تبیان، دستیار زندگی
نوید دری، بازیگر نقش محمد علی در سریال «کلاه پهلوی» این سریال را یکی از سریال‌های تاریخی دانست که طولانی شدن ساخت آن باعث توقع بیش از حد مردم از «کلاه پهلوی» شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا تماشاچی ها متوقع شده اند؟

بازیگر «کلاه پهلوی»: فکر می‌کردند قرار است فیلمی مانند اسکورسیزی بسازیم


نوید دری، بازیگر نقش محمد علی در سریال «کلاه پهلوی» این سریال را یکی از سریال‌های تاریخی دانست که طولانی شدن ساخت آن باعث توقع بیش از حد مردم از «کلاه پهلوی» شده است.

کلاه پهلوی

دری گفت: ما این سریال را شش سال پیش کلید زدیم اما به دلایل مشکلات مالی هر بار ساخت آن متوقف می‌شد و خبرهای آن هم مرتب در رسانه‌ها می‌آمد؛ همین باعث انتظار مردم برای دیدن زودتر این سریال شد و همین مورد برای روزنامه‌خوان‌ها باعث به وجود آمدن تصورات خیالی درباره‌ی «کلاه پهلوی» شد و یا اینکه برخی از منتقدان که سنشان حتی از من هم کمتر است، گمان می‌کردند ما قرار است فیلمی مانند چند اثر آخر مارتین اسکورسیزی بسازیم، در حالی که فیلم ما یک درام تاریخی اجتماعی است که در آن صحنه‌های اکشن و پرخرج پیش‌بینی نشده است مگر ما برای ساخت این فیلم بجز یک دوربین دی‌ال‌فور (دوربین 35 میلیمتری) و ریل‌های فرسوده حال حاضر سینما و یک کرین فیلمبرداری که در اختیار همه سینماگران است از ابزار خاص و شگفت‌انگیزی استفاده کرده‌ایم؛ در ضمن فیلم ما یک درام تحلیلی است که به تدریج به کنش و واکنش می‌رسد؛ بنابراین چنین سریالی را با آرامش باید تماشا کرد و با درک مباحث آن لذت برد و یا مخالف و یا موافق آن شد.

کلاه پهلوی

دری گفت: «کلاه پهلوی» یک سریال تاریخی است و برای بیان تاریخ لازم است، سیر تاریخ و وقایع آن طوری روایت شود که به پرسش‌های بیننده پاسخ داده شود و فیلم‌های تاریخی را نمی‌توان برای جذاب شدن فیلم با یک تصادف یا قتل شروع کرد بلکه باید از ابتدا بیاید یکی یکی شخصیت‌هایش را تعریف کند همان‌طور که در چهار قسمت اول «کلاه پهلوی» اتفاق افتاد.

وی افزود: بر اساس تعریف آکادمی، یک فیلم سینمایی 120 دقیقه‌ای بین 10 تا 12 دقیقه طرح مطلب و مقدمه می‌کند این نسبت برای کاری که 2800 دقیقه است حدوداً 280 الی 300 دقیقه می‌شود؛ حالا با ارزیابی شش قسمت اول متوجه می‌شوید ظرف 100 دقیقه (قسمت پنج و شش) همه‌ی اینها انجام شده است و از این موجزتر برای چنین سریالی غیرممکن بود. چون این چهار قسمت اول صرفا ً به عنوان زیربنای تئوریک فیلم است.

«کلاه پهلوی» یک سریال تاریخی است و برای بیان تاریخ لازم است، سیر تاریخ و وقایع آن طوری روایت شود که به پرسش‌های بیننده پاسخ داده شود و فیلم‌های تاریخی را نمی‌توان برای جذاب شدن فیلم با یک تصادف یا قتل شروع کرد بلکه باید از ابتدا بیاید یکی یکی شخصیت‌هایش را تعریف کند همان‌طور که در چهار قسمت اول «کلاه پهلوی» اتفاق افتاد.

نوید دری در ادامه از برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها نیز برای انتقاد مغرضانه از این سریال ابراز تأسف کرد و گفت: برخی از رسانه‌ها با بعضی از بازیگران این سریال خصومت دارند و شروع می‌کنند به جوسازی؛ در صورتی که تا حالا اتفاق نیافتاده یک سریال 50 قسمتی از قسمت اول آن اینقدر مورد توهین و انتقاد قرار بگیرد حتی نمی‌گذارند سریال به نیمه برسد و بعد کل کار را زیر سوال ببرند.

کلاه پهلوی

دری گفت: در یک مجله من خواندم نوشته بود چرا گوش فلان بازیگر این سریال اینقدر است؟ چرا چهره‌ی بازیگر فرانسوی که انتخاب شده زیبا نیست؟ باید بگویم این جزو کثیف‌ترین نوع نقدنویسی است که می‌خواهند با این کار مردم را از این سریال دور کنند و چون فیلمنامه این سریال متاسفانه بین دست‌اندرکاران مطبوعاتی لو رفته است و می‌دانند در ادامه چه وقایعی در این سریال روی می‌دهد به همین جهت نقاط اوج و زیبای آن را در بخش‌های آتی پیش‌بینی کرده‌اند و آنها را هم که هنوز دیده نشده است مورد انتقاد قرار می‌دهند. ما در این سریال دیالوگ‌هایی داریم که اینقدر جذاب است که می‌شود قاب کرد و در اتاق زد اما برخی دنبال کوبیدن کار و اشخاص هستند.

کلاه پهلوی

دستیار کارگردان «کلاه پهلوی» گفت: آقای دری تمام سعی خود را برای ساخت و روایت خوب داستان «کلاه پهلوی» به خرج داده است و اگر 10 سال آینده هم این کار را می‌ساختیم همین طور می ساختیم چون نگاه آقای دری به تاریخ یک نگاه تحلیلی اجتماعی است. ما اینطور نبودیم که بگوییم برای اینکه کار از لحاظ بصری جذاب بشود بیایم کلاه سریک خانم بگذاریم و آرایش خاصی برای او طراحی کنیم بلکه هر کدام از نقش‌های ما نماد یک سری از شخصیت‌های آن زمان است. البته این نکته که برخی به نوع دوخت لباس بازیگران زن در فرانسه انتقاد دارند، درست است؛ چون ما برای بازیگران زن مجبوریم لباس‌ها را بدوزیم. در تهران یک گروه سه نفره خانم خیلی خوب و شیک لباس بازیگران را می‌دوختند و از نظر حجابی آنها را چک می‌کردند و آنها را به صورت پوشیده‌ی کامل وارد صحنه می‌کردند اما در فرانسه این کار بر عهده‌ی یک خانم فرانسوی قرار گرفت که دلیل این همه حجاب را نمی‌فهمید به همین خاطر قدری لباس‌های بازیگران در مهمانی قسمت اول فرانسه از نظر حجاب خوش فرم نبود و اکثر لباس‌هایی که در فرانسه استفاده شده، اجاره شده بود و مخصوص بازیگران دوخته نشده بود، قدری لباس‌های بازیگران در مهمانی فرانسه خوش‌فرم نبود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایسنا