• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
آخرین نظرات کاربران
علی
تمام ایلام لر است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/7/1393 - 15:10
لک کردستان
تمام لهجه های کردی اصیل هستند و کسی بر دیگری ارجحیت ندارد. زنده باد کورمانج و سوران و کلهر و لک و فیلی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 18/7/1393 - 3:5
لکستانی
من لک الشتری هستم واز اینکه زبان مردم لکستان لکی که شاخه ای از کردی جنوبی است شکی نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 18/7/1393 - 0:59
ناشناس
باسلام من به ایلام سفر نکردم ولی طبق تحقیقاتی که کردم اکثریت مردم ایلام کرد هستن ودراین شکی نیست در طول تاریخ کتابهای زیادی در مورد کردها وطوایف آن نوشته شده است می توانید مطالعه فرماید لرها شاخه ای از کردها هستن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 24/5/1393 - 0:9
عارف دهلرانی
سلام خدمت دوستان عزیز با احترام به همه قول میدم بهترین و کاملترین نظر را من بدهم. چون از پدر و مادری دهلرانی و مشخصا کرد هستم و در اندیمشک شهری با جمعیت بالای لر زندگی میکنم و در کرمانشاه شهر کلهرها درس میخوانم و زیاد به ایلام هم میروم دوستان هم خوابگاهی کرد زیادی از آذربایجاتن گرفته تا کردستان و ایلام و ... دارم پس از همه بهتر میدونم چه خبره.
استان ایلام تماما کرده به جز اندک لرهای دره شهر و آبدانان و اندکی عرب. کسانی که ما دهلرانی ها را لک یا لر میدونند خواهش میکنم فقط یکبار به این شهر بروند و یک بار به پاوه یا مریوان که اکثرا کردهای اصیل اورامی هستند بروند تا متوجه شباهت زیاد این دو گویش از زبان کردی بشوند من خودم تا قبل از دانشگاه نمیدونستم چقدر لهجه های ما شبیه هستند. با احترام خدمت همه کرمانشاهی ها باید بگم تو اونجا نصف شهر فارسی حرف میزنند و باقی هم کردیشون نصفش فارسیه در حالی که تو استان ایلام تو بعضی از شهرها مثل ملکشاهی حتی تو مدرسه هم کردی حرف میزنند. کلی خدمتتون بگم با همه ی گویش ها و لهجه های کردی سروکار داشته ام و بدون اغراق ما ایلامی ها بعد از سورانی های آذربایجان و شمال کردستان دومین گویش غلیظ کردی رو داریم و خیلی هم افتخار میکنیم.....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 27/4/1393 - 11:48
امیر
به نظرم کاملا مشخص و واضح است که حدود 80 درصد مردم استن ایلام کرد هستند و به یکی گویشهای مختلف کردی جنوبی تکلم میکنند و اون بقیه 20 درصد استان هم از عزیزان عرب و لر و لک هستند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/3/1393 - 18:28
ناشناس
80 در صد مردم ایلام کرد هستند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 10/12/1392 - 2:9
ساکار
سلام . من اهل بوکانم و چند سالیست با ایلامیها و آبدانانی ها و دهلرانیهای عزیز مقیم تهران در ارتباطم تا جایی که با چند نفر از آنها رابطه خانوادگی برقرار کرده و آنها را به بوکان نیز دعوت کرده ام و خودم هم خیلی مشتاقم سفری به آنجا داشته باشم. هدفم از نوشتن این مقدمه این بود که بگم که رو هوا حرف نمیزنم:
به نظر من مردم عزیز ایلام کرد هستند حتی بزرگوارانی که خود را لر میدانند نیز کردی صحبت میکنند و فقط در نحوه ی ادای کلمات با ما فرق دارند. اگر یک کرد سورانی به حرفهای چند نفر که از اهالی جنوب ایلام وحتی خرم آباد هم گوش بده و کمی دقت کنه خیلی زود متوجه میشه که 70 درصد کلمات آنها با گویش سورانی یکیه فقط در تلفظ متفاوتند و به قول خود آن بزرگواران ما سورانی ها غلیظ تر صحبت میکنم. این در حالیست که ایشان نه تنها در نحوه ی تلفظ بلکه در خود کلماتی که به کار میبرند هم با لرهای بختیاری های عزیز خیلی متفاوتند.
خلاصه اینکه به دور از هر گونه تعصبی صرفنظر از اینکه خود مردم آزادند که خود را متعلق به هر قوم یا ملتی بدانند از نظر زبان شناسی زبان مردم ایلام و اطراف آن کردی است.
در مورد اینکه بعضی ها ایشان را لک میدانند صحبتی ندارم چون لکی هم گویشی از زبان کردیه و تقسیم بندی گویشها کاری تخصصی بوده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 2/12/1392 - 12:51
حاصل
من کرداذربایجان غربی هستم که با لهجه ی سورانی صحبت می کنم سنی مذهب هستم وبه کردهای شیعه مذهب ایلام افتخار می کنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 1/10/1392 - 23:12
ناشناس
ایلام پرچم بالا
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 29/9/1392 - 15:14
فرهاد
آفرین به همه ایلامیهای عزیز و کرد زبان
زبان کردی یکی از زبانهای اصیل ایرانیه و ما هم به کردهای عزیزمون افتخار میکنیم چون اصالت خون ایرانی تو رگهاشون جاریه.
زبان کردی لهجه های متفاوتی دار و این باعث غنای اون شده من با کردهای خراسان هم گفتگو داشتم و اینو هم میدونم که زبان کردی دارای چهار لهجه اصلی هست و تفاوتهای زیادی باهم دارن ولی تنها چیزی که براشون مهمه کرد بودنشون هست.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 5/9/1392 - 12:32
محمد.م
با سلام من یک عربم از دهلران بدون شک حد اقل دو سوم مردم استان کرد هستن و اینکه خیلی از هموطنان خارج از استان فکر می کنند بیشتر ایلامی ها لرن به خاطر اینه که اولا استان ایلام اون طور که باید بهشون معرفی نشده ثانیا با لهجه های کردی جنوبی برخورد نداشتن و حتی بعضی فارس ها و ترکا و... فکر میکنند کرد یعنی فقط استان کردستان که پسوند کرد داره حتی خیلیا نمی دونن پرجمعیت ترین شهر کردنشین دنیا یعنی کرمانشاه اکثرا کردن چه برسه به ایلام ثالثا مهمتر از همه چیز اینه که هممون شیعه ایم و پیرو اهل بیت فرقی نمی کنه کرد یا لر یا عرب هممون با هم برادریم و برابر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 28/8/1392 - 0:17
ناشناس
ایلام کرده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 28/8/1392 - 0:16
ناشناس
ایلام عشقه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 18/7/1392 - 10:15
سیروان
به نظر من بیشتر از 70 درصد مردم ایلام کردها هستند که در ایلام و مهران وبه زبان ایلامی و در ایوان وسرابله و بخشی از ارکوازی به کلهری و در ملکشاهی به گویش مهکی حرف میزنند ولی در بعضی نقاط مانند دره شهر و بخشهایی از دهلران و آبدانان به زبان لری حرف میزنند علت اصلی اینکه مردم ایلام را به لرها نسبت میدهند حضور چند ساله حاکمان لر در ایلام بوده است که باعث شده کلمات لری به داخل زبان ایلامی وارد شوند( شما اگر به زبان مردم بندر عباس دقت کنید همینطور است چون با لرها در ارتباط بوده اند مثلا به بزرگ میگویند گپ)
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 19/6/1392 - 1:46
ناشناس
فرهاد
با درود بر مردم شریف ایلام هر کس ازاد است هرچه دوست دارد خود را بنامد .اما بسیاری از دوستان وقتی می خواهند لری را با کردی ایلامی ولکها مقایسه کنند ملاک انها لری خرم ابادی (مینجایی) می باشد که که این گویش لری 30درصد با زبان لکی تفاوت دارد وکمی بیشتر با کردی ایلامی مثلا علامت جمع در لری لرستان (یا) میباشد ولی در لکی وکردی ایلامی (ل) است اما این دوستان بدانند که در بخشهای دیگر سرزمین لر در (بختیاری -بویراحمد-ممسنی-دشتستان و.....) که از نظر جغرافیایی صد ها کیلومتربالکها وکردهافاصله دارند علامت جمع حرف(ل) است و این گویشهای لری مشترکات زیادی با کردی ایلام ولکی دارند بطوری که بالای 80درصد مکالمات روز مره این عزیزان برای این گویشوران لری قابل فهم است پس باید بدون مطالعه وبررسی دست به قلم نشویم .چون ممکن است بعد ها متوجه شویم که ما از یک ریشه زبانی باشیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 27/5/1392 - 11:27
کور کورد(پسر کرد)
سلام
من اهل چوارم،افتخار میکنم که کرد هستم و برام فرقی نمیکند که بگویند کلهرم یا فیلی یا هر گویش دیگری چون تمام این گویشها کردی ناب است و شیرین؛فقط میخوام به عزیزان جنوب استان(دره شهر و دهلران و آبدانان)بگویم شمای که در خارج ار استان خود را لرستانی و خوزستانی معرفی میکنید چه شده است که حالا میگویید ما مردم ایلام!! اکثرا لر هستیم!!!!؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 28/3/1392 - 14:36
لک کوردستان نام دیاریه......
سلام. از خواندن مطلب لذت بردم جامع بود هرچند که رفرنس داشت بهتر هم می شد. زبان مسئله ای نیست که ما با احساسات با آن برخورد کنیم یک مسئله کاملا علمی شده است. در علم زبان شناسی چنانچه یکی از دوستان هم نظر داده اند به ساختار بیشتر از دایره واژگان توجه میشود و اگر به گویشهای مختلف زبان کوردی و زبان فارسی توجه کنیم میبینیم که لکی با لری فرق دارد و لری مثل فارسی است. حتی از نظر واژگان هم لری و لکی فرق زیادی با هم دارند لری بیشتر واژه هایش فارسی است و به دلیل قرابت فارسی و کوردی واژه های لکی هم لری دیده می شود. متاسفانه به دلیل اینکه مناطق لک نشین کمتر مورد مطالعه علمی قرار گرفته اند و لر ها در دوره هایی از تاریخ با سیستم حکومتی قرابت داشته اند لک ها را به اشتباه لر می خوانند ولی حداقل از نظر زبانی اینطور نیست و بحث نژادی آن مسئله دیگری است. ولی از نظر زبان لکی یکی از گویشهای کوردی است که به کورادی هورامی از نظر آوایی خیلی نزدیک است و از نظر واژگان خیلی به کوردی کلهوری و از نظر ساختار دستوری و اراگتیو زبانی به کوردی سورانی نزدیک است. همه اینها به دلیل این است که زبان کوردی یک زبان بسیار گسترده و قدرتمند است مثل فرانسه و عربی و .....
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 20/2/1392 - 21:7
سیدطه
باسلام من یک عربم ولی ساکن استان ایلام ..اکثر ایلام کرد هستن و به جرعت میگم بهترین آدمها هستن .....یا علی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 30/1/1392 - 1:41
از ملکشاهی
من خودم کرد هستم ولی اکثر مردم ایلام لر هستند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/1/1392 - 21:13
مهدی
اکثریت مردم ایلام لر هستند چرا به مردم اطلاعات غلط می دهید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/1/1392 - 21:9
میثم لشنی زند
من لرستانی هستم و 4 سال است که دانشجو هستم و در طول این چند سال هرچه ایلامی دیده ام اکثرا لر و تعدادی هم لک بوده اند برادرم نیز خدمتش ایلام بوده است و به نظر او نیز اکثر مردمان ایلام لر هستند پس خواهشن کردها این استان را جزء خودشان ندونند و این را هم بگویم که کل کرمانشاه و ایلام جزء لرستان بوده اند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/12/1391 - 20:44
messi sha
پرورده کوردم ایلام خاکمه.
من کوردم و از طوایف شوهانم و به کردی سورانی هم تسلط کامل دارم.چون خون کورد تو رگم جاری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 5/10/1391 - 17:16
دلخاس
من ایلامى و كرد هستم افرین به همه ى تركها و لرهایی كه در بحث شركت كردند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 4/7/1391 - 22:44
رضا
با عرض عذر خواهی اصلاح میکنم نظر قبلی را:

جمعیت استان ایلام بیش از 600هزار نفر و جمعیت شهرستان ایلام حدود 280هزار نفر یا بیشتر.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 25/6/1391 - 16:52
رضا
ادامه نظر قبل- قسمت سوم: از همه ی اینها گذشته مگر این چند شهرستان که شما نام برده اید چند درصد مردم ایلام را تشکیل میدهند که شما به دلیل وجود اندک لران عزیز ساکن دره شهر،65درصد مردم ایلام را لر میدانید؟ خدمت شما عارضم که اولا شهر ایلام به عنوان مرکز استان ایلام،بزرگترین شهر این استان با پوشش جمعیتی حدود دوهزارو هشتصدنفر یا بیشتر، بیشترین جمعیت استان را داشته که اهم و اعم ساکنان آن متشکلند از مردم ایلهای بزرگ شیروان چرداول و خزل، ارکوازی، بخشی از مردم ملکشاهی و دیگر شهرستانها و ساکنان منطقه ی خود ایلام(دیوالا)، همگی به زبان زیبای کردی شاخه ی جنوبی صحبت می کنند از طرف دیگر شما به دیگر شهرستان های استان من جمله ایوان، مهران،شیرئان چرداول و سرابله، مردم ارکوازی ساکن در بخش چوار و بولی(به ولی)و روستاهای اطراف این بخش و روستاهای دیگر شهرستانها با پوشش جمعیتی بسیار بالا و حوزه ی جغرافیایی وسیع، که همگی چنان که گفته شد به زبان کهن کردی تکلم میکنند،توجه می فرمودید گذشته از همه ی اینها شما می توانید برای بالا بردن سطح اطلاعات خود در این زمینه به منابع معتبر اینترنتی و حتی سایت های معتبر داخلی همچون مگیران، ایران داکت و ... و همچنین کتابهای فراوان تالیف شده در این زمینه چه از نویسندگان ایرانی و چه خارجی و کتاب های مورخان، همچنین تالیفات استادان دانشگاهای فرانسه در دانشکده های زبان و ادبیات کردی مراجعه فرمایید که دچار چنین اشتباهاتی نشده و صرفا خودتان را از این ابهام برهانید.با احترام فراوان.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 25/6/1391 - 12:46
رضا
ادامه - بنده از ایل ارکوازی با زبان زیبای کوردی(کردی)شاخه ی کلهری هستم که در شهرستان ملکشاهی مشغول به کارم،خدمت شما عرض شود که در شهرستان ملکشاهی حتی یک نفر هم لهجه ی لری ندارد چه برسد که لری تکلم کند و جملگی به زبان کردی تکلم کرده که اگر اغراق نکرده باشم هیچ تفاوتی با زبان مردم ایلام ندارداز طرفی بنده حسب محل سکونتم که در ایلام است مجبور به تردد به محل کارم در ملکشاهی می باشم که دوستان زیادی هم همسفر بنده هستند که در میان آنها عزیزانی از دره شهر نیز می باشند که زبانشان کردی است و خود ایشان اذعان می دارد که بخش اندکی از مردم دره شهر لر می باشند، مضافا اینکه به خدمت شما عرض کنم در مورد شهر دهلران صرفا به اسم آن توجه نکرده و مطالعات خودرا بیشتر کنید، تمام مردم این شهر به گویش زیبای لکی صحبت میکنند چنان که بنده در طول مدت تحصیلم با بسیاری از مردم عزیز این دیار هم کلام بوده ام. در خصوص ایل شوهان نیز آنچه عیان است اینکه همانند مردم ملکشاهی کرد بوده با کمی تفاوت و بنده در محل کارم با آنها همصحبت بوده ام(به عنوان همکار)-ادامه در نظر بعد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 25/6/1391 - 12:18
رضا
بخش اول نظر به دلیل عدم پذیرش وب مجبورم در سه قسمت بیان نظر نمایم، لطفا قسمت های بعدی را نیز مطالع فرمایید: سلام خدمت شما دوست عزیز که این مطالب رو خیلی عالی در خدمت علاقه مندان و بازدید کنندگان قرار داده اید من به نوبه ی خودم از شما سپاس گذارم.

اما گله ای به بعضی عزیزانی که نظر داده اند: خوشم میاد بعضیها خیلی راحت بدون هیچ مرجعی حرف میزنن، کم هم نمیارن آخه جناب آقای ناشناس که حتی اسمتم نگفتی با احترام بسیار فراوان برزای شما که به احتمال قوی از لرهای عزیز باشید چرا بدون تحقیق حرف میزنید وبه نظریه پردازی می پردازید؟ من فکر نمیکنم غرض ورزی انقدر قوی باشه که آدم رو به حرفای بیجا و بدون منبع سوق بده شما که می فرمایید 65 درصد ایلام لر هستند رو چه حسابی؟ ما برای عزیزان لر احترام فراوان قائلیم اما دلیل نمی شود شما به هویت یک ملت و زبانی خاص اینچنین بدون مرجع بتازید! البته گفته های من اصلا نیازی به اثبات نداشته و عیان اند شما از کجا آمارتون انقدر دقیق در آومده؟ شما به چهار شهرستان ایلام اشاره کرده و از زبان مردم آنها به لری یاد کردید، بنده از اهل حرف زدن از ایل و طایفه نبوده و در معرفی خودم همیشه آنچه زینت زبانم بوده این است که من کوردم(کرد) اما برای اثبات صحبت ها و رد صحبتهای شما اینبار از ایل وتبار خودم بعداز کرد بودنم نام می برم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 25/6/1391 - 11:35
ناشناس
بیش از 65 درصد استان ایلام لر هستن شهرستان های آّبدانان،دره شهر،دهلران،وملکشاهی کاملا لر نشین هستن. از طرفی بزرگترین طایفه لر در ایران ایل بزرگ شوهان است که در استان ایلام سکونت دارند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 24/6/1391 - 1:26
روح اله
با سلام و عرض ارادت خدمت تمامی کردها، لکها و لرهای عزیز
از ملکشاهیهای ایلام هستم و بیشتر از 100 ساله ساکن ایلام هستیم.
توزیع زبان در یک منطقه بستگی زیادی به همسایه ها و ارتباط با آنها داره، ما ایلامیها با لکهای خرم آباد، دهلران و دره شهر ارتباط زیادی داریم، تمامی لغات و صحبتهامون هم مشترک شده، نمیتوانیم خودمون رو جدا از لکها بدونیم. یک آهنگ خرم آبادی رو خیلی راحت میفهمم لغاتشان همانی است که ما بکار میبریم، ولی احتمال اینکه یه اهنگ کردستانی رو متوجه بشم خیلی کمه.
هر کی پول و تبلیغات داشته باشه حاکمیت زبانی و فرهنگیش بیشتره. امروزه آمریکا بیشترین قدرت و نفوذ فرهنگی رو داره، مردم شرق آسیا (کره و هنگ کنگ) اسم بچه هاشون رو آمریکایی و لاتین انتخاب میکنند، این مطلب حتی در فیلمهای بروس-لی مطرح شده (راه اژدها). تهران پایتخت ایرانه و تلویزیون هم فارسی است، بنظر تهرانیها فرهنگ، پول و کلاس زندگی بهتری دارند از کردهایی که غالبا از لحاظ مالی ضعیف و از لحاظ خانوادگی و رفتاری فاقد محبت و فرهنگ مناسبی هستند. برای همینه که غالبا پدرو مادرها برای اینکه بچه هاشون زندگی بهتری داشته باشند اسم و فرهنگ فارسی رو به آنها یاد می دهند.

زمانی یکی روی توی دانشگاهم میشناختم مهابادی بود، داخل اتوبوس دانشگاه همزمان با یک سنندجی کردی غلیظ و با یه ارومیه ای ترکی کامل حرف زد، تا مدتها بهش غبطه میخوردم، الان آمریکاست.

مخلص همتون هستم
روح اله
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 29/5/1391 - 14:46