• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 75
تعداد نظرات : 55
زمان آخرین مطلب : 4522روز قبل
سخنان ماندگار
امام رضا(ع) می فرماید: مومن تا سه خصلت در او نباشد مومن نباشد:
سنتی از پروردگارش و سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش.
سنتی که از پروردگارش باید داشته باشد رازپوشی است.
اما سنتی که از پیامبرش باید داشته باشد مدارا کردن با مردم است.
و اما سنتی که از امامش باید داشته باشد شکیبایی در شدت و سختی است (تحف العقول،ص۴۴۲).
جمعه 15/11/1389 - 21:45
سخنان ماندگار

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) می فرمایند:

«من از جانب خداوند به مدارا کردن با مردم مامور شده ام آنچنانکه به تبلیغ رسالت مامور شده ام.»

(تحف العقول صفحه 48)

سه شنبه 12/11/1389 - 21:52
سخنان ماندگار

پیامبر خدا(ص) می‌فرماید:

«تا زمانی که قاریان (نخبگان) این امت با فرمانروایانش سازش نکنند،
و تا زمانی که دانشمندان آن افراد نابکار و گنهکار را تبرئه نکنند،
و تا زمانی که نیکان این امت بدان آن را یاری ننمایند،
دست خدا بر سر این امت خواهد بود و در سایه حمایت او به سر خواهد برد.
اما زمانی که این کارها را مرتکب شوند، خداوند دست قدرت خود را از سر آنان بر خواهد داشت، و ستمگرانشان را بر آنان مسلط خواهد کرد» (تنبیه الخواطر، ج۱، ص۸۴)

سه شنبه 12/11/1389 - 19:12
دعا و زیارت

 

 بعد از ایمان به خدا، مهم ترین رکن عقلانیت، مدارا کردن با مردم است. ( بحار الانوار، ج 72، ص 52.)

رسول اکرم(ص) می فرماید: «مداراه الناس نصف الایمان و الرفق بهم نصف العیش؛ مدارا با مردم، نیمی از ایمان و نرش با آن ها، نیمی از زندگی است.»( اصول کافی، ج 2، ص 117.)

پیامبر اسلام(ص) می فرماید: «اعقل الناس اشدهم مداراه للناس و اذل الناس من اهان الناس؛ عاقل ترین مردم کسی است که بیشترین مدارا را با مردم می کند و خوارترین مردم کسی است که آنان را تحقیر می نماید.» ( من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 384.)

ما گروه پیامبران مأموریت داریم با مردم مدارا کنیم؛ همان گونه که به انجام فرایض الهی مأموریم. ( بجار الانوار ، ج 2، ص 69)

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: هر گاه خدا خیر کسانی را بخواهد آن ها را به سوی رفق و مدارا می کشاند و کسی که از رفق و مدارا محروم شد از همه ی خوبی ها محروم است. ( مستدرک الوسائل، ج 11، ص 293.)

 پیامبر اکرم(ص) فرمود: رفق و مدارا در چیزی قرار داده نمی شود مگر آن را زینت می دهد و خشونت و تندی بر چیزی قرار داده نمی شود مگر آن را زشت می کند. پس اگر به کسی رفق و مدارا عطا شود، خیر دنیا و آخرت به او داده شده و کسی که از مدارا محروم باشد، از خیر دنیا و آخرت محروم خواهد بود. (17- مستدرک الوسائل، ج 11، ص 292.)

امام صادق (ع) می فرماید: خداوند متعال، ملایم است و ملایمت را دوست دارد و پاداشی که به آن می دهد، به خشونت و سخت گیری نمی دهد.( اصول کافی، ج 2، ص 119.)


دوشنبه 3/12/1388 - 22:24
دانستنی های علمی
سومین علت گرایشهای مادی ، نارسایی برخی مفاهیم اجتماعی و سیاسی بوده‏ است . در تاریخ فلسفه سیاسی می‏خوانیم كه آنگاه كه مفاهیم خاص اجتماعی و سیاسی در غرب مطرح شد و مسأله حقوق طبیعی و مخصوصا حق حاكمیت ملی به‏ میان آمد وعده‏ای طرفدار استبداد سیاسی شدند و برای توده مردم در مقابل‏ حكمران حقی قائل نشدند و تنها چیزی كه برای مردم در مقابل حكمران قائل‏ شدند وظیفه و تكلیف بود ، این عده در استدلالهای خود برای اینكه‏ پشتوانه‏ای برای نظریات سیاسی استبداد مابانه خود پیدا كنند ، به مسأله‏ خدا چسبیدند و مدعی شدند كه حكمران در مقابل مردم مسؤول نیست ، بلكه او فقط در برابر خدا مسؤول است ، ولی مردم در مقابل حكمران مسؤول‏اند و وظیفه دارند . مردم حق ندارند حكمران را بازخواست كنند كه چرا چنین و چنان كرده‏ای ؟ و یا برایش وظیفه معین كنند كه چنین و چنان كن ، فقط خداست كه می‏تواند او را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد . مردم حقی بر حكمران ندارند ، ولی‏ حكمران حقوقی دارد كه مردم باید ادا كنند 157 از این رو طبعا در افكار و اندیشه‏ها نوعی ملازمه و ارتباط تصنعی به وجود آمد میان اعتقاد به خدا از یك طرف ، و اعتقاد به لزوم تسلیم در برابر حكمران و سلب حق هرگونه مداخله‏ای در برابر كسی كه خدا او را برای رعایت‏ و نگهبانی مردم برگزیده است و او را فقط در مقابل خود مسؤول ساخته است‏ از طرف دیگر . و همچنین قهرا ملازمه به وجود آمد میان حق حاكمیت ملی از یك طرف ، و بی خدایی از طرف دیگر آقای دكتر محمود صناعی در كتاب آزادی فرد و قدرت دولت نوشته‏اند : " در اروپا مسأله استبداد سیاسی و اینكه اساسا آزادی از آن دولت است‏ نه مال افراد ، با مسأله خدا توأم بوده است . افراد فكر می‏كردند كه اگر خدا را قبول كنند ، استبداد قدرتهای مطلقه را نیز باید بپذیرند ، بپذیرند كه فرد در مقابل حكمران هیچ گونه حقی ندارد و حكمران نیز در مقابل فرد هیچ گونه مسؤولیتی نخواهد داشت ، حكمران تنها در پیشگاه خدا مسؤول است‏ . لذا افراد فكر می‏كردند كه اگر خدا را بپذیرند باید اختناق اجتماعی را نیز بپذیرند ، و اگر بخواهند آزادی اجتماعی داشته باشند باید خدا را انكار كنند ، پس آزادی اجتماعی را ترجیح دادند " از نظر فلسفه اجتماعی اسلامی ، نه تنها نتیجه اعتقاد به خدا پذیرش‏ حكومت مطلقه افراد نیست و حاكم در مقابل مردم مسؤولیت دارد ، بلكه از نظر این فلسفه ، تنها اعتقاد به خداست كه حاكم را در مقابل اجتماع مسؤول می‏سازد و افراد را ذی حق می‏كند و استیفای حقوق را یك وظیفه لازم شرعی معرفی می‏كند 158 امیرالمؤمنین پیشوای سیاسی و اجتماعی و امام معصوم و برگزیده حضرت حق‏ در گیرودار صفین با مردم سخن گفت و فرمود : « اما بعد ، فقط جعل الله سبحانه لی علیكم حقا بولایة امركم ، و لكم علی‏ من الحق مثل الذی لی علیكم . . . لا یجری لاحد الا جری علیه ، و لا یجری علیه‏ الا جری له ، و لو كان لاحد ان یجری له و لا یجری علیه لكان ذلك خالصا لله‏ سبحانه دون خلقه ، لقدرته علی عباده و لعدله فی كل ما جرت علیه صروف‏ قضائه » ( 1 ) حق تعالی با حكومت من بر شما برای من حقی بر شما قرار داده است و شما را همان اندازه حق بر عهده من است كه مرا برعهده شماست . حق همواره دو طرفی است ، كسی را بر دیگری حقی نیست مگر اینكه آن دیگری را هم بر او حقی است . و اگر كسی باشد كه بر دیگران حق دارد و دیگران بر او حقی‏ ندارند ، او تنها خداست و آفریدگانش را چنین مزیتی نیست ، زیرا او بر بندگانش توانایی و قدرت دارد و قضای گوناگون او جز بر عدالت جاری نمی‏ گردد یعنی حق ، متبادل است ، هر كس از آن بهره‏مند شد مسؤولیتی در مقابل‏ خواهد داشت پاورقی : . 1 نهج البلاغه ، خطبه . 207 159 از نظر اسلام ، مفاهیم دینی همیشه مساوی آزادی بوده است ، درست برعكس آنچه طبق نقل آقای دكتر صناعی در غرب جریان داشته ، یعنی اینكه مفاهیم دینی مساوی با اختناق اجتماعی بوده است پر واضح است كه چنین روشی ، جز گریزاندن افراد از دین و سوق دادن‏ ایشان به سوی ماتریالیسم و ضدیت با مذهب و خدا و هرچه رنگ خدایی دارد ، محصولی نخواهد داشت سه علت دیگر برای گرایش به مادیگری هست كه لازم است ذكر شود . این‏ سه علت ، هم در میان ما وجود دارد و هم در میان مسیحیان . این سه علت‏ مربوط می‏شود به روش تبلیغی و یا عملی كه پیروان ادیان در گذشته و یا زمان حاضر داشته و دارند (شهید مطهری _کتاب علل گرایش به مادیگری)
شنبه 12/11/1387 - 23:24
دعا و زیارت
 حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند : ‏
بهترین اعمال نزد خداوند حفظ زبان است . بیشترین گناهان فرزند آدم از زبان اوست . هرکه مردم از ‏زبان او بترسند ، اهل جهنم است .‏

‏1-خبری راندانسته گفتن ‏ ‏              ‏
‏2-عیبجوئی از دیگران ‏ ‏              ‏
‏3-مسخره کردن ‏ ‏             ‏
‏4- تهمت زدن ‏ ‏           ‏
‏5-فاش کردن اسرار مردم ‏ ‏           ‏
‏6-رنجاندن مومن ‏ ‏                 ‏
‏7-سرزنش بیجا ‏ ‏                ‏
‏8-دروغ گفتن ‏ ‏             ‏
‏9-وعده دروغ ‏ ‏          ‏
‏10- قسم دروغ ‏ ‏        ‏
‏11- شهادت ناحق ‏ ‏       ‏
‏12- تحریف مسائل دینی ‏ ‏      ‏
‏13- حکم ناحق ‏ ‏      ‏
‏14-لعنت کردن مردم ‏ ‏ ‏
‏15-طعنه زدن ‏ ‏   ‏
‏16-دل شکستن ‏ ‏    ‏
‏17-امربه منکر ‏ ‏   ‏
‏18- نهی از معروف ‏ ‏  ‏
‏19-بد خلقی ‏
‏20- تصدیق کفرو شرک ‏
21-غیبت کردن
22 - شایعه پراکنی
23- بد زبانی در معاشرت
24- به نام بد صدا زدن
25- تملق و چاپلوسی
26- با مکر و حیله سخن گفتن
27- مزاح زیاد
28- زخم زبان زدن
29- آبروریزی
30- کبر در گفتار
31- ادای صدای کسی را در آوردن
32 - بدعت در دین
33- اظهار بخل و حسد
34- خشونت در گفتار
35- فحش و ناسزا گفتن
36- سخن چینی کردن
37- نا امید کردن
38- شوخی با نامحرم
39- ریا در گفتار
40- فریاد زدن بیجا
جمعه 29/6/1387 - 17:15
دعا و زیارت

علم به ما روشنایی و توانایی میبخشد وایمان عشق وامید وگرمی _علم ابزار می سازد و ایمان مقصد _علم سرعت میدهد وایمان جهت_ علم توانستن است و ایمان خوب خواستن_ علم می نمایاند که جه هست وایمان الهام می بخشد که چه باید کرد _علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون_ علم جهان را جهان آدمی میکند و ایمان روان را روان آدمیت می سازد_علم وجود انسان را به طور افقی گسترش می دهد وایمان به شکل عمودی بالا می برد_علم طبیعت ساز است وایمان انسان ساز_هم علم به انسان نیرو میدهد هم ایمان اما علم نیروی منفصل میدهد و ایمان نیروی متصل_علم زیبایی عقل است وایمان زیبایی احساس _علم امنیت برونی می دهد وایمان امنیت درونی _ علم در مقابل هجوم بیماریها و سیلها و زلزله ها وطوفانها ایمنی میدهد و ایمان در مقابل اضطرابها و تنهاییها و احساس بی پناییها و پوچ انگاریها _علم جهان را با انسان سازگار می کند و ایمان انسان را باخودش_ ایمان را در پرتو علم باید شناخت ایمان در پرتو علم از خرافات به دور می ماند بادور افتادن علم از ایمان ایمان، ایمان به جمود کور و تعصب کور و با شدت به دور خود چرخیدن و راه به جایی نبردن تبدیل می شود آنجا که علم و معرفت نیست ، ایمان مومنان نادان وسیله ای می شود در دست منافقان زیرک که نمونه اس را درخوارج نهروان و دوره های دیگر دیده و می بینیم 

(برگرفته از کتاب <<انسان و ایمان>> شهید مطهری)

پنج شنبه 12/2/1387 - 12:5
دعا و زیارت

كاری كه در عاشورا صورت گرفته است و نبردی كه در عاشورا صورت گرفته است اگر از متن تاریخ بشری جدا كنیم  واگر از متن یك عشق وایمان وعقیده و به صورت یك حادثه مجرد در یك گوشه از زمین بررسی كنیم   كاری را كه حسین در تاریخ انجام داد  از روح ومعنی انداخته ایم همانطور كه خود پیشوایان بزرگ مذهب مابه لحن ها وتعبیرهای گوناگون تكرار كرده اند و آموخته اند كه نبردی كه حسین آغاز كرد نه نخستین نبرد است در تاریخ بشری و نه آخرین نبرد یكی از صحنه هلی جنگی است كه تا انسان آنچنان كه اكنون هست و تا زمان آنچنان كه هم اكنون حاكم است  بوده است  و هست و خواهد بود   بوده و هست وخواهد بود  .. هرروز عاشورا و هر گوشه از زمین كربلا و هر ماه در هر سال ودر هر قرن محرم.

این سخن امام صادق است در ارزیابی حادثه ای كه در كربلا روی داد  كه حادثه نبود موجی از یك رود خانه عظیم  تاریخ بود كه از آغاز تاریخ بشری بر عمق زمان جاریست تا آنجا كه ستم هست این جریان نیز پیوسته هست   و این پرچم سرخی است كه در طول تاریخ نسل به نسل  و قرن به قرن در همه سرزمین ها دست به دست میان انسان های مسئول  و وارث تاریخ  می گردد و حسین فرمانده  یكی از صحنه های پزشكوه این جنگ بشریست و او نشان داده است كه در لحظه خود و در زمان خویش  مسئولیتی  راكه بر دوش هرانسان آگاهی هست به بهترین شكلی  كه در قدرت بشری هست انجام داده است و به انجام برده است...  

(مرحوم دكتر علی شریعتی )  

چهارشنبه 26/10/1386 - 21:44
دعا و زیارت

امام علي (عليه السلام ) فرمود :  حكمت را از هر كه آن را بيان ميكند بگير و به گفته بنگر و به گوينده منگر.

غررالحكم و دررالكلم جلد اول صفحه355

جمعه 13/7/1386 - 16:52
دعا و زیارت

شناخت علي ,  ذهنيت است
 وحب علي ,  احساس
اما      تشيع علي, عمل است


(زنده ياد دكتر علي شريعتي)

چهارشنبه 11/7/1386 - 16:32
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته