• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
استاد تاریخ نیستم فلسفه هم نمی بافم خوب میدانم جهل ریشه در تعصب دارد و ... دوستان نظرات گوناگونی دادند و همه هم جالب بود اما یک جایی در یک نقطه کور با تاسف همگی دچار اشتباه راویان نه چندان تاریخ شناس چند صده اخیر شده اند .این اشتباه که متداول نیز شده همان ریشه واصالت والیان حاکم بر ایلام بوده است .خدمت شما دوستان عزیز عارضم که استان ایلام را پیش از امدن اسلام به نام استان سیمره می شناخته اند این استان یکی از ولایات بسیار مهم ایران ساسانی بوده است .اعراب مسلمان یک چهارم مالیات خود از ولایات پارس را از ایلامیان گرفته اند و این بخودی خود اهمیت این استان را بی گمان نشان میدهد اما موضوع بحث من این نیست بلکه به جرات میتوان گفت تا این لحظه پای هیچ اجنبی به این سرزمین باز نشده نه عرب ونه روس وحتی جهان گشایان بزرگ نظیر اسکندر و تیمور ...ایلامیان در مواجهه با تهدیدات و گونه عمل کرده اند یا تمام قد ایستادند وپیروز شدند یا راه صلح پیش گرفتند و با پرداخت خراج اجازه ندادند پای هیچ غریبه ایی به خاکشان باز شود مثلا مشهور است که پذیرفتند مثل برادران ایرانی خود جزیه بدهند به اعراب اما درمقابل شرط گذاشتند که حتی ماموران مالیات عرب وارد مناطقشان نشوند ..... زبان مردم ایلام پهلوی یا پهلوانیک بوده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 26/9/1394 - 10:28
کورد مه لکشای (ملکشاهی)
دوستانی که میگن ایلام لره!!!! پیشنهاد میکنم یه سفر برید داخل این استان (جز دره شهر و بخشی از دهلران) با اولین فردی که مواجه شدید در صورتی که از جون خودتاون سیر شدید بهش بگید لر! مطمئن باشید از اونجا زنده برنمی گردید...چون برای این مردمان توهین بزرگی محسوب میشه...دوستان ملیت و زبان هر مردمی تنها و تنها با یک ابزار مشخص میشه اونم نظر و رای خودشونه! هیچ نیازی به این جر و بحث نیست...نه اونایی که میگن لرستان کرده حرفشون درسته نه اونایی که میگن ایلام لره! آخه چرا از دور و به استناد به یکسری منابع تاریخی نادرست برای زبان و ملیت دیگران تعیین تکلیف کنیم! اجازه بدیم خودشون تصمیم بگیرن...در رابطه با این شائبه ای که ایجاد شده هم باید عرض کنم که با توجه به اینکه در سالیان بسیار دور استان ایلام (پشتکوه) بخشی از استان لرستان بوده و خانهای این منطقه از حاکمان لرنشین بوده اند در سندهای رسمی نیز زبان این مردم را به اشتباه و یا اجبار لری معرفی کرده اند. البته در سالیان بعد حاکمان مرکزی از اشتباهشون در تقسیم بندیهای این منطقه و تفاوت بسیار عمیق ایلام و خرم اباد مطلع شدند و این استان را بخشی از استان کرمانشاهان کردند. درضمن برادران لر استان نیز از استان لرستان به این استان ملحق شده اند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/9/1394 - 13:27
کرد ایلام
ما که میگیم کرد هستیم و نمیدونم چرا لرهای عزیز میخوان خودشون رو به ما بچسبونن! ایلام کرد است و نیازی به بحث نیست...شک دارید برید از مردمش بپرسید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/9/1394 - 13:9
محمد
راست میگه....این فارسها و عربها هم سر خلیج جر و بحث دارن!!! مهم نیست که چه خلیج عرب چه خلیج فارس...مهم اینه که همه انسانیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/9/1394 - 13:8
ناشناس
این یکی هست که میگن اصل لر در پشت کوه ایلام.بعدا شما فکر میکنید ایلام فقط کرد و لک هستن.اینو هم بگم که بیشتر این لکا با لرها لج دارن نمیدونم ما چه پدر کشتگی با اینا داریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/9/1394 - 1:29
ناشناس
با سلام خدمت همه لر ها کردها و لک ها.من نمیدون این لکا چی فکر کردن که استان لکستان واسه خودشون گذاشتن.همه میدونن لک قومی جدا واسه خودشون نیستن بلکه از لرها و کردها هستن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/9/1394 - 1:21
ناشناس
ایلام یعنی مهد و سکونتگاه قوم اصیل لر.......
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 11/9/1394 - 3:13
ناشناس
اولا اینکه شما ایلامی ها لر هستید و فقط مظلوم واقع شدید و خود را الکی کرد حساب میکنید در صورتی که ایلام یک استان لرنشین یا لرهای کلهری و همون لرهای لرستان هستند.زنده قوم اصیل و غیور لر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 11/9/1394 - 3:7
ناشناس
با سلام به دوستان ایلام همه كرد هستن كرد خواهند ماند ما با این اصالت زنده هستیم برا ما فرقی نمیكنه كه چه كسای میگن ما جز چه طوایفی وچه شهر ایران هستیم مهم اینه تو تمام دنیا حضور فعال داریم ما كردها.من باعث افتخارمه كه كردم.حسن از ایل علیشیروان بیری هستم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 4/9/1394 - 2:17
رضا
طبق اسناد تاریخی کردهای دهلران از موصل به این مناطق اومدن پس تو کرد بودنشون شکی نیست.کردی ابدانان با کردی دهلران یکیست بنابراین مردم ابدانانم کرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 4/9/1394 - 0:18
ناشناس
ممنون از نظر سنجیده ی شما.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 2/9/1394 - 23:47
ناشناس
دم شما گرم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 2/9/1394 - 23:41
ناشناس
خوب کممی مطالعه کنی وبفهمی که ایلامی ها از گروه های اصیل و بزرگ کرد هستند وربطی به لر ندارند و قسمت هاییی کمی از ایلام مثل دره شهر ازلرهای مهاجر هستند و بقیه کردهای ایلامی و کلهر و لک هستنند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 2/9/1394 - 23:36
ناشناس
من شوهانم دراصل کردیم .ماهمه برادریم چه لر.کرد.لک
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 23/7/1394 - 21:27
ناشناس
ایلام کلا کرد زبانن اون اطرافش هس ک لر و لک هستش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 29/6/1394 - 20:1
ایرج
من لربختیارییم زنده بادلروکرد باهرلحجه ازهندتالبنان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/6/1394 - 18:14
کلهر
به فکراین باشید که تمام استان ایلام مسلمان وشیعه مذهب هستند در اسلام نژاد مهم نیست ملاک تقوااست ایه سیزده سوره احزاب رابخوانید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 11/6/1394 - 17:11
خزل ئیلام
بژی کورد.بژی ئیلام.بژی اوجالان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 4/6/1394 - 12:54
Kurd boy
بژی کورد
بژی کورد ده ناو ایران و عراق و سوریه و ترکیه گرتیه تا کوردیله آلمان و اسراییل و کشوریله اروپایی تر
هر چن که ده یکترکی دوریمن اما هیمانیش گیشتمان وحدت دیریم و کوردیم
تا ابد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 25/5/1394 - 23:22
مجتبی
من کورد ابدانانم /20درصد ابدانان لره ک اونم اصلیتشون لرستانیه وگرنه سابقه سکونت نداشتن و در چند دهه ی اخیر ساکن این شهرستان شدن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/5/1394 - 17:55
ناشناس
کورد فه قت ئیلامی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 8/5/1394 - 13:6
من
اگر گرامر ملاک باشه پس ایلامی و کلهری ، لری هستند چون گرامرشون با سورانی و کرمانجی متفاوته و با لری یکسان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 29/4/1394 - 4:33
ناشناس
به کرد بودنم افتخار میکنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/3/1394 - 0:2
لر آبدانانی
من لر آبدانانم طایفم هم گلال زیریه
طوایف لر آبدانان خیلی زیادن لرها در آبدانان و درکل استان اکثریت را در اختیار دارند و بس
زنده باد لورستان زنده باد ایران عزیزم...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 28/3/1394 - 9:52
ناشناس
واقغا که ؟؟؟؟؟؟ چقدر کردی و لری رو می خواین به رخ هم بکشید، هیچ فرقی نمیکنه
مهم اینه که ما هر زبانی داشته باشیم، باید در کنار هم و یک ایرانی باشیم
زنده باد ایران عزیزم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/3/1394 - 2:25
ناشناس
زنده باد کرد.به کرد بودنم افتخارمیکنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 1/3/1394 - 0:18
ناشناس
لطفا تمدن ایلام کهن رو به لرها نسبت نده برادر لر زبان من.تمدن ابلام کهن کردیه فدات.کردی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/2/1394 - 5:12
ایلامی
با سلام.ببینید من نمیدونم چرا عده ای میخوان که ایلام رو از کرد بودن جدا بکنن.من ایلامی هستم و از ایل شوهان هستم.ایلامیها کردن هستن و تاریخ این رو ثابت کرده.ایل شوهان هم یک ایل کرد هستش.البته مدتیه که میگن شوهان لره.من شوهان هستم و میگم من کرد هستم.زبان مردم شوهان به دلیل نزدیک بودن به لرها از لحاظ عدای واژگان مقداریش به لری شبیه شده البته در همین حال هم اصالت کرد بودن و ارتباطش گویشهای کردی رو حفظ کرده .مثلا در کردی هورامی به خوردن میگن بور و در شوهانی هم میگن بور هورامی ها به سنگ میگن برد و شوهانها هم همینطور هورامها به حالا میگن ایسته و شوهانها میگن ایسه و خیلی لغات دیگه و تنها ایل استان ایلام که کلمه ی خداداد که در زبان سورانی خوادای تلفظ میشه رو خوادای تلفظ میکنن شوهانها هستن.شوهان ها کردن اما تلفظ بعضی کلمات به لری شبیه شده.بازم میگم مردم ایلام کردن.البته لر و لک و عرب هم داریم اما اکثریت قاطع کرد هستیم.لطفا دست از سر مردم ایلام بردارید.چون قومیت هیچکس رو نمیشه ازش گرفت.ما همه ابرانی هستیم و باید به کشورمون خدمت کنیم نه اینکه بخوایم بگیم که فلان شهر فلان زبان رو داره.ایلام و شوهان کرد هستند و کرد و ایرانی.نه کرد بودنمون رو عوض میکنیم و نه ایرانی بودنمون رو.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 19/2/1394 - 5:10
ناشناس
سلام همشهری عزیز، بی انصافیه اینجور قضاوت کنی من خودم بچه ابدانانم و ده ساله ساکن تهران، همه جا به کرد بودن و ایلامی بودنم افتخار کردم و با خیلی ها بحث علمی و با مدرک مستند کردم که ایلام کورد نشینه و فرهنگمون رو به خیلی از دوستای تهرانیم شناسوندم ....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/2/1394 - 22:13
ناشناس
درود بر تو....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/2/1394 - 21:59