• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 138
زمان آخرین مطلب : 5354روز قبل
کامپیوتر و اینترنت
کارت صدای Creative X-Fi، اوج تکنوژی صدای دیجیتال

در تاریخ 1 آگوست سال 2005 کمپانی Creative در کنفرانسی در آلمان نسل جدید پردازنده های صوتی خود را که با نام X-Fi شناخته میشوند معرفی کرد. البته قبل از این تاریخ در 31 می این شرکت تکنولوژی Xtreme Fidelity خود را که زیربنای ساخت پردازنده های صوتی جدید X-Fi است معرفی کرده بود. اما تکنولوژی X-Fi چیست؟ طبق اظهارات مسئولین شرکت Creative، تکنولوژی Xtreme Fidelity تکنولوژی است که خصوصیاتی چون پشتیبانی از صدای 24 بیتی با نرخ نمونه برداری 196 کیلوهرتز با خروجی صدای بسیار شفاف که دارای نسب سیگنال به نویز (SNR) حداقل 110dB است را به همراه مشخصه های جدیدی چون CMSS-3D یاCreative Multi Speaker Sound با پشتیبانی از صدای فراگیر برای هدفون ها و بلندگو های چند کاناله و تکنولوژی جدید 24bit Crystalizer را در یک پردازنده واحد ادغام نموده است. عمده ترین تکنولوژی های به کار رفته در X-Fi ، تکنولوژی 24bit Crystalizer و تکنولوژی CMSS-3D میباشند که میتوانند صدای فشرده شده 16 بیتی را در زمان واقعی به صدای 24 بیت تبدیل نموده و آنرا به بهترین نحوی بر روی انواع هدفون ها و بلندگو ها با هر مشخصه و پیکره بندی پخش نمایند. صدای 24 بیتی چیست؟ برای درک بهتر صدای دیجیتال باید در ابتدا نگاهی به مشخصه های صدا داشته باشیم. صدا در جهان اطراف ما (مانند تمامی چیزهای دیگر) دارای کمیت آنالوگ است. به همین خاطر برای ضبط، پخش و یا اندازه گیری آن باید از ابزار های آنالوگ استفاده کرد. اما کامپیوترها نمیتوانند با مقادیر آنالوگ کار کنند. به همین خاطر برای ایجاد تغییر یا ذخیره صدا بر روی کامپیوتر باید کمیت های آنالوگی مانند صدا را به کمیت های دیجیتال تغییر داد. همانطور که میدانید صدا به صورت موجی منتقل میشود. برای تبدیل صدا به صورت دیجیتال در هر ثانیه تعداد زیادی نمونه از روی این موج گرفته شده و کمیت های عددی هر یک به صورت دیجیتال ذخیره میگردد. مهمترین مساله در کیفیت صدای ذخیره شده تعداد نمونه های اندازه گیری شده در هر ثانیه و مقادیر این نمونه ها میباشد. هرچه تعداد نمونه ها بیشتر و مقادیر عددی آنها دقیق تر باشد صدای دقیق تری را میتوان توسط آنها باز تولید نمود. برای مثال یک صدای دیجیتال با کیفیت 16 بیت و نرخ نمونه برداری 48 کیلوهرتز صدایی است که هر یک از نمونه های آن دارای مقدار عددی بین یک و 65536 بوده و 48000 نمونه در ثانیه از آن تهیه شده است. بدیهی است اگر کیفیت به 24 بیت افزایش یابد و نرخ نمونه برداری مثلا تا حد 196 کیلوهرتز بالا برود، 196000نمونه در ثانیه بدست خواهد آمد که هریک دارای مقدار عددی بین یک و 16777216 خواهد بود. همانطور که میبینید، از روی مقادیر دیجیتال دقیق تر میتوان صدای دقیق تری را باز تولید کرد و صدای 24 بیت از تعداد نمونه های بسیار بیشتری نسبت به صدای 16 بیت استفاده میکند. پس میتوان نتیجه گرفت که حرکت به سوی کد گذاری 24 بیت صدا یک حرکت رو به جلو برای ایجاد صدایی با کیفیت بسیار بالا است. پردازنده های صوتی قدیمی تر خانواده Creative Sound Blaster Live از یک پردازنده EMU10k استفاده میکردند که دارای یک Mixer (ترکیب کننده) سخت افزاری برای MIDI و یک پردازنده افکت داخلی بود. این پردازنده صوتی در زمان خود یک پردازنده صوتی پیشرو بود. البته در آن زمان اساسی ترین نیاز یک کارت صدای حرفه ای یک سخت افزار MIDI و یک بانک حافظه به همراه آن به علاوه محدوده وسیعی از افکتها با کیفیت بالا بود. امروزه با وجود پردازش صدای 32 بیت و واحد های ایجاد افکت بسیار حرفه ای قابل برنامه ریزی، کاملا مشخص است که این پردازنده ها دیگر از رده خارج شده اند. بزرگترین مشکل معماری پردازنده های صوتی از این دست معماری ثابت و غیر قابل انعطاف آنهاست. از زمان ظهور EMU10K، نیاز های مصرف کنندگان تا حد زیادی تغییر کرده است. در حقیقت شنوندگان به 3 دسته عمده تقسیم شده اند: 1- کاربران دفتری و عادی که نیازهای شان به خوبی توسط پردازنده های صدای نرم افزاری موجود بر روی مادربرد ها تامین میشود. 2- علاقه مندان به بازی که بیشتر از اینکه نیاز به صدای با کیفیت بالا داشته باشند علاقه مند به یک صدای سه بعدی خوب در بازی ها هستند که البته فشار زیادی را بر روی سیستم وارد نکره و نرخ فریم آسیب نرساند. 3- موسیقی دانها و علاقه مندان به موسیقی که از کامپیوتر به عنوان یک کتابخانه موسیقی دیجیتال استفاده میکنند . آنها به کارتهای صوتی نیاز دارند تا توانایی ضبط و پخش آهنگ ها و موسیقی ها را با بالاترین کیفیت داشته باشد. نسل های قبلی کارتهای صدای Creative با پشتیبانی از انواع جلوه های صوتی محیطی و افکتهای مختلف نیازهای علاقه مندان به بازی ها را تامین میکردند اما در زمینه ایجاد صدای های با کیفیت بالا با مشکلاتی مواجه بودند. این کارتها قادر نبودند تا به خوبی نمونه های مختلف را با کیفیت های متفاوت به یکدیگر تبدیل نمایند. عدم تبدیل صحیح فرکانسهای مختلف میتوانست به کیفیت صدا آسیب برساند. به همین دلیل علاقه مندان به موسیقی ناچار به استفاده از نرم افزارهای مختلف برای تبدیل فرکانسها میشدند. از سوی دیگر با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات Creative ، این شرکت شروع به از دست دادن بازار محصولات ارزان قیمت و واگذار کردن آن به کد کننده های صوتی نرم افزاری مانند AC97 نمود. پیشرفت اینترنت و به اشتراک گذاری فایلها، کامپیوتر ها را به انباری برای ذخیره کردن انواع موسیقی ها در فرمت های فشرده شده ای مانند MP3 تبدیل نموده است. از آنجاییکه این فایلها با نرخ نمونه برداری ثابتی ذخیره و پخش میشوند، مصرف کنندگان عادی به سمت محصولات ارزان قیمت تری حرکت میکنند که دارای حداقل مشخصات سخت افزاری غیر ضروری باشد.به همین دلیل Creative به یک پردازنده صوتی جدید نیاز داشت تا عاری از تمامی مشکلات ذکر شده باشد. در حقیقت Creative توسعه X-Fi را از 5 سال پیش و درست از زمان عرضه اولین سری از کارتهای صدای Audigy آغاز نموده بود. معماری X-Fiطبق مشخصه های اعلام شده از طرف Creative، پردازنده X-Fi حاوی 51 میلیون ترانزیستور است که با پروسه 130 نانومتری تولید شده و در فرکانس 400 مگاهرتز کار میکند. پردازنده جدید توانایی پردازش بیش از 10,000 MIPs (میلیون دستورالعمل در ثانیه) را دارا میباشد. به بیانی دیگر این پردازنده صوتی 24 بار قوی تر از پردازنده صوتی نسل قبل Creative یعنی Audigy میباشد. قلب این پردازنده از 4 DSP (پردازنده سیگنال دیجیتال) که به صورت 4 پردازنده صوتی مستقل تشکیل شده است که از معماری با نام TIMD (جریانهای بهم پیوسته چند داده ای) استفاده میکنند. هر یک از پردازنده ها توانایی اداره 2 رشته از دستورالعمل های SIMD (یک دستورالعمل چند داده) را دارند که میتواند در هر زمان دو جریان داده استریو را پردازش نماید. علاوه بر این انبوهی از مشخصه ها از جمله جلوه های ویژه صوتی، فیلتر ها و دستورالعملهای مربوط به اکولایزر ها نیز پشتیبانی شده اند. گذشته از این توانایی های بسیار بالایی برای ترکیب انواع ورودی ها تا حداکثر 4096 سیگنال مستقل به صورت کاملا سخت افزاری که برای ترکیب پارامترهای مختلف مخصوصا در بازی ها به کار میروند نیز مورد پشتیبانی قرار گرفته اند. پردازنده دارای 4 گذرگاه ورودی خروجی I2S برای اتصال درگاه های دیجیتال و آنالوگ میباشد که 8 کانال ورودی و 8 کانال خروجی را تامین مینماید. گذشته از این دارای پروتکل های اختصاصی برای انتقال صدای 8 کاناله آنالوگ بر روی یک سیم است. بعلاوه میتوانیم تا 32 کانال در نرخ نمونه برداری 48 کیلوهرتز، 16 عدد برای 96 کیلوهرتز و 8 عدد برای 192 کیلوهرتز را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهیم. مشخصات X-Fi پردازش صدا HRTF و هدفون ها بر مبنای تکنولوژی هایی است که از شرکتهای مختلف خریداری شده اند. با استفاده از این تکنولوژی ها میتوان تا حداکثر 128 منبع صدای سه بعدی را پردازش کرد. با پشتیبانی از EAX5.0 میتوان انواع جلوه های محیطی مانند انعکاس ها و طنین های مختلف را بر روی حداکثر تا 128 صدای موجود در صحنه پیاده سازی نمود. این توانایی سبب میشود تا علاوه بر امکان استفاده از تعداد بیشتری از اصوات در یک زمان، بتوان افکتها و تغییرات مختلف را بدون نیاز به پردازش نرم افزاری بر روی آنها اعمال کرد. این خصوصیات مخصوصا در بازی هایی که از Dolby PrologicII/IIx پشتیبانی میکنند بیشتر خودنمایی میکند. علاوه بر اینX-Fi میتواند تمامی این جلوه ها را بر روی هدفون ها نیز پیاده سازی کند. به بیان دیگر برای لذت بردن از جلوه های مختلف صوتی دیگر نیاز به بلندگو های چند کاناله گران قیمت نخواهید داشت. بر خلاف پردازنده های صوتی قدیمی تر، X-Fi میتواند از افکتهای مختلف در حالت های 24bit/96KHz و 24bit/192KHz نیز پشتیبانی کند. طراحی چیپ نیز به گونه ای است که اجازه میدهد بدون نیاز به راه اندازی مجدد سیستم بتوان بین حالتهای مختلف سوئیچ نمود. این باعث میشود تا بتوان از حداکثر منابع سیستم به بهترین نحو استفاده کرد. X-Fi بر خلاف تمامی معماری های موجود برای طراحی پردازنده ها (از جمله پردازنده های گرافیکی) از یک معماری حلقوی قابل برنامه ریزی استفاده کرده است. این تکنولوژی مخصوصا در هنگام تقسیم سیگنالها بسیار موثر است. با استفاده از 4096 کانال، صدا میتواند بین عناصر مختلف پردازشی مانند کنترل کننده حافظه، ترکیب کننده صوتی، پردازنده سیگنال دیجیتال و واحد تبدیل SRC جا به جا شود. با توجه به آنچه گفته شد معماری جدید X-Fi دارای نوآوری های عمده زیر است: معماری حلقوی. پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) چهار گانه با طراحی جدید. SRC برای تبدیل نرخ های مختلف نمونه برداری با کیفیت بسیار بالا. ترکیب کننده (Mixer) سخت افزاری، موتور Tank مخصوص افکت ها، موتور فیلتر گذاری، پشتیبانی از DMA (دسترسی مستقیم به حافظه). پردازش همزمان سخت افزاری و نرم افزاری مهمترین تکنولوژی های X-Fi پس از آشنایی با مشخصات و انواع کارتهای خانواده X-Fi نگاه کوتاهی خواهیم داشت به مهمترین تکنولوژی های ارائه شده توسط کارتهای صدای X-Fi. اگر به خاطر داشته باشید گفتیم که مهمترین تکنولوژی های معرفی شده از طرف Creative عبارتند از :24bit Crystalizer، CMSS-3D و X-RAM . پس از معرفی اولین کارتهای صدای 24 بیتی توسط Creative و به همراه پردازنده های Audigy بسیاری از متخصصین و صاحب نظران در باره کاربردی بودن این تکنولوژی تردید داشتند. از آنجایی که تمامی MP3 ها و CD های صوتی موجود در بازار (که 9/99 درصد مقادیر صدای ضبط شده دیجیتال در دنیا را تشکیل میدهند) به صورت 16 بیت ضبط شده اند، عملا استفاده از یک پردازنده صوتی که قادر به کد گشایی 24 بیتی باشد نخواهد توانست بهبودی را در عملکرد ایجاد کند. این مساله نه به خاطر ضعف در این تکنولوژی بلکه به دلیل مشخصات ذاتی نمونه برداری دیجیتال رخ میدهد. یک نمونه دیجیتال هر قدر هم که دقیق باشد نخواهد توانست خروجی آنالوگ اولیه را به صورت کاملا دقیق بازسازی نماید چون در حین نمونه برداری همیشه مقداری از مقادیر آنالوگ نادیده گرفته میشوند. به بیان دیگر برای تهیه یک نمونه دیجیتال کاملا دقیق از روی یک موج آنالوگ باید بی نهایت نمونه به تعداد بینهایت بار در ثانیه از روی موج اصلی استخراج شود که این کار غیر ممکن است. پس در صورتی که داده ها به صورت 16 بیتی کد گذاری شده باشند عملا مقدار زیادی از داده های میانی از بین رفته اند. هرچند این داده های میانی از دید ما در مواقع عادی تاثیری بر کیفیت خروجی نمونه ها نخواهد داشت اما این مساله نه به دلیل دقیق بودن مقادیر نمونه برداری شده بلکه به علت ضعف در سیستم ادراکی ما (در اینجا سیستم شنوایی) میباشد که دارای دقت زیادی نیست. با توجه به موارد ذکر شده بازار یابان Creative به سرعت تکنولوژی را اختراع کردند تا بتواند این نقیصه را پنهان کند. هرچند آنها مدعی هستند که با استفاده از این تکنولوژی میتوان مقادیر میانی از دست رفته را باز تولید نمود و حتی صدای با کیفیت تری از CD های صوتی را بدست آورد، اما افزایش کیفیت جز در موارد اندکی رخ نخواهد داد، چون با توجه به ماهیت صدا حدس زدن مقادیری که هرگز اندازه گیری نشده اند بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است. CMSS-3D برای حل کردن یکی از عمده ترین مشکلات نسلهای جوان و ابتدایی کارتهای صوتی چند کاناله طراحی شده است. حتما تا به حال با اشخاصی مواجه شده اید که یک سیستم صدای حرفه ای به همراه بلندگو های چند کاناله را تهیه کرده اند و هنگام تماشای فیلمهای DVD از آن بسیار راضی هستند، اما هنگام پخش موسیقی متوجه میشوند که صدا تنها از دو کانال جلویی پخش میشود! یا شاید خودتان هنگام تماشای یک فیلم DVD که تنها دارای صدای 1/5 کاناله است بر روی یک بلندگوی عادی استریو متوجه این موضوع شده باشید که برخی از صدا ها، مثلا صدای صحبت کردن اشخاص خیلی کم و نا واضح است و یا اصلا به گوش نمیرسد! تکنولوژی CMSS-3D یا صدای فراگیر چند کاناله Creative برای حل این مشکل طراحی شده است. CMSS-3D با تبدیل صداهای چند کاناله به دو کانال و بالعکس انعطاف پذیری بینهایت بالایی را برای کار با پیکره بندی های مختلف بلندگو ها و هدفون ها ایجاد میکند. با استفاده از این تکنولوژی میتوان امکانات زیر را بدست آورد: صدای فراگیر در هدفون ها (CMSS-3D Headphone) صدای فراگیر در بلندگو های استریو (CMSS Virtual) تبدیل صدای استریو به صدای چند کاناله (CMSS-3D Surround) صدای سه بعدی از چند منبع(CMSS-3D Interactive) صدای سه بعدی از چند منبع (CMSS-3D Interactive) : گذشته از دنیای فیلم و موسیقی، تکنولوژی CMSS-3D میتواند در بازی ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در این حالت میتوان صدای 5.1 کاناله در بازی را با استفاده CMSS-3D Headphone را تبدیل به صدای فراگیر در هدفون ها نمود. بر خلاف کارتهای صدای 10 سال گذشته Creative از یک واحد حافظه که نام X-RAM را روی آن گذاشته است علاوه بر ذخیره سازی نمونه های MIDI، برای ذخیره سازی صدا در بازی ها نیز استفاده نموده است. مشکل کمبود حافظه برای پردازش نمونه های صوتی در بازی ها همیشه وجود داشته است. برای این منظور توسعه دهندگان اغلب مجبور بودند از صدای های با کیفیت پایین، مثلا از صداهایی که به صورت 8 بیت و نرخ نمونه برداری 11 کیلوهرتز کد گذاری شده بودند، استفاده نمایند. این مساله به صورت جدی به کیفیت صداهای مورد استفاده آسیب میرساند. برخی از توسعه دهندگان نیز از فرمت های حذفی مانند OGG یا MP3 برای ذخیره صدا ها استفاده مینمودند که میتوانست هنگام کد گشایی بار زیادی را بر روی پردازنده اصلی سیستم اعمال کرده و کارایی کلی سیستم را کاهش دهد. حافظه تعبیه شده بر روی کارت صوتی مزایای زیر را به همراه دارد: حفظ حافظه اصلی سیستم، ایجاد دسترسی سریعتر به حافظه مورد نیاز پردازنده صوتی، عدم نیاز به فشرده سازی و در نتیجه از فشردگی خارج کردن فایلهای صوتی، امکان استفاده از صداهای با نرخ نمونه برداری و کیفیت بالا در بازی ها، جلوگیری از ایجاد فشار بر روی پردازنده و در نتیجه افزایش کارایی در بازی ها. در حال حاظر تنها یک بازی با پشتیبانی از X-RAM در دسترس است: UT2004 X-Fi Edition که البته در حال حاظر برای عموم مصرف کنندگان در دسترس نیست. پیشنهاد میکنیم حتما نگاهی به نتایج ارائه شده توسط Creative بیندازید: همانطور که میتوانید ببینید، در ساده ترین حالت استفاده از X-RAM توانسته است تا کارایی را 20 درصد افزایش دهد که برابر با ارتقاء به یک کارت گرافیک جدید میباشد. علاوه بر این کیفیت صدا نیز به نحو قابل توجهی افزایش خواهد یافت. البته به احتمال قوی در آینده تعداد بیشتری از بازیها از این تکنولوژی پشتیبانی خواهند نمود و این مساله ارزشهای این تکنولوژی را بیش از پیش آشکار خواهد کرد.
دوشنبه 31/1/1388 - 14:1
موسيقي

سلام دوستان

دوستانی که مطالبه من را دنبال کردن در جریان هستند که تصمیم دارم اهنگسازی رو به صورت مبتدی اموزش بدم البته نیاز به تمرین وممارست زیاد داره با قسمت چهارم این مقاله اهنگسازی رو تا همین جا بسنده میکنم امیدوارم توانسته باشم کمکی به دوستانی که علاقمند به فراگیری موسیقی هستند کرده باشم حتی اگه کسانی هم که هیچی از موسیقی سر در نمیارن میتونه به بالابردن درک انها در زمینه اهنگسازی بکنه که برای ساختن یه اهنگ به این راحتیها نیست

 

بیایید موسیقی بسازیم - ۴
ا
در نوشته های اول و دوم به ترتیب ابتدا هشت میزان ایده موسیقی مطرح کردیم، سپس در چهار میزان مدولاسیون انجام دادیم و بالآخره در نوشته سوم مجددآ هشت میزان در تنالیته جدید ملودی تهیه کردیم. اینک با توجه به مهیا بودن فضا برای ادامه کار در تنالیته مبداء، می خواهیم در هشت میزان دیگر قطعه موسیقی خود را به پایان ببریم.

سعی می کنیم فضایی را که برای این قسمت انتخاب می کنیم با سایر قسمت ها متفاوت باشد. باید دقت کرد که انتخاب نحوه نگارش موسیقی و فضا سازی کاملآ سلیقه ای و به میزان تجربه شما بستگی دارد که جز با گوش دادن به موسیقی، تمرین و مطالعه آثار دیگران با فرمول دیگری نمی توان به این مهارت دست پیدا کرد.

انتخاب هارمونی
همانند نوشته های قبل ابتدا هارمونی مورد نظر را انتخاب می کنیم. تاکید هارمونی در گذشته بیشتر بر روی آکورد پایه سل ماژور یا مینور و هفتم آن یعنی D7 و یا F#dim بود، سعی می کنیم همین منوال را ادامه دهیم با این تفاوت که کمی رنگ آمیزی بیشتر و یا احیانآ استفاده از معکوسهای این آکوردها را نیز چاشنی کار خواهیم کرد.

بعنوان مثال در میزان اول از G و Ebdim استفاده می کنیم در میزان دوم از C6 و D7. برای جلوگیری از یکنواختی درمیزان سوم از G و F#dim و در میزان چهارم از Am6 که به راحتی توانایی وصل به آکورد قبلی دارد استفاده می کنیم.

دقت کنید که چون هدف ارائه یک کادانس برای اتمام قطعه است احتیاجی نیست که دو بلوک چهار میزانی شباهتهای هارمونیک یا ملودیک داشته باشند. کافی است روند هارمونیک به گونه ای باشد که در نهایت فرود روی G با آرامش و سهولت صورت بگیرد.

بنابراین اگر فرض کنیم که میزان آخر را بطور کامل به G اختصاص دهیم بدیهی است که انتخاب میزان هفتم بهتر است یا D7 باشد یا یکی از آکوردهای کاسته ای که تا کنون بکار برده ایم.

هارمونی و نحوه اجرای انتخاب شده برای هشت میزان آخر قطعه موسیقی

در چهار میزان دوم انتخاب هارمونی را بصورت دو به دو یعنی D7-G برای دو میزان اول و Ebdim-G برای دو میزان دوم درنظر می گیریم. (دقت کنید که به یکدیگر شباهت دارند.)

لازم است در اینجا باز همانند همیشه تکرار کنیم که انتخاب هارمونی علاوه بر قواعد وصل آکوردها - که تا کنون به کررات درسایت راجع به آنها بحث شده است - به سلیقه و تجربه شما بستگی دارد.

نگارش ملودی و همراهی
برای قسمت همراهی بر خلاف قسمت های قبل از آکوردهای شکسته (یا همان Alberti Bass) استفاده نخواهیم کرد و برای جلوگیری از یکنواختی و نیز کاستن از حرکت و جنب و جوش در موسیقی از آکوردهای ساده ای با کشش سفید یا گرد استفاده می کنیم.

- نت موسیقی مربوط به هشت میزان تهیه شده برای پایان قطعه

اما راجع به ملودی تهیه شده به موارد زیر دقت کنید :

- در میزان های اول، چهارم، ششم، هفتم و هشتم ملودی آکورد را پشتیبانی می کند مگر بصورت خیلی ساده حرکاتی خارج از هارمونی داشته باشد.

- اگر به ملودی دو ضرب اول میزان دوم دقت کنید خواهید دید که دقیقآ روی هارمونی C6 تهیه شده است و تنها دو نت خارج این هارمونی دارد. دو ضرب بعدی کاملآ خارج آکورد D7 است، اما زیبایی خاصی به قطعه می دهد. (افزودن 6 و b6)

- ملودی دو ضرب اول میزان سوم نیز کاملآ با آکورد تطابق دارد و دو ضرب بعدی ملودی ساکن است و آکورد را همراهی می کند.

- اما میزان چهارم، می خواهیم پس از آن به سل فرود بیاییم بنابراین ملودی را با حرکات کروماتیک به نواحی ای می کشانیم (منظور از تنالیته خارج می شویم) که نیاز به احساس بازگشت به تنالیته تقویت شود. (به نتهای دو دیز و لا دیز دقت کنید که چگونه روی نت ر و نت سی فرود می آیند.)

- علت آوردن نت فا دیز در ضرب آخر میزان هشتم تنها برای ایجاد کمی ابهام در انتهای قطعه و دوری از فرم یکنواختی است که بسیاری از قطعات بپایان می رسند است و نه چیز دیگر.

دقت کنید که در چهار نوشته ای که در این رابطه ارائه کردیم تنها به نحوه انتخاب هارمونی و تهیه ملودی اشاره هایی داشتیم و راجع به مواردی از جمله نحوه تهیه همراهی؛ نوانسها؛ تمپوهای اجرای بخش های مختلف و ... صحبت نکردیم، امیدواریم در تمرینهایی که در آینده ارائه خواهیم کرد به این مسائل نیز بپردازیم.

يکشنبه 23/1/1388 - 20:19
موسيقي

 

در دو نوشته قبل مشاهده کردیم که چگونه می توان با ارائه طرح هارمونی در قالب بلوک های چهارتایی قدمهایی برای آهنگسازی برداشت، همچنین دیدم که چگونه از همین روش می توان برای انجام مدولاسیون استفاده کرد. در این نوشته قصد داریم 8 میزان دیگر در گام جدید بنویسیم، سپس به گام اولیه - سل ماژور - بازگردیم.

یادآوری
در نوشته اول 8 میزان با هارمونی ساده ای که فقط از آکوردهای G و D7 تشکیل شده بود نوشتیم و میزان هشتم را روی G تمام کردیم. در نوشته دوم برای انجام مدولاسیون چهار میزان به 8 میزان قبلی افزودیم و هارمونی 8 میزان اول را هم بصورت دو میزان G و دو میزان D7 تغییر دادیم.

دیدم که در چهار میزان هارمونی برای مدولاسیون بصورت کاملآ اختیاری می توان از G شروع کرد و در نهایت روی آکورد F#dim فرود آمد، چرا که آکورد F#dim به راحتی تمایل به حل شدن در Gm دارد.

نکته ای که تذکر مجدد آن می تواند مفید باشد این است که در تهیه ملودی برای 8 میزان اول با استفاده از حرکاتهای تا حد ممکن متصل، بیشتر پیوسته و بدون پرشهای بزرگ استفاده شد ولی برای مدولاسیون بیشتر به استفاده از تکنیک های آرپژ روی آکوردها تاکید شد. همچنین دقت کنید که برای آنکه هشت میزان اول حالت جمله موسیقی داشته باشد آنرا بصورت دو بلوک چهارتایی متقارن تهیه کردیم. در هر صورت برای یادآوری بهتر است نتیجه آنچه در نوشته های قبل تهیه شد را در این موسیقی و نت مرور کنیم :

- نت کامل 12 میزان ملودی تهیه شده در سل ماژور

Gm Cm  F#dim D7  Gm Cm  F#dim D7
Gm Cm  F#dim  F#dim  F#dim D7
طرح هشت میزان ملودی در سل مینور
8 میزان در سل مینور
می توان این هشت میزان را علاوه بر اینکه در تنالیته جدید سل مینور اجرا کرد، شامل تغییراتی چون تمپو یا نحوه همراهی - دست چپ - و ... نیز نمود، اما برای سادگی در حال حاضر این انتخابها را کنار می گذاریم و صرفآ تغییرات ساده ای در نحوه نگارش ملودی می دهیم.

همانطور که در شکل می بینید طرح این هشت میزان از لحاظ هارمونی بسیار ساده است و تنها از آکوردهای Gm ، Cm ، F#dim و D7 استفاده شده است.

انتخاب این هارمونی ها یا بقولی این توالی آکورد کاملآ به سلیقه شما برمی گردد و انتخابی که در اینجا ارائه شده است از ساده ترین ها است. بعنوان مثال مشاهد می کنید که وصل Gm به Cm از طریق دایره پنجم ها صورت گرفته و یا وصل Cm به F#dim به علت داشت دو نت مشترک کاملا خوش صدا است و همچنین وصل F#dim به D7 و ...

بنابراین مشاهده می کنید که تنها تغییر مهمی که در این 8 میزان از لحاظ هارمونی رخ داده است آن است که هر میزان به دو قسمت مساوی تقسیم می شود و دو آکورد را در خود می گنجاند. این تغییر رفتار هارمونی در هر میزان می تواند تا اندازه ای موسیقی را از یکنواختی خارج کند.

تغییر ریتمیک در نگارش ملودی برای جلوگیری از یکنواختی
ملودی های 12 میزان قبل به غیر از دو میزان آخر که هدف کم کردن ظاهری تمپو بود، اغلب با نتهای دولا چنگ تهیه شده بودند و حرکت هایی روی هارمونی و تقریبآ نزدیک به پیوسته داشتند. باید سعی کنیم برای جلوگیری از بوجود آمدن یکنواختی تغییراتی در نحوه نگارش این قسمت بوجود بیاوریم.

ایده تغییر آن است که کشش نت ها را بیشتر کنیم. بعنوان مثال در ساخت ملودی این قسمت از نتهای چنگ و یا حتی سیاه تریوله استفاده کنیم. این انتخاب کاملآ آزاد است و ممکن است شما انتخاب دیگری داشته باشید و یا اصلآ به همان روش قدیم - نت های دولا چنگ - تهیه ملودی را ادامه دهید.

نکته مهم دیگر آن است که اگر شنونده یک تغییر ریتمیک را احساس کند، بدون شک حتی اگر در نوشتن ملودی زیبا نا توان باشیم می توانیم تا حدی مانع از ایجاد یکنواختی برای او شویم، بنا براین سعی کنید در ساخته های خود همواره این موضوع را رعایت کنید.

تغییر دیگری که در نگارش ملودی این بخش به آن توجه شده است، استفاده از فاصله های ششم برای نوشتن ملودی است که در جای خود تاثیر مثبت قابل ملاحظه ای بر روی شنونده بجا خواهد گذاشت.

ملودی تهیه شده برای چهار میزان اول، به تقارن میان دو میزان اول با دو میزان دوم دقت کنید.

بازهم رعایت تقارن
همانند نوشته های قبل سعی می کنیم در یک بلوک چهارتایی تا حد ممکن تقارن را رعایت کنیم، در اینصورت موسیقی بیشتر به گوش خواننده آشنا خواهد آمد و برای او جذابتر است. بنابراین همانطور که در هارمونی دو میزان، دو میزان، تقارن را رعایت می کنیم در چهار میزان اول چنین ملودی ای را پیشنهاد می کنیم.

در چهار میزان دوم نیز باید دقت کنیم که شرایط هارمونیک باید بگونه ای تهیه شود که بتوان بعد از آن به راحتی روی سل ماژور ملودی اجرا کرد بنابراین هارمونی دو میزان اول این بلوک چهارتایی را همانند دو میزان اول بلوک چهارتایی اول در نظر می گیریم و دو میزان دوم را روی F#dim و D7 ادامه می دهیم تا بتوانیم به راحتی روی سل ماژور ادامه دهیم.


بلوک چهارمیزانی دوم

ملودی ای که در این قسمت نوشته ایم نیز تا حدی تقارن دارد اما از نوع آینه ای، به شکل دقت کنید متوجه می شوید که در انتها ملودی اشاره ای به آکورد D7 دارد. به این نکته نیز دقت کنید که چگونه در ضرب اول تمام میزان ها ملودی و همراهی همخوانی هارمونیک روی آکورد دارند، این نکته بسیار مهمی است که قطعه شما را ساده تر قابل قبول می کند. (در واقع این موضوع شرط لازم نیست، ممکن است شما رعایت چنین چیزی را نکنید و نتیجه بسیار زیبا شود، اما برای شروع کار رعایت آن به ساخت ملودی زیبا کمک بیشتری می کند.)


حرکات کروماتیک
در میزان چهارم از قسمتی که در این نوشته تهیه کرده ایم در ملودی از حرکت کروماتیک استفاده کردیم، این تنها بخاطر ایجاد نوعی نقطه Climax یا اوج موضعی است. Climax می تواند با پرش بلند، بالابردن تمپو یا شدت صدا و ... تهیه شود. در اینجا ما با استفاده از دو ضرب حرکت ملودی بصورت کروماتیک این حالت را ایجاد کرده ایم. نکته جالب آن که در قسمت دست راست از حرکت کروماتیک با نت های سیاه تریوله و در قسمت دست چپ از نتهای چنگ با حرکت کروماتیک استفاده کرده ایم که نتیجه آن یک Climax موضعی قابل قبول شده است.

در نوشته آینده هشت میزان انتهایی این قطعه را خواهیم نوشت و به این ترتیب اولین قطعه موسیقی خود را به پایان می رسانیم.

ادامه دارد منتظر مقاله بعدی در همین زمینه باشید

سه شنبه 18/1/1388 - 19:58
موسيقي

برای خواندن مقاله قبلی در همین زمینه به قسمت مطالبه من برید 
در نوشته قبل مشاهده کردید که چگونه بسادگی می توان با تشکیل بلوکهای چهارتایی و انتخاب هارمونی برای آنها موسیقی ساده ای را تهیه کرد. در این قسمت سعی می کنیم برخی تکنیک های دیگر از جمله استفاده از مدولاسیون را برای توسعه و گسترش طرح موسیقی خود ارائه دهیم.

هرچند یک تم را بسادگی می توان طی میزانهای طولانی گسترش داد و در بیش از هشت میزان از آن استفاده کرد، اما فرض کنید که می خواهید در موسیقی نوشته شده قبلی، مدولاسیون انجام دهید و فضا را تغییر دهید.

اولین چیزی که به ذهن خطور می کند انتخاب تنالیته جدید است، چون تنالیته ابتدایی سل ماژور است، سل مینور می تواند یکی از اولین انتخابها باشد، شاید هم می مینور که مینور نسبی گام سل ماژور است.

رفتن به می مینور به مراتب ساده تر است از سل مینور لذا، نحوه رفتن به این گام جدید را به شما واگذار می کنیم و در این نوشته سعی می کنیم به گام جدید یعنی سل مینور برویم، به این نوع از مدولاسیون موازی یا Parallel Key گفته می شود.

لذا بنا را بر این می گذاریم که می خواهیم با حفظ موسیقی که در نوشته قبل تهیه کردیم و اضافه کردن یک بلوک چهار میزانی دیگر به گام سل مینور برویم.

G  G  D7  D7
G  D7  D7  G
طرح هشت میزان ملودی در نوشته قبل
هارمونی ای که در نوشته قبل برای این هشت میزان در نظر گرفته بودیم بیشتر این حالت را داشت که ملودی در این هشت میزان از سل ماژور شروع شده و راحت به سل ماژور ختم شود. اما دیگر چنین چیزی لازم نیست. در واقع دیگر لزومی ندارد که در میزان هشتم حتمآ روی سل ماژور فرود بیاییم. بنابراین در انتخاب هارمونی این 12 میزان، این موضوع را مد نظر خواهیم داشت.

چگونه مدولاسیون انجام دهیم
قبلآ در نوشته های گذشته راجع به مدولاسیون صحبت کردیم، نکته مهم آن است که باید از گام و تنالیته کنونی دور شویم و به گام و تنالیه جدید نزدیک. معمولآ آکوردی را انتخاب می کنند که در هر دو گام مبدا و مقصد یکی باشد و تا با نزدیک شدن به آن - ضمن اینکه از گام و تنالیته مبدا دور می شویم - بسادگی بتوان روی مقصد فرود آمد. این آکورد می تواند D7 باشد، اما نه لزومآ.

اما چگونه کاری کنیم که بعد از رسید به D7 با آرامش بتواند روی Gm موسیقی را ادامه داد ؟
پاسخ بسیار ساده است باید محیط را برای پذیرش گام سل مینور آماده کنیم، ساده ترین حالت آن است که طوری هارمونی را اختیار کنیم که در میزان چهارم مدولاسیون روی آکورد F#dim فرود بیاییم. آکودرهای کاسته تمایل بسیار زیادی دارند که روی آکورد بزرگ یا کوچک با نیم پرده فاصله نسبت به خوشان فرود آیند. بنابراین هارمونی میزان چهارم مدولاسیون را یقینآ F#dim انتخاب می کنیم.


ملودی تغییر یافته برای طرح جدید 8 میزان اول
اگر خاطرتان باشد در نوشته قبل هارمونی دو چهار میزان اول را یکسان نگرفتیم، برای آنکه هدفمان این بود که می خواهیم روی G در نهایت فرود باییم. اینبار قضیه فرق دارد و می خواهیم در میزان 12 شرایط را به گونه ای رقم بزنیم که بتوان در میزان 13 روی Gm رفت.

بنابراین همانگونه که گوش ماهر هم بیشتر می پسندد دو دسته چهارتایی از میزانهای ابتدایی را با هارمونی G-G-D7-D7 اختیار می کنیم. کافی است تغییر مختصری در ملودی داده شود.

اگر دقت کنید چهار میزان اول کپی همان است که در نوشته قبل آوردیم و میزانهای 5-6 و 7 نیز تا حدی از همان سیاق نوشته قبل پیروی می کنند و تنها میزان 8 را برای زیبایی روی آکورد D7 گام سل ماژور را بصورت بالارونده با گروه بندی تریوله اجرا کرده ایم. هیچ دلیل خاصی برای اینکار نداشته ایم جز سلیقه، ممکن بود شما بعنوان آهنگساز هر حرکت دیگری را انجام می دادید.

حال برویم سراغ سه میزان باقی مانده یعنی 9-10 و 11
گفتیم میزان 12 را روی F#dim انتخاب می کنیم، بنابراین می ماند میزان های 9 - 10 و 11. آنچه در اینجا می آوریم بیشتر از آنکه قاعده و قانون باشد، تجربه وسلیقه است، اما سعی می کنم تا آنجا که ممکن است دلیل هر انتخابی را ارائه کنیم. هارمونی میزان 9 را همان G در نظر می گیریم چرا که میزان قبل D7 بوده اما سعی می کنیم از این به بعد به سوی F#dim حرکت کنیم.

نوع مدولاسیون می تواند در حد زیادی روی انتخاب هارمونی تاثیر بگذارد. شما ممکن است به یک لحظه بدون هیچ مقدمه چینی بخواهید گام را تغییر دهید، یا تنها با یک پاساژ کروماتیک و ...

آنچه ما در اینجا درنظر می گیریم استفاده از آرپژ - که در کارهای کلاسیک بسیار معمول هم است - برای مدولاسیون به سل مینور است. بنابراین نباید زیاد نگران ملودی باشیم که آیا می توان ملودی زیبایی برای این هارمونی تهیه کرد یا نه؟ تنها باید توالی آکوردها را به گونه ای انتخاب کنیم که وصل آنها خوش صدا باشد بعد بجای ملودی از آرپژ استفاده می کنیم.

G  G  D7  D7
G  D7  D7  G
G  G-Cm6  Gdim  F#dim
هارمونی انتخابی جدید برای 12 میزان
برای نزدیک تر شدن به حال و هوای سل مینور خوب است که علاوه بر آکورد D7 یا حتی F#dim (که صدایی شبیه و نزدیک به D7 دارد) از آکورد چهارم گام سل مینور هم استفاده کنیم. (استفاده از این آکورد فضای موسیقی بیشتر به سل مینور نزدیک می کند.) و از آنجایی که می خواهیم آنرا به D7 یا F#dim وصل کنیم این آکورد را بصورت شش در نظر می گیریم یعنی Cm6. (در واقع می خواهیم این آکورد نت لا را هم داشته باشد.)

بنابراین از G در میزان نهم به Cm6 می رویم که در شکل آنرا بصورت Amb5 اجرا کرده ایم می رویم. پس از آن دو میزان دیگر داریم آخری F#dim است، می ماند میزان 11، چون آکوردهای کاسته با حرکت کروماتیک راحت به هم متصل می شوند بعد از Cm6 به Gdim می رویم و سپس به F#dim.


پیشنهادی برای آرپژهای چهار میزان مدولاسیون
اینکه به هرکدام از این هارمونی ها چه سهمی از هر میزان را بدهیم می تواند به ساختار آرپژهای ما بستگی داشته باشد، با کمی تمرین و امتحان کردن روی پیانو - یا هر سازی که دارید - می توانید آرپژ مورد نظر را پیدا کنید. پیشنها ما این است که می بینید.

در تهیه این آرپژها باید این نکته راتوجه داشت که حتی المقدور بتدریج کشش نتهای آرپژ باید زیاد شوند چرا که ما می خواهیم بتدریج تا میزان 12 تمپو حالت کاسته داشته باشد و روی F#dim فرود بیاییم. در واقع کاستن تمپو از جمله روشهایی است که تغییر تنالیته و گام را بسیار ساده تر می کند.

حال با این تمهیدات مشاهده خواهید کرد که به چه سادگی می توان به گام سل مینور قدم گذاشت. به ملودی اجرا شده این 12 میزان که با تمپوی آزاد اجرا شده است گوش کنید، همچنین دقت کنید که در انتهای آن پس از فرود روی F#dim چند میزانی هم ملودی در سل مینور اجرا شده است. ببینید که چقدر راحت از سل ماژور روی سل مینور موسیقی را ادامه داده ایم.

audio file نمونه موسیقی تهیه شده برای 12 میزان بعلاوه چند میزان روی سل مینور ...

می توانید نت کامل 12 میزان اجرا شده را اینجا ببینید : نت 12 میزان ملودی

یک نکته جالب
ملودی در میزان 11 هارمونی F#dim را اجرا می کند در حالی که دست چپ یا همراهی آکورد Gdim را اجرا می کند. (به نت کامل 12 میزان مراجعه کنید) نباید نگران چیز خاصی باشید، دقت کنید اگر قطعه ای خوش صدا بود خیلی خود را درگیر فرمول و قانون نکنید، هر چند هارمونی این میزان حالت پلی آکورد دارد که خیلی هم غریب نیست. در واقع اگر آنرا گوش کنید بسیار حالت پر و غنی ای دارد
ادامه دارد منتظر مقاله بعدی در همین زمینه باشید نظر فراموش نشه

دوشنبه 17/1/1388 - 20:33
موسيقي


 
 

بیایید موسیقی بسازیم - ۱

بسیاری از دوستان بارها طی ارسال نامه راجع به روشهای ساده برای آهنگسازی سئوالاتی را مطرح کرده اند، سعی می کنیم طی چند نوشته بدون آنکه خود را درگیر مسائل پیچیده تئوری نماییم، با حداقل معلومات تئوری روشی را برای اینکار ارائه کنیم. در این نوشته با ذکر یک مثال کوچک به بیان ایده کلی می پردازیم و در نوشته های آینده سعی در تهیه قطعات بلند موسیقی خواهیم کرد.

استفاد از هارمونی یکی از متداول ترین روشها برای ساخت موسیقی است. حتی اگر هیچ ملودی یا موتیف خاصی در ذهن شما نباشد می توانید از این روش برای ساخت موسیقی استفاده کنید، بطوریکه پس از مدتی تمرین و بدست آوردن مهارت می توانید زیباترین قطعات موسیقی را بسازید.

تهیه طرح اولیه
برای اینکار باید ابتدا طرح ساده ای از چهارچوب موسیقی و قالب هارمونیک آن تهیه کنیم و بتدریج به بسط و توسعه آن بپردازیم.

G  G  D7  D7
G  G  D7  D7
جدول شماره ۱ - اولین ایده هارمونیک برای هشت میزان

برای سادگی در ابتدا فرض را بر این می گذاریم که قرار است تا قطعه بسیار کوتاهی در هشت میزان تهیه کنیم. این اندازه معمولآ برای بیان جملات موسیقی یا مقدمه یک قطعه بزرگ کافی است.

ابتدا تنالیته و گام موسیقی را انتخاب می کنیم، بعنوان مثال سل ماژور. رسم بر این است که برای تهیه موسیقی آنرا به بلوک هایی تقسیم می کنند. معمولآ کوچکترین بلوک و واحد های چهارمیزانی است، بنابراین مطابق جدول شماره یک، قطعه خود را به دو واحد چهار میزانی تقسیم می کنیم.

G  G  D7  D7
G  G  D7  G
جدول شماره ۲ - اصلاح میزان آخر برای فرور روی تنالیته اصلی

دو دسته چهار میزانی در اختیار داریم که طی آن باید موضوعی ملودیک مطرح شود و سپس پایان یابد. چهار میزان اول را برای بیان تم و چهار میزان بعدی را برای گسترش و خاتمه دادن آن در نظر می گیریم.

ساده ترین هارمونی که می تواند برای اینکار انتخاب شود همان است که در جدول شماره یک آمده است. شما ممکن است ایده های دیگری داشته باشید، اما آنچه ما در اینجا مثال می زنیم از جمله ساده ترین حالت ها است و هدف آن است که نشان دهیم لزومی ندارد که برای تهیه یک موسیقی از هارمونی پیچیده استفاده کنیم. به هارمونی این هشت میزان گوش دهید :

audio.gif |G|G|D7|D7|G|G|D7|D7|

اگر به این توالی آکورد خوب گوش کنید متوجه می شوید که در انتهای قطعه بوضوح حالت ناتمامی دارد که دلیل آن وجود آکورد دومینانت هفت است. بنابراین برای آنکه هارمونی در میزان هشتم روی تنالیته فرود بیاید باید هارمونی میزان آخر را از D7 به G تغییر داد.

audio.gif |G|G|D7|D7|G|G|D7|G|

این ترکیب هارمونی می تواند مفید باشد اما برای گریز از یکنواختی و مشابهت با چهار میزان اول و نیز ایجاد نیاز بیشتر به فرود در انتهای قطعه روی تونیک، صلاح بر این است که میزان حضور آکورد دومینانت در چهار میزان دوم بیشتر باشد. بنابراین برای تاکید بر آکورد فاصله پنجم گام هارمونی میزان دوم را نیز به D7 تغییر می دهیم.

G  G  D7  D7
G  D7  D7  G
جدول شماره ۳ - ایجاد تغییر در طرح چهار میزان دوم برای تاکید بر آکورد دومینانت

توجه داشته باشید هر چقدر در ابتدای چهار میزان اول تاکید بر هارمونی G مهم است - برای تثبیت تنالیته - در چهار میزان بعدی اینکار اهمیت کمتری دارد و حتی تاکید بر آکورد فاصله پنجم مهمتر است.

 |G|G|D7|D7|G|D7|D7|G|

اگر به هارمونی این هشت میزان گوش دهید ملاحظه خواهید کرد که از لحاظ فراز و نشیب اگر چه خیلی ساده است اما می تواند مبنای ساخت اولین موسیقی ما باشد. از آنجایی که قصد نداریم هارمونی این قطعه را پیچده کنیم به همین مقدار اکتفا می کنیم و با به سراغ ملودی می رویم و نشان می دهیم که با همین هارمونی ساده می توان موسیقی قابل قبولی تهیه کرد.

 

تهیه ملودی
فرض می کنیم که هیچ ایده موسیقی یا موتیفی در ذهن نداریم که بخواهیم برای تهیه موسیقی از آن استفاده کنیم. در اینگونه موارد کافی است که بجای ایده موسیقی یک ایده ریتمیک اختیار کنید. شما در انتخاب ایده ریتمیک بسیار آزاد هستید، استفاده از شکل هندسی نتها خود می تواند به تهیه ملودی زیبا کمک کند.

موتیف ریتمیکی که ما در اینجا انتخاب کرده ایم برای هر میزان به دو قسمت تقسیم شده که دو قسمت تضاد زیادی با یکدیگر دارند. در قسمت اول آرامش وجود دارد و در قسمت دوم تحرک. به شکل توجه کنید.


ملودی بر اساس هارمونی برای هشت میزان

حال کافی است بر پایه همین ایده ریتمیک و با توجه به هارمونی هر میزان نتهایی را کنار هم قرار دهیم. بدیهی است به هنگام در کنار هم قرار دادن نتهای موسیقی، جدای از سلیقه باید برخی موارد رعایت شود. به نمونه ای که در اینجا تهیه شده است دقت کنید تا راجع به آن بیشتر صحبت کنیم.

دقت کنید که برای تهیه ملودی اولیه شما نیازی به داشتن ساز ندارید و به راحتی می توانید با مواردی که در اینجا به آنها پرداختیم ملودی اولیه خود را بنویسید و سپس با اجرا روی ساز مشکلات احتمالی آنرا رفع کنید. شک نداشته باشید پس از کسب مهارت لازم دیگر نیازی به در دسترس بودن ساز برای تهیه موسیقی نخواهید داشت.

اما نکاتی چند راجع به ملودی تهیه شده :

۱- سه میزان اول کاملآ قالب ریتیمک انتخاب شده را رعایت کرده اند.

۲- برای جلوگیری از یکنواختی در میزان چهارم که قرار است به تنالیته فرود بیاییم تغییر کوچکی در قالب ریتمیک داده ایم. به اینصورت که بحای نت سفید از تریوله های سیاه استفاده کرده ایم.

۳- نتهای سفید در تمام حالت ها فاصله های سوم از آکورد های هر میزان است.

۴- نکته مهم : در تهیه نتهای دولاچنگ نیز روی هارمونی میزان دقت شده است اما هنگامی که می خواهیم روی یک نت سفید در میزان بعد فرود بیاییم، آخرین نتهای ملودی را بدون توجه به هارمونی میزان از آکورد مخالف استفاده می کنیم. بعنوان مثال در میزان اول چهار نت دولاچنگ آخر بدون توجه به هارمونی، بیشتر آکورد ر ماژور هفت را تداعی می کند تا سل ماژور. اینکار باعث فرود روانتر و بهتر ملودی به میزان بعدی می شود.

۵- تعداد پرشها نسبت به نتهای متصل کمتر است که این به زیبایی ملودی می افزاید.

۶- به جز یک مورد - میزان هفتم - که پرش اکتاو داشتیم در سایر موارد پرشها فاصله سوم یا در یک مورد چهارم بوده است. باید دقت کنیم که پرش با فاصله بلند به تعداد زیاد عمومآ نمی تواند زیبا باشد و کاربرد آن در میزان هفتم برای شکستن یکنواختی و رسیدن به یک نقطه اوج موضعی بوده است.

۷- ملودی تهیه شده با توجه به فضای مورد نظر می تواند فرق داشته باشد در اینجا فضا بیشتر نزدیک فضای پاپ - کلاسیک اختیار شده است.

در نوشته های بعدی سعی می کنیم علاوه بر گسترش ایده های موسیقی و هارمونی در این قطعه از انواع تکنیک های آهنگسازی مانند مدولاسیون و ... در تهیه موسیقی استفاده کنیم. 

ادامه دارد منتظر مقاله بعدی در همین زمینه باشید
 

يکشنبه 16/1/1388 - 20:28
موسيقي

آهنگ عسل بانو  
  

ریتـــــم - 8/6

 ( Dm C  C7  Dm ( Intro

.............Dm....................................C...................Dm

عسل بانو هنوزم پیشه مایی اگر چه دسته تو تو دسته ما نیست

...........Dm.........................................C...............Dm

هنوزم با توام تا آخرین شعر نگو وقتی واسه عاشق شدن نیست

Dm..........C.......Gm.......F............C.................Gm

حالا هر جا كه هستی باورم كن بدون با یاد تو تنها ترینـــــم

Dm...........C.......Gm..F............C..........Gm

هنوزم زیره رگباره ترانه ها كنار خاطرات تو میشینم

*** Dm C C7 C Dm (2x)***

A......Gm7...........................Gm..............A7...........A

عسل بانو عسل گیسو عسل چشم منو یاده خوذم بنداز دوباره

A.......Gm7.................Gm...........A7....A

بزار از ابر سنگین نگاهم بازم بارون دلتنگی بباره

.............Dm...................................C...................Dm

عسل بانو هنوزم پیشه مایی اگر چه دسته تو تو دسته ما نیست

...........Dm..........................................C...............Dm

هنوزم با توام تا آخرین شعر نگو وقتی واسه عاشق شدن نیست

Dm.......C.......Gm.......F............C.................Gm

حالا هر جا كه هستی باورم كن بدون با یاد تو تنها ترینم

Dm..........C.......Gm...F............C..........Gm

هنوزم زیره رگباره ترانه ها كنار خاطرات تو میشینم

 A A7 Gm Gm7 A  Soot

Dm............................C...........................Dm

تو رفتی بی من اما من دوباره دارم از تو برای تو میخونم

Dm....A............A7.......A...................Bb..........

سكوته لحظه های تلخو بشكن نزار این جا تكو تنها بمونم

پنج شنبه 13/1/1388 - 21:16
موسيقي


آکورد شناسی

1- دو صدایی که دو نت در بر دارد

2- سه صدایی که سه نت در بردارد

3- چهار صدایی که چهار نت در بر دارد

4- پنج تایی که چهار نت در بر دارد

تمامی نتها به صورت همزمان نواخته میشوند

در میان آکوردها، آکوردهای سه تایی کاربرد بیشتری دارنداین آکوردها از سه نت تشکیل شده اند که با فواصل معین نواخته میشوند.این آکوردها انواع مختلف دارند

1- ماژور (شاد) یا( بزرگ)

2- مینور (کوچک) یا(غمگین)

3- کاسته (diminshed)

4- افزوده (augment)

5- 4 sus

6- 2 sus

در هر تنالیته آکورد اصلی سه اصل وجود دارد : تونیک، دومینانت،ساب دومینانت

آکورد تونیک:روی اولین نت هر گام ساخته میشود که به همان نام خوانده میشود

ساب دومینانت:روی نت درجه چهارم گام ساخته میشود مثلاً در دوماژور روی نت فا ساخته میشود

دومینانت: روی درجه پنجم ساخته میشود اگر آکوردی خارج از سیستم نواخته شود به آن آکورد اتفاقی گویند که تاثیر موقتی دارد


مقایسه آکوردها در یک گام: میتوان تصور کرد که آکورد تونیک صاحب گام و آکورد اصلی است دومین آکورد مهم دومینانت است که حکم مدیر داردو بعد ساب دومینانت که نقش معاون مدیر را دارد.

هر آهنگی با آکورد تونیک شروع میشود و خاتمه مییابد آکورد دومینانت بر تمام گام تسلط دارد .آکورد ساب دومینانت کمک کننده آکورد اصلی است


آکوردهای چهار صدایی :

اگر1 پرده به آخرین نت آکوردمان اضافه کنیم آکورد شش به دست میآید.

اگر 1.5 به آخرین نت آکوردمان ضافه کنیم آکورد هفت به دست میاید

اگر نتی در فاصله یک پرده به اولین نت آکوردمان اضافه کنیم آکورد نهم به دست میاید


آکوردهای sus :

این آکورد ها از نتهای گام ماژور ساخته میگردد به این در ترتیب که در آکوردهای sus2به جای نت دوم آکورد نت دوم گام گذاشته میشود.ودر آکورد sus4 به جای نت دوم آکورد نت چهارم گام گذاشته میشود .


آکوردهای افزوده(add) :

این آکوردها بسیار شبیه آکوردهای sus هستند با این تفاوت که در قبال نت اضافه شده هیچ نتی از آکورد کسر نمیگردد در آکوردهای add2 نت دوم گام به آکورد اضافه میگردد و در آکوردهای add4 نت چهارم گام.


آکوردهای معکوس (slash) :

چنانچه اولین نت یک آکورد را آخر آکورد بگذاریم به این آکورد، آکورد معکوس اول گفته میشود.چنانچه در ادامه نت دوم آکورد را هم آخر آکورد بگذاریم ، آکورد معکوس دوم ساخته میگردد. مثلاً آکورد Am از سه نت A_C_E تشکیل شده که معکوس اول آن به صورت C_A_E ساخته شده و به صورت Am/C نوشته میشود. معکوس دوم آن به صورت E_A_C ساخته شده و به صورت Am/E نوشته میشود.


آکوردهای هفت(seven) :

این آکوردها از اضافه کردن نتی در فاصله سوم کوچک به آخرین نت آکورد ماژور یا مینور حاصل میگردند.


آکوردهای شش(six) :

این آکوردها از اضافه کردن نتی در فاصله یک پرده ای (دوم درست) به آخرین نت آکورد حاصل میگردند.


آکوردهای نهم (ninth) :

این آکورد از اضافه کردن نتی در فاصله یک پرده به اولین نت آکوردمان حاصل میگردند.


آکوردهای سه صدایی مینور و ماژور:

1- نت پایه : اولین نت هرآکورد که نام آکورد از آن گرفته میشود

2- فاصله سوم بزرگ : فاصله برابر با دو پرده

3- فاصله سوم کوچک : برابر با یک و نیم پرده


فرمول ساخت آکوردهای ماژور:

نت پایه (نت اول) به فاصله دو پرده یا یک فاصله سوم بزرگ از نت دوم و نت دوم یک فاصله سوم کوچک برابر با یک و نیم پرده از نت سوم به دست میآید یعنی بین نت اول و دوم دو پرده فاصله است بین نت دوم و سوم یک و نیم پرده .


فرمول ساخت آکوردهای مینور:

برای اینکه نشان بدهیم آکورد مینور است جلوی آن یک m کوچک میگذاریم .

قاعده آکوردهای مینور دقیقاً بر عکس آکوردهای ماژور است یعنی بین نت اول تا دوم یک و نیم پرده و دوم تا سوم دو پرده است به طور مثال در آکورد لا مینور به صورت زیر است :

لا...1.5 پرده...دو ...2پرده ...می

 

   
آکورد خدای آسمونها از طوفانشعر و آکورد

خدای آسمونها

E....F........Am.........G....F....Am...........E.....F..................Am....F.........Am

خدای آسمون ها خدای کهکشون ها..........برس به داد دل عاشق ما جوون ها

(E).......Am.......................A#...........................Am....Dm......B.......Am

دستا بیگانه قلبا تو خالی .........................حرفا دروغ عشقا پوشالی

(E).......Am.......................A#.................Am.......Dm........B..........Am

دوست دارم ها همش یه حرفه...............عمرش قد یه گوله برفه

E....F........Am........G......F.....Am.........E.....F..................Am....F.........Am

خدای آسمون ها خدای کهکشون ها.......برس به داد دل عاشق ما جوون ها

(E).........Am........................F............C.................Dm.....Am..................E

هر کسی توی دنیا صبح که شد.......به شوق یه عشقی از خواب پا می شه

(E).......Am..............F........C.................Dm......Am........................

اما عشقی که امروز تا فردا................. تو قلبا بمونه پیدا نمی شه


    
آکورد گنجشکها از گوگوششعر و آکورد
 گنجشکها

D...............Cm..............................D.........Gm....D

ای چراغ هر بهانه ....................از تو روشن از تو روشن

D..............Cm.............................D.......Gm..............

ای که حرفای قشنگت..................منو آشتی داده با من

D.........Eb........................F.............Eb.........F

من و گنجشکای خونه.................دیدنت عادتمونه

D.....Cm....Eb........D......................Eb....Cm.............

به هوای دیدن تو.......................پر می گیریم از تو لونه

Cm........Eb...............Cm

باز می یام که مثل هر روز

D........Cm.....Eb.....D

برامون      دونه    بپاشی

D.......Cm........Eb.......Cm

من و گنجشکا    می   میریم

D................Cm

تو اگه خونه نباشی

Eb.....................................Cm..............

همیشه اسم تو بوده..................اول و آخر حرفام

D..........Eb..............................D........................

بس که اسم تو رو خوندم............بوی تو داره نفسهام

Eb...................................Cm.....................

عطر حرفای قشنگت.................قد یک صحرا شقایق

D.............Eb.......................D...................................

تو همون شرمی که از اون........سرخه گونه های عاشق

Gm.........................D........Gm..............

شعر من رنگ چشاته................رنگ پاک بی ریایی

Gm................................D..........................

بهترین رنگی که دیدم...............رنگ زرد کهربایی

D...........Eb......................F...........Eb..........F

من و گنجشکای خونه.................دیدنت عادتمونه

D..........Cm......Eb....................D....Eb.........Cm

به هوای دیدن تو....................پر می گیریم از تو لونه

پنج شنبه 13/1/1388 - 21:13
موسيقي


 آهنگ گل هیاهو از فریدون ریتم 4/4 رومبا  
(Em) آهای خوشگل (Am6) عاشق       (Em) آهای عمر (Am6) دقایق 

(Em) آهای وصل به (G) موهای تو (Bm) سنجاق شقایق

آهای ای گل شب بو      آهای گل هیا هو

آهای طعنه زده چشم تو به چشمای آهو(( مثل بالا))

 

(Em) دلم (Am) لاله عاشق(Em) آهای (Am) بنفشه تر(Em)

نکن قنچه (G) نشکفته (D) قلبم رو تو (Em) پرپر

من که دل به تو دادم چرا بردی زیادم (( مثل بالا))

(Em) بگو با (G) من عا(D) شق چرا(Bm) برات زیادم(Em)

 

آهای صدای گیتار    آهای قلب رو دیوار

اگه دست توی دستام نزاری خدا نگهدار(( مثل بیت اول))

 

(Em) دلت (Am) یاس پر احساس آهای مریم (Em) نازم

تا اون روزی که نبزم بزنه ترانه سازم (( مثل بالا))

(Em) برات (Am) ترانه سازم (Em)

تو آهنگی و سازم (( مثل بالا))

(Em) بیا برات میخو(G) ام از این صدا (Bm) قفس بسازم (Em)

 

ریتم 4/4 رومبا

پنج شنبه 13/1/1388 - 21:11
موسيقي

آکورد آهنگ ماهیگیر ریتم 4/4 rumba 
 

(Am) این همه اون دستاتو(Bb) بالاو پایین مکن (C)  لب بچه ماهیرو(Dm) باقلاب خونی نکن(Am)

(Bb) ماهی(Am) گیر*2

(Am) اشک این بچه ماهی(Dm)  تویه آبها ناپیداست (C)  فریاد اون توی آب (Bb)

یه فریاد (Am) بی صداست(Dm)

بزار تا بچگی رو   بزار اون پشت سر   بتون عاشق بشه   وقتی میشه بزرگتر

ماهیگر ماهیگر (( مثل بالا اجرا میشود))

 

(Am)  ببین بازی کر(Dm) نش (Em) پر شوق مو(Am) نده   

زندگی رو خواستن و   مرگ  و از خود روندن (( مثل بیت بالا))

 

خونه اون رودخونست    دریا براش یه رویاست  بزرگترین آرزوش   رسیدن به دریاست

تابیدن آفتاب و  رو پولکاش دوست داره    دنیا براش قشنگه   وقتی بارون میباره

ماهیگیر ماهیگر (( مثل خط سوم اجرا میشود))

این آهنگ ه بسیار آهنگ دل نشین و زیبایی هست 

پنج شنبه 13/1/1388 - 21:9
طنز و سرگرمی

 

می دونی فرق هویج با هواپیما چیه؟
.
.
.
چیه؟ چرا هی میای پایین؟ تنبل خوب یه بار هم خودت فکر کن
________________________________________


love:
l:لنگه تو پیدا نمیشه
.
.
.
o:عمرمی
.
.
.
v:وجودمی
.
.
.
e:انگار اس ام اسو اشتباهی فرستادم ببخشین!!!
________________________________________
به اشتیاق اولین دانه ی برف.....
به تحمل آخرین برگ پاییز.....
به گرمای تن خورشید....
به زیبایی آسمان....
.
.
.
قسم میخورم که سرکاری...!!!!

________________________________________

(این مسیج مخصوص ساعت 3 بامداد است) ببخشید عزیزم كه این موقع شب مزاحم خوابت شدم چون یه سوال مهم برام پیش اومده، میخواستم بدونم «هواپیما بوق داره؟
________________________________________
تو یک آدم: مهربون.با کلاس. با پرستیژ. مرتب. فهمیده. با شعور. جذاب. خوش تیپ. خوشکل. خوش زبون. خوش قیافه. با مرام و با فرهنگی مثل من دیده بودی؟؟؟
________________________________________

بسمه تعالی
غرض مزاحمت بود که به حمدالله حاصل شد.
________________________________________
هر
می دونی فرق من با توپ چیه؟ توپ رو باید شوت کرد تا گل بشه، اما من خودم گلم!حالا می دونی فرق تو با توپ چیه؟ توپ رو باید شوت کرد اما تو خودت شوووتی!!!
________________________________________
سلام... تو رو خدا ببخش... نمی‌خواستم این موقع شب بیدارت كنم... واقعاً ببخش.. .سعی كن دركم كنی... من موبایلم گم شده زنگ بزن به گوشیم تا ببینم كجاست. شرمنده‌ام
________________________________________
چند تا اس ام اس جدید اومده زنگ بزن برات بخونم ، هزینه ام زیاد نشه
________________________________________
یه سوال برام پیش اومده، شبا كه میگن: "بگیر بخواب" چی رو باید بگیریم؟؟؟ بیخیال حالا، بگیر بخواب!!
________________________________________
این اس ام اس فقط برای دویدن شما به سوی موبایل بوده و هیچ خاصیت دیگه نداره .
________________________________________
سلام این اس ام اس صرفآ جهت یادآوری به شما برای مسواک زدن است و ارزش قانونی دیگه ای ندارد . شب بخیر .
________________________________________
پا شو سرت از رو متکا افتاده پایین!
________________________________________
مشترك گرامی این اس ام اس به منظور بیدار كردن شما می باشد لطفا لبخند بزنید!
________________________________________
میگم پاشو یه چند تا اس ام اس بفرستیم اینور اونور مردمو بیدار كنیم . خیلی حال میده.
________________________________________
هر وقت به هوش اومدی به من زنگ بزن!
________________________________________
ببین عزیز دلم پاشو..............اگه پا نشی قهر میکنما.................خب دلم برات تنگ شده.........جون من پاشو.............پاشدی..............افرین عزیزم...............حالا که پاشدی ماچم کن بگیر بکپ
________________________________________
سلام. ببخشید بد موقع مزاحم شدم!، راستش را بخواهید یه سوالی داشتم خیلی وقت بود ذهنم را مشغول كرده بود، می خواستم بپرسم... می خواستم... اصلا ولش كن. بزار برای بعد، خب؟
________________________________________
سلام .... تو رو خدا ببخش .... نمی‌خواستم این موقع شب بیدارت كنم ..... واقعاً ببخش.... سعی كن دركم كنی .... من موبایلم گم شده زنگ بزن به گوشیم تا ببینم كجاست .شرمنده!!!
________________________________________
می خواستم ببینم شبا که می خوای بخوابی گوشیتو خاموش می کنی که سره کارت نزارن...
________________________________________

به اشتیاق اولین دانه برف، به تحمل آخرین برگ پاییز، به گرمای تن خورشید و به زیبایی آسمان شب قسم می خورم كه سركاری
________________________________________

هه هه هه گول خوردی من اس ام اس نبیدم وجدان مبایلت بیدم فقط وخاستم منو از جیبت در ویاری تا كمی هوا وخورم ر.
________________________________________

آسمان را می نگرم تو را میبینم خورشید را می نگرم تو را میبینم ماه را می نگرم تو را میبینم خوب مسخره از جلوم برو كنار دیگه !
________________________________________

تو مثل خورشید هستی . می دونی چرا؟چون با همون نگاه اولت می شد فهمید كه از پشت كوه اومدی
________________________________________

اگر فكر می كنی كسی دوستت نداره ....
.
.
.
اگه فكر می كنی زشت هستی ....
.
.
.
اگه فكر می كنی همه از تو متنفرن ....
.
.
.
خوب حق داری

 

پنج شنبه 13/1/1388 - 20:52
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته