• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
سوره : البقرة  آیه شماره : 14
ریشه کلمه : شطن
فعل : شيطان
معنی : دور شده، متمرّد، ياغي، سرکش، «شياطين» جمع آن
توضیح : شيطان از «شطن» مي باشد. «شيطان» هفتاد بار و به صورت جمع «شياطين» هيجده بار در قرآن مجيد آمده است. شيطان از ملائكه است يا از جن؟ صريح آيه [كهف:50] آن است كه شيطان از نوع جنّ است و رواياتى در اين باره نقل شده است. از جمله در تفسير عياشى ذيل آيه 34 بقره از حضرت صادق عليه السلام پرسيد ند: آيا ابليس از ملائكه بود يا كارى از آسمان را عهده دار بود؟ فرمود: از ملائكه نبود و كارى از آسمان را مباشرت نداشت. از جنّ بود در ميان ملائكه. فرشتگان چنان مى‏دانستند كه او از آنها نيست چون به سجده مأمور شد، از او واقع شد آنچه واقع شد. امّا خطبه 190 نهج البلاغه صريحاً او را ملك ناميده است: «كَلّا ما كانَ‏ِ اللّهُ سُبْحانَهُ لِيُدْخِلَ الْجَنَّةَ بَشَراً بِاَمْرٍ اَخْرَجَ بِهِ مِنْها مَلَكاً». شيخ طوسى ملك بودن او را اختيار فرموده وآن در ظاهر تفاسير ما از امام صادق عليه السلام نقل شده. و از ابن عباس و ابن مسعود و قتاده منقول است. حدود اختيارات و تسلّط شيطان و شياطين فقط وسوسه قلبى و بهتر نماياندن بديها و بالعكس است و جز اين تسلّط ندارند و در قرآن مجيد هر چه در كار آنها گفته شده برگشت همه بر اين اصل است. چنانكه شيطان خود در روز قيامت به مردم خواهد گفت [ابراهيم:22]. من بر ما تسلّطى نداشتم جزآن كه شما را خواندم و از من قبول كرديد. چرا اين تسلط به شيطان داده شد؟ عالم ايجاد با همه وسعت و كثرت اجزاء، به هم ديگر مربوط و اخرش به اولش معطوف است. اين ارتباط در حكمت الهى به طور ضرورت بايد با تنافى و تضاد يا با كمال و نقص و وجدان و فقدان و رسيدن و حرمان باشد. اگر شرّ، فساد، رنج، فقدان، نقص، ضعف و امثال اينها در عالم نبود، براى خير، صحت، راحت، وجدان، كمال و قدرت مصداقى نبود و چيزى از آنها درك نمى‏شد. اگر شقاوت نبود سعادت يافت نمى‏شد، اگر معصيت نبود طاعتى محقق نمى‏گرديد و اگر قبح و ذمّ نبود مدح و حسن پيدا نمى‏شد و هر گاه عقاب نمى‏بود ثواب حاصل نمى‏شد. و اگر دنيا وجود نداشت آخرتى متكوّن نمى‏شد. شيطان در اضلال بشر تنها نيست بلكه اعوان و انصار دارد قرآن فرموده: شيطان و دارو دسته‏اش شما را از محلى مى‏بينند كه شما آنها را نمى‏بينيد [اعراف:27]. و در جاى ديگر فرموده: آيا او و ذريه‏اش را دوستان غير از من مى‏گيريد حال‏آن كه آنها به شما دشمن اند [كهف:50].