• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد هـشتم - صفحه 217 -  سخنراني در جمع علما "اهميت قانون اساسي "
سخنراني (1)
زمان : 30 خرداد 1358 / 25 رجب 1399
مكان : قم
موضوع : اهميت بررسي ، تدوين و تصويب قانون اساسي توسط علما و متفكران اسلامي
حضار: علما و طلاب حوزه علميه مشهد
صفحه : 217
بسم الله الرحمن الرحيم
هدف اصلي انقلاب ، تحقق اسلام در همه ابعاد
من ميل نداشتم كه آقايان فضلا در اين آفتاب گرم ، در اين خانه محقر، با اين هواي گرم زير آفتاب ، اينجا تشريف داشته باشند. و گمان داشتم و گفتم به بعضي آقايان كه ازآقايان بخواهند كه در سالن مدرسه فيضيه تشريف داشته باشند تا من آنجا خدمتشان برسم . لكن بعد مثل اينكه اينطور مقرر فرمودند آقايان كه اينجا تشريف داشته باشيد. ومن از اينكه شما الان در زحمت هستيد، هم خواهران ، هم برادران ، هم علماي اعلام ، درزحمت هستيد بسيار معذرت مي خواهم . و اين زحمت را هم جز خدمتهاي به امام زمان - سلام الله عليه - و به اسلام عزيز بايد محسوب بداريد.
مسائل زياد است و مطالبي كه پيش خواهد آمد زياد است ؛ لكن ما بايد در مسائل هرمسئله اي كه پيش آمد و [قبل از] پيش آمدن ، آن مسئله را بررسي كنيم ، و در آن مسئله فعاليت . تاكنون مسائل بزرگي را با همت همه قشرهاي ملت ، خصوصا روحانيت عظيم الشان ، پشت سر گذاشتيم . و بحمدالله موفق شديد شما آقايان و ملت بزرگ و همه قشرها بر اينكه اين خدمت بزرگ را به اسلام كرديد؛ و اين اشخاصي كه به اسلام خيانت كردند و بناي خيانت بزرگتر داشتند و كساني كه آنها را تاييد مي كردند و بناي تاييد بيشترداشتند، آنها را شكست مفتضحانه داديد و رفتند و دست خيانتشان كوتاه شد؛ چنانكه
صفحه : 218
دست چپاول ابرقدرتها هم كوتاه شد. آنچه كه پشت سر گذاشتيم بحمدالله موفقيت آميزبود. لكن ما نبايد به همين معنا قناعت كنيم و مسرور باشيم كه مطالب تمام شده است .مطالب تمام نشده است و مسائل اصولي هم باقي مانده است . براي اينكه اصل حركت روحانيت و حركت همه قشرهاي ملت براي جانشين كردن اسلام محل طاغوت بود. البته براي مقدمه اين جانشيني ، اول بايد طاغوت برود، و رفت . حالا وقت اين است كه ما به جاي آن طاغوت ، يك حكومت عدل اسلامي ، يك حكومت انساني ، يك حكومت قرآني جايگزين كنيم . و اين حالا اول كار است . البته اصل تغيير رژيم و برقرار شدن جمهوري اسلامي الان هست ؛ يعني اصل رژيم تغيير كرد و الان رسما ايران جمهوري اسلامي است و همه هم شناختند ايران را به اين معنا؛ لكن ما فقط اين معنا را نمي خواهيم كه جمهوري اسلامي رايي باشد، لفظي باشد. مهم همه ما و همه شما و همه ملت و همه علماي اعلام اين است كه اسلام به همه ابعاد تحقق پيدا بكند؛ به طوري كه هركس وارداين مملكت مي شود، از سرحد كه وارد شد، آثار اسلام ببيند تا مركز كه آمد آثار اسلام ؛دانشگاه رفت اسلامي ؛ وزارتخانه ها رفت اسلامي ؛ ادارات دولتي رفت اسلامي ؛ بازارآمد اسلامي ؛ [نزد] كشاورزها و پيش كارگرها رفت اسلامي . آنكه مقصد ما هست اين معنا هست ؛ نه فقط رفتن چپاولگرها. و ما راجع به اين معنا در اول قدم هستيم ، و مسائل پشت سر است . منتها بعض مسائل الان وقت است كه ما تمام همتمان را به آن مسئله بگماريم و با تمام قوا توجه بكنيم ؛ و بعض مسائل بعد از اين است ؛ و بعض مسائل هم مسائل فرعي است كه دنباله اينها بايد تحقق پيدا بكند.
فراخواني عموم متفكران و دانشمندان اسلامي
آنكه الان محل ابتلاي همه ما هست اين است كه يك پيشنويسي از قانون اساسي شده است و اين پيشنويس به معرض افكار عمومي گذاشته شده است . الان بايد همه قشرها و شما روحانيون و همه روحانيون همه بلاد و همه روشنفكران اسلامي و همه متفكرين اسلامي ، با ديد اسلامي ، براي جمهوري اسلامي ، اين قانون را بررسي كنند و
صفحه : 219
نظر بدهند. اين قانوني كه پيشنويس شده است براي اين است كه همه نظر بدهند. شماآقايان ، شما علماي اعلام ، شما متفكرين اسلامي ، شما اشخاصي كه علاقه به اسلام وعلاقه به ديانت مقدسه اسلام داريد و عقيده داريد به اينكه هيچ حكومتي مثل حكومت اسلام نيست و هيچ رژيمي مثل رژيم اسلامي نيست ، بايد نظر كنيد به اين قانون .يكي يكي موادش را يك ماه مهلت داريد، يكي يكي موادش را در نظر بگيريد، و هرچه به نظرتان رسيد كه براي اسلام مفيد است و موافق با جمهوري اسلامي است و در اين قانون ناقص است ، در آن جهت تذكر بدهيد و بنويسيد و در روزنامه هايي كه هست منتشركنيد. آقايان ننشينيد كه ديگران قلمها را بردارند و بررسي از قانون بكنند؛ و به خيال خودشان آنها را . . . اصلاح بكنند. اين حق ، حق شماست . قانون اسلام را اسلام شناس بايدنظر بدهد. قانون اساسي جمهوري اسلام يعني قانون اساسي اسلام . حق اين مطلب باشماست ؛ با علماي اعلام است ؛ با مراجع عظام است ؛ با همه روشنفكران اسلامي است .ننشينيد تا اينكه روشنفكران خارجي ، روشنفكراني كه به اسلام عقيده ندارند، اظهارنظربكنند و اين حرفهايي كه مي نويسند بنويسند. شماها قلم را برداريد. در همه مساجد، درهمه مدارس ، در همه كوچه و بازار، مسائلي را كه به نظرتان مي رسد بايد در اين قانون اساسي باشد طرح كنيد. علما طرح كنند و مردم دنباله ننشينيد ديگران براي شما تكليف معين كنند. خودتان تكليف را معين كنيد. خودتان قانون را بررسي كنيد. خودتان نظربدهيد. خودتان روزنامه ها را پر كنيد از مقالات خودتان . ننشينيد ديگران براي شما مقاله بنويسند و مسائلي طرح بكنند، كه يكوقت خداي نخواسته برخلاف مسائل اسلامي وبرخلاف شئون اسلام باشد. همه موظفيم ؛ همه بايد اين كار را انجام بدهيم و نظر بدهيم ؛و همه حق نظر داريم ؛ و شما علماي اعلام بيشتر حق نظر داريد. آنهايي كه اسلام رامي شناسند، آنهايي كه علاقه به اسلام دارند، آنها بيشتر بايد در اين امر جديت كنند وپيشقدم باشند.
اهميت انتخاب خبرگان براي بررسي قانون اساسي
و بعد، آن چيزي كه بسيار مهم است قضيه انتخاب اشخاصي است كه بايد نظر كنند به
صفحه : 220
اين قانون و بايد بعد از اينكه همه راي خودشان را دادند و همه مطالب خودشان راگفتند،اين عده 75 نفري ، مثلا بنشينند و اين قانون اساسي را با آرايي كه از همه مي آيد نگاه كنند، و جرح و تعديل كنند، و بنويسند، كه بعد به رفراندم واقع بشود. مهم اين است اشخاصي كه براي بررسي اين قانون تعيين مي كند ملت بفهمد چه اشخاصي بايد تعيين كند. بفهمد كه مسئله ، مسئله اسلامي است ؛ نه مسئله ، مسئله غربي ، نه مسئله ، مسئله شرقي .ما نمي خواهيم قانون اساسي غربي ، يا نمي خواهيم قانون اساسي شرقي ، را بررسي كنيم .ما مي خواهيم قانون اساسي جمهوري اسلامي را بررسي كنيم . و اين لازم است كه اشخاصي كه انتخاب مي كنند، مردم انتخاب مي كنند، آقايان روحانيين پيشنهاد مي كنند،مراجع پيشنهاد مي كنند، اشخاصي را پيشنهاد كنند، مردمي را پيشنهاد كنند، كه اينهاعلاقه مند به اسلام باشند؛ اينها بدانند اسلام يعني چه . در مجلسي كه سابقا با اينكه طاغوت آن مجلس را برپا كرد، مجلس موسساني كه در زمان رضاخان در ايران تحقق پيدا كرد، علماي طراز اول علماي ايران ، در آن مجلس بودند. البته آن وقت با سرنيزه بود؛ لكن علماي درجه اول بودند. در اين زمان هم كه بناست اين قانون اساسي بررسي بشود و دست ظالم كوتاه شده است و مطلب به دست خود شما افتاده است ، ملت علما راتعيين كنند. اختيار هست ؛ الزامي نيست ؛ لكن پيشنهاد است . علمايي كه اطلاع دارند ازقانون اسلام ، اطلاع دارند از مسائل روز، آنها را تعيين كنند. و علما هم ابا نكنند از رفتن در مجلس . براي اينكه مجلس مجلسي است كه سرنوشت اسلام در آن تعيين مي شود.وقتي سرنوشت اسلام در يك مجلسي بايد تعيين بشود، حق علما است كه بروند و اين سرنوشت را به دست مبارك خودشان تعيين كنند.
بررسي قانون اساسي توسط اسلام شناسان
پس ، مطلبي كه الان مهم است دو مطلب است : يكي بررسي قانون اساسي ، كه همه قشرها بايد بررسي كنند. و من توصيه مي كنم كه علماي اعلام بررسي كنند و نظر بدهند.بعد از اين ، تعيين اشخاصي كه بايد بعد از راي ، بعد از اينكه مردم آراي خودشان را گفتند
صفحه : 221
و طرحهاي خودشان را دادند، كه بايد تعيين بشود و مردم تعيين مي خواهند بكنند براي بررسي كردن همه آراي اين اشخاص ، ملت ما بداند كه بايد اين اشخاص ، اشخاصي باشند كه علاقه به اسلام داشته باشند. طرح ما اين است . لكن ملت مختار است . طرح مااين است كه براي اسلام بايد اسلام شناس ، كسي كه اسلام را مي داند چه است ، كسي كه مصالح اسلام را مي داند چه است ، كسي كه علاقه به اسلام دارد، كسي كه علاقه به قرآن مجيد دارد، كسي كه علاقه به كشور اسلامي دارد، يك همچو اشخاصي را تعيين كنند. وما ان شاءالله تعالي باز هم راجع به اوصاف اين اشخاص ، راجع به اشخاصي كه وصفشان چه باشد، باز هم خواهيم گفت و نوشت .
و خداوند همه ما را و همه شما را موفق كند كه خدمت كنيم به اين جامعه و خدمت كنيم به اسلام ؛ و اسلام را به آنطوري كه دلخواه اسلام است در خارج محقق كنيم .
و من از همه شما تشكر مي كنم و از همه علماي بزرگ مشهد، آيت الله ، (2) همه آيات عظام را كه الان در اينجا تشريف دارند، و همه علماي اعلام كه اظهار تفقد مي كنند به من و همه خطبا و همه اعاظم از فضلاي مشهد مقدس ، كه در سنگر جلو هستند راجع به مسائل ديني ، من از همه شما تشكر مي كنم ؛ و دعاگوي همه شما و خدمتگزار همه شماهستم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته