إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
نجوا تنها از سوى شيطان است؛ مىخواهد با آن مؤمنان غمگين شوند؛ ولى نمى تواند هيچ گونه ضررى به آنها برساند جز بفرمان خدا؛ پس مؤمنان تنها بر خدا توکّل کنند!
مجادله-آيه10
روش برخورد با دنيا:
همانا دنيا نهايت ديدگاه کوردلان است، که آن سوي دنيا را نمينگرند، اما انسان آگاه، نگاهش از دنيا عبور کرده از پس آن سراي جاويدان آخرت را ميبيند، پس انسان آگاه به دنيا دل نميبندد و انسان کوردل تمام توجهاش دنياست، بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براي دنيا توشه فراهم ميکند.
وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
اين زندگى دنيا چيزى جز سرگرمى و بازى نيست؛ و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مىدانستند!
عنكبوت-64
وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى
و من هر که را توبه کند، و ايمان آورد، و عمل صالح انجام دهد، سپس هدايت شود، مىآمرزم!
طه-82
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مالها و جانها و ميوهها، آزمايش مىکنيم؛ و بشارت ده به استقامتکنندگان!
بقره-آيچه155
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
و شکيبايى کن، که خداوند پاداش نيکوکاران را ضايع نخواهد کرد!
هود-آيه115
بقره-آيه155
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
اى کسانى که ايمان آوردهايد همگى در صلح و آشتى درآييد! و از گامهاى شيطان، پيروى نکنيد؛ که او دشمن آشکار شماست
بقره- آيه 208
اقسام ايمان بر دو قسم است، يکي ايماني که در دلها ثابت و برقرار، و ديگري در ميان دلها و سينهها ناپايدار است، تا سرآمدي که تعيينشده است. پس اگر از کسي بيزاريد، او را به حال خود گذاريد تا مرگ او فرا رسد، پس در آن هنگام وقت بيزاري جستن است. شناخت هجرت و مهاجر واقعي و هجرت، بر جايگاه ارزشي نخستين خود قرار دارد، خدا را به ايمان اهل زمين نيازي نيست، چه ايمان خود را پنهان دارند يا آشکار کنند. و نام مهاجر را بر کسي نميتوان گذاشت جز آن کس که حجت خدا بر روي زمين را بشناسد، هر کس حجت خدا را شناخت، و به امامت او اقرار کرد مهاجر است. و نام مستضعف در دين، بر کسي که حجت بر او تمام شد، و گوشش آن را شنيد، و قلبش آن را دريافت، صدق نميکند (و معذور نيست) مشکل فهم برخي از احاديث عترت (ع) همانا کار ما (ولايت ما) اهل بيت پيامبر (ص) سخت و تحمل آن دشوار است، که جز مومن ديندار که خدا او را آزموده و ايمانش در دل استوار بوده، قدرت پذيرش و حمل آن را ندارد، و حديث ما را جز سينههاي امانتپذير، و عقلهاي بردبار فرا نگيرد. آگاهي ژرف امام (ع) اي مردم پيش از آنکه مرا نيابيد، آنچه ميخواهيد از من بپرسيد، که من راههاي آسمان را بهتر از راههاي زمين ميشناسم، بپرسيد قبل از آن که فتنهها چونان شتري بيصاحب حرکت کند، و مهار خود را پايمال نمايد، و مردم را بکوبد و بيازارد، و عقلها را سرگردان کند
حضرت علي (ع):
اي مردم! همانا بر شما از دو چيز ميترسم، هواپرستي و آرزوهاي طولاني. اما پيروي از خواهش نفس، انسان را از حق باز ميدارد، و آرزوهاي طولاني، آخرت را از ياد ميبرد. آگاه باشيد! دنيا به سرعت پشت کرده و از آن جز باقيمانده اندکي از ظرف آبي که آن را خالي کرده باشند، نمانده است. به هوش باشيد که آخرت به سوي ما ميآيد، دنيا و آخرت، هر يک فرزنداني دارند. بکوشيد از فرزندان آخرت باشيد، نه دنيا، زيرا در روز قيامت، هر فرزندي به پدر و مادر خويش باز ميگردد. امروز هنگام عمل است نه حساب رسي، و فردا روز حساب رسي است، نه عمل.
اي مردم، زهد يعني کوتاه کردن آرزو، و شکرگزاري برابر نعمتها، و پرهيز در برابر محرمات، پس اگر نتوانستيد همه اين صفات را فراهم سازيد، تلاش کنيد که حرام بر صبر شما غلبه نکند، و در برابر نعمتها، شکر يادتان نرود، چه اينکه خداوند با دلايل روشن و آشکار، عذرها را قطع، و با کتابهاي آسماني روشنگر، بهانهها را از بين برده است.
نهج البلاغه-خطبه80