• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد هـشتم - صفحه 327 -  راه چپ و راست ، راه جهنم
صفحه : 327
خلق الانسان من علق . انسان از اين "علق "، از اين آب ، يك همچو قدرت ! يك همچوقدرت كه آن انساني كه همه عالم است مي گويند: والعصر. ان الانسان لفي خسر(5) "عصر" انسان كامل است ؛ امام زمان - سلام الله عليه - است . يعني "عصاره " همه موجودات . قسم به عصاره همه موجودات ، يعني قسم به انسان كامل . ان الانسان لفي خسر اين "انسان " كه اينجامي گويند همين انسان يك سر و دو گوشي است كه ماها انسانش مي گوييم . خطاب باماست . سر دو راهي واقع شده ايم ، يك راه ، راه انسانيت است ، كه اين "صراط مستقيم "است . صراط مستقيم يك سرش به طبيعت است ؛ يك طرفش به الوهيت . راه مستقيم از"علق " شروع مي شود. منتها بعضي از آنها طبيعي است ، و آنجايي كه مهم است آنجايي است كه ارادي است . يك سرش طبيعت است ، يك طرفش مقام الوهيت . و انسان ازطبيعت شروع مي كند، تا اينكه برسد به آنجايي كه در وهم من و تو نمي آيد: "آنچه دروهم تو نايد آن شوم ".
راه چپ و راست ، راه جهنم
اختيار با شماست كه اين دو راه را اختيار كنيد: يا صراط مستقيم انسانيت را؛ يا انحراف به چپ ، يا انحراف به راست . از هر طرف انحراف باشد، از انسانيت دور مي شود. هر چه جلو برود دورتر مي شود. كسي كه از راه مستقيم منحرف شد هر چه پيش برود دورترمي شود از راه اگر از راه مستقيم انسانيت [دور شد]. يعني آن راهي كه انبيا آمدند معرفي كنند آن راه را؛ مامورند براي اينكه آن راه را معرفي كنند. خداي تبارك و تعالي هم درسوره "حمد" مي فرمايد كه اهدنا الصراط المستقيم . صراط الذين انعمت عليهم (6) آنهايي كه تو به آنها نعمت دادي ؛ آنها را منعم كردي ؛ رحمت را بر آنها وارد كردي ؛ هدايت را بر آنهاوارد كردي . غير المغضوب عليهم و لا الضالين (7) "مغضوب عليهم " يك طايفه اند منحرف ."ضالين " هم يك طرفند منحرف ؛ از هدايت دورند. و هر چه پيش بروند دورتر مي شوند.