• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد بیستم - صفحه 113 -  حكومت عدل ، ضامن اجراي احكام اسلام
صفحه : 113
مقام پيدا بشود؛ لكن آن مقامات معنوي كه بوده است و آن جامعيتي كه براي آن بزرگواربوده است ، اسباب اين شده است كه او را به حكومت نصب كنند و لهذا، مي بينيم كه درعرض صوم و صلوه و امثال اينها مي آورد و ولايت مجري اينهاست . ولايتي كه درحديث غدير است به معناي حكومت است ، نه به معناي مقام معنوي . و حضرت امير راهمان طوري كه من راجع به قرآن عرض كردم كه قرآن - در روايات است اين - نازل شده است به منازل مختلف ، كلياتش سبع و الي سبعين و الي زيادتر، تا حالا رسيده است به دست ماها به صورت يك مكتوب ، حضرت امير هم اين طور است ، رسول خدا هم اين طور است . مراحل طي شده است ، تنزل پيدا كرده است . از وجود مطلق تنزل پيدا كرده است ، از وجود جامع تنزل پيدا كرده است و آمده است پايين تا رسيده است به عالم طبيعت ، در عالم طبيعت اين وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولياي بزرگ خدا.بنابراين ، اينكه حديث غدير را ما حساب كنيم كه مي خواهد يك معنويتي را براي حضرت امير يا يك شاني براي حضرت امير درست كند نيست . حضرت امير است كه غدير را به وجود آورده است ، مقام شامخ اوست كه اسباب اين شده است كه خداي تبارك و تعالي او را حاكم قرار بدهد.
حكومت عدل ، ضامن اجراي احكام اسلام
مسئله ، مسئله حكومت است ، مسئله ، مسئله سياست است ، حكومت عدل (2) سياست است ، تمام معناي سياست است . خداي تبارك و تعالي اين حكومت را و اين سياست راامر كرد كه پيغمبر به حضرت امير واگذار كنند، چنانچه خود رسول خدا سياست داشت وحكومت بدون سياست ممكن نيست . اين سياست و اين حكومتي كه عجين با سياست است ، در روز عيد غدير براي حضرت امير ثابت شد. اينكه در روايات هست كه بني الاسلام علي خمس (3) اين ولايت ، ولايت كلي امامت نيست . آن امامتي كه هيچ عملي
2- برابر، همان .
3- "اسلام بر پنج چيز بنا نهاده شده است ". اصول كافي ، ج 2، ص 18، باب دعائم الاسلام ، ح 1.