• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 2172
تعداد نظرات : 1604
زمان آخرین مطلب : 4957روز قبل
دانستنی های علمی

آیا می دانید که......

1-اگر به صورت مداوم 8سال و7ماه و6روز فریاد بزنید ،انرژی صوتی لازم برای گرم کردن یک فنجان قهوه را تولید می کند.
2-یک لیتر سرکه در زمستان سنگینتر از تابستان است.
3-پروانه ها با پاهایشان می چسبند.
4-وقتی که عطسه می کنید مردم به شما عافیت می گویند ،چرا که وقتی عطسه می کنید قلب شما به اندازه یک میلیونیم ثانیه می ایستد.
5-در 4هزار سال گذشته هیچ حیوان جدیدی رام نشده است.
6-یک کوروکودیل نمی تواند زبانش را در بیاورد.
7-شیشه در ظاهر جامد به نظر می رسد ولی در واقع مایعی است که بسیار کند حرکت می کند.
8-هر بارکه یک تمبر را میلیسید 10/1 کالری انرژی مصرف می کنید.
9- فاصله بین مچ دست تا آرنج برابر با طول کف پا است.
10- قلب شما روزی ۱۰۱۰۰۰ بار می تپد.
11- دهان شما روزی یک لیتر بزاق تولید میکند.
12- به طور متوسط هر انسان میتواند یک دقیقه نفس خود را حبس کند رکورد این ماده در جهان ۷.۵ دقیقه است.
13- از دست دادن تنها ۱٪ از آب بدن موجب تشنگی میشود.
14- مردان روزی ۴۰ و زنان روزی ۷۰ تار مو از دست میدهند.
15- یک انسان ۸ ثانیه بعد از قطع گردن به هوش میماند.
16- عضله ای که به شما امکان چشمک زدن میدهد سریع ترین عضله بدن است شما به طور متوسط ۱۵۰۰۰ بار در روز چشمک میزنید.
17- زنان دو برابر مردان چشمک میزنند.
18- انسان سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرتبه پلک می زند!
19- یک گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریبا یک میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند!
20- ناخن‌های انگشتان دست، تقریبا چهار برابر ناخن‌های پا رشد می‌کنند!
21- حرف E بیشتر از تمام حروف انگلیسی، در كلمات بكار می‌رود در حالیكه حرف Q كمترین كاربرد را دارد!
22- خوردن یك عدد سیب اول صبح، بیشتر از یك فنجان قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود!
23- دلفین‌ها هم مانند گرگ‌ها هنگام خواب یك چشمشان را باز می‌گذارند!
24- قدیمی‌ترین آدامسی كه جویده شده، متعلق به ۹۰۰۰ سال پیش بوده است!
25- سرعت آب دهانی كه هنگام عطسه از دهان شما خارج میشود، حدود ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت است!
__________________
خدایا!...........آرامشی به من عطا کن تا بپذیرم آنچه را نمی توانم تغییر دهم............شجاعتی به من ده تا چیزهایی را که می توانم تغییر دهم............و عقلی که تفاوت میان این دو را تشخیص دهم!
سه شنبه 7/8/1387 - 9:10
دانستنی های علمی
 
 

چند مطلب جالب

  ۱) انسان سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرتبه پلک می زند!

2)خورشید ۳۳۰۳۳۰ مرتبه بزرگتر از زمین است!

3) یک گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریبا یک میلیون گالن آب  

تمیز را آلوده کند!

4) ناخن‌های انگشتان دست، تقریبا چهار برابر ناخن‌های پا رشد

می‌کنند!

5) حرف E بیشتر از تمام حروف انگلیسی، در كلمات بكار

می‌رود در حالیكه حرف Q كمترین كاربرد را دارد!

6) خوردن یك عدد سیب اول صبح، بیشتر از یك فنجان قهوه

باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود!

7) دلفین‌ها هم مانند گرگ‌ها هنگام خواب یك چشمشان را باز

می‌گذارند!

8) قدیمی‌ترین آدامسی كه جویده شده، متعلق به ۹۰۰۰ سال پیش

بوده است!

9) اسكیمو‌ها هم از یخچال استفاده می‌كنند، منتها برای محافظت

غذا در مقابل یخ زدن!

10) سرعت آب دهانی كه هنگام عطسه از دهان شما خارج

میشود، حدود ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت است!

11) ۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می‌كشد تا نور خورشید به زمین

برسد!

12) جویدن آدامس هنگام خوردن پیاز، مانع از اشك‌ریزی شما

می‌شود!

13) در تایوان بشقاب‌های گندمی درست می‌شود و افراد بعد از

خوردن غذا، بشقابشان را هم می‌خورند!

14) یك‌چهارم استخوان‌های بدن، در پای او قرار دارد!

15) اثر لب و زبان هر كس، مانند اثر انگشت او منحصربه‌فرد

است!

16) فاصله بین مچ دست تا آرنج برابر با طول کف پا است.

17) قلب شما روزی ۱۰۱۰۰۰ بار می تپد.

18) دهان شما روزی یک لیتر بزاق تولید میکند.

19) به طور متوسط هر انسان میتواند یک دقیقه نفس خود را

حبس کند رکورد این ماده در جهان ۷.۵ دقیقه است.

20) از دست دادن تنها ۱٪ از آب بدن موجب تشنگی میشود. 
دوشنبه 6/8/1387 - 1:8
شعر و قطعات ادبی
ز پوچ جهان هیچ اگر دوست دارم - ترا، ای کهن بوم و بر دوست دارم
ترا، ای کهن پیر جاوید برنا - ترا دوست دارم، اگر دوست دارم

ترا، ای گرانمایه، دیرینه ایران - ترا ای گرامی گهر دوست دارم

ترا، ای کهن زاد بوم بزرگان - بزرگ آفرین نامور دوست دارم

هنروار اندیشه ات رخشد و من - هم اندیشه ات، هم هنر دوست دارم
اگر قول افسانه، یا متن تاریخ - وگر نقد و نقل سیر دوست دارم
اگر خامه تیشه ست و خط نقر در سنگ - بر اوراق کوه و کمر دوست دارم
وگر ضبط دفتر ز مشکین مرکب - نئین خامه، یا کلک پر دوست دارم

گمان های تو چون یقین می ستایم - عیان های تو چون خبر دوست دارم
هم ارمزد و هم ایزدانت پرستم - هم آن فره و فروهر دوست دارم
بجان پاک پیغمبر باستانت - که پیری است روشن نگر دوست دارم
گرانمایه زردشت را من فزونتر - ز هر پیر و پیغامبر دوست دارم

بشر بهتر از او ندید و نبیند - من آن بهترین از بشر دوست دارم
سه نیکش بهین رهنمای جهان ست - مفیدی چنین مختصر دوست دارم
ابر مرد ایرانئی راهبر بود - من ایرانی راهبر دوست دارم
نه کشت و نه دستور کشتن به کس داد - ازینروش هم معتبر دوست دارم

من آن راستین پیر را، گرچه رفته ست - از افسانه آن سوی تر، دوست دارم
هم آن پور بیدار دل بامدادت - نشابوری هورفر دوست دارم
فری مزدک، آن هوش جاوید اعصار - که ش از هر نگاه و نظر دوست دارم
دلیرانه جان باخت در جنگ بیداد - من آن شیر دل دادگر دوست دارم

جهانگیر و داد آفرین فکرتی داشت - فزونترش زین رهگذر دوست دارم
ستایش کنان مانی ارجمندت - چو نقاش و پیغامور دوست دارم
هم آن نقش پرداز ارواح برتر - هم ارژنگ آن نقشگر دوست دارم
همه کشتزارانت، از دیم و فاراب - همه دشت و در، جوی و جر دوست دارم

کویرت چو دریا و کوهت چو جنگل - همه بوم و بر، خشک و تر دوست دارم
شهیدان جانباز و فرزانه ات را - که بودند فخر بشر دوست دارم
به لطف نسیم سحر روحشان را - چنانچون ز آهن جگر دوست دارم
هم افکار پرشورشان را، که اعصار - از آن گشته زیر و زبر دوست دارم

هم آثارشان را، چه پندو چه پیغام - و گر چند، سطری خبر دوست دارم
من آن جاودنیاد مردان، که بودند - بهر قرن چندین نفر دوست دارم
همه شاعران تو و آثارشان را - بپاکی نسیم سحر دوست دارم
ز فردوسی، آن کاخ افسانه کافراخت - در آفاق فخر و ظفر دوست دارم

ز خیام، خشم و خروشی که جاوید - کند در دل و جان اثر دوست دارم
ز عطار، آن سوز و سودای پر درد - که انگیزد از جان شرر دوست دارم
وز آن شیفته شمس، شور و شراری - که جان را کند شعله ور دوست دارم
ز سعدی و از حافظ و از نظامی - همه شور و شعر و سمر دوست دارم

خوشا رشت و گرگان و مازندرانت - که شان همچو بحر خزر دوست دارم
خوشا حوزه شرب کارون و اهواز - که شیرینترینش از شکر دوست دارم
فری آذر آبادگان بزرگت - من آن پیشگام خطر دوست دارم
صفاهان نصف جهان ترا من - فزونتر ز نصف دگر دوست دارم

خوشا خطه نخبه زای خراسان - ز جان و دل آن پهنه ور دوست دارم
زهی شهر شیراز جنت طرازت - من آن مهد ذوق و هنر دوست دارم
بر و بوم کرد و بلوچ ترا چون - درخت نجابت ثمر دوست دارم
خوشا طرف کرمان و مرز جنوبت - که شان خشک و تر، بحر و بر دوست دارم

من افغان همریشه مان را که باغی ست - به چنگ بتر از تتر دوست دارم
کهن سغد و خوارزم را، با کویرش - که شان باخت دوده ی قجر دوست دارم
عراق و خلیج تورا، چون ورازورد - که دیوار چین راست در دوست دارم
هم اران و قفقاز دیرینه مان را - چو پوری سرای پدر دوست دارم

چو دیروز افسانه، فردای رویات - بجان این یک و آن دگر دوست دارم
هم افسانه ات را، که خوشتر ز طفلان - برویاندم بال و پر دوست دارم
هم آفاق رویائیت را؛ که جاوید - در آفاق رویا سفر دوست دارم
چو رویا و افسانه، دیروز و فردات - بجای خود این هر دو سر دوست دارم

تو در اوج بودی، به معنا و صورت - من آن اوج قدر و خطر دوست دارم
دگر باره برشو به اوج معانی - که این تازه رنگ و صور دوست دارم
نه شرقی، نه غربی، نه تازی شدن را - برای تو، ای بوم و بر دوست دارم
جهان تا جهانست، پیروز باشی - برومند و بیدار و بهروز باشی
  
يکشنبه 5/8/1387 - 19:2
شعر و قطعات ادبی

مهدی اخوان ثالث، از برجسته‌ترین شاعران معاصر ایران متخلص به م . آزاد در سال ۲۸ اسفند ۱۳۰۷ در توس مشهد زاده شد و چهارم شهریور سال ۱۳۶۹ در تهران درگذشت.

سال ۱۳۲۷ از زادگاهش به تهران کوچ کرد و کار خود را با معلمی آغاز کرد ولی در سال ۱۳۳۰ دست به انتشار نخستین دفتر شعر خود «ارغنون» زد و ارغنون نقطه آغازی بود برای رسیدن به اوج.

اگرچه اخوان در دهه بیست فعالیت شعری خود را آغاز کرد؛ اما تا زمان انتشار سومین دفتر شعرش «زمستان» در سال ۱۳۳۶ در محافل ادبی آن روزگار شهرت چندانی نداشت.

زمستان است...
سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت، سرها در گریبان است، کسی سربرنیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را ، نگه جز پیش پا را دید نتواند، که ره تاریک و لغزان است ، وگر دست محبت سوی کس یازی ، به اکراه آورد دست از بغل بیرون ، که سرما سخت سوزان است.

نفس کز گرمگاه سینه می آید برون ابری شود تاریک ، چو دیوار ایستد در پیش چشمانت ، نفس کاینست ، پس دیگر چه داری چشم ؟ زچشم دوستان دور یا نزدیک؟

مسیحای جوانمرد من ! ای ترسای پیر پیرهن چرکین ! هوا بس ناجوانمردانه سرد است... آی... دمت گرم و سرت خوش باد ، سلامم را تو پاسخ گوی ، در بگشای

منم ، من ، میهمان هر شبت ،لولی وش مغموم ، منم ، من ، سنگ تیپا خورده رنجور ، منم ، دشنام پست آ فرینش ، نغمه ناجور
نه از رومم ، نه از زنگم ، همان بیرنگ بیرنگم ، بیا بگشای در، بگشای ، دلتنگم. حریفا ! میزبانا ! میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می لرزد، تگرگی نیست ، مرگی نیست ، صدایی گر شنیدی ، صحبت سرما و دندان است.

من امشب آمدستم وام بگذارم ، حسابت را کنار جام بگذارم ، چه می گویی که بیگه شد ، سحرشد ، بامداد آمد؟ فریبت می دهد ، بر آسمان این سرخی بعد از سحرگه نیست. حریفا ! گوش سرما برده است ، این یادگار سیلی سرد زمستان است. و قندیل سپهر تلگ میدان ، مرده یا زنده ، به تابوت ستبر ظلمت نه توی مرگ اندود ، پنهان است. حریفا ! رو چراغ باده را بفروز ، شب با روز یکسان است.

سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت ، هوا دلگیر ، درها بسته ، سرها در گریبان ، دستها پنهان ، نفس ها ابر ، دلها خسته و غمگین ، درختان اسکلتهای بلور آجین ، زمین دلمرده ، سقف آسمان کوتاه ، غبارآلوده مهر و ماه ، زمستان است...

مهارت اخوان در شعر حماسی است. او درونمایه‌های حماسی را در شعرش به کار می‌گیرد و جنبه‌هایی از این درونمایه‌ها را به استعاره و نماد مزین می‌کند.

به گفته ی برخی از منتقدان تصویری از او در ذهن بسیاری به جا مانده که او از نظر شعری به نوعی پیام آوری روی آورده و از نظر عقیدتی آمیزه‌ای از تاریخ ایران باستان و آرا عدالت‌خواهانه پدید آورده است و در این راه گاه ایران دوستی او جنبه نژاد پرستانه پیدا کرده است.

اما اخوان این نگرش را رد می‌کرد و می‌گفت: من به گذشته و تاریخ ایران نظر دارم. من عقده ی عدالت دارم، هر کس قافیه را می‌شناسد عقده عدالت دارد قافیه دو کفه ترازو است که خواستار عدل است... گهگاه فریادی و خشمی نیز داشته‌ام. سرنوشت هنری اخوان ثالث به تمامی با خاطره ی مبارزان جنبش ملی نفت گره خورده است.

اخوان چنانکه به درستی درباره او می‌گویند شاعر شکست‌ها و ناکامی‌ها نبود، بلکه او چکامه پیروزی ملت‌ها را می‌سرود.

شعرهای اخوان در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ خورشیدی روزنه ی هنری تحولات فکری و اجتماعی زمان بود و بسیاری از جوانان روشنفکر و هنرمندان روزگار با شعرهای او به نگرش تازه‌ای از زندگی رسیدند. مهدی اخوان ثالث بر شاعران معاصر ایرانی تاثیری عمیق دارد.

اخوان در ترکیب شعر کهن و سبک نیمایی و سوگ برگذشته به ترکیبی رسید که ویژه ی او بود و دیگر هرگز تکرار نشد.

شعر او یکی از سر چشمه‌های زمان شعر امروز است و تاثیر آن بر نسل خودش و نسل بعدی مهم است. اخوان میراث شعر و نظریه ی نیمایی را با هم تلفیق کرد و نمونه‌ای ایجاد کرد که بدون این که از سنت گسسته باشد، بدعتی بر جای گذاشت.


اما خود اخوان زمانی گفت نه در صدد خلق سبک تازه‌ای بوده و نه تقلید و تنها از احساس خود و درک هنری‌اش پیروی کرده: من نه سبک‌شناس هستم نه ناقد... من هم از کار نیما الهام گرفتم و هم خود برداشت داشتم.

در مقدمه زمستان گفته‌ام که می‌کوشم اعصاب و رگ و ریشه‌های سالم و درست، زبانی پاکیزه و مجهز به امکانات قدیم و آنچه مربوط به هنر کلامی است را به احساسات و عواطف و افکار امروز پیوند بدهم یا شاید کوشیده باشم از خراسان دیروز به مازندران امروز برسم...


با این احوال اگر دو نام از ما به آیندگان برسد، یکی از آنها احمد شاملو و دیگری مهدی اخوان ثالث است که هر دو آنها از شاگردان نیما یوشیچ هستند.

اخوان از ادب سنتی خراسان و از قصیده و شعر خراسانی الهام گرفته است و آشنایی او با زبان و بیان و ادب سنتی خراسان به حدی زیاد است که این زبان را به راستی از آن خود کرده است.


اخوان دبستان شعر نوی خراسانی را بنیاد گذاشت و دارای یکی از توانمندترین و دور پروازترین خیال‌های شاعرانه بود.
  

يکشنبه 5/8/1387 - 18:59
طنز و سرگرمی

50 روش برای راه رفتن روی مخ دیگران

روزهای تعطیل مثل بقیه روزها ساعتتون رو كوك كنین تا همه از خواب بپرن


سر چهارراه وقتی چراغ سبز شد دستتون رو روی بوق بذارین تا جلویی ها زود تر راه بیفتند


وقتی میخواین برین دست به آب با صدای بلند به اطلاع همه برسونین


وقتی از کسی آدرسی رو می پرسین بلافاصله بعد از جواب دادنش جلوی چشمش از یه نفر دیگه بپرسین


کرایه تاکسی رو بعد از پیاده شدن و گشتن تمام جیبهاتون به صورت اسکناس هزاری پرداخت کنید


همسرتون رو با اسم همسر قبلیتون صدا بزنین


جدول نیمه تموم دوستتون رو حل کنین


روی اتوبان و جاده روی لاین منتهی الیه سمت چپ با سرعت پنجاه کیلومتر در ساعت حرکت کنین


وقتی عده زیادی مشغول تماشای تلویزیون هستند مرتب کانال رو عوض کنین


از بستنی فروشی بخواین که اسم پنجاه و چهار نوع بستنی رو براتون بگه


در یک جمع سوپ یا چایی رو با هورت کشیدن نوش جان کنین


به کسی که دندون مصنوعی داره بلال تعارف کنین


وقتی از آسانسور پیاده میشین دکمه های تمام طبقات رو بزنین و محل رو ترک کنین


وقتی با بچه ها بازی فکری می کنین سعی کنین از اونها ببرین


موقع ناهارتوی یک جمع جزئیات تهوع وگلاب به روتون استفراغی که چند روز پیش داشتین رو با آب و تاب تعریف کنین


ایده های دیگران رو به اسم خودتون به کار ببرین


بوتیک چی رو وادار کنید شونصد رنگ و نوع مختلف پیراهنهاشو باز کنه و نشونتون بده و بعد بگین هیچ کدوم جالب نیست و سریع خارج بشین


شمع های کیک تولد دیگران رو فوت کنین


اگر سر دوستتون طاسه مرتب از آرایشگرتون تعریف کنین


وقتی کسی لباس تازه می خره بهش بگین خیلی گرون خریده و سرش کلاه رفته


صابون رو همیشه کف وان حموم جا بذارین


روی ماشینتون بوقهای شیپوری نصب کنین


وقتی دوستتون رو بعد ازیه مدت طولانی می بینین بگین چقدر پیر شده


وقتی کسی در جمعی جوک تعریف می کنه بلافاصله بگین خیلی قدیمی بود


چاقی و شکم بزرگ دوستتون رو مرتب بهش یادآوری کنین


بادکنک بچه ها رو بترکونین


مرتب اشتباه لغوی و گرامری دیگران هنگام صحبت رو گوشزد کنین و بهش بخندین


وقتی دوستتون موهای سرش رو کوتاه میکنه بهش بگین موی بلند بیشتر بهش می یاد


بچه جیغ جیغوی خودتون رو به سینما ببرین


کلید آپارتمان طبقه سیزدهم تون رو توی ماشین جا بذارین و وقتی به در آپارتمان رسیدین یادتون بیاد! ﴿این راه هم جنبه هایی از مازوخیسم در بر داره


ایمیل های فورواردی دوستتون رو همیشه برای خودش فوروارد كنین


توی كنسرتهای موسیقی بزرگ و هنری ، بی موقع دست بزنین


هر جایی كه می تونین ، آدامس جویده شده تون رو جا بذارین! ﴿توی دستكش دوستتون بهتره

حبه قند نیمه جویده و خیستون رو دوباره توی قنددون بذارین


نصف شبها با صدای بلند توی خواب حرف بزنین


دوستتون كه پاش توی گچه رو به فوتبال بازی كردن دعوت كنین


عكسهای عروسی دوستتون رو با دستهای چرب تماشا كنین


پیچهای كوك گیتار دوستتون رو كه ۵ دقیقه دیگه اجرای برنامه داره حداقل ۲۷۰ درجه در جهات مختلف بچرخونین


با یه پیتزا فروشی تماس بگیرین و شماره تلفن پیتزا فروشی روبروییش كه اونطرف خیابونه رو بپرسین


شیشه های سس گوجه فرنگی و هات سس فلفل رو عوض كنین


موقع عكس رسمی انداختن برای هر كس جلوتونه شاخ بذارین


توی ظرفهای آجیل برای مهموناتون فقط پسته ها و فندقهای دهان بسته بذارین


شونصد بار به دستگاه پیغام گیر تلفن دوستتون زنگ بزنین و داستان خاله سوسكه رو تعریف كنین


توی روزهای بارونی با ماشینتون با سرعت از وسط آبهای جمع شده رد بشین

توی جای كارت دستگاههای عابر بانك چوب كبریت فرو كنین


جای برچسبهای قرمز و آبی شیرهای آب توالت هتل ها رو عوض كنین

یكی از پایه های صندلی معلم یا استادتون رو لق كنین


توی مهمونی ها مرتب از بچه چهار ساله تون بخواین كه هر چی شعر بلده بخونه

چراغ توالتی كه مشتری داره و كلید چراغش بیرونه رو خاموش كنین

ورقهای جزوه ء ۳۰۰ صفحه ای دوستتون كه ازش گرفتین زیراكس كنین رو قاطی پاتی بذارین ، یه بر هم بزنین ، بعد بهش پس بدین

يکشنبه 5/8/1387 - 18:56
دانستنی های علمی

 آیا میدانستید ؟ كره مریخ با سرعت 240 كیلومتر درساعت به دور خورشید میچرخد.  

 آیا میدانستید ؟ نزدیكترین ستاره به زمین بعد از 0خورشیدالفامنچوری است كه فاصله ان تا زمین 3/4 سال نوری است.

آیا میدانستید ؟ زمین از حیث بزرگی پنجمین و از حیث فاصله با خورشید ، سومین سیاره منظومه شمسی است.

آیا میدانستید ؟ قدرت بینایی جغد 82 برابر قدرت دید انسان است.  

 آیا میدانستید ؟ پیشانی انسان مرکز دمای انسان است ، یعنی اگر شما دمای پیشانیتان را تغییر دهید دمای بدنتان هم به همان انداره تغییر میکند.

آیا میدانستید ؟ طبق آمار افراد از عنکبوت بیش از مرگ می ترسند.

يکشنبه 5/8/1387 - 15:38
دعا و زیارت

شهادت امام جعفر صادق(ع)را به عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می نمایم. 

نام: جعفر (به معنى نهر جارى پرفایده)
كنیه: ابو عبداللّه لقب: صادق
پدر: حضرت محمد بن على (ع)
مادر: معروف به ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابى بكر

تاریخ ولادت: یكشنبه 17 ربیع الاول ، سال 83 هجرى

مكان ولادت: مدینه مدت عمر مبارک : 65 سال
علت شهادت: مسمومیت قاتل ملعون: منصور دوانیقى (خلیفه عباسى)

زمان شهادت: یكشنبه 25 شوال ، سال 148 هجرى

مدفن مطهر: قـبـر شریفش در قبرستان بقیع (واقع در مدینه منوره) در كنار قبر پدر و جدّ و عمویش امام حسن مجتبى (علیه السلام) مى باشد.



زندگینامه امام جعفر صادق(ع)

امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه یا دوشنبه هفدهم ربیع الأول سال 80 هجرى، معروف به سال قحطى، در مدینه دیده به جهان گشود. اما بنا به گفته شیخ مفید و كلینى، ولادت آن حضرت در سال 83 هجرى اتفاق افتاده است. لیكن ابن طلحه روایت نخست را صحیح ‏تر میداند و ابن خشاب نیز در این باره گوید: چنان كه ذراع براى ما نقل كرده، روایت نخست، سال 80 هجرى، صحیح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزى از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روایتى نیمه ماه رجب سال 148 هجرى روى داده است. با این حساب مى‏توان عمر آن حضرت را 68 یا 65 سال گفت كه از این مقدار 12 سال و چند روزى و یا 15 سال با جدش امام زین العابدین (ع) معاصر بوده و 19سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زیسته است كه همین مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار میآید و نیز بقیه مدتى است كه سلطنت هشام بن عبد الملك، و خلافت ولید بن یزید بن عبد الملك و یزید بن ولید عبد الملك، ملقب به ناقص، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ادامه داشته است.

كنیه مادر امام (ع) را ام فروه گفته ‏اند. برخى نیز كنیه او را ام القاسم نوشته و اسم او را قریبه یا فاطمه ذكر كرده ‏اند. كنیه آن حضرت ابو عبد الله بوده است و این كنیه از دیگر كنیه ‏هاى وى معروف‏تر و مشهورتر است. محمد بن طلحه گوید: برخى كنیه آن حضرت را ابو اسماعیل دانسته ‏اند. ابن شهر آشوب نیز در كتاب مناقب می ‏گوید: آن حضرت مكنى به ابو عبد الله و ابو اسماعیل و كنیه خاص وى ابو موسى بوده است.

لقب امام صادق (ع)
آن حضرت القاب چندى داشت كه مشهورترین آنها صادق، صابر، فاضل و طاهر بود. از آنجا كه وى در بیان و گفتار راستگو بود، او را صادق خواندند.

فضایل امام جعفر صادق (ع)

مناقب آن حضرت بسیار است كه به اختصار از آنها یاد می ‏كنیم. فضایل امام صادق بیش از آن است كه بتوان ذكر كرد. جمله ای از مالك بن انس امام مشهور اهل سنت است كه: «بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نكرده است.» از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است كه گفت: «ما رأیت افقه من جعفر بن محمد» یعنی: «از جعفر بن محمد، فقیه تر ندیدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنویم ضریس می گوید: امام صادق در این آیة شریفة: كل شیء هالك الا وجهه، یعنی: «هر چیز فانی است جز وجه خدای متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذی یوتی الله منهم» یعنی «ماییم آیینه ای كه خداوند از آن آیینه شناخته می شود.» بنابراین امام صادق (ع) فرموده است او آیینه ذات حق تعالی است.

شیخ مفید در ارشاد مى‏نویسد: علومى كه از آن حضرت نقل كرده‏ اند به اندازه ‏اى است كه ره توشه كاروانیان شد و نامش در همه جا انتشار یافت. دانشمندان در بین ائمه (ع) بیشترین نقل ها را از امام صادق روایت كرده ‏اند. هیچ یك از اهل آثار و راویان اخبار بدان اندازه كه از آن حضرت بهره برده ‏اند از دیگران سود نبرده ‏اند. محدثان نام راویان موثق آن حضرت را جمع كرده ‏اند كه شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقیده و گفتار، به چهار هزار نفر مى‏رسد.

بیشترین حجم روایات، احادیثی است كه از امام صادق (ع) نقل شده است، اهمیت معارف منقول از جعفر بن محمد (ص) به میزانی است كه شیعه به ایشان منسوب شده است: ”شیعه جعفری“. كمتر مسئله دینی (اْعم از اعتقادی، اخلاقی و فقهی) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است. كثرت روایات منقول از امام صادق (ع) به دو دلیل است:

یكی اینكه از دیگر ائمه عمر بیشتری نصیب ایشان شد و ایشان با شصت و پنج سال عمر شیخ الائمه محسوب می شود (148 – 83 هجری)، و دیگری كه به مراتب مهمتر از اولی است، شرائط زمانی خاص حیات امام صادق (ع) است. دوران امامت امام ششم مصادف با دوران ضعف مفرط امویان، انتقال قدرت از امویان به عباسیان و آغاز خلافت عباسیان است. امام با حسن استفاده از این فترت و ضعف قدرت سیاسی به بسط و اشاعه معارف دینی همت می گمارد. گسترش زائدالوصف سرزمین اسلامی و مواجهه اسلام و تشیع با افكار، ادیان، مذاهب و عقاید گوناگون اقتضای جهادی فرهنگی داشت و امام صادق (ع) به بهترین وجهی به تبیین، تقویت و تعمیق “هویت مذهبی تشیع” پرداخت. از عصر جعفری است كه شیعه در عرصه های گوناگون كلام، اخلاق، فقه، تفسیر و… صاحب هویت مستقل می شود. عظمت علمی امام صادق (ع) در حدی است كه ائمه مذاهب دیگر اسلامی از قبیل ابوحنیفه و مالك خود را نیازمند به استفاده از جلسه درس او می یابند. مناظرات عالمانه او با ارباب دیگر ادیان و عقاید نشانی از سعه صدر و وسعت دانش امام است. اهمیت این جهاد فرهنگی امام صادق (ع) كمتر از قیام خونین سید الشهداء (ع) نیست.



امام و فقه اسلامی


ـ فقه شیعه امامیه كه به فقه جعفری مشهور است منسوب به جعفر صادق (ع) است. زیرا قسمت عمده احكام فقه اسلامی بر طبق مذهب شیعه امامیه از آن حضرت است و آن اندازه كه از آن حضرت نقل شده است از هیچ یك از (ائمه) اهل بیت علیهم السلام نقل نگردیده است. اصحاب حدیث اسامی راویان ثقه كه از او روایت كرده اند به 4000 شخص بالغ دانسته اند.

ـ در نیمه اول قرن دوم هجری فقهای طراز اولی مانند ابوحنیفه و امام مالك بن انس و اوزاعی و محدثان بزرگی مانند سفیان شوری و شعبه بن الحجاج و سلیمان بن مهران اعمش ظهور كردند. در این دوره است كه فقه اسلامی به معنی امروزی آن تولد یافته و روبه رشد نهاده است. و نیز آن دوره عصر شكوفایی حدیث و ظهور مسائل و مباحث كلامی مهم در بصره و كوفه بوده است.

ـ حضرت صادق (ع) در این دوره در محیط مدینه كه محل ظهور تابعین ومحدثان و راویان و فقهای بزرگ بوده، بزرگ شد، اما منبع علم او در فقه نه «تابعیان» و نه «محدثان» و نه «فقها» ی آن عصر بودند بلكه او تنها از یك طریق كه اعلاء و اوثق طرق بود نقل می كرد و آن همان از طریق پدرش امام محمد باقر (ع) و او از پدرش علی بن الحسین (ع) و او از پدرش حسین بن علی (ع) و او از پدرش علی بن ابیطالب (ع) و او هم از حضرت رسول (ص) بود و این ائمه بزرگوار در مواردی كه روایتی از آباء طاهرین خود نداشته باشند خود منبع فیاض مستقیم احكام الهی هستند.

مزار شریف امام صادق در بقیع

آثار امام صادق (ع):

غالب آثار امام (ع) به عادت معهود عصر، كتابت مستقیم خود ایشان نیست و غالبا املای امام (ع) یا بازنوشت بعدی مجالس ایشان است. بعضی از آثار نیز منصوب است و قطعی الصدور نیست.

1- از آثار مكتوب امام صادق (ع) رساله به عبدالله نجاشی (غیر از نجاشی رجالی) است. نجاشی صاحب رجال معتقد است كه تنها تصنیفی كه امام به دست خود نوشته اند همین اثر است.

2- رساله ای كه شیخ صدوق در خصال و به واسطه اعمش از حضرت روایت كرده است شامل مباحث فقه و كلام.

3- كتاب معروف به توحید مفضل، در مباحث خداشناسی و رد دهریه كه املاء امام (ع) و كتاب مفضل بن عمر جعفی است.

4- كتاب الاهلیلجه كه آن نیز روایت مفضل بن عمر است و همانند توحید مفضل در خداشناسی و اثبات صانع است و تماما در بحارالانوار مندرج است.

5- مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه كه منسوب به امام صادق (ع) و بعضی از محققان شیعه از جمله مجلسی،‌ صاحب وسایل (حرعاملی) و صاحب ریاض العلما، صدور آن را از ناحیه حضرت رد كرده اند.

6- رساله ای از امام (ع) خطاب به اصحاب كه كلینی در اول روضه كافی به سندش از اسماعیل بن جابر ابی عبدالله نقل كرده است.

7- رساله ای در باب غنائم و وجوب خمس كه در تحف العقول مندرج است.

8- بعضی رسائل كه جابربن حیان كوفی از امام (ع) نقل كرده است.

9- كلمات القصار كه بعدها به آن نثرالدرد نام داده اند كه تماما در تحف العقول آمده است.

10- چندین فقره از وصایای حضرت خطاب به فرزندش امام موسی كاظم (ع) سفیان شوری،‌ عبدالله بن جندب، ابی جعفر نعمان احول، عنوان بصری،‌ که در حلیه الاولیاء و تحف العقول ثبت گردیده است.

# همچنین ادعیه امام صادق (علیه السلام) (الصحیفة الصادقیة و الصادصیة الجامعة): مجموعه ادعیه معتبره ای است که از دو امام بزرگوار پنجم و ششم (علیهماالسلام) در کتب روایی شیعه وارد شده و دانشگاه امام صادق (ع) آن را به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس دانشگاه همزمان با میلاد مسعود نبی اکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) منتشر کرده است.

جمعه 3/8/1387 - 8:1
فلسفه و عرفان
                                                سکوت

امام علی (علیه‌ السلام):
 
الصَّمْتُ یُكسِْیكَ ثَوْبَ الْوَقَارِ ویَكْفِیكَ مَؤُونَةَ
 الإعْتِذارِ.
 
سكوت (به موقع)، لباس وقار بر اندامت
می‌‌پوشاند و از رنج معذرت‌خواهی رهایت
می‌كند.
Timely silence dresses you in the
garment of dignity and saves you
form having to apologize.
جمعه 3/8/1387 - 7:50
فلسفه و عرفان
اندرزهاى دهگانه



مردى از امام صادق علیه السلام نصیحتی خواست! آن حضرت به او فرمودند:



1- اگر خداى تعالى روزى را به عهده گرفته است غصه خوردنت براى چیست؟!

2- اگر روزى تقسیم شده است، حرص و آز براى چیست؟!

3- و اگر سنجش (در قیامت) حق است، پس ثروت اندوزى براى چیست؟!

4- و اگر عوض دادن خداى تعالى حق است، پس بخل ورزیدن براى چیست؟!

5- و اگر كیفر الهى آتش دوزخ است، پس گناه براى چیست؟!

6- و اگر مرگ حق است، پس شادمانى براى چیست؟!

7- و اگر (كارنامه) اعمال بر خدا عرضه مى‏شود، پس فریب براى چیست؟!

8- و اگر گذر كردن بر صراط حق است، پس خودپسندى براى چیست؟!

9- و اگر تمام چیزها به قضا و قدر است، پس اندوه براى چیست؟!

10- و اگر دنیا ناپایدار است، پس اعتماد و آرامش به آن براى چیست؟!



دوست عزیز، من و تو كه الان این مطلب را خواندیم، وقت آن است كه چند دقیقه‌ای به این چیست و چراها فكر كنیم.
جمعه 3/8/1387 - 6:58
دانستنی های علمی
روانشناسی رنگ‌ها به عنوان روش درمانی در برخی از فرهنگ‌های قدیمی از جمله مصری‌ها و چینی‌ها استفاده می‌شده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ‌شناسی نیز گفته می‌شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش:

از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.

از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود.

از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می‌شود.

از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیماری استفاده می‌شود.

از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود.


اغلب روانشناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید می‌نگرند و می‌گویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگ‌ها اغراق شده و رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، معانی متفاوتی دارند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در بسیاری از موارد تاثیرات رنگ‌ها در تغییر حالت افراد، تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است. برای مثال قرار دادن افراد در اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش در آنها به وجود آورد اما این اثر پس از آنکه آنها آرامش‌شان را بازیافتند به تدریج کاهش خواهد یافت.

روانشناسی رنگ قرمز

- رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی می‌باشد.

- رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است.

- رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است.

- رنگ قرمز، تحریک‌کننده احساس خشم و عصبانیت است.

روانشناسی رنگ سفید

- رنگ سفید می‌تواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد.

- رنگ سفید معمولا نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملا به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید اما خالی و سرد است. بیمارستان‌ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ زرد

- رنگ زرد، رنگی گرم و شاد است.

- رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می‌کند بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را خسته می‌کند. استفاده از رنگ زرد برای پس‌زمینه کاغذ یا نمایشگر رایانه می‌تواند باعث چشم درد یا در حالت‌های خاص از دست دادن بینایی گردد.

- رنگ زرد می‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می‌شود اما بیشتر مردم در اتاق‌های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می‌دهند و بچه‌ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌کنند.

- رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گردد.

- چون رنگ زرد از بقیه رنگ‌ها زودتر دیده می‌شود بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روانشناسی رنگ ارغوانی


- رنگ ارغوانی نماد وفاداری و ثروت است.

- رنگ ارغوانی نشانگر عقل و معنویت است.

- رنگ ارغوانی خیلی کم در طبیعت وجود دارد و به همین دلیل ممکن است به عنوان نشانه مصنوعی یا غیرعادی بودن در نظر گرفته شود.
پنج شنبه 2/8/1387 - 16:10
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته