرو خط رهبری رنگ عوض نمی‌کند

جمعه 22/3/1388 - 12:2 - 0 تشکر 121760

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

خب این که این مطلب چرا دوباره ثبت شده رو به جناب مدیر وجانشین بگین ،ولی من جستجو نکردم قبلش،چون من برای دانستن اینکه خوب است یا بد نیا مده ام ،بلکه به نظرم اگه این بحث تایید شده به خاطر این است که دلیل عقلانی نیاورده اند ،

1-از همه تشکر می کنم برای نظر دادن

2-دوستان عیزیز،بنده نیازی ندارم که کسی بیاید این مطلب را برای من اثبات کند که خوب است یا بد،(بلکه برای دانستن عموم وآنان که به دنبال جوابند دلایل""عقلانییییییی ""بیاوریم)چون خودم به نتیجه ای که باید برسم ومورد تائید اسلام است رسیده ام ،ودلیل نوشتن این تایپیک این است که ما به یک نتیجه خوب برسیم وهمه بدانند

3-جناب آقای CLIFF به نظرتان این مطلب مفید نیست؟،آیا چیزی را که خدا وپیامبرش آن را تایید کرده اند وگروهی بیایند در مقابل آن قد علم کنند که بد است ،در حالی که هیچ دلیل عقلی وقرآنی وروایی ندارند،مهم نیست؟،آیا این مهم نیست که ما به خود اجازه می دهیم که در مقابل فرمان الهی بایستیم وبعد با دلایلی که نمی شود نامش را دلیل گذاشت بگوییم که این کار غلط است؟(البته اشتباه نشود منظورم شمانیستید،CLIFF عزیز،بلکه چون فرمودید""من نمیدونم این بحث صیغه یک معزل برزگ جامعه است که اینقدر بهش پرداخته میشه،موضوعات دیگه ای هم هست که راجع به آن بحث بشه"" بنده خواستم بگویم ،چیزی را که خداوائمه تایید می کنند ودیگران رد،خیلی هم مفید است وباید بدانند که کارشان اشتباه است وبنده از آنها حتی از قرآن وروایات دلیل نمی خواهم،بر رد این مطلب، بلکه دلیل عقلی می خواهم،چون به یک مسیحی نمیشود با دلایل قرآنی مطلبی را تفهیم کرد بلکه این عقل است که باید داور شود)

مرا ببخشید دوستان،اما بنده منتظر آوردن یک دلیل عقلی ومنطقی هستم 

اما جناب وحید برای شما هم جواب دارم در مورد ادامه نظرتان که متاسفانه خانم تیر در آپ پاکش کردند ،می ترسم بیایم ،مطلب طولانیی بنویسم ،ولی تایید نشود،

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

جمعه 22/3/1388 - 15:0 - 0 تشکر 121798

بسم الله الرحمن الرحیم

کارم را با سوال وجواب مهم فرضی آغاز می کنم ،

وقبل از آن باید بگویم ، آنان که قوانین واحکام اسلام را مختص به یک زمان خاص می دانند،ومثلا برای صد سال دیگر آن قانون را منسوخ وبه درد نخور می دانند،باید این را بدانند که از اولین عقائدی که هر مسلمان باید داشته باشد، این است که احکام وقوانین اسلام هیچ وقت کهنه نمیشوند که مثلا حکمی که 1400سال قبل داده شده باشد ،اکنون دیگر به درد جامعه کنونی ما نخورد،وباید به این دسته گفت که در دینشان سست هستند وباید بیشتر به مطالعه وتحقیق بپردازند،و در واقع اینها با زبان بی زبانی می گویند خدایا حکمی را 1400سال پیش دادی ودرست بود وما هم قبول داریم،اما الان دیگه داری اشتباه می کنی ،چون ماها که این همه درس خوندیم ومدرک دکترا و.. گرفتیم ،فهمیدیم که تو خدای مهربان اشتباه می کنی وقانونت دیگه به درد جامعه ما نمی خوره!!!!!!الان چون ما نمی تونیم خودمون رو درست کنیم وبه احکام وقوانین تو عمل کنیم پس تو باید قانونت رو تغییر بدی و........

به هر حال

سوال اول 

فبل از طرح این سوال می گویم که هیچ کس حق ندارد قوانینی را که خدا وضع کرده باطل کند  (حتی پیامبر وائمه اطهار)قوانین الهی طبق آیات قرآن تغییر ناپذیرند مگر اینکه خداوند خود آن را تغییر دهد،مثل آن قضیه ای که در صدر اسلام خداوند واجب کرد که هر کس به محضر حضرت رسول می رسد بایدقبل از آن صدقه می داد ،این قانون ادامه داشت،اما هیچ کس جز حضرت علی (ع)این کار را نکرد وخداوند هم آن قانون را خودش باطل ساخت ،نه به این دلیل که اشتباه بوده باشد ،بلکه برای امتحان مردم بود،پس کسی جز خدا قوانین را تغییر نمی دهد واگر قانونی وضع شود تا ابد ،بدون تغییر خواهد بود،(حرام محمد(ص)تا ابد حرام وحلال محمد(ص)تا ابد حلال است)واگر مراجع ما بعضی مواقع تغییراتی در احکام میدهند ،آن  در شرایط خاص است ،مثل حکم امام(ره) برای با چکمه نماز خواندن در جبهه،فقط برای آن زمان خاص بوده ونه در زمان های بعد وایشان وهیچ کس دیگر حق باطل کردن قانون را ندارد پس آنان که می گویند که قانون ازدواج موقت مختص به زمان رسول اکرم است والان کاربردی ندارد سخت در اشتباهند

1- با وجود اینکه ازدواج موقت در زمان پیامبر وحضرت علی (ع)بوده وائمه وقرآن هم به آن اشاره کردند و ما هم آن را قبول داریم اما باید به شما عرض کنم که این قانون دیگر در جامعه کنونی ما کاربرد ندارد وخانمان برانداز است وعصر وزمان آن گذشته، لطفا توضیح دهید؟

جواب: بنده از این تفکر که متاسفانه درافکار مردم جامعه ما رسوخ کرده متاسفم،ببینید دوست عزیز بنده هم این را قبول دارم که جامعه کنونی ما این را قبول ندارد،(نه اینکه این قانون اشکال داشته باشد،بلکه در اصل مردم جامعه ما ناتوانند در اجرای این امر ودر دینشان سست هستند(البته نه همه))اما باید دید آیا هر چه را که جامعه قبول ندارد ویا* ناتوان* در اجرای آن است وآن را کناری گذاشته رامی توان به این تعبیر کرد که چون جامعه این را قبول ندارد ویا مثمر ثمر نمی داند(آن هم با آن عقلش که معصوم نیست) پس ما نیز آن قانون الهی راباید رد کنیم،؟!!!

مثالهایی می زنم از اینکه ناتوانی جامعه در اجرای قوانین الهی ربطی به اشکال یا عدم اشکال در قوانین  الهی ندارد، وجز خدا کسی نمیتواند که بگوید که قانونی در یک زمان مشخص به درد می خورد یا نه

خب این یعنی چه ؟

بگذارید برای این امر مثالی بزنم

مثلا ما در احادیث وآیات الهی در مورد حجاب بسیار مطلب داریم که حجاب را تایید می کند واین مورد تایید عقل نیز هست 

اما ما عکس این را در جامعه می بینیم ،یعنی الان بسیاری از زنان ما بد حجاب هستند وبه اصول اسلامی حجاب عمل نمی کنند،وبرای خودشان هم دلایل محکم(البته به خیال خودشان) دارند 

حالا من از شما سوال می کنم آیا به خاطر اینکه الان جامعه ما به سوی این گناه بزرگ رفته وبه نوعی شاید بشود گفت آن را قبول کرده ،(چنان که ما به وضوح در سطح شهرهای خود می بینیم) وشاید اکثر خانمهای ما این را قبول کرده اند،ما بیاییم بگوییم ،چون جامعه این را قبول کرده وزیاد به چادر اهمیت نمی دهند پس قانون الهی حجاب مردود است ومختص به زمان حضرت علی ویا حداقل تا 100یا200سال قبل بوده؟!!!،وبگوییم  الان عصر،عصر ارتباطات است!!!

 وحجاب دست وپا گیر وتحجر آورده واز همه عقبیم ؟!!!!

چون زنان بسیاری از کشور ما نمی توانند به این قانون الهی عمل کنند(آن هم به دلیل ضعف نفس ) پس ما بیاییم حجاب را رد کنیم وبگوییم مختص به این زمان نیست؟!!!آیا چون آنها از لباس های تنگ وتحریک آمیز خود نمی توانند دست بردارند پس ما باید به قانون الهی حجاب حمله کنیم وبگوییم که این قانون منسوخ است؟

یا اینکه چون الان جوانان بسیاری به علت ضعف نفس وبه خاطر اینکه نمی توانند از موسیقی حرام دست بکشند،ما بیاییم بگوییم خداوند حالا زمان پیامبر یک چیزی گفته(نعوذ بالله) ،آن موقع که شرایطش فرق می کرده ،وحالا دنیا عوض شده پس این قانون هم به درد زمان پیامبر می خوردبنده با یکی از دوستانم حرف می زدم او با قاطعیت می گفت الانهمه مردم فیلم های مستهجن نگاه می کنند،پس گناهی ندارد ،چون اگر گناه بود این همه مردم به آن نگاه نمی کردند(عجب دیدگاهی!!!)

حال سخنم با آنهایی است که با صیغه مخالفند ،آیا ضعف جامعه واکثر مردم در اجرای این قانون الهی ،مساوی با این است که ما بگوییم این قانون مختص به زمان پیامبر است والان دیگر کاربردی ندارد؟آیا مخالفت گروهی که معصوم نیستند و ممکن است به اشتباه وگناه مبتلا شوند دلیل بر باطل دانستن آن ویا اختصاص آن به زمان های قبل است؟

آیا دلیلی جز ضعف نفس ما برای این امر هست؟

ماها با خود چه فکر کرده ایم؟

شاید به یعضی ها بر بخورد که من می گویم ضعف نفس داریم،اما به من بگویید چرا این قانون الهی را انجام نمی دهید؟

می گویید در جامعه ما جا نیفتاده؟

من هم می گویم جا نیفتاده، اما ایا این دلیل برای رد این قانون الهی میشود؟

می گویید جا نیفتاده ،من هم میگویم،اما آیا این جا نیفتادن جز ضعف ما چیز دیگری هست؟

مگر جامعه را چه کسانی تشکیل می دهد؟ همین من وشماییم که با مخالفت با احکام وقوانین الهی  همه چیز را خراب می کنیم؟

پس ضعف نفس خود را به این نسبت ندهیم که قوانین الهی به درد نمی خورند؟

جالب است در جایی خواندم که نوشته بود در کشور غربی به دنبال این هستند که چیزی مانند صیغه را در جامعه خود رواج دهند تا از تجاوز ها کاسته شود آن وقت ما چه می کنیم؟

فکر کنم همین بس باشد 

اما بدانید که ضعف جامعه در اجرای امری،سبب این نمیشود که قانون الهی را ضعیف ومختص به صدر اسلام بدانیم 

واین همان پاک کردن صورت مسئله است

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

جمعه 22/3/1388 - 15:9 - 0 تشکر 121799

بسم الله الرحمن الرحیم

سوال دوم-ازدواج موقت با اجاره و کرایه دادن فرقى ندارد و مایه سقوط شخصیت زن مى گردد .
پـاسخ - این اشکال سست تر و بى پایه تر است زیرا اولا عقد ازدواج موقت ربطى به اجاره ندارد .
گـواه بـر این مطلب اینکه طبق تصریح فقهاى ما اگر عقدازدواج موقت را به لفظ اجاره بخوانند یعنى زن بگوید آجرتک نفسى من خودم رابتو اجاره دادم صحیح نخواهد بود .
ثانیا ازدواج موقت با دائم از این جهت تفاوتى ندارد همانگونه که بودن مهر درازدواج دائم منافاتى بـا شـخـصـیت زن ندارد و باعث پایین آمدن حیثیت و شرافت انسانى او نمى شود در این مورد نیز چنین است زیرا عقد ازدواج دائم و موقت تنها تفاوتشان در ذکر مدت است  راسـتـى شـگـفـت انـگـیز است که زنى با اختیار خود با مردى حاضر به ازدواج موقت مى شودزن کـرایـه یـى است و در منطق اینان شخصیت انسانى خویش را تنزل داده است ولى زنانیکه با کمال بـى شـرمـى با آنهمه حرکات و اطوار زننده در فیلمها خود را به معرض نمایش مى گذارند و یا در مجالس شب نشینى و رقص در برابر چشمان حریص هزار مرد و براى ارضاى غرایز آنها حنجره خود را پاره مى کنند و یا هزار و یکنوع معلق مى زنند آنهازن کرایه اى نیستند ؟
!و همچنین زنانى که در یـک آن داراى رفیقهاى متعددى هستند به نظر اینان شخصیت انسانى خویش را تنزل نداده اند اگـر واقـعـا دلـسوزند و مى خواهند شخصیت زن راحفظ کنند , فکرى براى زنان مراکز فحشا که معمولا در تمام اجتماعات ناسالم وجوددارد , بنمایند .
آیا زنان آنجا از زندگى شرافتمندانه انسانى برخور دارند ؟
وآیا آنان مى توانند براى خود شخصیتى احساس کنند ؟
آیا وضع ناراحت کننده و زندگى فلاکت بار آن طردشدگان اجتماع , از زندانیان محروم و یا بردگانى که در دورانهاى گذشته تاریخ زندگى مى کردند , منفورتر نیست ؟

این مطلب را از وبلاگ  گرفتم

قال الله عزّوجلّ:
تندي نكن با كسي كه تو را بر او مسلط كردند تا با تو تندي نكنم.(كافي2/303)

 

 اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

 

..............................................................

وبلاگ من:شهر ما(کلیک کن حالش رو ببر)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.