bahaar88 ( تعداد مطالب : 38737 ) ( تعداد نظرات : 5230 )
زمان آخرین مطلب این کاربر: 1980روز قبل
شنبه 8/9/1393 - 10:19
mo_1443 ( تعداد مطالب : 27021 ) ( تعداد نظرات : 2728 )



Presence of Heart in Prayer راهکارهایی برای حضور قلب در نماز

برای حضور قلب ممارست و تمرین کنید و شرایطی که برای حضور قلب مؤثر است را رعایت نمایید تا به تدریج این حالت برای شما حاصل گردد. برای تحصیل حضور قلب در نماز، به این نکات در این بخش آسمونی توجه فرمایید:

باید چنان معرفتی بدست آورید که دنیا را در نظرتان کوچک و خدا را در نظرتان بزرگ کند ، تا هیچ کار دنیوی نتواند به هنگام راز و نیاز با معبود ، نظرتان را به خود جلب و از خدا منصرف سازد.

2- توجه به کارهای پراکنده و مختلف ، معمولاً مانع تمرکز حواس است و هر قدر انسان توفیق پیدا کند که مشغله های مشوّش و پراکنده را کم کند ، به حضور قلب خود در نماز و سایر عبادات کمک کرده است .

انتخاب مکان و محل نماز و سایر عبادات نیز در این امر مؤثر است و لذا نماز خواندن در برابر اشیاء و چیزهایی که ذهن انسان را به خود مشغول می سازد ، مکروه است .

پرهیز از گناه نیز عامل مؤثری است ، زیرا گناه قلب را از خدا دور می سازد و از حضور قلب می کاهد .

آشنایی به معنای نماز و فلسفه افعال و اذکار آن ، عامل مؤثری در حضور قلب است .

انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص آن ، چه در مقدمات و چه در اصل نماز ، توصیه می شود .

از همه اینها گذشته، عبادت هم مانند هر کار دیگر نیاز به مراقبت و تمرین و استمرار دارد و اگر مدتی به همین شیوه عمل کنید ، کم کم تمرکز و حضور قلب در نماز برای شما حاصل می شود .

و اگر با روی هم گذاشتن چشمان در نماز ، حضور قلب بهتری پیدا می کنید ، مانعی ندارد ، تا زمانی که این حضور قلب برای شما عادت شود .


- منبع، پورتال آسمونی 
زمان آخرین مطلب این کاربر: 1911روز قبل
دوشنبه 3/9/1393 - 18:4
ha_sh_2000 ( تعداد مطالب : 1637 ) ( تعداد نظرات : 162 )


یاد خدا بهترین وسیله براى خویشتن دارى و كنترل غرایز سركش و جلوگیرى از روح طغیان است؛ به نحویکه بی شک نماز یکی از اصلی ترین لحظات ارتباط با ذات اقدس الهی می باشد.
به گزارش ، نماز، بزرگ ترین عبادت و مهم ترین سفارش انبیا الهی می باشد. چنانچه لقمان حكیم پـسـرش را بـه نـمـاز تـوصـیه مى كند (لقمان: 17)، حضرت عیسى(ع) در گهواره می فرمایند: خـدایـم مـرا بـه نـماز و زكات سفارش كرده است (مریم: 31) و حضرت ابـراهـیـم(ع) هـمـسر و كودك خویش را در بیابان هاى داغ مكه آن هـنـگـام كه هیچ آب و گیاهى نداشت، براى به پا داشتن نماز مسكن داد(ابراهیم: 37) و پـیـشـوایـان مـعـصوم (علیهم السلام) در هنگام نماز رنگ مى باختند. گـرچـه بـعـضـى از مدعیان دوستی پیامبر(صَلى الله عَلیه وَ آله) در آن عصر نـمـاز را به خاطر بهشت یا ترس از عذاب جهنم و یا عوام فریبی می خواندند؛ اما حضرت على(عَلیه السَلام) نه براى تجارت و ترس از آتش، بلكه به خاطر شایستگى خدا براى عبادت نماز مى خواندند. 

اما باید دانست که بجا آوردن نماز آثار و ثمرات دنیوی و اخروی فراوانی را به همراه دارد؛ چنانچه در این باره نقل شده است که حضرت محمد (صَلى الله عَلیه وَ آله) فرموده اند: دعا كلید رحمت و وضو كلید نماز و نماز کلید بهشت است، و نیز امیرالمومنین على (عَلیه السَلام) بیان داشته اند: لَو یَعلَمُ المُصَلّى ما یَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت.

همچنین از امام صادق (عَلیه السَلام) روایت گردیده است که ایشان فرمودند: مَن قَبِلَ اللّه مِنهُ صَلاةً واحِدَةً لَم یُعَذِّبهُ و َمَن قَبِلَ مِنهُ حَسَنَهً لَم یُعَذِّبهُ؛ خداوند از هر كس یك نماز و یا یك كار نیك را قبول كند، عذابش نمى نماید، و نیز از رسول اكرم (صَلى الله عَلیه وَ آله) در باب برکات نماز آمده است که: اَلصَّلاةُ مِن شَرائِعِ الدّینِ وَ فیها مَرضاةُ الرَّبِّ عَز َّوَ جَلَّ وَ هِىَ مِنهاجُ النبیاءِ وَ لِلمُصَلّى حُبُّ المَلائِكَةِ وَ هُدىً و ایمانٌ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز، از آیین هاى دین است و رضاى پروردگار، در آن است و آن راه پیامبران است و همانا براى نمازگزار، محبت فرشتگان، هدایت، ایمان، نور معرفت و بركت در روزى می باشد، و امام کاظم (عَلیه السَلام) فرموده اند: اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به، الصَلاةُ؛ بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است.

علاوه بر این امام علی (عَلیه السَلام) اشاره داشته اند:مَن صَلّی رَکعَتَینِ یَعلَمُ مایَقولُ فِیهما اِنصَرَفَ وَ لَیسَ بَینَه وَ بَینَ اللهِ - عَزَّ وَ جَلَّ ذَنبٌ؛ هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست، و نیز این امام همام در جایی دیگر می فرمایند:الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ؛ نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

منابع:
1-نهج الفصاحه: 485.
2-تصنیف غررالحکم و دررالکلم: 175.
3-كافى، ج 3: 266.
4-خصال:522.
5-مکارم الاخلاق: 300.
6-تحف العقول:391.
زمان آخرین مطلب این کاربر: 2069روز قبل
جمعه 30/8/1393 - 17:24
mo_1443 ( تعداد مطالب : 27021 ) ( تعداد نظرات : 2728 )

اگر قرآن در آغاز بزرگ ترین سوره خود (بقره)می فرماید : »الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ بقره/3 (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب ایمان می آورند و نماز به پا می ‍ دارند«همچنین در کوچک ترین سورة خود (کوثر) از نماز، سخن به میان می آورد، امام حسین علیه السلام نیز آن را اقامه می کند؛ چنان که در زیارت عاشورا آمده: «أشْهَدُ أنَّکَ قَدْ أقَمْتَ الصَّلَوةَ شهادت می دهم که تو نماز را بر پا نمودی .«

اگر قرآن می فرماید: « وَ ارْکَعُوا مَعَ الرّاکِعینَ بقره/43 ؛ و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید«، سیدالشهداء علیه السلام نماز را با جماعت، آن هم در برابر صفوف دشمن برگزار می کند .

اگر قرآن اقامه نماز در میدان جنگ را به پیامبر این گونه می آموزد و می فرماید: « وَ إِذا کُنْتَ فیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ ... نساء/102 و هنگامی که در میان آنها باشی و (در میدان جنگ) برای آنها نماز را بر پا کنی ، باید دسته ای از آنها با تو(به نماز) برخیزند و ... «، امام حسین علیه السلام در میدان جنگ نماز را اقامه می فرماید: اگر قرآن نماز را به عنوان منبع انرژی زای غیبی معرفی و مؤمنان را امر به استعانت از آن می فرماید:« اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ بقره/153 از صبر (و استقامت ) و نماز کمک گیرید« ، سالار آزاد مردان و شهیدان نیز در بحبوحه جنگ و مشکلات آن ، از نماز استعانت می جوید .

اگر قرآن اقامه نماز را در اول وقت سفارش می نماید: أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ اسراء/78 ، امام حسین علیه السلام نماز عاشورا را در اول وقت، اقامه فرمودند .

اگر حضرت عیسی مسیح سلام الله علیه تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه نماز شده اند : وَ أَوْصانی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا مریم/31 ، امام حسین علیه السلام نیز تا آخرین لحظه، همراه نماز است.

اگر قرآن از کسانی که تجارت، آنها را از نماز غافل نمی سازد، ستایش می کند: رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ نور/37 ، از امام حسین علیه السلام چه باید گفت که حتی حفظ جان هم او را از نماز غافل نساخت .

شاید از شدت اهتمام آن امام به اقامه نماز در اوج کارزار بود که تربت پاکش ، سبب قبولی نماز دانسته شد و این اوج منزلت ایشان را گواه است . در حدیث می خوانیم سه چیز موجب قبولی نماز است : حضور قلب، نماز نافله ، تربت سید الشهدا علیه السلام .

نماز باید در جامعه ، علنی اقامه شود: وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ . بدین جهت امام حسین علیه السلام با آنکه می توانست در خیمه نماز بخواند و با اینکه نمازش شکسته بود، در مقابل جمعیت نماز را به پاداشت . هنگام اقامه نماز در ظهر عاشورا 30 تیر به سوی حضرت رها شد؛ یعنی تقریباً در برابر هر کلمه از حمد و رکوع و سجده ، یک تیر به سوی امام پرتاب شد . به راستی نماز چیست که در عصر تاسوعا هنگامی که به سید الشهدا علیه السلام پیشنهاد حمله می شود ، آن حضرت پس از چند نوبت گفت وگو ، جنگ را یک روز به تأخیر می اندازند و می فرمایند : إِنّی أَحِبُّ الصَّلاةَ ؛ و نفرمود: می خواهم نماز بخوانم؛ بلکه فرمود: « من نماز را دوست دارم». بسیاری از ما نماز می خوانیم، ولی چقدر آن را دوست داریم ؟

زراره از امام صادق علیه السلام درباره کعبه پرسید: دهها سال است هرگاه درباره حج و کعبه از شما سؤال می کنم، پاسخ جدیدی می دهید. علم شما به کجا متصل است؟ امام فرمودند: « آیا می خواهی اسرار کعبه ای که هزاران سال قبل از آدم بوده ، با چند کلمه تمام شود ؟! » این در حالی است که کعبه و تمامی اسرار و رموز آن که امام به آن اشاره فرمودند ، تنها قبله نماز است و قبله یکی از شرایط نماز!!

امام حسین علیه السلام راضی می شود تا بدن مبارکش، شرحه شرحه شود، ولی از نماز هیچ چیز فروگذار نشود. سر مقدس آن شهید دوران ساز بر سر نیزه قرآن می خواند؛ یعنی سر از بدن جدا می شود ، ولی دل از قرآن جدا نمی شود .

آیا عزاداران حسینی ، همانند سرورشان حسین علیه السلام نمازشان را اقامه می کنند؟ امید است اگر این گونه نیستیم ، لااقل در این مسیر باشیم .

منبع: تعامل

زمان آخرین مطلب این کاربر: 1911روز قبل
چهارشنبه 28/8/1393 - 17:2
bahaar88 ( تعداد مطالب : 38737 ) ( تعداد نظرات : 5230 )
http://www.lenzor.com/public/public/user_data/photo/5297/5296001-a305f2288ca0c774796466428004b49b-l.jpg
زمان آخرین مطلب این کاربر: 1980روز قبل
چهارشنبه 28/8/1393 - 8:47
mo_1443 ( تعداد مطالب : 27021 ) ( تعداد نظرات : 2728 )

سرمایه انسان در زندگی حیثیت و آبرو و شخصیت اوست و هر چیزی آن را به خطر اندازد؛ گویی جان او را به خطر انداخته، بلكه گاه می شود كه ترور شخصیت از ترور فیزیکی مهمتر است و این جاست كه گناه آن از قتل سنگین تر می شود و از این رو غیبت یکی از رذایل اخلاقی بیان شده است.
به گزارش ،در باره چیستی غیبت نقل شده است که حضرت محمد (صلى الله علیه و آله) فرموده اند: آیا مى دانید غیبت چیست؟ عرض كردند: خدا و پیامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: این كه از برادرت چیزى بگویى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گویم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گویى در او باشد، غیبتش را كرده اى و اگر آنچه مى گویى در او نباشد، به او تهمت زده اى.

همچنین پیامبر (صلى الله علیه و آله) در باب فردی غیبت کننده بیان داشته اند: مَنِ اغتابَ مُسلِما أَو مُسلِمَةً لَم یَقبَلِ اللّه  صَلاتَهُ وَ لا صیامَهُ أَربَعینَ یَوما وَ لَیلَةً إِلاّ أَن یَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛ هر كس از مرد یا زن مسلمانى غیبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذیرد مگر این كه غیبت شونده او را ببخشد، و نیز در جایی دیگر بیان داشته اند: روز قیامت فردى را مى آورند و او را در پیشگاه خدا نگه مى دارند و كارنامه اش را به او مى دهند، اما حسنات خود را در آن نمى بیند. عرض مى كند: الهى! این كارنامه من نیست! زیرا من در آن طاعات خود را نمى بینم! به او گفته مى شود: پروردگار تو نه خطا مى كند و نه فراموش.

عمل تو به سبب غیبت كردن از مردم بر باد رفت. سپس مرد دیگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند. در آن طاعت بسیارى را مشاهده مى كند. عرض مى كند: الهى! این كارنامه من نیست! زیرا من این طاعات را بجا نیاورده ام! گفته مى شود: فلانى از تو غیبت كرد و من حسنات او را به تو دادم، و علاوه بر این رسول گرامی اسلام می فرمایند: هر که در مجلسی بشنود که از برادرش غیبت می شود و آن غیبت را از او دفع کند خداوند هزار باب بدی را در دنیا و آخرت از او دفع می کند.

همچنین پیامبر (صلى الله علیه و آله) در باب راه جبران غیبت افراد دیگر بیان می دارند: كَفّارَةُ الاِغتیابِ أَن تَستَغفِرَ لِمَنِ اغتَبتَهُ؛ كفّاره غیبت این است كه براى شخصى كه از او غیبت كرده اى، آمرزش بطلبى.

منابع:

1-علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج75: 258.

2-یافعی، الترغیب و الترهیب، ج3: 515.

3-طوسی، امالى: 192.

4-جامع الأخبار: 412.

5-شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج4: 15.
زمان آخرین مطلب این کاربر: 1911روز قبل
چهارشنبه 21/8/1393 - 12:48
زیباروی هستی ( تعداد مطالب : 102 ) ( تعداد نظرات : 240 )

http://www.beytoote.com/images/stories/fun/fu417.jpg

سوال: مگر خداوند به تشکر ما نیاز دارد؟

جواب: هرگز! قدردانی از یک لطف ارزشی برای ماست و نشانه انصاف ماست نه اینکه نشان نیاز 

خدا به نماز ما باشد. اگر معلمی به شاگردش گفت: از زحمات من قدردانی کنید و خوب درس بخوانید

شاگرد نباید خیال کند که خوب درس خواندن او و قدردانی مورد نیاز معلم است بلکه کمال شاگرد را
می رساند.

سوال: اگر بناست از نعمت های الهی تشکر کنیم چرا حتما نماز بخوانیم؟

جواب: وقتی اصل لزوم تشکر را قبول کردیم چگونگی آن باید طبق دستور باشد. وقتی مراجعه بیماری

به پزشک ضروری تشخیص داده شدچگونگی مصرف دارو تابع دستور پزشک است. برای اینکه در

تشکرها سردرگم نشویم و یاوه نگوییم باید طبق خواسته خدا سپاس انجام دهیم یک خلبان همینکه

پرواز را پذیرفت در هر کجای دنیا که خواست با برج مراقبت تماس بگیرد باید به زبان انگلیسی 

سخن بگوید پس نحوه تشکر را باید از دستور الهی و اولیاء خدا فرا بگیریم.

سوال: تشکر در برابر نعمتها درست ولی آنکه در میان ناگواریها زندگی میکند او چرا باید تشکر کند؟

جواب:اولا: بیشتر ناراحتی ها به دست خود ما فراهم می آید مثلا با رعایت نکردن بهداشت مریض

می شویم و با درس نخواندن و تنبلی دچار رکود در زندگی می گردیم در انتخاب دوست دقت نمی کنیم

گرفتار میشویم و...

ثانیا: ناگواریها هم خوب است چرا که انسان را به تلاش وا میدارد و استعدادها را شکوفا می سازد.

ثالثا: تلخی ها را باید در کنار شیرینی ها حساب کرد و بلاها را در کنار نعمت های بیشمار دید.

رابعا: گاهی سختی ها و بلاها باعث کمال روح و صیقل خوردن جان و سبب ترقی معنوی میشود

و دلها از غیر خدا بریده به او متوجه میشود.

منبع:کتاب پرتوی از اسرار نماز تالیف محسن قرائتی

زمان آخرین مطلب این کاربر: 2101روز قبل
دوشنبه 12/8/1393 - 19:27
bahaar88 ( تعداد مطالب : 38737 ) ( تعداد نظرات : 5230 )

علی بن ابیطالب علیه السلام:

هنگامی که انسان مشغول نماز است

بدن و لباس و هرچه پیرامون اوست خدا را تسبیح می ‏گویند.

بحار، ج 82

زمان آخرین مطلب این کاربر: 1980روز قبل
شنبه 10/8/1393 - 17:17
bahaar88 ( تعداد مطالب : 38737 ) ( تعداد نظرات : 5230 )
چطور بفهمیم نمازمان پذیرفته شده است یا نه؟

امام صادق علیه السلام :

کسی که دوست دارد بداند نمازش پذیرفته شده است یا نه؟

باید ببیند آیا نمازش او را از زشتی ها و ناپاکی ‏ها دور کرده است؟

پس بهاندازه‏ای که دور کرده باشد همان قدر از نمازش پذیرفته شده است.

بحار، ج 82، ص 198

زمان آخرین مطلب این کاربر: 1980روز قبل
شنبه 10/8/1393 - 17:16
sirYahya ( تعداد مطالب : 3568 ) ( تعداد نظرات : 224 )
لطفا به سوالاتم پاسخ بدین .... 


1-آخرین باری که مسجد رفتین کی بوده ؟ 
2-تقریبا هر چند وقت یک بار به مسجد می روید و برای چه کاری؟ 
3-منزل یا محل کارتون تا مسجد چقدر فاصله داره ؟ 
4- آیا در محل کار نماز رو به جماعت می خونید؟
5-اگر قرار باشه طبق یک تصمیم جمعی در سال یه زمان هایی رو برای نماز جماعت به مسجد بریم شما چه برنامه ای برای مسجد رفتنتون در هفته -ماه یا سال می ریزید؟ 






به نظر من مسجد رفتن عادت و فرهنگ خیلی خوبی در مسلمانان بوده که متاسفانه داره کمرنگ میشه بیایید همگی دست به دست هم بدهیم و بدونه شعار دادن سهمی در سبک زندگی مسلمونی و مسجد و نماز جماعت داشته باشیم .
زمان آخرین مطلب این کاربر: 920روز قبل
شنبه 10/8/1393 - 12:57
  • تعداد رکورد ها : 664