• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 118
تعداد نظرات : 47
زمان آخرین مطلب : 5160روز قبل
آموزش و تحقيقات
باتری های اتمی دارای انواع مختلفی هستند که به دو گروه تبدیل حرارتی و غیر حرارتی تبدیل می شوند:

1- حرارتی:

 

تبدیل گرمایونی (جمع شدن الکترون ها بر روی الکترود در اثر گرم کردن الکترود


مولد ترموالکتریک ایزوتوپی


سلول های ترمو فوتو ولتیک


2- غیرحرارتی (هسته ای)


مولد مستقیم بار (حاصل از واپاشی بتا، آلفا، شکافت هسته ای و ...)


باتری های اپتئوالکتریک (Optoelectric)


 باتری های بتاولتیک (Betavoltaic)


در این نوشته ما به بررسی دو نوع غیر حرارتی شامل "اپتئوالکتریک" و " بتاولتیک" می پردازیم.


باتری های اپتئوالکتریک (Optoelectric)


اولین بار باتری اپتئوالکتریک توسط محققان مسکویی ساخته شد. یک ایزوتوپ منتشر کننده بتا مثل تکنسیوم 99 یا استرانسیوم 90 داخل یک گاز یا مایع لومینسنس قرار داده می شود. ایزوتوپ های منتشر کننده بتا دارای قطری در حد میکرون هستند که به تعداد زیاد درون گاز یا مایع قرار داده شده اند تا بیشترین کارایی را داشته باشند و پرتو بتا درون خود ایزوتوپ تلف نشود. برخی از انواع این ایزوتوپ ها حاصل زباله های راکتور هستند که در نتیجه کم قیمت هستند. پرتو های بتا باعث برانگیخته شدن گاز یا مایع "اکسیمر" احاطه کننده می شوند. این گازها از ترکیباتی مثل کریپتون ، آرگون ، زنون (گزنون) تشکیل شده اند. لایه دور این گازها و ماده رادیواکتیو(ایزوتوپ) توسط لایه ای فتو ولتیک پوشانده می شود که نور را به الکتریسیته تبدیل می کند.


باتری های بتاولتایک (Betavoltaic)


باتری های بتا ولتایک مولد های جریان الکتریکی هستند که از انرژی بتای منتشر شده از ماده رادیواکتیو برای تولید این جریان استفاده می شود. ماده رادیواکتیوی که به صورت گسترده استفاده می شود یکی از ایزوتوپ های هیدروژن یعنی تریتیوم است. برخلاف بسیاری از منابع انرژی که از تابش هسته ای برای تولید گرما استفاده می کنند که بعدا این گرما به الکتریسیته تبدیل می شود ، باتری های بتا ولتیک از یک فرایند غیر حرارتی پیروی می کند.


باتری های بتاولتیک 50 سال پیش اختراع شدند. در سال 2005 نوع جدیدی از باتری های بتاولتیک که از دیود سیلیکونی متخلخل استفاده می کرد ، ساخته شد که دارای کارایی زیادی بود. این کارایی بالا ناشی از افزایش سطح تماس بین ماده نیمه هادی(سیلسیوم) و ماده رادیواکتیو بود. سیلسیوم دارای منافذ زیاد (متخلخل) به گاز تریتیوم این امکان را می دهد که به راحتی با سیلسیوم تماس داشته باشد. یعنی دارای سطح موثر و کلی بیشتری است.



کاربردها

اولین استفاده از این باتری های برای استفاده های طولانی مدت مثل سفینه های فضایی برای یکی دو دهه است. برخی از استفاده های نوین از بتا ولتیک در لوازمی مانند گوشی تلفن همراه و لپ تاپ است. از سال 1973 نیز این باتری ها در لوازم پزشکی مثل پیس میکر (باتری قلب) به کار برده شد. ذرات بتا به راحتی بوسیله حفاظ های نازک مهار می شوند و دارای برد بسیار کمی هستند (برخلاف اشعه گاما). به همین دلیل این باتری های خطرات ناشی از پرتو را ندارند. البته نشت مواد رادیواکتیو از داخل این باتری ها می تواند به شدت خطرناک باشد.



موانع

اشعه بتا ساطع شده می تواند به اجزای داخلی باتری صدمه بزند. مواد رادیو اکتیو دارای نیمه عمری مشخص هستند و به مرور زمان انرژی آنها کاهش می یابد. البته این زمان نسبت به زمان کاهش انرژی باتری های معمولی بسیار بیشتر است (چندین سال طول خواهد کشید). برای تریتیوم 12.32 سال طول می کشد تا شدت تشعشع به نصف مقدار اولی کاهش یابد.


تراکم الکترون های بتا در اتصال P-N باعث بوجود آمدن بایاس مستقیم در نیمه هادی می شود:

این باعث می شود سلول بتاولتایک ، دیودی با بایاس مستقیم باشد. الکترون هایی از اوربیتال خود کنده می شوند و باعث بوجود آمدن جریانی ناپایدار می شود، در دانشگاه نیو مکزیکو بر روی ماده ای جدید کار می کنند که "ایکوساهدرال بورید" نام دارد. در این ماده نیمه هادی سخت قابلیت تبدیل مستقیم انرژی ذره بتا به جریان الکتریکی مشاهده شده است.

ایزوتوپ های مختلفی برای تولید الکتریسیته در این روش می توانند مورد استفاده قرار گیرند. که دارای انرژی های تولیدی مختلفی هستند


ایزوتوپ هایی که دارای اکتیویته زیاد و نیمه عمر کوتاه هستند فقط می توانند کاربرد نظامی و فضایی پیدا کنند.

جمعه 29/9/1387 - 12:18
دنیای گیاهان و حیوانات
سازمان حفاظت از حیات وحش طی بیانیه‌ای فهرست حیوانات عجیب در سال ۲۰۰۸ میلادی را اعلام کرد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک خرس قطبی به نام «دبی» که گفته می‌شد کهنسال‌ترین خرس در جهان باشد در سن ۴۲ سالگی در یکی از باغ وحش‌های کانادا مرد. این در حالی بود که چندین میلیون نفر برای دیدن این خرس به کانادا سفر می‌کردند. «دبی» خرس یتیمی بود که در شمال روسیه به دنیا آمده و در اسارت و در کانادا به سر می‌برد.
دومین حیوان، یک بچه نهنگ گم شده بود که یک قایق استرالیایی را به اشتباه مادر خود تصور کرده و توسط سرنشینان این قایق تغذیه می‌شد. با این حال، محافظان بین‌المللی نهنگ به علت آنکه نتوانستند او را نجات دهند، مجبور به کشتن بچه نهنگ شدند.
سومین حیوان، یک فیل چهار ساله است که معتاد به هروئین بود. این فیل چهارساله، سه سال در اسارت قاچاقچیان مواد مخدر بود و قاچاقچیان با استفاده از موز آغشته به هروئین حیوان را معتاد کرده بودند. هم اکنون این فیل در جزیره «رهاب» و مرکز ترک اعتیاد حیوانات به سر می‌برد.
گوریل‌های باغ وحش کنگو چهارمین گروه حیوانات این فهرست هستند. چرا که به علت درگیری میان دولت و شورشیان این کشور، هیچ حفاظتی از آنها به عمل نمی‌آمد و این حیوانات و معرض مرگ و انقراض نسل قرار داشتند.
در رده پنجم روباهی است که دست زنی اهل آریزونای آمریکا را گاز گرفته بود و صد و دو کیلومتر از دستش آویزان بود و ول نمی‌کرد تا این زن با رسیدن به بیمارستان ایالتی خود را از شر روباه خلاص کرد.
در رده ششم قاطری مصری است که از یک انبار ذرت مخصوص موسسه تحقیقاتی کشاورزی، ذرت و دیگر غلات را دزدیده بود که توسط پلیس دستگیر شد.
یک کانگروی استرالیایی که از باغ وحشی در آلمان فرار کرده بود و پس از ده ساعت توسط ماموران آتش نشانی به دام افتاد، در رده هفتم این فهرست قرار دارد.
(گروه اینترنتی ارور)
ماموران آتش‌نشانی آلمان این کانگروی نوع والابی را با توری به طول ۷۰ سانتیمتر به دام انداخته و روانه باغ وحش کردند.
اسنوپی، سگی که با لقاح مصنوعی به دنیا آمده بود، در رده هشتم قرار دارد، این سگ، ‌اولین حیوان کلون‌سازی شده در جهان است که پدر شده است.
در رده نهم، هزاران حیوان خانگی و اهلی قرار دارند که توانستند بموقع خود را از توفان کاترینا و از ایالت نیواورلئان آمریکا نجات دهند. با این حال هزاران حیوان خانگی دیگر در کنار صاحبانشان مردند.
در رده دهم یک هیولا که در آب‌های سوئد زندگی می‌کند قرار داد. دوربین‌های مدار بسته در دریاچه سوئد برای اولین بار از این هیولا تصویربرداری کردند.
پلیس بوسنی یک پنگوئن را به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر کرد. این پنگوئن در رده یازدهم این فهرست قرار دارد. این حیوان قطبی برای یک گروه قاچاقچی مواد مخدر، بسته‌های حاوی مواد مخدر به زندان رد و بدل می‌کرد.
یک خزنده ۱۱۱ ساله نادر اهل نیوزلند در رده دوازدهم این فهرست است. «هنری» یکی از خزندگان عصر دایناسورهاست که برای اولین بار پس از ۳۸ سال پدر شد.
یک طوطی سخنگو پس از آنکه خانواده صاحبش را از آتش‌سوزی و مرگ حتمی نجات داد و عنوان قهرمان ملی انگلستان را به خود اختصاص داد،‌ در رده سیزدهم این فهرست قرار گرفت.
یک بچه خفاش که به مدت ۱۹ ساعت در لباس یک دختر نوجوان قرار داشت، در رده چهاردهم این فهرست قرار گرفت. «ایی هاکینز» گفت که احساس می‌کرده تلفن همراهش درون لباسش در حال لرزش است و اصلا انتظار یک بچه خفاش را نداشته!
جوجه مرغ‌ها در رده پانزدهم این فهرست قرار دارند. چرا که یک دادگاه در سوئیس ‌دستور داد تا تمامی این جوجه مرغ‌های پر سر و صدا باید در جعبه‌های ضد صدا قرار گیرند تا ساکنین بتوانند در شب خواب راحتی داشته باشند.
یک طوطی سخنگو پس از ۱۰ سال توانست با صاحبش دیدار کند. این طوطی که در رده شانزدهم این فهرست است پس از آنکه چندین بار نام و آدرس محل زندگی صاحبش را تکرار کرد توانست بار دیگر نزد صاحبش که در ژاپن زندگی می‌کند، باز گردد.
یک سگ که مست کرده بود در رده هفدهم قرار دارد؛ چرا که این سگ آن قدر گرسنه بود که با خوردن نیم کیلوگرم مخمر جوی تازه به حالت مستی افتاد و صاحبش از ترس جان دادن حیوان،‌ او را به کلینیک دامپزشکی در اتریش منتقل کرد. خوشبختانه این سگ فضول زنده ماند.
یک مار پیتون با عمل جراحی فوری که بر روی وی انجام شد در رده هجدهم این فهرست عجیب قرار دارد. این پیتون اهل استرالیا به علت بلعیدن چهار توپ بزرگ گلف به حالت اغما رفته بود. به عقیده پزشکان این مار تصور کرده بود که توپ‌ها، تخم مرغ هستند
جمعه 29/9/1387 - 12:15
دانستنی های علمی
آیا میدانستید که شاهنامه فردوسی ۷۵۰۰۰ بیت دارد؟

آیا میدانستید که در نقوش دیوار نگارهای همدان متعلق به دوازده هزار سال پیش صلیب شکسته نازیها دیده می شود؟

آیا میدانستید که نظریه دهکده کوچک جهانی مک لوهان توسط ارد بزرگ رد شده است؟

آیا میدانستید که زیباترین مجسمه تاریخ ایران مجسمه برنزی نادر شاه افشار است؟

آیا میدانستید که ایرانیان اولین بار نمایش های همگانی (تئاتر) را اجرا نموده اند و همانها گریم و ساخت نقاب را در ۱۵ هزار سال پیش پایه گذارده اند؟

آیا میدانستید که لاک پشت در بین جانوران جهان، طولانی ترین عمر را دارد و ممکن است تا۱۵۰سال عمر کند؟

آیا میدانستید که پروانه هرکول استرالیای که فاصله دو نوک بالهای آن در حالت گسترده سی و پنج سانتی متراست، بزرگترین پروانه جهان است؟

آیا میدانستید که اندونزی چهارمین کشور پر جمعیت دنیا بعد از چین و هند و آمریکا می باشد؟

آیا میدانستید که بزرگترین سوسمارهای جهان رودخانه سرباز در سیستان و بلوچستان ایران است؟

آیا میدانستید که ایرانیان ۳ هزار سال پیش با پیل های الکتریکی بزرگ خانه های خود را روشن می کردند؟

آیا میدانستید که انسانهای امروزی بطور متوسط شش سال از عمرش را تلویزیون نگاه می کند و شش سالش را هم صرف غذا خوردن میکند و یک سومش را هم میخوابد؟

آیا میدانستید که قدیمی ترین شاهنامه در فلورانس زیر نظر پرفسور "پیر مونته سه" نگهداری می شود؟

آیا میدانستید که پروانه ها، چشم های مرکب دارند که تعداد آنها گاهی به هجده هزار می رسد؟

آیا میدانستید که ما حتی در روزهای ابری هم در معرض اشعه بنفش خورشید می باشیم، بین هفتاد تا هشتاد درصد از این نور میتواند به راحتی از ابرها ردّ شوند؟

آیا میدانستید که نمک از پنج هزار سال پیش در سفره ما انسانها بوده است؟

آیا میدانستید که گرم ترین نقطه جهان نقطه ای بنام گندم بریان در کویر لوت ایران با ۷۵ درجه گرما می باشد؟

آیا میدانستید که بزرگترین فیلسوف غرب "فردریش نیچه" می گوید راستگو ترین مردم جهان ایرانیان هستند؟

آیا میدانستید که پیشانی انسان مرکز دمای انسان است یعنی اگر شما دمای پیشانیتان را تغییر دهید دمای بدنتان هم به همان انداره تغییر میکند؟

آیا میدانستید که زیباترین کاریکاتور تاریخ "یاد" نام دارد و طراح آن ارد بزرگ است؟

آیا میدانستید که نادرشاه افشار تا بیست و پنج سالگی با مادرش برده و اسیر ازبکان بوده است؟

آیا میدانستید که پژوهشگران عمر انسان عصر حجر را نوزده سال برآورد نموده اند؟

آیا میدانستید که شهر بیت المقدس بین سالهاى 538 تا 332 قبل از میلاد مسیح تحت حاکمیت ایران بود، در آن دوران کوروش کبیر پادشاه ایران بود؟

آیا میدانستید که 60% کسانی که در سوئد ازدواج میکنند ، بعدا طلاق میگیرند؟

آیا میدانستید که در طول قرون وسطی همه تصور میکردند که قلب مرکز هوش و درایت انسان است؟

آیا میدانستید که شدیدترین نعره ها متعلق به وال ها است که برابر با صدای موتور جت است؟

آیا میدانستید که دلفین ها همانند گرگ ها هنگام خواب چشم هایشان را باز می گذارند؟

آیا میدانستید که وقتی یک نوزاد در حال گریه است با صدای ش....ش.... شما آرام می شود به این دلیل که صدای آبی که اطراف نوزاد در شکم مادر است را برایش تداعی می کند، در ضمن این یکی از دلایلی است که چرا صدای ساحل دریا به انسان آرامش می دهد؟

آیا میدانستید که با نگاه کردن به گوش حیوانات می توانیم به تخم گذار بودن یا بچه زا بودن آنها پی ببریم. بدین صورت که تخم گذاران گوششان ناپیدا و بچه زایان گوششان نمایان است، تنها یک اسثتنا وجود دارد آن هم نوعی افعی است که بچه زاست اما گوشش دقیق پیدا نیست؟

آیا میدانستید که گرانترین لباس هندی (ساری) در جهان که در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است و این ساری ابریشمی قیمتی معادل 40 لک روپیه برابر با 100 هزار دلار آمریکا دارد. سنگها و جواهراتی که در این لباس به کار رفته عبارتست از : الماس، طلا، پلاتین، نقره، زمرد سبز، یاقوت سرخ، یاقوت زرد، چشم گربه!، یاقوت کبود، مروارید و مرجان.

 

جمعه 29/9/1387 - 12:14
سينمای ایران و جهان
ابوالفضل پورعرب 


می‌گویند معمولا دیرتر از موعد مقرر سر صحنه حاضر می‌شود. اما یکی از منظم‌ترین و آن‌تایم‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون است. سر ساعت می‌آید و سر ساعت هم می‌رود. حتی روزهایی که احساس می‌کند ممکن است به خاطر ترافیک دیر به لوکیشن برسد، زودتر از دیگران سر صحنه حاضر می‌شد. یکی از عادت‌‌های پسندیده او این است که به محض ورود به لوکیشن اولین نفری است که با دیگران سلام و احوالپرسی می‌کند و جالب اینکه حتی اگر سی نفر هم در آنجا حضور داشته باشند با تک‌تک آنها دست می‌دهد. معمولا با عوامل فنی میانه‌اش گرم‌تر از دیگران است چون اعتقادش بر این است که آنها نسبت به دیگران زحمت بیشتری می‌کشند و هدفش فقط رفع خستگی آنهاست. با مردم کوچه و بازار آنچنان گرم و صمیمی برخورد می‌کند که در کمتر از چند ثانیه به او علاقه‌‌مند می‌شوند. از برخورد احتمالی نامناسب سایر عوامل با مردم به شدت ناراحت شده و این مساله را به آنها گوشزد می‌کند. پیشنهادهای اصلاحی‌اش را در ارتباط با نقش و فیلمنامه خیلی محترمانه با دلیل و برهان با کارگردان در میان می‌گذارد و اگر کارگردان پیشنهادش را رد کند بدون چون و چرا می‌پذیرد. یک جمله معروف دارد و آن اینکه «حرف اول و آخر را کارگردان می‌زند، چه درست باشد و چه غلط.» 

  

اکبر عبدی 


یکی از شوخ و شنگ‌ترین بازیگران سینمای ایران است. فقط کافی است از او بخواهید یک جمله در توصیف شخصیتی که قرار است بازی کند برایتان بگوید. با شنیدن پاسخی که می‌دهد همه اطرافیان حتی آنهایی که احیانا عصبی و بدعنق هستند از خنده روده‌بر می‌شوند. با عالم و آدم شوخی می‌کند و معمولا لهجه شیرین آذری‌اش به کمکش می‌آید تا دلنشین‌تر و شیرین‌تر جملات را ادا کند.. البته ناگفته نماند که گاهی هم عصبانی می‌شود. اما حتی زمانی که عصبی و ناراحت است هم با جملاتی که می‌گوید همه را به قهقهه می‌اندازد. به برخورد متقابل به شدت اعتقاد دارد. اگر احساس کند کارگردان فیلمی که در آن بازی می‌کند به هر بهانه‌ای با تاخیر سر فیلمبرداری حاضر می‌شود و این تاخیر مکررا اتفاق می‌افتد، خودش نیز به نشانه اعتراض از فردای آن روز با چند ساعت تاخیر سر صحنه حاضر می‌شود. برای مردم احترام خاصی قائل است و خودش را متعلق به آنها می‌داند. 
  

علیرضا خمسه 
برخلاف نقش‌هایش که معمولا پرتحرک و با شوخی و خنده همراه است، سر صحنه فیلمبرداری معمولا جدی، باوقار و صد البته مانند نقش‌‌هایش دوست‌داشتنی است. البته جدی نه به معنای بداخلاق و بدعنق، بلکه یک جورهایی مودب است و سعی می‌کند کمتر شوخی کند. ضمن اینکه بسیار خوش‌صحبت است و معمولا اطرافیانش از هم‌صحبتی با او به خاطر دانش بالا و اطلاعات عمومی بی‌نظیرش لذت می‌برند. حتی زمان‌هایی که احتمالا شوخی هم می‌کند، حرف‌‌ها و شوخی‌هایش مودبانه و بدون متلک و کنایه است. با مردم هم بسیار مودبانه حرف می‌زند و با سرعت با آنها ارتباط برقرار می‌کند. در ضمن از روانشناسی بسیار بالایی هم برخوردار است. یکی از علایق مهمش ورزش صبحگاهی است. 

  

محمدرضا گلزار 
اصولا بازیگری است که به آهستگی با عوامل پشت صحنه ارتباط برقرار می‌کند و رابطه‌اش با آنها در طول فیلمبرداری شکل می‌گیرد که همیشه مودبانه بوده و با احترام همراه است. کلمه معروف و محبوبش «عزیزم» است و آن را برای آنهایی به کار می‌برد که رابطه دوستی نزدیکتری با او دارند. از جنجال‌هایی که در سالیان اخیر مطبوعات زرد برایش به پا کرده‌اند به شدت ناراحت و دلخور است، اما ترجیح می‌دهد جواب آنها را با بی‌توجهی و سکوتش بدهد. چند سالی است که یکی از سحرخیزترین بازیگران سینما لقب گرفته است و خوش‌‌قولی‌اش حرف ندارد. به گفته خودش که آن را در جاهای مختلف بیان کرده عاشق مردم است و آنها را متقابلا دوست دارد. صحت و سقم این حرف او را می‌توانید در اکران‌های خصوصی فیلم‌هایش و همچنین در پشت صحنه فیلم‌هایی که لوکیشن آن در اماکن عمومی است مشاهده کنید. آنچنان برخورد دوستانه‌ای با مردم دارد که باورش برای بعضی‌ها سخت است. امضا دادن به دوستدارانش برای او لذت‌بخش است، اما از عکس انداختن با آنها معمولا طفره می‌رود. شاید یکی از دلایل آن تکثیر متعدد عکس‌هایی است که از او و دیگران با فتوشاپ کار شده و در اینترنت قرار گرفته است. گوشی موبایلش یا اکثرا خاموش است یا در دسترس نیست و تنها راه ارتباط تلفنی با او اینگونه است که... بگذریم، چون ممکن است برایش دردسرساز شود.
  

امین حیایی 
بازیگر پرتحرک و پرانرژی سال‌های اخیر سینمای ایران در پشت صحنه فیلم‌هایش نیز یک لحظه آرام و قرار ندارد. او به راحتی و در یک چشم برهم زدن با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. مردم را عاشقانه دوست دارد و پیشرفت در کارهایش را مدیون حمایت‌های آنها می‌‌داند. در مواقعی که در کوچه و خیابان‌ها در حال فیلمبرداری هستند، دائما در حال خوش‌وبش و احوالپرسی و گفت‌وگو با افرادی است که برای تماشای هنرنمایی‌های او و گروه فیلمبرداری به آن مکان آمده‌اند. با هر گروهی که در فیلم‌های مختلف مشغول به کار می‌شود آنچنان ارتباط صمیمانه‌ای برقرار می‌کند که معمولا تک‌تک افراد گروه شیفته اخلاقش می‌شوند. یکی از منظم‌ترین و منضبط‌ترین بازیگران حال حاضر سینمای ایران است و بنا به روایات مختلف تا الان حتی نیم ساعت هم برای حضور سر صحنه فیلمبرداری به هر دلیلی تاخیر نداشته است. یکی از افتخاراتش این است که از معدود بازیگرانی است که در دهه اخیر اکثر قریب به اتفاق فیلم‌هایش در گیشه فروخته است و در پرونده کاری‌اش بالای پانزده فیلم پرفروش را به ثبت رسانده است. 

  

پولاد کیمیایی
چهره‌اش نشان می‌دهد که جوان خشک و بدعنقی است. اما واقعا اینگونه نیست. پولاد از آن دسته بازیگرانی است که وقتی از نزدیک با او برخورد می‌کنید متوجه خواهید شد چقدر نازنین، خوش‌برخورد و مهربان است و همچنین احساس می‌کنید که دوستی با او یک غنیمت است. اطلاعات عمومی و مخصوصا سینمایی‌اش محشر و مثال‌زدنی است و فیلم‌های روز دنیا و متعاقبا فیلمسازان مطرح را کاملا می‌شناسد. شاید دلیل اصلی این دانش او به تسلطش بر زبان‌های انگلیسی و آلمانی برمی‌گردد. برخوردش با عوامل پشت صحنه فیلم‌ها و خصوصا بازیگران مقابلش آنچنان دوستانه است که فکر می‌کنید سالیان سال است با هم در یک خانواده زندگی کرده‌اند. البته ناگفته نماند که معمولا ارتباط و صمیمیتش با جوانترها بیشتر است. دوست دارد بازی در فیلم‌های سایر کارگردان‌ها را نیز تجربه کند و شاید این مساله یکی از مهمترین دلایل حضورش در فیلم صحنه جرم، ورود ممنوع ساخته ابراهیم شیبانی و همچنین سریال سفر به تاریکی ساخته فریدون جیرانی باشد. یک اندیشه بزرگ در سر دارد و آن اینکه در تلاش است تا با اندوخته‌هایش که بخشی از آن را از بازی در فیلم‌ها کسب کرده است و بخش بیشتری از آن را از پدرش آموخته فیلمسازی را تجربه کند و در صورت موفقیت آن را ادامه دهد. افتخار می‌کند که فرزند مسعود کیمیایی است. 
  

اندیشه فولادوند 
وقتی با او هم‌کلام می‌شوید احساس می‌کنید که با یک شاعره نه‌چندان جوان و باتجربه چندین و چند ساله روبه‌رو شده‌اید. دیالوگ‌هایش سرشار از اطلاعات عمومی است که با سن و سال او جور درنمی‌آید. مودبانه‌ترین جملات را برای گفت‌وگو با دیگران برمی‌گزیند و معمولا حرف‌هایش سرشار از دوستی و محبت است. تمام فیلم‌هایی را که در آنها بازی کرده است، فیلم‌های خوبی می‌‌داند. اما از بازی خود در هیچ فیلمی راضی نیست و متقاعد کردن او در این مورد به‌خصوص کار بسیار دشواری است. معمولا افراد گروهی را که با آنها کار می‌کند از اعضای خانواده خود می‌داند و افرادی را که صمیمیت بیشتری با آنها برقرار می‌کند با عناوین دایی، خاله و... که فقط مخصوص خودش است صدا می‌زند. یکی از دلایل کم‌کاری‌اش در سینما شاید به این برمی‌گردد که تلفن همراهش اکثرا در دسترس نیست یا خاموش است و خیلی سخت می‌شود او را یافت.. هنوز در بین مردم آنچنان شناخته شده نیست، اما همان تعداد کسانی که او را از نزدیک می‌شناسند با هوش و ذکاوتش و همچنین ادبیات خاص او و برخوردهای محبت‌آمیزش آشنایی کامل دارند. او عاشق سفر است و شاید الان هم در سفر باشد. 
  

دانیال حکیمی 
با مطبوعات میانه خوبی ندارد و آن هم به این دلیل که سال 77 یکی از ماهنامه‌های تخصصی سینما که اکنون چند سالی است منتشر نمی‌شود، در ویژه‌نامه بازیگری‌اش به اشتباه تلفن منزل او را به جای تاریخ تولدش چاپ کرد و این اشتباه فاحش باعث شد تا مشکلات باورنکردنی و عجیب و غریبی در زندگی خصوصی‌اش برای او رقم بخورد و این خود دلیل قانع‌کننده‌ای است. چرا که قطعا اثرات وحشت از آن اتفاق هنوز در ذهن او باقی مانده است. حکیمی البته رفتارش با اهالی مطبوعات بسیار معقول و دوستانه است و خیلی محترمانه تقاضای آنها را برای انجام گفت‌وگو رد می‌کند. او معمولا با افراد شاغل در گروه‌های فیلمسازی نیز ارتباط تنگاتنگ و دوستانه‌ای برقرار می‌کند و تقریبا با اکثر افراد حتی پس از پایان کار هم در ارتباط است. مردم هم در بیرون از محیط سینما او را دوست دارند و او نیز سعی می‌کند در حد معقول ارتباط دوستانه و صمیمانه‌ای هنگام روبه‌رو شدن با آنها برقرار کند. او نیز یکی از افرادی است که وقت‌شناسی برایش از اهمیت خاصی برخوردار است. به‌طوری که اگر احساس کند شاید دیرتر از زمان مقرر سر قرار کاری‌اش حاضر می‌شود نگران شده و با تماس تلفنی قبل از حضورش از طرف یا طرف‌‌های مقابل عذرخواهی می‌کند. که البته این نگرانی او اکثرا بیهوده بوده است و برخلاف اینکه احساس می‌کرده حضورش با تاخیر همراه خواهد بود، سر ساعت در محل قرار حاضر شده است و این تنها از احساس مسوولیتش نسبت به دیگران سرچشمه می‌گیرد.
جمعه 29/9/1387 - 12:13
دانستنی های علمی

یک تحقیق بالینی نشان می‌دهد خوردن روزانه یک تخم‌مرغ به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کند بدون‌آنکه کلسترول خون را بالا ببرد.

محققان آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زئاکسانتین را که جزو خانواده کاروتنویید هستند (همانند بتا کاروتن در هویج) بررسی کردند. این دو آنتی‌اکسیدان تنها کاروتنوییدهایی هستند که در چشم یافت می‌شود.

بدن به تنهایی قادر به ساخت این آنتی‌اکسیدان‌ها نیست و نیاز خود را از غذاهایی نظیر زرده تخم مرغ، میوه و سبزی‌های دارای برگهای سبز بزرگ تامین می‌کند.

به گزارش ایسنا، تحقیقات قبلی نشان داده بود لوتئین موجود در تخم‌مرغ بهتر از دیگر منابع مانند مکمل‌های غذایی یا اسفناج جذب بدن می‌شود.

دراین مطالعه دو گروه زن به مدت شش هفته روزانه یک قرص قند یا شش تخم مرغ در هفته مصرف کردند. سطح زئاکسانتین در زنان یک گروه و سطح لوتیین در برخی زنان افزایش قابل توجهی یافت.

رنگدانه‌های چشم که با جلوگیری از ورود نور مضر از شبکیه چشم محافظت می‌کند در زنانی که تخم مرغ می‌خوردند به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

سطح کلسترول در گروهی که قرص قند مصرف کردند افزایش زیادی یافت، اما در کسانی که تخم‌مرغ دریافت کردند افزایش نیافت.

جمعه 29/9/1387 - 12:8
دانستنی های علمی

 مطالب جدید . جنجالی و پر طرفدار

    

  ROOHSAVAR 

  

 

   را دنبال کنید 

 

 

 

   »»»  با نظر به مطالبش او را یاری و تشویق به این کار کنید «««

جمعه 29/9/1387 - 10:43
کامپیوتر و اینترنت
Media Player
نرم‌افزار Windows Media Player را اجرا کنید. اکنون از میان تب‌های موجود در برنامه به تب Library بروید. در این صفحه لیست آهنگهای موجود در سیستمتان را می‌بینید. حالا روی آهنگ مورد نظر راست کلیک کرده و Advanced Tag Editor را برگزنید. در پنجره باز شده می‌توانید ریز مشخصات آهنگ را مشاهده و تغییرات دهید. برای قرار دادن عکس هم کافی است به تب Pictures بروید و عکس مورد نظر را از روی هارد انتخاب کنید. به همین سادگی عکس شما در هنگام پخش آهنگ در کنار صفحه به نمایش در می آید.

JetAudio
اطمینان پیدا کنید JetAudio ، ورژن 6 به بعد بر روی سیستم شما نصب است. شما می‌توانید آخرین ورژن این برنامه (ورژن jetAudio 7.1.1 Basic) را از اینجا با حجم 23.3 مگ دانلود کنید:
http://www.cowonamerica.com/download
اکنون به محلی که قصد ویرایش آهنگ برای قرار دادن عکس را دارید بروید. روی فایل عکس راست کلیک کرده و از JetAudio به Edit Tag بروید. اکنون می‌توانید تمامی مشخصات آهنگ را ادیت کنید. حال برای قرار دادن عکس کافی است به تب Picture بروید و با انتخاب دکمه Browse عکس مورد نظر خود را با فرمت JPG یا BMP انتخاب کنید. در قسمت Resize image to fit نیز می‌توانید تعیین کنید عکس مورد نظر با چه سایزی باز شود. اگر تیک این قسمت را نزنید عکس با اندازه پیش فرض باز خواهد شد. با زدن دکمه OK تغییرات اعمال می‌شود و از این پس این آهنگ با تصویری که شما به آن داده‌اید بر روی هر سیستمی باز خواهد شد.
جمعه 29/9/1387 - 10:38
ورزش و تحرک
1- تعریف:
بازی بسكتبال توسط دو تیم انجام می پذیرد كه هر تیم شامل 5 بازیكن می باشد، هدف آنها عبور دادن توپ از حلقه و ممانعت از گل زدن تیم مقابل است. اندازه زمین بسكتبال باید (28*15) یا (26*14) یا (24*12) باشد و ارتفاع زمین بازی تا سقف سالن باید هفت متر باشد.
تمامی خطوط زمین باید 5 سانتیمتر عرض داشته باشد: شعاع دایره ها باید 08/1 متر باشد. اندازه تخته باید 180 * 05/1 متر باشد كه با فاصله 09/2متر از سطح زمین نصب می گردد.
یك بازی بسكتبال با یك سر داور و یك داور، منشی، وقت نگهدار مسؤول 24 ثانیه، مسؤول تابلو و یك ناظر فنی مسابقات برگزار می شود. بازی بسكتبال با 5 بازیكن شروع می شود و با دو نفر هم می توانند ادامه دهند كمتر از دو نفر بازی انجام نمی شود. بازی در چهار پریوت ده دقیقه ای انجام می شود. بین ده دقیقه اول و دوم یك وقت دو دقیقه استراحت و بین ده دقیقه دوم و سوم كه نیمه اول هم نامیده می شود یك وقت ده تا پانزده دقیقه استراحت و بین ده دقیقه سوم و چهارم یك وقت دو دقیقه ای استراحت انجام می شود. تایم استراحت هر ده دقیقه، یك تایم استراحت یك دقیقه ای و ده دقیقه آخر تیمها می توانند از دو تایم استراحت یك دقیقه ای استفاده نمایند.
2- تخلف ها:
سه ثانیه: زمانی كه تیمی توپ را در اختیار دارد نباید هیچ یك از بازیكنان آن تیم بیش از سه ثانیه در منطقه ذوزنقه تیم مقابل توقف نمایند. تمامی خطوط منطقه ذوزنقه جزء منطقه محدوده محسوب می شوند .
هشت ثانیه: زمانی كه بازیكنی مالكیت توپ را در زمین دفاعی خود در اختیار می گیرد بایستی در عرض هشت ثانیه توپ را از زمین خارج كرده و به زمین حمله ببرد.
24 ثانیه: اگر تیمی مالك توپ شده باشد. باید در عرض 24 ثانیه توپ را وارد حلقه حریف بكند یا به طرف حلقه تیم مقابل شوت بزند در زدن شوت توپ باید حتماً به حلقه بخورد تا 24 ثانیه صفر شود اگر توپ به تخته بخورد 24 ثانیه ادامه می یابد و اگر توپ توسط تیم مقابل اوت شود باز هم 24 ثانیه ادامه می یابد. 24 ثانیه موقعی صفر می شود كه 1- خطا صورت بگیرد 2- بازیكن تیم مقابل با پا توپ را به اوت بیاندازد. اگر دستگاه 24 ثانیه بوق بزند و توپ از دست بازیكن رها شده و در هوا باشد، اگر گل شود گل قبول می باشد. اگر در هوا با دست بازیكنی لمس شود و گل شود گل مردود می باشد .
رانینگ: موقعی كه بازیكن توپ را در دست گرفته و یك یا دو گام به اطراف برود، رانینگ نام دارد.
پای پیوت: اگر بازیكنی توپ را در دست داشته و یك پا را ثابت و پای دیگر را به هر طرف كه بخواهد به حركت در آورد پای ثابت را پای پیوت می گویند. اگر بازیكنی با توپ با دو پا همزمان به زمین بیاید هر دو پای او پای پیوت می باشد. اگر یك پای خود را بلند كند پای دیگر به عنوان پای پیوت خواهد بود.
3- خطاها:
خطای شخصی: 1- بلاك كردن 2- شارژ كردن 3- دفاع از پشت سر 4- تماس با دست 5 - نگهداشتن 6- استفاده غیرقانونی از دستها 7- هل دادن 8- اسكرین غیر قانونی خطای شخصی در تمامی حالات جهت بازیكن خاطی اعلام می شود.
خطای طرفین: خطایی است كه دو بازیكن مخالف روی همدیگر در یك زمان انجام می دهند.
خطای غیر ورزشی: خطای شخصی است كه به طور عمد روی بازیكن با توپ و یا بدون توپ صورت می گیرد و جریمه آن دو پرتاب آزاد و مالكیت توپ از وسط زمین می باشد.
دیسكالیفه: هرگونه خطایی خارج از روحیه ورزشكاری را با دیسكالیفه (اخراج از زمین بازی) جریمه و دو پرتاب آزاد و مالكیت توپ از وسط زمین به حریف داده می شود.
خطای فنی: خطایی است كه بدون برخورد بازیكن بوجود می آید. جریمه آن یك پرتاب آزاد با مالكیت توپ از وسط زمین می باشد. خطای فنی برای بازیكن ذخیره دو پرتاب آزاد با مالكیت توپ و خطای فنی برای مربی و همراه تیم دو پرتاب آزاد و مالكیت توپ است.
خطای تیمی: در هر ده دقیقه، تیمی كه خطاهای انجام شده آن بیش از 4 خطا باشد، خطای تیمی محسوب می شود و جریمه آن دو پرتاب آزاد توسط بازیكنی كه خطا روی آن اتفاق افتاده است انجام می شود.
حرکتهای پایه

یکی ازابتدایی ترین وظایف مربیان، آموزشنحوه حرکت و کنترل بدن، به بازیکنان است. حرکتهای پایه گاهی زیربنای بسکتبال نامیدهمی شوند. این حرکتهای اصول اساسی هستند که هر بازیکنی باید فرا بگیرد.
لازم است هر بازیکن بیاموزد چگونه مؤثّر (زیرا هدف نهایی انجام صحیح کار است) و همچنین مفید (حرکت در بهترین طریق) حرکتکند. به آنها یاد داده برای کاستن از حرکتهای اضافی زمان و مکان را در نظر داشتهباشند تا در چابکی و تعادل، کسب مهارت کنند. به بیان دیگر، بازیکنان باید بدون هدفحرکت نکنند.
بسکتبال بازی چابکی (دست و پا) و سرعت (حرکت کل بدن) در زمان مناسب است. آموزش باید همواره به این اصل تکیه داشته باشد: انجام کار صحیح – همراه با چابکی – و بعد، انجام حرکت صحیح و سریع در زمان مناسب.
پنج حالت و حرکت اصلی که باید آموزش دادهشوند عبارتند از: طرز ایستادن، شروع حرکت، گام برداشتن، توقف و پرش.
حالتایستادن مناسب (وضعیت)

بازیکنان باید بیاموزند که در هر لحظهآماده حرکت باشند و عادت ایستادن صحیح ورزشی برای حرکتهای سریع را در خود تقویتکنند. آموزش حالت ایستادن یک کار پرمشقت است و هنگام کار با بازیکنان تازه کار بایدصبور بوده، زیرا آنها ممکن است قدرت و استقامت عضلانی برای حفظ حالت بدن برای مدتطولانی را نداشته باشند.
به بازیکنان آموزش داده شود که هنگامایستادن، حالت مناسبی داشته باشند (آماده بودن برای هر چیز، احساس چابکی). باقیبودن در حالت ایستادن مناسب کار سختی است؛ آنها باید حالت راحتی داشته باشند درحالی که یک حالت سخت، غیرطبیعی و قوز کرده به خود گرفته اند. بطور متوالی کسب و حفظحالت ایستادن صحیح به آنها یادآوری شود. اگر به موقع بر حالت ایستادن تأکید شود،بازیکنان و بطور خودکار آن را یاد می گیرند.
بهترین حالت استقرار پاها در اکثرموقعیتها، جلو و عقب قرار دادن آنهاست. فاصله پاها به اندازه عرض شانه باشد و بهگونه ای قرار گیرند که پاشنه یک پا و پنجه پای دیگر در امتداد یک خط افقی نسبت بهاستقرار بازیکن قرار گیرند. (شکل 1-1). این حالت ایستادن باید به صورت عادت درآیدتا هنگام نیاز، بازیکن قادر به حرکت درهر جهتی باشد.
حالت ایستادن موازی پاها در شکل 1-2 نشانداده شده است. این حالت برای حرکت جانبی استفاده می شود، همچنین برای گرفتن توپ وتوقّف بعد از دریبل و واکنش در یک حرکت جانبی، از این حالت استفاده می شود. بازیکنان به موقع یاد خواهند گرفت کدام حالت ایستادن مناسب کدام موقعیت بازیاست.
شکل 1-1: حالت عقب و جلو پاها (دید ازبالا). رابطه پاشنه و پنجه، فاصله پاها برابر عرض شانه است.
شکل 1-2: ایستادن با پاهای موازی (دید ازبالا). رابطه پنجه با پنجه، فاصله پاها برابر عرض شانه است.
تقسیم وزن بدن

وزن بدن باید به طور مساوی از جلو بهعقب، از چپ به راست و بین پاها تقسیم شود. پاشنه ها باید روی زمین باشند و بیشتروزن روی سینه کف پاها قرار گیرد، هر چند فشار وزن باید روی پنجه ها و پاشنه هااحساس شود.
بازیکنان ممکن است به اشتباه وزن خود راروی سینه پاها قرار داده و پاشنه ها را از زمین جدا کنند، اما این حالت از نیرو وسرعت حرکت می کاهد یعنی برای انجام هر حرکت قدرتمند ابتدا باید پاشنه ها روی زمینقرار داده شود. یک روش مناسب برای آموزش حالت خوب ایستادن این است که از بازیکنانبخواهیم اصطلاحاً پنجه عقابی بایستند که در آن پاشنه ها روی زمین و پنجه خمیدهاست.
بازیکنان هنگام دفاع باید یک چیز دیگر رابه حالت ایستادن خود بیفزایند، پای آتشین. معنای آن فعال نگاه داشتن پاها و حرکتمداوم بدون جدا شدن از زمین است، مهارتی که عضلات را برای حرکت آماده نگاه می دارد. آنها باید تصور کنند روی بستری از زغال داغ ایستاده اند، اما اجازه ندارند پاهایشانرا از زمین بلند کنند.
حالتسر و بدن

سر، به علت اندازه و قرار گرفتن دربالاترین نقطه بدن، کلید تعادل است. بازیکنان باید سر را نسبت به محل قرار گرفتنپاها، وسط قرار دهند. سر باید رأس مثلثی باشد که خود با محل قرار گرفتن دو پا تشکیلمی دهد و باید در حالی که از روبه رو به آن نگاه می کنیم، ساقهای این مثلث فرضی ازنظر طول مساوی باشد (شکل1-3). سر همچنین باید حالت مرکزیت نسبت به جلو و عقب بدنداشته باشد. بازیکنان باید بیاموزند بدن را راست و شانه ها را عقب نگاه دارند، ضمناین که بدن اندکی از حالت کاملاً عمودی به جلو متمایل است
.شکل 1-3: سر، کلید تعادل، بالا نگاهداشته شده و هوشیار – رأس یک مثلث.

حرکت‌های بدون توپ

یکی از مشکل‌ترین وظایف در مربی‌گری، آموزش حرکت‌های بدون توپ (آهن‌ربای بازی‌ها) به بازیکنان است. یک بازیکن بتنهایی (با پنج بازیکن در تیم) 80% زمان بازی در حمله را بدون توپ‌بازی خواهد کرد.
مطالب فوق اهمیت قابل توجهی برای پیشرفت در مهارت‌های فردی بدون مالکیتتوپ را بیان می‌کند. اغلب مربیّان بر این باورند که این قسمت مشکل‌ساز با اغلببازیکنان جوان است. بازیکنان اغلب مجذوب توپ هستند و به نظر می‌رسد تقریباً به طرزناراحت کننده‌ای در حمله، جذب توپ می‌شوند. وقت قابل توجهی باید در آموزش این مطلبصرف شود که حرکت‌های بدون توپ، دارای همان اهمیت هستند که به وجود آوردن موقعیت گل،در حرکت‌های با توپ صورت می‌گیرد. کمک به بازیکنان در فهم این مطلب، کلید تشویقآنها برای اجرای حرکت‌های با هدف در زمان مالکیت توپ است.
اصول بنیادی حرکت‌های بدونتوپ
برای حرکت کردن موثر بازیکنان بدون توپ، اصول اساسی و مشخصی وجود داردکه باید در آنها کسب مهارت کنند و در زمین به خاطر بیاورند.
هوشیار باشید و یاد آورید که همه حرکت‌ها، روی زمین آغازمی‌شوند.
با تسلط، تعادل و چابکی حرکت کنید.
با هدف حرکت کنید، بازیکنان باید از حرکت هم تیمی‌های خود آگاه باشندو تمرکز خود را روی راهبردی کلی تیم، حفظ کنند.
موقعیت توپ و مدافعان را مورد مطالعه قرار دهید. حالت‌های بازی تیممعین‌کننده کلیه حرکت‌هایی است که فرد باید انجام دهد، اما این حرکت‌ها باید درارتباط با موقعیت و حرکت‌های توپ و هم‌چنین مدافعان، اجرا شود. بازیکنان بایدبیاموزند تا خود را به مناطق آزاد زمین برسانند، جایی که می‌توانند پاس دریافتکنند.
آزاد شدن یا خالی کردن منطقه- اولین هدف از حرکت بدون توپ آزاد شدنبرای دریافت پاس از کسی است که توپ را در دست دارد. بازیکنان باید یاد بگیرند ابتدابرای آزاد شدن و دریافت پاس تلاش کنند و اگر ممکن نشد، راه را برای بازیکنان دیگرباز کنند.
از حالت دریافت کامل استفاده کنید- این موقعیت، فاصله 5/4 الی 6 متریاز صاحب توپ است، جایی که فرد آزاد است و می‌تواند پاس دریافت کند. بطور ایده‌آل،این موقعیتی خواهد بود که به بازیکنان امکان پاس، شوت یا دریبل بدهد.
یک هنرپیشه باشید- حرکت بدون توپ یک رقابت مستمر بین مدافعان ومهاجمان است؛ مشغول کردن فکر و حواس حریف، مستلزم استفاده از فریب‌های قابل باوربرای به ستوه آوردن مدافعان و بازی کردن نقش یک طعمه است.
پنهان شدن از دیدن مدافع- به خارج از منطقه دید مدافع حرکت کنید و اورا وا دارید که سرخود را برگرداند. از آن جا که اغلب مدافعان پشت خود را به سبد ودید خود را روی توپ حفظ می‌کنند، مهاجمان باید از پشت آنها به سمت خط زیرین و دوراز توپ حرکت کنند. این برش‌ها می‌توانند بهترین باشند، زیرا پیش‌بینی آن برای مدافعمشکل است.
حرکت به سمت توپ- هنگام حرکت برای دریافت پاس دو مطلب دارای اهمیتاست. اول، باقی ماندن در موقعیتی آزاد. دوم، حرکت به سمت توپ. مگر حالتی که شمامدافع خود را پشت سرگذاشته در حال انجام برش به سمت سبد هستید.
برای آزاد شدن از مدافع به او نزدیک شوید- از آن جا که این قانونمخالف برداشت همگانی است، بسیاری از بازیکنان این اشتباه را مرتکب می‌شوند که بادور شدن از مدافع خود، قصد آزاد شدن از او را دارند. در عمل، بسیار موثرتر است کهدر نزدیکی مدافع بمانید و ناگهان با دور شدن از وی، خود را آزاد کنید. این حرکتتقریباً همیشه موثّر است زیرا به مهاجم اجازه می‌‌‌دهد حرکتی انجام دهد که قبل ازواکنش مدافع و سریعتر از آن انجام می‌شود.
حرکت‌های بنیادی (بدونتوپ) حرکت‌های اولیه بدون توپ باید به هر بازیکن آموزش داده شود. اغلب اینحرکت‌ها، لازم است که با کارهای فریبنده برای گمراه کردن مدافع همراهباشد.
برش‌های V

حرکت‌ها یا برش‌هایی که به منظور خاص انجام می‌گیرد، شامل حرکت «قریب وتغییر مسیر ناگهانی» یا برش V هستند. برش V حرکت اصلی زیگزاگ یا برش‌هایی با تغییرمسیر را شامل می‌شود که یک شکل V را ترسیم می‌کند. برای اجرای این برش، وزن خود راروی پای مخالف جهت دلخواه منتقل کنید، روی آن فشار لازم را به زمین وارد کرده باپای دیگر در جهت دلخواه گام بردارید. بطور مثال، وارد کردن فشار روی پای راست و گامبه سمت چپ با پای چپ. یک طرف شکل V اغلب حرکت به سمت سبد، دور از آن یا به سمتمدافع است. سمت دیگر V، تغییر جهت با یک برش سریع برای آزاد شدن است (شکل 2-1). بهترین روش برای آموزش بازیکنان جوان، استفاده از عبارت «قریب و تغییر جهت ناگهانی» برای آزاد شدن است. قسمت اول حرکت V به سمت سبد یا مدافع (فریب) به آهستگی انجاممی‌شود، اما قسمت آخر V با سرعت در پی‌ آن صورت می‌گیرد (تغییر جهت ناگهانی) تابازیکن آزاد شود. این تغییر جهت اغلب بسمت توپ انجام می‌شود.
جمعه 29/9/1387 - 10:35
ورزش و تحرک
ورزش بسكتبال در سال 1981 میلادی توسط آموزگاری به نام دكتر جمیزناسمیت ابداع و در استادیوم اسپرینگ فیلد ماساچوست به نمایش در آمد. در آن زمان به جای حلقه های گل از سبدهای مخصوص كه به شكل زنبیل بودند استفاده می شد كه توپ پس از گل شدن در درون آنها قرار می گرفت كه پس از هر بار گل شدن توپ را به وسیله نردبان از درون سبد بیرون می آوردند و به وسیله بین طرفین در جریان بازی قرار می دادند. هدف اصلی از ابداع چنین ورزشی ایجاد فعالیت در محیط سر بسته ای در فصل زمستان بود تا ورزشكاران بتوانند در این فصل نیز فعالیت داشته و با ورزش فرم بدنی و وضعیت جسمانی خود را در حد مطلوب حفظ نمایند. به همین جهت تعداد بازیكنان نامحدود بود و هر دفعه می توانستند از هر تعداد دلخواه برای بازی استفاده نمایند كه كم كم قوانینی برای انجام بازی و سایر قسمت ها وضع نمودند به طوری كه تعداد بازیكنان هر طرف 9 نفر تعیین گردید وسپس به 7 نفر تقلیل یافت و بالاخره این تعداد به 5 نفر تثبیت یافته است. هر بازیكن میتوانست در موقع وقوع خط به جای كلیه بازیكنان تیم خود پرتاب آزاد را انجام دهد. هر تیم می توانست از شروع تا پایان بازی توپ را در زمین خود به طور دلخواه نگهداری نماید. هر دفعه كه توپ گل می شد بازی یا بین طرفین یا ( جامپ بال ) از وسط زمین ادامه می یافت. بازیكنان بلند قد می توانستند در نزدیك سبد قرار گیرند و توپ را به آرامی در سبد جای دهند ( قانون سه ثانیه وجود نداشت ) با اجرای مسابقاتی چند زمینه تحول و پیشرفت بسكتبال را فراهم كردند لیكن بعد از جنگ جهانی اول ( 1918 ) بسكتبال ورزش رقابت آمیز و بزرگی نشد. درآن ایام سعی شد توجه رؤسای مدارس و گردانندگان سازمان های ورزشی را به تعلیم و آموزش بسكتبال جلب نمایند. با این وجود و این همه تلاش مداوم و پیگیر تعلیم بسكتبال برای مربیان حالت جنبی داشت و اساساً فعالیت آنها در ورزش های رقابت آمیز دیگری مانند فوتبال آمریكائی متمركز بود. چند سالی چنین وضعیتی ادامه داشت بعد از جنگ جهانی اول تدریجاً مربیان بسكتبال وضعیت ثابتی پیدا كردند و فعالیتشان مؤثر واقع شد و این ورزش شناخته گردید و به اروپا نیز كشیده شد در سال 1924 اولین مسابقات بین المللی بین تیم های بسكتبال فرانسه، ایتالیا، انگلستان و آمریكا در پاریس برگزار گردید و از سال 1932 فدراسیون آماتوری بسكتبال در ژنو با نمایندگی چند كشور تشكیل شد و در مسابقات المپیك 1936 برای اولین بار 23 كشور در مسابقات رسمی بسكتبال شركت نمودند و آمریكا قهرمان المپیك گردید . امروز با اینكه ورزش بسكتبال یكی از سریعترین و پرطرفدارترین ورزش های جهان می باشد و بعضی از اصول آن نیز تغییر یافته ولی هنوز اصول اساسی آن مانند زمان دكتر نایسمیت كه در سبدهای هلو انجام میگرفت به قوه خود باقی است. این ورزش توسط آقای فریدون شریف زاده به ایرانیان شناسانده شد و خدمات ارزنده ای برای پیشبرد ورزش بسكتبال انجام داد به طوری كه برای اولین بار ایران در سال 1948 توانست در مسابقات المپیك لندن شركت نمایند.
جمعه 29/9/1387 - 10:28
طنز و سرگرمی

-دختر ها خیلی دوست دارند جای پسر ها باشند اما پسر ها اصلاً دوست ندارند جای دختر ها باشند1

2-اگر یه دختر یک مشکل غیر قابل حل داشته باشه از خونه فرار میکنه اما یه پسر اگر یک مشکل غیر قابل حل داشته باشه اعضای خانواده اش رو از خونه فراری میده!

3-یه دختر اگر دو تا مشکل غیر قابل حل داشته باشه خودکشی میکنه اما یه پسر اگر دو تا مشکل غیر قابل حل داشته باشه اعضای خانواده اش رو میکشه

4-یه پسر اگر 3 تا مشکل غیر قابل حل داشته یه هفته افسرده میشه بعد با 3 تا مشکل کنار میاد و زندگیش رو میکنه اما تا کنون دختری که 3 تا مشکل داشته باشه دیده نشده چون همشون در مرحله دو تا مشکل خودکشی میکنند و به سه تا نمیرسه مشکلاتشون!!!

5-دخترا از پسرا موهاشون کوتاهتره!

6-دخترا می خوان سر پسرا کلاس بزارن اما در نهایت سر خودشون کلاه میره ولی پسرا می خوان سر هر موجود زنده ای که میبینن کلاه بزارن و در نهایت موفق میشن

7-اگر به یه دختر بگی دوست دارم فکر میکنه تو چقدر خوبی و عاشقت میشه اما اگر به یه پسر بگی دوست دارم فکر میکنه تو چقدر بی جنبه هستی دست به هر کاری میزنه تا از شرت خلاص شه!

8- اگر یک دختر در یک جمع سوتی بده تا آخر دیگه هیچ حرفی نمیزنه اما پسر ها در یک چمع فقط سوتی میدن!
9-دخترا با اینکه بیشتر از پسرا قوانین راهنمایی و رانندگی رو رعایت میکنن اما خیلی بیشتر از پسرا تصادف میکنن و در هر تصادف رد پای یک دختر به چشم می خوره.

10-دخترا فکر می کنن بهترین راه برای بهترین راه برای داشتن یک رابطه خوب و مداوم صداقت و راستگویی هستش ولی پسرا مطمئن هستند بهترین راه دروغگویی و گرفتن سوتی از طرف مقابله!

11-دختر ها از درس و مدرسه بیزارند ولی پسر ها از درس و مدرسه فراری هستند!

12- پسر ها به هم حسودی نمی کنن اما دخترا به هم حسودی می کنن.

-دختر ترشیده میشه اما پسر نه!!!!13

14-دختر ها زیر بار حرف زور میرن اما پسر ها خودشون حرف زور میزنن

15-   بعد از خوندن این مطلب پسرا اول 2 دقیقه فکر میکنن تا مفهوم مطلب رو بفهمند و چون بعد از دو دقیقه نمی فهمند می زنن زیر خنده و میگن خیلی باهال بود اما دخترا بعد از خوندن این مطلب 2 ساعت حرص می خورن و فکر میکنن به شخصیت دخترای ایرونی توهین شده و در نهایت چون مفهوم این مطلب رو نفهمیدن به نویسنده اش میل میزنن و فحش میدن!!!

 

 نظر به این مطلب فراموش نشه تا اگر شد بازم از این جور چیا  بفرستم

 

 

ROOHSAVAR

 
پنج شنبه 28/9/1387 - 0:7
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته