• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 272
تعداد نظرات : 805
زمان آخرین مطلب : 5044روز قبل
محبت و عاطفه

همه ی مداد رنگی ها مشغول بودند...به جز مداد سفید...هیچ کسی به او کار نمی داد...همه می گفتند: "تو به هیچ دردی نمی خوری"...

یک شب که مداد رنگی ها...توی سیاهی کاغذ گم شده بودند...مداد سفید تا صبح کار کرد...ماه کشید...مهتاب کشید...و آنقدر ستاره کشید که کوچک وکوچک و کوچک تر شد...صبح توی جعبه ی مداد رنگی...جای خالی او...با هیچ رنگی پر نشد


دوشنبه 4/6/1387 - 15:44
دنیای گیاهان و حیوانات
منطقه دورفک در گیلان، دارای یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی است.

دورفک شامل رشته کوهی به طول 8 کیلومتر است که در جهت جنوب شرقی ـ شمال غربی امتداد یافته و دارای چندین قله است و در قسمت شمال آن ییلاق دورفک واقع شده است.

قله دورفک با ارتفاع 2714 متر در محدوده شهرستان رودبار، بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل و در 27کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان رودبار قرار دارد.

به دلیل طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع، این کوه مورد توجه کوهنوردان بسیاری واقع شده است.

یک کلبه روستایی در دورفک

 

دوشنبه 4/6/1387 - 15:41
اخبار
موبنا-شبکه اجتماعی Friend Finder سرویس ردیابی موقعیت همسران را در استرالیا ارایه کرد.
این سرویس موسوم به Mapmates به زوج های جوان امکان دسترسی به موقعیت همسر خود را می دهد.
کاربران می توانند با استفاده از این سرویس در هر زمان و مکانی از موقعیت همسر خود اطلاع یابند.
کاربرانی که تلفن همراه مجهز به GPS داشته و به اینترنت دسترسی دارند می توانند این نرم افزار را دانلود کرده و در این سرویس ثبت نام کنند.
پس از ثبت نام اطلاعات کاربر وارد شبکه اجتماعی شده وکاربر می تواند از طریق نقشه های گوگل یا از طریق نقشه ای که به تلفن همراه کاربر فرستاده می شود با مخاطبانی که دوست دارد ارتباط برقرار کرده و از موقعیت آنها مطلع شود.
برخی زوج های جوان که دائم در حال چک کردن همسران خود هستند از این سرویس استقبال گسترده ای خواهند داشت و می توانند هر وقت که دوست دارند مچ همسر خود را هنگامی که با دوستان خود به گردش و تفریح می رود بگیرند.
دوشنبه 4/6/1387 - 15:39
خاطرات و روز نوشت

فروردین

اگر بدانی رقیبان تو در این كار چه چیزی در چنته دارند، كارها آسان تر خواهد شد. به هر حال باید دست به كاری بزنی كه بتواند بر آنها برتری داشته باشد تا سرانجام موفق گردی.
 
اردیبهشت

مسئولیت های جدیدی به تو واگذار می شود كه باید آنها را بدون فوت وقت انجام داد. بر روی جزئیات باید تمركز كرد زیرا هر یك به اندازه كافی مهم است و در موفقیت تو تاثیر گذار خواهد بود.
 
خرداد

كسی كه در پی لذت های آنی و زودگذر باشد، پشیمان خواهد گشت. به دنبال كاری یا راهی باش كه اثری ماندگار داشته باشد و بتواند خوشبختی تو را در آینده تضمین كند.
 
تیر

در حال حاضر، بهترین كار صبر و خویشتنداری است. باید مدتی را تحمل كرد تا این شرایط سپری شود. به زودی شرایط جدیدی به وجود می آید كه كاملا به نفع تو خواهد بود.
 
مرداد

كمك گرفتن از دوستان نشانه ضعف و درماندگی نیست. همه انسانها به كمك و یاری همدیگر احتیاج دارند. روزی اتفاق می افتد كه آنها هم نیازمند تو خواهند بود.
 
شهریور

مشكلی پیچیده در زندگی بروز می كند كه به نظر غیر ممكن می آید. اما در گذشته اثبات شده كه تو از پس این مشكلات بر خواهی آمد. به خود اطمینان داشته باش.
 
مهر

واقع بین باش و اجازه نده كه خیال پردازی ها تو را سرگرم سازند. كسی كه به دنبال خیالات بیهوده باشد آخر سر پشیمان خواهد شد. راه خود را در همین واقعیت ها باید گشود و پیش رفت.
 
آبان

تكیه زدن به افتخارات گذشته نمی تواند بسیار مفید باشد. باید به حال و آینده اندیشید وبه گونه ای عمل كرد كه افتخارات جدیدی را نصیب تو كند. این بهترین راه است.
 
آذر

چیزی هست كه ذهن تو را مشغول كرده و نگران می سازد. در این باره می توان با همسر یا یكی از دوستان نزدیك خود مشورت كرد. مشكل خاصی نیست و زود بر طرف خواهد شد.
 
دی

باید صبر كرد تا این فكرها خوب پخته شود. وقتی فكری كاملا روشن شد می توان آن را به اجرا گذاشت و از منافع آن برخوردار گشت. هنوز به این مرحله نرسیده است.
 
بهمن

شاید یك سفر چند روزه مفید باشد و تو را از این وضعیت روتین و یكنواخت خارج كند. با یك استراحت و تفریح كوتاه می توان روحیه تازه ای را به دست آورد و دوباره شروع كرد.
 
اسفند

دوستی هست كه از یك بحران روحی و عاطفی رنج می برد. شاید نتوانی كمك به او بكنی اما همین كه با او همدردی می كنی، فضایی به وجود می آید كه در پرتو آن می تواند بر مشكل خود غلبه كند.

 

دوشنبه 4/6/1387 - 15:33
دعا و زیارت

ولادت

در روز 9 ربیع الاول سال 1349 هـ . ق در شهر مقدس مشهد متولد گردید و پدرش به میمنت نام جدش ایشان را علی نام نهاد.
نام پدر گرامیشان مرحوم سید محمد باقر و نام جد ایشان که از بزرگان علم و زهد بوده سید علی میباشد که زندگینامه ایشان را مرحوم شیخ آقا بزرگ طهرانی در طبقات أعلام الشیعه (قسمت چهارم ص 1432) ذکر نموده است که گفته شده ایشان در نجف از شاگردان مولی علی نهاوندی و در سامرا از شاگردان مجدد شیرازی سپس از شاگردان خاص مرحوم سید اسماعیل صدر گردید. و در سال 1308 هـ . ق به شهر مقدس مشهد بازگردید و در آنجا مستقر گشت، و از مهمترین شاگردانش فقید بزرگوار شیخ محمد رضا آل یاسین (قدس سره) میباشد.
خاندان ایشان که از سادات حسینی میباشند در عهد صفوی در اصفهان میزیستند که از طرف سلطان حسین صفوی جدّ اعلی ایشان سید محمد را به منصب شیخ الاسلامی در سیستان منصوب نمود و ایشان به آنجا منتقل شده و با خانواده شان در آنجا سکنی گزیدند.
از نوادگان ایشان سید علی جدّ معظم له، اولین شخصی بود که به شهر مقدس مشهد مهاجرت نمود و در مدرسه مرحوم ملا محمد باقر سبزواری مستقر گردید و از آنجا برای تکمیل درس خود به نجف اشرف مهاجرت نمود.
معظم له در پنج سالگی به تعلیم قرآن کریم پرداخت، سپس وارد مدرسه دار التعلیم دینی به منظور آموزش علوم دینی شد که در این مدت خوشنویسی را از استاد فن ایشان آموخت.
در سال 1360 هـ . ق به امر پدر بزرگوارشان شروع به آموختن مقدمات علوم حوزوی نمود که مجموعه ای از دروس ادبی همچون شرح الفیه ابن مالک، مغنی ابن هشام مطول تفتازانی مقامات حریری و شرح النظام را نزد مرحوم ادیب نیشابوری و بعضی دیگر از اساتید فن پرداخت.
نیز شرح لمعه و قوانین را نزد مرحوم سید احمد یزدی فرا گرفت و قسمتی از دروس سطوح مثل مکاسب و رسائل و کفایه را نزد عالم جلیل شیخ هاشم قزوینی خواند.
و تعدادی از کتب فلسفی همچون شرح منظومه سبزواری و شرح الاشراق و اسفار را نزد مرحوم آیسی خواند و شوارق الالهام را نزد مرحوم شیخ مجتبی قزوینی آموخت و از محضر علامه محقق میرزا مهدی اصفهانی متوفی 1365 هـ . ق بهره فراوان برد، همچنین از محضر میرزا مهدی آشتیانی و میرزا هاشم قزوینی بهره فراوان برده است.
ایشان پس از فراگیری علوم ابتدائی، مقدمات و سطح، نزد برخی از اساتید و مدرسان به فراگیری علوم عقلیه و معارف الهیه پرداخت.

سپس در سال 1368 هـ . ق به شهر مقدس قم مهاجرت نموده و از محضر مرجع بزرگ آیت الله بروجردی (قدس سره) در فقه و اصول بهره ی فراوان برد و از دانش و معرفت فقهی او بویژه در علم رجال و حدیث استفاده ی بسیاری نمود.

وی همچنین در دروس فقیه و عالم فاضل سید حجت کوه کمره ای (قدس سره) و تعدادی از علمای معروف آن دوره شرکت جست.
معظم له در مدت اقامت در قم با مکاتباتی که با مرحوم سید علی بهبهانی داشته است (یکی از علمای برجسته اهواز و از تابعین مدرسه محقق شیخ هادی طهرانی) که موضوع مورد مکاتبه بعضی از مسائل قبله بوده بطوری که معظم له در این مسائل مناقشات مفصلی با مرحوم بهبهانی حول آراء مرحوم محقق طهرانی داشته و مرحوم بهبهانی از آراء استاد خود دفاع میکرده، پس از مدتی مکاتبه مرحوم بهبهانی نامه تشکری برای معظم له فرستاده و از ایشان تمجید و تقدیر کاملی نمود. و قرار بر آن شد که بقیه بحث در موقع تشرّف ایشان به مشهد انجام گیرد.
در سال 1371 هـ . ق معظم له از قم به نجف اشرف مهاجرت نمود، که در روز اربعین حسینی (علیه السلام) وارد کربلا گردید سپس به نجف سفر نمود، و در مدرسه بخارائی وارد شده و مستقر گردیدند، که در محضر اساتید بزرگی همچون آیت الله خوئی و شیخ حسین حلی (قدس سرهما) در فقه و اصول به مدت طولانی حاضر گردید و همچنین در این مدت هم در دروس بزرگانی همچون آیت الله حکیم و آیت الله شاهرودی (قدس سرهما) حاضر گردید.
در سال 1380 هـ . ق معظم له تصمیم رجوع به موطن خود مشهد گرفت و چون تصور مینمود که در آنجا مستقر خواهد شد، از اینرو اساتیدشان آیت الله خوئی و شیخ حسین حلی (قدس سرهما) رسیدن به درجه اجتهاد را بری او مکتوب نمودند. همچنین که محدث بزرگ، آقا بزرگ طهرانی شهادت دیگری در تبحر ایشان به علم رجال و حدیث مکتوب نمود.
معظم له در سال 1381 هـ . ق بار دیگر به نجف بازگشت و با ورودشان شروع به درس خارج در فقه در باب مکاسب شیخ انصاری و متعاقب آن شرح عروه در باب طهارت و بیشتر کتاب صلاة را تدریس نمودند. و در سال 1418 هـ . ق بعد از آنکه کتاب صوم را به پایان رسانده بود، شروع به شرح کتاب اعتکاف نمود.
همچنین در این مدت در موضوعات مختلفی همچون کتاب قضاء و ابحاث ربا و قاعده الالزام و قاعده تقیه، بحثهای فقهی داشته اند. همچنین در این مدت بحثهایی در علم رجال که شامل حجیت مراسیل ابن ابی عمیر و شرح مشیخة التهذیبین و غیره نیز داشته اند.
همچنین معظم له بحثهایی در علم اصول را در شعبان 1384 هـ . ق شروع نموده و دوره سوم تدریس را در شعبان 1411 هـ . ق به پایان رساندند و تمام درسهای ایشان در بحثهای فقه و اصول از سال 1397 هـ . ق تا به حال بصورت کاستهای صوتی موجود میباشد. و در این روزها (شعبان 1423 هـ) مشغول به تدریس کتاب زکات از شرح عروة الوثقی میباشند.

نبوغ علمی

حـضـرت آیـت اللّه الـعظمی سیستانی (دام ظله) همواره در بحوث اساتید خود استعداد و هوش فوق العاده ای نشان می دادند و برجسته تر از همه همشاگردانش بود. وی در کثرت تحقیق و تتبع در مسائل فقهی و رجال و تداوم فعالیت عـلمی و آشنائی با بسیاری از نظریه ها در میدانهای علمی گوناگون، در حوزه ، مهارت استثنائی نشان دادند. شایان ذکر است که میان حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) و شهید صدر (قدس سره) در حوزه نبوغ، علمی، رقابت شدید بود. بـه این امر می توان از گواهی اجتهادی دو تن از اساتید وی یعنی آیت اللّه العظمی سید ابوالقاسم خوئی (رضوان اللّه تعالی علیه) و علامه حسین حلی (قدس سره) نگاشته اند پی برد. و مـعروف است که آیت اللّه خوئی (قدس سره) به هیچ یک از شاگردان خود، بجز حضرت آیت اللّه الـعـظمی سیستانی (دام ظله) و آیت اللّه شیخ علی فلسفی (که از علمای معروف مشهد می باشد) گواهی خطی ندادند. و نـیـز شیخ محدثان عصر خود علامه آقابزرگ تهرانی (قدس سره) برای حضرت آیت اللّه العظمی سـیـسـتانی (دام ظله) در سال 1380 هجری قمری گواهینامه ی نوشته است و در آن از مهارت حـضـرت آیـت اللّه الـعظمی سیستانی (دام ظله) و درایت وی در علم رجال و حدیث تمجید شده است . یـعـنی هنگامی که هنوز حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) به سن 31 سالگی نرسیده بودند حایز این مرتبه والا گردیده اند.

تألیفات و دستاوردهای فکری

نـزدیک بـه 34 سال پیش ، حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) شروع به تدریس بحث خارج فقه و اصول و رجال کردند. و نیز بحثهایی پیرامون مکاسب ، طهارت ، نماز، خمس ، و برخی از قواعد فقهی مانند تقیه، و الزام به انجام رساندند. وی تـدریـس اصول را در سه دوره تمام کرد، که بعضی از بحثهای این دوره ، مثل بحثهای اصول عـلمی و تعادل و تراجیح و همچنین بعضی از مباحث فقهی و برخی از ابواب نماز و قاعده تقیه و الزام ، آماده چاپ است . عـده ی از فـضـلای مـعروف نیز که بعضی از ایشان مدرّس بحث خارج می باشند مانند علامه شیخ مـهـدی مـرواریـد، علامه سید مرتضی مهری، علامه سید حبیب حسینیان ، سید مرتضی اصفهانی ، علامه سید احمد مددی ، عـلامه شیخ باقر ایروانی ، و تعدادی از اساتید حوزه های علمیه ، بحث ایشان را به مراجعه و بررسی گذاشتند. حـضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) همزمان با تدریس و بحث مشغول تالیف و نگاشتن کتابهای مهم و چند رساله شدند. هـمـچنین ، حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) کلیه تقریرات بحثهای اساتید خود را به رشته تالیف درآورده اند.

روش بحث و تدریس

روش حـضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) از دیگر روشهای اساتید حوزه و ارباب بحث خارج تفاوت دارد. برای مثال ، در زمینه روش وی در بحث علم اصول به ویژگیهای زیر اشاره کرد :
الف ـ ذکر تاریخ بحث و شناخت اصول و پایه های آن که شاید یک مسئله فلسفی، مانند: سهولت و آسـانی ((مشتق)) وترکیبات آن باشد، یا عقیدتی ـ سیاسی ، مانند: بحث تعادل و تراجیح ، که او در آن گفته است : قضیه اختلاف احادیث نتیجه مبارزات و کشمکشهای فکری و عقیدتی آن زمان و نیز شرایط سیاسی زمان امامان (علیهم السلام) بود. و اندک اطلاعی از تاریخ این بحث ما را به گوشه و کنار آن مسئله و حقیقت افکار و آرا که در این باره مطرح است ، می رساند.
ب ـ پیوند میان فکر حوزوی و فرهنگهای معاصر، ضمن بحث از معنی الفاظ. مؤلف کتاب ((الکفایة)) عقیده خود درباره معانی الفاظ را بر اساس نظریه فلسفی معاصر، که بنام ((نظریه تکثّر ادراکی)) در فعالیت ذهن بشری و خلاقیت آن است ، ساخته است .
بـه ایـن مـعـنی کـه ذهـن ممکن است یک مطلب را با دو شکل مختلف تصور کند: که یکی را با استقلال و دقت و وضوح ، که به او ((اسم)) گفته می شود. و دیگری با انقباض یا گرفتگی ، که آن ((حرف)) نامیده می شود، و وقـتی که وارد بحث ((مشتق)) می شود، ایشان از زمان ، با بینش فلسفی جدید که در غرب رایج است ، و اینکه باید زمان را از مکان به لحاظ تعاقب نور و ظلمت جدا کرد، سخن می گوید.

و ضـمن بحث درباره ((صیغه امر)) و بحث از ((تجری))، نظریه برخی از علمای جامعه شناسی را مـطـرح می کـنـند که بر این عقیده اند که سئوال ناشی از تداخل صفت درخواست کننده باید از حقیقت درخواست او تفکیک شود.

مـلاک اسـتـحـقـاق عقوبت و جزا یاغی شدن عبد بر علیه مولی خود است ، و این حالت مبنی بر تقسیمات و طبقه بندی جوامع قدیم بشری است که سروران ، غلامان ، برتر، بدتر، و...داشته است . در واقـع ، ایـن نظریه از بقایی فرهنگهای دیرین ، که با زبان رده بندی نه زبان قانونی که مبنی بر مصالح انسانی عام است تکلم می کردند.
ج ـ اهتمام نسبت به اصولی که با فقه ارتباط دارد، لذا، یک طلبه می تواند اغراق و تفصیل علما را در بـحـثـهای فقهی که هیچ ثمره علمی یا فایده فکری ندارند، ملاحظه کند، مانند بحثهایی که درباره ((وضع)) می کنند، و اینکه آیا ((وضع)) یک امر اعتباری یا تکوینی ، یا امری است که متعلق بـه تـعـهـد یـا تخصیص است ، یا بحثهایی که در بیان موضوع ((علم)) و برخی از عوارض ذاتی درتعریف موضوع ((علم)) و مانند آن می کنند.

امـا آنـچـه کـه در دروس حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) مشاهده می شود، کوشش فراوان و بذل نهایت زحمت بری به دست آوردن مبنی علمی محکم و استوار در بحثهای اصولی در رابطه با روشهای استنباط، نظیر مباحث اصول عملی ، تعادل و تراجیح ، و عام و خاص ، می باشد.

د ـ نوآوری : بسیاری از اساتید ماهر حوزه ، روح یا فن نوآوری و تجدید را دارا نیستند، و همیشه سـعی ایـشان بر این بوده که تعلیقی یا حاشیه ای بر این کتاب یا آن رساله بنگارند، بدون اینکه به جوهر بحث بپردازند، لذا می بینیم که این نمونه از اساتید فقط آری موجود را بحث نموده و از بین آنـها یکی را انتخاب می کنند، و خود را با عباراتی مانند ((فتأمل)) یا ((فأفهم))، یا ((در این اشکال دو اشکال وجود دارد)) و ((باید در این دو اشکال تامل بخرج داد))، و... مشغول می کنند.
هـ . ق ـ نـکـاح اهل شرک جایز است : حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) این قاعده را که ((تـزاحـم)) نـام دارد، و فـقـهـا و اصولیین آن را به عنوان یک قاعده عقلی یا عقلائی صرف ، مطرح می کـنـند، ضمن قاعده ((اضطرار))، که یک قاعده شرعی و نصوص فراوانی درباره اش ذکر شده ، مثل ((هر چیزی را که خداوند حرام کرده است برای مضطر حلال کرده است))، می دانند.

پس در واقع ، قاعده ((اضطرار)) همان قاعده ((تزاحم)) است . و یـا ایـنـکه فقها و اصولیین قاعده ای را بیهوده طول می دهند، مانند آنچه در قاعده ((لا تعاد)) مشاهده می کنیم . که فقها آن را، به دلیل وجود نص مخصوص نماز می دانند. در صـورتی کـه آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) روایت ((لا تعاد الصلاة الا من خمسة)) را مصداق کبری دیگری که شامل نماز و واجبات گوناگون می باشد، می شناسند. ایـن کـبری در آخر متن روایت موجود است که عبارت است از ((و لا تنقض السنة الفریضة))، پس آنـچـه کـه مسلم است در نماز و غیره ترجیح فریضة بر سنت است ، مانند ترجیح وقت و قبله ، زیرا وقت و قبله از فرایض هستند نه سنت .
و ـ دیدگاه اجتماعی : بعضی از فقها متون را تحت اللفظی ترجمه و معنی می کنند. به عبارت دیگر، خودشان را مقید به حروف متن می سازند بدون اینکه فراتر از آن بروند و به معانی وسیع آن متن، بپردازند.

بـعـضی دیـگـر از فـقـهـا شرایطی که متن در آن گفته شده است را مورد بحث و بررسی قرار می دهند تا با حوادثی که بر دلالت آن متن تاثیر مستقیم می گذارند، آشنا شوند. بـه طـور مـثال ، اگر به حدیث پیغمبر گرامی ، که در آن خوردن گوشت حمار اهلی را (در جنگ خیبر) حرام کردند بنگریم ، می بینیم که بعضی از فقها به یکایک حروف این حدیث عمل می کنند، بـه ایـن معنی که گوشت حمار اهلی را، طبق این حدیث ، حرام می دانند، در صورتی که که اگر به شـرایط خاصی که این حدیث در آن گفته شده است توجه کافی مبذول شود ، به منظور اصلی و هدف اساسی که پیغمبر گرامی می خواستند آن را در این حدیث پیاده کنند پی خواهیم برد، و آن این است که جنگ با یهودیان خیبر نیاز مبرم به سلاح و تجهیزات داشت ، و سلاح و تجهیزات ، در آن زمان آن هم با آن شرایط سخت که مسلمانها در آن بسر می بردند، به غیر از چهارپایان قابل حمل و نقل نبود. پـس ، بـه ایـن نتیجه می رسیم که مراد از این حدیث نهی حکومتی بوده یعنی بری یک مصلحت خـارجی کـه شـرایـط آن روزها اقتضا می کرد، چنین دستوری صادر شده است و نباید به عنوان تشریع یا حرمت و یا کراهت تلقی شود.
ز ـ داشـتن علم و درایت در استنباط: آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) بر این عقیده هستند کـه یک فقیه باید از زبان و دستور عرب اطلاع کامل داشته باشد، و با نثر، اشعار و مجازهای عربی آشنا باشد تا بتواند متون را بر طبق موضوع ، نه ذات ، درک و طبقه بندی کند. و نـیـز بـاید بر احادیث اهل بیت (علیهم السلام) و راویان آن ، احاطه کامل داشته باشد زیرا معرفت علم رجال برای هر مجتهد واجب و ضروری است . هـمچنین ، حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) آرای منحصر به فردی دارند که با آنچه مشهور و معروف است ، تفاوت دارد.

مـثـل ایـشان در مساله عدم اعتماد به توهین (ابن غضائری) نسبت به دیگران ، یا به خاطر توهین بیش از حد، و یا به خاطر عدم ثبوت نسبت کتاب به او، رأی مغایری دارند، و آن این است که ، کتاب مزبور تحقیقا به او برمی گردد، و غضائری بیش از نجاشی ، شیخ ، و غیره، مورد اعتماد می باشد. ایشان بر این عقیده اند که برای تعیین شخصیت راوی و تایید کردن او تا اینکه بتوان یک حدیث را، حـدیـث مسند یا مرسل نامید، باید به روش طبقات اعتماد کرد، و این همان روش مرحوم آیت اللّه بروجردی (قدس سره) بود. آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) باور دارند که فقیه باید از کتب حدیث و اختلاف نسخه ها با یـکـدیگر، و درک موقعیت و حال و احوال مؤلف ، از لحاظ ضبط و صحت ، و نیز روش تالیف که این مؤلف یا آن راوی بکار برده ، اطلاع کافی داشته باشد. مـثـل، حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) این امر را که ، صدوق در نقل اخبار، روایات و احـادیـث دقـیـقـتـر از دیـگران می باشد قبول ندارد، بلکه شیخ را، طبق کتب موجود و بر اساس قرینه ، ناقلی امین و قابل اعتماد می داند. و حـال آنـکـه حـضـرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) و شهید صدر در این باره کوشش و فعالیت بسیاری از خود نشان داده اند، و همواره نوآوری و تجدید را پیشه می گیرند.

و وقـتی که آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) وارد بحث ((تعادل)) و ((تراجیح)) می شوند به این نتیجه می رسند که راز این بحث ، در علت اختلاف احادیث نهفته است . پـس ، اگـر مـا به علل اختلاف متون شرعی بپردازیم ، آن مشکل بزرگ و به ظاهر حل نشدنی حل خواهد شد. و خواهیم دید که ، از روایات ((ترجیح)) و ((تغییر)) که صاحب ((کفایه)) آنها را بر استحباب حمل کرده است ، بی نیازیم . شـهید صدر همین بحث را بررسی کرده است ، لکن بر اساس عقل صرف ، نه بر اساس ذکر شواهد تاریخی و حدیثی ، و ارائه قواعد مهم بری حل اختلاف .
ح ـ مقایسه میان مکتبهای گوناگون : همه می دانیم که بیشتر اساتید بحثها را از دید یک مکتب یا عقیده بررسی و مطالعه می کنند، ولی حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) از این قبیل نیستند. وی مـیـان حـوزه مشهد، قم و نجف اشرف مقایسه می کند، و آرای میرزا مهدی اصفهانی (قدس سره) که یکی از علمای معروف مشهد بشمار می رود، آری آیت اللّه بروجردی (قدس سره) که سمبل تفکر حوزه علمیه قم می باشد، و نیز آری سه محقق معروف ، آری آیت اللّه خوئی (قدس سـره) و شیخ حسین حلی (قدس سره)، به عنوان نمایندگان حوزه علمیه نجف اشرف ر، همه با هم مطرح می کند. در حقیقت ، این نوع روش ، زوایا و گوشه های بحث را به نحو احسن به ما نشان می دهد.

و اما روش فقهی آن بزرگوار، در واقع چند ویژگی دارد، از جمله :
1 ـ مـقـایـسـه میان فقه شیعه و فقه دیگر مذاهب اسلامی بدون تردید، آگاه شدن از تفکر فـقهی اهل تسنن در عصر به وجود آمدن متن ، مثل ((موطا مالک)) و ((خراج ابویوسف)) و امثال آن، ایـن امکان را به ما می دهد تا از مقاصد ائمه (علیهم السلام) و نظر ایشان هنگام گفتن این حدیث یا آن سخن ، مطلع شویم .
2 ـ بکارگیری علم حقوق معاصر در بعضی از موارد فقهی ، مانند مطالعه قانون دولت عراق ، مصر و فرانسه ، هنگام بررسی ((کتاب بیع و خیارات))، چرا که شناختن اسالیب قانونی معاصر به انسان تـجـربـیـات زیـادی می بخشد، که بتواند در تحلیل قواعد فقهی و توسعه دادن به طرز تفکر او و موجبات تطبیق آن همه نکات مهم ، فعال باشد.
3 ـ بـیـشـتر علمای ما هیچ تغییری روی قواعد فقهی که از علمای گذشته به آنها رسیده انجام نـمی دهـنـد، در حـالیکه می بینیم آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) سعی بر این دارد که به بعضی از قواعد فقهی تنوع بخشد. مثلا درباره قاعده ((الزام))، که بعضی از فقها آن را به عنوان قاعده ((مصلحت)) می شناسند که بر اسـاس آن مـسلماً، حق دارند برای بدست آوردن منافع شخصی خود، گاهی از قوانین مذاهب دیـگـر اسلامی ، ولو اینکه این قوانین با مذهب اصلی خود آنها سازگار نیست ، تبعیت می کنند، در صـورتی کـه حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) این وضع را قبول ندارند، و احترام هر مذهب و قوانین آن مذهب و مذاهب دیگر ر، واجبتر و مقدمتر می دانند، همانند قاعده ((لکل قوم نکاح)) یعنی (هر ملت ، نکاح و رسم ازدواج مخصوص به خود را دارد).

خصوصیات و ویژگیها

هر کس که از نزدیک با حضرت آیت اللّه سیستانی (دام ظله) معاشرت و رفت و آمد کند، بزودی به شخصیت ممتاز و روحیه ای ایده آل او پی خواهد برد. ایـن شخصیت و روحیه که آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) دارا هستند، وی را به یک الگوی برجسته و عالم ربانی مبدل کرده است . آری ، بـه بـعـضی از فـضـایـل و مـکارم اخلاقی آن بزرگوار، که بنده از نزدیک شاهد آن بودم ، می پردازیم :
الـف ـ انـصاف و احترام به رأی دیگران : چون ایشان عاشق علم هستند، و ارادت خاص نسبت به معرفت و رسیدن به حقایق دارند. همواره به ری دیگران احترام می گذارند، همیشه کتاب به دست هستند، و هرگز خواندن ، تتبع ، بحث و آگاه شدن از آری دیگر علما را فراموش نکردند. لـذا گـاهی اوقات ، ایشان بحثهای برخی از علم، که شاید هم به آن صورت معروف نباشند، مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. و ایـن خـودش نـشانگر این است که ، حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) توجه خاصی و احترام فوق العاده ی نسبت به ری دیگران دارد.
ب ـ ادب و نـزاکـت در مـحاوره ها: همینطور که همه می دانند، جلسات بحث و محاوره که بین طـلـبـه هـا یا میان یک طلبه و استادش ، بخصوص در حوزه علمیه نجف اشرف ، انجام می گیرد، بسیار محکم و جدی می باشند. البته ، در بعضی مواقع ، این نوع روش برای طلبه ها مفید است ، ولی در عین حال ، همیشه تندی ، روش صحیحی برای بحث و گفتگو نیست ، و هرگز به هدف علمی مطلوب نمی رساند، و به غیر از تلف کردن وقت ، و دور ساختن طلبه ها از روح مذاکره ، چیز دیگری دربرندارد. از جـهـت دیـگـر، هـمـیشه درسها و بحثهایی که حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) با شـاگـردانشان بر پا می کنند، بر اساس ادب و احترام دوجانبه میان شاگرد و استاد بوده و هست ، گرچه حتی بسیاری از موضوعات یا بحثهایی که جلوی ایشان مطرح می شوند، ضعیف و بی پایه اند. یـکی دیگر از خصوصیات حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) این است که سعی دارند جوابی را که به شاگردانشان می دهند تکرار کنند، تا آنها مساله مطرح شده را درک کنند. اما، اگـر سـئوال کننده روی نظر خود اصرار کند، حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) سکوت را ترجیح می دهند.
ج ـ تـربیت : تدریس یک وسیله ی برای کسب پول در مقابل آن ، یا یک وظیفه رسمی که استاد را وادار به انجام آن کند، نیست . بلکه سعی یک استاد خوب ، مهربان و دلسوز، باید بر این باشد که شاگردانش را تربیت کند، و آنان را به مقام علمی والا و پیشرفت دائم برساند. لذا، محبت لازمه این کار می باشد. گذشته از اینکه ، همواره و در همه جا آدم بی خیال و وظیفه نشناس موجود است ، ولی در کنار آن ، اساتیدی هستند مخلص ، دلسوز، رئوف و فهمیده ، که هدف اصلی ایشان ادی رسالت تعلیم و تعلم به نحو احسن است . شایان ذکر است که آیت اللّه حکیم (قدس سره) و آیت اللّه خوئی (قدس سره) همیشه سمبل اخلاق حـسـنـه بـودنـد، و آنـچـه که از آیت اللّه سیستانی (دام ظله) دیدم و شاهد آن بودم ، همان اخلاق اساتیدشان بوده است . وی همواره از شاگردانشان تقاضا می کنند که بعد از پایان درس ، از ایشان سئوال کنند. حـضـرت آیت اللّه العظمی سیستانی (دام ظله) همیشه به شاگردان خود توصیه می کنند که به اساتید و علما اعلام احترام بگذارند، و هنگام سئوال یا بحث هر موضوع با آنان ، نهایت ادب را رعایت کنند. وی مدام از اساتید خود، و روحیه عالی ایشان اخبار و قصه های فراوانی نقل می کند.

د ـ پارسائی و تقوا: بعضی از علمای نجف اشرف خود را از دعوا و مرافعه دور می کنند، اما عده ای آن را گریز و فرار از واقعیت ، یا هراس و ضعف در بیان می دانند. ولی اگر به این مساله ، از زاویه دیگری بنگریم ، خواهیم دید که در واقع ، این یک امر مثبت است ، بلکه در خیلی از موقع ها، مهم و ضروری است . حـال ، اگر همان علما احساس کنند که امت اسلامی یا حوزه ، به علت رویداد مهیج و یا ابهامی در بـعضی از مفاهیم اسلامی در معرض خطر قرار گرفته است ، بدون تردید، در صحنه خواهند بود، چرا که آنان خوب می دانند که هر عالم باید، در مواقف سخت و حساس ، علم خود را اظهار کند. نـکته مهمی که نباید اینجا از یاد برد این است که ، همیشه آیت اللّه سیستانی (دام ظله) در مواقع فـتـنـه و آشـوب سکوت را رعایت می کردند، همانطوری که بعد از درگذشت آیت اللّه بروجردی (قـدس سـره) و آیـت اللّه حـکـیـم (قدس سره)، و بروز تعصبات شخصی و رقابت برای رسیدن به مـنـصـب و کرسی ، حضرت آیت اللّه سیستانی (دام ظله) همان سیاست ثابت خود را دنبال کرد، و هیچگاه هدف خود ر، رسیدن به لذتهای دنیوی ، سلطه جوئی ، یا مقام قرار نداد.
هـ . ق ـ آثـار فـکـری : حـضـرت آیت اللّه سیستانی (دام ظله) تنها یک فقیه نیستند، بلکه ایشان یک شخصیت متبحر، دانا و داری یک بینش بالنده در حوزه اقتصادی و سیاسی است . وی نـظرات ارزشمندی درباره اداره و جامعه شناسی دارد، و همواره از اوضاع معاصر که بر جامعه اسلامی حاکم است ، مطلع و آگاه بوده است .

قابل ذکر است که معظم له در عیادتی که از استادشان مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم خوئی (قدس سره) در 29 ربیع الثانی 1409 هـ . ق داشته اند استادشان از ایشان خواستند که به جای ایشان در مسجد خضراء امامت نماز جماعت را به عهده بگیرند که ایشان در بدو امر این موضوع را قبول ننمودند و لیکن آن مرحوم اصرار زیادی نموده و فرمودند: (اگر میتوانستم همچنانکه مرحوم حاج آقا حسین قمی (قدس سره) حکم میکرد شما را مجبور به قبول مینمودم) اما معظم له چند روز مهلت خواستند و پس از آن در 5 جمادی الاول 1409 هـ . ق امامت نماز را تقبل نموده و این کار تا آخرین جمعه ماه ذی الحجه سال 1414 هـ . ق که مسجد خضراء بسته شد، ادامه داشت.
معظم له جهت اداء فریضه حج در سال 1384 هـ . ق و دو بار متوالی در سالهای 1405 هـ . ق و 1406 به بیت الله الحرام مشرف شده اند.

مرجعیت ایشان

بـعضی از اساتید حوزه علمیه نجف اشرف نقل کردند، که عده ی از فضلا و علما از آیت اللّه خوئی (قـدس سـره)، بـعـد از فوت آیت اللّه سید نصراللّه مستنبط (قدس سره)، خواستند که شرایطی را بری انتخاب جانشینی که داری صلاحیت مرجعیت در حوزه علمیه نجف اشرف ، فراهم کند.
وی آیـت اللّه سـیـستانی (دام ظله) را، برای علمشان و پاکی مسلکشان و نیز خط مشی استوارشان انتخاب کردند. ابـتـدا، نماز را در محراب آیت اللّه خوئی (قدس سره) برپا کردند، سپس شروع به بحث و نگاشتن تعلیقات بر رساله آیت اللّه خوئی (قدس سره) و مسلک ایشان پرداختند.

بـعـد از رحـلـت آیـت اللّه خـوئی (قـدس سـره)، حـضـرت آیـت اللّه سیستانی (دام ظله) یکی از تشییع کنندگان جنازه آن مرحوم بودند، و نماز میت را بر او گذاردند. پـس از آن ، زمـام مرجعیت حوزه علمیه را بدست گرفتند، و شروع به فرستادن اجازات ، تقسیم و پخش حقوق ، و تدریس از روی منبر آیت اللّه خوئی (قدس سره) در مسجد (خضرا) نمودند. و به این صورت ، آیت اللّه سیستانی (دام ظله) شهرت زیادی در عراق ، کشورهای خلیج فارس ، هند، آفریقا و... مخصوصا در میان قشر جوانان پیدا کردند.

حضرت آیت اللّه سیستانی (دام ظله) یکی از علمای سرشناس و برجسته اند که مشهور به اعلمیت هـسـتـنـد، و جـمـع کثیری از اهل علم و اساتید حوزه علمیه قم و نجف اشرف بر اعلمیت ایشان گواهی می دهند.

پایگاه اطلاع رسانی ایت الله العظمی سیستانی : http://www.sistani.org

 


دوشنبه 4/6/1387 - 10:6
خاطرات و روز نوشت

فروردین

این خشم و خروش فرو خواهد نشست. اگر كمی حوصله به خرج دهی و آرام باشی، او هم آرام خواهد گرفت. با عبور از این مرحله می توان مرحله تازه ای را در صلح و آرامش آغاز كرد.
 
اردیبهشت

آن دو همچنان یك روز با هم قهرند و روز دیگر آشتی می كنند. بهتر است آنها را به حال خود رها كنی تا خودشان بتوانند زندگی را سامان دهند. دخالت نكردن در كار آنها بزرگترین خدمت است.
 
خرداد

بر خلاف آن چیزی كه می پنداشتی این كار چندان سخت و غیر ممكن هم نبود. یك برنامه ای بود كه باید اجرا می شد و تو هم در آن شركت می كردی. اكنون همه نگرانی ها بر طرف شده است.
 
تیر

هر كسی فكر می كند آنچه را دارد بهترین هاست. اما وقتی این باور شكسته می شود كه داشتن های خود را در معرض دید و قضاوت همگان قرار دهد. باید واقع بین بود تا موفق شد.
 
مرداد

یكی هست كه فقط برای دنیای خود می كوشد. كسی دیگر هست كه فقط بخاطر آخرت خود تلاش می كند. اما تو چون هر دو را می خواهی باید به اندازه هردوی آنها كوشش كنی تا رستگار شوی.
 
شهریور

سربلندی تو موجب افتخار و سربلندی خانواده و دوستان خواهد شد. بنابراین سعی كن این افتخار را به دست آوری و در راه كسب آن از همه كوششی دریغ نكنی.
 
مهر

دیگران سعی می كنند نقطه ضعفی از تو یا نزدیكان تو پیدا كنند و بر روی آنها تبلیغات كنند. باید كاری كرد كه این بهانه ها از آنها گرفته شود و در عوض دوستان به هم نزدیك شوند.
 
آبان

در سخت ترین شرایط و دشوارترین مراحل زندگی است كه به او پناه می بریم. اما آن خدایی كه مهربان ترین مهربانان است هرگز دست رد به سینه نیازمندانش نمی زند و آنها را ناامید بر نمی گرداند.
 
آذر

به جای نصیحت دیگران كمی هم باید خود را نصیحت كرد. هر از چند وقت آدمی باید كلاه خود را قاضی كند و اعمال گذشته اش را مورد نقد و بررسی قرار دهد. این عمل بسیار راهگشا خواهد بود.
 
دی

ظاهر سازی و تظاهر كردن، عملی بیهوده و بی ثمر است. شاید بتواند در كوتاه مدت بعضی را فریب دهد اما در دراز مدت نتیجه معكوس می دهد. سعی كن آنچنان جلوه كنی كه واقعا هستی.
 
بهمن

انتظار چنین برخوردی از او نمی رفت. شاید اتفاقی افتاده باشد كه تو كاملا از آن بی خبر هستی. باید در این باره بیشتر تحقیق كرد تا بتوان قضاوت درستی داشت.
 
اسفند

شعله عشق و امید را باید در زندگی بر افروخت و به آن جان بخشید. اگر این شعله فرو ریزد، زندگی در تاریكی و نومیدی غرق خواهد شد. به زودی خبری خوشحال كننده می رسد.

 

يکشنبه 3/6/1387 - 16:2
ورزش و تحرک

 در طول دو روز اخیر بسیاری از نشریات و رسانه های تصویری پرخواننده جهان با پرداختن به قهرمانی هادی‌ساعی در بازیهای المپیك پكن در قالب اخبار، تحلیل‌ها و تصاویر، چهره‌ای مثبت و تاثیرگذار از ایران به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ورزشی تابناك، هادی ساعی كه با كسب سومین نشان المپیك، خود را در تاریخ ورزش ایران جاودانه كرد، مورد توجه و زیرذره‌بین خبری و یا تصویری بسیاری از غول‌‍‌های رسانه ای دنیا از جمله نیویورك‌تایمز، لس‌آنجلس تایمز، واشنگتن‌پست، شیكاگو تریبون، نیوزویك، آس، ان‌بی‌سی، رویترز، شین هوا، دوچه‌وله و بی‌بی‌سی قرار گرفت تا نام ایران به واسطه این افتخارآفرینی با چهره‌ای كاملاً مثبت در رسانه‌هایی كه عموماً جمهوری اسلامی را هدف قرار می دهند، به نمایش گذاشته شود.


حتی برخی رسانه‌ها كه همواره در تلاشند سیاه‌نمایی را با بزرگ ترین موفقیت‌های كشورمان همراه سازند، در برابر بزرگی نماینده ایران در المپیك 2008 حداقل سكوت پیشه كردند كه این مسئله، میزان تاثیرگذاری این افتخارات را در سطوح بین‌المللی برای ایران دارد و نشان می دهد مردم جهان چشم خود را بر اینگونه مسائل نمی‌بندند.
در اینجا، این پرسش مطرح می‌شود كه ایران برای چنین تبلیغات مثبتی در سطح جهان، می‌بایست چه میزان هزینه‌ می‌كرد و آیا اصولاً چنین تصویر مثبتی از ایران با پرداخت هر هزینه‌ای به سادگی قابل مشاهد بود؟
هنگامی كه با پاسخ منفی برابر این پرسش مطرح می‌شویم درمی‌یابیم هر توفیقی در عرصه‌ المپیك تا چه میزان برای ایران ارزشمند است و بیش از پیش حسرت می‌خوریم كه چرا حداقل چهار یا پنج نماینده ایران كه توان قهرمانی المپیك را داشتند، این فرصت طلایی را از دست دادند و نتوانستیم سفیران فراونی برای تبلیغ چهره ایران در رسانه های بین‌المللی داشته باشیم.
دو هفته بازیهای المپیك می توانست، برای ایران در سطح جهان یك امكان بزرگ جهت تبلیغ ارزش های ملی، مذهبی و همچنین توانمندی و اراده ایرانی باشد كه كمترین سهم ممكن نصیب ایران شد.
ساعی بمب‌تبلیغاتی ایران تلقی‌ ‌شد كه اگر می جنبیدیم می توانستیم صدای ایران را با سكونشینان بیشتر، تاثیرگذارتر باشد و از این فرصت‌بیش از این بهره می بردیم.
به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری غلط در عرصه ورزش و نیز برای حضور در المپیك و نداشتن درك درست از ابعاد تاثیرگذاری آن سبب شد تا نتوانیم شاهد حداكثر بهره‌برداری تبلیغاتی از این میدان ورزشی، فرهنگی اجتماعی، و حتی سیاسی باشیم.
يکشنبه 3/6/1387 - 14:47
محبت و عاطفه

مادر خسته از خرید برگشت و به زحمت زنبیل سنگین را داخل خانه کشید. پسرش دم در آشپزخانه منتظر او بود و می خواست کار بدی را که تامی کوچولو انجام داده، به مادرش بگوید. وقتی مادرش را دید به او گفت: «مامان! مامان ! وقتی من داشتم تو حیاط بازی می کردم و بابا داشت با تلفن صحبت می کرد تامی با یه ماژیک روی دیوار اطاقی را که شما تازه رنگش کرده اید، خط خطی کرد!» مادر آهی کشید و فریاد زد: «حالا تامی کجاست؟» و رفت به اطاق تامی کوچولو. تامی از ترس زیر تخت خوابش قایم شده بود، وقتی مادر او را پیدا کرد، سر او داد کشید: «تو پسر خیلی بدی هستی» و بعد تمام ماژیکهایش را شکست و ریخت توی سطل آشغال. تامی از غصه گریه کرد. ده دقیقه بعد وقتی مادر وارد اطاق پذیرایی شد، قلبش گرفت و اشک از چشمانش سرازیر شد. تامی روی دیوار با ماژیک قرمز یک قلب بزرگ کشیده بود و درون قلب نوشته بود: مادر دوستت دارم!
مادر درحالی که اشک می ریخت به آشپزخانه برگشت و یک تابلوی خالی با خود آورد و آن را دور قلب آویزان کرد. بعد از آن، مادر هرروز به آن اطاق می رفت و با مهربانی به تابلو نگاه می کرد!


يکشنبه 3/6/1387 - 14:32
خواستگاری و نامزدی

 فروردین

 غرق در عشق و محبت می شوی.صفحه تازه ای در زندگی گشوده خواهد شد و دوباره می توان گلهای زندگی را پرورش داد و به آنها رونق بخشید.

اردیبهشت

از واكنش همسر خود متعجب خواهی شد چون انتظار چنین برخوردی نمی رفت. با این حال این عمل نشانه عدم دوست داشتن او نیست و حكایت از چیز دیگری دارد.

خرداد

تعصب و غیرت كوركورانه، سودی ندارد. این گونه رفتارها بیشتر تو را دچار مشكلات و دردسرهای جدید می كند. باید گذشت داشت و اجازه داد تا دیگران خودشان زندگی را تجربه كنند.

تیر

مثل همیشه شانس با تو خواهد بود. این تو هستی كه باید از این فرصت ها و موقعیت ها استفاده كرده و خود را به جایی برسانی. زمان به سرعت می گذرد و تو هنوز در خوابی!

مرداد

ظاهر این كار نشان می دهد كه در مجموع امر خیری است و می تواند در آینده سود خوبی داشتهب اشد. با توكل بر خداوند بزرگ باید قدم پیش گذاشت و از او درهمه حال كمك خواست.

شهریور

اختلاف كوچكی در محیط خانوادهپیش آمده است كه هر چه زودتر باید آن را پایان داد. سعی كن از تنش ها و تشنج ها كاسته و محیطی آرام را برای خود و آنها بوجود آوری.

مهر

این آزمایش سختی است وباید هر طور شده از آن سربلند خارج شد. از دوستان و اقوام باید كمك گرفت و استراحت و تفریح را برای مدتی كنار گذاشت.  موفقیت تو در این كار سرنوشت ساز خواهد بود.

آبان

زندگی روحی و عاطفی تو رونق دوباره ای خواهد گرفت و دوباره شكوفه های بهاری به تو چشمك خواهند زد. دوران تازه ای آغاز خواهد شد.

آذر

احساس توان و قدرت شگرفی می كنی. از این انرژی و شادابی باید در بهترین راهها استفاده كرد تا رستگار شد. مراقب باش كه اسب سركش غرور و خودپسندی تو را بر زمین نكوبد!

دی

مراقب باش و هشیاری خود را در هر شرایطی حفظ كن. به هر كسی نمی توان اعتماد كرد و یا اسرار خود را بر او عیان ساخت. كسی نباید از حسن خلق تو سوء استفاده كند.

بهمن

مشكلی را كه پیش آمد نباید زیاد بزرگ كرد. این فقط یك سوء تفاهم كوچك بود و می توانست در مورد هر كسی اتفاق بیفتد. به اهداف مهم تر و بزرگتری باید اندیشید.

اسفند

این نوع برخورد ضرورتی نداشت. در واقع برخورد تو به جای اینكه حساسیت ها را كم كند، آنها را بیشتر كرد. باید به گونه ای رفتار كرد كه دوستی ها را تقویت و سوءظن ها را بر طرف كند.

 

شنبه 2/6/1387 - 18:10
دانستنی های علمی

تعدادی عكس از مجسمه است كه خیلی خیلی جالبه…این مجسمه ها در مكان های غیر منتظره مانند پیاده رو نصب شده:
1

2

10

بقیه ی عكس ها را در ادامه ی مطلب از دست ندهید:

5

6

7

8

9

3

ولی خدایی عجب مجسمه های باحالیه ها….كسی كه این فكر به ذهنش رسیده چقدر مخ عجیب و غریبی داشته

شنبه 2/6/1387 - 18:9
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته