• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 136
تعداد نظرات : 117
زمان آخرین مطلب : 4966روز قبل
دانستنی های علمی
ین مورچه‌ها در حفره‌های كوچكی به اندازه یك بلوط زندگی می‌كنند و مهارت زیادی در یافتن مكان‌های جدید برای بیتوته كردن دارند...
تحقیقات انجام شده در دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد مورچه‌ها می‌توانند عملی را عقلانی‌تر از انسان‌ها انجام دهند.
این به آن معنا نیست كه مورچه‌ها عاقل‌‌تر از انسان‌ها هستند. انسان‌ها و حیوانات زمانی كه در شرایط سخت و چالش‌برانگیز قرار می‌گیرند، ممكن است انتخاب‌های نادرست و نامعقولی انجام دهند.

این پارادوكس در مورچه‌ها در نتیجه جبری آشكار صورت می‌گیرد، چراكه هر مورچه به تنهایی شناختی از یك انتخاب دارد و انتخاب انجام شده از سوی مجموعه‌ای كولونی به صورت خود سازمان یافته و در نتیجه تعامل بین تعداد زیادی مورچه با آگاهی محدود صورت می‌گیرد.

پژوهشگران با آزمایش فرآیند انتخاب لانه در مورچه‌ای به نام Temnodorax Curvispinosus به این نتایج دست یافته‌اند.

این مورچه‌ها در حفره‌های كوچكی به اندازه یك بلوط زندگی می‌كنند و مهارت زیادی در یافتن مكان‌های جدید برای بیتوته كردن دارند. هنگامی كه 2 مكان برای انتخاب با مزایای بسیار نزدیك به هم پیدا كردند، كولونی به بحث می‌نشیند و بهترین را انتخاب می‌كند.

آنچه محققان در این تصمیم‌گیری جمعی یافته‌اند، این است كه نبود انتخاب‌های فردی در نهایت به نتیجه‌ای دقیق‌تر منجر می‌شود و امكان تصمیم‌گیری اشتباه فردی را به حداقل می‌رساند و این یعنی «استفاده ازخرد جمعی در مورچه‌ها.»

اساسا ما انسان‌ها فكر می‌كنیم كه داشتن امكان انتخاب‌های فردی، استراتژی‌ها و روش‌های متفاوت همیشه سودمند است. اما زمانی كه وی بین گزینه‌های مختلف به مقایسه مستقیم می‌پردازد، احتمال وجود یك تصمیم غیرمنطقی و نامعقول افزایش می‌یابد.

مطالعه این‌كه چرا و چگونه تصمیم نامعقولی رخ می‌دهد، می‌تواند نگرشی جدید درباره مكانیسم‌های شناختی و محدودیت‌ها به ما دهد و راهنمای مناسبی در توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی باشد.

یكی از ایده‌های مهم در علوم رباتیك این است كه هر ربات به تنهایی ماشین ساده‌ای است اما می‌توان از آن و در سایه به كارگیری گروهی به نتایج هوشمندانه و پیچیده‌ای برسیم.

توانایی كار با سیستم‌های مصنوعی بدون اعمال كنترل مركزی پیچیده، مورد نظر بسیاری از كارشناسان این رشته است و این ایده كه محدودیت در سطوح فردی می‌تواند بالقوه در سطوح گروهی و تیمی مفید و قابل استفاده باشد.

محققان معتقدند؛ وجود محدودیت‌های استراتژیك در آگاهی‌های فردی می‌تواند باعث افزایش كارآیی یك گروه پیچیده و بزرگ كه سعی در انجام دادن برخی كارها به صورت جمعی هستند شود.

 

چهارشنبه 4/6/1388 - 19:14
بیماری ها
عوامل تشدید کننده جوش صورت
آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که سطح پوست دچار ضایعه‌‌هایی که عمدتا جوش هستند می‌شود و این بیشتر به علت ترشح مواد چربی است که روی منافذ پوستی تجمع پیدا می‌کند.

آکنه در سنین نوجوانی شروع می‌شود و حتی گاهی تا جوانی هم ادامه پیدا می‌کند.
آکنه معمولا با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای برطرف می‌شود اما گاهی برخی عوامل سبب بدتر شدن آکنه می‌شود.

این عوامل عبارت‌اند از:


* تغییرات هورمونی
* بارداری.

* یا یائسگی و بلوغ.

* مصرف برخی داروهای خاص مثل ضد افسردگی‌ها و داروهای ضد اسید معده.

* استفاده زیاد از مواد آرایشی استفاده از نوعی پوشش روی پوست.
 

چهارشنبه 4/6/1388 - 19:13
ایرانگردی
سید خندان
سید خندان نام ایستگاه اتوبوسی در جاده قدیم شمیران بوده است.
سیدخندان پیرمردی دانا بوده که پیش گویی های او زبانزد مردم در سی یا چهل سال پیش بوده است.
دلیل نامگذاری این منطقه نیز احترام به این پیرمرد بوده است.

فرمانیه
در گذشته املاک زمین های این منطقه متعلق به کامران میرزا نایب السلطنه بوده و بعد از مرگ وی به عبدالحسین میرزا فرمانفرما فروخته شده است.

فرحزاد
این منطقه به دلیل آب و هوای فرح انگیزش به همین نام معروف شده است.

شهرک غرب
دلیل اینکه این محله به نام شهرک غرب معروف شد ساخت مجتمع های مسکونی این منطقه با طراحی و معماری مهندسان آمریکایی
و به مانند مجتمع های مسکونی آمریکایی بوده و در گذشته نیز محل اسکان بسیاری از خارجیها بوده است.

آجودانیه
آجودانیه در شرق نیاوران قرار دارد و تا اقدسیه ادامه پیدا می کند.
آجودانیه متعلق به رضاخان اقبال السلطنه وزیر قورخانه ناصرالدین شاه بوده، او ابتدا آجودان مخصوص شاه بوده است.

اقدسیه
نام قبلی اقدسیه (تا قبل از ۱۲۹۰ قمری) حصار ملا بوده است.
ناصرالدین شاه زمین های آنجا را به باغ تبدیل و برای یکی از همسران خود به نام امینه اقدس (اقدس الدوله) کاخی ساخت و به همین دلیل این منطقه به اقدسیه معروف شد.

جماران
زمین های جماران متعلق به سید محمد باقر جمارانی از روحانیان معروف در زمان ناصر الدین شاه بوده است.
برخی از اهالی معتقدند که در کوه های این محله از قدیم مار فراوان بوده و مارگیران برای گرفتن مار به این ده می آمدند
و دلیل نامگذاری این منطقه نیز همین بوده است و عده ای هم معتقدند که جمر و کمر به معنی سنگ بزرگ است
و چون از این مکان سنگ های بزرگ به دست می آمده است، آنجا را جمران، یعنی محل به دست آمدن جمر نامیده اند.

پل رومی
پل رومی در واقع پل کوچکی بوده که دو سفارت روسیه و ترکیه را به هم متصل می کرده است. عده ای هم معتقدند که نام پل از مولانا جلالالدین رومی گرفته شده است.

جوادیه در جنوب تهران
بسیاری از زمین های جوادیه متعلق به آقای فرد دانش بوده است که اهالی محل به او جواد آقا بزرگ لقب داده بودند.
مسجد جامعی نیز توسط جواد آقا بزرگ در این منطقه بنا نهاده شده است که به نام مسجد فرد دانش هم معروف است.

داودیه بین میرداماد و ظفر
میرزا آقاخان نوری صدر اعظم این اراضی را برای پسرش، میرزا داودخان، خرید و آن را توسعه داد.
این منطقه در ابتدا ارغوانیه نام داشت و بعدها به دلیل ذکر شده داودیه نام گرفت.

درکه
اگر چه هنوز دلیل اصلی نامگذاری این محل مشخص نیست اما برخی آن را مرتبط به نوعی کفش برای حرکت در برف که در این منطقه استفاده می شده و به زبان اصلی «درگ» نامیده می شده است دانسته اند.

دزاشیب در نزدیکی تجریش
روایت شده است که قلعه بزرگی در این منطقه به نام « آشِب » وجود داشته است
و در گذشته نیز به این منطقه دزآشوب و دزج سفلی و در لهجه محلی ددرشو می گفتند.

زرگنده
احتمالا دلیل نامگذاری این محل کشف سکه ها و اشیاء قیمتی در این محل بوده است.
در گذشته این منطقه ییلاق کارکنان روسیه بوده است.

قلهک
کلمه قلهک از دو کلمه “قله” و “ک” تشکیل شده است که قله معرب کلمه کله، مخفف کلات به معنای قلعه است.
عقیده اهالی بر این است که به دلیل اهمیت آبادی قلهک که سه راه گذرگاه های لشگرک، ونک و شمیران بوده است،
به آن( قله- هک) گفته شده است.

کامرانیه
زمین های این منطقه ابتدا به میرزا سعیدخان، وزیر امور خارجه تعلق داشت،
و سپس کامران میرزا پسربزرگ ناصرالدین شاه، با خرید زمین های حصاربوعلی، جماران و نیاوران، اهالی منطقه را مجبور به ترک زمین ها کرد و سپس آن جا را کامرانیه نامید.

محمودیه بین پارک وی و تجریش یا ولیعصر تا ولنجک
در این منطقه باغی بوده است که متعلق به حاج میرزا آقاسی بوده است و چون نام او عباس بوده آنرا عباسیه می گفتند.
سپس علاءالدوله این باغ بزرگ را از دولت خرید و به نام پسرش، محمودخان احتشام السلطنه، محمودیه نامید.

نیاوران
نام قدیم این منطقه گردوی بوده است
و برخی معتقدند در زمان ناصرالدین شاه نام این ده به نیاوران تغییر کرده است
به این ترتیب که نیاوران مرکب از “نیا” (حد، عظمت و قدرت) ؛”ور” (صاحب) و “ان” علامت نسبت است
و در مجموع یعنی کاخ دارای عظمت.

ونک
نام ونک تشکیل شده است از دو حرف" ون" به نام درخت و حرف (ک) که به صورت صفت ظاهر می شود.

یوسف آباد
منطقه یوسف آباد را میرزا یوسف آشتیانی مستوفی الممالک
در شمال غربی دارالخلافه ناصری احداث کرد و به نام خود، یوسف آباد نامید.

پل چوبی
قبل از این که شهر تهران به شکل امروزی خود درآید، دور شهر دروازه هایی بنا شده بود تا دفاع از شهر ممکن باشد.
یکی از این دروازه ها، دروازه شمیران بود با خندق هایی پر از آب در اطرافش که برای عبور از آن، از پلی چوبی استفاده می شد.
امروزه از این دروازه و آن خندق پر از آب اثری نیست، اما این محل همچنان به نام پل چوبی معروف است.

شمیران
نظریات مختلفی درباره این نام شمیران وجود دارد.
یکی از مطرح ترین دلایل عنوان شده ترکیب دو کلمه سمی یا شمی به معنای سرد و « ران » به معنای جایگاه است
و در واقع شمیران به معنای جای سرد است. به همین ترتیب نیز تهران به معنای جای گرم است.
همچنین در نظریه دیگری به دلیل وجود قلعه نظامی در این منطقه به آن شمیران می گفتند
و همچنین برخی نیز معتقدند که یکی از نه ولایت ری را شمع ایران می گفتند که بعدها به شمیران تبدیل شده است.

گیشا
نام گیشا که در ابتدا کیشا بوده است برگرفته از نام دو بنیانگذار این منطقه (کینژاد و شاپوری) می باشد.

منیریه در جنوب ولیعصر
منیریه در زمان قاجار یکی از محله های اعیان نشین تهران بوده و گفته شده نام آن از نام زن کامران میرزا، یکی از صاحب منصبان قاجر، به نام منیر گرفته شده است.

 
چهارشنبه 4/6/1388 - 19:12
دانستنی های علمی


رفع لکه های شمع از فرش :
اگر تکه شمع داغی روی فرش افتاده ، یک برگ کاغذ خشک کن یا کاغذ قهوه ای بردارید و روی سطح سوخته یا شمع بگذارید. اتو را داغ کنید.. و روی محل مورد نظر قرار دهید تا شمع جذب کاغذ شود


شستشوی گل مصنوعی :
برای نظافت گلهای مصنوعی از آب نیمه گرم همراه با مخلوطی از مایع ظرفشویی استفاده کنید. و گلها را داخل این محلول درست شده قرار دهید و سپس با گذشت چند دقیقه ، با اب نیمه گرم ، شست و شوی دهید.


باران و شوره کفش :
اگر نشاسته ای از سفیدی یا شوره هایی روی کفش خود دیدید ، مخلوط آب و سرکه که یکی از نتیجه بخش ترین محلولهای شیمیایی دست ساز است را آماده کنید و روی کفش بمالید. خواهید دید که هیچ اثری از شوره باقی نخواهد ماند


نکته هایی بر تزئین منزل به سبک مدرن :
مدرنیسم سبکی است که بیشتر به شییوه تفکر ارتباط دارد تا منزل ارایی. اما سبکی نیز به نام مدرنیسم در طراحی منزل به وجود آمده که طراحی ساده را توصیه می کند. هر وسیله بنا به کاربرد خود در خانه قرار داده می شود و وسایل زائد در این سبک جایی ندارد.


دیوارها :
تا حد امکان باید گچکاریها را محو کرد. به همین منظور باید رنگ گچبری دیوار را به رنگ سفید درآوریم تا مشخص نباشد. از کاغذ دیواری نباید در سبک مدرن استفاده شود ، برای تنوع می توانید به یکی از دیوارها اینه نصب کنید.


پنجره ها :
برای داخل شدن حداکثر نور به داخل خانه ، پنجره ها حتی الامکان باید ساده باشند. و پرده ای که به آنها نصب می شود ، از جنس کتان ابریشمی یا حتی از کرکره های بسیار ظریف سفید رنگ باشد. در سبک مدرن ، نور نقش مهمی ایفا می کند ، به همین منظور با سفید کردن دیوارها و پرده ها خانه روشن تر به نظر می رسد.


کف :
کف خانه حتی الامکان باید یکپارچه و بدون درز باشد. می توانید یا فرش بزرگ پهن کنید. که کف را یکپارچه بپوشاند یا اینکه کف را سنگ کنید و یک قالیچه ساده روی آن پهن کنید.


اسباب خانه :
در سبک مدرن مسلماً باید از جنس چرم و چوب بباشند و نباید از مبلهای بزرگ راحتی در خانه استفاده کرد. تعداد گیاهانی که در خانه قرار داده می شوند ، نباید از یک یا دو عدد بیشتر شود. بلکه باید از گیاهان با طراوت استفاده شود. در سبک مدرن وسایل تزئینی بسیار کم در خانه به کار می روند و می توانند شامل نقاشیهای مدرن یا مجموعه های ظریف باشند.


طریقه تمیز کردن گلدان :
برای تمیز کردن گلدانی که خاک آن را خالی کرده اید ، ولی هنوز جرم دارد، لازمست آن را ابتدا با آب سرد بشویید و سپس محلول غلیظی از سرکه ونمک را داخل گلدان بریزید و مدتی صبر کنید ، تا اینکه جرم ها از دیواره گلدان جدا شود.


طریقه تمیز کردن ظروف چینی :
اگر می خواهید ظروف چینی شما تمیز و براق شود ، آنها را داخل دیگی که پر از آب سرد و پودر لباسشویی است ، قرار دهید و زیر دیگ را روشن کنید تا آب به جوش آید. و چند دقیقه ای به همان حالت بجوشد.


لکه های کهنه :
لکه هایی را که از مدتها پیش بر روی رومیزی و یا لباس باقی مانده اند را با محلول زیر پاک کنید : دو تا قاشق غذا خوری پودر لباسشویی ، سه قاشق غذا خوری سرکه و یک لیتر آب گرم را با هم مخلوط کرده و لکه را با آن بشویید.


لکه قیر :
برای از بین لکه قیر روی پارچه ، از بنزین و کره می توان استفاده کرد.


لکه ناشی از زنگ زدگی :
اثر زنگ فلزات ، به خصوص رگه های فلزی بر روی لباس را می توان با لیمو ترش از بین برد. لیمو ترش را از وسط به دونیم کنید و آن را روی لکه مورد نظر فشار دهید ، و آب آن روی لک زدگی بریزد. سپس یک لایه نمک روی آن ریخته و لباس را در مقابل آفتاب آویزان کنید.


چرا مربا کپک می زند؟
یکی از دلایل کپک زدن مربا آنست که کاملاً پخته نشده است. اگر مربای شما کپک زده یک لایه از روی آن را با قاشق بردارید. و بقیه مربارا دوباره بپزید. هنگام تهیه مربا، از قاشق چوبی استفاده کنید.


یخچال را کجا بگذاریم؟
هرگز یخچال را در نزدیکی اجاق گاز یا آبگرمکن قرار ندهید ، زیرا حرارت ناشی از پخت و پز اجاق گاز ، باعث کاهش عمر دستگاه می شود. محل استقرار یخچال باید بین 15 تا 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.


راه مناسب برای باز کردن یخ مواد منجمد شده
برای آب کردن یخ خوراکی منجمد شده ، آنها را در یخچال بگذارید. این کار علاوه بر اینکه باعث می شود مواد غذایی با

سرعت کمتری از حالت انجماد خارج شوند، در انرژی مصرفی توسط یخچال نیز صرفه جویی خواهد کرد

 
چهارشنبه 4/6/1388 - 19:11
کامپیوتر و اینترنت


همشهری آنلاین: آنتی‌ویروس به نرم‌افزاری گفته می‌شود که وظیفه پاکسازی و جلوگیری از ورود ویروس و عوامل مخرب به کامپیوتر را بر عهده دارد

هسته مرکزی یک آنتی‌ویروس، موتور جستجوی آن است. این موتور از الگوریتم‌های جستجو برای بررسی لایه‌های مختلف فایل‌ها استفاده می‌کند. یکی از رقابت‌های تولید کنندگان آنتی ویروس، ساخت موتورهای پرسرعت و در عین حال دقیق است.

سوخت و نیروی محرکه موتور جستجوی آنتی‌ویروس، شناسه ویروس است. شناسه بخشی از رشته لایه‌های مختلف فایل‌ها را در بر دارد و مانند اثر انگشت برای هر ویروس یکتا است.

موتور جستجو با الگوریتم مخصوص خود میلیون‌ها فایل را در مدت زمان کوتاهی بررسی می‌کند و از شناسه‌ها برای ردیابی فایل‌های آلوده و مخرب استفاده می‌کند.

رفتار آنتی‌ویروس با ویروس معمولاً توسط کاربر تعیین می‌شود. پیش فرض بیشتر آنتی‌ویروس‌ها خنثی‌سازی فایل آلوده با از بین بردن کد مخرب است.

در حالتی که کد، قابل جداسازی نباشد آنتی‌ویروس آن را پاک و یا قرنطینه می‌کند. فایل‌هایی که در قرنطینه نگه‌داری می‌شوند از طریق هیچ برنامه‌ای قابل دسترسی نیستند.

یکی از مزیت‌های استفاده از آنتی‌ویروس‌های اصل و خرید قانونی آن‌ها این است که شرکت سازنده خود را موظف می‌داند تا از طریق به روزرسانی بانک شناسه‌ها، شما را در مقابل جدیدترین ویروس‌ها ایمن کند.

قابلیتی که بیشتر برنامه‌های آنتی ویروس در موتور جستجوی خود ایجاد می‌کنند، توانایی شناسایی رفتارهای مشکوک فایل‌ها و ایجاد سطوح دسترسی برای برنامه‌های مختلف است.

به این ترتیب اگر شناسه ویروسی در بانک آنتی ویروس موجود نبود، موتور جستجو به طور خودکار رفتار فایل‌ها را زیر نظر می‌گیرد و اگر رفتار مشکوکی مشاهده کند به کاربر اخطار می‌دهد.

دیگر راه‌حل‌های امنیتی

این روزها شرکت‌های سازنده برای جامع‌تر ساختن راه حل‌های امنیتی، قابلیت‌های Firewall، آنتی‌اسپم (ضد هرزنامه) و آنتی فیشینگ را به این نرم‌افزارها اضافه کرده‌اند.

سیستم عامل‌ها از جمله سیستم عامل ویندوز از یک برنامه Firewall معمول استفاده می‌کنند. البته Firewall سیستم عامل توانایی زیادی در شناسایی حمله‌های شبکه ندارند و بهتر است که از Firewall آنتی‌ویروس برای ایمنی بیشتر استفاده کرد.

یکی دیگر از قالیت‌های Firewall آنتی‌ویروس، فیلتر و بررسی دقیق اطلاعات رد و بدل شده در اینترنت است.

آنتی ویروس‌ها معمولاً دارای ابزار آنتی اسپم و آنتی فیشینگ نیز هستند. این ابزار با سوار شدن بر روی نرم‌افزارهای Email نظیر Outlook محتوای ایمیل‌ها را برای به دام انداختن هرزنامه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهند. آنتی اسپم هم دارای موتور جستجو و شناسه مخصوص به خود است.

آنتی فیشینگ می‌تواند بر روی برنامه‌های پیام فوی نظیر ICQ، AOL، Live Messengerو Y! Messenger نیز نصب شود و از دزدی اطلاعات شخصی توسط هکرها و نمایه‌های (Profile) قلابی جلوگیری کند.

ابزار متعدد دیگری نظیر صفحه کلید مجازی و قفل کودک وجود دارد که هر شرکت تولیدکننده‌ای به تناسب نیاز بازار، از آن‌ها در نسخه‌های مختلف استفاده می‌کند.

آنتی ویروس‌های قلابی

آنتی ویروس‌های قلابی که از طریق تبلیغ و سایت‌های غیر معتبر به فروش می‌رسند یکی از خطرناک‌ترین تهدید‌های امنیتی به شمار می‌روند. این کار مثل بازکردن درب کامپیوتر به روی هکرهاست.



همیشه آنتی‌ویروس را از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های معتبر بخرید. و از سالم بودن برچسب کد فعال سازی آن اطمینان حاصل کنید.

گزارش امنیت سایبر سال 2008 مایکروسافت نشان می‌دهد که برنامه Internet antivirus Pro یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال پر دانلود ترین آنتی‌ویروس‌های قلابی بوده‌است.

چهارشنبه 4/6/1388 - 19:10
دانستنی های علمی
از

جمله این نوع غذاها و پختنی‌ها می‌توان به چلوكباب، آبگوشت (دیزی) و نان سنگك اشاره كرد. در این گزارش‌ درصددم كه تاریخچه و چگونگی پیدایش نان سنگك را برای ایرانیان عزیز ساكن كانادا كه امروزه از مغازه‌ها و سوپرماركت‌های ایرانی نان سنتی ایرانی سنگك با كیفیت و بسته بندی بهداشتی تهیه مینمایند را شرح دهم. قبل از آنكه وارد این بررسی بشویم به اطلاع عزیزان وخوانندگان هفته‌نامه سلام تورنتو و سایت سلام تورنتو می‌رسانم اگر چه در سالهای اخیر سیستم پخت نان در ایران و بویژه در تهران ماشینی شده و این موضوع از كمیت و كیفیت پخت نان كاسته است ولی هنوز هم نانوایی‌هایی وجود دارند كه به پخت این نانهای سنتی به روش قدیم ادامه می‌دهند. اصولاً چهار نوع نان در سطح ایران بعنوان نانهای سنتی و ملی شناخته شده‌اند:
-نان سنگك
-نان بربری
-نان تافتون
-نان لواش
در زمانهای بسیار قدیم، خانواده‌ها و افرادی كه با هم زندگی می‌كردند، مایحتاج زندگی خود را بطور سالیانه و یكجا و بیشتر هم در ا یام برداشت محصولا‌ت كشاورزی كه بیشتر در پایان فصل تابستان و آغاز فصل پاییز بود، تهیه كرده و در منازل خود نگهداری می‌كردند و به مرور آن را مورد استفاده قرار می‌دادند. یكی از این نیازها تهیه و نگهداری گندم برای پخت نان در طول سال بود. بطوریكه نان ما در همه»‌ غذاها و نیازهای خورد و خوراك تلقی می‌گردید. من یادم است كه حدود پنجاه سال پیش هنگامی كه ما در شهرستان زندگی می‌كردیم، صبحانه اغلب افراد نان وچای شیرین بود، كم كم كه وضعیت اقتصادی رشد كرد و شهرنشینی زیاد شد و محصولا‌ت دامی و كشاورزی فرآوری شده و به سوی شهرها سرازیر شد. چیزهای دیگر مانند پنیر، حلوا ارده با سرشیر، عسل و تخم‌مرغ هم به این صبحانه‌ها افزوده گردید.
در گذشته‌ای نه چندان دور در هر خانه‌ای چرخی سنگی وجود داشت كه خانمهای خانه با آن گندم را آرد می‌كردند و خمیر می‌زدند و در تنورهای گلی كه در هر منزلی وجود داشت و با هیزم داغ می‌شد، نان میپختند. كم كم آسیابهایی برای آرد كردن گندم ساخته شد كه اول آسیاب آبی بود و بعداً به آسیابهای دیزلی و برقی تغییر یافت و پس از چندی واحدهای نانوایی و نان پزی در سطح شهرها و روستا احداث گردید، بطوریكه كم كم پختن نان در منازل متوقف گردید و افراد برای تهیه نان مورد نیاز خود آن را از مغازه‌های نانوایی خریداری كرده و می‌كنند.
نانوایی‌های اولیه طریقه خمیر زدن و پختن و سوخت تنورهای خود را به روشهای سنتی و قدیمی انجام می‌دادند و اخیراً حدود 10 تا 15 سال است كه روشهای ماشینی و پخت نانهای فانتزی رسم شده و دیگر از آن عطر و طعم نانهای پخته نانوایی‌های قدیمی كه به قول معروف بوی نان تا هفت خیابان اطراف می‌پیچید و اشتها را باز می‌كرد، خبری نیست.
درصدد تهیه كردن این گزارش بودم كه مشاهده كردم یك خوش ذوق و علاقمند، ساختمان زیبا و دو طبقه‌ای را تبدیل به مجتمع تولید انواع نان سنتی كرده بطوریكه انواع نانهای سنگك، بربری، تافتون و لواش را در یك مجموعه می‌پزد و هر كسی كه هر نوع نان را دوست دارد با مراجعه به واحد تولید آن نان، نان مورد نیاز خود را می‌خرد. جالب توجه است كه این مجموعه كاملاً بهداشتی و در فضای مناسب است كه برای مشتریان صندلی برای نشستن در نظر گرفته‌اند و انواع وسایل سرگرمی مانند تلویزیون و... در آنجا قرار داده‌اند و سفارش خود را حتی می‌توانی از طریق كامپیوتر موجود در نانوایی ثبت نمایی و رسید پرداخت وجه و تحویل نان دریافت كنی.. این كار در نوع خود ابتكاری زیبا و ماندنی است. قیمت نان سنگك در این نانوایی برحسب نوع سفارش كوچك و بزرگ و یك رو خشخاشی یا دو رو خشخاشی از مبلغ 400 تومان در نوسان است كه با توجه به كیفیت خوب نان پخت سنتی و بهای نان‌های فانتزی و ساندویچی فعلی موجود در بازار، قیمت‌ها چندان بالا نیست.


لازم به توضیح است ك چون هنوز دولت در تولید نان مصرفی افراد یارانه پرداخت می‌كند، قیمت نان در ایران پایین است ولی این گونه نانوایی‌ها از آرد آزاد و قیمت فروش آزاد تبعیت می‌كنند كه قیمت فروش آنها تا دو برابر قیمت فروش نانهای یارانه‌ای است. خوب حالا برگردیم به اصل مطالب و بیان تاریخچه و چگونگی پیدایش نان سنگك ایرانی.
در رابطه با چگونگی و محل و تاریخ دقیق پیدایش نان سنگك در ایران هیچ گونه اطلاع دقیق و روشنی در دسترس نیست. كهن‌ترین نوشته و تحقیقی كه در آن از نان سنگك نام برده شده، كتاب فرهنگ لغاتی است به نام "برهان قاطع" كه توسط نویسنده‌ای به نام خلف تبریزی در سال 1062 هجری قمری نگارش یافته و مولف در آنجا در زیر معنی واژه سنگك می‌نویسد:
"نوعی از نان هست كه روی سنگ ریزه‌های گرم بپزند."
همچنین در تقویم سالنمایی كه توسط كمیته» ‌نانوایان تهران كه در 19 اردیبهشت سال 1326 شمسی در تهران چاپ شده در رابطه»‌ تاریخچه و چگونگی پیدایش نانوایی و نان سنگك این گونه آمده است:
"شاه عباس برای رفاه حال طبقات تهی‌دست و لشگریان خود كه غالباً در سفر احتیاج به نان و خورش موقت و فوری داشتند و لازم بود به هر شهری می‌رسند نانواهایی باشند كه بتوانند به قدر مصرف سربازان نان تهیه نمایند و غذایی باشد كه خورش نان قرار دهند، درصدد چاره برآمد و حل این مشكل را از "شیخ بهایی" كه از اجلّه»‌ علما و دانشمندان ایران بود خواست. شیخ بهایی با تفكر و تعمق تنور سنگكی را ابداع نمود. این اختراع كه با دقت و هوشیاری طرح و عملی شده است به قدری كامل و دقیق است ك پس از گذشت چند صد سال هنوز به همان صورت اولیه» ‌مورد استفاده و نانی كه از تنور سنگكی بدست می‌آید، مأكول ترین نان است." البته باید این نكته را توجه داشت كه علی‌رغم این ادعا كه در این سالنامه آمده است، نانوایان و كارگران و شاطران نانوایی‌های سنگكی در رابطه با پیدایش این نوع نان، نظرهای دیگری هم دارند كه شاید این دیدگاهها واقعی‌تر و به حقیقت نزدیك‌تر باشد.
این دیدگاهها این است كه پخت نان سنگك قبل از ورود اسلام به ایران رواج داشته و پیدایش آن این گونه بوده كه یكی از پادشاهان ساسانی بیمار می‌شود، طبیب معالج او تجویز می‌كند كه برای شاه باید نانی تهیه نمایند كه آن نان روی ریگ (سنگ‌های كوچك) پخته شود. در اجرای این كار دستور داده می‌شود كه روی توری مقداری ریگ و سنگ‌ریزه بریزند و در زیر آن آتش پرحجمی روشن نمایند تا ریگها كاملاً داغ گردند و آنگاه خمیر نان را با دست در روی تخته‌ای پهن كرده و در روی سنگ‌های داغ قرار دهند تا بپزد. ولی چون در این روش‌ قسمت پایین نان پخته و قسمت رویی نمی‌پخت، آمدند توری دیگری هم در روی خمیر قرار دادند و روی آن آتش ریختند تا هر دو طرف نان پخته شود. كم كم این روش پختن نان توسعه و تكامل یافته تا به صورت امروزه در‌ آمده است. همچنین در كتب تاریخی ذكر شده است كه وقتی سربازان عرب به شهر مدائن آمدند و نان سنگك را در روی میز نانوایی دیدند، نمی‌دانستند كه آن چیست و همین هم خود دلیلی بر قدمت پخت نان سنگك در ایران است..
همچنین در سالهای قبل در قلعه‌ای قدیمی در نزدیكی شهر ورامین در زیر زمین این قلعه بقایای یك نانوایی سنگكی كشف شد ك تنور آن سالم مانده و ریگ‌های داخل آن موجود بود.
نان سنگك كه از نظر مزه، طعم، هضم و بهداشت و سلا‌مت بهترین نان ایرانی و حتی دنیا است از آرد مرغوب و سالم، آب خالص و كمی نمك پخته می‌شود. مایه خمیر و یا خمیر ترش هم برای ورآمدن خمیر و بالا‌ بردن كیفیت پخت نان به آن افزوده می‌گردد.
در پخت نان سنگك به غیر از سه ماده ذكر شده، نباید چیز دیگری به آن افزود. استفاده از جوش شیرینی كه در سالهای اخیر رواج پیدا كرده ممنوع است و حتی آرد این نان باید از گندم مرغوب و سالم بدون هیچ نوع آرد دیگری مانند آرد جو یا حبوبات باشد.
اگر گندمی دچار آسیب یا آفت از قبیل سن و چیزهای دیگر باشد یا ناخالصی داشته باشد بدرد تولید این نوع نان نمی‌خورد. حتی انواع گندم كه در نقاط مختلف از لحاظ آب و هوا بدست می‌آیند در كیفیت پخت نان سنگك موثرند. شاطرها و نانواهای ماهر می‌گویند آرد گندم برای پخت نان سنگك باید ری آن (12 كیلو گرم) احتیاج به یك تبریزی (سه كیلوگرم) ترشی و یك نصفه (ظرف نیم پر) نمك داشته باشد.
در زمانهای گذشته شغل نانوایی كه به شاطری معروف است در خانواده‌ها موروثی بود و یك نوع تقدس خاص خود را داشت. یعنی از پدر به پسر می‌رسید و به همین دلیل نانوا حتی در صورت ضرر حاضر نبود از این شغل پدری دست بكشد و كار دیگری انتخاب كند. بنابراین نانواها پشت در پشت این شغل و مغازه»‌ پدری را حفظ می‌كردند و ادامه می‌دادند و شغل نانوایی شغلی بود كه هر كسی وارد به آن نمی‌شد. به همین دلیل نانواها در كار خود تخصص داشتند و در شناخت گندم، تولید نان خوب و مرغوب و پر بركت از هر كوششی دریغ نمی‌ورزیدند. بنابراین آنها برای حفظ حرمت خانوادگی این شغل همه سعی می‌كردند با تهیه گندم خوب و پرورش خمیر خوب، نان مرغوب و سالم به مشتریانشان تحویل دهند. خدا هم بركت كار را می‌داد.
نكته قابل توجه در مدیریت و گردش كار نانوایی سنگكی این است كه چون نانوایی‌ها اغلب، در طول كل روزهای سال باز است بنابراین تهیه مواد اولیه از لحاظ گندم،‌ آب و نمك و سایر وسایل و لوازم دیگر باید با توجه به این زمان تولید و تعهد صنفی برنامه‌ریزی گردد. یعنی نانوا باید پیش‌بینی مصرف حداقل یكسال گندم، آرد و سایر نیازهای خود را بكند و آنها را در یك محل مناسب و مطمئن و بهداشتی نگهداری نماید.


یكی از نكات بسیار مهم دیگر، مهندسی و معماری ساخت كوره‌پخت نان سنگك است كه می‌بایست توسط معماری وارد و ماهر و با اطلا‌ع از چگونگی پخت و فضاهای گردش نان و محوطه نان‌گیری، ساخته شود. لا‌زم به توضیح است كه كار كردن در محیط نانوایی علا‌وه بر آنكه به صورت موروثی و پدر فرزندی بوده ولی از یك لطف وزیبایی‌های دیگری هم برخوردار است. اصولا‌ً آنهایی كه یك واحد نانوایی سنگكی را می‌چرخانند همچون یك خانواده در كنار هم زندگی می‌كنند و برای تنوع و تهیه غذا از گرمای داخل تنور نان برای پختن غذای افراد هم استفاده می‌نمایند، بطوریكه غذاهایی مانند بار گذاشتن دیزی، پختن سیب زمینی، چغندر، كدو حلوایی و سایر غذاهایی دیگر، در داخل تنور صورت می‌گیرد.
یكی از دردسرهای مربوط به اداره كردن یك نان سنگكی تامین سوخت مورد نیاز برای داغ كردن تنور بوده، در گذشته از انواع بوته، هیزم و اخیراً هم از نفت سیاه (مازوت)، گازوئیل و در حال حاضر هم از گاز شهری استفاده به عمل می‌آید كه سوختی تمیز و بی دردسر است.
در گذشته با توجه به اینكه شغل نانوایی شغل اجتماعی و پرطرف‌دار بود، نانوایی‌های هر محله برای سرگرمی و همچنین تشویق جوانان به آموزش بیشتر، كارها و نوآوری‌هایی برای شاطرها انجام می‌دادند و با برگزاری مسابقه و گردهم آمدن و پختن انواع نانهای مختلف با ایجاد نقش و نگارها روی آن و همچنین پختن نانهای مخصوص مثل نان پای غنچه عقد، یا نان پای غنچه هفت سین، یا پختن انواع نانهای قندی و توتك، شور و حالی دیگر به محیط نانوایی و این شغل می‌دادند و محیط كار را شاداب و با نشاط می‌كردند. ولی در حال حاضر از این نوع كارها در نانوایی‌ها خبری نیست.
در رابطه با قوانین و مقررات مربوط به احداث یك واحد نانوایی از گذشته‌ های بسیار دور ضوابط و آئین‌نامه‌هایی وجود داشته، نگارنده در بررسی‌های خود برخورد كرد به مداركی در رابطه با چگونگی تاسیس نانوایی و فرمها و شرایط اجازه‌ نامه‌های دولتی كه مربوط به سال 1312 شمسی یعنی زمان حكومت پهلوی اول بود. در این آیین نامه‌ و اجازه نامه كلیه تعهدات طرفین كه دولت گندم و آرد در اختیار نانواها می‌گذاشت و شرایط پخت نان و عرضه آن ذكر گردیده و كار مدام توسط بازرسان كنترل می‌شده است. یكی از چیزهای مهمی كه كنترل می‌گردید، نرخ فروش نان بود كه می‌بایست با یك قیمت معقول به دست مردم كه غذای عمومی آنها نان بود برسد و اگر خدای نكرده نانوایی یا شاطری در این كار تخطی می‌كرد این عمل باعث نارضایتی و اعتراض مردمی و اجتماعی می‌شد و چه بسا مشكل عمده‌ای برای دولت ایجاد می‌كرد. حتماً شما یا بزرگترها این مثل را شنیده‌اید كه در زمان شاه عباس و یا رضاشاه، قیمت نان ناگهان گران شد و شاه در آن زمان با لباس مبدل در نانوایی‌ها سركشی می‌كرد و هنگامی كه مشاهده كرد نانوایی تخلف كرده است، او را در كوره نان‌پزی انداخت و از آن به بعد شایعه شده بود كه ممكن است در این صف مشتریان نان، ماموری ایستاده باشد، بنابراین خود به خود قیمت نان كنترل شد و پایین آمد.
چون تامین نان مردم از اهمیت خاصی برخوردار بود و یكی دو بار هم در زمان انقلاب مشروطیت و جنگ جهانی اول و دوم در تهران و شهرستانها مشكل نان پیش آمده بود، از دیر هنگام و حتی تاكنون چگونگی تامین و عرضه نان مورد نیاز مردم تحت نظارت دولت صورت می‌گیرد. نگارنده در بررسیهای خود به مداركی تحت عنوان نظامنامه نانوایی برخورد كرد كه در سال 1316 شمسی توسط وزارت داخله (وزارت كشور فعلی) و بخش امور شهرداری‌ها‌ تدوین شده و چگونگی تاسیس، مدیریت، سهمیه آرد، فروش و... واحدهای نانوایی را در این نظامنامه تعریف و مشخص كرده‌اند. یكی از ضوابط و مقررات سختی كه در این دستورالعمل است توجه به بهداشت، سلامت، تمیزی، لباس و استحمام كاركنان است كه بسیار به آن توجه گردیده است.
ولی نكته دیگری كه باید در این رابطه به آن اشاره كرد، شغل و كار در نانوایی و مخصوصاً نانوایی سنگكی است كه بسیار سخت و طاقت‌فرساست. بطوریكه كارگران و افرادی كه در نانوایی‌ها كار می‌كردند به علت سختی و سنگینی كار زود ‌شكسته می‌شدند و از بیماریهای مختلف رنج می‌بردند. چون كار اكثر این نانوایی‌ها سرپایی و مشكل است و افراد را به انواع ناراحتی جسمی و بیماری دچار می‌كند. در گذشته برای رفع این مشكل چار‌ه‌ای نبود و افراد به انجام این گونه كارها مشغول می‌شدند ولی اخیراً هنگامی كه من به یك نانوایی چندگونه پز وارد شدم، مشاهده كردم كه دیگر محیط كار مانند گذشته نیست. فضا بسیار روشن و بهداشتی و كارگران و كاركنان نانوایی از بیمه و حقوق مناسب برخوردارند و حتی با یكی از شاطرها كه صحبت كردم ایشان ظاهری بسیار آراسته و باریشی پروفسوری و شیك در پشت پاروك نان‌پزی ایستاده بود و لنگ پاكیزه و زیبایی به دور كمر داشت و هنگامی كه از حقوق ماهیانه‌اش پرسیدم، رقمی به من گفت كه حتی مهندسین تحصیل كرده و سایر مشاغل اداری مشابه از این سطح حقوق برخوردار نبودند.
اینجا بود كه خوشحال شدم و یادم افتاد به نسل‌های گذشته از نانواها و شاطرها، مانند شاطر عباس صبوحی قمی كه نان سنگك می‌پخت و شاعر بود و شعرهای زیبایی می‌گفت و شاطر محمد قمی، شاطر سید داود روغنی، شاطر سیدجمال، شاطر میر ابوالقاسم، شاطر سید جواد، شاطر غلا‌مرضا، شاطر آقا حسین، شاطر میر‌آقا و سایر شاطرهای دیگری كه در سالیان دراز در این شغل زحمت كشیدند و نان سنگك پختند و قت لا‌یموت مردم را فراهم نمودند. روحشان شادباد. گزارش را با شعری از شاطر عباس صبوحی قمی به پایان می‌برم:
من اگر رندم و قلا‌شم، اگر درویشم
هر چه ام عاشق رخسار تو كافر كیشم
خواهمت تا كه شبی تنگ در آغوش كشم
چه غمم از خطری صبح در آید پیشم
من همان "شاطر" عشقم كه به تو شرط كنم
گر كشم دست ز دامان تو نادرویشم

چهارشنبه 4/6/1388 - 19:9
طنز و سرگرمی
- چیزی در مورد ماشین فهمیدن ، البته به جز رنگش
  درک مضمون اصلی یک فیلم هنری
  ۲۴ ساعت رو بدون فرستادن sms زندگی کردن
  بلند کردن اجسام
  پرتاب کردن
  پارک کردن
  خواندن نقشه
  دزدی کردن از بانک
  آرام و ساکت جایی نشستن
  بیلیارد بازی کردن
  پول شام رو حساب کردن
مشاجره کردن بدون داد کشیدن
  مواخذه شدن بدون اینکه گریه کنن
  رد شدن از جلوی مغازه کفش فروشی
  نظر ندادن در مورد لباس یک غریبه
  دنده ماشین را با انگشت عوض کردن
  راه انداختن درست یک ویدئو
  تماشای یک فیلم جنگی
  انتخاب سریع یک فیلم
  ایستاده جیش کردن
  ندیدن فیلم هندی
  غیبت نکردن
آرایش نکردن
لاک نزدن
  صحبت نکردن وقتی که باید ساکت باشن
  سیگار برگ و یا چپق کشیدن
درک کردن شوهر وقتی اعصابش خورده
  گریه کردن بدون آبریزش بینی
‌ غذا پختن بدون تماشای تلویزیون
  تماشای اخبار و خوندن روزنامه
  نق نزدن
  خواستگاری رفتن
  موارد بالا رو قبول کردن …

شما هم اگه چیزی به نظرتون میرسه خجالت نکشید، اضافه کنید

چهارشنبه 4/6/1388 - 19:8
ازدواج و همسرداری
ین می تواند احساس خیلی از شماها باشد: خسته شده اید. احساس می کنید که هر کاری که لازم است را برای به دست آوردن زنی بااصالت با ویژگی های ممتاز انجام می دهید اما خانم ها به شما جواب نمی دهند. تصور شما این است که خانم ها معمولاً دنبال مردی کامل هستند که در واقعیت وجود خارجی ندارد.

اما اگر از یک زن سؤال کنید، مطمئناً پاسخ دیگری دریافت خواهید کرد. درست است که آنها زیبایی ظاهری، جذابیت و رمانتیک بودن را در مرد ایدآلشان دوست دارند، اما آنقدرها هم که شما فکر میکنید درگیر این مسائل نیستند. اگر میخواهید بدانید واقعاً به چه فکر میکنند، به مطالب زیر توجه کنید.


کمی احترام بگذارید. وقتی نوبت به احترام گذاشتن به خانم ها می رسد، مردهای ایرانی فرقی با بقیه مردهای جهان ندارند. خانم ها وقتی بشنوند که طرفشان در مورد زنان دیگر غیرمحترمانه صحبت می کند، خیلی سریع عقب می کشند. من با مردان زیادی روبرو بوده ام که به خاطر اینکه علاقه ای به من نداشتند، به خودشان اجازه میدادند که وقتی زن زیبایی می بینند آنها را جذاب قلمداد کنند یا زنانی که جذابیت کمتری دارند را به عناوین ناخوشایند بخوانند. حتی اگر این نحوه صحبت کردن به صورت شوخی هم بیان شود، باز اگر خانم ها ببینند که طرفشان زنان را نوعی شیء قلمداد میکند، آزرده خاطر خواهند شد.

مردها به صورت های دیگر هم می توانند احترامشان را به خانم ها نشان دهند. وقتی در را برای خانم ها باز می کنند، به آنها صندلی تعارف می کنند، یا او را تا اتومبیلش همراهی می کنند، در نظر خانم ها بسیار مؤدبانه می آید. اکثر مردها وقتی با یک خانم قرار ملاقات میگذارند، چنین رفتارهایی از خود نشان می دهند، اما با دوستان  معمولیشان چنین برخوردی ندارند.

با همه مهربان باشید. ممکن است تعجب کنید اگر بفهمید که خانم ها شما را حتی در عادی ترین برخوردهایتان با دیگران هم ارزیابی می کنند. آنها نه تنها به رفتار شما با خودشان، بلکه به نحوه برخورد شما با دیگران هم توجه می کنند. مهربانی، بخشندگی، و خدمت رسانی، از دیدگاه آنها خصوصیاتی قابل تحسین است.

به دنبال مشاوره و راهنمایی های معنوی باشید. خیلی از مردها از اینکه میبینند خانم ها به دنبال مردان باایمان و معنوی هستند تعجب می کنند. آنها تصور می کنند که ایدآلی که خانم ها دنبال آنند، وجود ندارد اما من از زبان خانم های زیادی شنیده ام که این ویژگی برایشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. خانم ها معتقدند که افراد باایمان و متقی، در ازدواج هم کمتر مرتکب گناه می شوند و بیشتر می توان به آنها اعتماد کرد.

خانواده تان را دوست داشته باشید. خانم ها همچنین به نحوه برخورد آقایون با مادر، خواهر و حتی مادربزرگشان هم دقت میکنند. آنها از اینکه می بینند مردی با زنان خانواده خود نیز رفتار خوبی داشته و به آنها علاقه دارد، احساس امنیت بیشتری میکنند و تاحدودی مطمئن می شوند که با آنها نیز رفتاری پایین تر از آن نخواهند داشت.

ازدواج را جدی بگیرید. برای خیلی از آقایون، ازدواج چیزی است که هیچوقت از آن صحبت نمی کنند. حتی اگر در خیالشان باشد که یک روز ازدواج کنند، معلوم نیست که هیچ برنامه ای برای آن داشته باشند.

یکی از دوستان من یکسال پیش ازدواج کرد. کمی بعد از ازدواجشان اتفاقی برای آنها افتاد که مجبور می شدند به فرانسه رفته و آنجا زندگی کنند. بعد از سه ماه دیدم که آماده رفتن شده اند. وقتی از او پرسیدم که چطور به این سرعت توانستند مشکلات مادیشان را حل کرده و برنامه رفتن را جور کنند، دوستم رازی را با من در میان گذاشت. او گفت که همسرش از سالها قبل از ازدواج برای زندگی خانوادگی خود در آینده پس انداز میکرده است، به همین ترتیب بوده که توانسته بود بدهی شهریه دانشگاه او و همچنین ماشین های هردوشان را بپردازد.

من واقعاً چنین دوراندیشی را تحسین می کنم. بااینکه همه ی آقایون ممکن است قادر به رسیدن به چنین اهداف مالی نباشند، اما برداشتن قدم هایی کوچک هم که به خانم ها نشان دهد خود را برای ازدواج آماده می کنند، هم خوب است.

یکی دیگر از نشانه های میل به ازدواح، آمادگی پذیرفتن مسئولیت است. خیلی از مردها می خواهند با همان آزادی  که در دوران دانشگاه داشتند، تا آخر عمر زندگی کنند و از قبول مسئولیت های جدید سر باز می زنند. این آدم ها باید بدانند که خانم ها دنبال یک مردبچه نیستند، آنها دنبال مرد زندگیشان هستند، کسی که بتواند از آنها حمایت کرده و از خیلی جهات تامینشان کند.

ریسک کنید. خیلی اوقات مردها باعث می شوند که رابطه شان بر هم بخورد چون وقتی که نوبت به تصمیم گیری می رسد، اقدامی نمی کنند. آنها باید بدانند که شجاعت و جسارت مردان برای خانم ها ارزش زیادی دارد. با طرفتان روراست باشید و حرفی که می خواهید بزنید را بدون این پا و اون پا کردن به او بگویید. رک و راست بودن همیشه مورد تحسین خانم ها بوده است.


شما آقایونی که فکر میکنید خانم ها به دنبال مرد کامل و رویایی توی قصه ها هستند، بدانید که اشتباه می کنید. شما تصور درستی از خواسته های خانم ها ندارید. آنها به دنبال مهربانی و محبت، احترام و توجه، و صداقت و ابتکار عمل هستند. آنها به دنبال آن مرد کاملی هستند که درون شما وجود دارد، پس معطل نکنید
.
چهارشنبه 4/6/1388 - 19:6
ادبی هنری
عبارت بالا اصولا از تعصب شیعیان در مورد ناقلان روایات اهل سنت و جماعت و یا به اصطلاح دیگر راویان سنی حكایت می كند كه رفته رفته صورت ضرب المثل پیدا كرده مجازا در رابطه با منقولات غیر واقع كه شنونده آن را باور نكند از باب شوخی و در لفافه ی طیب و مزاح می گوید : «راوی سنی است.» یعنی این گفته و روایت قابل اعتنا و اعتماد نیست و باید به دیده ی تأمل در آن نگریست.

اما ریشه ی این عبارت مثلی : دین اسلام كه چهارده قرن از عمر و ظهورش می گذرد در ابتدا یعنی عصر جاهلیت و بت پرستی در شهر مكه در حجاز طلوع كرده و تاریخ ظهور آن اوایل قرن هفتم میلادی یعنی سال 610 میلادی است كه محمد به پیغمبری مبعوث گردیده است. در طول مدت بیست و سه سال دوران بعثت آیات الهی كه به زبان وحی بر پیامبر اسلام نازل می گردید مجموعا قرآن مجید نامیده شد و آن را پس از رحلت محمد و در دوره ی خلفای راشدین جمع و تدوین كرده به مصحف موسوم كرده اند و آن مركب از یكصد و چهارده سوره و هر سوره مركب از چندین آیه و در مطاوی آنها قواعد و احكام و امثال و قصص و دستورهای اخلاقی فراوان آمده است و مسلمانان برآنند كه كلیه ی دستور معاش و معاد ایشان در قرآن مندرج است و خیر دنیا و آخرت از آن كتاب حاصل می گردد.


مبانی اصلیه ی دین اسلام را به عقیده ی اهل سنت و جماعت سه اصل توحید و نبوت و معاد تشكیل می دهد كه دو اصل امامت و عدل نیز بر حسب عقیده ی متكلمین شیعه بر آن سه اصل اضافه شده است.


به علاوه در نزد اسلامیان مجموعه ی روایاتی وجود دارد كه به نام احادیث شناخته می شوند و آنها عبارت است از چندین روایت كه از كلمات پیامبر اسلام نقل شده و آن را سنت گویند. چون عمربن خطاب كشته شد ریشه ی اختلاف سران مسلمین از شورای شش نفره ی علی، عثمان، طلحه، زبیر، عبدالرحمن بن عوف و سعدبن ابی وقاص، كه بنا بر وصیت خلیفه ی دوم تشكیل شده بود بارور شده از اسلام واحد فرقه های عدیده ی عامه و خاصه كه همان شیعه و سنی باشد منشعب گردیده است.

عوامل و جهات اصلی اختلاف مسلمین در صدر اسلام عبارت بودند از:


سقیفه ی بنی ساعده، واقعه ی فدك، واقعه ی تشكیل شورای شش نفره، شورش بر ضد عثمان و كشته شدن او و داستان پیراهن عثمان، واقعه ی غدیرخم و مآلا همین حدیث تفرقه و جز اینها كه از حوصله ی این مقال خارج است، اسلامیان را به دو دسته شیعی و سنی منشعب كرده است و از آن پس هر روایتی كه بر مظلومیت و ولایت و خلافت علی بن ابی طالب باشد اهل سنت و جماعت شاید بگویند راوی شیعی و یا به اصطلاح دیگر راوی رافضی است و آنچه از روایت ها دال بر حقانیت خلافت خلفای ثلاث ابوبكر، عمر، عثمان و مردود بودن واقعه ی غدیرخم و جز اینها باشد شیعیان به طنز و تعریض می گویند : «روای سنی است.» یعنی پیرو اهل سنت و جماعت است و روایتش اعتباری ندارد
.
چهارشنبه 4/6/1388 - 19:6
خواستگاری و نامزدی
همیشه وقتی که می‏خواهیم با یک فرد جدید یا دوستی که از طریق اینترنت با وی آشنا شده‏ایم برای اولین بار قرار ملاقات حضوری بگذاریم، بیشتر از اوقات دیگر به سر و وضع خود می‏رسیم. این قضیه در مراسم پیش از ازدواج و جلسۀ اول خواستگاری بیشتر مشهود است. همچنین در مورد استادان و معلمانی که برای اولین در کلاسها حاضر می‏شوند و تمام تلاششان در این است که با همان برخورد اول نظر دانشجویان و دانش‏آموزان را به خود جلب نمایند.

برخورد اول در برقراری دوستی‏ها و ارتباطات بسیار موثر بوده و نقش اساسی در پایداری ارتباط دارد. بسیاری از ما این قضیه را زیاد مهم تلقی نکرده و گاهی اوقات در همان برخورد اول تاثیر منفی بر روی مخاطب خود گذاشته و باعث می‏شویم که وی برای آخرین بار با ما ملاقات حضوری داشته باشد.

این تصویر را مشاهده فرمایید :



احتمالا دراینجا شما تصور میکنید که این نیم تنۀ یک موتور سوار ورزشکار است که با سرعت زیاد در حال حرکت در اتوبان است و لباسهایی جذاب داشته و موتور او بسیار گران است اما شما در برخورد اول وی را چنین دیدید و در واقع در برخورد اول او خود را به شما چنین نشان داد. (ادامۀ تصویر در آخر این متن است)

چه کنیم تا برخورد اول باعث برقراری پیوند مستحکم ارتباط شود؟

راههای زیادی وجود دارد که هر کسی بر اساس تجربیات خودش آنها را در نظر دارد اما چند راه اساسی هست که برای همه موثر واقع شده و تابحال امتحان خود را پس داده است. از آن جمله می‏توان به موارد زیر اشاره نمود :

۱ - وقت مخاطب را محترم شمردن و دقیقا سر وقت در محل قرار حاضر شدن
۲ - رعایت نظافت شخصی و مرتب بودن سر و وضع
۳ - داشتن وضع ظاهری آراسته و مرتب و منظم (بسته به سلیقۀ هر فرد : اسپرت یا کلاسیک)
۴ - صحبت کردن اصولی و بدون من من کردن و همچنین رعایت اصل من شنوندۀ خوبی هستم
۵ - دست دادن در حد استاندارد، رعایت فاصلۀ مناسب، عدم روبوسی در هر شرایطی (وجود آنفلوآنزا، عدم وجود آنفلوآنزا)
۶ - کنار گذاشتن تعارفات غیرمعقول
۷ - دعوت از مخاطب جهت صرف یک نوشیدنی یا نهار و شام (با هزینۀ خودمان)
۸ - عدم توجه به اشتباهات لپی فرد مقابل
۹ - شوخی نکردن زیاد اما شوخ طبع بودن به اندازه
۱۰ - جدی نبودن زیاد اما کمی محکم بودن

همچنین باید همیشه با خود گمان کنیم که مخاطب ما فردی محترم، با ادب، با شخصیت و دارای سجایای اخلاقی است. یعنی این پیش برداشت را از شخصیت مخاطب خود داشته باشیم زیرا خودبخود باعث سوق دادن رفتار ما به سمت احترام به فرد مقابل می‏شود.

نکتۀ مهم : زبان اعضای بدن

در اینکه بدن ما خودبخود با مخاطب صحبت می‏کند شکی نیست اما چه کنیم تا بدنمان حرفهای خوبی به مخاطب بزند؟ (!)

حرکات زیاد دست، متقاطع کردن پاها، تکان دادن زیاد سر چه به معنی موافقت و چه مخالفت، بازی کردن با انگشتان، بازی کردن با اعضا و جوارح دیگر بدن، بازی با لباسها از جمله دکمه‏ها و یقه، حرکات زیاد صندلی، صندلی را تا نیمه بلند کردن، لم دادن زیاد، صاف نشستن شدید، به یک نقطه خیره شدن، سیگار کشیدن، بینی را با دستمال گرفتن و بسیاری موارد دیگر، همه و همه تاثیرات منفی و در نتیجه برداشت منفی مخاطب را بدنبال خواهد داشت.

همچنین داشتن یک لبخند ملیح بر لبها می‏تواند تا ۷ برابر بیشتر از حالت معمولی باعث جذب مخاطب شود. بلند شدن و ایستادن کامل در مقابل مخاطب نیز یکی دیگر از زبان اعضای بدن است (البته در ایران و برخی کشورهای آسیایی).


ناخن‏ها و دندان‏ها با مخاطب حرف می‏زنند

ناخنهای زیبا، اصلاح شده، تمیز و سوهان شده (برای خانمها) و دورگیری شده (برای آقایان) تاثیر بسیار ژرفی در دیدار اول دارد. شخصی که دارای ناخنهای بلند یا کثیف و چه بسا هر دو باشد، در همان لحظۀ اول باعث چندش مخاطب خود شده و وی را از خود طرد می‏‏نماید. تمیز کردن زیر ناخنها در حین صحبت، بازی با آنها و نیز باعث برداشت منفی مخاطب می‏شود. ناخنهای پا نیز بسیار تاثیرگذار است. با خود تصور کنید فردی با صندل یا دمپایی و ناخنهایی با کمی سیاهی در زیر آنها و بخصوص کمی بلند. واقعا چندش آور است. ضمنا ناخنهای لاک خورده با رنگهای عجیب و غریب نیز به نظر من عامل جذب مخاطب نخواهد بود. در مورد دندانها، به همان اندازه که ناخنها مهم هستند، دوبرابر آن دندانها تاثیرگذارند. نیاز به توضیح اضافی نیست اما دندانهایی سفید را در مقابل دندانهایی زرد با قطعاتی غذا مقایسه کنید.






  اتومبیل بخشی از لباس ماست!

نظافت ظاهری اتومبیل بسیار مهم است. اگر می‏خواهیم در اتومبیل با هم صحبت کرده و با مخاطب خود در داخل شهر گشتی بزنیم، الزامی است که اتومبیل خود را و بخصوص داشبورد و صندلی‏های انرا کاملا تمیز کرده و از خوشبوکننده استفاده کنیم. در صورتیکه در زیر پاها آشغال یا پوست میوه ریخته است، آنها را جمع کنیم (با توجه به اینکه ما هرگز آشغالها را از اتومبیل خود بیرون نمی‏ریزیم) و نیز در صورتیکه اتومبیل سیستم تهویۀ مطبوع دارد، آنرا در دمای متعادل تنظیم نموده و شیشه‏ها را ترجیحا بالا دهیم تا صحبتهای مخاطب خود را بهتر بشنویم و او نیز همچنین.

خوشبو باشیم، اما زننده نباشیم

برخی از افراد خیال می‏کنند که خوشبو بودن یعنی خالی کردن یک شیشه عطر بر روی لباس که این امر خود باعث نوعی برداشت نامناسب مخاطب از ما می‏شود. استفاده از عطر و ادکلن بسیار خوب است اما به اندازه. برای مثال یک لحظه فشردن دکمۀ فشاری عطر بیک برای ۲ ساعت کافی است. همچنین استفاده از مام (در صورتیکه تعریقمان زیاد است) خوب است. ضمنا دقت شود که خانمها اکثرا به بوهای گرم علاقمند بوده و آقایان به بوهای سرد.

کلمات تکراری = خستگی مخاطب

گفتن کلماتی تکراری (تکه کلام) به صورت اتوماتیک وار اشتباه است از جمله به قول معروف - مثلا - فهمیدی؟ - متوجهی؟ - نگا کن - بروبابا - چیه - چی شده؟ و که این کلمات علاوه بر بی‏احترامی گاه به گاه به مخاطب، وی را خسته می‏کند.

هرکه هستیم باشیم، برخورد اول مهم است

این مهم نیست که ما چه کاره هستیم یا وضع مالی ما چطور است و یا اینکه خانۀ ما کجاست و خانوادۀ ما کیستند. مهم فقط برخورد اول است که می‏تواند یک فرد با موقعیت اجتماعی معمولی را بسیار بالاتر از آنچه که هست جلوه دهد.

_____
پانوشت :

یک ضرب المثل به زبان انگلیسی می‏‏گوید : You never get a second chance to make a first impression به این معنا که شما هرگز شانس دیدار اول را برای دومین بار بدست نخواهید آورد.

ارائۀ اخبار جدید به مخاطب خوب است اما ارائۀ راه حل برای مشکلات مخاطب تا قبل از پرسیدن نظر ما کار درستی نیست.
از بوسیدن و در برخی موارد لمس کردن کودک دیگران جلوگیری اکید شود.
از نظر دادن در مورد جزئیات ظاهر مخاطب جلوگیری شود.
سلام و احوالپرسی گرم بسیار مفید است.

______

پانوشت ۲ :

مراقب باشیم گول برخورد اولی‏ها را نخوریم
.

چهارشنبه 4/6/1388 - 19:5
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته