کامپیوتر و اینترنت
کار با رایانه می تواند عوارضی برای فرد داشته باشد. از جمله این عوارض می توان به این موارد اشاره کرد:
1- اختلال در عملكرد بینایی در كاربران رایانه كه طولانی مدت با رایانه كار می كنند:
خستگی عضلات چشم، سوزش و قرمزی چشم، اشك ریزش، دوبینی یا تاری دید، خارش چشم و بعضاً سردرد مشاهده می شود. ولی تاكنون هیچ گونه اختلال پاتولوژیك یا بیماری جدی چشم در كاربران رایانه دیده نشده است.ممكن است این تصور ایجاد گردد كه تماس با اشعه ساطع شده از كامپیوتر سبب آب مروارید گردد، ولی تحقیقات انجام شده نشان می دهد هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.
به نظر می رسد اختلالات بینایی ناشی از كار با رایانه را در سه گروه بتوان تقسیم بندی كرد:
الف) اختلالات مربوط به ظرفیت بینایی كاربر
ب) مشخصات فیزیكی صفحة نمایشگر
ج) میزان روشنایی محیط كار
2 -اختلالات اسكلتی - عضلانی:
این اختلالات شایعتر از مشكلات بینایی می باشند.درصد زیادی از كاربران از درد گردن، شانه و كمر شاكی هستند.
درد در مچ دست نیز دیده می شود.خطر سندرم مچ دست نیز در كاربران بالا می باشد.مهمترین عامل در ایجاد این اختلالات وضعیت قرارگیری كاربر است.اكثر كاربران برای مدت طولانی در یك وضعیت ثابت قرار می گیرندكه بعضاً وضعیت نامناسبی است.این امر فشار مكانیكی مضاعفی را بر عضلات گردن، شانه و پشت اعمال می كند.از طرف دیگر حركات تكراری هم بعنوان عامل دوم در ایجاد فشار بر روی گروههای عضلانی مؤثر است.بسیاری از این شرایط را می توان با طراحی مناسب محیط كار تصحیح كرد.
3 -استرس شغلی:
در اكثر كاربران به دلیل حجم بالای كار و كنترل كم روی آن دچار استرس می باشند.كه در دراز مدت مشكلات جسمی و روحی چندی را به دنبال دارد.
4 -امواج الكترو مغناطیس:
یكی دیگر از مسائلی كه در بین كاربران ایجاد نگرانی نموده است، مواجهه با امواج الكترومغناطیس و خطری است كه بر روی سیستم تولید مثلی كاربران ایجاد می كند.طی مطالعات چندی كه به انجام رسیده است، هیچ ارتباطی بین مواجهه با این امواج و آثار سوء روی سیستم تولید مثل و سرانجام حاملگی دیده نشده است.
نكات ارگونومیكی در كار با رایانه:
1 -میزكار:
الف) ارتفاع میز كار: می بایست قابل تنظیم باشد تا كاربر با ایجاد تغییرات مناسب در ارتفاع میز و تدارك ارگونومی مناسب جهت استقرار صفحه نمایش و صفحه كلید برای خود شرایط مطلوبی فراهم كند.
برخی از متخصصین (Anon; Andersson; Ortengren; Kaplan )توصیه كرده اند كه ارتفاع میز تایپ كوتاهتر از میز نوشتن باشد. Dainoff توصیه می كندارتفاع صفحه كلید برابر با ارتفاع آرنج باشد بطوریكه در هنگام كار ساعدها تقریباً موازی با افق قرار گیرند و همچنین زاویه بین مچ دست و ساعد حدود 10-5 درجه باشد.
نكته: اگر ارتفاع میز غیر قابل تغییر و تنظیم باشد ارتفاع آن باید حدود 70 سانتیمتر انتخاب شود.
ب) ضخامت میزكار:
باید به اندازه كافی و مناسب ضخامت داشته باشد ولی اقتصادی تر آن است كه این ضخامت از 20 میلیمتر تجاوز نكند.
ج) عرض میز كار:
باید به اندازه ای باشد كه از جای كافی برای صفحه نمایش، صفحه كلید ونیز از فضایی مناسب برای قرار گرفتن پیش نویسها یا اسناد برخوردار باشد.این مقدار 90 سانتیمتر توصیه شده است.
2- ارتفاع صفحه نمایش و چرخش:
بایستی قابل تنظیم باشند.كاربر بایستی بتواند كنتراست و روشنی صفحه نمایش را تنظیم نماید.صفحه نبایستی نور را منعكس كند و باید تصویری واضح بدهد.صفحه نمایش می بایست روبروی كاربر ودر نزدیكی صفحه كلید قرار گیرد.بهترین زاویه دید از 10 تا 30 درجه در زیر خط افقی كه ازچشم كاربر عبور می كند،
می باشد.اكثر محققان فاصله كاربر و صفحه نمایش را 70-45 سانتیمتر ذكر كرده اند. برای به حداقل رساندن فشار بر روی گردن و كمر استفاده از گیره اوراق (Document Holder) توصیه شده است.
3 -محل ایده آل:
برای صفحه كلید محلی با ارتفاع مناسب و شیب منفی می باشد و محل ماوس باید 2-1 اینچ بالاتر از سطح محل صفحه كلید باشد.
4 - صندلی:
الف) صندلی باید از كیفیت مطلوب برخوردار باشد به نحوی كه دارای روكش پارچه ای و پنج چرخ كاملاً قابل تنظیم و تغییر باشد.
ب) ارتفاع صندلی: توصیه می شود ارتفاع صندلی بین 50-38 سانتیمتر قابل تنظیم باشد.
ج) پشتی صندلی: باید قابل تغییر بین120-90 درجه باشد.اگر زاویه پشتی صندلی بیشتر از 110 درجه باشد،فشار وارد بر ستون فقرات كاهش می یابد.
5-زاویه آرنج كاربر ( زاویه بازو با ساعد) :
باید در حدود یا بیشتر از 90 درجه باشد كه این عمل برای جلوگیری از تراكم و به هم فشردگی رگها و اعصاب آرنج می باشد.
6 -صدا:
باعث اختلال حواس، استرس، سفت شدن عضلات و افزایش ریسكهای آسیب زا هنگام كار می شود.از اینرو انتخاب محل كار آرام دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
7 -زمان كار با رایانه حداكثر از 50 درصد زمان كار روزانه نباید تجاوز كند.
8- برای جلوگیری از خستگی چشم هر 15 دقیقه باید صفحه ای را با فاصله بیشتر (دورتر) از صفحه نمایش برای یك تا دو دقیقه نگاه كرد.(ترجیحاً اشیایی با فاصله 20 گام). همچنین پلك زدن سریع چشم نیز راه مؤثر دیگر می باشد.
9 -هر 60-30 دقیقه باید یك استراحت كوتاه مدت صورت بگیرد كه در این مدت ایستادن حركت و انجام فعالیتهای دیگر پیشنهاد می شود.
10 -توزیع روشنایی محل كار باید به شیوه ای باشد كه هیچ چراغ درخشانی در صفحه نمایش دیده نشود.برای جلوگیری می توان وضعیت صفحه نمایش را به بالا یا پایین تغییر داده و یا از یك شیشه anti-glar بر روی صفحه استفاده كرد.
11 - نور طبیعی كه از پنجره وارد محل كار می شود باید به گونه ای باشد كه باعث تیره شدن صفحه نگردد.
12 -در هنگام استفاده از صفحه كلید مچ دست نبایستی به طرفین خم شود(مچ ها باید صاف و مستقیم باشد).
13-در هنگام كار با ماوس مچ دست بصورت راست و مستقیم باشد.
14 -بازو و آرنج به بدن چسبیده باشند.( در موقع كار با ماوس می توانند از بدن جدا باشند).
15- سر و گردن راست و مستقیم باشند.
16ا-گر كاربر بطور متناوب از تلفن استفاده می كند، تلفن باید به او نزدیك باشد.
17- تكیه گاه پا :
برای كاربران كوتاه قد، تكیه گاه می تواند بسیار سود مند باشد به گونه ای كه آنها می توانند پاهای خود را بر روی آن گذاشته و از آویزان بودن آنها جلوگیری كنند.
18 - تكیه گاه ساعد صندلی :
تكیه گاه صندلی نباید با میز كار تداخل ایجاد كند.برای كار با صفحه كلید، هنگامی كه كاربر ناچار است صندلی خود را تا آنجا كه می شود به میز نزدیك كند، تكیه گاه ساعد ( تكیه گاه آرنج ) بایستی كوتاه باشد.اغلب در اینگونه شرایط، تكیه گاههای كوتاه، بر تكیه گاههای بلند برتری دارد.
19 - تكیه گاه مچ دست (Wrist rest ) :
بودن تكیه گاه مچ دست اجباری نیست، زیرا عادات كار با صفحه كلید و ماشین نویسی در میان افراد متفاوت است؛ به گونه ای كه برخی از كاربران ترجیح می دهند كه از تكیه گاه مچ دست استفاده كنند و برخی دیگر مایل هستند كار بدون استفاده از آن انجام دهند.باور این است كه استفاده از تكیه گاه نرم ( ونه تكیه گاه سفت ) موجب می شود كه هنگام كار با صفحه كلید، فشار كمتری به مچ دست وارد آید و خطر بروز تونل كارپال كاهش یابد.البته هنوز پژوهشها، به اثبات هرگونه برتری شایان توجه استفاده از تكیه گاههای مچ دست واین نكته توانا نیستند، كه آیا استفاده از انواع نرم آنها، تغییری را در جهت تندرستی هر چه بیشتر كاربر ایجاد می كند یا خیر.
20 -تكیه گاه ناحیه كمر ( Lumbar Support ) :
یكی از عواملی كه قابل تنظیم بودن آن مهم است، تكیه گاه ناحیه كمر است. معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد، زیرا استفاده كنندگان، در وضعیت مستقیم و قائم بر روی صندلی
می نشینند و اغلب پشت خود را به صندلی نمی فشارند.اگر تكیه گاه ناحیه كمر، به ناحیه ای دیگر بجز ناحیه كمر فشار وارد آورد می تواند بسیار ناراحت كننده باشد.
21 - نگه دارنده پیش نویس ( Document Holder ) :
اگر كاربر به صفحه نمایش و محل استقرار پیش نویس پی در پی نگاه می كند، وضعیت خوب و مناسب، استقرار
پیش نویس بین صفحه نمایش و صفحه كلید است.برای كارهایی نظیر وارد كردن اطلاعات، اگر چه نیاز به نگاه كردن به صفحه نمایش كمتر می باشد، اما محل استقرار پیش نویس باید پشت صفحه كلید باشد و صفحه نمایش در كنار آن دو قرار گیرد.
كاهش خیرگی چشم و بازتابش ها از روی مانیتور صفحة نمایش:
خیرگی و بازتابش نور از روی صفحه نمایش می تواند سبب دشوار شدن خواندن مطالب شود.محیط مطلوب برای كار با صفحة نمایش پایانه های تصویری، اتاق بسیار تاریك قیرگون است. نبود هرگونه نوری در اتاق، سبب افزایش تباین و نمایان تر شدن نویسه ها می شود.البته این كار، در بسیاری از موارد امكان پذیر نیست.زیرا فعالیتهای دیگری نیز وجود دارند كه به نور محیطی نیازمند هستند( مانند ارتباطات با دیگر همكاران و... ). با افزایش روشنایی محیط كار، میزان و شدت خیرگی ناشی از صفحة نمایش بیشتر می شود. مقدار روشنایی استاندارد محیط كار با رایانه
500-300 لوكس می باشد.
چندین روش گوناگون برای كاهش بازتاش صفحة نمایش وجود دارند كه عبارتند از:
1- پنجره ها را با استفاده از پردة پارچه ای، پردة افقی یا عمودی بطور كامل یا جزیی بپوشانید.این وسایل میتوان در جایی نصب كردكه پوشانندة نور خورشید بوده و در عین حال كاربران چشم انداز بیرونی نیز داشته باشند.در بیشتر موارد، پرده های افقی چشم انداز بیرون را از بین می برند.
2- منابع روشنایی را در جای مناسب نصب كنید.چراغها باید در دو سوی كاربر استقرار یابند، نه در جلو یا پشت سر او، زیرا در چنین جاهایی چراغها سبب خیرگی مستقیم، خیرگی غیر مستقیم و بازتاب شدید نور می شوند.
3- از روشنایی هدایت شده استفاده كنید.
4- موقعیت رایانه می بایست به گونه ای باشد كه كاربر روبروی پنجره قرار نگیرد.زیرا اختلاف درخشندگی بسیار شدید كه میان صفحة نمایش و پنجره بوجود می آید، سبب ناراحتی ناشی از خیرگی می شود.همچنین كاربر نبایستی پشت به پنجره قرار گیرد زیرا بازتابش نوری كه از پنجره به صفحه نمایش می رسد اجتناب ناپذیر است.صفحة نمایش باید نسبت به پنجره در زاویة 90 درجه قرار بگیرد. همچنین می توان موقعیت رایانه را از ناحیة روشن دفتر كار، به ناحیة تاریكتر منتقل كرد.این كار،تباین زمینه و نویسه ها را بهبود می بخشد.
5 - صفحة نمایش را بچرخانید، بطوریكه بازتابش نور چراغهای سقفی و دیگر منابع روشنایی از روی صفحه، كنترل شود.
6 - استفاده از فیلترهای كاهندة بازتابش نور نیز توصیه می شود.
چهارشنبه 18/2/1387 - 15:38
بیماری ها
مصرف اسیدهای چرب اُمگا -۳ ، از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری می كند. اسیدهای چرب اُمگا- ۳ در ماهی، آجیل و سایر دانه های خوراكی مثل غلات وجود دارد.بیماری آلزایمر باعث ایجاد فراموشی درافراد مسن می شود، طوریكه اسم خودشان و افراد مورد علاقه اشان را فراموش كرده وقادر به دادن پاسخ مناسب به سایر افراد نخواهند بود.
عوامل خطر شامل موارد زیر است:
۱- مصرف كم ِ چربی های اُمگا-۳، سبزیجات، ویتامین B۱۲، اسید فولیك و پیریدوكسین.( منابع ویتامین B۱۲: لبنیات، گوشت لخم، ماهی، مرغ و تخم مرغ ؛ منابع اسید فولیك : سبزیجات برگی شكل، حبوبات خشك، جگر، مرغ، غلات غنی شده ؛ منابع پیریدوكسین (B۶) : مرغ، ماهی، تخم مرغ و غلات كامل ، می باشد.)
۲- دریافت زیاد انرژی و چربی های اشباع
۳- ورزش نكردن
۴- سیگار كشیدن
۵- داشتن اضافه وزن و چاقی
۶- داشتن كلسترول بالا
۷- دیابت
۸- داشتن مقدار بالای آزمایش خونی پروتئین واكنش دهنده C ( Creactive protein)
تقریبا 10 درصد افراد بالای 60 سال ، زوال عقل دارند و حدود نیمی عقل دارند از آنها مبتلا به آلزایمر میباشند. آلزایمر نوعی بیماری ناهمگن از نظر ژنتیکی است که در تمام نژادها دیده میشود. 5 درصد بیماران دچار بیماری خانوادگی با تظاهر زود هنگام ، 15 - 25 درصد دچار بیماری خانوادگی با تظاهر دیررس ، 75 درصد مبتلا به بیماری تک گیر میباشند. 10 درصد موارد آلزایمر خانوادگی ، توارث اتوزومی غالب و بقیه چند عاملی را نشان میدهند.
سالمندانی که از بیماری آلزایمر یا از اختلالهای حافظهای سبک رنج میبرند، میتوانند عادات خود را انطباق دهند. همه ما ، پیر و جوان میتوانیم یک دفترچه یادداشت و یک مداد در جیب خود یا در کنار تلفن داشته باشیم و پیامهای خود را خیلی راحت در آن بنویسیم. ما حتی میتوانیم یک تقویم به همراه داشته باشیم و رویدادهای پیشبینی شده ، حتی کارهای روزمره را در آن بنویسیم.
اشخاصی که از افت حافظه رنج میبرند، میتوانند روی روزهایی که سپری میشود خط بکشند. میتوانند از داروهایی استفاده کنند که مقدار آنها برای هر روز از هفته و ماه مشخص شده است. برقراری نظم روزانه و کمک گرفتن از وسایل کمک حافظه بسیاری از سالمندانی را که توانایی تشکیل خاطرات تازه را ندارند از دشواریهای حاد نجات دهد.
سن بالا ، سابقه خانوادگی ، جنس مونث بودن و سندرم داون ، مهمترین عوامل خطر ساز برای آلزایمر هستند. در جمعیتهای غربی ، خطر تجربی آلزایمر در سرتاسر عمر ، 5 درصد است. اگر بیماران ، خویشاوند درجه اولی داشته باشند که آلزایمر در او پس از 65 سالگی بروز کرده باشد، خطر نسبی ابتلای آنها 3 - 6 برابر ، افزایش مییابد. اگر بیماران خواهر یا برادری مبتلا به آلزایمر پیش از 60 سالگی و نیز یک والد مبتلا باشند، خطر نسبی آنها 7 - 9 برابر میشود.
شرایط اجتماعی و اقتصادی خوب مثل تغذیه ومحیط زیست باعث می شود كه افراد در سنین بالا كمتر به بیماری آلزایمرمبتلا شوند . به طور كلی برای بهبود وضعیت نسبی بیماران به جز درمان دارویی می بایست توجه دقیقی به تغذیه بیمار و محیط زیست او داشت و با استفاده از غذاهای مناسب و دارای ویتامین فراوان به خصوص ویتامینC وE و آنتی اكسیدانها و بتاكارتن ، به بهبود وضعیت سالمندان و بیماران كمك نمود.
چهارشنبه 18/2/1387 - 15:31
بیماری ها
سینوزیت باکتریائی باید با آنتی بیوتیک مناسب صورت گیرد. علاوه بر آنتی بیوتیک گاهی اسپرهای دهان و یا بینی . یا قطره های ضد احتقان ممکن است برای رفع احتقان تجویز شود، گرچه باید از مصرف اسپری بینی و قطره بدون تجویز پزشک به مدت طولانی خودداری کرد. همچنین تنفس در هوای مرطوب و شستشوی بینی با محلولهای استریل نیز می تواند مفید باشد.
گاهی بیمار به یک آنتی بیوتیک جواب نمی دهد.این بعلت مقاومت باکتری به این آنتی بیوتیک است که این پدیده درمان سینوزیت را مشکل می کند . بیماران می توانند با توجه به توصیه های پزشک از بروز این حالت جلوگیری کنند. اگر به هر دلیل برای شما توسط پزشک آنتی بیوتیکی تجویز شد، توجه داشته باشید که در تمام طول مدت تعیین شده باید آنتی بیوتیک را مصرف کنید و اگر پس از چند روز احساس بهبودی کردید، هرگز درمان خود را قطع نکنید چون این کار باعث ایجاد باکتریهای مقاوم می شود.
اما درمان سینوزیت مزمن کمی متفاوت است. گرچه گاهی آنتی بیوتیک درمانی شدید، برای آن انجام می شود ولی گاهی برای درمان نیاز به جراحی است تا انسداد ایجاد شده در مسیر سینوس رفع شود. علاوه بر جراحی باز، امروزه جراحی سینوس با کمک اندوسکوپ نیز میسر شده است. با این وسیله جراح می تواند مستقیماً داخل سینوس را مشاهده کند و همزمان هر عاملی که غیر طبیعی بنظر می رسد مثل بافت بیمار و یا پولیپ را برداشته و یا کانالهای باریک بین سینوسها را پاک کند.
برای اینکه در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حملات حساسیت به سینوزیت دچار نشوید باید سینوسهای خود را در این مواقع مرتب پاک کنید و برای اینکار :
از داروهای ضد احتقان خوراکی و یا قطره یا اسپری ضد احتقان بینی ( برای دوره کوتاه) استفاده کنید.
مرتب فین کنید و بینی خود را از ترشحات پاکیزه کنید.
از مسافرتهای هوائی در مواقع ابتلا به سرماخوردگی و حساسیت پرهیز کنید و اگر مجبور به این کار هستید از اسپری های ضد احتقان قبل از بلند شدن هواپیما استفاده کنید تا از انسداد سینوس و عدم تخلیه ترشحات آن جلوگیری شود.
اگر مبتلا به حساسیت هستید از چیزهائی که باعث تحریک شما و شروع حساسیت وعلائمآن می شود اجتناب کنید و در صورت ابتلا به حساسیت از آنتی هیستامین و اسپری بینی برای کنترل آن استفاده کنید.
عوامل تحریك كننده :
۱- سرماخوردگی
۲- حساسیت
۳- ضربه به صورت
۴- هوای بسیار سرد
۵- شنا كردن: در زمان شنا كردن اگر سوراخهای بینی را نگرفته و با پا به داخل آب شیرجه زده شود، باعث ابتلای فرد به سینوزیت میشود. پریدن با پا در آب باعث ورود آب با فشار زیاد به داخل بینی و سینوسها شده و ایجاد آلودگی میكند. علت دیگر وجود كلر به عنوان ماده محرك است كه میتواند ضمن التهاب غشاء مخاط سینوس، احتمال عفونت سینوس را افزایش دهد. :
۶- لوزه سوم
۷- سیگار كشیدن: دود سیگار موجب اختلال فعالیت مژكهای غشاء مخاطی سینوس و تغییر در تركیبات مخاط ترشحی سینوسها میشود و شخص را مستعد ابتلا به سینوزیت میكند
۸- جسم خارجی درگوش
۹- انحراف تیغه بینی
۱۰- پولیپ بینی (گرفتگی بینی )
۱۱- تومور ناحیه حلق و بینی
۱۲- تغییر فشار هوا به طور ناگهانی
۱۳- عفونت دندان
پیشگیری ازعود كردن سینوزیت و یا كمك به بهبود سریع تر:
1-بخور: تنفس هوای مرطوب و گرم باعث كاهش تورم منافذ سینوس ها خواهد شد. برای این كار روزی سه بار ظرف آبی را به جوش آورده حوله ای روی سر و ظرف آب بیندازید و به مدت ۱۵ دقیقه هوای گرم و مرطوب را استنشاق كنید یا با استفاده از دستگاه بخور، هوای اتاق را مرطوب نگه دارید.
هفته ای یك بار برای جلوگیری از رشد قارچ و كپك روی دستگاه بخور، آن را با مواد سفید كننده خانگی تمیز كنید.
-2 دوش آب گرم:
آب گرم با افزایش جریان خون در سینوس ها اثرات ضد احتقانی ) گرفتگی ( خواهد داشت.
۳ - در هوای تمیز تنفس كنید:
از افراد سیگاری دوری كنید. در فصل گرده افشانی در و پنجره ها را ببندید و كمتر بیرون بروید تا دچار حساسیت نشوید.
۴- بینی را مرطوب كنید:
روزانه چند نوبت بینی خود را با آب نمك مرطوب كنید، زیرا آب نمك با اثرات ضد التهابی ، تورم منافذ سینوس ها را كم می كند.
۵- زیاد آب بنوشید:
روزانه ۸-۶ لیوان آب بنوشید تا ترشحات بدن و سینوس ها رقیق شوند.
۶- ورزش كنید:
نرمش روزانه به مدت ۲۰ دقیقه، باعث افزایش جریان خون در بدن و سینوس ها می شود و از تورم منافذ آنها می كاهد.
۷- وضعیت خواب خود را تغییر دهید:
با گذاشتن دو یا سه بالش زیر سر به هنگام خواب و بالا قرار گرفتن سر نسبت به تنه، محتویات سینوس ها راحت تر تخلیه می شوند.
خوابیدن بیش از حد به این دلیل كه بدن در حالت افقی قرار دارد، گرفتاری سینوس را بیشتر می كند.
۸- مواد محرك نخورید:
شكلات و تنقلات ، گرفتاری سینوس ها را بیشتر می كند.
۹- مواد لبنی زیاد مصرف نكنید:
مصرف مواد لبنی در حد مفید آن باشد .
۱۰- داروهای مصرفی را كنترل كنید:
برخی از داروهای استروژن دار و ضد فشار خون، می توانند با تورم مخاط بینی مانع تخلیه ترشحات سینوس ها شوند.
در طول درمان هر نوع سرماخوردگی كه همراه با سینوزیت و مشكلات آن باشد، در صورت عدم درمان و یا درمان ناقص، هر یك از عوارض زیر ممكن است ایجاد شوند:
الف- سینوزیت مزمن
ب- انتشار عفونت به استخوان و پوست
ج- انتشار عفونت به داخل كره چشم و مغز
د- تجمع چرك در سینوس ها و ایجاد آب
حداقل مدتی كه بایستی آنتیبیوتیك مصرف شود ۱۰ تا ۱۴ روز است اما گاهی امكان دارد پزشك بر اساس نتایج بدست آمده از معاینات با توجه به شرایط بیمار توصیه كند كه دارو را سه تا چهار هفته نیز ادامه دهد در این زمینه باید دستورات پزشك حتما اجرا شود .
چهارشنبه 18/2/1387 - 15:27
دانستنی های علمی
به اطلاع هموطنان گرامی می رساند ، بانک ملت به منظور ارتقاء سطح کیفیت خدمت رسانی به عموم هموطنان درنظر دارد اطلاعات بانکی خود را از محیط سرور (server) قدیم به سرور جدید منتقل نماید.
لذا در راستای تکریم مشتریان گرانقدر و آگاهی افکار عمومی اعلام می دارد خدمات بانکداری الکترونیک (اینترنت ، خدمات کارت و ... ) این بانک از ساعت 24 روز پنج شنبه 19/2/87 لغایت ساعت 14 روز جمعه 20/2/87 قطع می باشد.
چهارشنبه 18/2/1387 - 15:16
خانواده
میان این همه غوغا ...
میان اینهمه نجوا ...
میان این همه آتش ...
میان این کویر بی آب و بی باران ...
میان کلام جاری و زنده ات ...
میان بودن هایت ...
چه درونم ساکت است ...
و چه بی امیدم به روزی فراتر از امروز و به جایی ورای اینجا
چهارشنبه 18/2/1387 - 14:52
خواستگاری و نامزدی
اگر روزی احساسم را نقاشی كنم
در تمام ورق هایش چهره توست
سه شنبه 17/2/1387 - 14:35
موبایل
دنیای اینترنت در هفته گذشته شاهد خلق یك ركورد جدید در كاربری شبكه اینترنت بود. بنا به گزارش مؤسسات مونیتورینگ شبكه اینترنت، كاربران آنلاین در كشور چین، مرز 221 میلیون نفر را گذراندند و این كشور به عنوان پر جمعیتترین كشور در شبكه اینترنت معرفی شد.
این در حالی است كه تا چند ماه قبل، یعنی در ماههای پایانی سال 2007، بنا به گزارش مركز اطلاعات شبكه اینترنت در كشور چین، جمعیت آنلاین در این كشور به 210 میلیون نفر رسیده بود و كشور آمریكا با 215 میلیون كاربر آنلاین در راس این ركورد قرار داشت. در این راستا، مؤسسه تحقیقاتی BDA China كه در این زمینه تحقیقات گستردهای انجام داده، پیشبینی میكند تا پایان سال 2008 میزان كاربران آنلاین اینترنتی در كشور چین به مرز 280 میلیون كاربر برسد.
رشد كاربری شبكه اینترنت به طور متوسط در سراسر دنیا 1/19 درصد افزایش داشته است كه این رشد در كشور چین در انتهای سال 2007 به 16 درصد رسید.
در طول چند سال اخیر بر سر كسب ركورد رقابت جالبی بین این دو كشور به وجود آمده است و سازمانهای انفورماتیكی در هر دو كشور، طرحهای گستردهای برای جلب مردم به استفاده از اینترنت و افزایش آمار كاربری خود دارند.
همچنین با توجه به برگزاری المپیك تابستانی پكن در چند ماه آینده، مسوولان دولتی این كشور برنامه ویژهای برای خدمات رسانی این مسابقات از طریق شبكه اینترنت دارند كه این امر میتواند وضعیت كنونی را نیز بهبود بخشد.
علاوه بر شبكه اینترنت متداول، چین به عنوان پر جمعیتترین كشور در بین كاربران اینترنت در تلفنهای همراه نیز مطرح است. به طوریكه تا پایان ماه نوامبر سال گذشته این كشور بیش از 540 میلیون كاربر فعال در شبكه اینترنت تلفن همراه داشته است.
البته آنچه بیشتر كارشناسان را به شگفتی واداشته، نحوه خدمات رسانی در این كشور است. قطعاً در كشور چین به عنوان پر جمعیت ترین كشور دنیا و وسعت بسیار زیاد، امكان فراهم آوردن خدمات اینترنتی و دسترسی آن در سطح كشور مشكلات زیادی را به همراه دارد و به سرمایهگذاری زیادی نیازمند است.
سه شنبه 17/2/1387 - 14:25
اخبار
خبرگزاری فارس: یك دختر ایرانی 19ساله با دریافت درجه پروفسوری، ركورد 300 ساله سن دریافت این مدرك علمی را شكست. | | |
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه "حریت" تركیه نوشت: "عالیه صبور" دختر 19 ساله ایرانی ساكن آمریكا، نوشتن و خواندن را در 10 ماهگی یاد گرفت و در 10 سالگی دانشگاه را تمام كرد.
این روزنامه افزود: عالیه در سن 14 سالگی مدرك دكترایش را گرفت و بهتازگی كه به اخذ عنوان پروفسوری نایل شده، قرار است در دانشگاه "كونكوك" كره جنوبی به عنوان استاد، تدریس كند.
قبل از صبور، "كولین مكلاورین" شاگرد نیوتن بهعنوان جوانترین پروفسور جهان در كتاب ركورهای جهان گینس قرار داشت.
وی در عین اینكه ریاضیدان ماهری است یك موزیسین زبردست نیز هست. |
دوشنبه 16/2/1387 - 13:54
دانستنی های علمی
دود قلیان را به درون ریههای خود كشید و در بازدم حلقههای خاكستری دود را در هوا پراكند.
هوای قهوهخانه آكنده از دود قلیان و سیگار است و بوی انواع توتون فضای سنگینی را ایجاد كرده است. بیشتر تختهای چوبی توسط گروههای دو نفره یا چند نفره جوانان پر شده است. روی تمام تختها، قالیچههایی با گلهای سرخرنگ پهن شده و دو پشتی كوچك نیز روی آنها گذاشته شده است.روی یكی از تختها سه پسر جوان توجه همه را جلب میكنند. یكی از آنها قلیان میكشد، دیگری استكان چایش را با خرما مزه مزه میكند اما جوان سوم در حالی كه كتابی را در دست دارد، كلمات نوشته شده در كتاب را از نگاه میگذراند و به خاطر میسپارد اما دقایقی نمیگذرد كه با تشویق دو جوان دیگر، كتاب را بر زمین میگذارد و نی قلیان را به لبهایش نزدیك میكند و دودها را با ولع به درون ریههای خود میكشد. در بازدم ،حلقههای خاكستری دود در اطرافش پراكنده میشوند و او با نگاه مسیر حركت حلقهها را دنبال میكند.
تختهای چوبی دقایقی پر و دقایقی خالی میشوند. جوانان و حتی میانسالان میآیند و میروند. طی چند ساعت صدها قلیان در دست مشتریان میچرخد. بعضی افراد برای چندمین بار تقاضا میكنند كه قلیانشان «چاق» شود و حتی یك لحظه با خود نمیپندارند كه همنشینی آب و آتش چرا؟
ورود تنباكو به ایران
تاریخ قطعی ورود تنباكو به ایران را نمیتوان تعیین كرد ولی بیشك توتون و تنباكو همراه با دستاندازی پرتغالیها به خلیجفارس وارد ایران شده است اما طرز استفاده ایرانیان از توتون و تنباكو متناسب با ذوق و سلیقه خود ایرانیان بوده است. وسیلههایی كه اروپاییان برای دود كردن توتون به كار میبردند پیپهای كوچك فلزی یا سفالی بود، ولی در ایران این پیپها به چپقهای دسته بلندی با اشكال مختلف تبدیل شدند.علاوه بر چپق كه تقلیدی از پیپ فرنگی بود ایرانیان وسیله دیگری برای دود كردن تنباكو اختراع كردند و اسم آن را قلیان گذاشتند كه تغییر شكل یافته كلمه غلیان به معنی جوش و خروش است اما اروپاییها از این وسیله ابتكاری و جدید ایرانیان اطلاعی نداشتند. در زمان سلطنت شاهعباس كشیدن چپق و قلیان متداول بود ولی شخص شاهعباس از دود قلیان تنفر داشت و در موارد متعدد كوشید كه مردمان كشورش را از كشیدن قلیان منع كند اما هرگز موفق نشد.نفرت شاهعباس از قلیان تا حدی بود كه وقتی فهمید سربازانش در گرجستان پول خود را صرف كشیدن تنباكو و توتون میكنند قلیان را ممنوع كرد و تاجرانی را كه توتون و تنباكو را به اردوی او آورده بودند با همان تنباكو یك جا سوزاند! سزای سربازان قلیانكش هم كمتر از تنباكو فروشها نبود! شاهعباس بینی و لبان سربازانی را كه قلیان میكشیدند، میبریداما انگار طالع قلیان را با نابسامانی نوشتهاند.
ممنوعیتهای پی در پی
ممنوعیت استفاده از قلیان روند پرپیچ و خمی داشته است. در سال 71 جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، ممنوعیت استعمال قلیان را به هیئت وزیران ریاست جمهوری و مجلس ارائه داد كه از این سال تا سال 76 مصوبه مجموعه هیئت دولت و مجمع تشخیص مصلحتنظام قرار گرفت و براساس آن استعمال سیگار و مواد دخانی در اماكن عمومی ممنوع اعلام شد ؛ با این حال ورق چند بار برگشت و قلیان دوباره بر میزهای قهوهخانهها جا خوش كرد.در سال 1383 باز مصرف قلیان در اماكن عمومی كشور ممنوع شد ولی این ممنوعیت ادامه نداشت و در سال 1384 با اصلاح تبصره ماده یك آییننامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماكن عمومی، قهوهخانهها و رستورانهای سنتی، مجاز به عرضه سیگار و مواد دخانی شدند اما به فاصله كمتر از یك سال باز هم ورق برگشت! قلیانها دوباره شكسته شدند و این نخستینبار نبود كه سرنوشت استفاده از قلیان با تحریم و ممنوعیت ،گره خورد و طعم تند نعنا و بوی دود سیب به جای پخش شدن در هوای آزاد به دیوار بسته ممنوعیت استعمال قلیان خورد.برخوردهای پلیسی در رابطه با قلیان از اول دیماه 1386 در دستور كار قرار گرفته بود. اگرچه این بار خلاف آنچه كه در دوران قاجار اتفاق افتاد ممنوعیت استعمال قلیان شكل قانونی و آییننامه به خود گرفته بود و این جریان از زمین تا آسمان با تحریم استفاده از قلیان تحت عنوان جنبش تنباكو فاصله داشت. جنبشی كه وامدار حكم و انتخاب مردم بود و براساس تحریم انحصار خرید و فروش تنباكو به یك شركت انگلیسی رقم خورد اما سالها از جنبشی كه فضای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران را دگرگون كرد ،میگذرد.
انحصار دخانیات و تنباكو تنها در اختیار دولت است و برخی از قلیان همچون میراثی آبا و اجدادی در خانهها، رستورانهای سنتی، قهوهخانههای بین راهی، حتی دامنه كوه و كمر استفاده میكنند و به آن در خاطره تاریخی خود به عنوان یك وسیله تفریحی سنتی مینگرند.بیشتر شدن تعداد قلیانها در خانهها، خلوت شدن سفرهخانهها و قهوهخانهها را به دنبال داشت. اتفاقی كه پس از منع استعمال قلیان در مكانهای عمومی رخ داد و بسیاری از مشتریان این رستورانهای سنتی را به جای نشستن بر تختهای چوبی و تكیه دادن به پشتیهای ایرانی و قلیان كشیدن به سوی مكانهای تفریحی دیگر شاید پاركها كشاند، صدای اعتراض بسیاری از قهوهخانهداران را بلند كرد. بیكاری كارگرانی كه در قهوهخانهها، سفرهخانهها و در رستورانهای بین راهی برای مشتریان قلیان آماده میكردند و كاهش 90 درصدی درآمد این مكانها در بسیاری از شهرها از جمله تبریز و خاموش شدن آتش زغال قلیانهایی كه توسط مشتریان دائمی یا گاه به گاهی قهوهخانهها خاكستر میشد، بسیاری از این مكانهای تفریحی سنتی را در آستانه تعطیلی قرار داد.
بازگشت قلیان
اما در نهایت بعد از اعتراض قهوهخانهداران، رییسجمهور به مسئولان امر دستور داد تا با كمی اغماض و سهلگیری، قوانین مربوط به قلیان را تعدیل كنند تا نه جماعت قهوهخانهچی بیكار بمانند و نه جاذبههای گردشگری كشور محدود شود.نتیجه جلسات مختلف بحث و تبادلنظر درباره قلیان به آنجا ختم شد كه با ابلاغیه تازهای در مورد قلیان، پای دود دوباره به قهوهخانههای شهر باز شد. وزیر كشور در ابلاغیهای خطاب به فرمانده نیروی انتظامی و استانداران سراسر كشور، ارائه قلیان به مشتریان در قهوهخانههای دارای پروانه اشتغال را مجاز اعلام كرد. این در حالی است كه پورمحمدی، استثنایی هم در این عرضه قائل شده است. براساس ابلاغ وزیر كشور، با نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی استفاده از توتونهای اسانسدار ممنوع اعلام شد كه علت این اقدام، خطرات شدید بهداشتی این نوع توتونها عنوان شده است.با وجود دستورالعمل ابلاغی وزیر كشور مبنی بر آزاد شدن عرضه قلیان در قهوهخانههای دارای مجوز هنوز هم عرضه قلیان در اماكن عمومی به شكل سابق برنگشته است و به هر حال محدودیتهایی وجود دارد اما مطابق قانون جامع كنترل مبارزه با دخانیات كه مصوب مجلس است و آییننامه ابلاغی آن از سوی دولت، باید عرضه هرگونه مواد دخانی در اماكن عمومی ممنوع باشد كه عرضه قلیان در قهوهخانهها نیز شامل این موضوع میشود.میگویند قبل از اجرای قانون باید فرهنگسازی كرد تا زمینه اجرای قانون فراهم شود سالهاست كه تبلیغات و اطلاعرسانی گستردهای از سوی رسانههای مختلف و تلاش هزاران پرسنل بهداشتی – درمانی درباره مضرات سیگار و دخانیات در ایران انجام میشود و تقریبا صد درصد مردم نسبت به مخاطرات مصرف دخانیات و قلیان آگاهند پس برای اینكه رفتار مناسبی را در جامعه نهادینه كنیم علاوه بر اطلاعرسانی و تغییر نگرش مردم كه انجام شده است نیازمند ابزار و حمایت قانونی هستیم كه با تصویب قانون جامع كنترل دخانیات در مجلس پس از مدتها كار كارشناسی این اقدام انجام شد.
سخن پایانی
برخلاف اعتقادات و باورهای افراد قدیمی كه قلیان را بیضرر میدانستند دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر زیادی مواد سمی است كه این مواد سمی سبب بروز سرطان ریه، بیماریهای قلبی، عروقی و غیره میشود ضمن اینكه نیكوتین قلیان نیز مانند سایر موارد دخانی اعتیادآور است. میزان منواكسیدكربن فلزات سنگین و تركیب شیمیایی سرطانزا كه از زغال یا مواد تشكیلدهنده قلیان متصاعد میشود به مراتب اثرات سوء بیشتری نسبت به سیگار دارد و گفتنی است یكی از مسائل پرخطر در مورد قلیان كه كمتر اهمیت داده میشود انتقال بیماریهای مختلف از طریق دهان و دندان آلوده به وسیله استفاده مشترك چند نفر از یك نی قلیان است كه بیماریهای مختلف مانند سل، هپاتیت و غیره را منجر میشود.پس سوال اینجاست كه با داشتن این مسائل و خطراتی كه قلیان میتواند برای شخص استفاده كننده داشته باشد آیا نمیتوان از عرضه آن، چه در اماكن عمومی و چه در اماكن خصوصی جلوگیری كرد؟ آیا هیچ نهادی نمیتواند مواد و محصولات دیگری را كه به درآمد قهوهخانهها لطمه نزند جایگزین قلیان كند؟ آیا منع مصرف قلیان در مدت زمانی مشخص و مجاز شدن دوباره عرضه آن در قهوهخانههای دارای مجوز چیزی از مضرات و خطرات آن كم میكند؟ اینها سوالاتی است كه باید نهادها و ارگانهای مختلف پاسخگوی آنها باشند...
دوشنبه 16/2/1387 - 13:31
دعا و زیارت
شخصی به نام «زینالدّین علی بن فضل مازندرانی»، در سال 690 ق. از سرزمین «بربر»، طی سفری به اقیانوس اطلس، سه روز با كشتی در دل آب، حركت میكند تا به جزایر روافض (شیعیان) میرسد. در آنجا مطلع میشود كه جزیرهای به نام جزیرة خضرا وجود دارد كه فرزندان حضرت ولیعصر(ع) در آنجا زندگی میكنند. وی مدت چهل روز در همان محل اسكانش میماند. پس از چهل روز، هفت كشتی حامل مواد غذایی، از جزیره خضرا، به این جزیره میآید.
یكی از موضوعهای مرتبط با زندگی و شخصیت امام مهدی(ع) كه در مجامع مختلف درباره آن پرسش میشود، موضوع «جزیره خضرا» است. بسیاری میپرسند آیا واقعاً امام زمان(ع) در این جزیره دوردست در اقیانوس اطلس زندگی میكند؟ آیا چنانكه برخی میگویند: یاران و فرزندان آن حضرت نیز در این جزیرهاند؟ و... در پاسخ این پرسشها باید گفت كه موضوع «جزیره خضرا» به عنوان محل اقامت و زندگانی حضرت ولیعصر(ع) در عصر غیبت كبری، برگرفته از حكایتی است كه عالمان شیعه، درباره استناد آن، اتّفاقنظر ندارند؛ گروهی آن را پذیرفته و در نتیجه معتقد به وجود جزیره خضرا هستند و جمعی، آن را بیاعتبار دانسته و اساساً وجود چنین جزیرهای را رد میكنند. در اینجا برای روشنتر شدن موضوع به بررسی این دیدگاهها مهمترین دلایل دو گروه میپردازیم.
1. دیدگاه موافقان
این گروه از عالمان شیعه حكایت جزیره خضرا را اینگونه نقل میكنند:
شخصی به نام «زینالدّین علی بن فضل مازندرانی»، در سال 690 ق. از سرزمین «بربر»، طی سفری به اقیانوس اطلس، سه روز با كشتی در دل آب، حركت میكند تا به جزایر روافض (شیعیان) میرسد. در آنجا مطلع میشود كه جزیرهای به نام جزیرة خضرا وجود دارد كه فرزندان حضرت ولیعصر(ع) در آنجا زندگی میكنند. وی مدت چهل روز در همان محل اسكانش میماند. پس از چهل روز، هفت كشتی حامل مواد غذایی، از جزیره خضرا، به این جزیره میآید. ناخدای كشتی، او را با نام و نام پدرش، صدا میزند و میگوید: «مشخصات تو را به من گفتهاند و اجازه دادهاند كه تو را به جزیره خضرا ببرم». آنگاه او را به آنجا میبرد. پس از شانزده روز دریانوردی، سرانجام به «آبهای سفید»ی میرسند و ناخدا توضیح میدهد كه این آبها، مانند «سور بلد» (دیوار شهر) جزیره را در بر گرفته است و كشتیهای دشمنان، هرگز نمیتوانند از آنها بگذرند و به بركت وجود حضرت ولیعصر(ع) در آن غرق میشوند.
سپس به جزیره خضرا میرسد. در آنجا جمعیت انبوهی را با بهترین لباسها و نیكوترین وضع مشاهده میكند و شهری بسیار آباد، با درختانی سرسبز و انواع میوهها و بازارهای بسیار و ساختمانهای مجلل از سنگهای شفاف رخام میبیند. شخص بزرگواری به نام سیّد شمسالدّین كه او را نوة پنجم امام زمان(ع) معرفی میكنند، مسئول تعلیم، تربیت و اداره جزیره خضرا و نایب خاص حضرت(ع) در آن جزیره است. او مستقیماً از امام(ع) فرمان میگیرد، ولی آن حضرت را نمیبیند و تنها، هر صبح جمعه نامهای به خط امام(ع) در نقطه معینی گذاشته میشود كه در آن، اوامر آن حضرت و آنچه تا یك هفته مورد نیاز خواهد بود، نوشته شده است.
علی بن فاضل، مدت هجده روز، در آن جزیره اقامت میكند، و از محضر سیّد شمسالدّین، استفاده میكند و پس از آن، به او دستور میرسد كه به وطنش بازگردد. 1
علی بن فاضل، آنچه را از سخنان سیّد شمسالدّین، استفاده میكند در كتابی به نام الفوائد الشّمسیّه گرد میآورد و ماجرای تشرف خود را برای تنی چند از عالمان معاصر خویش بازگو میكند.
«فضل بن یحیی طیبی»، نویسنده قرن هفتم هجری قمری، در 11 شوال 669 ق، این حكایت را از زبان علی بن فاضل در شهر حلّه میشنود و آن را در كتابی با نام جزیرة الخضراء گرد میآورد. این كتاب، از سوی عالمان زیر مورد توجه واقع شده است:
ـ شهید اوّل، آن را به خط خود نوشته، و خط او در خزانه امیرالمؤمنین(ع) پیدا شده است.
ـ محقق كركی، آن را به فارسی برگردانده است.
ـ علّامه محمّد باقر مجلسی، آن را در بحارالأنوار نقل كرده است.
ـ شیخ حر عاملی، آن را در كتاب إثبات الهداة درج نموده است.
ـ وحید بهبهانی، به مضمون آن فتوی داده است.
ـ بحرالعلوم، در كتاب رجال خویش، آن را مورد استناد قرار داده است.
ـ قاضی نورالله شوشتری، محافظت بر آن را بر هر مؤمنی لازم داشته است.
ـ میرزا عبدالله اصفهانی (افندی) آن را در كتاب ریاضالعلماء نقل كرده است.
ـ میرزای نوری، آن را در كتاب جنةالمأوی و النجم الثاقب آورده است.
البته، حكایتی نیز دربارة محل اقامت امام مهدی(ع) از سوی شخصی به نام انباری نقل شده است، ولی به دلیل آنكه وی، آن را از شخصی مجهول نقل كرده است، به همان حكایت پیشین بسنده میكنیم.2
براساس حكایت علی بن فاضل، امام مهدی(ع) و فرزندان ایشان، در جزیره خضرا، واقع در اقیانوس اطلس سكونت دارند، و همه ساله، در موسم حج، حج میگزارند و پس از زیارت پدران و اجداد طاهرینشان(ع) در حجاز، عراق و طوس، مجدداً به این جزیره باز میگردند. آن حضرت(ع) غالباً در این جزیره اقامت دارند.3
2. دیدگاه مخالفان
جمعی از عالمان شیعه، حكایت یادشده را كه بر وجود جزیره خضراء به عنوان محل اقامت غالب حضرت امام زمان(ع) دلالت میكند، دارای اشكال میدانند و از آنجا كه دلیل دیگری در دست نیست، وجود چنان جزیرهای را نمیپذیرند.
پیش از نقل اشكالهای وارد بر این حكایت، لازم است اشارهای به سند آن داشته باشیم. علّامه مجلسی در كتاب خود مینویسد:
رسالهای مشهور به داستان جزیرة خضرا واقع در دریای سفید یافتم. چون این رساله در بردارندة یاد كسانی است كه آن حضرت را دیدهاند و همچنین در آن مطالب شگفتانگیزی وجود دارد دوست دارم آن را در اینجا بیاورم. از آنجا كه این رساله را در اصول (كتابهای روایی) معتبر نیافتم برای آن بابی مستقل گشودم و آن را آنگونه كه یافتم نقل میكنم.4
وی آنگاه به نقل حكایت میپردازد. در آغاز حكایت پس از خطبه آغازین چنین آمده است:
در خزانة امیر مؤمنان و سرور اوصیا و حجت پروردگار جهانیان و امام پرهیزكاران، علی بن ابی طالب ـ درود خدا بر او باد ـ متنی به خط شیخ فاضل و دانشمند عامل، فضل بن یحیی بن علی طیبی كوفی ـ قدس الله روحه ـ یافتم كه در آن چنین آمده بود: «... این بندة نیازمند به بخشش خداوند سبحان متعال، فضل بن یحیی بن علی طیبی امامی كوفی كه خدای او را ببخشاید، چنین میگویم:...»
فضل بن یحیی در ادامه رساله به واسطه شیخ شمس الدّین بن نجیح حلّی و شیخ جلال الدین عبدالله بن حرام حلی، حكایت جزیره خضرا را از زینالدّین علی بن فاضل مازندرانی نقل میكند.5
علّامه سیّد جعفر مرتضی عاملی، به بررسی سند این حكایت پرداخته و اشكالها و پرسشهای متعددی را متوجه آن دانسته است كه در اینجا به مهمترین آنها اشاره میكنیم:
1. نخستین پرستش ما دربارة فردی است كه در ابتدای روایت میگوید: «در خزانه امیر مؤمنان... علی بن ابی طالب ـ درود خدا بر او باد ـ متنی به خطّ شیخِ فاضل و دانشمند عامل، فضل بن یحیی طیبی یافتم.»
این شخص از نظر ما ناشناخته و اسم و نسب و خصوصیات دیگر او، كاملاً مجهول است. با یك نظر اجمالی به ابتدای روایت میفهمیم كه او به طور قطع مجلسی(ره) نیست؛ زیرا ایشان با صراحت فرمودند: «این داستان را از یك رساله دیگر نقل میكنم.»
همانگونه كه سیّد هاشم بحرانی(ره) (از معاصران مجلسی) در نقل داستان میگوید: «بعضی از بزرگان فرمودهاند كه این حدیث را به خط شیخ فاضل... یافتهایم.»6
این جمله هم مانند عبارت مجلسی دلالت ندارد كه بحرانی مستقیماً از راوی شنیده باشد. بر فرض اینكه بپذیریم بحرانی مستقیماً از راوی شنیده است این پرسش مطرح میشود كه چگونه بحرانی او را دیده و داستان را بدون واسطه از او شنیده ولی مجلسی او را ندیده است با اینكه بحرانی و مجلسی هر دو، در یك زمان میزیستهاند. دیگر اینكه به چه علّت مجلسی به نقل از یك رساله متداول بسنده كرده و راجع به نویسنده و صاحب آن تحقیق نكرده است تا حقیقت داستان را از او شفاهاً سؤال كند.
2. پرسش دوم اینكه چگونه این شخصِ «مجهول» خط طیبی را شناخت و اطمینان یافت كه آنچه را در آن رساله یافته، خط طیبی است. آیا خط طیبی آنچنان مشهور و معروف بوده كه حتی این فرد مجهول الحال هم آن را شناخته است؟
شاید واقع مطلب بر این شخص، مشتبه شده باشد. به این جهت كه مثلاً وقتی كه دیده طیّبی این داستان را روایت میكند، فكر كرده لابد كاتب آن هم اوست در صورتی كه بین این دو امر، ملازمهای نیست.
3. با توجه به این نكته ما مشاهده میكنیم كه «علی بن فاضل» (كسی كه در روایت به عنوان «مازندرانی» توصیف میشود و بعد خودش را در متن همین روایت، «عراقی» معرفی میكند) تلاش زیادی برای اثبات برخی از فضایل به نفع خودش دارد و این نكته از متن گفتارش با سیّد شمسالدّین، آنجا كه از ملاقات با امام سخن میگوید، به روشنی معلوم میشود:
ای سرورم، من یكی از بندگان مخلص آن حضرت هستم با این همه امام را ندیدهام. بعد سیّد شمس الدین به من فرمود: چرا، تو او را دو مرتبه دیدهای... .
و آن دو مرتبه را برایش توضیح میدهد.
علاوه بر این، همه روایت در صدد اثبات یك فضیلت بینظیر برای اوست و آن اینكه او خدمت كسی رسیده كه دیگران نرسیدهاند و همچنین درصدد اثبات عنایت و توجه امام به اوست.
پس وقتی ما این نكات را مورد توجه قرار میدهیم و بر آن، این حقیقت را بیفزاییم كه هیچیك از معاصران علی بن فاضل، او را توثیق نكرده و مورد اعتماد ندانستهاند و فقط كسانی او را قابل اعتماد دانستهاند كه صدها سال پس از او زیستهاند و جالب اینكه، دلیل و مستند آنها در اعتماد به او، ظاهراً خود روایت جزیره خضرا است.
با توجه به این نكات، نتیجه میگیریم كه: اطمینان به صحت آنچه او برای ما نقل میكند امكان ندارد؛ چون احتمال میدهیم اصل قضیه و ریشه داستان، از بافتههای ذهن اوست كه برای رسیدن به شهرت یا برای نایل شدن به اهداف دیگری آن را ساخته است، همچنانكه در طول تاریخ، نمونههای آن را مشاهده كردهایم.
4. از جمله نكاتی كه شك و بدگمانی ما را در خصوص این راوی و داستانش افزایش میدهد این است كه معاصران او مانند علّامه حلی ـ رحمه الله ـ و ابن داود، كه در سال 707 ق از تألیف كتاب رجالی خود فراغت یافته بود، و همچنین علمای دیگر، به طور كلی او را نادیده گرفته و هیچ كدام از آنها حتی یك كلمه درباره او سخن نگفتهاند. با اینكه داستان گرانبها و بینظیر او، باید آنها را تشویق و تحریك میكرد كه به داستان و راوی آن اشاره كنند؛ راوی و داستانش را بستایند و چنین داستانی را به عنوان یكی از دلایل امام و امامت قرار دهند و آن را شایسته نقل در كتابهای خود بدانند. وقتی میبینیم دانشمندان اسلامی، مطالب و داستانهای كماهمیتتری را در نوشتههایشان آوردهاند، ولی این داستان را نادیده انگاشتهاند، پی میبریم كه شاید آن را دروغ و باطل به حساب آوردهاند؟ یا آن را نشنیدهاند؟ و یا اساساً چنین داستانی در زمان آنها ساخته نشده بود؟!
همة این احتمالات وجود دارد و همه آنها، ما را به شك در این داستان و راوی آن فرا میخواند. شاید كسی بگوید كه شخصیتهای برجسته دیگری هم وجود دارند كه نویسندگان معاصر آنها، نامشان را در كتابهای رجالی خود نیاوردهاند و شاید نسبت به این راوی نیز همین مسئله اتفاق افتاده باشد، ولی ما با دقت متوجه میشویم كه این پاسخ در حقیقت تلاش بیهودهای است؛ زیرا این چنین شخصیتهایی اگر چه در بعضی از كتابهای رجالی مطرح نشدهاند، ولی در كتابهای دیگری كه در همان زمان تألیف گردیده، به قلم آمده و مطرح شدهاند. یا اینكه حداقل، مورد اعتماد بودن آنها با قراین و شواهدی غیر از آنچه خود آنها راجع به خودشان گفتهاند ثابت شده است، و برخلاف علی بن فاضل، یك داستان منحصر به فرد نداشتهاند كه كتابهای معتبر تاریخ، مانند آن را ثبت و ضبط نكرده باشند.
آری، همین كه معاصران علی بن فاضل، داستان او را نادیده انگاشتهاند و هیچ گونه خبری از آن ندادهاند باعث برانگیخته شدن شك و بدگمانی جدّی ما نسبت به او میشود.
5. از جمله نكات جالب توجه اینكه در خود روایت به صراحت آمده است: علی بن فاضل، داستان را از شروع تا پایان، در حضور طیبی و گروهی از علمای حلّه و اطراف آنكه برای زیارت شیخ آمده بودند، توضیح میدهد. حال اینكه ما هیچ فردی از این عدّه را پیدا نكردیم كه داستان را بیواسطه یا دستكم باواسطه نقل كند. در صورتی كه از آنها انتظار میرود تا آن را در شهرها و در بین مردم منتشر ساخته باشند و این داستان جالب را نُقل مجالس و محافل كنند؛ زیرا در این حكایت، جایگاه وجود امام زمان(ع) و فرزندانش در یك موضع استثنایی و پیچیده تعیین شده است.
همچنین ما انتظار داشتیم مردم گروه گروه به زیارت قهرمان این كشف عجیب نایل شوند و به او تبرك جویند و تلاش كنند داستان را مستقیماً از خودش بشنوند و در كتابهای دیگر ثبت كنند و دانشمندان هم با آوردن نام او و داستانش، در كتابهای رجالی و غیررجالی خود، تبرك بجویند، ولی هیچیك از این حوادث رخ نداد و تنها فردی كه آن را نقل كرده، «طیبی كوفی» است. البته این نقل هم توسط فرد ناشناس، در بین اوراقی در میان گنجینهای از كتابها كشف شده است و عجیب اینكه نویسندة ناشناس داستان هم، به خاطر خط معروف و مشهورش، توسط این مرد ناشناس، شناخته و كشف شده است.7
با توجه به مطالب یاد شده اظهارنظر صریح و قطعی در مورد درستی یا نادرستی حكایت جزیره خضرا مشكل به نظر میرسد و بهتر است به جای مخالفت یا موافقت بیچون و چرا با این حكایت، علم آن را به خدا بسپاریم و چنان كه پیش از این یادآور شدهایم بیشتر به دنبال شناخت وظایف قطعی خود در برابر امام زمان(ع) و عمل به آنها بشناسیم؛ زیرا دانستن یا ندانستن محل اقامت امام عصر(ع) و وجود داشتن و وجود نداشتن محلی به نام جزیره خضرا هیچ تأثیری در معرفت ما نسبت به امام زمان نزدیكی با آن حضرت ندارد.8
حسن شجاعی
ماهننامه موعود شماره 86
پینوشتها:
1. به نقل از: ناجی النجار، جزیره خضرا و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا، ترجمه و تحقیق علی اكبر مهدیپور، چاپ ششم، قم، مؤلف، 1411 ق، صص 52 ـ 54.
2. همان، ص 54.
3. همان.
4. علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 52، ص 159.
5. همان.
6. سید هاشم بحرانی، تبصرةالولی، قم، مؤسسة المعارف الاسلامی، 1411 ه . ق، ص 243.
7. دراسة فی علامات الظهور و الجزیرة الخضراء، صص 195 ـ 198، ترجمه به نقل از: ابوالفضل طریقهدار، جزیره خضرا، افسانه یا واقعیت، چاپ هفتم، قم، بوستان كتاب، 1382، صص 115 ـ 119.
8. برای مطالعه بیشتر در موضوع جزیره خضرا ر.ك: علامه مجلسی، همان، ج 52، صص 174 ـ 159؛ علامه نوری، نجم الثاقب، صص 391ـ410؛ جزیرة خضرا و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا؛ جزیره خضراء افسانه یا واقعیت؟!؛ غلامرضا نظری، جزیرة خضراء تحریفی در تاریخ شیعه، چاپ اول، قم، طلیعه نور، 1387.
يکشنبه 15/2/1387 - 22:22