• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
سوره : النحل  آیه شماره : 116
ریشه کلمه : حرم
فعل : حرام
معنی : ممنوع، نامشروع، ضدّ حلال محترم، داراي احترام «محروم» ممنوع «محرم» کسي که براي انجام حج محرم شده است.
توضیح : حرام، گاهى حرام تكليفى است. مثل [بقره:‏275]، [بقره:173]. گاهى به طريق بازداشتن قهرى و اجبارى است. مثل [مائده:72]، [اعراف:50]، [مائده:26] گاهى به تسخير و اعمال قدرت خداست. مثل [قصص:12] گاهى تحريم طبيعى و مقتضاى طبيعت است كه خدا چنان قرار داده است مثل: [انبياء:95] حرم مكّه را از آن جهت حرم گويند كه بعضى چيزها در آن تحريم شده همچنين است ماه حرام. «حرمت» چيزي است كه هتك آن حلال و جايز نيست. المسجد الحرام - البيت الحرام - الشهر الحرام، که محترم اند و حدودى دارند و چيزهائى در آنها حرام شده كه در غير آنها حرام نيست. شخص در حال احرام را حرام و محرم گويند كه از چيزهائى (محرمات احرام) ممنوع است . ماههاى حرام عبارت اند از ذوالقعده الحرام، ذوالحجة الحرام، محرّم الحرام و رجب. «محروم» به معنى ممنوع است يعنى كسي كه از روزى و درآمد كافى ممنوع است و چون در مقابل سائل آمده نشان مى‏دهد كه او در عين حال كه فقير است از كسى سؤال نمى‏کند .
سوره : الانبياء  آیه شماره : 95
ریشه کلمه : حرم
فعل : حرام
معنی : ممنوع، نامشروع، ضدّ حلال محترم، داراي احترام «محروم» ممنوع «محرم» کسي که براي انجام حج محرم شده است.
توضیح : حرام، گاهى حرام تكليفى است. مثل [بقره:‏275]، [بقره:173]. گاهى به طريق بازداشتن قهرى و اجبارى است. مثل [مائده:72]، [اعراف:50]، [مائده:26] گاهى به تسخير و اعمال قدرت خداست. مثل [قصص:12] گاهى تحريم طبيعى و مقتضاى طبيعت است كه خدا چنان قرار داده است مثل: [انبياء:95] حرم مكّه را از آن جهت حرم گويند كه بعضى چيزها در آن تحريم شده همچنين است ماه حرام. «حرمت» چيزي است كه هتك آن حلال و جايز نيست. المسجد الحرام - البيت الحرام - الشهر الحرام، که محترم اند و حدودى دارند و چيزهائى در آنها حرام شده كه در غير آنها حرام نيست. شخص در حال احرام را حرام و محرم گويند كه از چيزهائى (محرمات احرام) ممنوع است . ماههاى حرام عبارت اند از ذوالقعده الحرام، ذوالحجة الحرام، محرّم الحرام و رجب. «محروم» به معنى ممنوع است يعنى كسي كه از روزى و درآمد كافى ممنوع است و چون در مقابل سائل آمده نشان مى‏دهد كه او در عين حال كه فقير است از كسى سؤال نمى‏کند .