• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
ایلام کرد بوده و هست ما یک شجره نامه داریم که 15 پدر قبلم خبر دارم که کرد بوده من کرد ابدانانم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/2/1397 - 18:54
ناشناس
ولا از اسم طایفه مشخصه مال چه قومین .کلا خیلی از کردها بعد از حمله صدام به ایران وارد خاک ایران شدن . چون تاریخ ندارن دنبال تصاحب مناطق لرنشین هستن ولی زهی خیال خام . اون دسته ایی که خودشون کرد میدونن اهنگ کردی زیاد گوش میدن.. تمام منابع نفت و گاز و اب ایران زیر پای لرها تو تاریخ اینها خودشونو فدای ایران کردن. قومین که هیچ پادشاهی مغلوبشون نکرده و این باعث حرص بقیه شده و یا به تاریخش حمله میکنن یا دنبال تحقیرن. ولی بدونید قدرت اینده ایران دست لرهاست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 7/1/1397 - 17:41
ناشناس
من لر ایلامم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/12/1396 - 23:21
ناشناس
اگر ایلام قبلا لر بوده میشه بفرمایین دقیقا از چه زمانی به بعد کرد شده؟؟ بنا به فرمایش دوستان لر ما مردم حال حاضر ایلام که میگیم کرد هستیم اشتباه میکنیم و درواقع دچار کرد پنداری شدیم خب میشه بفرمایین چه کسی به پدر بزرگ من ( از ایل عالی بیگی ایلام هستم ) زبان کردی رو یاد داد؟ پدر بزرگ من الان 88 سالشه و عین بلبل کردی حرف میزنه و ازش پرسیدم میگه پدرش و پدربزرگشم کردی حرف زدن!! آقا دیوان غلامرضا خان ارکوازی مربوط به 250 سال پیش ایلام هست یا نیست؟ یعنی غلامرضا خان هم خود کرد پندار بوده که به زبان کردی شعر گفته؟؟!!
خب اگر به حرف باشه مام میایم میگیم شما لرها در اصل کولی هندوستان هستین که طی یه سری اتفاقات پدربزرگاتون اومدن ایران و بعدا به دلیل مجاورت با کردها و فارسها زبانشون به صورت لری ( بینابین کردی و فارسی ) در اومد!! حالا شما بیا اثبات کن ادعای ما دروغه!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 3/9/1396 - 14:48
ناشناس
با سلام به همه دوستان
البته صحبت کردن از نژاد هیچ وقت نمیتونه قطعی و خدشه ناپذیر باشه ولی چیزی که مشخصه اینه که مردم استانهای کرمانشاه و ایلام تا بوده خودشونو کرد میدونستن و میدونن ( مردم خرم آباد و یاسوج و ... هم تنها با استدلالی مشابه خودشونو لر میدونن و هرگز با آزمایش ژنتیک لر بودنشون اثبات نکردن!!! ) نکته مهم دیگری که باید کاملا به اون توجه داشت اینه که مجاورت مکانی قطعا روی زبان تاثیر میذاره و این کاملا طبیعیه که مردم کرمانشاه و ایلام با لرها و لکها راحتتر ارتباط برقرار کنند تا با یک کرد کرمانج!!
همینطور وقتی صحبت از کردی کلهری یا ایلامی میشه شما باید نسخ قدیمی این کردی ها را مبنای قضاوت قرار دهید نه گویشهایی که الان در ایلام و گیلانغرب و مهران و قصرشیرین بهشون صحبت میشه!
شما به متون شاعران قدیمی همچون شاکه و خان منصور و یا دیوان غلامرضا ارکوازی و شامی کرمانشاهی مراجعه کنین ببینید این متون به کردی بیشتر میخورن یا لری؟؟؟
در آخر اینکه اگر مردم این مناطق اونجوری که شما میفرمایین قبلا لر بودن و حالا کردپندار شدن!! خب میشه بفرمایین چجوری و طی چه پروسه زمانی این لرها به صورت دسته جمعی کرد شدن؟! چه کسی این همه لغات کردی و ضرب المثلها و هوره ها و آواهای اساطیری کردی رو بهشون یاد داد؟!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 3/9/1396 - 14:40
ناشناس
لر اسم یک شهر بوده نزدیک اندیمشک من نمیدانم چرا اسم یک شهر بعدا به این همه طایفه انتساب پیدا کرد.

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 27/7/1396 - 20:1
ناشناس
ما لکها لریم و کلا ملکشاهی لریم نمیدونم چرا میخوام ملکشاهی و لک رو کرد جلوه بدن توی استان ایلام دهلران و ابدانان و دره شهر و مهران لرفیلی هستن و بدره و سرابله و هلیلان لر لکن واینجا اکواز ملکشاهی هم تابوده لر بودیم ما کرد نخواهیم شد و ۳۰ درصد جمعیت شهر ایلامم لرن و بقیش خود کردپندارن همون جور که کرمانشاه لر لکن و لر کلهر که لر کلهرش خودکرد پندار شدن و مثل ایوان که خود کردپندار شده امیدوارم به اصالتون پی ببرید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/7/1396 - 2:0
ناشناس
ما ایلامی ها خودمونو به کسی نمی چسبونیم ولی با احترام به لرها بگم ایلام کرد فیلیه😍😍
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 19/7/1396 - 17:6
ناشناس
افتخار میکنم ایلامی م و کورد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 23/6/1396 - 15:31
ناشناس
سلام . من بچه ایلامم و ایلام زندگی میکنم و جد در جد ایلامی هستیم ، لطفا از پسوند و پیشوند برای کرد استفاده نکنید . هیچ کردی وقتی خودشو معرفی میکنه نمیگه کرد فیلیم ، کرد کلهرم و کرد سورانیم و ... ما فقط کردیم و هر کردی هم دنبال پسوند و پیشونده به نظر من کرد نیست و همون بهتر نباشه ، استان ایلام کلا ده درصدش لره و تمام مراکز امار کشور همینو میگن پس این پانلرهای احمق رو جدی نگیرید ، دلیلی هم وجود نداره با کسی بحث کنیم که ایلام کرده چون کرد هست و کرد بوده و همه اینو میدونن . البته حساب هم وطنان عزیز لر ما از چند تا اجیر شده پانترکیسم جداست.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 16/6/1396 - 0:29
ناشناس
کردها الان در سه کشور ارمنستان ،عراق و سوریه زبانشان رسمی شده و در ایران و ترکیه هم جمعیت زیادی دارند،در تمام جهان شناخته شده هستند و در تمام جهان به آن علاقه دارند حتی خیابانهایی در اروپا مانند شهربارسلون به اسم کردستان هست آنوقت تو میای مانند داعش و آتاتورک نژادپرست درباره آنها صحبت می کنی!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 10/5/1396 - 17:7
ناشناس
مه خوم کورد کرمانشاهم شهرستان هرسین کردلک
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 6/5/1396 - 1:38
ناشناس
با احترام به تمام اقوام ایرانی ولی عرض میکنم که لکها لر بوده و هستن .فیلی وتمام ایلام لر بوده و هستن درسته بعضی ها مورد هجوم پانکردا قرار گرفتن ولی اینو بدونید که ایلام یک استان لر نشین بوده و هست.درود بر تمام لرستان درود بر نژاد ایلامی.عیلامی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 3/5/1396 - 21:33
ناشناس
پرورده کوردم ایلام خاکمه یگانه زبان کوردی ایلام😘
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 19/4/1396 - 3:24
ناشناس
من به عنوان یه ایلامی میخوام این مطلبو به ان افراد بی سواد بگم که اصیلترین نژاداریاییئ ایرانی وکرد در ایلام زندگی میکنن وما ایلامی بی دلیل خودمونو به هیچکی نمیچسبونیم,ودر ضمن لر ولک جزءکرد حساب میشن واگه اینو نمیدونین اینو بدونین دیگه کی شما ادم میشین دیگه قیل سفید شد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 2/4/1396 - 20:7
ناشناس
من لکم به کورد بودنم افتخار میکنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 30/3/1396 - 5:29
ناشناس
چیزی بنام کرد جنوبی وجود ندارد کردهای جنوبی در حقیقت لرهایی هستند که مورد هجمه ی پانکردیسم واقع شده اند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 4/2/1396 - 17:56
ناشناس
ایلام کورد بوده هست و خواهد بود.بژی ءیلام بژی فەیلی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 2/2/1396 - 19:56
ناشناس
به نظر من كرد ایلامی یك واژه مسخره و مضحكی بیش نیست و اینكه مردم ایلام خود را كرد می دانند نشان از بی اصل و نسب بودن آنهاست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/12/1395 - 11:8
ناشناس
لُر نام قومی ایرانی است که در غرب و جنوب باختری ایران زندگی می‌کنند. زبان لری خویشاوند نزدیک زبان فارسی و به همراه فارسی از دسته باختری زبان‌های ایرانی است. ویژگی‌های زبان لری نشان می‌دهد که چیرگی زبان‌های ایرانی در منطقه کنونی لرستان در دیرینه‌شناسی باستان بیشتر از سوی ناحیه پارس صورت گرفته نه از سوی ناحیه ماد. گویش‌های زبان لری نزدیک‌ترین گویش‌های ایرانی به زبان فارسی هستند. زبان لری همانند زبان فارسی نواده‌ای از زبان پارسی میانه است و واژه‌های آن همانندی بسیاری با فارسی دارد. ریشه زبانهای ایرانی لری بختیاری، خرم‌آبادی مانند زبان فارسی به پارسی میانه ( زبان ساسانیان ) و از طریق پارسی میانه به پارسی باستان (زبان هخامنشیان) برمی‌گردد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/12/1395 - 11:1
ناشناس
و عزیزم کورد و کولی بیشتر به هم میخوره اینو من نمیگم اینوتارخ ثابت کرد واژه عشایر عربی هست و واژه فارسیش میشه کرد .....کرد یعنی عشایر کولی ها هم عشایر هستن فرانسه کولی داره تا هند لر یعنی بزرگ زاده و بیخود فیلون و دهلران و اودانان و دره شهر و مهران رو کرد نکنید چون لریم درود برشوهو و ملکشوهی وا کیل لورون کلور
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/11/1395 - 1:55
ناشناس
سلام به همه کرد ها و لر ها عزیز بیشتر خطابم به شخص بام کلهر سرسبز هست برادرم لر قوم بسیار بزرگ هست و لر لک لر بختیاری لرفیلی لر بویر احمدی لر ممسنی لرثلاثی لرباوی ولر دشتی و دشتستانی و تنگستانی و همه استان بوشهر لرن و ایل کلهر هم از دو واژه کل و لور تشکیل شده کلهر ها هم لر هستن چون دادود خان کلهر لباس لری به تن داشته نه لباس کردی یه کم فکر کن عقلت رو بنداز کار و لک از دو وجه ل که یعنی لر و ک یعنی کوچک که میشه لر کوچک
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 26/11/1395 - 1:50
gharehbaghi1367
من تقریبا همه نظر ها خوندم من نه لکم نه لورم نه کورد به نظر من این اصلا درست نیست که به خاطر تعصبات قومی و نژادی به همدیگه بی احترامی کنیم اونم اینطوری و با این لهن بد. ماهمه ایرانی هستیم و باید به ایرانی بودنمان افتخار کنیم همین و بس
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/11/1395 - 12:42
ناشناس
ایران کشوری با سابقه و تاریخ فراوان ک دارای اقوام بسیاری است ما کاری ب اقوام بیگانه همچون ترکها وشمال کشور وشرق نداریم اینجا بحث درمورد غرب عزیز است لورهای با غیرت و ایران پرست کوردهای پهلوان ولک های عزیز ،،لورها بی گمان بی آلایش ترین افراد ایران هستند زیبایی کلام در زبان آنها پیداست کوردها هیچ وقت در تاریخ ب مانند لورها ستایش نشدند کوردها تروریست و وطن فروش میدانیم چرا ک در تاریخ خود را نشان داده اند جانم ایران جانم بچه لور ولک
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/11/1395 - 10:29
ناشناس
سلام دوستان لطف کنید هیچوقت قوم لک رو جزء قوم خودتون حساب نکنید چون هم از لرهای کولی و هم ار کوردهای تروریست اصیل تر هست .ویک قوم کاملا جدا با فرهنگ و زبان خاص خود میباشد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 26/10/1395 - 0:58
کلهر سر برز
لر های قوم گرا ندیده بودیم که اونم اختراع شد .. پان لر ها که شدید همدست پان ترکان .. آنها میگن تبار لور به کولی های هندی میرسه .. اگه دوست دارید زندگی مسالمت آمیز هزاران ساله با کورد ها را زیر پا بذارید ، چیزی جز بدنامی برایتان نخواهد داشت .. پان ترکان دوست شما نیستند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 9/9/1395 - 18:10
کلهر سر برز
ضمنا خود تمام لرستان در 600 سال پیش تحت کنترل کورد های کلهور بوده .. خصوصا ذوالفقار خان کلهور فاتح بغداد .. هموزم آثار کلهور ها در خرم آباد وجود داره از جمله پل کلهر .. ضمنا خوب است بدانید بزرگترین متحد کریم خان زند کی بودن که علی مردان خان بختیاری رو از سر راه پادشاهی کریم خان زند برداشتن ..
تا جاییکه بنده به چشم مشاهده کردم خرم آباد بیشتر از اینکه لر باشن ، لک و کلهر هستن و زبانشان هم تا 70 درصد شبیه کلهریه
رسومات و نمود های کوردی مثل گول ونی در مناطق لر نشین ، فقط در خرم آباد و توابع به کار میاد .. یک بختیاری یا ممسنی یا بهمئی یا بویراحمدی و... اصلا نمیداند گول ونی چی هست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 9/9/1395 - 18:6
کلهور سر برز
در شاهنامه فردوسی بزرگ .. تبار عزیزان لر به کولی های هند میرسه .. جز خرم آباد که کورد هستن .. باقی لر ها خیلی شبیه هندی ها هستن مخصوصا لباس ها... کورد همان گوتی های باستانی هستن که ماد یک بخش از آن بوده است ..
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 9/9/1395 - 1:31
کلهر سر برز
لر ها برادران ما هستن اما لر کلا تو کل دنیا رو هم رفته شاید یه 3 - 4 میلیونی یا کمتر باشه .. واژه لر پس از شاه عباس بار قومی گرفته و منطقه لرستان هم پس از تجزیه کرمانشاهان و در حدود 60 سال پیش به قسمتی از خاک کرمانشاهان اطلاق شده .. حال آنکه استان لرستان نیمش لک های کورد هستن که به اشتباه در آن استان قرار داده شده‌اند .. حتی از دیگر کوردان به ویژه کلهور در استان خرم آباد به فراوانی یافت میشود . لر قوم نیست ، یه سری تیره و طایفه جمع شدن اسم لر گرفتن .. لر ها اکثرا کوچ کرده از سوریه و آناتولی هستن .. اساسا در گذشته زندگی در این مناطق عشایری بوده و کشور که نبوده که ملیت رو به وجود بیاره و چیزی به نام « لرستان » وجود نداشته ... ایلام هیچگاه بخشی از لر نبوده و نیست .. در گذشته شمالش به ماسبندان و جنوبش به پهله معروف بوده و با مناطق کرماشاهان پیوستگی قومی و فرهنگی داشته و دارن ... بحث ابوقداره هم میکنید .. اولا اونا سید بودن و بعدشم با مارموزی و جعل حکم والی گری بخشی از ایلام رو از شاه عباس گرفتن و نزدیک 300 سال در قدرت بودن و با ظلم و ستم نیمی از اون مردم رو آواره کردن .. که در نهایت توسط قوای دولت و کلهور به فرماندهی علی آقا اعظمی نابود شدن و به عراق متواری شدن .. ضمنا خود تمام لرستان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 9/9/1395 - 1:28
ناشناس
هرچی از کرد بدش میاد کووووووووررررررربشه ایشاالله
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 28/8/1395 - 21:11