• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد سوم - صفحه 227 -  جدايي دين از سياست
صفحه : 227
جدايي دين از سياست
البته در اذهان بسياري - بلكه اكثري ، بيشتري از مردم ، بيشتري از اهل علم ، بيشتري ازمقدسين - اين است كه اسلام به سياست چه كار دارد؛ اسلام و سياست اصلا جداست ازهم . هميني كه حكومتها ميل دارند، هميني كه از اول القا كرده اند اين اجانب در اذهان ما وحكومتها در اذهان ما كه اسلام به سياست . . . آخوند چه كار دارد به سياست . فلان آخوندرا وقتي عيبش را مي گيرند مي گويند: آخوند سياسي است ! اسلام را مي گويند از سياست كنار است ؛ دين علي حده است ، سياست علي حده . اينها اسلام را نشناخته اند. اسلامي كه حكومتش تشكيل شد در زمان رسول الله و باقي ماند حكومت - به عدل يا به غير عدل .زمان حضرت امير بود، باز حكومت عادله اسلامي بود؛ يك حكومتي بود با سياست ، باهمه جهاتي كه بود. مگر سياست چي است ؟ روابط مابين حاكم و ملت ، روابط مابين حاكم با ساير حكومتها - عرض مي كنم كه - جلوگيري از مفاسدي كه هست ، همه اينهاسياساتي است كه هست . احكام سياسي اسلام بيشتر از احكام عباديش است . كتابهايي كه اسلام در سياست دارد بيشتر از كتابهايي است كه در عبادت دارد. اين غلط را در ذهن ماجاگير كردند. حتي حالا باورشان آمده است آقايان به اينكه اسلام با سياست جداست .اين يك احكام عبادي است كه بين خودش است و خدا. شما برويد توي مسجدتان و هرچه مي خواهيد دعا كنيد، هر چه مي خواهيد قرآن بخوانيد، حكومتها هم به شما كارندارند. اما اين اسلام نيست . اسلام در مقابل ظلمه ايستاده است ؛ حكم به قتال داده ، حكم به كشتن داده است . در مقابل كفار و در مقابل متجاسرين و كساني كه [طاغي ] هستند
اين از پيغمبر صادر شده لكن گفته اند اين را - يعني توجه به اين جهت "يسار" كه عبارت از"طبيعت " است نداشته و كم داشته است ؛ و او هم به حسب شريعتش توجهش به ماديات زياد بوده . "و انا ذوالعينين "، هم جهات معنوي ، هم جهات مادي . شما احكامش را كه ببينيد شهادت بر اين مطلب است . احكامش احكام - عرض مي كنم كه - سياسياتش [را]ملاحظه مي كنيد.