• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد هـفتم - صفحه 172 -  خداي تعالي مبدا كار است
صفحه : 172
كه در اين عالم است ؛ حتي جمادات ، حتي اشجار، همه زنده اند، همه كارگرند كار احاطه دارد بر همه عوالم . از اول با كار عالم موجود شده است و كارگر مبداء همه موجودات است . حق تعالي مبداء كارگري است و كارگر است ، فعال است . موجودات عالم غيب [كه ]با فعاليت غيبي تحقق پيدا كرده اند، كارگرند. موجودات عالم طبيعت - هر جا كه شماملاحظه كنيد، هر قشري از اقشار را كه ملاحظه كنيد، چه موجوداتي كه به نظر ما درپست ترين مراتب وجودند مثل معادن و زمينها و جمادات و چه آنهايي كه بعد از اين مرتبه موجودند مثل نباتات ، اشجار و چه آنهايي كه بعد از اينها موجودند مثل حيوانات وچه آن كه مافوق اينهاست مثل انسان - همه جلوه كارند و همه كارگر. كارگرها اينها رادرست كرده اند. كارگري بر همه موجودات احاطه دارد.
خداي تعالي مبداء كار است
عالم مابعد الطبيعه - در جنت و نار - هم از كار و كارگري پيدا شده است . بهشت ودوزخ از كار انسان پيدا شده است . در كار انسان است كه يا عمل صالح است يا كار خوب است كه مبداء تحقق بهشت است يا اعمال غيرصالح و فاسد است كه مبداء دوزخ است .نبايد ما اختصاص بدهيم يك روزي را به كارگر به اعتبار اينكه اين روز حظ كارگر، همين روز است . بله ، مانع ندارد كه يك روزي را ما انتخاب كنيم براي كارگر كه بفهمانيم به عالم كه كار و كارگري است كه همه چيز از اوست .
كار مثل جلوه حق تعالي مي ماند كه در تمام موجودات سرايت كرده است . همه موجودات ، كار در آنها هست و با كار درست شده اند. همه ذرات وجود كارگرند حتي ذرات اتمي كه در اين عالم طبيعت هست ، اينها كارگر هستند با هوشياري . همه ذرات عالم فعالند و هوشيارند لكن ما گمان مي كنيم كه هوشيار نيستند: و ان من شي ء الا يسبح بحمده ولكن لاتفقهون تسبيحهم (1)؛ همه مسبح حقند، همه كارگران حق هستند، همه مطيع حق تعالي