• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد نـهـم - صفحه 333 -  پيام راديو - تلويزيوني به ملت مسلمان ايران "رابطه دين و سياست "
مكان : قم
مناسبت : عيد سعيد فطر
مخاطب : ملت مسلمان ايران
پيام راديو - تلويزيوني
زمان : 2 شهريور 1358 / 1 شوال 1399
موضوع : اسلام دين سياست است
صفحه : 333
عيد سعيد فطر را بر همه مسلمين در مشارق ارض و مغارب ارض تبريك عرض مي كنم . اميد است خداي تبارك و تعالي عبادات مسلمين را در اين ماه بزرگ قبول فرمايد و عيد را مبارك فرمايد.
بسم الله الرحمن الرحيم
سياسي بودن دين اسلام
اسلام دين سياست است ، ديني است كه در احكام او، در مواقف او، سياست به وضوح ديده مي شود. در هر روز اجتماعات در تمام مساجد كشورهاي اسلامي ، ازشهرستانها گرفته است تا دهات و قراء و قصبات ، روزي چند مرتبه اجتماع براي جماعت ،و براي اينكه مسلمين در هر بلدي ، در هر قصبه اي ، از احوال خودشان مطلع بشوند؛ ازحال مستضعفين اطلاع پيدا بكنند. و در هر هفته يك اجتماع بزرگ از همه ، در يك محل . و نماز جمعه ؛ كه مشتمل [بر] دو خطبه است ، كه در آن خطبتين بايد مسائل روز،احتياجات كشور، احتياجات منطقه و جهات سياسي ، جهات اجتماعي ، جهات اقتصادي طرح بشود، و مردم مطلع بشوند بر اين مسائل . و در هر سال دو عيد، كه در آن دو عيدمجتمع بشوند و دو خطبه در آن عيد در آن نماز هست . در نماز عيد دو خطبه هست ؛ كه آن دو خطبه هم بايد بعد از حمد و بعد از صلوات بر پيغمبر اكرم و ائمه - عليهم السلام -جهات سياسي ، جهات اجتماعي ، جهات اقتصادي ، احتياجاتي كه كشور دارد، احتياجاتي كه منطقه دارد در آنها طرح بشود و خطبا مردم را آگاه كنند از مسائل . و از
صفحه : 334
تزكيه ، مقدم بر تعليم حكمت و كتاب
همه بالاتر، در هر سال يك مرتبه اجتماع در حج ، كه از همه بلاد اسلامي اشخاصي كه مستطيع هستند واجب شده است بر آنها كه مجتمع بشوند، و بايد در آنجا مسائل اسلام ،در آن مواقفي كه در حج هست ، در عرفات ، بخصوص در مني و بعد در خود مكه مكرمه ، و بعد در حرم رسول اكرم ، اين مواقفي كه در آنجا هست ، در آنجا مردم مطلع بشوند از اوضاع مملكت و از اوضاع تمام كشورهاي اسلامي ، و در آنجا بالحقيقه يك مجلس عالي است و يك اجتماع عالي براي بررسي به تمام اوضاع تمام كشورهاي اسلامي . پس ، مطلب اين است ؛ هر روز در محله ها اجتماع و رسيدگي به اوضاع شهر ومحله ، در هر هفته اجتماع بزرگ در شهرها و در جاهايي كه شرايط نماز محقق است ،براي بررسي به اوضاع شهرستان ؛ و بالاتر، اوضاع تمام كشور. و در هر سال باز دو اجتماع بزرگ است براي بررسي به اوضاع كشورها، و در هر سال يك اجتماع بسيار بزرگ ازتمام ممالك اسلامي براي حج ؛ و آن مواقفي كه در حج هست ، اجتماعات در آنجا براي رسيدگي به اوضاع تمام كشورهاي اسلامي ، تمام اينها مسائل سياسي هست و مسائلي است كه بايد مسلمين به آن توجه داشته باشند. و مع الاسف غفلت از اين مسائل هست ،غفلت از اين مسائل شده . اجتماعات مي شود، و از اجتماعات نتيجه گرفته نمي شود.مجتمع مي شوند مسلمين در مكه مكرمه و در مواقف ، لكن مثل اينكه از هم جدا هستند وغريبه هستند! اجتماعات مي شود در بلاد، نمازهاي جمعه ، نماز عيد، لكن افراد مثل اينكه با هم وحدت كلمه ندارند. اسلام دعوت كرده است مردم را به اين اجتماعات براي مقصدهاي بزرگ . مقصدهاي عالي دارد اسلام در اين اجتماعات .
در روز جمعه كه اجتماعات مي شود، دو سوره انتخاب شده است و امام را دعوت كرده اند كه آن دو سوره را بخوانند. در ركعت اول سوره "جمعه " و در ركعت دوم سوره "منافقين ". در سوره "جمعه " راجع به بعثت رسول اكرم و سر بعثت رسول اكرم ذكرمي فرمايد، كه پيغمبر اكرم مبعوث شده اند از براي اينكه : يزكيهم و يعلمهم الكتاب
صفحه : 335
والحكمه (1)، بعثت براي اين است كه مردم را تزكيه كند. مقدم بر تعليم حكمت و تعليم كتاب . تزكيه را ذكر فرموده است كه آيات را بر آنها بخواند تا اينكه آنها تزكيه بشوند. وتعليم بكند آنها را، كتاب را بر آنها و حكمت را بر آنها عرضه بدارد و تعليم كند آنها را.در سوره "جمعه " سر بعثت رسول اكرم را ذكر مي فرمايد، كه سر بعثت رسول اكرم تزكيه امت است و تعليم و تربيت امت . آن هم تعليم تمام قشرهاي تعليم كه كتاب و حكمت تمام قشرهاي تعليمات را واجد است . بعد از آنكه تعليم و تربيت را ذكر كرده است ، ذكرعلماي سوء را مي فرمايد: آنهايي كه علم را آموخته اند لكن عمل به آن علم نمي كنند و بابدترين وجه از آنها اسم برده است : مثل الذين حملوا التوريه ثم لم يحملوها كمثل الحمار يحمل اسفارا(2) مثل آنها كه عالم شده اند لكن علم در آنها اثر خودش را نگذاشته است مثل الاغي مي ماند كه بارش كتاب باشد! وقتي كه علم در انسان تاثير نكند و انسان را انسان نكند، اين حمل كتاب ، چه در سينه ها باشد و چه در پشت باشد! مثل اينها، مثل آن اشخاصي هست كه ، مثل حيواني هست ، مثل الاغي هست ، كه كتاب به دوش او باشد:همان طور كه كتاب براي آن حيوان هيچ فايده ندارد، اين علمي كه دنبالش تعهد نباشد،دنبالش عمل نباشد، دنبالش رشد فكري نباشد، دنبالش هدايت مردم نباشد، اين نظيرهمان است كه به دوشش كتاب باشد، بلكه به دوش يك حيوان و يك الاغ كتاب باشد.در اينجا اين را ذكر مي فرمايد براي تذكر به مردم به اينكه عالم سوء را از غير عالم سوء تمييزبدهند؛ و براي تذكر به عالم كه تكليف خودش را بفهمد. در سوره دوم ، البته نكاتي
صفحه : 336
ديگر هم در سوره اول هست كه من ديگر وقت اين كار را ندارم .
در سوره دوم ، سوره "منافقين " را ذكر مي فرمايد، و كيفيت منافقين را؛ كه اينها پيش تواظهار ديانت مي كنند، اظهار اسلام مي كنند، لكن دروغ مي گويند! اينها مسلم نيستند. اينهامنافق هستند، و منافقين را هم به بدترين وجه ذكر مي فرمايد كه مردم آنها را بشناسند. ماقبلا تذكرات داديم براي اينكه منافقين را از غيرمنافقين ، مردم تشخيص بدهند. به مجرداينكه كسي گفت من مسلم هستم و به مجرد اينكه كسي گفت من جمهوري اسلامي راقبول دارم ، اين نمي شود باور كرد بايد اعمال آنها را ديد. بايد ديد اينها در اين جمهوري اسلامي چه تعهداتي دارند؛ چه كاري كردند براي مملكت خودشان ؛ چه فكري دارند.اينهايي كه اظهار اسلام مي كنند لكن مردم را در بلاد ايران مردم را به آتش مي كشند،خرمنهاي مردم را به آتش مي كشند، جوانهاي ما را در اطراف مي كشند، در كردستان عزيز، آنقدر از جوانهاي ما را و از خود كردها را كشتند، و اينها در عين حال مي گويند مامسلم هستيم ، قرآن مي فرمايد كه شماها منافق هستيد، شماها مسلم نيستيد، شمايي كه قولتان غيرعملتان است ، حرفتان غيرواقعيتتان است ، شما مسلم نيستيد، شما منافق هستيد؛شما مي خواهيد مردم را گول بزنيد. شمايي كه الان در كردستان دست به خرابي زده ايد ومع ذلك مي گوييد ما سني هستيم و اهل سنت هستيم ، شما اگر اهل سنت هستيد، به حسب فتواي علماي بزرگ اهل سنت ، واجب است اطاعت كنيد از اولي الامر. اولي الامر امروزدولت ما و ما هستيم . بر شما واجب است به حكم اسلام ، كه تبعيت كنيد؛ و به حكم قرآن ،به حسب راي علماي خودتان ، به حسب راي مشايخ خودتان . شما اگر چنانچه مسلم هستيد، چرا تبعيت از قرآن نمي كنيد؟ چرا به حسب آنطوري كه علماي شما استفاده [كرده اند] از آيه شريفه اطيعواالله و اطيعواالرسول و اولي الامر منكم (3) اطاعت نمي كنيد؟ شما درصورت مسلمان هستيد، در ظاهر اظهار اسلام
منافقين از زبان قرآن
صفحه : 337
مي كنيد؛ به حسب واقع مسلم نيستيد.
مخالفين جمهوري اسلامي ، منافق هستند
آنهايي كه در مقابل حكومت طاغوت كه جمهوري اسلام به همت مسلمين برپا شد،و [اينها] راي ندادند بر جمهوري اسلام و همان طاغوت را خواستند، راي به جمهوري اسلامي ندادن يعني ما طاغوت مي خواهيم ، اينها منافق هستند، اينها مسلم نيستند، مسلم بايد به جمهوري اسلام راي بدهد؛ مسلم بايد حكومت عدل اسلامي را بپذيرد. آنهايي كه تحريم كردند راي دادن بر جمهوري اسلامي را، منافق هستند؛ مسلم نيستند. آنهايي كه صندوقها را آتش زدند، آنهايي كه مانع شدند از اينكه مردم راي بدهند، آنها مسلم نيستند و ما با آنها عمل خواهيم كرد به طوري كه با غيرمسلمين عمل مي كنيم ، با منافقين عمل مي كنيم و آنها را سركوب مي كنيم .
ما تاكنون براي اينكه به مردم عالم بفهمانيم و بفهمند مردم كه ما با چه اشخاصي مقابله داريم ، ما آزادي داديم به آنها، آزادي مطلق كه در ظرف اين چند ماه قريب دويست حزب و گروه و مطبوعات زياد و مجلات و روزنامه ها منتشر شد! و هيچكس جلوگيري نكرد. در عين حالي كه به همه مقدسات ما توهين كرديد، در عين حالي كه با حكومت آنطور رفتار كرديد و با اسلام آنطور رفتار كرديد در مطبوعاتتان ، مع ذلك به شما تعرض نشد. تا آنكه فتنه را ديديم و فهميديم شما فتنه گر هستيد، شما منافقيني هستيد
مردم كرد ما، كردستان عزيز ما، جوانهاي كرد ما، اين ميزان در دستشان باشد كه منافق را از غيرمنافق بشناسند. آنهايي كه اظهار اسلام مي كنند و مسلمين را به آتش مي كشند،آنهايي كه اظهار اسلام مي كنند و مردم را به زحمت مي اندازند، مردم را به مضيقه مي اندازند، آنهايي كه اظهار اسلام مي كنند و بيمارستان را آتش مي زنند و مجروحها راسر مي برند، اينها را بشناسيد، اينها مسلم نيستند، اينها منافق هستند، اينها اظهار اسلام امروز مي كنند براي اغفال شما؛ اغفال نشويد! توجه بكنيد كه اينها چه مردمي هستند.
صفحه : 338
كه مي خواهيد فتنه بكنيد، منافقيني هستيد كه توطئه كرديد بر ضداسلام ، توطئه كرديد برضد كشور، توطئه كرديد بر ضد ملت ؛ شما اشخاصي هستيد كه با سرحدات و با خارج روابط داريد - رفت و آمد شما [تحت ] كنترل است . اطلاع به ما دادند كه رفت و آمدداريد شما با اشخاصي كه در رژيم سابق بودند؛ با اشخاصي كه مي خواهند مملكت ما بازبه حال اول برگردد - بعد از اينكه توطئه شما ثابت شد، و مردم فهميدند شما چه اشخاصي هستيد، ديگر نمي توانيم اجازه بدهيم آزادانه هر كاري مي خواهيد بكنيد، شما راسركوب خواهيم كرد!
من به ملت عزيز كردستان ، من به مردم بزرگ كردستان هشدار مي دهم كه توجه داشته باشند به اعمال اينها، مطالعه كنند در حال اينها. من به جوانهاي عزيز كردستان هشدارمي دهم كه اسلام پناهگاه همه ماست . اسلام براي شما همه چيز را فراهم مي كند، و اينهاتابع اجانب هستند. و در حزب اينها اگر وارد شديد، بيرون بياييد و به اينها اتصال پيدانكنيد. من از آنها مي خواهم كه اين سران بسيار خبيث و اين سران خائن را خودشان بگيرند و تحويل بدهند.
من به همه قشرهاي ملت هشدار مي دهم كه اينها در هر جا هستند و با هر صورتي كه هستند از آنها احتراز كنند، و در موقعي كه امر مي آيد و در موقعي كه خواهيم ان شاءالله ،اگر چنانچه اينها دست از شيطنت برندارند، يك بسيجي فوق اين بسيجي كه سابق شدانجام بدهيم و تمام را پاكسازي كنيم ، بايد هوشيار باشند و مهيا. ملت ما مهيا باشندنگذارند كه اين جرثومه هاي فساد دوباره مملكت ما را به حال اول برگردانند و رژيم شاهنشاهي را برگردانند يا بدتر از او را، اگر بدتري باشد.
هشدار به اقشار ملت
جوانهاي ما اغفال نشوند. اينها يك مشتي اراذل هستند و يك مشتي اشخاص منافق هستند كه خداي تبارك و تعالي به اسم "منافقين " اينها را ذكر مي فرمايد و اوصافشان را دركتاب ذكر مي كند.
صفحه : 339
من از خداي تبارك و تعالي مسئلت مي كنم كه اين عيد را و همه اعياد را بر همه مسلمين مبارك فرمايد؛ و مسلمين را بيدار كند كه همه با هم ، در كنار هم ، در همه جا؛ درهمه جاي عالم براي مصالح مسلمين اقدام كنند؛ براي گرفتاري هايي كه ما در افغانستان داريم و آنها هم گرفتار به دست همين طايفه هستند كه منافقين هستند. اظهار اسلام مي كنند، لكن منافق هستند. و همين طور در قدس ؛ و همين طور در محال ديگر، مثل لبنان ، مثل فلسطين كه برادرهاي ما گرفتار هستند، و ابرقدرتها با صهيونيسم موافقت مي كنند و آنها را به آتش مي كشند. مسلمين همه توجه داشته باشند و در روز دعا، دعاكنند به اينها؛ و در روز عمل ، عمل كنند. و من اميدوارم كه ما بتوانيم پرچم اسلام را، پرچم جمهوري اسلام را، در همه جاي دنيا برپا كنيم و اسلام ، كه حق همه است ، از او تبعيت كنند؛ همه از او تبعيت كنند.
اقدام عمومي براي مصالح مسلمين در همه عالم
تاسيس "حزب مستضعفين "
و اين نكته را بايد تذكر بدهم كه ما كه گفتيم حزبي به نام "حزب مستضعفين " در همه دنيا، معنايش اين نبود كه حزبهاي صحيحي كه در ايران هست نباشد. حزبهاي منطقه اي علي حده است و حزب تمام مناطق و تمام جاها يك حزب ديگر است . اگر ان شاءالله مسلمين موفق بشوند و يك همچو حزبي كه "حزب مستضعفين " است ، براي همه جاهايك همچو حزبي را تاسيس كنند، بسيار بموقع است ؛ لكن [به ] معناي اين نيست كه درمحل و در منطقه ها حزب نباشد. خير، در منطقه ها احزاب هستند و آزاد هم هستند،مادامي كه توطئه معلوم نشده است .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته