تبیان، دستیار زندگی

حرکت روی سطوح مختلف

(آموزش علوم به روش ساختار گرایی) پایه: اول دبستان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان-محبوبه همت
حرکت روی سطوح مختلف
اهداف یادگیری
انتظار می رود در فرآیند آموزش هر دانش آموز به هدف های زیر برسد:
       1. حرکت یک جسم را روی سطوح مختلف مقایسه کرد و نتیجه مشاهدات خود را بیان کند
       2. نشان دهد که وقتی سطح را صاف تر می کنیم، حرکت روی آن آسان تر می شود
       3. نسبت به آن چه در محیط اطراف خود مشاهده می کند، کنجکاوی نشان دهد
       4. در فعالیت های گروهی، فعالانه و با احساس مسئولیت شرکت کند
 
ابزار مورد نیاز
جعبه به تعداد گروه ها- وسایل سنگین مانند سنگ و وزنه ترازو- سطوح مختلف با مساحت کافی برای آزمایش از جنس های گوناگون مانند سنگ مرمر، چوب، پارچه- موکت- شیشه- کاغذ سمباده- ورق کاغذ روزنامه- سطح پوشیده با خاک اره- سطح پوشیده با ماسه


اقدامات/مراحل

فعالیت های معلمفعالیت های دانش آموزان
درگیر کردنمعلم به هر گروه یک جعبه و تعدادی وسایل سنگین مانند سنگ، وزنه ترازو و ... می دهد. او همچنین سطوح مختلفی مانند سنگ مرمر، چوب پارچه، موکت، شیشه، کاغذ سمباده، ورق روزنامه، سطح پوشیده با خاک اره- سطح پوشیده با ماسه و ... را آماده می کند و سپس از دانش آموزان می خواهد جعبه را به کمک کش به ترتیب روی هر یک از سطوح به حرکت درآورند. او از دانش آموزان می پرسد: حرکت روی چه نوع سطح هایی آسان تر است؟ چرا؟دانش آموزان جعبه های گروه خود را روی سطوح آماده شده به حرکت در آورند و آزمایش ها را انجام می دهند. آنها برای یافتن پاسخ سؤال معلم با دقت به مشاهده و بررسی می پردازند.
کاوشمعلم از دانش آموزان می خواهد با هم گروهی خود مشورت کنند و سپس نتایج آزمایش های خود را با رسم شکل یا تشکیل جدول نشان دهند.دانش آموزان با دوست هم گروهی خود مشورت می کنند و سپس نتیجه مشاهدات خود را می نویسند (مثلاً : جعبه روی سنگ مرمر آسان تر حرکت می کند ولی در خاک اره و ماسه خیلی گیر می کند )و یا رسم می کنند
توصیفمعلم از دانش آموزان می خواهد برداشت گروه را به زبان خود بیان کنند
او همچنین سؤالات روشن گرانه از آنها می پرسد:
چه روش هایی پیشنهاد می کنید تا سطح ها، صاف تر شود؟
دانش آموزان نقاشی یا نوشته گروه خود را بیان می کنند و درباره آن ها توضیح می دهند، مثلا: وقتی سطح صاف است جعبه گیر نمی کند و راحت تر  راه می رود، کش هم کمتر کشیده می شود.
شرح و بسطمعلم با نشان دادن تصاویر درباره حرکت ماشین در جای خاکی و آسفالت. برای دانش آموزان توضیح می دهد که علت آسانی حرکت در سطوح صاف تر، آن است که در سطوح صاف زبری کم است و کمتر مانع حرکت وسایل می شود. او همچنین ضمن توضیح روش هایی برای صاف کردن بعضی سطح ها، آزمایش هایی انجام می دهد و سپس از دانش آموزان می خواهد ضمن انجام آزمایش ها، نوشته ها یا نقاشی های خود را کامل کنند.دانش آموزان ضمن انجام آزمایش ها از اطلاعات جدید استفاده می کنند و روش هایی را که برای صاف تر کردن سطوح مشاهده کردند می نویسند یا نقاشی می کنند، مانند:
- اگر به روزنامه روغن بزنیم، صاف تر می شود.
- وقتی روی موکت بود در صابون بریزیم صاف تر می شود و حرکت آسان تر می شود.
ارزشیابیمعلم از هر گروه می خواهد نقاشی یا نوشته خود را به دوستان خود نشان داده و آنها را توضیح دهند تا بقیه نظر خود را درباره آن بگویند.دانش آموزان هر گروه نقاشی یا نوشته کامل شده خود را به معلم و دوستان شان نشان داده و آنها را توضیح می دهند تا بقیه درباره آن نظر بدهند.

 مطالب مرتبط:
نیروی گرانش
نیرو و نمایش آن