چهارشنبه 28/12/1387 - 22:0
-0 تشکر
100132
برداشتهایی از حقوق زناشویی
به نام خدا
(دم به دم بر همه دم بر گل رخسار محمد بر علی شیر خدا ساقی کوثر صلوات))
برداشتهایى از حقوق زناشویى
اسلام حقوق متقابلى براى زن و مرد در نظر گرفته است، در برابر حقوق واجبى كه بر عهده زن است، زن نیز حقوق واجبى بر گردن مرد دارد، خداوند متعال در این زمینه مىفرماید:
« در برابر حقوقى كه مردان بر گردن زنان دارند، زنان نیز حقوقى بر گردن مردان دارند»
حضرت امام موسى بن جعفر علیهما السلام مىفرمایند:
« جهاد زن، همسردارى نیكوى اوست»
پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به زنان اینگونه سفارش مىفرمودند:
« نماز خود را طولانى نكنید در صورتى كه حقّى از همسرتان ضایع مىشود»
حضرت امام صادق علیه السلام مىفرمایند:
« رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم زنان را از زهد و بریدن از دنیا و اختیار نكردن همسر باز داشته است»
همچنین مىفرمایند:
« هر زنى به خواب رود در حالتى كه شوهرش بر او خشمگین باشد خداوند از آن زن هیچ نمازى را نخواهد پذیرفت تا زمانى كه شوهر از او راضى شود»
اسلام مرز هر یک از زن و شوهر را در برابر یكدیگر تعیین نموده است، به عنوان نمونه براى اذیت و آزار چه از جانب مرد و چه از جانب زن، عذاب سختى در پیش است تا محیط خانواده از ناراحتى و آزار و... محفوظ بماند.
پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مىفرمایند:
« اگر همسرى شوهر خود را آزار دهد، خداوند نماز و سایر كارهاى نیک آن زن را قبول نخواهد كرد حتّى اگر تمام عمر خود را روزه بگیرد و نماز به پا دارد یا بنده هاى بسیارى را آزاد نموده و ثروت فراوانى در راه خدا انفاق كند، تا زمانى كه رضایت همسر خود را جلب نماید و اگر در چنین حالتى (كه همسرش از او ناراضى است) از دنیا برود اولین كسى خواهد بود كه وارد جهنم مىشود. سپس حضرت فرمودند: اگر مرد هم زن خود را آزار دهد چنین سرنوشتى در انتظار او خواهد بود»
اگر كانون خانواده محیطى آلوده باشد و محبت و علاقه در آن خانواده از میان رفته باشد، نماز، روزه، آزاد كردن بنده، انفاق در راه خدا و دیگر حسنات در چنین خانواده اى مورد قبول نخواهد بود زیرا نمازى مورد قبول است كه انسان را از ارتكاب زشتیها و كارهاى ناشایست باز دارد، سایر احكام و عبادات اسلامى نیز داراى ارتباط و هماهنگى عمیقى هستند و هر كدام از آنان به دیگرى مربوط است، مانند اعضاى مختلف یک جسم كه در ارتباط با یكدیگر مىباشند، دین اسلام هم بدون احكام و عبادات كامل نخواهد بود مگر آنكه همه احكام آن اجرا شوند از سوى دیگر هیچ یک از احكام و عبادات در اسلام جاى دیگرى را نمىتواند بگیرد و انسان را از انجام عبادات دیگر بىنیاز نمىكند.
آرى، در انجام همه این احكام، عبادات و دستورات اسلامى باید این آیه را نیز مد نظر داشت كه:
<< خداوند فقط از افراد متّقى خواهد پذیرفت>>
منبع:شئائر