دعا و زیارت
زندگینامه حضرت فاطمه زهرا
زندگینامه چهارده معصوم علیهم السلام ص37
آیة الله مظاهرى
اسم آن خانم، فاطمه است و براى آن بزرگوار هشت لقب ذكر كردهاند: صدیقه، راضیه، مرضیه، زهرا، بتول، عذرا، مباركه و طاهره (1) . از بعضى روایات استفاده مىشود كه زكیه و محدثه از القاب آن خانم است و كنیه او ام ابیها است. (2)
عمر آن بزرگوار تقریبا هجده سال است. در روز جمعه بیستم جمادى الثانى سال دوم بعثتبه دنیا آمد (3) و سال یازدهم از هجرت، سوم جمادى الثانى (4) به دست گردانندگان سقیفه بنى ساعده شهید شد.
شخصیتحضرت زهرا را با این بحث كوتاه نمىتوان معرفى كرد و آنچه در اینجا آورده مىشود، قطرهاى از دریاى فضیلت آن صدیقه شهیده است.
شخصیت اسلامى از دو راه یافت مىشود: از راه نسب و از راه حسب و فضایل نفسانى. شخصیت نسبى كه اسلام آن را پذیرفته است، تحت تاثیر عوامل مختلفى است: قانون وراثت، تغذیه از راه مشروع، تاثیر محیط، تاثیر همسر و رفیق، اولاد صالح و غیره در تشكیل چنین شخصیتى نقش دارند. زهرا سلام الله علیها از نظر قانون وراثت، پدرى چون رسول گرامى دارد كه به گفته سعدى همه مراتب انسانیت را به كمالاتش پیموده است. همه تاریكىها به جمالش روشن شده است و همه صفات او در انتهاى خوبى است:
بلغ العلى بكماله كشف الدجى بجماله حسنت جمیع خصاله صلوا علیه و آله
مادرى چون خدیجه دارد كه باید گفت اسلام مرهون زحمات آن بزرگوار است. مادرى كه سه سال، مسلمانان محصور در شعب ابى طالب را اداره كرد و همه اموال خود را در این راه خرج كرد. مادرى كه چندین سال در مكه با آن مصیبتهاى كمر شكن ساخت، و دوش بدوش رسول اكرم، اسلام را یارى فرمود و در این راه سنگها به بدن مباركش فرود آمد، بى حرمتیها به او وارد شد، شماتتها در این راه دید و هرچه این اتفاقات بیشتر مىشد، صبر و استقامت او زیادتر مىگشت.
و اما از نظر قانون تاثیر غذا: مورخین نوشتهاند كه وقتى اراده حق تعالى به خلقت زهرا سلام الله علیها تعلق گرفت، پیامبر گرامى مامور شد كه چهل شبانه روز در كوه حرا به ریاضت دینى پردازد. (5)
حضرت خدیجه در خانه خود، از مردم گوشه گرفته و به عبادت مشغول بود و پیامبر گرامى در كوه حرا، پس از آن مدت فرمان آمد كه پیامبر به خانه بازگردد. از عالم ملكوت براى آنان غذا آوردند. سپس نور زهرا به حضرت خدیجه منتقل شد.
از نظر تاثیر محیط، زهرا علاوه بر آنكه در دامن مادرى فداكار، با گذشت و با استقامت، و در دامن پدرى چون پیامبر گرامى پرورش یافت، محیط زندگى او محیط پر تلاطمى بود. مكه با آن مصیبتها و حوادث ناگوار، محیط پرورش او بود. در شعب ابى طالب با آن حوادثى زندگى كرد كه امیرالمومنین در نهج البلاغه آنجا را براى معاویه چنین توصیف مىكند: «شما ما را سه سال در میان آفتاب زندانى كردید، به طورى كه بچههاى ما از گرسنگى و تشنگى مردند، بزرگان ما پوست گذاردند، صداى آه و ناله زنها و بچهها بلند بود...» روشن استبچهاى كه در این چنین محیطى پرورش یابد; مخصوصا اگر مربىاى چون پیامبر گرامى داشته باشد، استقامت او، صبر او و سعه صدر او زیاد خواهد بود:
ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست عاشقى شیوه رندان بلاكش باشد
زهرا سلام الله علیها از نظر همسر و مصاحب، و از نظر اولاد صالح نیز، فوق العاده است. شوهرى چون امیرالمومنین دارد كه بیش از سیصد آیه از قرآن شریف درباره او نازل شده. (6)
شوهرى كه از نظر تاریخ، قطعى است كه اسلام مرهون او است. شوهرى كه به اقرار خود اهل تسنن، عمر بیش از هفتاد مرتبه در مواقع مختلفه گفته: لولا على لهلك عمر. (7)
فرزندانى چون حسن، حسین، زینب و كلثوم دارد كه اگر نبودند، قطعا اسلام نبود و به گفته امام حسین و على الاسلام السلام (8) زهرا از نظر فرزند، ام الائمه است، سر مستودع است، مادر عصاره عالم خلقت، حضرت بقیة الله عجل الله تعالى فرجه الشریف است.
و اما از نظر فضایل انسانیت، چه مىتوان گفت در حق كسى كه پیامبر گرامى (ص) كرارا دربارهاش فرموده است: ان الله اصطفیك و طهرك و اصطفیك على نساء العالمین. (9)
همانا خداوند تو را برگزیده و پاكیزه و معصوم گردانیده و تو را بر همه زنها رجحان داده است.
اگر براى فضیلت زهرا چیزى جز سوره كوثر نبود، زهرا را بس بود كه بگوید نزد خداوند افضل و برتر از عالمیانم.
انا اعطیناك الكوثر فصل لربك و انحر ان شانئك هو الابتر. (10)
همانا كوثر را بر تو ارزانى داشتیم، پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن، به درستى كه بدخواه تو دنباله بریده است.
زهرا از نظر ایمان، راضیه و مرضیه است:
«یا ایتها النفس المطمئنة ارجعى الى ربك راضیة مرضیة فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتی». (11)
«اى نفس مطمئنه! كه به مقام شهود رسیدهاى بیا به سوى پروردگارت خشنود شده، و داخل در زمره بندگان من شو و داخل شو در بهشت من.» ما باید بدانیم كه القاب چهارده معصوم، كنیههاى آنان و اسماء آنان بى سبب نیست. همه آنها سر دارد. معنى ندارد زهرا، صدیقه; زكیه; طاهره; محدثه و ... نباشد و به اینگونه لقبها متصف شود. اگر جبرئیل نیاید و با او محادثه نكند و به او محدثه بگویند، دروغ است: تعالى الله عما یقول غیر العارفین فى حقهم، و معنى ندارد كسى محدثه باشد و ایمانش به مرتبه شهود نرسیده باشد.
پىنوشتها:
1 مناقب ج 3، ص 133 و 133 بحار الانوار ج 43 ص 16
2 مناقب ج 3، ص 133 و 133 بحار الانوار ج 43 ص 16
3 شیخ مفید (ره) در حدائق الریاض، مصباح كفعمى (ره) 4 دلائل الامة طبرى شیعى از امام صادق علیه السلام نقل كرده است.
5 بحار الانوار ج 6 بیت الاحزان محدث قمى (ره)، ص 5
6 خطیب بغدادى در تاریخ خود ج 6 ص 221 و ابن حجر در صواعق ص 76، شبلنجى در نورالابصار ص 73 از ابن عسكر از ابن عباس: در كتاب خداى تعالى براى هیچ فردى، آنقدر كه در فضیلت على علیه السلام نازل شده، آیه نازل نشده است.
7 سنن بیهقى ج 7 ص 442، ریاض النضره ج 2 ص 196
8 مقتل خوارزمى ج 1 ص 184 لهوف ص 20
9 مناقب ابن شهر آشوب ج 3 امالى صدوق سوره كوثر.
10 سوره كوثر.
11 فجر آیات 27 تا 30.
چهارشنبه 3/11/1386 - 19:33
دعا و زیارت
زهرا از نظر علم داراى مصحف است.
از نظر روایات، كتابهایى نزد ائمه طاهرین است كه از جمله آن كتابها مصحف فاطمه سلام الله علیها است.
این كتاب را ائمه به آن افتخار مىكردهاند و مىگفتند: علم ما كان و یكون و ما هو كائن در آن است; و به خط امیرالمؤمنین و املاى حضرت زهرا سلام الله علیهما مىباشد.
چهارشنبه 3/11/1386 - 19:32
دعا و زیارت
عبادت زهرا
در روایات آمده است كه زهرا به قدرى روى پا ایستاد و عبادت كرد كه پاهاى او متورم شد (16) امام حسن علیه السلام مىگوید، مادرم از اول شب تا صبح عبادت مىكرد و هرگاه از نماز فارغ مىشد، به دیگران دعا مىكرد. از او پرسیدم كه چرا به ما دعا نكردید؟ فرمود: عزیز من اول دیگران، سپس ما الجار ثم الدار.
تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار با فضیلت است. امام صادق علیه السلام فرموده:
«تسبیح جدهام زهرا سلام الله علیها نزد من از هزار ركعت نماز بهتر است» .
مىگویند: زهرا براى كمك، خادمهاى لازم داشت و گرفتن خادم و خادمه در آن زمان رایج و بلكه لازم بود. چون زهرا سلام الله علیها بر رسول الله وارد شد قبل از آنكه در این مورد چیزى بگوید، پیامبر فرمود: زهرا جان مىخواهى چیزى به تو یاد دهم كه بهتر از دنیا و آنچه در آن استباشد؟ و تسبیح مشهور را به او یاد داد.
زهرا سلام الله علیها با خوشحالى تمام به خانه بازگشت و به امیرالمومنین عرض كرد با دعایى كه از پدرم صلوات الله علیه گرفتهام، خیر دنیا نصیب من شده است.
چهارشنبه 3/11/1386 - 19:31
دعا و زیارت
سخاوت و ایثار زهرا
مفسرین شیعه و سنى اتفاق دارند كه روزى زهرا سلام الله علیها با اطرافیانش روزه بودند. در هنگام افطار فقیرى رسید و از آنها چیزى خواست. زهرا، شوهرش، بچههایش و خادمهاش افطار خود را به آن گدا دادند. زهرا براى افطار روز بعد نانى تهیه كرد. یتیمى آمد، زهرا نان را به یتیم داد در مرتبه سوم نانى تهیه نمود اسیرى آمد و افطار خود را به او داد و بالاخره هر سه شب را بدون افطار صبح كرد و آیه شریفه نازل شد «و یطعمون الطعام على حبه مسكینا و یتیما و اسیرا. انما نطعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاءا و لا شكورا!» (19) «و اطعام كردند طعامى را كه دوست داشتند به مسكین و یتیم و اسیر جز این نیست كه این كار را فقط براى خدا مىكنیم و از شما جز او سپاسى نمىخواهیم» .
چهارشنبه 3/11/1386 - 19:30
شعر و قطعات ادبی
فهرست غم
باز هم موسم پرپر شدن گل آمد باز هم فصل فراق گل و بلبل آمد
آسمان دل ما ابرى و بارانى شد دیده را موسم اشك و گهرافشانى شد
دل بىسوز و گداز از غم زهرا دل نیست دل اگر نشكند از ماتم او، جز گل نیست
خون و اشك از دل و از دیده ما مىجوشد فاطمه صورت خود را ز على مىپوشد
عمر كوتاه تو، اى فاطمه فهرست غم است قبر پنهان تو روشنگر اوج ستم است
رفتى، اما ز تو منظومه غم بر جا ماند با دل خسته و بشكسته على تنها ماند
اثر دستستم از رخ نیلى نرود هرگز از یاد على، ضربتسیلى نرود
با على راز نگفتى تو زبازوى كبود باپدرگوى كه بعد از تو چه بود و چه نبود
شهر اگر شهر تو، پس حمله به آن خانه چرا مرگ جانسوز چرا؟ دفن غریبانه چرا؟
داغ ما آتش و میخ در و سینه است هنوز مدفن گمشده در شهر مدینه است هنوز
باغ، تاراج شده، عطر اقاقى مانده است سنت دفن شبانه ز تو باقى مانده است
چهارشنبه 3/11/1386 - 19:29
شعر و قطعات ادبی
جلوه جنتبه چشم خاكیان دارد بقیع
جلوه جنتبه چشم خاكیان دارد بقیع یا صفاى خلوت افلاكیان دارد بقیع
گر حصار كعبه را جبریل دربانى كند صد چو موسى و مسیحا پاسبان دارد بقیع
گر چه با شمع و چراغ این آستان بیگانه است الفتى با مهر و ماه آسمان دارد بقیع
گرچه محصولش بظاهر یك نیستان ناله است یك چمن گل نیز در آغوش جان دارد بقیع
گرچه مىتابد بر او خورشید سوزان حجاز از پر و بال ملائك سایبان دارد بقیع
میتوان گفت ازگلاب گریه اهل نظر بى نهایت چشمه اشك روان دارد بقیع
بشكند بار امانت گرچه پشت كوه را قدرت حمل چنین بار گران دارد بقیع
تا سروكارش بود با عترت پاك رسول كى عنایتبا كم و كیف جهان دارد بقیع
این مبارك بقعه را حاجتبنور ماه نیست در دل هر ذره خورشیدى نهان دارد بقیع
اینكه ریزد از در و دیوار او گرد ملال هر وجب خاكش هزاران داستان دارد بقیع
چون شد ابراهیم قربان حسین فاطمه پاس حفظ این امانت را بجان دارد بقیع
فاطمه بنت اسد عباس عم، ام البنین اینهمه همسایه عرش آستان دارد بقیع
در پناه مجتبى در ظل زین العابدین ارتباط معنوى با قدسیان دارد بقیع
باقر علم نبى و صادق آل رسول خفتهاند آنجا كه عمر جاودان دارد بقیع
×××
قرنها بگذشته بر این ماجرا اما هنوز داغ هجده ساله زهراى جوان دارد بقیع
كس نمیداند چرا یا قرة عین الرسول منظره فصل غم انگیر خزان دارد بقیع
آخر اینجا قصه گوى رنجبى پایان تست غصه و غم كاروان در كاروان دارد بقیع
خفته بین منبر و محرابى اما بازهم از تو اى انسیه حورا نشان دارد بقیع
راز مخفى بودن قبر ترا با ما نگفت تا بكى مهر خموشى بر دهان دارد بقیع؟
شب كه تنها میشود با خلوت روحانىاش اى مدینه انتظار میهمان دارد بقیع
شب كه تاریك است و در بر روى مردم بستهاند زائرى چون مهدى صاحب زمان دارد بقیع
كاش باشد قبضه خاكم در آن وادى «شفق» چون ز فیض فاطمه خط امان دارد بقیع
محمد جواد غفور زاده كاشانى (شفق)
چهارشنبه 3/11/1386 - 19:27
دانستنی های علمی
شهر نراق
شهر كوچك و زیباى نراق از نظر تقسیمات كشورى بخشى از شهرستان دلیجان و در محدوده استان مركزى است. این شهر، حد فاصل شهرستانهاى قم، كاشان و دلیجان قرار دارد و از مناطق كوهستانى و سردسیر مىباشد.
برخى مىگویند: نراق به معناى «نر» یا «نره» كه به معناى برآمدگى و بلندى زمین است. شاید به لحاظ اینكه سلطانآباد (اراك) را به نام عراق مىشناختند و شهر نراق در بلندترین نقطه عراق (اراك) قرار داشت آن را «نر عراق» یا نره عراق» نام نهادند و به مرور زمان، «نر عراق» به «نراق» تغییر نام یافت.
این شهر كوچك در گذشته از موقعیتى خاص برخوردار بود، زیرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و داراى موقعیت استراتژیك اقتصادى و تجارى بود و از دیرباز مورد توجه مردم شهرهاى اطراف قرار گرفته بود.
نراق از شهرهاى قدیمى و تاریخى كشور اسلامى ایران به شمار مىرود. ابن بطوطه قدمت این شهر را به 700 سال گفته است. صاحب «بستان السیاحه» یكصد و ده سال پیش درباره این شهر گفت: نراق بر وزن عراق قریهاى است قصبه مانند و محلى است خاطرپسند از توابع كاشان، آبش كم و باغاتش فراوان. آن قریه در دامن كوه اتفاق افتاد و سه طرفش فى الجمله گرفته و سمت مغربش به غایت گشتاده است. قرب هزار باب خانه در اوست و چند مزرعه مضافات اوست و مردمش شیعى مذهب و... مولانا مهدى صاحب تصانیف مفیده از آنجا بوده است. (1)
بناهاى تاریخى
نراق بناهاى تاریخى بسیارى دارد از جمله آن بناى مسجد جامع، بناى ساختمان و بقعه امامزاده یحیى و امامزاده سلیمان كه از فرزندان امیر المؤمنین علیه السلام به شمار مىروند و ساختمان و بقعه امامزاده زبیده خاتون كه دختر امام جواد علیهالسلام مىباشد و همچنین بناى ساختمان و بقعه امامزاده سلطان على كه فرزند امام محمدباقر علیهالسلام مىباشد در آن منطقه قرار دارد كه در این مجال جاى پرداختن به آنها نیست.
مردم این دیار
مردم این سامان از ابتداى گرایش ایرانیان به اسلام، دین حنیف را پذیرفتهاند و مذهب تشیع را انتخاب كردند و بر آن استوار ماندند. مردم این شهر داراى ویژگیهاى بسیار خوبىاند، از آن جمله: انفاق و كمك به همنوعان مىباشد. آنان در سطح وسیعى به افراد كم درآمد كمك مىكنند و آن را نیز پوشیده نگه مىدارند. همچنین مهربانى، خونگرمى، صمیمیت و مهماننوازى آنان است به طورى كه هیچ تازه واردى احساس غریبى ندارد، بلكه خود را در محیطى كاملا دوستانه، صمیمى و باصفا مىبیند.
مردم این دیار به مسائل اخلاقى و ارزشهاى اسلامى بسیار اهمیت مىدهند. شاید آن هم به بركت انفاس قدسیه عالمان دین آن منطقه و آثار معاشرت مردم با آنان باشد هرجا عالم دین، در بین مردم حضور داشت مردم آن محل با اسلام آشناتر و به مسائل ارزشى و احكام اسلام حساستر و پایبندتر بودند كه مردم آن منطقه از این نعمت و توفیق همواره برخوردار بودند .
مردم و انقلاب اسلامى
مردم این منطقه همانند سایر ملت مسلمان ایران در پیدایش و حركت انقلاب اسلامى نقش درخور ستایشى داشتند و در صحنههاى انقلاب اسلامى حضورى چشمگیر داشتند.
آنان در دوران دفاع مقدس بسیار فعال بودند جوانان سلحشور این دیار همانند سایر جوانان غیور اسلامى ایران در قالب كاروانهایى به مناطق عملیاتى اعزام مىشدند و در جنگ حضورى فعال داشته و حماسههایى از خود به یادگار گذاشتند و در این راستا تعدادى شهید، جانباز و آزاده به اسلام عزیز تقدیم كردند. كمكهاى نقدى و جنسى آنان در هشت سال دفاع مقدس و شرافتمندانه ملت مسلمان ایران به جبههها، چشمگیر و درخور تقدیر بود.
نراق، مهد عالمان بزرگ
بزرگان مذهبى بسیارى، از این منطقه برخاستهاند كه شهرتشان مرزهاى ایران را هم درنوردیده و در جهان اسلام نیز زبانزد عامه و خاصه است و از آثار به جاى مانده از آنان بهره مىبرند . در این رهگذر ملا محمد مهدى و ملا احمد با عنوانهاى محقق و فاضل از مفاخر حوزههاى علمیه و نوابغ دهر و جامع علوم عقلى و نقلى بودند و كتابهاى ارزندهاى به یادگار گذاشتهاند . همچنین ملا محمد باقر و ملا ابو الحسن و میرزا ابو القاسم و ملا مهدى فرزندان ملا محمد مهدى نراقى و ملا محمد معروف به عبد الصاحب فرزند ملا احمد و میرزا ابو القاسم ملقب به نجم الدین و میرزا فخر الدین كه این دو فرزندان ملا محمد و نوه ملا احمد نراقى بودند و بسیارى از عالمان، فضلا، نخبگان و پژوهشگران را مىتوان نام برد كه از آن نامآوران، آثار بسیار گرانسنگى به یادگار مانده است.
پىنوشت:
1) بستان السیاحه، زین العابدین شیروانى، ص603 ، تألیف 1310 هجرى قمرى.
چهارشنبه 3/11/1386 - 19:25
فلسفه و عرفان
ولادت و زندگانى علمى ملااحمد
ملااحمد فرزند ملامهدى مشهور به «فاضل نراقى» چهاردهم جمادى الاخر 1185 هجرى قمرى مطابق 1150 هجرى شمسى و 1771 میلادى در عصر «كریم خان زند» در نراق (1) از قراى تابعه كاشان متولد شد (2) .
دروس مقدمات و صرف و نحو را در كاشان تحصیل نمود، سپس فقه، اصول، حكمت كلام و فلسفه را نزد پدرش محقق نراقى فرار گرفت. دروس منطق، ریاضى، نجوم، علوم معقول و منقول و سایر علوم غریبه را در محضر اساتید فن آموخت. با توجه به ذهن سرشار از پویایى و تحرك در یادگیرى مسائل، به سرعت پلههاى نردبان ترقى و تكامل را یكى پس از دیگرى پیمود.
ایشان در اوایل عمر، علوم و دانشهاى بىشمارى انداخت; به طورى كه هنگامى كه «معالم» و «مطول» را تدریس مىنمود، طلاب را جمع كرده و با آنها به مباحث علمى و مناظرات اصولى مىپرداخت.
ملا احمد تحت تعلیم و تربیت پدر به بالندگى و شكوفایى رسید. او با بهرهمندى از دانش و تفكر پدر كه خود دانشمندى نوجو، فیلسوف و فقیهى وارسته و از درخشانترین چهرههاى علم و دانش و اجتهاد در نیمه دوم قرن سیزدهم بودند، قلههاى اندیشه و معرفت را فتح كرد و با درك محضر عالمان بزرگ نجف و كربلا بركمالات خویش افزود و در مدت كوتاهى موفق به اخد درجه اجتهاد از اساتید مشهور خود گردید.
ایشان چند صباحى را نزد پدر و دیگر اساتید فن، تلمذ نمود و بقیه عمر را با هوش فوقالعاده خود به تحقیق و تدبر در علوم و منابع علمى پرداخت و توانستبعد از مدت قلیلى در علوم معقول، منقول و حتى علوم غریبه صاحب نظر و مجتهد بشود.
وى مرجعیت عام و ریاست علمى در عصر خویش را عهدهدار بوده و محل مراجعات توده مردم براى حل مشكلات و مصائب زندگى آنان به شمار مىرفت.
مهاجرت به عتبات عالیات ملا احمد براى تكمیل دروس عالى، راهى حوزه علمیه نجف اشرف گردید كه در هزاره اول قمرى از مهمترین و پر رونقترین حوزههاى علمیه محسوب مىشدند. و از محضر درس اساتیدى همانند كاشف الغطا، و میرزا مهدى شهرستانى در نجف و كربلا بهره جست. ایشان با كسب درجه اجتهاد و اجازه نقل احادیث از اساتید خود، عازم موطن خود شهر كاشان گردید.
درباره مهاجرت ایشان به بلاد طیبه كربلا و نجف تشكیك و تردید كردهاند و بنابرنقل بعضى از مورخان، دو تاریخ براى هجرت ایشان برشمردهاند كه ذیلا به تشریح آن دو مىپردازیم:
1. ایشان در سال 1205 هجرى قمرى اولین بار در معیت پدرش به عتبات عالیات مسافرت نمود كه مورد اجماع است.
2. وى در سال 1210 هجرى قمرى دومین بار به عتبات عالیات مهاجرت نمود كه مورد اختلاف است.
البته در سال و تاریخ مهاجرت دوم ایشان نیز تردید كردهاند. بعضىها آن را سال 1212 به ثبت رساندهاند.
چهارشنبه 3/11/1386 - 19:23
کامپیوتر و اینترنت
آشنایی با فناوری اینترنت پرسرعت ADSL با گسترش كاربرد اینترنت در سراسر جهان و نفوذ ابزارهای ارتباط با اینترنت به تمام بخشهای زندگی بشری، امكانات و فناوریهای استفاده از اینترنت و ابزارهای آن نیز به شكل چشمگیری در حال تغییر و تحول است و روزانه ابزارهای جدیدی برای استفاده كارآمدتر و سریعتر از اینترنت به عنوان بستری برای استفاده از آخرین فناوریهای روز به كاربران ارایه میشود. شاید بتوان یكی از دلایل این مسئله را تاثیر استفاده از اینترنت به عنوان ابزاری برای رشد و توسعه كشورها دانست.
به همین خاطر است كه میزان استفاده از اینترنت توسط افراد یك جامعه به عنوان شاخصی برای میزان رشد و پیشرفت كشورها در نظر گرفته میشود و هر چه میزان استفاده از اینترنت توسط افراد و سازمانهای یك كشور بیشتر باشد، آن كشور توسعهیافتهتر خواهد بود. چه آن كه، دسترسی سریع به اطلاعات به عنوان كلیدیترین عامل در عصر حاضر همیشه مورد توجه افراد و سازمانها و موسسات بوده است.
بر این اساس، استفاده از ابزارهای كارآمد برای اتصال به اینترنت و بهرهگیری از امكانات اینترنت برای دسترسی بسیار سریع به آخرین اطلاعات و دانش روز امری بسیار ضروری است. استفاده از فناوری ADSL كه برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی با اینترنت، طراحی و در اختیار كابران قرار گرفته است، میتواند به خوبی پاسخگوی نیازهای یاد شده باشد و سهولت دسترسی مداوم به اینترنت را برای كاربران با سرعت قابل ملاحظهای فراهم سازد.
با بهرهگیری از فناوری( ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line كاربران قادر خواهند بود تنها با استفاده از یك خط تلفن، كامپیوتر و مودم ADSL بدون مشغول كردن خط تلفن، به صورت دایم و با سرعتی بالا به اینترنت متصل شوند. به سخنی دیگر، با استفاده از این فناوری، امكان استفادهی دو منظوره از یك خط تلفن فراهم میگردد تا ضمن استفاده از خط تلفن برای مكالمههای تلفنی، از آن برای برقراری ارتباط پرسرعت و بدون قطعی با اینترنت و بدون هزینهی پالس تلفن بهره جست.
در حقیقت، با استفاده از این فناوری، میتوان از یك خط تلفن افزون بر انتقال صوت، برای انتقال داده نیز استفاده كرد تا ضمن این كه خط تلفن به صورت عادی برای كاربردهای مكالمه و ارسال و دریافت نمابر مورد استفاده قرار میگیرد، برای انتقال داده نیز به كار گرفته شود. افزون بر امكان استفاده دو منظوه از یك خط تلفن، آنچه كه این فناوری را از دیگر فناوریهای اتصال به اینترنت متمایز ساخته، سرعت بالای آن است. به گونهای كه میتوان با استفاده از ADSL با سرعتی تا 40 برابر بیشتر از اتصال از طریق شمارهگیری تلفنی به اینترنت متصل شد.
در توضیح این فناوری و استفاده دو منظوره از یك خط تلفن باید گفت، اساس این فناوری بر مبنای استفاده از فضای خالی سیمهای مسی تلفن قرار دارد. بدین ترتیب كه سیم مسی تلفن همانند لولهایست كه هنگام استفاده از تلفن برای مكالمههای صوتی، تنها قسمت اندكی از فضای آن به كار گرفته و مشغول میشود.
بر این اساس، به سادگی میتوان از فضای استفاده نشده سیم مسی خط تلفن برای كاربردهای دیگر همچون انتقال دادهها آن هم با سرعت بالا و همزمان با انتقال اطلاعات صوتی بهره گرفت. نكتهی جالب توجه آن كه برای این كار تنها استفاده از یك دستگاه مودم ADSL و یك دستگاه تفكیككننده Splitter كافیست و كاربران نیازی به استفاده از تجهیزات پیچیده و خاضی برای این منظور ندارند و تنها با به كارگیری این دو و اتصال آنها به رایانه و خط تلفن میتوانند به سادگی به ارتباط پرسرعت با اینترنت دسترسی یابند. نصب و راهاندازی این فناوری به سهولت انجام میشود و پس از به كارگیری آن، نیازی به شمارهگیری برای اتصال به اینترنت وجود ندارد و با روشن كردن دستگاه كامپیوتر، به طور مستقیم اتصال به اینترنت نیز برقرار خواهد بود.
در حال حاضر، فناوری ADSL امكان دریافت دادهها را با سرعتی تا حد 8 Mbps و ارسال دادهها را با سرعتی تا حد 1 Mbps فراهم میآورد كه بیگمان با پیشرفت دانش و فناوری روز و با توجه به این كه فناوری ADSL به سرعت در حال پیشرفت و فراگیر شدن است، امكان افزایش این سرعتها نیز وجود دارد.
گفتنیست، استفاده از راهكار اینترنت پرسرعت (ADSL)، بستر بسیار مناسبی را برای استفاده از آخرین امكانات و فناوریهای روز دنیا فراهم میسازد و كاربران به دلیل ارتباط پرسرعت و دایمی با اینترنت میتوانند از مجموعهی خدمات تكمیلی ADSL همچون امكان مشاهده فیلمها و برنامههای تصویری درخواستــی از طریق اینتـــرنت و تلویزیــــون خانگی (Video on Demand)، امكان استفاده از بازیهای اینترنتی (Gaming) و ... بهره گیرند.
سه شنبه 2/11/1386 - 19:45
اخبار
سه شنبه 2/11/1386 - 19:40